گنجينه هاى معنوى

رضا جاهد

- ۶ -


(170) ختم باب الحوائج امام موسى كاظم عليه السلام

نماز حضرت موسى بن جعفر عليه السلام در كتاب منتخب الادعيه از فاضل يزدى رحمة اللّه مرقوم است به جهت بر آمدن حاجت نماز حضرت باب الحوائج را بخواند و آن دو ركعت است . در هر ركعت بعد از حمد دوازده مرتبه سوره توحيد را بخواند و بعد از نماز صد مرتبه صلوات بفرستد و بعد به سجده رود و دوازده مرتبه بگويد:

اللهم انى اسئلك بحق المحبوس فى سجن هارون ان تقضى حاجتى .

مستجاب است ان شاء اللّه .

(171) ختم اذاوقعه

به جهت وسعت رزق ابتدا كند از شب شنبه و هر شب سه مرتبه بخواند وشب جمعه هشت بار بخواند تا مدت پنج هفته به همين نحو و قبل از شروع در هر مرتبه از سوره اين دعا را بخواند:

اللهم ارزقنا رزقنا واسعا حلالا طيبا من غير كدو استجب دعوتنا من غير رد و اعوذ بك من افضحتين الفقر و الدين و ادفع عنى هذين بحق الا مامين السبطين الحسن و الحسين برحمتك يا ارحم الراحمين .

(172) ختم بسيار مجرب اذاوقعه

در هر ماهى كه روز دوشنبه اولش باشد شروع كند. روز اول يك مرتبه و روز دوم دو مرتبه تا روز چهاردهم چهارده مرتبه خوانده شود. روز اول كه ماه است هنگام شروع دو ركعت نماز حاجت بخواند و بعد از نماز تسبيح حضرت زهرا سلام اللّه عليه را بگويد و روزهاى پنجشنبه بين اين چهارده روز بعد از قرائت سوره اذاوقعه اين دعا را يك مرتبه بخواند:

بسم اللّه الرحمن الرحيم
يا واجد يا ماجد يا جواد يا حليم و يا حنان يا منان يا كريم اسئلك تحفه من تحفاتك تلم بها شعثى و تقضى بها دينى و تصلح بها شانى برحمتك يا سيدى اللهم ان كان رزقى فى السماء فانزله و ان كان فى الارض فاخرجه و ان كان بعيدا فقربه و ان كان قريبا فيسره و ان كان قليلا فكثره و ان كان كثيرا فبارك لى فيه فارسله على ايدى خيار خلقك و لا تحوجن الى شرار خلقك و ان لم تكن فكونه بكينونيتك و و خدانيتك اللهم انقلب الى حيث اكون و لا تنقلنى اليه حيث يكون انك على كل شى ء قدير يا رحيم يا غنى و صل على محمد اتمم علينا نعمتك و هنئنا كرامتك برحمتك يا ارحم الراحمين .

(173) ختم سوره اذاوقعه

جهت وسعت رزق ابتدا كند از شب جمعه و در شب جمعه ديگر ختم كند و در هر شب پنج مرتبه سوره اذاوقعه را بخواند و بعد از هر مرتبه اين دعا را بخواند:

اللهم انى اسئلك رزقا واسعا حلالا طيبا بغير كدو استجب دعائى بغير رد و اغوذ بك من الفقر و الدين و صلى اللّه على محمد و آله الطاهرين .

(174) ختم يا على عليه السلام

اسم مبارك حضرت على عليه السلام از براى هر حاجت كه مداومت كند چهار روز نگذشته كه نتيجه خواهد گرفت ان شاء اللّه و آن اين است كه در مسجد به جاى خلوت برود دوازده هزار مرتبه (يا على عليه السلام ) بگويد. البته حاجتش روا شود شك نيست زيرا كه حضرت على عليه السلام اسم اعظم است .

(175) ختم يا على عليه السلام

ختم كلمه (يا على عليه السلام ) از مجربات است در مدت ده شب و هر شب در وقت معين دو ركعت نماز حاجت بخواند بعد از نماز بدون تكلم يكصد و ده مرتبه صلوات بفرستد و بعد از آن بلافاصله يكهزار و پانصد و هفتاد مرتبه بگويد (يا على عليه السلام ) و بعد حاجت خود را از خدا بخواهد و به سه مرتبه صلوات بفرستد كه مجرب است .

(176) دستورى براى نمازهاى قضاى گذشته كه فراموش شده

اميرالمومنين عليه السلام فرمود شنيدم از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله هر كس ترك كند نماز را از روى جهالت و نداند چقدر بايد قضا كند شب دوشنبه پنجاه ركعت نماز بخواند با حمد و سوره و روزه بگيرد روز دوشنبه را و ظهر دوشنبه نيز پنجاه ركعت (25 نماز دو ركعتى ) با حمد و سوره بخواند بعد از فراغت صد مرتبه استغفار كند اين عمل مطابق با صد سال نماز قضا شده خدا حساب مى فرمايد ولى اگر بداند چقدر قضاء دارد بايد همه آن را بجا آورد.

