ولايت فقيه در حكومت اسلام ، جلد چهارم

علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسينى طهرانى

- ۳ -


درس سى و نهم : قيام زيد و يحيى بر خلاف قيام محمّد و إبراهيم ، به عنوان مهدويّت نبود

أعُوذُ بِاللَهِ مِنَ الشّيْطَانِ الرّجِيمِ

بِسْمِ اللَهِ الرّحْمَنِ الرّحِيمِ

وَ صَلّى اللَهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمّدٍ وَ ءَالِهِ الطّيّبِينَ الطّاهِرِينَ

وَ لَعْنَةُ اللَهِ عَلَى أعْدَآئِهِمْ أجْمَعِينَ مِنَ الْأنَ إلَى قِيَامِ يَوْمِ الدّينِ

وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوّةَ إلّا بِاللَهِ الْعَلِىّ الْعَظِيمِ

قيامهائى كه تا بحال از خاندان أهل بيت صورت گرفته ، به صور مختلف بوده است . يكى قيام محمّد (صاحب نفس زكيّه) پسر عبدالله محض بن الحسن ابن الحسن بن علىّ بن أبى‏طالب عليه السّلام ، يعنى نواده حضرت إمام حسن مجتبى است .

عبدالله محض از بزرگان و شيوخ ، و از رؤساى بنى الحسن بود ؛ و در زمان خود در بنى الحسن بى‏نظير بود و حضرت صادق عليه السّلام به او خيلى احترام مى‏گذاردند . او چنين خيال مى‏كرد كه منظور پيغمبر كه فرمودند : «مهدىّ عليه السّلام از صُلب من بوجود مى‏آيد و از ظلم و عدوان جلوگيرى مى‏كند ، و نام او نام من است» پسر او محمّد است ؛ لذا مردم را به بيعت با محمّد دعوت مى‏نمود ، و محمّد هم به همين عنوان قيام كرد ؛ و منصور دوانيقى هم تمام بنى الحسن را گرفت و در زندان انداخت ؛ و عبدالله محض و برادرش حسن مثلّث (كه جدّ أعلاى اُستاد ما ، آية الله حضرت علّامه طباطبائى است ؛ و سادات طباطبا از بنى الحسن و از أولاد حسن مثلّث هستند) را بجرم اينكه آنها از مكان محمّد و برادرش إبراهيم خبر دارند و بايد جاى آنها را به او نشان بدهند ، در مدينه و مكّه به أنواع عذابها مبتلا ساخت ؛ و همه آنها بى‏گناه بودند .

حضرت كاغذى براى عبدالله محض نوشتند و در آن كاغذ مراتب حزن و اندوه فراوان خود را از أعمال منصور بيان كردند ؛ و اين كاغذ در «إقبال» سيّد ابن طاووس موجود است .

منصور مى‏گفت : بايد پسر خود را به من نشان بدهى ! و او مى‏گفت : من چگونه بيايم و پسر خودم را به او نشان بدهم تا اين مرد سفّاك پسر مرا بگيرد و قطعه قطعه كند ؟! والله اين مصيبت من از مصيبت يعقوب بالاتر است ؛ زيرا فرزندان يعقوب خبر آوردند كه پسر ترا گرگ خورده و از بين رفته است ؛ ولى منصور به من مى‏گويد : پسرت را بمن تحويل بده ، من مى‏خواهم او را جلوى چشم خودت قطعه قطعه كنم !

قيام محمّد به عنوان مهدويّت بوده است ؛ لذا حضرت صادق عليه السّلام آنها را منع كردند و قيام آنها مورد رضاى آنحضرت نبود . و أمّا بنى الحسن ، مثل عبدالله محض و سائر فرزندان و برادرانش كه مجموعاً هفده نفر بودند ، با هشت نفر ديگر در زندان منصور در بغداد ـ پس از اينكه ساليان دراز در آنجا محبوس بودند ـ جان دادند ؛ و إمام عليه السّلام هم براى آنها گريه كرده و طلب رحمت و مغفرت مى‏كند و إظهار ناراحتى مى‏نمايد .

أمّا إبراهيم (برادر محمّد) بدنبال او و براى خونخواهى او قيام كرد و او هم كشته شد .

و أمّا زيد و پس از او پسرش يحيى در زمان هشام بن عبدالملك بودند ؛ و هشام در مجلس خود به زيد خيلى إهانت كرد و زيد را سَبّ نموده و ناسزا گفت . و زيد هم مرد غيور و با شخصيّت و با عظمت و أهل علم و تقوى و عالم به قرآن و مرد كاملى بود ؛ او نتوانست تحمّل كند و از مجلس هشام كه بيرون آمد گفت : اگر مردم علاقه به حيات نداشتند ذليل نمى‏شدند . و جمله‏اى دارد كه مى‏گويد :

إنّهُ لَمْ‏يَكْرَهْ قَوْمٌ قَطّ حَرّ السّيوفِ إلّا ذَلّوا ! «هيچ قومى ، هيچوقت گرماى شمشير را ناگوار ندانستند ، مگر اينكه ذليل شدند.»

اين جمله وقتى به گوش هشام رسيد ، گفته بود : من گمان مى‏كردم كه اين خاندان (يعنى بنى فاطمه) بكلّى از بين رفته‏اند و أثرى از آثار آنها نمانده است . چگونه مى‏شود خاندانى از بين رفته باشد در حالتى كه در ميان آنها كسى است كه از او چنين سخنى تراوش كرده است !

قيام زيد در كوفه انجام شد . گرچه داوود بن علىّ بن عمر بن علىّ بن أبى‏طالب كه از نواده‏هاى حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام است و با او همسفر بود ، چندين بار او را منع و نهى كرد و گفت : به بيعت أهل كوفه اعتماد مكن ، اينها وفا ندارند ؛ و با تو همان عمل را انجام خواهند داد كه با گذشتگان تو نمودند ، و زيد به كلام او توجّه نمود و قصد مراجعت به مدينه كرد ؛ أمّا در بين راه ، مردم كوفه آمدند و گفتند : اين حرفها چيست ؟! ما تا پاى جان حاضريم ؛ اينك شمشيرهاى كشيده ماست كه بيارى تو خواهد آمد ؛ تو مهدىّ اين اُمّتى ، قيام كن و اين ظلم و تعدّى را از بين ببر ! داستان خيلى مفصّل است و بسيارى از بزرگان آنرا نقل كرده‏اند .

