قدرت شفابخشى سير

حسن رضائى راد، دكتر فريد رضائى راد، مهندس رضا رضائى راد

- ۳ -


گياه درمانى در آلمان (phytothereapy german )
داروهاى گياهى در كل عمليات پزشكى آلمان ريشه دوانيده است و اين امر مديون كارهاى پدر كنيپ (132) آلمانى كه معالج با داروهاى طبيعى در قرن 19 بود و من در فصل پنجم از او ياد كردم ، مى باشد . كنيپ گياه شناسى را كه از مادر خود آموخته بود، به عنوان يك روش طبيعى درمانى معرفى كرد . كنيپ گرايى و روش درمانى او از آلمان به ساير نقاط دنيا اشاعه يافت . امروزه در آلمان اكثر خانواده ها از گياهان جهت خود درمانى استفاده مى كنند . دامنه تجويز گياهان دارويى از چاى ضعيف گرفته تا عصاره هاى قوى شيره گرفته شده از گياهان مى باشد پزشكان گياهى كه داراى مدرك مجاز تخصصى جهت درمان طبيعى هستند فقط داروهاى گياهى را تجويز مى كنند . داروهاى گياهى نقش مهمى در درمان با آب هاى معدنى دارند . حتى پزشكان عمومى نيز گاهى آن را تجويز مى نمايند و در دانشگاه هاى پزشكى و داروسازى آلمان ، داروهاى گياهى يكى از مواد درسى دانشجويان مى باشد . حدود 20 درصد از داروهاى رسمى آلمان را داروهاى گياهى تشكيل مى دهند. اداره غذا و داروى آلمان صرفا جهت ارزشيابى داروهاى گياهى شعبه خاصى داير كرده است .
سير و قلب در آلمان (germany in heart and galic )
مؤ لف كتاب طب و فرهنگ خانم لين پى ير (133) به مطالعات اختلاف امور پزشكى در ايالات متحده ، انگلستان ، فرانسه و آلمان پرداخته است . او دريافت كه عمل جراحى و تجويز آنتى بيوتيك در ايالات متحده خيلى زيادتر از ساير كشورها رواج دارد . در انگلستان ناراحتى هاى شكم به وسيله داروهاى ملين معالجه مى شوند . در فرانسه كبد عضوى است كه بيشتر مورد معالجه قرار مى گيرد و در آلمان بيمارى هاى قلبى زيادتر به چشم مى خورند و بنابراين جاى تعجب نيست كه سير مورد توجه زيادترى قرار گيرد و براى بيمارى قلب و عروق مصرف شود . البته اين مطلب تازه اى نيست چون قبل از جنگ جهانى چندين آزمايش بالينى انجام شده و اثرات مفيد سير را براى بيمارى هاى قلبى به اثبات رسانيده است . سير در صدر گياهان دارويى بيمارى هاى قلب و عروق در آلمان است . اين طرز مصرف سير به طور حتم در قرن 19 از طب مردمى كشورهاى اتريش و بلژيك به طب آلمان راه يافته است . با مشاهده جداول 1 6 و 2 6 خواهيد فهميد كه مصرف سير قبل از جنگ در آلمان چگونه بوده است . در حال حاضر هنوز سير در آلمان اساسا جهت درمان بيمارى هاى قلبى تجويز مى شود . نشريه اخير مجله پزشكان كه صورت گياهان دارويى و مشابه درمانى و ساير معالجات ، شامل دوازده مرجع براى توليداتى كه از سير تهيه مى شود درج شده است ؛ همگى در قسمت مربوط به داروهاى قلب و دستگاه گردش ‍ خون نوشته شده است .
جدول 1 6 مصارف عمده سير در پزشكى عملى آلمان در سال 1938
تصلب شرايين و فشار خون بالا 2 / 39
بيمارى هاى معده و روده 4 /16
كرم هاى روده 5 /6
بيمارى هاى تنفسى 6 /2
heilmitted bioligischen der lerhbuch . g maduas from)hildesheim
(1976 reprinted 1938 . verlag olms georg . germany
سير در دانشگاه هاى پزشكى
پدر گياه شناسى آلمان دكتر رادولف اف . وايس به عنوان پزشك عمومى ،
داروهاى گياهى سنتى را به مدت پنج سال تجويز كرد .جهت تاءسيس نشريه علمى درمان هاى گياهى (phytotherapie fur zeitschrift ) و اهداء آن جهت مطالعات علمى ، خود را بازنشسته كرد . او كتاب آموزش گياه درمانى (phytotherapie der lehrbuch ) را كه اساس استاندارد پزشكى گياهى آلمان را تشكيل مى دهد به رشته تحرير در آورد .اين كتاب در انگلستان به نام طب گياهى معروف است .
