رساله اجوبه

حضرت آيت الله العظمی سيدعلی خامنه ای (مدظله العالی)

- ۳۳ -


صدقه‏

س 1820: كميته امداد امام خمينى «قدس سره» صندوقهايى را در منازل، خيابان‏ها و اماكن عمومى شهر و روستا براى جمع‏آورى صدقات و خيرات و رساندن آنان به دست فقرا و مستحقان قرار داده است. آيا جايز است علاوه بر حقوق ماهيانه و مزايايى كه كاركنان كميته امداد از آن نهاد مى‏گيرند، درصدى از پولهاى آن صندوق‏ها به عنوان پاداش به آنان داده شود؟ و آيا جايز است مقدارى از آن پولها به افرادى داده شود كه در جمع‏آورى آنها نقش دارند ولى از كارمندان كميته امداد نيستند؟

پرداخت مقدارى از اموال صندوق‏هاى صدقات به كاركنان و كارمندان كميته امداد به عنوان پاداش، علاوه بر حقوق ماهيانه‏اى كه از آن كميته مى‏گيرند، اشكال دارد بلكه تا رضايت صاحبان اموال به اين كار احراز نشده، جايز نيست، ولى دادن مقدارى از آن به كسانى كه در جمع‏آورى موجودى صندوق‏ها كمك مى‏كنند به عنوان اجرت‏المثل كارشان اشكال ندارد، به شرطى كه براى جمع‏آورى و رساندن صدقات به افراد مستحق به كمك آنها نياز باشد، بخصوص اگر ظاهر امر نشان دهد كه صاحبان اموال راضى به اين كار هستند.

 

س 1821: آيا دادن صدقات به گدايانى كه درب منازل را مى‏زنند يا در خيابانها مى‏نشينند جايز است يا اينكه بهتر است به يتيمان و مساكين داده شود و يا با ريختن آنها در صندوق صدقات در اختيار كميته امداد قرار گيرد؟

صدقات مستحبى بهتر است به فقير عفيف و متديّن داده شود و همچنين گذاشتن آن در اختيار كميته امداد هر چند با ريختن در صندوق صدقات هم باشد اشكال ندارد، ولى صدقات واجب بايد توسط خود شخص و يا به وسيله وكيل او به فقرائى كه مستحق هستند داده شود و در صورتى كه انسان بداند كه مسئولين كميته امداد پولهاى صندوق‏ها را جمع آورى كرده و به فقراى مستحق مى‏دهند، ريختن آن در صندوق‏هاى صدقات اشكال ندارد.

 

س 1822: وظيفه انسان در برابر گدايانى كه در برابر ديگران دست دراز مى‏كنند و زندگى خود رإ؛هؤ«««««««««« با گدايى اداره مى‏نمايند و چهره جامعه اسلامى را مشّوه جلوه مى‏دهند، بخصوص بعد از اقدام دولت به جمع آورى آنان، چيست؟ آيا كمك به آنان جايز است؟

سعى كنيد صدقات را به فقرائى كه متديّن و عفيف هستند بدهيد.

 

س 1823: اينجانب خادم مسجد هستم و كارم در ماه رمضان بيشتر مى‏شود، به همين دليل بعضى از افراد خيّر مبلغى به عنوان كمك به من مى‏دهند، آيا گرفتن آن براى من جايز است؟

آنچه كه آنان به شما مى‏دهند احسانى از طرف آنان به شماست، در نتيجه براى شما حلال است و پذيرفتن آن اشكال ندارد.