زيد به كوفه آمد و حدود سى هزار نفر با او بيعت كردند ؛ و سيزده ماه هم در كوفه متوقّف بود . مى‏گويند : شبى كه خواست قيام كند ، أفرادى كه به دور او مجتمع بودند صد و بيست و دو نفر بودند و او هم قيام كرد ؛ و عجيب اينكه همين أفراد بر آن دشمنان غلبه كردند و خيلى از آنها را كشته و خيلى را هم أسير كردند ؛ تا اينكه بالأخره زيد كشته شد و از أفراد او جز چند نفرى باقى نماندند .

يكى از آن أفرادى كه با زيد بود به مدينه برگشت و جريان زيد را براى حضرت صادق عليه السّلام تعريف كرد ، و آن حضرت گريه كردند . او گفت : زيد را در زمين نهر دفن كردند و آب روى او بستند ، ولى يكنفر از جاسوسان به والى كوفه خبر داد ، و او جنازه را بيرون آورده ، سرش را بريد و ابتدا براى شام و سپس براى مدينه فرستاد ؛ و بدن زيد را هم در كوفه بدار آويخت و چهار سال بدن زيد بالاى دار بود .

حضرت گفتند : چرا اينطور دفنش كردند كه اينها بتوانند جايش را پيدا كنند ؟! آن مرد گفت : والله ما غير از اين هيچ كارى نمى‏توانستيم بكنيم . چون أفرادى كه با ما بودند و متصدّى اين كار شدند فقط هشت نفر بودند ، و بقيّه همه از بين رفته و يا فرار كرده بودند و نزديك بود كه صبح طلوع كند . حضرت فرمودند : فاصله شما تا نهر فرات چقدر بود ؟ گفت : به اندازه پرتاب سنگ . حضرت فرمود : مى‏خواستيد آهنى يا چيزى شبيه آن را بپاى زيد ببنديد و او را در فرات بيندازيد ؛ و اين بهتر بود از اينكه او را دفن كنيد تا جنازه‏اش را بيرون بياورند و سرش را ببرند و بدنش را به دار زنند و در كناسه كوفه آويزان كنند . او گفت : والله ما قادر بر اين كار هم نبوديم .

حضرت فرمودند : جنگ شما چگونه بود ؟! عرض كرد : جنگ إسلام و كفر . حضرت فرمودند : با چه كسانى ؟ گفت : با كفّار . حضرت فرمودند : مگر در آيه قرآن نيست كه هنگام جنگ با كفّار ـ در حال جنگ ـ هر كس را كه ميگيريد بايد بكشيد و نبايد زنده نگه داريد ؛ زيرا أفرادى كه باقى مى‏مانند با هم اجتماع مى‏كنند و بر شما غلبه مى‏كنند ؟

آن أفرادى را كه بعد از تمام شدن جنگ مى‏گيريد ، آنها أسيرند ، مى‏خواهيد آنها را مى‏كشيد ، يا از آنها فديه مى‏گيريد و آزاد مى‏كنيد . و شما در بحبوبه جنگ اينها را گرفتيد و نگه داشتيد ؛ و بعد آنها اجتماع كرده بر شما غلبه كردند و شما را كشتند . اگر شما با كفّار جنگ مى‏كرديد ، چرا به اين آيه قرآن عمل نكرديد ؟!

نا گفته نماند كه زيد بواسطه شمشير از دنيا نرفت ، بلكه تيرى بر پيشانى مباركش إصابت كرد و روى زمين افتاد . يعنى فردى بود كه كسى نمى‏توانست بواسطه شجاعتش به او نزديك شود . تيرى از دور آمد و به پيشانيش إصابت كرد و بر روى زمين افتاد و جان داد ؛ و آن أفرادى كه با او بودند متفرّق شدند . على كلّ تقدير ، قيام زيد در برابر باطل و در برابر ستم بود .

فضيل بن يسار كه از أصحاب خاصّ حضرت صادق عليه السّلام است ، آنوقت در كوفه بود ؛ و او هم براى حضرت صادق عليه السّلام خبر آورد كه زيد در فلان روز قيام كرد و در روز بعد كشته شد ؛ و حضرت وقتى جريانات را شنيدند گريه كردند و گفتند : اى فضيل ، تو چند نفر از اين كفّار را كشتى ؟ گفت : شش نفر را كشتم . حضرت فرمودند : چگونه أهل كوفه صداى او را شنيدند و او را تنها گذاشتند ؟ عجب مردمان بى‏حميّتى هستند !

بنابراين ، كشتارى كه فضيل بن يسار از آن دشمنان نمود مورد إمضاء حضرت واقع شد ؛ و حضرت فرمودند : چرا مردم كوفه او را تنها گذاشتند و زير بال و پر او را نگرفتند و وفاى بعهد نكردند ! اينها تمام مورد إمضاست . كارهاى زيد مورد إمضا بوده است و حضرت صادق و حضرت باقر عليهما السّلام فى حدّ نفسه قيام عليه ظلم و جور را إمضا مى‏كردند ؛ و زيد هم دعوت بخود نمى‏كرد ؛ و أصلاً ادّعاى مهدويّت و رياست در او نبوده است . او دعوت به رضاى آل محمّد مى‏نمود و مى‏گفت : من دعوت مى‏كنم به رياست و إمامت و إمارت آن كسى كه مورد رضا و پسند باشد و مردم از ميان آل محمّد او را براى إمارت برگزينند . و هيچگاه نمى‏گفت : آن شخص من هستم .

صدوق در «عيون أخبار الرّضا» (1) نقل مى‏كند از ابن أبى عبدون ، از پدرش ، كه او گفت : زيد بن موسى بن جعفر عليه بنى عبّاس قيام كرد (زيد بن موسى بن جعفر همان كسى است كه در زمان حضرت رضا و مأمون عليه بنى عبّاس در بصره قيام كرد و خانه‏هاى بنى عبّاس را آتش زد . مأمون لشكر فرستاد و بر زيد غلبه كرد و او را أسير نمود ؛ ولى بعد آنرا به حضرت رضا عليه السّلام بخشيد . يعنى از گناه او گذشت و او را نكشت) .

قيام زيد قيام بى‏جا و غلطى بود (او را بخاطر همين جهت كه خانه‏هاى بنى عبّاس را آتش زد زيد النّار مى‏گويند) و حضرت إمام رضا عليه السّلام هم زيد را مؤاخذه كردند كه چرا اينكارها را مى‏كنى ؟! چرا شما بنى فاطمه به روايتى كه از پيغمبر شنيده‏ايد كه : هر كسى از أولاد فاطمه باشد بدن او بر آتش حرام است ، مغرور مى‏شويد ! آن روايت اختصاص به ذرّيّه فاطمه يعنى حسن و حسين دارد ، نه تمام أفرادى كه از أولاد آنها بوجود مى‏آيند ولو اينكه گرفتار معصيت هم بشوند و مخالفت هم بكنند . شما از اين روايت نبايد سوء استفاده كنيد و بدون إذن إمام و ولىّ خود دست به كارهائى بزنيد و چنين مفسده‏هائى ببار آوريد .