جدول 2 6: فراوانى مصرف گياهان دارويى براى تصلب شرايين در آلمان در سال 1938
سير (sativm allium )garlic 32
كشمش اروپايى (album viscum )mistletoe 24european
گندم سياه (cornutum secale )rye 6/11
زلزالك (axycantha crataegus )howthorn 8 /10
تنباكوى كوهى (montana arnica )bane leopards 5 /8
خزه دريايى (vesiculasus fucus ) bladdewrack 1/ 3
يوهم باين ( تقويت قوه باء) yohimbine pausinystalia yohimbine 3/ 2
درخت قان (verrucusa betula )birch 3 /2
heilimitted bioligischen der lerhbuch . g madus from ) (1938 verlag olm georg germany hildesheim
دانشجويان آلمانى موارد مصرف سير را به شرح زير از متن كتاب وايس ‍ مى آموزند:
1 كرم هاى سنجاقى
تنقيه سير و چاى يكبار در هفته به اطفال مبتلا به بيمارى هاى مسرى ، به جاى معالجه با داروهاى ضد كرم مفيد بوده و مضرات كمترى دارد .
2 بى نظمى در هضم غذا
ديسانترى ، عفونت هاى انگلى ، علائم روده تحريك شده ، داشتن درد شديد، سوء هاضمه ، اسهال و گاز معده .
3 تقويت درمانى
دز كم براى افراد ناتوان و كهنسال .
4 مسموميت از طريق فلزات
مسموميت كارگران به خصوص در معادن سرب .
5 بيمارى هاى قلب و عروق
از يك حبه تا سه حبه در روز براى مدت سه تا شش ماه .
وايس گفته است كه اثر كامل سير متضمن خوردن كامل سير است . كسى نتوانسته است تركيب مستقلى از آن را پيدا كند كه حاوى تمام فوايد آن باشد . جهت بهره ورى بيشتر شايسته است كه عين حبه و يا كومه تمام قسمت هاى سير ميل شود .
فصل هفتم : نقش سير در طب سينه به سينه
سير همانند ده مادر است (ضرب المثل سنتى )
در اين فصل خواهيم ديد كه چگونه معالجه كنندگان مردمى امروزه در فرهنگ هاى مختلف در يك برهه از زمان از سير استفاده مى كنند. مشاهده خواهيم كرد هنوز هم سير در سنت هاى زنده مردمى طبق دستور العمل هاى نويسندگان كلاسيك يونانى ، رومى ، هندى و عربى به همان مقدار و براى مداواى همان ناراحتى ها به مصرف مى رسد.
پزشكى مردمى ، همان مداواى گياهى است كه بيشتر بر پايه بيان شفاهى برقرار شده است نه مدارك دانشگاهى كه اكثرا از طريق مادران اجرا و بعدا به فرزندان منتقل شده است و متكى به شبكه اطلاعات غير رسمى است كه توسط معالجين محلى تشخيص داده مى شود . طبق اظهار سازمان بهداشت جهانى اين اساس واقعى و اوليه مراقبت هاى بهداشتى مردم دنيا، به ويژه ممالك غير صنعتى مى باشد . تجديد نظر علمى مصارف سنتى سير محققا كتاب قطورى را تشكيل خواهد داد . لذا من فقط چند فقره از فرهنگ هاى سر تا سر دنيا را نام مى برم . ابتدا از فرهنگ ايالات متحده شروع مى كنم .
جنوب غربى آمريكا
دو فرهنگ مهم مردمى آمريكاى شمالى عبارتند از مناطق كوهستانى نيومكزيكوى شمالى و آپلاچى (134)، در اين مناطق به واسطه جدايى نسبى چند صد ساله از ساير جوامع و نياز به توسعه و خود اتكايى مربوط به شرايط اقليمى و جوى و آب و هوايى دارد، زندگى گياهى و امكانات كشاورزى و فرهنگى مشخصى را بنا نهاده اند . جنوب غربى آمريكا داراى سنت هاى گياهى فعالى مى باشد . فرهنگ محل سكونت اينجانب يعنى نيومكزيكوى شمالى تركيبى از بوميان آمريكايى اسپانيايى تبار (135) و انگليسى تبار است . پزشكى مردمى كه در آنجا زياد رواج دارد تركيبى از فرهنگ بومى آمريكايى و اسپانيايى تبار مى باشد .
من يك مركز گياهى در يك فروشگاه مواد غذائى داير كرده ام كه به خريد و فروش گياهان محلى بين ساكنان آن مى پردازم . گاهى مى شود كه نمى دانم چه چيزى را خريدارى كرده و چگونه آن را فروخته ام . اما بعد از آن كه چندين نفر براى فروش دارويى به نام epazote به من مراجعه مى كنند و خواهان فروش آن هستند و در عين حال چندين نفر هم جهت خريد همان جنس مراجعه مى نمايند، من تصميم به آوردن آن مى نمايم . در نتيجه در بين حدود صد قلم گياهان من دوازده قلم از همين اقلام است . اتفاقا گياهepazote همان گياه بهشتى غازپا است كه به نام تخمه درمنه يا چاى مكزيكى معروف است . بوميان نيومكزيكوى شمالى آن را به عنوان چاشنى لوبيا (براى جلوگيرى از نفخ ) و دفع كرم انسان و حيوانات و نيز رفع ناراحتى هاى مختلف استفاده مى كنند، گياهى است كه مصرف آن به هنگام باردارى و خوردن مقدار زياد آن براى مدت طولانى خطر آفرين است و من اكثرا مصرف عادى آن را توصيه نمى كنم مگر اين كه بيمار عضو فرهنگى باشد كه استفاده از آن را خود مى داند .
