رواق عصمت

سيد علي حسيني

- ۹ -


«السلام علي نوح نبيّ الله»

دومين مرحله از نبوت پيامبران بزرگ الهي با نبوت نوح علي نبينا و آله وعليه السلام آغاز مي گردد، زندگي و كوشش هاي خالصانه اين پيام آور عظيم الشأن الهي از نگاه قرآن اهميت خاصي دارد از اين رو نام او چهل و سه بار در قرآن، در بيست و هشت سوره ذكر شده است(1) در اين آيات و در روايات رسيده از معصومان عليهم السلام مطالب گوناگون، عبرت آميز و سود مندي در باره ابعاد مختلف زندگاني ايشان آمده است(2) كه شرح آنها با موضوع اين پژوهش تناسب ندارد.

اين پيامبر بزرگ الهي در راه تبليغ معارف الهي، استوار سازي و گسترانيدن فضيلت و عدالت، بسيار كوشيد و در اين مسير بسي شكيبايي و شرح صدر از خود نشان داد كه مي تواند(3) الگوي انسانهاي خداجو و فضيلت خواه باشد.

خداوند متعال وي را به شرح صدر،(4) زبان مهرآميز،(5) اصلاح امور،(6) احسان به ديگران،(7) استقامت براي رسيدن به هدف،(8) خير خواهي(9) از فضيلت هايي است كه خداوند متعال نوح و ديگر پيامبرانش را به آن ستوده است و به طور خاص نوح بنده بسيار شكر گزار خدا «عبد شكور»(10) از بندگان مؤمن(11) و از كساني است كه بدانان نعمت هاي (ويژه) خود را ارزاني داشته(12) و آنان را بر جهانيان فضيلت و برتري داده است.(13)

افزون بر همه ويژگي هاي اين پيامبر عظيم الشأن الهي و نعمتهاي بزرگي كه خداوند به ايشان داده است، سه نكته مهم در باره نوح وجود دارد كه از اهميت خاصي برخوردار است.

1. نوح پيامبر (نبي) و فرستاده (رسول) الهي است و مأموريت دارد(14) قوم خويش را به راه سعادت رهنمون سازد و آنان را از گمراهي و ضلالت برهاند؛ از اين رو در آيات متعددي از قرآن كريم و در روايات متنوع و مختلفي از ايشان به عنوان پيامبر؛ بلكه پيامبر اولوالعزم ياد شده است، بدين سان نوح نبيّ الله و رسول الله است.(15)

2. رسالت و پيامبري نوح با ديگر پيامبران الهي از اين جهت متفاوت است كه او نخستين پيامبري است كه داراي شريعت و كتاب بوده است(16) حلقه نخست پيامبران اولوالعزم و به عبارت ديگر شيخ الانبياء است؛(17) بر پايه آيات قرآن او قومش را به توحيد و زدودن انديشه از اوهام شرك آميز(18)، تسليم در برابر خداوند متعال(19) استوار سازي عدالت در جامعه،(20) و پالايش دامن جامعه انساني از زشتي ها و منكرات، و راست گويي و وفاي به پيمان ها فرا مي خواند.

در روايتي از امام باقر عليه السلام در اين باره چنين آمده است:

اسماعيل جعفي مي گويد امام باقر عليه السلام چنين فرمود:

«شريعت نوح آن بود كه خداوند يكتا و يگانه از سر اخلاص عبادت شده و هيچ شريكي براي او قرار داده نشود و اين همان فطرتي است كه خدا انسان را بر پايه آن آفريده است و از نوح و ديگر پيامبران پيمان گرفته است كه خدا را عبادت كنند و ساحت قدسي او را به شرك نيالايند و نوح را فرمان داده است به نماز، امر به معروف و نهي از منكر و مراعات حلال و حرام الهي و بر او (اجراي) احكام حدود و ارث را واجب نكرده است. پس اين است شريعت نوح...»(21).

نتيجه اين نكته آن كه نوح داراي شريعت، احكام و كتاب و نخستين پيامبر اولوالعزم و شيخ الانبياء بوده است.

3 - بر طبق آيات و روايات بي شماري نوح قوم خود را نفرين كرده و از خدا خواست ريشه آنان را از زمين بركند و در پي اين نفرين كيفر ويران گر الهي نازل شد و آب زمين را فرا گرفت و جز اندكي از مؤمنان همه قوم نوح را به هلاكت رسانيد.

و نسل جديدي پس از طوفان نوح باقي ماندند كه خداوند آنان را مشمول نعمت هاي خاص خود ساخت(22) و بدين ترتيب بود كه نوح را مي توان پدر نسل دوم از مؤمنان دانست، به همان سان كه آدم أبوالبشر پدر هردو نسل به شمار مي آيد، نوح نيز نخستين پيامبر و پدر اين نسل بود و اين نكته يكي از دلايلي است بر اين كه در اين زيارت و امثال آن نوح نبيّ الله خوانده شده است و به رسالت او اشاره نشده است به عبارت ديگر به جاي رسول الله از او به نبي الله ياد شده است. به همان سان كه نافرماني مردم از او به قدري بود كه در واقع زمينه انجام رسالت را از بين برده بود از اين رو بر او نبيّ الله اطلاق شده است نه رسول الله.