خلاصه قيام زيد بن موسى قيام خوبى نبود و موجب ناراحتى حضرت رضا عليه السّلام شد . و چون زيد را به سوى مأمون آوردند ، جرمش را بجهت برادرش علىّ بن موسى الرّضا عليه السّلام بخشيد ؛ يعنى منّتى بر سر إمام رضا عليه السّلام گذاشت و گفت : ما جرم او را بشما بخشيديم ! و گفت :

يا أباالْحَسَنِ ! لَئِنْ خَرَجَ أخوكَ وَ فَعَلَ ما فَعَلَ ، لَقَدْ خَرَجَ قَبْلُهُ زَيْدُ بْنُ عَلىّ [عَلَيْهِ السّلامُ‏] فَقُتِلَ ؛ وَ لَوْ لا مَكانُكَ مِنّى لَقَتَلْتُهُ ! فَلَيْسَ ما أتاهُ بِصَغيرٍ .

«اى أبوالحسن ! اگر الآن برادر تو خروج كرد و آن كارها را در بصره انجام داد ، قبل از او هم زيد بن علىّ همين كارها را كرده بود ؛ او هم خروج كرد و كشته شد . و اگر مكانت تو نبود ، من هم برادر تو را مى‏كشتم ، چون آن كارى كه انجام داد كار كوچكى نبود.»

حضرت رضا عليه السّلام به مأمون گفتند :

يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ! لَاتَقِسْ أَخِى زَيْدًا إلَى زَيْدِ بْنِ عَلِىّ ، فَإنّهُ كَانَ مِنْ عُلَمَآء ءَالِ مُحَمّدٍ ؛ غَضِبَ لِلّهِ عَزّوَجَلّ ، فَجَاهَدَ أَعْدَآءَهُ حَتّى قُتِلَ فِى سَبِيلِهِ . «كار زيد ابن موسى را به كار زيد بن علىّ قياس نكن ! زيد بن علىّ از علمآء آل محمّد بود ؛ براى خدا غضب كرد و با دشمنان جهاد نمود تا در راه خدا كشته شد.»

بعد مى‏فرمايد : پدر من موسى بن جعفر حديث كرد براى من ، كه او شنيد از پدرش جعفر بن محمّد ، كه فرمود : رَحِمَ اللَهُ عَمّىَ زَيْدًا ، إنّهُ دَعَا إلَى الرّضَا مِنْ ءَالِ مُحَمّدٍ ؛ وَ لَوْ ظَفَرَ لَوَفَى بِمَا دَعَا إلَيْهِ .

«خدا عموى من زيد را رحمت كند ، او دعوت بخود نمى‏كرد ؛ او دعوت به شخص مورد رضا از آل محمّد مى‏كرد ؛ و اگر ظفر پيدا مى‏نمود و غلبه مى‏كرد ، وفا مى‏كرد به آنچه كه در پى آن بود.» و وقتى كه خواست خروج كند با من مشورت نمود ؛ من گفتم :

يَا عَمّ ! إنْ رَضِيتَ أَنْ تَكُونَ الْمَقْتُولَ الْمَصْلُوبَ بِالْكُنَاسَةِ فَشَأْنُكَ ! «عموجان ! اگر رضايت دارى كه كشته شوى و در كناسه و مزبله كوفه تو را بر دار زنند هر كارى كه مى‏خواهى انجام بده ! من تو را أمر به خروج نمى‏كنم.»

فَلَمّا وَلّى ، قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمّدٍ [عَلَيْهِ السّلاَمُ‏] : وَيْلٌ لِمَنْ سَمِعَ وَاعِيَتَهُ فَلَمْ يُجِبْهُ ! «هنگامى كه زيد خداحافظى كرد و رفت ، حضرت جعفر بن محمّد فرمود : واى بر كسى كه ندا و دعوت او را بشنود و إجابت نكند!»

مأمون گفت : يَا أَبَا الْحَسَنِ ! أَلَيْسَ قَدْ جَآءَ فِيمَنِ ادّعَى الْإمَامَةَ بَغَيْرِ حَقّهَا مَا جَآءَ ؟! «مگر درباره كسى كه بغير حقّ ادّعاى إمامت كند ، اين مطالب نيامده است؟!» يعنى زيد بن علىّ ادّعاى إمامت كرد بِغَيْرِ حَقّهَا و آنچه از رسول خدا درباره اين أفراد رسيده است شامل حال زيد بن علىّ هم خواهد شد .

فَقَالَ الرّضَا عَلَيْهِ السّلاَمُ : إنّ زَيْدَ بْنَ عَلِىّ لَمْ يَدّعِ مَا لَيْسَ لَهُ بِحَقّ ؛ وَ إنّهُ كَانَ أَتْقَى لِلّهِ مِنْ ذَلِكَ ؛ إنّهُ قَالَ : أَدْعُوكُمْ إلَى الرّضَا مِنْ ءَالِ مُحَمّدٍ عَلَيْهِمُ السّلاَمُ ؛ وَ إنّمَا جَآءَ مَاجَآءَ فِيمَنْ يَدّعِى أَنّ اللَه تَعَالَى نَصّ عَلَيْهِ ثُمّ يَدْعُو إلَى غَيْرِ دِينِ اللَهِ وَ يُضِلّ عَنْ سَبِيلِهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ .

«حضرت فرمودند : زيد بن علىّ ادّعا نكرد براى خود آنچيزى را كه حقّ نباشد ، و مى‏ترسيد كه چيزى را بغير حقّ براى خود ادّعا كند ؛ او مى‏گفت : من دعوت مى‏كنم شما را به رضاى آل محمّد ؛ من قيام مى‏كنم سپس حكومت را مى‏دهم بدست آن كسى كه از آل محمّد مرضىّ و پسنديده براى حكومت است .

أمّا آن أخبارى كه از پيغمبر وارد شده است ، درباره آن كسى است كه ادّعاى إمامت كند و بگويد : من إمامم ؛ بعداً مردم را به غير دين خدا بخواند و از روى جهالت و نادانى مردم را از طريق خدا گمراه كند.»

وَ كَانَ زَيْدٌ وَ اللَهِ مِمّنْ خُوطِبَ بِهَذِهِ الْأيَةِ : وَ جَهِدُوا فِى اللَهِ حَقّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَكُمْ . (2)

«و قسم بخدا ، زيد از جمله أفرادى بود كه مخاطب به اين آيه شده‏اند : آنطور كه بايد و شايد در راه خدا مجاهده كنيد ؛ زيرا كه او شما را اجتباء و اختيار كرده است.»