(177) دستورى براى حفظ كردن قرآن در مدت كم

از براى حفظ قرآن سه شب يا هفت شب جمعه در سحر و اگر نتواند در نصف شب و اگر نتواند در اول شب چهار ركعت نماز بخواند و در ركعت اول بعد از فاتحه سوره (يس ) و در ركعت دوم (حم دخان ) و در ركعت سوم (الم سجده ) و در ركعت چهارم (سوره الملك ) را بايد بخواند و بعد از نماز و مناجات و صلوات به روح انبياء عظام و حضرت رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله آمرزش براى مومنين و مومنات و برادران دينى كه پيش از وى بوده اند بايد خواست آنگاه اين دعا را بخواند.

اللهم ارحمنى بترك المعاصى ابدا ما ابقيتنى و ارحمنى ان اتكلف ما لايعنينى و ارزقنى حسن النظر فيما يرضيك اللهم بديع السماوات و الارض ذالجلال و الاكرام و العزه التى لا ترام اسئلك يا اللّه يا رحمان بجلالك و نور عرشك ان تنور بكتابك بصرى و ان تطلق به لسانى و ان تفرج به عن قلبى و ان تشرح به صدرى و ان تغسل به بدنى فانه لايعنينى على الحق غيرك و لا يوتيه الا انت و لا حول و لا قوه الا باللّه العلى العظيم .

(178) دستور العملقبل از خواب از پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله

محدث فيض در خلاصه الاذكار نقل كرده كه از حضرت زهرا سلام اللّه عليه روايت شده كه شبى حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله بر من وارد شد در وقتى كه در رختخواب خود را پهن كرده و مهياى خوابيدن بودم فرمود: اى فاطمه ! مخواب مگر آنگاه كه اين چهار عمل را انجام داده باشى .
اولا: يك ختم قرآن بخوان و بخواب و ديگر يك حج و يك حج عمره بجاى آور و بخواب سوم آن كه همه مومنين را از خود راضى گردان و چهارم آن كه من و همه انبياء را شفيعان خود قرار دهى . پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله فرمود: عزيزم ! خداى تعالى روى لطفى كه به پدر تو و تو دارد اين دستور را بقدرى سهل و آسان قرار داد كه شما و شيعيان عمل نماييد و اجر و مزد بسيارى براى شما خواهد بود هرگاه سوره (قل هو اللّه احد) را سه مرتبه بخوانى ثواب يك ختم قرآن خواهى برد و هرگاه تسبيحات اربعه را بگويى صواب حج و عمره را برده اى و هرگاه طلب مغفرت جهت اموات نمايى همه آنها از تو خشنود مى گردند و هرگاه بر من و ساير انبياء صلوات فرستى همه آنها شفيعان تو خواهند بود، به اين قسم .

اللهم صل على محمد و آل محمد اللهم صل على جميع الانبياء و المرسلين

(179) اثرات آب باران نيسان

اولين ماه تابستان است در كتاب انيس الصالحين از رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله مروى است كه : جبرئيل دعايى به من تعليم نمود كه داروى جميع دردها است و طريقه اش آن است كه قدرى از آب باران اولين ماه تابستان را بگيرد قبل از آن كه به زمين برسد در ظرف پاكى و سوره (حمد و توحيد و قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق و آية الكرسى و قل يا ايها الكافرون و انا انزلناه ) هر كدام را هفتاد مرتبه بر آن بخواند و هفتاد مرتبه (لا اله الا اللّه ) و هفتاد مرتبه (اللّه اكبر) و هفتاد مرتبه صلوات و هفتاد مرتبه (سبحان اللّه و الحمدللّه و لا اله الا اللّه و اللّه اكبر) بخواند به آن آب بدمد به حق آن كسى كه مرا به هدايت مخلوقات فرستاده كه او را جميع امراض شفا يابد و شرح كامل خواص آن رد مفاتيح الجنان است .

(180) فضيلت تسبيح حضرت زهرا سلام اللّه عليه

اولين ذكرى كه بعد از اتمام نماز بسيار سفارش شده است تسبيح حضرت زهرا سلام اللّه عليه است . از امام صادق عليه السلام مروى است كه : ما امر مى كنيم كودكان خود را به تسبيح حضرت زهرا سلام اللّه عليه چنان كه امر مى كنيم آنها را به نماز، پس ترك آن را مكن كه هر كه مداومت نمايد بر آن شقى و بدبخت نمى شود و در روايات معتبر وارد شده كه ذكر كثير كه خدا در قرآن مجيد به آن امر فرموده تسبيح حضرت فاطمه سلام اللّه عليه است كه بايد بعد از هر نماز خوانده شود. امام محمد باقر عليه السلام فرمودند: هر كه تسبيح فاطمه سلام اللّه عليه را بگويد و بعد از آن استغفار كند خدا او را بيامرزد و آن بر زبان صد هست و در ميزان عمل هزار، و شيطان را دور مى كند و خدا را خشنود مى گرداند. امام صادق عليه السلام نيز فرمودند: هر كه اين تسبيح را بعد از نماز بگويد پيش از آن كه پاهايش را از حالت نماز برگرداند آمرزيده شود و بهشت بر او واجب گردد و نزد من از آن كه هزار ركعت نماز بگذارد در هر روز بهتر است و آن تسبيح اين است بعد از هر نماز بلافاصله 34 مرتبه اللّه اكبر؛ 33 مرتبه الحمدللّه ؛ 33 مرتبه سبحان اللّه .