سير در جنوب غربى به عنوان يك محصول تجارى كاشته مى شود . در مناطق اسپانيولى زبان به نام ( ajo با تلفظ آهو يا hoe ah ) معروف است . مردم اطراف طائوث (136) و نيو مكزيكو آن را به عنوان داروى سرفه به مصرف مى رسانند .
براى معالجه سرفه مزمن همراه با اخلاط آنها روزى چهار پا پنج بار يك حبه سير مى خورند . ميشل مور پزشك گياهى كه اخيرا مدرسه داروهاى گياهى جنوب غربى ، واقع در آلبوكرك نيومكزيكو را اداره مى كند يك نوع شربت سرفه ديگرى را پيشنهاد مى كند كه عبارت است از سير له شده كه يكى دو روز در عسل بوده است و مقدار مصرف آن يك تا دو قاشق چاى خورى براى سرفه هاى خشك مى باشد .
اپلاچى
اهالى اپلاچى براى چندين قرن فرهنگ خود اتكايى از جمله پرورش ‍ گياهان و شكار حيوانات و تهيه عليق غذائى خودشان و كاشت و برداشت داروها از جنگل را توسعه بخشيده اند . بسيارى از اطلاعات در مورد گياهان از بوميان آمريكا و ديگر سنت هايى كه توسط مستعمره نشينان از اروپا وارد شده ، به دست آمده است . اغلب مستعمرات در حقيقت گياهان دارويى را با خود آورده اند و چندين گياه دارويى كه در حال حاضر بومى آمريكا هستند از اروپا آورده شده است . امروزه در بسيارى از قسمت هاى اپلاچى در مواقعى مردم ترجيح مى دهند كه حتى بيمارى هاى جدى را با خود درمانى و مراجعه به دارو فروش هاى گياهى و يا معالجين گياهى مداوا نمايند تا اين كه به پزشكان تحصيل كرده و يا بيمارستان مراجعه كنند .
من اغلب از دوستانم كه ساكن كانتى لسلى در كنتاكى هستند ديدن مى كنم و چيزهايى از فرهنگ آنها مى آموزم . نسل گذشته به خصوص كه با جنگ و فقر در دو دهه 60 و 70 و افزايش نفوذ خارجيان همراه بود شروع شد و به طرق مختلف از جمله خالى كردن معادن و قطع درختان جنگل ها به اين فرهنگ صدمه وارد كرد . به هر تقدير، اين تاءثيرات به تقويت فرهنگ اپلاچى منجر شده است . گياه گرايى آنها در حال حاضر مخلوطى از سنت اروپاى سابق و سنت هاى پيش قراولان آمريكايى و بوميان آمريكا مى باشد و اكنون هم با گياه شناسى سر تا سر دنيا و بررسى هاى علمى گياهى آميخته شده است .
احتمالا بهترين بررسى مدارك گياهى اپلاچى توسط گياه شناس سنتى ا. ل . تومى باس (137) از ليسبرگ در چروكى كانتى شمال شرقى آلاباما انجام شد . نتيجه اين بررسى عميق به وسيله جان .ك . كرلين (138) و جين فيل پات (139) به نام طب گياهى در گذشته و حال توسط انتشارات دانشكده دوك (140) در دو جلد به چاپ رسيد .
باس مى گويد كه سير بين قديمى ها، چه سفيد پوست و چه سياه پوست اشتهار داشته كه آن را به صورت ضماد براى مداواى سينه پهلو و سرما خوردگى روى سينه بيمار قرار مى دادند. آنها سير را به صورت سرخ شده در روغن ، آب پز و حتى خام مصرف مى كردند .او توصيه مى كند كه از ضماد پياز روى زخم ها قرار دهند چون سير خيلى تحرك كننده است .
باس سير را براى مداواى گوش درد و كرى توصيه كرد . او مى گويد عصاره سير را گرم كرده همراه روغن گياهى داخل گوش بريزيد .كتاب حاوى شاهد و خاطره اى در مورد قطره گوش مى باشد . تومى ، آنكل جان گفته است به تو بگويم : قطره گوشى كه برايش فرستادى بسيار خوب بود .براى اينكه به مدت دو سال گوش چپ او كر شده بود . پس از آن كه به مدت دو هفته از آن قطره گوش ريخت ، اكنون قادر است بشنود، بهبود شنوايى احتمالا به علت خروج چرك گوش توسط آن روغن مى باشد .
در سال هاى اخير باس شروع به تجويز سير جهت رقيق كردن خون در ناراحتى هاى قلبى كرده است و در اين مورد اطلاعات بيشترى در فصل نهم مشاهده خواهيم كرد و اين منعكس كننده اين است كه يك مورد استفاده مدرن جاى روش سنتى قديم را در اپلاچى گرفته است . عقيده او بر اين است كه سير تصفيه كننده خون است و خون را رقيق مى كند و روى كليه نيز اثر مى كند در حال حاضر باس از فرآورده هاى تجارى جديد نيز استفاده مى كند و محصول فاقد بو را كه به نام سير رام شده است براى فشار خون بالا و بيمارى قند تجويز مى كند .