درباره زيد بن علىّ مجموع و محصّل آنچه بدست مى‏آيد اينست : أخبار وارده در مدح و ثناء زيد فوق حدّ استفاضه است ؛ بلكه مى‏توان گفت در حدّ تواتر است . زيد داراى شخصيّتى عظيم بود و پس از حضرت باقر عليه السّلام بهترين و با فضيلت‏ترين أولاد حضرت سجّاد عليه السّلام و قائل به عظمت و مقام صادقين عليهما السّلام بود ؛ ليكن ظرفيّت تحمّل اينگونه ظلمها

و ستمها را مانند إمام معصوم نداشت . جام صبرش لبريز شد و تكيه بر شمشير داد و عليه حكومت هشام بن عبدالملك كه در مجلس خود علناً بر او شَتْم كرده و ناسزا گفته بود (3) قيام كرد . اين قيام از باب أمر بمعروف و نهى از منكر بود ؛ و منع حضرت صادق عليه السّلام از قيام زيد نه به معنى اين بود كه : حكومت جائرانه هشام سزاوار سرنگونى نيست ، بلكه از اين جهت بود كه وجودى چون او با اين فضيلت و با اين وزانت و متانت ، حيف است بيهوده كشته شود ؛ و از كشته شدن او ثمر قابل توجّهى ، چون شهادت حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام كه مثمر ثمر بود ، عائد نگردد . حضرت صادق عليه السّلام بين قيام زيد و نتيجه حاصله از اين قيام را پيوسته موازنه مى‏نمودند و مى‏ديدند كه كفّه وجود و حيات ارزشمند عمويشان زيد ، بسيار سنگين‏تر و ارزشمندتر از شهادت اوست ؛ فلذا بر مثل او دريغ مى‏خوردند و تأسّف داشتند و بر فقدان او محزون و داغدار بودند .

زيد داراى فضل و تقوى و علم بود و از علماء آل محمّد شمرده مى‏شد ؛ وليكن در ولايت و عصمت تالى تلو معصوم بود نه مانند خود معصوم . و همچون حضرت إسمعيل بن جعفر عليه السّلام و حضرت محمّد بن علىّ النّقىّ عليه السّلام ـ كه اگر بَدائى نبود إمامت به آنها منتقل مى‏شد ـ داراى ظرفيّت ولائىّ و سعه وجودى بود ؛ ولى هنوز مرتبه عصمت و ولايت مطلقه را حائز نگشته بود و نظريّه او چنين بود كه در هر حال براى رفع ظلم بايد با شمشير قيام كرد . اين نظريّه براى زيد نقصان و عيب نبود ، بلكه نسبت به نظريّه حضرت صادق ، نسبت تامّ با أتمّ و كامل با أكمل را داشت .

هر يك از أئمّه ما سلام الله عليهم أجمعين در عين ولايت و عصمت و در عين توحيد و طهارت داراى اختلافاتى در روش و سلوك ، همانند اختلافات مكانى و زمانى و طبعى و طبيعى بوده‏اند كه جامع آنها فقط وصول به ولايت و توحيد و تحقّق به حاقّ حقيقت بوده است .

زيد گرچه به اين درجه از ولايت نرسيده بود ، وليكن فى حدّ نفسه مراحل عظيمى را از عبوديّت طىّ كرده بود و جامع كمالات بسيارى از عوالم تجرّد بود ؛ و فقط نياز به كشف يك حجاب داشت كه همانند معصوم گردد . در اين صورت ديگر مانند يك شيعه عادى نبود ؛ بلكه در أعلى ذِروه از عرفان و توحيد بود . و هيچگاه نمى‏توان مثل زيدى را با بسيارى از شيعيان كه به ظاهر در مقام تسليم و إطاعت صِرف از إمامشان هستند و مقامات عرفانى و ولائى و كمالات توحيدى آنان حائز أهمّيّت نيست قياس نمود .

نهى حضرت صادق عليه السّلام از قيام زيد نهى إلزامى نبود ، بلكه نهى إعافى و تنزيهى بود ؛ و بلكه نهى إرشادى بود كه مخالفت آنها نه تنها از مقام حضرتش دور نمى‏كند ، بلكه با وجود غيرت و عزّت و إباء زيد ، به او درجه و مقام و منزلت مى‏بخشد و او را در رَوح و ريحان و مقعد صدق وارد مى‏سازد ؛ و فقط هم درجه و هم رتبه با معصومش نمى‏كند ؛ و در دقائق و ظرائف مراحل سلوك و عرفان ، او را به يك درجه پائين‏تر نگاه مى‏دارد . اين بود حقيقت آنچه از زيد شهيد سلام الله عليه بنظر مى‏رسد .

مرحوم مجلسى در «مرآت العقول» (4) مفصّلاً از زيد و أقوال درباره او بحث نموده است .

و از اينجا بدست مى‏آيد : توجيهى را كه بعضى همچون صاحب «تنقيح المقال» نموده‏اند كه قيامش به أمر حضرت صادق عليه السّلام بوده و تقيّةً براى عدم انتساب به حضرتش اين نهى‏ها و أخبار صادر شده است ، صحيح و وجيه نيست .

اين حقيقت قيام و مقام زيد بود و روايتى كه ذكر شد : (اى زيد ! قيام تو قبل از قيام مهدىّ مانند قيام آن پرنده‏اى مى‏ماند كه قبل از آنكه بالهايش استوار شده باشد بخواهد پرواز كند ، در اينصورت بر روى زمين مى‏افتد و بچّه‏ها با او بازى مى‏كنند ؛ و من خائفم كه قيام كنى و مصلوب در كناسه كوفه باشى!) راجع به اين جهت است . حضرت با آن نور ولايت مى‏بينند كه اين قيام ، قيامى است كه هيچ نتيجه ندارد ؛ و خود زيد هم كشته مى‏شود و سرش را مى‏برند و بر بام قصر هشام نصب مى‏كنند ؛ و بعد همين سر را مى‏آورند و در مدينه ، در مقابل چشم بنى الحسن و بنى الحسين و علويّين و فاطميّين نصب مى‏كنند و بدنش هم در كناسه كوفه چهار سال مى‏ماند و هيچ فائده‏اى هم ندارد .

حضرت مى‏فرمايد : الآن صبر كن ! اين علمت را ، اين تقوايت را ، اين پاكيزگى و شجاعتت را در مكتب ما بياور و درس بخوان و درس بده و بگذار اين فرهنگى كه از بين رفته است گسترش پيدا كند ! آن هنگامى كه وقت قيام برسد ، مى‏رسد . و زيد در اينجا اشتباه كرد ؛ او تمام قوا و قدرت خود را در شمشير گرد آورد و علم خود و حيات خود را هم از دست داد و بى‏نتيجه ماند . حضرت براى اين جهت گريه مى‏كنند .

