صدايت مى زنم، سلامت مى دهم، دعايت مى كنم

محمد باقر انصارى زنجانى

- ۲ -


ولايت تو، محبت تو...

قبل از هر دعايى، هدايت بدست او وتکامل در محبت وولايت او وتوجّه او به ما را درخواست مى کنيم که تمامى برکات را به دنبال خواهد داشت وما را غرق در درياى بى پايان رحمت خواهد نمود:

اللَّهُمَّ أَتْحِفْنا بِوِلايَتِهِ وانْفَعْنا بِحُبِّهِ... اسْلُکْ بِنا عَلى يَدَيْهِ مِنْهاجَ الْهُدى...

خدايا، بدست او ما را در طريق هدايت وهدف عظمى وراه وسط حرکت ده که افراط کنندگان به سوى آن باز مى گردند وپس ماندگان خود را به آن مى رسانند.

خدايا، ولايت او را بعنوان تحفه اى به ما عنايت فرما، ومحبت او را براى ما نافع قرار ده، ومهر ورحمت ودعا وخير او را به ما ارزانى بدار، تا بوسيله آنها به رحمت واسعه تو ورستگارى نزد تو دست يابيم.

صبر مى کنم در انتظار تو...

انتظار فرج بالاترين وظيفه شيعه در زمان غيبت امام زمان عليه السلام است. اين انتظار بايد آميخته اى از تعجيل ورضا باشد. بايد از اعماق قلب بخواهيم که هر چه زودتر فرج آن حضرت برسد وظهور فرمايد وحتى روزها وساعتها ولحظه ها را بشماريم وچشم منتظرمان دروازه غيبت را بنگرد، تا کى به سوى منتظران باز شود. ولى در همين حال بايد به صلاح خداوند ومقدرات دقيق الهى راضى باشيم وزبان اعتراض نگشاييم ودر دل شبهه نکنيم که مبادا سر از انحراف بر آورد. عبارت بسيار ظريفى در اين باره به ما آموخته اند:

أَنْتَظِرُ ظُهُورَکَ وظُهُورَ الْحَقِّ عَلى يَدَيْکَ... فَصَبِّرْنى عَلى ذلِکَ...

اى امام منتظَر! من منتظِر ظهور وغلبه حق به دست توام، واز خدا ميخواهم که مرا از منتظران واقعى تو قرار دهد.

خدايا، من در دولت کريمه او رغبت دارم. او که از خلقت پنهانش کرده اى وبه اجازه تو از مردم غايب شده ومنتظر فرمان توست.

خدايا تو عالمى هستى که نياز به آموختن ندارى وصلاح امر وليّت را - درباره زمانى که به او اجازه دهى امر خود را ظاهر کند وپرده را کنار زند - خوب مى دانى.

پس در اين باره به من صبر عنايت کن تا در آنچه مؤخر داشته اى عجله را دوست نداشته باشم، ودر آنچه تعجيل مى فرمايى تأخير را دوست نداشته باشم. درباره آنچه پنهان کرده اى آشکار شدن را ودرباره آنچه کتمان کرده اى جستجو را دوست نداشته باشم. در تدبير تو بحث نکنم ونگويم: (چرا) و(چگونه) و(چرا ولى امر ظاهر نمى شود، در حاليکه زمين از ستم پر شده؟) بلکه همه امورم را به تو بسپارم.

خدايا در نبود پيامبرت صلى اللَّه عليه وآله وغيبت وليّت وانبوه دشمن وکمى افراد وشدت فتنه ها ما را يارى کن، با فتحى که هر چه زودتر برسانى وگرفتارى را بر طرف کنى ونصرتى که پشتيبانش باشى وسلطنت حقى که ظاهر نمايى ورحمتى از جانب تو که بر ما سايه افکنده وعافيتى از تو که ما را بپوشاند.

حضور در ظهور تو...

آرزوى حضور در زمان ظهور، مسئله اى نيست که هيچ دلى آن را کتمان کند. روزگار شيرين تر از عسلى که ولايت اهل بيت عليهم السلام بر همه جهان حکم فرما است ودر سايه آن بساط ظلم بر چيده شده وبرکات زمين وآسمان بر همه نازل است. خدايا ما را زنده نگهدار تا سايه ولى اللَّه الاعظم عليه السلام را از نزديک بر سر خود احساس کنيم وپروانه وار گرد شمع وجودش بگرديم:

اللَّهُمَّ أَدْرِکْ بِنا أَيّامَهُ وأَشْهِدْنا أَيّامَهُ... ولَيِّنْ قَلْبى لِوَلِى أَمْرِکَ...