(181) افضل ترين دعاها در زمان غيبت دعا براى فرج امام زمان عليه السلام است

خواهران و برادران اولا اين را همه ما مى دانيم كه امامان ما همه معصوم و پاك آفريده شده اند و همان طور معصوم و پاك هم از دنيا رفته اند و داراى صفاتى بودند كه هرگز يك انسان عادى داراى آن شرايط نبوده است . مانند اميرالمومنين على عليه السلام كه در رحم مادرش فاطمه بنت اسد سلام اللّه عليه صحبت مى كرد و موقع ولادتش قرآن مى خواند و همچنين معجزات ديگر امامان و يا حضرت مهدى عليه السلام كه هنگام ولادت سر به سجده گذاشته و شكر خدا نمودند. و در سن پنج سالگى به مقام امامت نائل آمدند و همه اين نورهاى پاك بدون اين كه نزد استادى تحصيل كرده باشند داراى علم اولين و آخرين بودند و از گذشته و حال و آينده خبر مى دادند.
پس نيتجه اين معصومين ، مانند من و شما براى امتحان به اين دنيا نيامدند و آنها بزرگترين لطف و نعمتى هستند كه خداوند به بشر عنايت كرده است به چند دليل :
اولا همه ما مى دانيم كه خداوند عادل است و در قرآن كريم مى فرمايد:

فمن يعمل مثقال ذره خيرا يره ، و من يعمل مثقال ذره شرا يره .

هر كس كوچكترين ذره اى بدى نمايد جزاى آن را خواهد ديد و هر كس كوچكترين عمل نيكى انجام دهد پاداش آن را خواهد گرفت .
و حال كه خداوند عادل است و بنده هم جايز خطا، چون خداوند قرار است با عدل با ما رفتار كند بنابراين بايد اكثر انسانها را به آتش قهر خود بسوزاند و خالق يكتا در حديث قدسى مى فرمايد:
(من بندگانم را براى اين كه بسوزانم نيافريده ام و به هر نحوى كه بتوانم سبب نجات آنها را از عدى خودم فراهم خواهم كرد.)
و بقدرى پروردگار ما رحيم است و كريم است و جواد، بهانه هايى براى نجات بشر قرار داده ، مانند خواندن نماز و گرفتن روزه و اعمال عبادى ديگر، و بزرگترين لطفى كه كرده ، فرستادن نمايندگانى در روى زمين مانند وجود مقدس خاتم الانبياء حضرت محمد صلى اللّه عليه و آله و امام معصوم عليه السلام بود كه به اين دنيا آمدند تا با زندگانى كردن و راهنمايى بشر هم درست زيستن را به ما بياموزند و هم ما گنهكاران با واسطه قرار دادن اين عزيزان الهى به حاجتها و خواسته هايمان برسيم و هم با ابراز دوستى با عزيزانش بهانه اى براى بخشش و نجات از كيفر گناهان داشته باشيم . همچنين اين وجودهاى مقدس را چنان پر محبت و با گذشت و مهربان آفريده است كه فرداى قيامت با شفاعتشان سبب نجات عده زيادى از آتش جهنم خواهند شد و خدايا ما چگونه شكر تو را به خاطر نعمت ولايت بجا آوريم ؟ به خداوندى خودت زبانمان قاصر است و همه اين الطاف از كرم وجود بى حساب توست . ما بندگان افتخار مى كنيم به داشتن چون تو خالقى ، خدايا در تمام عمر در مقابل هر نعمتت ، كفران نعمت كرده ايم . نه قدر تو را شناختيم نه رسولت و نه حجت هاى پاكت را، در زمين تو زندگى كرديم ، روزى تو را خورديم ، از همه نعمتهايت استفاده كرديم ، و بجاى شكر و سپاسگزارى از تو اسير نفس و شيطان بوديم . يعنى اگر گفتى به دنبال انسانيت و كمالات باشيد به دنبال خويهاى حيوانى رفتيم ، و اگر فرمودى به فكر ذخيره براى آخرت باشيد ولى همه وجودمان دنيا بود و خواسته هاى نفسانى ، الهى ! چه بگويم از بى وفائيهايمان ، خداوندا! چگونه با اين اعمالمان در دادگاه عدل تو بايستيم . بار پروردگارا! ديدى بندگانت چگونه مزد زحمات رسولت را دادند. زمانى كه پيامبرت صلى اللّه عليه و آله از دنيا رفت حدود هفت ميليون مسلمان داشت ولى همين بندگانت بعد از گذشت كمتر از سه ماه يك عده دنياپرست جانى درب خانه دخترش و جانشينش حضرت على عليه السلام را بخاطر حب رياست به آتش كشيدند، آن هم بعد از آن همه سفارشات پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله نسبت به عترتش . بار پروردگارا! كجا بودند آن بندگان شكرگزارت كه دفاع از ولى تو در زمين كنند و تو خالق يكتا چه صبرى دارى آن موقعى كه ديدى بر گردن وليت يك عده شيطان انسان نما طناب انداخته و يا آن بانوى پاك و معصومى را كه فرمانبرى از او را بر تمام جن و انس و حتى پيامبرانت و همه موجودات روى زمين واجب نمودى ديدى چگونه مورد ضرب و شتم قرار دادند و يا با ديگر وليت امام حسن مجتبى عليه السلام ؛ جگرش را پاره پاره كردند و سر ديگر حجتت را بر نيزه نمودند و ديگرى را سالهاى سال در گوشه زندان اسير كردند و هر كدام را به زهرى مسموم نمودند. كجا بودند طرفداران اين گوهرهاى پاك ؟ چگونه شكر نعمت ولايت را بجا آورند؟! اى تف بر تو و بى وفائيت دنيا!
خواهران و برادران عزيز! بياييد جزو آن گروه بى انصاف و بى مروت نباشيم . قدرى به خود آييم و ببينيم چقدر به فكر امام زمانمان هستيم .
سيد به طاووس رحمة اللّه مى گويد: شبى در سامرا وارد سرداب امام زمان عليه السلام شدم . صداى ملكوتى امام را در حال مناجات با خالق يكتا شنيدم كه مى فرمودند:

اللهم ان شيعتنا منا خلقوا من فاضل طينتنا و عجنوا بماء و لايتنا اللهم اغفر لهم من الذنوب ما فعلوه اتكالا على حبنا و ولائنا يوم القيامه و لا تواخذهم بما اقترفوه من السيئات الكراما لنا و لاتقاصهم يوم القيامه مقابل اعدائنا فان خففت موازينهم فثقلها بفاضل حسناتنا.

پروردگارا! شيعيان ما از ما هستند، از زيادى گل ما خلق شده اند و به آب ولايت ما عجين گشته اند، خدايا آنها را بيامرز و گناهانشان را عفو فرما.
پروردگارا! آنها را در روز قيامت در مقابل چشم دشمنان ما مواخذه مفرما چنانچه ميزان گناهانشان بيشتر و صوابشان كم است از اعمال من بردار و به صواب آنها بيفزاى .
خواهر و برادرم ! خيال مى كنيد در مقابل اين همه دروغها، غيبتها، رباخواريها، دنيا پرستى ها و بى حجابيها و چون حيوانات بخاطر دنيا به جان هم افتادنها و همچنين بى حرمتى به كلام خداوند يعنى قرآن و بى اعتنا بودن به امام زمان عليه السلام عذاب ندارد. به خدا قسم در مقابل اين اعمال ما بايد از آسمان سنگ ببارد.
مى دانيد چه كسى جلو اين عذاب الهى را گرفته است ؟ آرى آن دعاهاى شبانه روزى امام زمان عليه السلام ماست . آخر چقدر بى انصافى و چقدر بى معرفتى ! چرا ما به فكر آن حجت الهى نيستيم ؟ تا كى در حضورش مرتكب عصيان مى شويم و به عنوان يك شيعه بجاى اين كه زينت آقا امام زمان عليه السلام باشيم . با اعمالمان دل پاك و مطهرش را به درد مى آوريم ؟
از آنجا كه اين آخرين حجة الهى چون آباء و اجدادش مهربان و رئوف و با گذشت است ، بجاى نفرين بر ما باز هم دعا مى كند. شما را به خدا آيا دور از انصاف نيست كه آن گوهر پاك ولايت صبح تا شب به فكر ما باشد ولى ما گنهكاران از ياد او غافل باشيم ؟ در صورتى كه مى دانيم هيچ عملى به درگاه پروردگار بدون نداشتن ولايت امام زمان عليه السلام مورد قبول خداوند نيست .
به اين دو حديث توجه فرماييد:
پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله : هر كس منكر قائم ، از فرزندانم شود مرا منكر شده است .
امام صادق عليه السلام : هر كس قائم ، از فرزندان مرا در زمان غيبتش منكر شود به مرگ جاهليت مرده است .
خواهر و برادر عزيزم ! بيايد همان طورى كه اگر كسى منتظر مهمان است خانه اش را تميز مى كند، ما هم روح و جسممان را از آلودگى پاك كنيم و به عنوان يك منتظر واقعى و با روى خجل دست تمنا به سوى آن يوسف زهرا سلام اللّه عليه گشوده و عرض كنيم :
مهدى جان ! اى عزيز! به ما و كسانمان سختى رسيده و سرمايه اندك آورده ايم ، پس پيمانه ما را كامل گردان و به ما صدقه و بخشش ده ، بيا بر ما نظرى ، و دستى بر سر ما كشيده كاملمان كن .
اى عزيز! اى خورشيد رخ بر كشيده در پس ابر، اى سفر كرده هجران گزيده ، تا كى همچنان در غيبت و ما اين چنين در هجران ؟ جهان جهانى نثار قدومت باد. آيا هجران امروز ما به فرداى وصال تو نمى رسد.
اى عزيز! اى پيشواى محرومان ، اى دادخواه مظلومان ، اى فريادرس درماندگان ، اى آخرين اميد، ديدگان جستجوگر ما بر دروازه هر سحر قامت تو را منتظر است ، آيا مى شود كه شام تار هجران ما به صبح روشن وصالت بدل شود.
اى عزيز! رايت رسول خدا در دست ، اى آخرين رسالت پيغمبران بر دوش ، اى شمشير على عليه السلام بر كف ، و اى عصاى موسى در دست ، اى خاتم سليمان در انگشت ، بر ما چه سخت است كه همگان را ببينيم و تو را نبينيم .
اى عزيز! اى كمال موسى را وارث ، اى شكوه عيسى را واجد، اى صبر ايوب را صاحب ، چه دشوار است كه سخنان همه به گوشمان رسد و صداى دلنشين تو را نشنويم .
اى عزيز! اى يادگار خدا در زمين ، اى دست تواناى حق در آستين ، اى قرآن ناطق خدا، اى اسم اعظم الهى ، چه سخت است كه لطفت را به عيان ببينيم و دشمن در انكار وجود نازنينت بر ما طعنه زند.
اى عزيز! اى زاده ياسين و طه ، اى فرزند صراط مستقيم ، اى تسلى بخش زهراى اطهر، اى پور عسگرى ، بر ما چه گران است كه چهره دلربايت را ببنيم و تو را نشناسيم ، اى قلب عالم امكان ، اى مظهر رحمت بيكران ، آخر در انتظار مقدم پاكت نشسته ايم ، جان و مال و فرزندانمان فداى قدوم تو، بيا و دستمان گير، رخ بنما و با يك نگاه اين شب بى جور را به صبح پيروزى بدل نما، و با هزاران تاسف مى دانيم كه غيبت تو از ماست ، همچنان كه خود فرمودى :