ماحصل گفتار اين شد كه : اين روايت ، دلالت بر عدم حكومت ولىّ فقيه جامع الشّرائط در زمان غيبت نمى‏كند ؛ و خروج بعضى از أهل البيت كه در اين روايت آمده است تعارضى با بحث ما ندارد .

و أمّا مطلب ديگر ، عبارتى است از حضرت صادق عليه السّلام به متوكّل ابن هرون در اين باره ، كه بعضى براى عدم جواز تشكيل حكومت إسلامى در زمان غيبت بدان تمسّك كرده‏اند .

متوكّل بن هرون وقتى «صحيفه سجّاديّه» را از يحيى بن زيد گرفت و به مدينه آورد و به محضر حضرت صادق عليه السّلام رسيد ، حضرت از أحوال يحيى سؤال فرمود ؛ او گفت : كشته شد ! حضرت ناراحت شدند ؛ و بعد كه صحيفه را خدمت حضرت صادق گذاشت ، حضرت فرمودند :

مَاخَرَجَ وَ لَايَخْرُجُ مِنّا أَهْلَ الْبَيْتِ إلَى قِيَامِ قَآئِمِنَا أَحَدٌ لِيَدْفَعَ ظُلْمًا أَوْ يَنْعَشَ حَقّا إلّا اصْطَلَمَتْهُ الْبَلِيّةُ ؛ وَ كَانَ قِيَامُهُ زِيَادَةً فِى مَكْرُوهِنَا وَ شِيعَتِنَا ! (5)

«خارج نمى‏شود از ما أهل البيت تا قيام قائم أحدى ، براى اينكه ظلمى را از بين ببرد يا حقّى را حيات ببخشد ، مگر اينكه بليّات و مصائب و گرفتاريها وى را خُرد مى‏كند و از پا در آورده مى‏شكند ؛ و قيام او موجب زيادى در گرفتارى‏ها و ناراحتى‏هاى ما و شيعيان ما خواهد شد!»

ممكن است گفته شود ، عبارت : مَاخَرَجَ وَ لَايَخْرُجُ مِنّا أَهْلَ الْبَيْتِ إلَى قِيَامِ قَآئِمِنَا أَحَدٌ لِيَدْفَعَ ظُلْمًا أَوْ يَنْعَشَ حَقّا إلّا اصْطَلَمَتْهُ الْبَلِيّةُ إطلاق دارد ؛ هر قيامى كه واقع شود ، نه تنها ما را خوشحال نمى‏كند ، بلكه موجب زيادى در كراهت ما و موجب زيادى گرفتارى شيعيان ما خواهد بود .

در اينجا بايد گفت : منظور حضرت از اين عبارت ، قيام أفرادى از أهل البيت است (همانطورى كه در روايت سابق عرض شد) . لَايَخْرُجُ مِنّا أَهْلَ الْبَيْتِ ، يعنى هر كس از ما أهل البيت بخواهد قيامى كند كه نتيجه‏اش همانند قيام حضرت مهدىّ باشد ، و دنيا را از شرك و ظلم برهاند و پرچم إسلام را بر سراسر كره زمين به اهتزاز در آورد ، قطعاً شكست خواهد خورد و قيامش به نتيجه نخواهد رسيد ؛ زيرا قيام حضرت مهدىّ پس از حصول شرائط و مُعِدّاتى است كه موجب پيروزى و به نتيجه رسيدن آن قيام خواهد شد . پس هر كس قبل از او به اين كار دست بزند شكست خواهد خورد ؛ چون قيام ، قيام نوعى نيست ، قيام شخصى است . هر كدام از ما أهل البيت دست به آن قيام بزند براى اينكه ظلمى را از بين ببرد يا حقّى را إثبات كند و حيات بدهد ، بليّه او را مى‏گيرد ؛ و قيام او هم موجب ازدياد در ناراحتى ما خواهد شد . به علّت آنكه قيام مى‏كند و دشمنان او را از بين مى‏برند .

اين أفرادى كه از بين رفته‏اند كه از ما جدا نيستند ! اينها فرزندان ما ، عموهاى ما ، أقوام ما ، شيعيان ما هستند . اينها در اين دنيا حيات دارند ، زن و بچّه دارند ، اينها را مى‏گيرند و به زندان مى‏اندازند ، شكنجه‏ها و عقوبت‏هاى جان فرسا مى‏دهند و تمام گرفتاريهاى آنها بر ما خواهد بود .

به علاوه همين دشمنان ، ما را در گرفتارى قرار مى‏دهند و به أنواع مصائب و ابتلائات مبتلا مى‏كنند ؛ جاسوس مى‏گذارند ، نمى‏توانيم نفس بكشيم ؛ براى چه ؟ براى اينكه كار از روى دستور انجام نگرفته است ؛ و قبل از اينكه آن پرنده بال و پرش محكم شود خواسته است پرواز كند ؛ و اين ربطى به ولايت فقيه ندارد !

كجا دارد كه در زمان غيبت مردم نمى‏توانند از يك فقيه وارسته از خود گذشته بخدا پيوسته‏اى كه ارتباط معنوى با حضرت إمام زمان عليه السّلام داشته باشد و در راه و روش آن حضرت باشد ، تبعيّت كنند ؟! اين قيام قيامى مقابل قيام او نيست ، بلكه در راستاى قيام اوست . مردم براى تشكيل حكومت احتياج به رئيس دارند ؛ بايد با رئيس كار كنند . چگونه مى‏توان قائل شد كه او حقّ جلوگيرى از ظلم را ندارد ، و حقّ ترويج و إعلام حقّى را هم ندارد و بايد ساكت بنشيند ؟!

در اينجا يك سؤال مطرح است و آن اينكه در روايت وارد است : مَاخَرَجَ وَ لَايَخْرُجُ ، حضرت مى‏فرمايند : خارج نشده است و خارج نمى‏شود . اگر حضرت مى‏فرمود : لَايَخْرُجُ ، از اين به بعد كسى خروج نمى‏كند ، ممكن بود احتمال اين مطلب داده شود كه در زمان غيبت حقّ دخالت در اين اُمور بر عهده فقيه نيست ؛ وليكن در اينجا مَاخَرَجَ هم آمده است . يعنى از ما أهل البيت خارج نشده‏اند مگر اينكه موجب زيادى مكروه ما بوده‏اند ؛ مثل محمّد و إبراهيم (پسران عبدالله محض) كه اينها خروج كردند و خروجشان موجب زيادى در مكروه ما و شيعيان ما بوده است ؛ و مانند زيد و يحيى كه خروج كردند و موجب زيادى مكروه ما شده‏اند ؛ يعنى ما را بيشتر گرفتار كرده و شيعيان ما را بيشتر مبتلا كرده‏اند .