تايلند، چين و فيجى
سونجا دى گراف (141) داراى مدرك دكترا در رشته مواد غذائى است كه هم اكنون در بندر جنوبى كنكتى كات طبابت مى كند. در بسيارى از مناطق جهان نيز كار كرده است و او شاهد استفاده دارويى سير در تمام آن مناطق بوده است .خانم گراف به مدت 5/4 سال ساكن تايلند بود كه براى سازمان ملل كار مى كرده است و طبق گفته خودش او اغلب در شرايط نامناسب از جمله در ارودگاه هاى پناهندگان و روستاهاى كوچك بوده است . مهمترين مشكل بهداشتى براى كاركنان سازمان ملل و پناهندگان عفونت هاى انگلى بود .
گراف مى گويد كه من از واكسن زدن و دادن قرص هاى مالاريا در سفرهايم خوددارى مى كردم و در عوض از داروهاى گياهى و معالجات طبيعى استفاده مى كردم و در فرصت هاى زيادى كه دست مى داد از محضر علماى گياهى بهره مى گرفتم . بوميان در تايلند بهترين روش جلوگيرى اسهال از طريق انگل ها را به من آموختند . ما مقدار زيادى سير خام كه اكثرا به همراه غذا بود مى خورديم . روزى ديدم كه كد بانوى خانه پنج كومه سير جهت پختن آماده كرد . به تصور اين كه او آنها را براى روزهاى بعد مى خواهد، به او گفتم بهتر اين است كه سير را قبل از زمان استفاده به صورت حبه در نياورد، خانم كدبانو گفت اين براى امروز است چون آنها با هر غذائى سير مى خورند . ممكن است سير به صورت خام و يا سرخ شده مصرف شود . هر چه شما در تايلند بخوريد بوى سير مى دهد . گراف مى گويد: در ايالات متحده اين مقدار سير مصرف نمى شود، البته عمدتا به خاطر بوى آن و تا اندازه اى هم براى اين كه در ايالات متحده آمريكا انگل ها زياد نيستند و من هر موقع كه سفر مى كنم سير را با خود مى برم . داستان او احتمالا يك روش ‍ پختن جديد را در تايلند ارائه مى كند .
در سرتاسر منطقه حاره سير با غذا و توسط پزشكان مردمى جهت مصونيت از عفونت ها به خصوص آلودگى هاى آب آشاميدنى ومحصولات زراعى غير بهداشتى ، تجويز مى شود . گراف گفت از آنجايى كه از فضولات آدميان به عنوان كود در كشاورزى استفاده مشود ديسانترى يك عامل بالفعل مى باشد . چنين حالتى در روستاهاى چين نيز مشاهده شد . در فيجى نيز مردم سير زياد با غذا مى خورند و گاهى مشاهده مى شود كه افراد آن را مى جوند .
آفريقا
گراف براى مدتى در كنيا، زيمباوه و ملاوى به كار تحقيقى پرداخته است او دريافت كه سير خيلى زياد در پزشكى مردمى به عنوان آنتى بيوتيك در روستاها تجويز مى شود .
او مى گويد مردم سير را به عنوان آنتى بيوتيك مصرف مى كنند هر چند در سنت خود دركى از وجود ميكروب ندارند. او شاهد استفاده از سير براى درمان گلو درد و زخم هاى عفونى و كورك بوده است . جهت مداواى كورك ها از ضماد سير استفاده مى نمايند و حتى آنرا مى خورند . در مواردى ديده است كه مردم با گذاشتن ضماد عسل روى زخم نتيجه بسيار خوبى عايدشان شده است . دانشمندان مدرن نيز اخيرا قدرت شفابخشى عسل را روى زخم ها مورد پژوهش قرار داده اند .
در يك زمان فرصتى به او داده شد كه از عمليات يك پزشك معالج ماسايى كه يك زخم عفونى را مداوا مى كرد ديدن كند، او گفت كه معالج ، سير را له كرد تا اين كه آب آن را مشاهده كند . البته بدون اين كه از خاصيت شيميايى آن اطلاع داشته باشد مى داند كه با له كردن ، آن را به فعاليت وادار مى كنيد . ( در فصل هشتم در مورد خواص آنتى بيوتيكى و محرك ايمنى سير و در فصل دوازدهم در مورد علت له كردن سير و فعال شدن آن بيشتر توضيح داده مى شود ) . به هر حال معالج ماسايى سير را له كرده و آن را در پارچه اى پيچيده و مستقيما روى زخم قرار داد و آن را گرم كرد .
گراف مى گويد من از اين كار او ترسيدم ، آنها از به كار بردن آتش ‍ نمى ترسيدند . معالج پارچه ، زخم و اطراف آن را با چوب نيم سوز گرم كرد . او مى گويد اين عمل شباهت زيادى به روش چينى موسوم به (سوزاندن عود) دارد ( البته كمى شديدتر ) كه گرماى حاصل از گياه سوخته شده را روى نقطه سوزن زده قرار مى دهند، البته گاهى سنگ داغ در محل سوزن قرار مى دهند و گاهى آب داغ روى آن مى ريزند و زمانى هم صرفا گرماى دست پزشك معالج اين وظيفه را انجام مى دهد .