ولو ان اشياعنا وفقهم اللّه لطاعته على اجتماع من القلوب فى الوفاء بالعهد عليهم لما تاخر عنهم اليمن بلقائنا و لتعجلت لهم السعاده بمشاهدتنا على حق المعرفه و صدقها منهم بنافما يحبسنا عنهم الا ما يتصل بنا مما نكرهه و لا نوثره منهم .

اگر شيعيان ما، كه خداوند توفيق طاعتشان دهد، در وفاى عهد و پيمانى كه دارند همدل مى شدند سعادت ديدار ما از ايشان به تاخير نيفتاده و زودتر نصيب آنان مى گشت ، ديدارى با شناخت كامل و درست نسبت به ما، پس ما را از آنان دور نمى دارد مگر اعمالى كه ما را ناخوشايند است و از ايشان نمى پسنديم .
عزيزان من ! مطمئن باشيد تا صاحب اصلى دين و قرآن نيايد، اين مشكلات خواهد بود و هر روز رنگى عوض مى كند و هرگز نجات پيدا نخواهيم كرد. اگر امروز درست شود، فردا شكل ديگرى جاى آن را خواهد گرفت ، پس بياييد همه خواسته هايمان را كنار گذاشته ، فقط براى فرج و ظهور امام زمان عليه السلام دعا كنيم چرا؟
چون كه صد آمد نود هم پيش ماست
و همچنين امام صادق عليه السلام مى فرمايد: هر كس براى فرج فرزندم مهدى عليه السلام دعا كند او هم براى او دعا خواهد كرد، و خوشا به حال كسى كه امام زمانش برايش دعا كند. و همچنين فوايد بسيارى نيز دارد كه چند فايده از آن را برايتان از كتاب مكيال المكارم كه همه آنها طبق احاديث و آيات قرآن اثبات شده است ذكر مى كنيم :

(182) فوايد دعا براى فرج

1 - مايه ناراحتى شيطان لعين است .
2 - مايه استجابت دعا مى شود.
3 - باعث نجات يافتن از فتنه هاى آخر الزمان است .
4 - باعث آمرزش گناهان است .
5 - شفاعت آن حضرت در قيامت شامل حال او مى شود.
6 - نشانه انتظار اوست .
7 - فرج مولاى ما حضرت صاحب الزمان عليه السلام زودتر واقع مى شود.
8 - باعث طولانى شدن عمر است .
9 - هنگام مرگ به او مژده مى رسد و با او به نرمى رفتار مى شود.
10 - باعث زياد شدن اشراف نور امام عليه السلام در دل او مى شود.
11 - محبوبترين افراد نزد خداوند خواهد بود.
12 - كردار بد او به كردار نيك مبدل مى شود.
13 - دعاى امير المومنين عليه السلام در حق او در روز قيامت است .
14 - بى حساب داخل بهشت شدن .
15 - فرشتگان براى او طلب آمرزش مى كنند.
16 - در امان است از تشنگى روز قيامت .
17 - اين دعا در عالم برزخ و قيامت مونس مهربانى خواهد بود.
18 - باعث دورى غصه ها مى شود.
19 - اين دعا خوشايندترين اعمال نزد خداوند است .
20 - در روز قيامت هديه هاى ويژه اى دريافت مى كند.
21 - سبب كامل شدن دين است .
22 - ثواب كسى را دارد كه زير پرچم حضرت مهدى عليه السلام شهيد شده است .
23 - با ائمه اطهار عليه السلام محشور مى شود.
24 - نائل شدن به بالاترين درجات شهدا در روز قيامت .
25 - رستگارى به شفاعت حضرت فاطمه زهرا عليه السلام را دارد.
خواهر و برادر! براى اين كه اين فضايل بزرگ نصبتان شود هميشه بعد از نمازهاى واجب و يا در مجالس روضه و يا در سحرگاهان اولين دعايى كه مى كنيد خدا را به حق محمد صلى اللّه عليه و آله و آلش و به حق قرآنش و به حق شهداى كربلا قسم دهيد كه از بقيه غيبت وليش حضرت مهدى عليه السلام صرف نظر فرمايد. آمين يا رب العالمين .