سؤال اين است : حضرت كه مى‏فرمايند : مَاخَرَجَ ، مگر حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام خروج نكرد ؟ آيا مى‏توانيم بگوئيم خروج حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام هم موجب زيادى مكروه و ناگوارى و كراهت حضرت صادق عليه السّلام و شيعيانشان شده است ؟!

اينرا نمى‏توانيم بگوئيم ؛ چون مصبّ مَاخَرَجَ و لَايَخْرُجُ آن قيام به حقّى كه از نفس إمام معصوم يا در راه إمام زمان عليه السّلام باشد نيست ، بلكه آن خروجى است كه در مقابل او باشد ؛ و إلّا سيّد الشّهداء عليه السّلام هم خروج كرده است و حضرت بايد بگويد : اين قيام موجب زيادى مكروه ما و شيعيان ما شده است ؛ در حالى كه خروج حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام به نصّ آن حضرت از ألزم لوازم و ضروريّات بود . و اگر اين قيام واقع نمى‏شد نامى از إسلام نمانده بود . اين قيام ، شرف و فضيلت بود ؛ بهجت و مسرّت بود ؛ عنوان كراهت نبود . كسى درباره حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام مى‏تواند اين حرف را بزند ؟!

حالا شما بگوئيد حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام هم خروج كرد ؛ بَليّت به او إصابت كرد و آن حضرت را شكست داد ؛ بسيار خوب ، وليكن تنها كه إلّا اصْطَلَمَتْهُ الْبَلِيّةُ نيست ، بلكه وَ كَانَ قِيَامُهُ زِيَادَةً فِى مَكْرُوهِنَا وَ شِيعَتِنَا را هم بدنبال دارد ؛ آيا مى‏توان آنرا بر قيام حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام تطبيق داد و گفت : قيام آن حضرت موجب زيادى ناگوارى و ناراحتى و مشكلات حضرت صادق و شيعيان شده است ؟ آيا اين سخن صحيح است ؟!

بنابراين ، مصبّ گفتار حضرت صادق اينجا نيست ؛ مصبّ آنجائى است كه كسى در مقابل إمام زمان خروج كرده باشد ، يا بعداً خروج كند ، نه اينكه در راه إمام زمان قرار گيرد .

سيّد الشهّداء عليه السّلام خود إمام زمان بود ؛ و قيامش در راه مخالفت با إمام زمان نبود . اين قيام علاوه بر اينكه موجب زيادى كراهت آن حضرت و شيعيان نشد ، بلكه موجب سرافرازى و افتخار آن حضرت شد .

از اين عبارت استفاده مى‏كنيم كه : مراد حضرت همان قيامهائى است كه به عنوان مهدويّت و يا غير آن صورت مى‏گيرد ؛ و در راه ولايت و از خودگذشتگى و به كلّيّت پيوستگى و در ممشاى حضرت إمام زمان عليه السّلام نمى‏باشد .

براى اينكه معنى اين جمله بهتر روشن شود ، سزاوار است مقدّمه اين روايت را كه در مقدّمه «صحيفه كامله سجّاديّه» آمده است نقل كنيم .

عُمَير بن متوكّل بن هرون ثَقَفىّ از پدرش متوكّل بن هرون نقل مى‏كند كه متوكّل مى‏گويد : من يحيى بن زيد بن علىّ عليه السّلام را در وقتى كه مى‏خواست بسوى خراسان برود ـ بعد از قتل پدرش زيد بن علىّ ـ ملاقات كردم و به او سلام كردم ؛ يحيى بمن گفت : از كجا آمدى ؟! گفتم : از حجّ ! سپس از أهل بيت و بنى أعمامش كه در مدينه بودند و از جعفر بن محمّد سؤال نمود ؛ او را مطّلع كردم و گفتم : حضرت جعفر بن محمّد عليه السّلام بر پدرت زيد بن علىّ خيلى محزون و داغدار است .

يحيى بمن گفت : عموى من محمّد بن علىّ عليهما السّلام (يعنى حضرت باقر عليه السّلام) به پدرم إشاره كرد كه خروج نكند ! و او را مطّلع كرد كه اگر خارج شود و از مدينه بيرون بيايد ، مسير أمرش به كجا خواهد انجاميد ؛ تمام اين قضايا را خبر داد ؛ حال آيا تو پسر عمّ من جعفر بن محمّد عليهما السّلام را ديده و ملاقات كرده‏اى ؟! گفتم : آرى ! گفت : از او چيزى درباره من شنيدى ؟! گفتم : بله ! گفت : از من چه قسم ياد مى‏كرد ، بمن خبر بده ؟! گفتم : فدايت شوم من دوست ندارم مواجه شوم با تو به آنچه از او درباره تو شنيدم . گفت : أبِالْمَوْتِ تُخَوّفُنى ؟! هاتِ ما سَمِعْتَهُ .

يحيى گفت : تو مرا از مرگ مى‏ترسانى ؟! هر چه شنيدى بيان كن ! گفتم : شنيدم كه مى‏گفت : او كشته مى‏شود و بردار آويخته مى‏گردد ، همانطور كه پدرش كشته شد و به دار آويخته شد .

رنگ از صورت يحيى بن زيد پريد و گفت : يَمْحُوا اللَهُ مَا يَشَآءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمّ الْكِتَبِ . (6)

اى متوكّل ! خداوند عزّ و جلّ اين أمر را بوسيله ما تأييد فرمود ؛ و براى ما علم و شمشير قرار داده است (شمشير و علم هر دو از براى ما جمع شدند) أمّا پسر عموهاى ما (حضرت صادق عليه السّلام) فقط علم دارند . گفتم : فدايت شوم ! من ديدم كه مردم به پسر عمّت جعفر عليه السّلام ، ميلشان بيشتر است تا به تو و پدرت !

يحيى گفت : چون عموى من محمّد بن علىّ و پسرش جعفر بن محمّد عليهم السّلام مردم را به حيات و زندگى مى‏خوانند و ما آنها را دعوت به مرگ مى‏كنيم .

گفتم : يابنَ رسولِ الله ، آيا آنها أعلمند يا شما ؟! قدرى سرش را به پائين انداخت و مكث كرد ، سپس سرش را بلند كرد و گفت : ما همه داراى علم هستيم ، إلّا اينكه آنها مى‏دانند تمام مسائلى را كه ما مى‏دانيم ، وليكن ما نمى‏دانيم تمام آن چيزهائى را كه آنها مى‏دانند .