فرانسه
موريس مسكه (142) احتمالا از مشهورترين معالجين قرن حاضر در اروپا مى باشد . او گياه درمانى را از پدرش در روستايى در منطقه گاسكونى آموخت . اين قسمت جنوبى فرانسه داراى فرهنگ مردمى آميخته از فرهنگ فرانسوى ، اسپانيولى باسك و حتى روستاييان مراكشى مى باشد در عنفوان جوانى او به عنوان فرد شارلاتانى شناخته شده بود اما اتفاقا شهرت و محبوبيتى در سر تا سر اروپا كسب كرد . او ده ها هزار بيمار از جمله شخصيت هاى برجسته اى چون ويستون چرچيل نخست وزير انگلستان ، هريوت رئيس جمهور فرانسه و ملك فاروق پادشاه مصر را مداوا كرد .دكتر مسكه از چهل نوع گياه موجود در محل در مداوايش بهره جست و اصلى ترين روش معالجه او حمام گياهى بود . گياهان بايستى مثل چاى آماده شوند، البته به مقدار زياد كه بيماران بتوانند دست ها يا پاها را خيس ‍ كرده و يا به صورت وان حمام در آن بنشينند (فرو بردن لگن و ران در زير مايع ) و يا با آن مايع دوش بگيرند . در خيلى از دستورات او سير منظور شده است . از اين روش براى مداواى آسم ، بى اختيارى ادرار، بيمارى هاى قصبة الريه ، جوش صورت ، ورم اعضاء، فشار خون بالا، بيمارى هاى كبدى ، اختلالات گوارش و غيره استفاده مى كند .
كشور بلغار
اين قسمت را با موارد استفاده مردمى سير در بلغارستان كه منجر به وارد شدن سير به جريان علمى اروپا در ميانه قرن بيستم گرديد، خاتمه مى دهم . عامل اين انتقال هم اقدامى بود كه وسلين پتكو (143) عضو آكادمى علوم بلغارستان انجام داد . پتكو كه مشوق بزرگ رواج گياه درمانى سنتى در كشورش بود، با آزمايش هاى علمى خود در طول چهل سال در مورد طب گياهى سنتى موجب جلب توجه بيشتر محافل علمى براى درمان بيمارى هاى قلبى و قلب و عروق توسط سير گرديد.
بلغار در تاريخ به ثبت رسيده جايگاه يكى از غنى ترين مراكز گياه درمانى مى باشد . تيو فراستاس (144) طبيعت گراى يونان باستان در مطالعاتى كه در اين مورد انجام داد اين حقيقت را تاءييد كرده است . ( در آن روزها بلغارستان ، تريس (145) ناميده مى شد ) ديو سكرايدز يونانى در كتاب خود به نام گياه تاءثيرگذار (فصل 1 ) تعداد خيلى زيادى از گياهانى كه در تريس ‍ بوده ، توصيف كرده است اطلاعات ديو سكرايدز به وسيله جالينوس چند صد سال بعد و نيز به وسيله ابوعلى سيناى ايرانى در حدود سال 1000 ميلادى مورد استفاده قرار گرفت . گياه هاى سنتى جالينوس و ابوعلى سينا بعدها در اروپا، ايران ، افغانستان و كشورهاى عربى پراكنده شد . بنابراين پيشينه خوبى براى پزشكى مردمى بلغارستان كه در جهت گسترش وسيع پزشكى سنتى مى باشد، وجود دارد .
سير به طور فراوان توسط مردم بلغار در درمان بيمارى هاى مختلف تجويز مى شده است . بر اساس اين نياز بود كه به هنگام شيوع طاعون وبايى ؛ ( در قرن گذشته قيمت سير به اعلى درجه رسيد) سير در طب روستايى سنتى براى درمان تب ناشى از حصبه برونشى و تب هاى ناشناخته ديگر، مالاريا، كرم ها، برونشيت مزمن با خلط زياد، آماس مفاصل مزمن (مصرف خارجى ) و بيمارى هاى پوستى به كار مى رفته است . طبق نظر پتكو سير اكثرا در پزشكى سنتى كاربرد دارد و براى جلوگيرى و درمان امراض قلب و عروق و فشار خون بالا به مصرف مى رسد .
پتكو براى اولين بار در همين دو مورد پژوهش انجام داد و نتيجه آن را در سال 1948 انتشار داد و در گزارش آمده است كه مصرف سير براى جلوگيرى از گرفتگى شرايين خرگوش ها بسيار مفيد است . در پژوهشى كه متعاقبا انجام شد همانطور كه در فصل نهم مشاهده خواهد شد سير توان كمتر كردن كلسترول و رقيق كردن خون انسان را نيز دارا مى باشد و در واقع براى پيشگيرى و يا معالجه بيمارى هاى قلب و عروق انسان نيز كارايى دارد. ديو سكرايدز به طور حيرت آورى نوشت كه : در زمان حضرت مسيح (ع ) سير به طور سنتى جهت روشن و صاف كردن شرايين به مصرف رسيده است . جاى تعجبى نيست كه اگر من بگويم او اين مطلب را از بلغارها آموخته بود .