يا رب الحسين بحق الحسين اشف صدر الحسين بظهور الحجة .

بخش 2 زيارات

زيارت به چه معناست ؟

زيارت يعنى ديدار و ملاقات و در اصطلاح يعنى حضور در پيشگاه با شرافت ائمه معصومين عليه السلام و ديدار معنوى و ملاقات روحانى با حجت هاى الهى .
زيارت يعنى ايجاد ارتباط و برقرار نمودن پيوند قلبى با امام و پيشواى معصوم .
زيارت يعنى قرار دادن خويش در حوزه استعاذه و استفاضه از امام .
زيارت يعنى تكريم و تجليل از پيشوايانى كه لحظه اى از انديشه هدايت و ارشاد و تعليم غفلت نداشته و سراسر عمر پربار خويش را در جهت تعليم و ارشاد مردم مصرف داشته اند.
زيارت يعنى تقدير و سپاسگزارى از زندگى سراسر ايثار و فداكارى و جانبازى مواليان دين .
زيارت يعنى تجديد ميثاق و تحكيم عقد بيعت با امام و رهبر خود.
زيارت يعنى خلوت گزيدن و راز و نياز داشتن و انس يافتن با حجت خدا.
زيارت يعنى مستعد ساختن و آماده نمودن روح و دل براى بهره گيرى از وجود امام عليه السلام .
زيارت يعنى صيقل دادن روح و شستشو دادن قلب از آلودگى گناه .
زيارت ملاقات است كه از سر محبت و اخلاص صورت گرفته و نتيجه آن همسو شدن هم جهت شدن همراه شدن و هماهنگ شدن با عمل و رفتار و شيوه امام عليه السلام خواهد بود.

فضيلت زيارت امام رضا عليه السلام

از امام جعفر صادق عليه السلام منقول است كه رسول خدا صلى اللّه عليه و آله فرمودند هر آينه پاره اى از تن من در خراسان دفن خواهد شد كه زيارت نمى كند او را مومنى مگر اين كه خدا بهشت را بر او واجب مى كند و بدن او را بر آتش جهنم حرام خواهد كرد.
(بحار الانوار ج 99، ص 33)
حضرت على عليه السلام فرمودند: مردى از نسل من در خراسان به وسيله سم مظلوم وار به شهادت مى رسد اسم او اسم من است و اسم پدرش اسم موسى بن عمران عليه السلام مى باشد هر كس او را زيارت كند خدا گناهان گذشته و آينده او را مى بخشد ولو گناهانش به قدر ستاره هاى آسمان و قطرات باران و برگ درختان عالم باشد.
(بحار الانوار ج 99، ص 34)
امام صادق عليه السلام فرمودند: كشته مى شود فرزند پسرم در سرزمين خراسان در شهرى كه گفته مى شود طوس . هر كس او را زيارت كند در آن شهر در حالى كه معرفت به حق آن حضرت داشته باشد او را روز قيامت به دست خودم وارد و داخل بهشت مى كنم ولو از مرتكبين گناهان كبيره باشد گفتم فدايت شوم معرفت به حق آن حضرت چيست ؟ حضرت فرمودند: يعنى بداند كه اطاعت آن حضرت واجب است و او شهيد و غريب است ، كسى كه زيارت كند آن حضرت را در حالى كه معرفت به حق آن حضرت داشته باشد خدا اجر هفتاد شهيد از شهدايى كه در مقابل رسول خدا با دشمنان اسلام جنگيدند و شهيد شدند عطا مى كند.
(بحار الانوار ج 99، ص 41)
امام رضا عليه السلام فرمودند: كسى كه مرا زيارت كند در خانه دور من ، روز قيامت در سه مكان به فرياد او خواهم رسيد تا اين كه او را از مشكلات مكان ها نجات بدهم
اول ) روزى كه نامه اعمال خلائق را به آنها بدهند.
دوم ) به هنگام عبور از صراط.
سوم ) به هنگام ميزان (كه اعمال بندگان در آنجا سنجيده مى شود).
(بحار الانوار ج 99، ص 34)
از ياسر خادم نقل شده است كه : امام رضا عليه السلام فرمودند: آگاه باش و بدان كه من كشته مى شوم به وسيله سم در حالى كه به من ظلم شده است . و دفن مى شوم در مكانى غريب . پس هر كس بار سفر بندد به طرف زيارت من ، دعايش به اجابت و گناهش بخشيده مى شود.
(بحار الانوار ج 99، ص 36)
از عبدالعظيم حسنى نقل شد، كه گفت شنيدم از امام جواد عليه السلام كه حضرت فرمودند: زيارت نمى كند پدر مرا احدى از مردم به توسط باران يا سرما يا گرما در اين راه اذيت شده باشد مگر اين كه خداوند متعال بدن او را بر آتش جهنم حرام مى كند.
(بحار الانوار ج 99، ص 32)
امام رضا عليه السلام فرمودند: همانا هر كس مرا زيارت كند در حالى كه عارف به حق من و طاعت من باشد كه خدا بر او واجب كرده پس من و پدرانم شفيعان او هستيم روز قيامت و كسى كه ما شفيعان او باشيم روز قيامت نجات پيدا مى كند ولو گناه جن و انس را داشته باشد.
(بحار الانوار ج 99، ص 32)
امام رضا عليه السلام فرمودند: شرورترين خلق خدا در زمان من مرا به توسط سم شهيد مى كند پس مرا در ديار غربت دفن مى كند پس كسى كه مرا در آن ديار زيارت كند خداى عزوجل براى او اجر صد هزار شهيد و صد هزار صديق و صد هزار حج كننده و عمره به جا آورنده و صد هزار مجاهد در راه خدا مكتوب مى فرمايد و در زمره ما محشور مى شود در روز قيامت و در درجات عاليه بهشت رفيق ما خواهد بود.
(بحار الانوار ج 99، ص 32)
امام رضا عليه السلام فرمودند: هر كس مرا زيارت كند با غسل زيارت ، از گناهان پاك مى شود مثل روزى كه از مادر متولد شده است .
(لثالى الاخبار، ج 3، ص 159)
از امام محمد تقى عليه السلام سوال شد آيا زياررت امام حسين عليه السلام افضل است يا زيارت قبر پدرت امام رضا عليه السلام پس امام محمد تقى عليه السلام گريه و اشك از چشمان حضرت جارى شد و فرمود زيارت پدرم افضل است چون كه زوار امام حسين عليه السلام زياد است و زوار پدرم كم است .
(انوار البهيه ، ص 131)