با توجه به همه اين ويژگي ها و امتيازهاي نوح است كه بايد نام او جاودان بماند «و تركنا عليه في الآخرين»(23) و بايد بر او سلام كرد ؛ چه اينكه خداوند متعال بر او سلام و درود فرستاده است «سلام علي نوح في العالمين»(24).

بي شك يكي از بهترين راههاي جاودان ماندن نام نوح سلام بر او در زيارت هاي معصومين عليهم السلام است(25) اين سلام ها در واقع از سويي زنده نگه داشتن نام او و از سويي سلام بر او است كه خداوند به هر دو نكته در قرآن اشاره كرده است و زيارت حضرت معصومه عليها السلام در واقع در بر دارنده هر دو نكته است و همان طور كه در آينده گفته خواهد شد يكي از بركت ها و عظمت هاي اين زيارت نامه همين مطلب است و آخرين مطلب آن است كه چگونه به او سلام دهيم و نام او را با چه صفتي ياد كنيم؟

پاسخ اين پرسش از سه نكته اي كه در پايان ويژگي هاي نوح آورديم روشن شد، بر طبق آن نكات نوح رسول الله، نبيّ الله و شيخ الانبياء و نخستين پيامبر اولوالعزم و حلقه آغازين پيامبراني است كه شريعت و كتاب داشته اند به عبارت ديگر او بنيان گذار سلسله نويني از پيامبران و پدر و پيامبر نسل جديدي از مؤمنان كه در كشتي خود آن ها را جاي داد تا نسلشان حفظ شود. از اين رو مناسب ترين نوع سلام به آن پيامبر بزرگ آن است كه بگوييم «السلام علي نوح نبيّ الله» چه اين كه در بر دارنده مفاهيمي است كه بدان اشاره شد.

پي نوشت:

1) ر.ك:قاموس قرآن، ج 7، ص 124؛ ازجمله در سوره نوح 26 آيه درباره آن حضرت است.
2) بحار الانوار ج 11 ص 342 - 285.
3) همان.
4) سوره اعراف آيه 60 و 61.
5) همان.
6) همان و سوره هود، آيه 64.
7) سوره صافات، آيه 79 و 80.
8) سوره اسراء آيه 3، سوره عنكبوت آيه 14، سوره نوح آيات 10 - 5.
9) سوره اعراف آيه 62 و سوره هود آيه 34.
10) انه كان عبداً شكوراً» سوره اسراء آيه 3. ر.ك بحار الانوار ج 11 ص 290 و مجمع البيان ج 6 ص 396.، شكور بودن نوح برخاسته از ويژگيهاي اخلاقي اوست نه پيامبريش.
11) انه من عبادنا المؤمنون» سوره صافات، آيه 81.
12) اولئك الذين انعم الله عليهم من النبيّين و من ذرية آدم و ممن حملنا مع نوح» سوره مريم، آيه 58.
13) ان الله اصطفي آدم و نوحاً... علي العالمين» سوره آل عمران، آيه 33.
14) سوره نساء، آيه 163 ؛ سوره نوح آيه 1 ؛ سوره حديد آيه 26 ؛ سوره عنكبوت آيه 14 ؛ سوره مؤمنون آيه 23.
15) ر.ك: الميزان في تفسير القرآن ج 2 ص 141 و 142 و ج 3 ص 165 ؛ در باره رسول و نبي ميان دانشوران اختلاف است، ر.ك الميزان ج 2 ص 140.
16) همان؛ منشور جاويد قرآن، ج 11، ص 17 و 18؛ بحار الانوار، ج 11، ص 298: «عن رسول الله صلوات الله عليه و آله أوّل نبيّ أرسل نوح».
17) در تفسير ابوالفتوح، ج 6، ص 193 در اين باره چنين آمده است: اگر گويند نوح را چه تخصيصي است و ديگر پيغمبران هستند كه از او فاضلترند؟ گوييم: براي آن كه ابوالبشر بود پس از آدم عليه السلام كه در عهد او همه عالم خراب شدند و همه جانوران جز آنان كه در كشتي بودند دگر آن كه او اوّل پيغامبر بود كه صاحب شرع بود... و گفته اند براي آنكه او شيخ الانبياء بود ج 6 ص 193.
18) سوره نوح، آيات 3 و 15 تا 20 و سوره آل عمران، آيه 19.
19) همان آيات.
20) سوره آل عمران آيات 151 و 152.
21) بحار الانوار ج 11 ص 331 ؛ كافي ج 8 ص 283.
22) اولئك الذين أنعم الله عليهم من النّبيّين و من ذريّة آدم و ممن حملنا مع نوح» سوره مريم آيه 58.
23) سوره صافات آيه 78 «نام نيك او را در ميان آيندگان باقي گذارديم».
24) همان آيه 79، «سلام و درود بر نوح در (ميان) همه جهانيان».
25) زيارت هايي از قبيل زيارت وارث.