متعاقب آن ، پتكو تقريبا بيست پژوهش علمى كه در مورد سير انجام داد الهام بخش پيگيرى عده زيادى در اين باره گرديد. او در پژوهش ها به اين نتيجه رسيد كه سير در كم كردن ناراحتى هاى قلب و عروق كاهش فشار خون و پيشگيرى درمان مسموميت ها با فلز سرب ، خاصيت آنتى بيوتيكى داشته و درمان خوبى براى دفع كرم ها مى باشد پتكو نيز نتيجه گرفت كه افزودن سير به غذاى گاو و خوك موجب بهبود رشد آنها گرديده است . به طور كلى تمام نتايج به دست آمده از آزمايش هاى بالا قبلا توسط معالجين مجرب مردمى بلغار روشن شده بود .
سير در زمان حاضر : مطالعات علمى
در فصول گذشته نشان داده شد كه چگونه معالجين سنتى و طبيعى درمانى در سر تا سر دنيا در معالجات خود از سير استفاده كرده اند و آنها تجربيات و نصايح بسيار سودمندى به ما ارائه كرده اند . در فصل آينده خواهيم ديد كه علم چه مطلبى درباره سير به ما خواهد گفت .
پژوهش هاى پزشكى در غرب در اواخر قرن نوزدهم شروع شد و مؤ سسات پژوهشى به طور گسترده در دهه 1920 داير شد . امور پزشكى ايالات متحده آمريكا در دهه 1940 بيشتر با پژوهش هاى علمى به جاى تحقيقات سنتى انجام پذيرفت . تقريبا از زمانى كه پزشكان پژوهش هاى علمى را شروع كردند، در مورد سير نيز تحقيقاتى را انجام داده اند و دامنه تحقيقات تا به امروز ادامه دارد . مباحث عمده پژوهش ها عبارت از خواص : آنتى بيوتيكى ، محرك سيستم ايمنى ، (146) ضد سموم ، (147)، ضد سرطان ، ضد استرس سير و درمان بيماريهاى قلب و عروق .
فصل هشتم : آنتى بيوتيك و خواص محرك سيستم ايمنى
در فصول قبل مشاهده كرديم كه سير در سر تا سر دنيا به منظور پيشگيرى و درمان عفونت ها به كار مى رود . در قرن گذشته دانشمندان توان سير را در جهت مقابله با باكترى ها، ويروس ها، انگل ها، قارچ ، مخمرها، و قارچ هاى انگلى آزمودند و نتيجه گرفتند كه سير در مقابله با تعداد زيادى از اين ارگانيزم ها به انضمام عامل چند بيمارى ديگر مؤ ثر است . پژوهشگران به اين نتيجه رسيده اند كه سير نه تنها كار از بين بردن ميكروب ها را انجام مى دهد بلكه باعث تقويت و فعال كردن سيستم ايمنى بدن مى گردد و در اين فصل ما خواص آنتى بيوتيكى و محرك ايمنى را مورد آزمايش قرار مى دهيم .
سير و داروهاى آنتى بيوتيكى
تئورى ميكروبى بودن بيمارى ها به حدود يكصد و پنجاه سال پيش مربوط مى شود كه لويى پاستور علت فساد پذيرى غذاها را توسط ميكروب ها در معرض نمايش گذاشت و نشان داد كه باكترى سياه زخم (148) عامل بيمارى به همين نام است . او كشف كرد كه ويروس هاى ريزى كه حتى با ميكروسكوپ او قابل رؤ يت نبودند موجب هارى (149) شده اند . در اولين نشريه اى كه پاستور اين كشفيات را منتشر كرد به خاصيت ضد ميكروبى سير نيز اشاره كرده است . بنابراين سير اولين آنتى بيوتيك به كار رفته در طول سال هاى كشف جديد مى باشد كه عمدتا به عنوان ضد ميكروب به مصرف مى رسد . توليد انبوه پنيسيلين كه از سال 1941 آغاز گرديد دروازه اى به سوى مصرف داروهاى آنتى بيوتيكى گشود و تجويز آن در حد پر مصرف ترين داروهاى معمولى امروز دنيا در آمده است و تاكنون جان عده بى شمارى كه در معرض ابتلاى به بيمارى هاى خانمانسوزى مثل سفليس و سوزاك بودند نجات داده است .
منتقدان آنتى بيوتيك اظهار مى كنند كه مصرف آن بيش از حد متعارف مى باشد . بويژه در ايالات متحده آمريكا كه براى موارد جزئى و مواردى كه مصرف آن دردى را دوا نمى كند مثل عفونت هاى ويروسى ، آنتى بيوتيك تجويز مى گردد . متاءسفانه ، تئورى ميكروب ها و آنتى بيوتيك ها افكار مردم را تسخير كرده و گاهى مشاهده مى شود كه بيماران درخواست تجويز آنتى بيوتيك را به طور نامتناسب از پزشكان معالج خود دارند.