سپس به من گفت : آيا تو از پسر عموى من چيزى را براى خودت نوشته‏اى و آورده‏اى ؟ گفتم بله ! گفت : بمن نشان بده !

من مقدارى از وجوه علمى را كه از حضرت آموخته بودم به او نشان دادم ؛ و از جمله دعائى بود كه حضرت أبوعبدالله بمن إملاء كرده و من نوشته بودم ؛ و حضرت فرموده بود كه پدرش محمّد بن علىّ عليهما السّلام آن دعا را كه از دعاهاى «صحيفه كامله سجّاديّه» است بر او إملاء كرده ، و خبر داده است كه اين دعا از پدرش حضرت علىّ بن الحسين عليهما السّلام است .

يحيى به آن دعا نگاه كرد تا تمام آنرا قرائت نمود ؛ آنگاه بمن گفت : إجازه مى‏دهى از رويش نسخه بردارم ؟! عرض كردم : اى پسر رسول خدا ، تو از من إذن مى‏گيرى در آن چيزى كه از آنِ خود شماست ؟!

يحيى گفت : من هم اكنون براى تو صحيفه‏اى مى‏آورم از دعاى كاملى از جدّم علىّ بن الحسين عليهما السّلام كه إملاء كرده است بر پدرم زيد ، و زيد آن صحيفه را بمن داده و وصيّت كرده است كه آنرا حفظ كنم و بدست غير أهلش نرسانم .

متوكّل مى‏گويد : من برخاستم و دست در گردن يحيى انداختم و شروع كردم به بوسيدن او و گفتم : وَ اللَهِ يا بْنَ رَسولِ اللَهِ ، إنّى لَأدِينُ اللَه بِحُبّكُمْ وَ طاعَتِكُمْ ؛ وَ إنّى لَأرْجو أنْ يُسْعِدَنى فى حَيَوتى وَ مَماتِى بِوَلايَتِكُمْ .

«اى پسر رسول خدا ، دين من حبّ شما و إطاعت شماست ، من به حبّ و طاعت شما به خدا تقرّب مى‏جويم ؛ و اميدوارم كه پروردگار مرا سعادتمند كند و حيات و ممات من به ولايت شما ختم گردد.»

در اين وقت يحيى رو كرد به جوانى كه حاضر بود و گفت : ايندعا را از متوكّل بگير و با خطّى زيبا بنويس و بر من عرضه بدار ، كه اميدوارم آنرا براى خود حفظ كنم ؛ چون اين دعا را من از جعفر بن محمّد عليهما السّلام طلب كردم و او بمن نداد ؛ و مرا از اين دعا منع كرد .

متوكّل مى‏گويد : من از عرضه اين دعا بر يحيى نادم شدم ؛ زيرا معلوم شد همين دعا را يحيى از حضرت مى‏خواسته است و حضرت به او نداده‏اند . خيلى ناراحت شدم ؛ ولى ديگر نمى‏دانستم چكار كنم ؟ چون حضرت أبوعبدالله جعفر بن محمّد الصّادق عليهما السّلام بمن نفرموده بود كه اين دعا را به كسى ندهم .

در اين حال يحيى صندوقچه‏اى را طلبيد ؛ در آنرا كه باز كرد ، داخل صندوقچه صحيفه‏اى را پيچيده و بر آن قفل زده بعد آنرا مُهر كرده بودند ؛ نظرش كه بر آن مهر افتاد آنرا بوسيد و گريه كرد ؛ مهر متعلّق به پدرش حضرت زيد بود . سپس آن قفل را باز كرد و مهر را شكست و آن صحيفه را گشود و روى چشمهاى خود گذارد ، و بر صورت خود ماليده و مرور داد و گفت : اى متوكّل ، اگر گفتار پسر عمّ مرا بمن نگفته بودى كه من كشته مى‏شوم و به دار آويخته مى‏شوم ، من اين صحيفه را به تو نمى‏دادم ؛ و من بر اين صحيفه بسيار ضنين (بخيل) هستم . خيلى اين صحيفه را محافظت مى‏كردم كه به أحدى ندهم ؛ وليكن ميدانم كه قول او حقّ است ، از پدرانش عليهم السّلام گرفته و آنچه را كه او بگويد مسلّم واقع مى‏شود ؛ و من مى‏ترسم كه مثل اين علم بدست بنى اُميّه بيفتد و او را كتمان كنند و براى خود در خزائن نگهدارند و به خودشان نسبت بدهند .

اين صحيفه را بگير و بمن كمك كن و أمر مرا كفايت كن و مواظب باش تا او مصون و محفوظ بماند تا زمانى كه خداوند حكم كند بين من و اين مردم آنچه را كه حكم خواهد كرد . اين أمانتى است از من پيش تو تا اينكه به مدينه بروى و آنرا به دو پسر عموى من : محمّد و إبراهيم كه دو پسران عبدالله محض هستند برسانى ، چون آن دو نفر از أفرادى هستند كه قائمند در اين أمر بعد از من و قيام خواهند نمود .

اللَهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ ءَالِ مُحَمّد

پى‏نوشتها:‌


1) عيون أخبار الرّضا» طبع أعلمى ، افست نجف ، ج 1 ، باب 25 ، ص 194

2) صدر آيه 78 ، از سوره 22 : الحجّ

3) در «تاريخ يعقوبى» طبع بيروت ، سنه 1379 ه ، ج 2 ، ص 325 و 326 آمده است كه : زيد بن علىّ بن الحسين بر هشام بن عبدالملك وارد شد . هشام به او گفت : يوسف ابن عُمر ثقفى نوشته است كه : خالد بن عبدالله قسرىّ گفته است كه : من ششصد هزار درهم نزد زيد بن علىّ به عنوان أمانت گذارده‏ام . زيد گفت : خالد در نزد من چيزى ندارد . هشام گفت : چاره‏اى نيست از آنكه خودت شخصاً به نزد يوسف بن عمر بروى تا تو را با خالد رو به رو كند ! زيد گفت : مرا به سوى غلام ثقفى نفرست تا با من بازى نمايد ! هشام گفت : حتماً و به ناچار بايد تو را به نزد او بفرستيم . ميان زيد و هشام سخنان بسيارى ردّ و بدل شد .

هشام به او گفت : به من چنين إبلاغ شده است كه خودت را قابل مقام خلافت ميدانى در صورتى كه تو پسر كنيز مى‏باشى ! زيد گفت : اى واى بر تو ! آيا موقعيّت مادرم مى‏تواند مرا از منزلت و شخصيّتم پائين آورد ؟ سوگند به خدا : إسحق پسر خانم آزاد بود و إسمعيل پسر كنيز بود ، أمّا خداوند عزّوجلّ از ميان آنها أولاد إسمعيل را برگزيد و عرب را از ايشان قرار داد ؛ و پيوسته در رشد و نموّ بود تا رسول خدا صلّى الله عليه و آله از آنان قرار داده شد . سپس زيد گفت : اتّقِ اللَه يا هِشامُ ! «اى هشام ، از خدا بپرهيز!»

