هشدار عضو شورای شهر نجف آباد در مورد قنات ها
هشدار عضو شورای شهر نجف آباد در مورد قنات ها

یک عضو شورای اسلامی شهر نجف آباد با بیان اینکه متاسفانه قنات صندل خشک شده است، گفت: برنامه استفاده از این قنات باید ۲۵ سال قبل عملیاتی می‌شد و حتی هم‌اکنون نیز طرحی برای مرمت این قنات نیست. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، در نجف آباد، مرتضی حاج صادقیان با اشاره به عملیات تعریض […]

یک عضو شورای اسلامی شهر نجف آباد با بیان اینکه متاسفانه قنات صندل خشک شده است، گفت: برنامه استفاده از این قنات باید ۲۵ سال قبل عملیاتی می‌شد و حتی هم‌اکنون نیز طرحی برای مرمت این قنات نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، در نجف آباد، مرتضی حاج صادقیان با اشاره به عملیات تعریض خیابان شریعتی حدفاصل تقاطع ۱۵خرداد و شهید آیت، اظهار کرد: این تعریض به دلیل امکان ریزش قنات در اثر حرکت ماشین‌های راهسازی شهرداری منطقه ۲، با شکایت مالکان قنات شیربچه که تنها قنات فعال و دارای آب مرکز نجف آباد است، متوقف شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با تعهد شهرداری مبنی بر حفاظت از این قنات مشکل راهسازی آن حل شده است، داشتن انگیزه غرامت مالکان قنات در شکایت از شهرداری را قابل تامل دانست و گفت: مالکان این قنات بیشتر برای حفظ آن تلاش می‌کنند.

رییس سابق دفتر قنوات نجف آباد تصریح کرد: حریم قنات‌ها در قدیم با روش کلنگ اندازی کارگران مشخص می‌شد و متراژ مشخص نداشته است، اما در هر صورت حریم قنوات از ۲۵ متر کمتر نیست.

حاج صادقیان افزود: ساخت مجتمع‌های تجاری در مسیر قنات شیربچه از خیابان شیخ بهایی تا دهانه خروجی آن را نمی‌توان دلیل نشست این قنات دانست و این موضوع نیاز به بررسی کارشناسانه دارد.

وی اظهار کرد: در قسمت‌هایی از این مسیر سقف قنات شیربچه به پوسه رسیده و امکان ریزش و سقوط اتومبیل درون آن بسیار زیاد است و قبلا نیز تلفاتی نیز داشته و نیاز به مرمت و گوم‌گذاری دارد.

این عضو شورای اسلامی شهر نجف آباد، یکی از مشکلات قنات شیربجه را ورود فاضلاب تعدادی از مغازه‌ها و خانه‌های اطراف به آن دانست که موجب آلودگی آب این قنات شده و متاسفانه با آب این قنات اراضی منطقه اسلام آباد آبیاری می‌شود.

حاج صادقیان با بیان اینکه قنات صندل (کریز) واقع در بلوار جمهوری اسلامی دارای سابقه تاریخی است، اضافه کرد: این قنات توسط زرتشتیان حفر شد و قسمت‌هایی از آن توسط حاج محمد امید مرمت شد، اما متاسفانه قسمت واقع در صالح آباد ریزش کرده و در حال حاضر از خاک پرشده و یک سرمایه ملی از دست رفته است.

رییس سابق دفتر قنوات نجف آباد با بیان اینکه در یزد و کیش از قنات‌ها به منظور جذب توریست بهره گرفته می‌شود، گفت: متاسفانه قنات صندل خشک شده است و برنامه استفاده از آن باید ۲۵ سال قبل عملیاتی می‌شد و هم‌اکنون نیز طرحی برای مرمت نداریم، اما شورای شهر و شهرداری نجف آباد برنامه‌هایی برای استفاده توریستی از قنات شیر بچه دارند و درحال گرفتن مشاور و طراح برای بهره‌برداری از آن هستند.

حاج صادقیان با اشاره به تاثیر زیاد احداث سد خمیران بر روی کم آبی و خشک شدن قنوات نجف آباد، ادامه داد: دلیل احداث قنات‌های نجف آباد و کرون در زمان شیخ بهایی وجود رودخانه مرغاب که دارای بستر شنی از چشمه مرغاب بود و تا حدود قهدریجان جاری می‌شد، بوده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر آب توسط کانال از سمت قاسم آباد به سد خمیران برگردانده می‌شود و دیگر آب در این مسیر نفوذ نمی‌کند و به دلیل کم آبی باغات نجف آباد خشک شده و به صورت کویر در آمده است.

رییس سابق دفتر قنوات نجف آباد خاطر‌نشان کرد: نجف آباد از آب این رودخانه در تقسم آب شیخ بهایی حق آبه‌ای نداشته، اما منطقه کرون دارای حق آبه بوده و سهمی از آب سد خمیران به آنها داده می‌شود.