تئورى ميكروبى داراى نقطه ضعفى است و آن اين است كه همه مردمى كه در معرض ميكروب خاصى قرار دارند الزاما بيمار نخواهند شد . قبل از اين كه عفونتى بتواند استقرار يابد، زمينه مساعدى را نياز دارد . سوء تغذيه ، استرس مزمن ، نداشتن فعاليت هاى ورزشى و چند عامل ديگر موجب اشاعه بعضى از عفونت ها مى گردد. زدودن ميكروب ها فقط نيمى از مشكل را برطرف مى كند . با كمال تاءسف خود آنتى بيوتيك زمينه بيمارى را بيشتر آماده مى كند . آنتى بيوتيك ها عوارض جانبى مختلفى ( از حد كم تا خيلى زياد) دارند و مصرف بيش از حد آن موجب بروز بيمارى هايى از قبيل : عفونت هاى قارچ كنديدا، عوارض سوء هاضمه ، تضعيف سيستم ايمنى و عفونت هاى ناشى از باكترى مقاوم به دارو مى گردد . در جهت تاءييد انتقادات بالا، لين پير (150) پزشك و نويسنده در كتاب خود به نام پزشكى و فرهنگ كه در سال 1988 انتشار يافت (به فصل ششم رجوع شود ) تفاوت هاى طبابت در ايالات متحده آمريكا و انگلستان و آلمان و فرانسه را مورد بررسى و تجديد نظر قرار داده است . او خاطر نشان كرده است كه مصرف داروهاى آنتى بيوتيكى در ايالات متحده بيش از ساير ممالك مى باشد . در كشور آلمان در حقيقت پزشكان تجويز آنتى بيوتيك نمى كنند مگر اين كه بيمارى آنقدر شديد باشد كه نياز به بسترى شدن بيمار در بيمارستان باشد .در بازار اروپا آنتى بيوتيك جزو ده گروه پر مصرف داروها نمى باشد .در ايالات متحده هم ، انتقادات معمولى در مورد مصرف زياد آنتى بيوتيك در روزنامه ها مشاهده مى شود . متاءسفانه پزشكان به تجويز خود براى بيمارى هاى كم اهميت مثل جوش صورت ، عفونت گوش زمان كودكى و شرايطى كه دارو كمك چندانى به بيمار نمى كند، ادامه مى دهند .
در عفونت هايى كه خطر مرگ در بر ندارد از قبيل سرماخورگى معمولى ، برونشيت ها، عفونت گوش كودكان و عفونت هاى غير تخصصى واژنى و شرايط با درجه اهميت كمترى مثل جوش صورت ، مداواى طبيعى مؤ ثرى مثل سير بر تجويز آنتى بيوتيك ترجيح دارد . سير نه تنها فاقد عوارض ‍ جانبى مى باشد بلكه داراى منافع جانبى مى باشد، سير علاوه بر انهدام ميكروب ها، باكترى ها، و قارچ كنديدا، از رشد آنها جلوگيرى و سيستم ايمنى را نيز تقويت و تحريك مى نمايد .
سير به عنوان آنتى بيوتيك
سير يك نوع آنتى بيوتيك با كاربرد گسترده مى باشد . تعداد زيادى از انواع باكترى ها از جمله گرم (151) مثبت و گرم منفى را از بين مى برد . ( اين دو دسته از باكترى ها هر كدام داراى انواع مختلف پوشش هستند ) .
جداول 1 8: منافع و اثرات جانبى بالقوه سير در مقايسه با ضد ميكروب هاى متداول
شرح سير ضد ميكروب هاى متداول
سيستم ايمنى محرك ايجاد اختلال (152)
در مقابل ويروس ها فعال است بله خير
عكس العمل هاى آلرژى كم معمولى
عفونت هاى كنديدا دفع مى كند ارتقاء مى دهد مى دهد
خارش احتمالى پوست بله بله
احتمال تهوع بله بله
احتمال خواب آشفتگى بله بله
احتمال بروز تب خير بله
احتمال مسموميت بالقوه كليه ها خير بله
مقاومت باكتريها را زياد مى كند خير بله
احتمال شك مرگ آور خير بله
احتمال صدمه به اعصاب خير بله
احتمال بى نظمى خونى خير بله
بسيارى از آنتى بيوتيك ها داراى طيف گسترده هستند و اما بعضى ها مانند پنى سيلين فقط يكى از دو گروه باكترى هاى فوق الذكر را مى كشد . دكتر طريق عبدالله ، محقق برجسته سير از مركز تحقيقات و كلينيك اكبر شهر پاناماى فلوريدا در نشريه پريونشن منتشر شده در اوت 1987 نوشت : سير گسترده ترين طيف آنتى بيوتيكى را دارا مى باشد كه ما مى شناسيم . سير ضد باكترى ، قارچ ، انگل ، تك ياخته و ويروس مى باشد . پژوهشگران حتى دريافته اند كه عصاره سير خام روى موش هاى صحرايى از آنتى بيوتيك معمولى مؤ ثرتر است .