خدايا ما را لياقت درک ايام او عنايت کن، ودر روزگار او حاضر کن، وقلبمان را براى ظهور ولى امرت آماده ونرم کن. خدايا توفيق درک ظهور وقيام او را به ما عطا کن وبا دولت او ما را حفظ کن.

خدايا در دولت او با نعمت فراوان وبا غنيمت شمردن صحبت او وقيام به حقوق او وسلامتى از خطرات، حيات حقيقى به ما عنايت کن.

خدايا روز استقرار او را استقرار وسکونت ما قرار ده ونعمتت را با قرار دادن او در دسترس ما کامل کن، وبين ما واو اتصالى قرار ده که همچون همنشينى با پدران بزرگوارش باشد.

خدايا از تو مى خواهم ولى امرت را به من نشان دهى در حاليکه ظهور کرده واوامرش نافذ است، با اعتقاد به اينکه سلطنت وقدرت وحجّت ومشيّت وحول وقوت از آن توست.

خدايا اين خواسته را به من وبه همه مؤمنين عنايت کن بطورى که روزى به ولى امرت بنگريم در حاليکه سخن او آشکار وراهنمايى او واضح بوده وهدايت کننده از ضلالت وشفا دهنده از جهالت باشد.

پروردگارا مشاهده او را علنى کن وپايه هاى او را محکم فرما، وبه بيچارگى ما رحم کن.

زنده شوم براى تو

آرزويى که هرگز نبايد بر دلها بماند ديدار روى او وروز اوست. خداى مهربان وقادر، به دلهاى شکسته اى که در انتظار او چشم از اين جهان بستند رحم کرده وبه آنان وعده داده که قبل از روز قيامت يک بار ديگر آنان را زنده کند تا آن روزها را با چشمان منتظر مانده خود ببينند.

اى خدايى که چنين کارى براى قدرت تو آسان تر از آن است که ما فکر مى کنيم، ما را نيز از چنين مرحمتى محروم مفرما واگر عمر ما تا روز حضور او کفاف نداد، در عصر ظهور ما را آماده به خدمتش زنده کن تا فرمان او را بر ديدگان نهيم:

اللَّهُمَّ ابْعَثْنا فى کَرَّتِهِ... وإِنْ حالَ بَيْنى وبَيْنَهُ الْمَوْتُ فَأَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى مُؤْتَزِراً کَفَنى...

خدايا ما را در بازگشت او زنده کن. خدايا اگر بين من ولقاى او مرگ - که براى بندگانت حتم مقدر شده قرار داده اى - حايل شد، هنگام قيامش مرا از قبرم مبعوث فرما در حاليکه کفن خود را به تن کرده باشم وشمشيرم را کشيده باشم ونيزه ام را بر آورده باشم ودعوت او را که صداى آن در همه جا پيچيده است لبيک بگويم وپيشاپيش او جهاد کنم در لشکرى که بر اهل آن ثنا گفته اى وفرموده اى: (صفى که گويى پايه اى منسجم هستند).

مشتاق روى ماه توام

خوشا به حال شيعيانى که در زمان پيامبرصلى اللَّه عليه وآله بودند وچهره آسمانى ترين مخلوقات خدا را به تماشا مى نشستند. پيشانى هاى نورانى که جلوه عصمت از آن هويدا بود ومظهر کامل (جالِسوُا مَنْ يُذَکِّرْکُمُ اللَّهُ وَجْهَهُ) بودند. اينک غيبت هزار ودويست ساله آخرين امام معصوم عليه السلام عطش چشمها را به سرمه اى از ديدارش شعله ور ساخته است. يک ديدار هم بس است تا روشنى چشمهاى بى فروغ ما باشد. خدايا لياقتى در خود نمى بينيم، ولى صبرى هم تا زمان ظهور در خود نمى يابيم! چاره اى کن!

اللَّهُمَّ أَرِنِى الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ والْغُرَّةَ الْحَميدَةَ واکْحُلْ ناظِرى بِنَظْرَةٍ مِنّى إِلَيْهِ...

خدايا آن قامت رشيد وآن پيشانى زيبا را به من نشان ده وچشمانم را سرمه اى از ديدار او بکش. خدايا روى مبارک وليّت را در زمان حيات وبعد از مرگمان به ما نشان ده. خدايا آقاى ما را به ما نشان ده، وعطش ما را به ديدارش - با زيارت جمالش - خنک فرما، وما را از کسانى قرار ده که با ديدار او چشمشان روشن مى شود.

