ادامه پس لرزه های سخنرانی حسینیه اعظم نجف آباد برای مطهری
ادامه پس لرزه های سخنرانی حسینیه اعظم نجف آباد برای مطهری

پس از سخنرانی جنجالی علی مطهری در سالروز گرامیداشت شهدا هفتم تیر در حسیینیه اعظم نجف آباد در روزهای اخیر تعدادی از نمایندگان شروع به جمع آوری امضاء برعلیه جهت تنظیم شکایت کرده اند. شکایت از علی مطهری چیز تازه‌یی نیست. این‌بار گروهی از همکارانش از او شکایت کرده‌اند؛ همکارانی که البته اصلا همفکر او […]

پس از سخنرانی جنجالی علی مطهری در سالروز گرامیداشت شهدا هفتم تیر در حسیینیه اعظم نجف آباد در روزهای اخیر تعدادی از نمایندگان شروع به جمع آوری امضاء برعلیه جهت تنظیم شکایت کرده اند.

شکایت از علی مطهری چیز تازه‌یی نیست. این‌بار گروهی از همکارانش از او شکایت کرده‌اند؛ همکارانی که البته اصلا همفکر او نیستند.

به گزارش اعتماد، دیروز سایت جهان‌نیوز نوشت: «پس از سخنان جنجالی علی مطهری نماینده مردم تهران در نجف‌آباد درباره رفع حصر دو تن از سران فتنه، ‌برخی نمایندگان مجلس از مطهری به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردند». روشن نیست که خبر جهان‌نیوز تا چه اندازه صحت داشته باشد، به ویژه که محمدحسین میرمحمدی،

عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در همین باره گفت که از چنین شکایتی «بی‌اطلاع» است. با این حال به گفته میرمحمدی احتمال دارد که این شکایت تحویل محمدحسن ابوترابی فرد، رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شده و او هنوز دیگر اعضای این هیات را در جریان شکایت یاد شده قرار نداده باشد. به این ترتیب به نظر نمی‌رسد که خبر سایت نزدیک به زاکانی چندان هم بی‌مورد باشد. تندروهای مجلس این روزها آنقدر از دست علی مطهری «شاکی» هستند که «شکایت» خود را مکتوب کنند و به جایی بسپارند تا بلکه رسیدگی شود.

آن جوری که گزارش شده، این شکایت به بهانه سخنان روز هفتم تیر علی مطهری در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت شهید بهشتی و یاران وی و نیز شهید محمد منتظری در نجف‌آباد تنظیم شده است؛ جایی که علی مطهری برخورد با آیت‌الله منتظری را «تند» و «غیر ضروری» خوانده بود.

انتقاد اصولگرایان تندرو به سخنان علی مطهری متوجه چهار موضوع در این سخنرانی بود؛ اول موضع او در قبال برخورد با آیت‌الله منتظری، دوم سخنان او درباره مرجعیت حضرت امام که گفته بود «شهید مطهری نخستین کسی بود که حضرت امام را کشف کرد و با همراهی مرحوم منتظری کلاس درس اصول و فقه امام را تشکیل دادند و مقدمات مرجعیتش را فراهم کردند.» سوم هم این موضع‌گیری او که گفته است در ابتدای انقلاب می‌شد جور دیگری با گروه‌هایی چون سازمان مجاهدین خلق برخورد کرد و در نهایت سخنان مطهری درباره رفع حصر که این روزها تقریبا جایی نمانده که از آن سخنی به میان نیاورد. به نوشته سایت وابسته به عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، همین سخنان سبب دردسر مطهری خواهد شد.چرا که همکاران تندروی او در مجلس، این دیدگاه‌ها را «دور از شأ‌ن نمایندگی‌اش دانسته و به همین خاطر از وی شکایت کردند».

جهان‌نیوز مدعی است: «گروهی از نمایندگان مجلس پای نامه شکایت از مطهری را امضا کرده‌اند.» در شرایطی که نه نام امضا‌کنندگان این شکایت مشخص است و نه میزان آنها، می‌توان حدس زد که این گروه نباید چندان از ۹ نماینده‌یی که هفته گذشته بابت ممنوع‌التصویر و ممنوع‌البیان کردن سیدمحمد خاتمی به وزیر دادگستری تذکر دادند، دور باشند. همچنین با توجه یک سایت علیرضا زاکانی، نماینده مجلس که به عنوان نخستین منبع خبری اقدام به انتشار خبر این شکایت کرده، این احتمال افزایش پیدا می‌کند. هر چند تاکنون در چند مرحله از علی مطهری شکایت‌هایی انجام شده اما این‌بار شکایت نمایندگان تندرو از او به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان برخلاف شکایت‌های قبلی می‌تواند در یک مسیر قانونی به دردسری برای علی مطهری تبدیل شود، چرا که در جریان شکایت‌هایی که به این هیات ارجاع داده می‌شوند دیگر بحث مصونیت نمایندگی و مسائل مشابه آن وجود ندارد. به شرط آنکه این هیات در رسیدگی به شکایت نمایندگان قانع شود که در رفتار نماینده موردی مبنی بر توهین یا نظیر آن وجود داشته است.

نخستین‌بار در مجلس هشتم بود که همکاران علی مطهری علیه او شکایتی تنظیم کردند. همکارانی که در آن دوره از هواداران دولت محمود احمدی‌نژاد محسوب می‌شدند، این شکایت را در روزهایی علیه مطهری مطرح کردند که وی پیگیر طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت دهم بود. در مرحله بعدی اما همین طیف، البته با تعداد امضای بیشتری از مطهری به بهانه توهین‌های او به مجلس هشتم به قوه قضاییه شکایت کردند و از دستگاه قضایی خواستند تا او را مورد پیگرد قانونی قرار دهند. این نخستین باری بود که بحث مصونیت نمایندگی در خصوص وضعیت علی مطهری مطرح شد، بحثی که نهایتا باعث شد تا پای او به راهروهای دادگاه باز نشود. در مجلس نهم هم دادستانی تهران با انتشار بیانیه‌یی از علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس به دلیل مطالب خلاف واقع و کذب علیه قوه قضاییه خواست با حضور در مرجع قضایی در برابر اظهاراتش پاسخگو باشد.

به جز این مقامات دولت سابق و از جمله محمدرضا رحیمی نیز شکایت‌هایی از علی مطهری به دستگاه قضایی داشته‌اند. به جز اینها در اواخر خرداد سال ۹۱ نیز اعلام شد که سپاه پاسداران به خاطر متهم کردن این نیروی نظامی به دخالت در انتخابات مجلس نهم، از علی مطهری شکایت کرده است.

آخرین اظهارنظر مسوولان قضایی در رابطه با پرونده شکایت علیه علی مطهری به سخنان روز دهم اسفند غلامحسین محسنی‌اژه‌یی برمی‌گردد که در رابطه با عدم حضور علی مطهری در مرجع قضایی و اینکه آیا این فرد با هیات نظارت بر رفتار نمایندگان رایزنی کرده تا پرونده منتفی شود، گفته بود: «در این راستا رایزنی صورت نگرفته و پرونده منتفی نیست.» با این حال اگر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، در بررسی شکایت نمایندگان از علی مطهری رفتار او را خارج از حوزه وظایف نمایندگی تشخیص دهد، باز هم یک پرونده جدید برای او در دادسرا باز خواهد شد.