هشام گفت : آيا مثل تو كسى مرا أمر به تقواى خدا ميكند؟! زيد گفت : آرى ! إنّهُ لَيْسَ أحَدٌ دونَ أنْ يَأْمُرَ بِها ، وَ لا أحَدٌ فَوْقَ أنْ يَسْمَعَها . «هيچ فردى پائين‏تر از أمر كردن به تقوى نيست ؛ و هيچ فردى برتر از شنيدن آن نمى‏باشد.»

هشام ، زيد را با جماعتى كه از نزد خود مراقب او گذارده بود ، از نزد خود بيرون نمود . چون زيد خارج شد گفت : وَ اللَهِ إنّى لَأَعْلَمُ أنّهُ ما أحَبّ الْحَيَوةَ قَطّ أحَدٌ إلّا ذَلّ . «سوگند به خداوند كه من تحقيقاً ميدانم : هيچكس ، هيچگاه زندگى را دوست نمى‏دارد مگر آنكه ذليل مى‏شود.» هشام به يوسف بن عمر نوشت : چون زيد بن علىّ بر تو وارد شد ، او را با خالد قسرىّ روبه‏رو كن و يك ساعت هم زيد نزد تو در كوفه نماند ، فَإنّى رَأَيْتُهُ رَجُلًا حُلْوَ اللِسانِ شَديدَ الْبَيانِ خَليقًا بِتَمْويهِ الْكَلامِ ؛ وَ أهْلُ الْعِراقِ أسْرَعُ شَىْ‏ءٍ إلَى مِثْلِهِ . «چرا كه من او را چنين دريافتم كه مردى است شيرين سخن و در منطق استوار ، و براى برگرداندن مطلب و گفتار از حقّ به باطل قابليّت بسزائى دارد ؛ و مردم عراق به أمثال چنين مردى زود راغب شده و با سرعت به سويش مى‏شتابند.»

چون زيد وارد كوفه شد نزد يوسف بن عمر آمد و گفت : چرا مرا از نزد أميرالمؤمنين به اينجا إحضار كردى؟! يوسف گفت : خالد بن عبدالله ميگويد : من نزد زيد ششصد هزار درهم دارم . زيد گفت : خالد را حاضر كن ! يوسف ، خالد را در حالى كه وى را به غلّ و آهن سنگين بسته بودند حاضر كرد .

يوسف گفت : اين زيد بن علىّ است ، مالى را كه از او طلب دارى بيان كن ! خالد گفت : وَ اللهِ الّذى لا إلَه إلّا هُوَ ، ما لى عِنْدَهُ قَليلٌ وَ لا كثِيرٌ ؛ وَ لا أرَدْتُمْ بِإحْضارِهِ إلّا ظُلْمَهُ ! «سوگند بخداوند كه هيچ معبودى غير از او نيست ، من در نزد زيد مالى ندارم ، نه كم و نه بسيار ! و شما از إحضار زيد مقصودى نداشتيد مگر ظلمى و ستمى را كه به وى نموده باشيد!»

در اينحال يوسف رو به زيد نموده ، گفت : أميرالمؤمنين به من أمر كرده است كه در همان ساعت ورودت به كوفه ، از آن بيرونت كنم . زيد گفت : سه روز استراحت كنم ، سپس خارج مى‏شوم ! گفت : أبداً راهى نيست ! گفت : فقط امروز را استراحت كنم ! يوسف گفت : حتّى يك ساعت هم نمى‏شود . يوسف ، زيد را با گماشتگانى كه از نزد خود قرار داد از كوفه خارج كرد ؛ و زيد در حال خروجش به اين أبيات متمثّل شد :

مُنْخَرِقُ الْخُفّيْنِ يَشْكو الْوَجَى

تَنكُبُهُ أطْرافُ مَرْوٍ جِدادْ

شَرّدَهُ الْخَوْفُ وَ أزْرَىَ بِهِ

كَذاكَ مَنْ يَكْرَهُ حَرّ الْجِلادْ

قَدْ كانَ فى الْمَوْتِ لَهُ راحَةٌ

وَ الْمَوتُ حَتْمٌ فى رِقابِ الْعِبادْ

«كسى كه دو لنگه كفشش پاره شده و شكافته است ، از پياده روى گلايه دارد كه : لبه‏هاى تيز كناره‏هاى سنگهاى سخت او را از راه بيندازد.»

«خوف و هراس ، وى را فرارى مى‏دهد و شماتت و عيب مى‏نمايد ؛ اينچنين است كسى كه حرارت شلّاقها و تازيانه‏ها را ناپسند داشته باشد.»

«حقّاً و تحقيقاً مرگ براى او راحتى و استراحت است ؛ مرگى كه بر گردنهاى بندگان خدا بطور حتم و لزوم مقدّر شده است.»

چون گماشتگان يوسف كه به همراهى زيد از كوفه بيرون رفته بودند به عذيب رسيدند برگشتند ؛ فلهذا زيد هم دو مرتبه برگشت و راه كوفه را در پيش گرفت . در كوفه تمام شيعيانى كه بودند به سوى وى اجتماع كردند . و اين قضيّه به يوسف بن عمر رسيد و با لشكرى به وى تاخت و جنگ خونينى در گرفت ؛ سپس زيد بن علىّ كشته شد و جسدش را بر روى حمارى حمل نموده داخل كوفه بردند و سرش را بر بالاى نى زدند ؛ و پس از آن تمام بدنش را جمع كردند و سوزاندند و نصف خاكسترش را در رود فرات پاشيدند و نصف ديگر را در زراعت افشاندند .

يوسف بن عمر گفت : يا أهْلَ الْكوفَةِ ! و الَلهِ لَأَدَعَنّكُمْ تَأْكُلونَهُ فى طَعامِكُمْ وَ تَشْرَبونَهُ فى مآئِكُمْ . «اى أهل كوفه ! من اينكار را كردم تا شما جسد زيد را در داخل طعامهايتان بخوريد و در داخل آبهايتان بياشاميد!»

قتل زيد در سنه 121 واقع شد ؛ و اين ، مقدمه قيام شيعه خراسان عليه بنى اُميّه گشت .

4) مرءاة العقول» طبع سنگى ، ج 1 ، ص 261

5) شرح صحيفه سجّاديّه» فيض الإسلام ، مقدّمه ، ص 22

6) آيه 39 ، از سوره 13 : الرّعد