دوست دارم يار تو باشم

امروز پس از چهارده قرن نداى (اللَّهُمَّ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ...) از غدير در گوش جهانيان طنين انداز است. آخرين يادگار غدير، پرچم (مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ...) را بر دوش مى کشد وياور وناصر مى طلبد. چه در عصر غيبت وچه روزى که بيايد بايد با نشان خدمتگزارى او زندگى کنيم، ولحظه اى از اين مأموريت بزرگ غفلت نورزيم. پروردگارا، روزى را مياور که از يارى او با قلب ودل وزبان وجان ومال وآبرويمان دست برداشته باشيم. شعار هميشگى حياتمان حمايت از حضرت بقية اللَّه الاعظم عجل اللَّه فرجه است که مى گوييم:

اللَّهُمَّ اجْعَلْنا مِنْ أَنْصارِهِ وأَعْوانِهِ والذَّابّينَ عَنْهُ والْمُسارِعينَ إِلَيْهِ فى قَضاءِ حَوائِجِهِ...

خدايا، ما را از انصار وياران امام زمان عليه السلام ومدافعين او وسرعت گيرندگان در انجام خواسته هاى او قرار ده. ما را از کسانى قرار ده که در يارى دينت آنان را بکار مى گيرى وبا يارى وليّت به آنان عزّت مى بخشى.

خدايا ما را از اصحاب وگروه او ودر شمار تابعين وشيعيانش قرار ده ودر زمره خالصين درگاهش مکتوب بدار. ما را از تابعين او وآنان که در برابر دشمنانت تو را يارى مى کنند ثبت کن.

پروردگارا، ما را از اعوان او وتقويت کنندگان حکومت او ودعوت کنندگان به اطاعتت وراهنمايان به راهت قرار ده.

گوش به فرمان توام...

خدايا شکر که امامان ما را خود انتخاب کرده اى واختيار امامت را به ما نسپرده اى. ما به اطاعت بى چون وچرا در برابر مقام عصمت مطلقى که تو نصب کرده اى افتخار مى کنيم. ما همچون سلمان وابو ذر ومقداد منتظر فرمان او هستيم تا اوامر او را فوراً جامه عمل بپوشانيم. خدايا ما را در اين اعتقاد راسخ تر کن وبراى مراحل عملى آن آماده ساز.

اللَّهُمَّ أَعِنّاْ عَلَى الْإِجْتِهادِ فى طاعَتِهِ واجْتِنابِ مَعْصِيَتِهِ...

خدايا ما را در کوشش براى اطاعتش ودورى از معصيتش يارى فرما. ما را در خدمت او پايدار کن ودر اداى حقوق او ياريمان کن وما را در راه او قرار ده.

خدايا ما را در اطاعت او تقويت کن ودر گام برداشتن پشت سر او ثابت قدم کن وبه پيروى از او بر ما منّت گذار وما را در حزب او قرار ده که با اوامرش پايدارند وبه همراه او صبر مى کنند ودلسوزانه رضايت او را طلب مى کنند. خدايا ما را از امتثال کنندگان اوامرش وحمايت کنندگان از او وسبقت جويان به اراده اش ومخلصين در اطاعت او قرار ده. خدايا مرا از کسانى که اوامر او را به جان مى خرند وبه کارهاى او راضى اند ودر برابر حکمهاى او تسليم اند قرار ده.

خدايا مرا ثابت قدم بدار

خدايا، در فتنه هاى آخر الزمان، خطر از دست دادن عقايد شيرينى که عمرى را با آنها سر کرده ايم هر لحظه وجود دارد. اين اظهار ارادت به ساحت قدس حضرت مهدى عليه السلام را تا آخرين لحظه براى ما حفظ کن.

اللَّهُمَّ ثَبِّتْنى عَلى طاعَةِ وَلِى أَمْرِکَ... ولا تَسْلُبْنا ذلِکَ...

خدايا مرا بر اطاعت ولى امرت ثابت قدم بدار، واينگونه ما را حفظ کن. خدايا اين اعتقاد واين توفيق را در حياتمان وهنگام وفاتمان از ما مگير، بطورى که بدون شک وبى آنکه عهد شکن باشيم يا شبهه اى به دل آورده باشيم ويا تکذيب کرده باشيم، از دنيا برويم. خدايا بجاى ما ديگرى را قرار مده که اين بر ما بسيار سنگين است.