(1) زيارت امام رضا عليه السلام

بسم اللّه الرحمن الرحيم
اللّه اكبر اللّه اكبر اللّه اكبر و الحمدللّه كثيرا و سبحان اللّه بكره و اصيلا الحمدللّه على هدايته لدينه و التوفيق لما دعا اليه من سبيله اللهم انك اكرم مقصود و اكرم ماتى و قد اتيتك يا الهى متقربا اليك بابن بنت نبيك محمد صلواتك عليه و اله اللهم فلا تخيب سعيى و لاتقطع من فضلك رجائى و اجعلنى عندك وجيها فى الدنيا و الاخره و من المقربين برحمتك يا ارحم الراحمين .

اذن دخول دوم

الحمدللّه الذى هدانا لهذا و ما كنا لنهدى لولا ان هدانا اللّه لقد جائت رسل ربنا بالحق فقلت يا ايها الذين امنوا لاتدخلوا بيوت النبى الا ان يوذن لكم فها انا ذامستاذنك و مستاذن رسولك صلواتك عليه و اله ء ادخل يا اللّه ء ادخل يا رسول اللّه ء ادخل يا امير المومنين ء ادخل يا مولاتنا فاطمه الزهراء سيده نساء العالمين ء ادخل يا مولانا حسن بن على ء ادخل يا مولانا محمد بن على ء ادخل يا مولانا جعفر بن محمدء ادخل يا مولانا موسى بن جعفرء ادخل يا مولانا على بن موسى الرضاء ادخل يا مولانا محمد بن على ء ادخل يا مولانا على بن محمد ء ادخل يا مولانا حسن بن على ء ادخل يا مولانا حجه بن الحسن صاحب الزمان ء ادخل يا ايتها الملائكه الموكلون المقيمون المحدقون الحافظون فى هذا الحرم الشريف المبارك و رحمه اللّه و بركاته .

چون داخل شوى بايست و بگو:

بسم اللّه و باللّه و فى سبيل اللّه و على مله رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله اشهد ان لا اله الا اللّه وحده لا شريك له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله اللهم صل على محمد و ال محمد.

زيارت پيش روى مبارك

السلام عليك ايها الامام الغريب السلام عليك ايها الامام الشهيد السلام عليك ايها الامام المعصوم السلام عليك ايها الامام المظلوم السلام عليك ايها الامام المغموم السلام عليك ايها الامام الهادى و الولى المرشد ابرء الى اللّه تعالى من اعدائك و اتقرب الى اللّه تعالى بموالاتك السلام عليك و رحمه اللّه و بركاته .

زيارت پايين پاى مبارك

صلى اللّه عليك يا مولاى صلى اللّه عليك يا مقتداى صلى اللّه على روجك الطيب و جسدك الطاهر و بدنك الزكى صبرت و احتسبت و انت الصادق المصدق قتل اللّه من قتلك و لعن اللّه من ظلمك بالايدى و الالسن عليك منى سلام اللّه يا مولاى و ابن مولاى كن شفيعى و شفيع و الدى بحقك و بحق جدك و ابائك الطيبين الطاهرين المعصومين و رحمه اللّه و بركاته .