در راه تو شهيد شوم

شهادت تحت فرمان امام زمان عليه السلام ودر ميدان نبردى که او فرمانده باشد ودر راه نابودى دشمنانش بوقوع بپيوندند، بالاترين آرزوى هر شيعه اهل بيت عليه السلام است. اين سخن دل را از هم اکنون بر زبان جارى مى کنيم:

اللَّهُمَّ اجْعَلْ سِلاحى بِنُصْرَتِهِ مَشْهُوراً... وَاجْعَلْنى مِنَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْهِ...

خدايا اسلحه مرا براى يارى او بر کشيده فرما، ومرا از آنانکه با خواست خود وبدون اجبار، در پيشگاه او به شهادت مى رسند قرار ده، در آن لشکرى که اهل آن را در کتابت توصيف کرده اى وفرموده اى: صفى هستند چون بنيادى منسجم در اطاعت تو وپيامبرت وآل او.

اى امام زمان، از خدا بخواه مرا از جمله اوليائت که در پيشگاه تو به شهادت مى رسند قرار دهد.

مقدمه

بسم اللَّه الرحمن الرحيم

تقديم

به مادرى که اميد دلها را کنار قلب خود جاى داد، ووجودش را به پاى او ريخت، تا آخرين وديعه ولايت را به عالم امکان تحويل داد.

السلام على والدة الإمام، والمودعة أسرار الملک العلاّم، والحاملة لأشرف الأنام.

سلام بر تو، که از نور ولايت نيک مواظبت کردى، وحق امانت را ادا نمودى، وسرّ خدا را حفظ کردى، وولى خدا را حمل نمودى، ودر حفظ او زحمت فراوان کشيدى.

خداوند شرافتى به تو داد که از هر شرف وفضيلتى مستغنى ات ساخت.(برگرفته از زيارت نامه حضرت نرگس سلام اللَّه عليها.)

شيرين ترين آغاز

بسم اللَّه الرحمن الرحيم

از عطشِ چشم، اشکم زبانه مى کشد!

وجوانه هاى محبت با موجِ خاطره ها تا دوردستِ ظهور پرمى کشند.

آرزوى حضور در ظهورت،

در روزگار شيرين تر از عسلِ تو...

که پروانه وار گِردِ شمع وجود مبارک تو طواف خواهيم کرد...

اشک به چشم ودست به شمشيرم نموده است...!

رمز آشنايى... دير آشنايى... دور آشنايى من،

زبانِ اشک، وسخنِ چشمِ من...!

واستقبال من از جمال ملکوتى تو، اين شعار من:

با تو، براى تو، با ادب!!!

به ما آموخته اند...

... به ما آموخته اند که او را چگونه صدا بزنيم وبا کدام ادب با او سخن بگوييم تا لايق عظمت او باشد.

وآموخته اند که چگونه سلامش دهيم ودرودش فرستيم واداى احترام کنيم که نگاهمان کند؛ وچگونه دعايش کنيم تا ظهور کند وگرد او آييم ودعايمان کند. آنگاه جهان پر از عدالت نمايد وپرچم ولايت برافرازد وانتقام سقيفه گيرد.

... خطاب در برابر مقام عظماى عصمت، وسلام ودرود بر صاحب ولايت، ودعا براى عزيز خلقت، بايد به بلنداى عظمت او باشد که عقل ودل وزبان از آن عاجز است. امامان معصوم عليهم السلام به ما آموخته اند که چگونه به درگاهش عرض ادب کنيم ودر دعا براى او چه بگوييم وبا چه لسانى او را به کمک بخوانيم.

... اين آموزش در قالب زيارات ودعاهاى مخصوص حضرت مهدى عليه السلام در روزها ومکانهاى خاص آمده است. جلوه ديگر آن در ادعيه وزياراتى مانند دعاى توسل وزيارت عاشورا است که تعابير بسيار زيبايى درباره آن حضرت در بر دارد.

صميمانه ولى با ادب

... نگاهى به دعاهاى مربوط به حضرت بقية اللَّه الاعظم ارواحنا فداه وتقسيم موضوعى آن، پنجره اى است به محتواى اعتقادى واژه ها وعبارات آن، وادبى که در عبارت پردازى آنها به کار گرفته شده است.

از اين آينه خواهيم آموخت که هر صبح وشام چگونه بايد در ساحت مقدس او آماده به خدمت باشيم وبر بندگى خود وصاحب اختيارى او تجديد بيعت کنيم.

... مجموعه اى که با هم مى خوانيم در نظر دارد فقط آنگونه که به ما آموخته اند با او سخن بگوييم تا مبادا در شرط ادب کوتاهى شود. قبل از هر قطعه، روح خود را آماده مى کنيم تا قلبى تشنه را به ميعادگاه دوست ببريم. آنگاه عبارات بلندى که از مقام عصمت آموخته ايم با مولا وصاحب اختيارمان در ميان مى گذاريم، وبا پدرى مهربان وپناهگاهى امن، صميمانه ولى با ادب راز دل مى گشاييم.

با اشاره اى به متن عربى دعاها، به ترجمه فارسى آن اکتفا مى کنيم تا در اتصال دل به آن محبوب قلوب، حضور قلب بيشترى در ميان باشد.

برگرفته از دعاها

اصل دعاها در منابع معتبر حديثى مانند کمال الدين صدوق، غيبت شيخ طوسى، احتجاج طبرسى، صحيفه مهديه، بحار الانوار، وکتب مرجع در ادعيه مانند مصباح المُتهجِّد، مزار ابن مشهدى، اقبال الاعمال، مصباح کفعمى، جمال الاسبوع، بلد الامين، مهج الدعوات ومصباح الزائر آمده است.

آنچه در اين کتابها آمده در ابواب مختلف کتاب (مفاتيح الجنان) نيز به مناسبتها آورده شده، وبراى مطالعه متون عربى ادعيه وزياراتى که در کتاب حاضر استفاده شده مراجعه به (مفاتيح) در ابواب زير کافى است:

تعقيبات مشترکه نمازهاى يوميه، اعمال شب وروز جمعه، نماز حضرت صاحب الزمان عليه السلام، زيارت روز جمعه، دعاى عديله، دعاى توسل، دعاى فرج، دعاى استغاثه به حضرت مهدى عليه السلام، اعمال شب نيمه شعبان، دعاى افتتاح، اعمال شب بيست وسوم ماه رمضان، اعمال روز دحو الارض، اعمال روز عاشورا، زيارت عاشورا معروف وغير معروف، زيارت امام رضا عليه السلام، زيارت امام على النقى عليه السلام، زيارت امام عسکرى عليه السلام، زيارت آل ياسين، زيارت حضرت صاحب الامر عليه السلام، زيارت سرداب غيبت، صلوات بر امام زمان عليه السلام، دعاى عصر غيبت، دعاى ندبه، سلام بر حضرت مهدى عليه السلام، دعاى عهد، دعا براى حفظ امام عصر عليه السلام، زيارت جامعه سوم، صلوات بر حضرت ولى عصر عليه السلام، دعا در غيبت امام زمان عليه السلام.

آميخته اعتقاد ومحبت وادب

... در کتاب حاضر، يک دعا يا زيارت کامل در هيچ موردى ديده نمى شود، بلکه با موضوع بندى آنچه درباره سلام ودرود ودعا براى امام زمان عليه السلام وارد شده، قطعه هايى برگرفته از متن چند دعا بدست آمده است. آموزش اعتقاد وادب بر مبناى محبت در دعاى آن حضرت، انگيزه اصلى در تدوين اين مجموعه است.

در توسل به درگاه امام عصر عليه السلام هفت عنوان اصلى با عناوين فرعى زير در نظر گرفته شده است:

1. اول تو دعا کن، يا ايها العزيز

اضطرار اول: امر ظهورم را امضا کن!

اضطرار دوم: وعده ام را به انجام رسان واصحابم را جمع کن.

اضطرار سوم: شدت امر به درجه نهايى رسيده، اجازه ام ده!

2. با ادب صدايت مى کنم، يا حجة اللَّه على خلقه

نگاه اول: سيّد ومولاى من!

نگاه دوم: اى آبروى من!

نگاه سوم: اى فرزند سادات مقرب خداوند...

نگاه چهارم: جانم به قربانت!

نگاه پنجم: کجايى اى پسر پيامبر!

نگاه ششم: سخت است تو را نبينم!

نگاه هفتم: برايت اشک مى ريزم!

نگاه هشتم: گنهکار آمده ام!

3. سلامت مى دهم، درودت مى فرستم، يابن فاطمه

سلام اول: در حضورت سلام مى دهم.

سلام دوم: سلام بر او از اين دور دست!

سلام سوم: سلام اى نور آسمانى در زمين!

سلام چهارم: سلام بر صاحب نسب بلند...

سلام پنجم: سلامى در انتظارت...

سلام ششم: همه سلامها بر تو!!