(2) زيارت حضرت سيد الشهداء مشهور به وارث

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ آدَمَ صَِفْوَةِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ نُوحٍ نَبِىِّ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ اِبْراهيمَ خَليلِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ مُوسى كَليمِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ عيسى رُوحِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ مُحَمَّدٍ حَبيبِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ عليه السلام اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفى اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ عَلِي الْمُرْتَضى اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ فاطِمَةَ الزَّهْرآءِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ خَديجَةَ الْكُبْرى اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ثارَ اللَّهِ وَابْنَ ثارِهِ وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورُ اَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ اَقَمْتَ الصَّلوةَ وَآتَيْتَ الزَّكوةَ وَاَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَيْتَ عَنْ الْمُنْكَرِ وَاَطَعْتَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ حَتّى اَتيكَ الْيَقينُ فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْكَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً ظَلَمَتْكَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ يا مَوْلاىَ يا اَبا عَبْدِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِى الاَْصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاَْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجاهِلِيَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْكَ مِنْ مُدْلَهِمّاتِ ثِيابِها وَاَشْهَدُ اَنَّكَ مِنْ دَعآئِمِ الدّينِ وَاَرْكانِ الْمُؤْمِنينَ وَاَشْهَدُ اَنَّكَ الاِْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّكِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ وَاَشْهَدُ اَنَّ الاَْئِّمَةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُروَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ عَلَّى اَهْلِ الدُّنْيا وَاُشْهِدُ اللَّهَ وَمَلاَّئِكَتَهُ وَاَنْبِي آئَهُ وَرُسُلَهُ اَنّى بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِيابِكُمْ مُوقِنٌ بِشَرايِعِ دينى وَخَواتيمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى لاَِمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَعَلى اَرْواحِكُمْ وَعَلى اَجْسادِكُمْ وَعَلى اَجْسامِكُمْ وَ عَلى شاهِدِكُمْ وَعَلى غائِبِكُمْ وَعَلى ظاهِرِكُمْ وَعَلى باطِنِكُمْ

(3) زيارت على بن الحسين عليه السلام

السلام عليك يابن رسول اللّه السلام عليك يابن نبى اللّه السلام عليك يابن امير المومنين السلام عليك يابن فاطمه الزهراء سيده نساء العالمين السلام عليك يابن الحسين الشهيد السلام عليك ايها الشهيد و ابن الشهيد السلام عليك ايها المظلوم و ابن المظلوم لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْكَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً ظَلَمَتْكَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ

(4) زيارت ساير شهدا

السلام عيلكم يا اولياء اللّه و احبائه السلام عليكم يا اصفياء اللّه و اودانه السلام عليكم يا انصار دين اللّه السلام عليكم يا انصار رسول اللّه السلام عليكم يا انصار اميرالمومنين السلام عليكم يا انصار فاطمه الزهراء سيده نساء العالمين السلام عليكم يا انصار ابيمحمد الحسن بن على الزكى الناصح الامين السلام عليكم يا انصار ابيعبداللّه بابى انتم و امى طبتم و طابت الارض التى فيها دفنتم و فزتم فوزا عظيما فياليتنى كنت معكم فافوز معكم .

زيارت بالاى سر مبارك

السلام عليك يا مولاى و ابن مولاى و رحمه اللّه و بركاته اشهد انك تشهد مقامى و تسمع كلامى و ترد سلامى و انت حى عند ربك مرزوق اسئل اللّه ربى و ربك قضاء حوائجى فى الدنيا و الاخره يا ولى اللّه يا حجه اللّه ان بينى و بين اللّه ذنوبا قد اثقلت ظهرى و منعتنى من الرقاد و ذكرها يقلقل احشائى و قد هربت الى اللّه عزوجل و اليك فبحقك و بحق من ائتمنك على سره و استرعاك امر خلقه و قرن طاعتك بطاعته و مولا اتك بموالاته فكن لى الى اللّه شفيعا و من النار مجيرا و على الدهر ظهيرا و على الصراط دليلا و فى القبر مونسا و انيسا و رحمه اللّه و بركاته .

دعاى بالاى سر مبارك

اللهم فاستجب دعائى يا اللّه و اقبل ثنائى يا اللّه و اجمع بينى و بين اوليائى يا اللّه بحق محمد و على و فاطمه و الحسن و الحسين و الائمه المعصومين من ولد الحسين عليهم السلام .

(5) زيارت حضرت صاحب الامر

السلام عليك يا صاحب الزمان السلام عليك يا خليفه الرحمن السلام عليك يا شريك القرآن السلام عليك يا قاطع البرهان السلام عليك يا امام الانس و الجان السلام عليك و على ابائك الطاهرين و رحمه اللّه و بركاته .

صلوات خاصه حضرت رضا عليه السلام

اللهم صل على على بن موسى الرضا المرتضى الامام التقى النقى و حجتك على من فوق الارض و من تحت الثرى الصديق الشهيد صلوه كثيره تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كافضل ما صليت على احد من اوليائك .