سلام هفتم: هميشه سلام بر تو!!

سلام هشتم: بنده تو هستم، سلام!

درود اول: درود بر صاحب اختيار من!

درود دوم: درود بر عدالت مجسّم!

درود سوم: درود بيکران نثارت!

درود چهارم: درود بر تو وخدمتگزارانت!

4. دعايت مى کنم که سلامت باشى، يا مهدى

درخواست اول: عمرت طولانى باد!

درخواست دوم: خدا مدافع تو!

درخواست سوم: به يارى خدا مؤيد باشى!

درخواست چهارم: دست خدا حافظ تو!

درخواست پنجم: در پناه خدا از شر حسودانت...

درخواست ششم: ذلت دشمنانت را مى خواهم!

درخواست هفتم: نفرين بر مخالفانت...

درخواست هشتم: چشم پدرانت به تو روشن باد!

5. از خدا مى خواهم تو بيايى، يا صاحب الزمان

گشايش اول: در غيبت تو چه کنيم؟

گشايش دوم: خدا تو را برساند!

گشايش سوم: اى فرج حقيقى آل محمد عليهم السلام!

گشايش چهارم: روزى که با تو باشيم...

گشايش پنجم: در آرزوى انتقام زهرا وحسين عليهما السلام!

گشايش ششم: روزى که دوستانت مسرورند!

گشايش هفتم: گلستان عدل به يمن قدم تو!

6. مرا شفاعت کن، يا وجيهاً عند اللَّه

توسل اول: در ذيل عنايت تو...

توسل دوم: به برکت وجود تو...

توسل سوم: به حق مولود امشب!

توسل چهارم: همه چيز از تو مى خواهم!

توسل پنجم: ولايت تو، محبت تو...

توسل ششم: صبر مى کنم در انتظار تو...

توسل هفتم: حضور در ظهور تو...

توسل هشتم: زنده شَوم براى تو!

توسل نهم: مشتاق روى ماه توام!

توسل دهم: دوست دارم يار تو باشم!

توسل يازدهم: گوش به فرمان توام...

توسل دوازدهم: خدايا مرا ثابت قدم بدار.

توسل سيزدهم: در راه تو شهيد شوم.

توسل چهاردهم: انتقام حسين عليه السلام را همراه تو بگيرم...

توسل پانزدهم: روز قيامت با تو باشم!

توسل شانزدهم: دشمنِ تو را خوار ببينم!

توسل هفدهم: دوستان تو را عزيز ببينم!

توسل هيجدهم: غير غم تو غصه ام مباد!

توسل نوزدهم: روزى حلال با برکت نصيبم کن.

7. با تو پيمان مى بندم، يا بقية اللَّه

پيمان اول: هر روز آماده به خدمتم!

پيمان دوم: تو را بر عهد خود شاهد مى گيرم.

پيمان سوم: بيعت با تو شرف من است!

پيمان چهارم: به بيعت تو اعتقاد دارم.

پيمان پنجم: بيعت مى کنم که صاحب اختيارم باشى...

پيمان ششم: با دلى آرام بيعت مى کنم!

پيمان هفتم: هر چه داريم از توست!

پيمان هشتم: ضامن بيعت تو خداست.

پيمان نهم: در اين بيعت بر باورهايم شاهد باش.

پيمان دهم: با صلابت دست مى دهم.

منتظرم... اميدوارم...

اين بار با لسانى ديگر

يا ايها العزيز، اين بار با قلبى که اعتقادش را بر زبان مى آورد به استقبال تو آمده ايم؛ وبا چشمانى شرمنده - که سعى در رعايت آداب محضر تو دارد - به حضورت شرفياب شده ايم.

بهانه اى ديگر است که با نداى (ابا صالح) صدايت زنيم وبا ذکر (داعى اللَّه) سلامت کنيم وبا کلمه (ولى اللَّه) درودت فرستيم وبا گلواژه (العجل) انتظارت کشيم وبا فرياد (ادرکنى) از تو کمک بخواهيم وبا التماس (يا مهدى) از تو جوابى بطلبيم.

تو از حال ما خبر دارى که مَسَّنا واهلنا الضرّ، وانتظار دلمان را مى دانى که تَصَدَّق علينا.

به مادرت فاطمه عليها السلام که هنوز برايش اشک مى ريزى، سلام ما را بى جواب ونداى ما را بى پاسخ مگذار...

قم، محمد باقر انصارى زنجانى خوئينى

نيمه شعبان 3 و1420 آذر 1378