بعضى از باكترى ها، ويروس ها، قارچها، قارچ هاى گياهى و انگل هايى كه توسط سير و مشتقاتش كشته شده يا از فعاليت آنها جلوگيرى مى شود عبارتند از:
. flavus aspergillus calcoacenticus acinetobacter
aspergillus .niger aspergillus .fumigatus . cus aspergilluscandida . albicans candida. cereus bacillus . parasiticus . cryptosporidium . neoformans cryptococcus . lipolyticahansenula . coli esherichia. hansenu debaryomycessimplx herpes . 1 type virus simplex herpes. anomalahistoplasma (hcmv)virus cytomegalo human. 2 type virus . (hiv) virus immunodeficiency human . capsulatumkloeckera . b influenza . 2 type rhinovirus humanmicrococcus . elongisporus lodderomyces . apiculatamycobacterium . phlei mecobacterium . luteus , brasiliensis paracoccidoides . tuberculosis . carinu pneumocystis. 3 type virus parainfluenzarhodotorula . aeruginosa pseudomonas. vulgaris proteussalmonella . cerevisiae saccharomyces . rubra . dysenteriae shigella . flexneri shigella . typhimuriumfaecalis streptococcus. aureus staphlyococcus . virus vaccinia . gondu toxoplasma.glabrata torulopsis. .parahaemolyticus vibrio. virus stomatitis vesicular
سير به عنوان آنتى بيوتيك چه نقشى دارد
1 خوردن سير خام باكترى هاى عفونى روده ها را مستقيما معدوم مى كند.
2 سير له شده در آب به صورت دوش آب (153) و يا قرار دادن سير حبه شده در واژن عامل عفونت را در ناحيه واژن معدوم مى كند .
3 قطره بينى سير مستقيما ويروس هاى عامل سرماخوردگى و آنفولانزا را از بين مى برد .
4 تركيبات گوگردى سير كه جذب غذا شده باشد به صورت بلع يا ضماد و بعد از طريق ريه ها موجب قلع و قمع باكترى ها و ويروس هاى ريه و ناحيه برونش مى شود .
5 آب و يا روغن سير كه روى عفونت قارچى انگشتان پا ماليده مى شود، باكترى استافيلو كاس و ساير عفونت هاى جلدى را مستقيما از بين مى برد . دكتر هيروميشى سومى يوشى (154) و عده اى ديگر از دانشگاه تكزاس ‍ گفته اند
چون سير خام باعث سوختگى و آسيب به بافت ها و باكترى هاى مفيد مى گردد، سيرخام به مقدار زياد به عنوان آنتى بيوتيك نبايستى تجويز شود . تجويز سير با دز زياد براى مدت طولانى موجب كم خونى و آسيب به باكترى هاى مفيد روده (155) مى شوند (به فصل 13 اثرات جانبى سير مراجعه شود ) من شخصا مخالف هستم كه مصرف سير با دز پايين اثر آنتى بيوتيك كمترى از خوردن داروهاى زياد كه عوارض جانبى دارند، داشته باشد . در آزمايش هاى علمى به اثبات رسيده است كه سير طى قرن ها در معالجات بالينى انسان ها آنتى بيوتيك مؤ ثرى بوده است . همان طور كه در فصول گذشته مشاهده شد امروزه نيز مصرف سير به همان نحو ادامه دارد . همچنين بحث در مورد قضيه اثبات شده اى كه فقط تركيبات آلى سين سير خاصيت ضد ميكروبى دارد، در جريان است . آلى سين در مصرف زياد سير براى سلول ها مسموميت زا و عامل سوختن پوست و يا اختلالاتى در شكم مى باشد .
پژوهشگران ديگرى تركيبات آنتى بيوتيكى متفاوتى از سير از جمله : اجوئن (156)، آليل متيل تيو سولفينيت ، متيل اليل تيو سولفينيت و دى اليل ترى سولفيد را با خاصيت آنتى بيوتيكى شناسايى كرده اند . در يك بررسى معلوم شد كه اجوئن داراى خاصيت آنتى بيوتيكى قويترى از آلى سين مى باشد . به نظر نمى رسد كه ديگر تركيبات سير همچون آلى سين خالص ‍ توان مسموم كردن داشته باشند. پژوهشى نيز به اين نتيجه رسيد كه عصاره سير كه ضعيف تر از عصاره هاى صدمه رسان به بافت انسان هستند، هنوز در مقابله با موجودات ميكروسكوپى مؤ ثرند .
بين دزهاى سير كه براى كشتن ويروس ها به كار مى رود و دزهايى كهسلول ها را منهدم مى كنند تفاوت بسيار وجود دارد . در يك آزمايش ‍ عصاره اى كه از 5/1ميليگرم سير در يك ميلى ليتر آب از بين بردنسلول ها را آغاز كرده است ، 10 /1 اين دز براى مسموم كردن ويروس آنفولانزا و 100 /1آن براى كشتن ويروس بيمارى تبخال كفايت دارد . مقدار آلى سين لازم براى از بين بردنباكترى در يك عصاره به ميزان يك واحد آلى سين در 125000 واحد آب مى باشد و يابه عبارت ديگر يك قطره آلى سين تقريبا در هفده گالن آب آزمايش ها
پژوهشگران هندى با در نظر گرفتن اين كه سير به طور سنتى براى پيشگيرى و معالجه ديسانترى در انسان به كار رفته است ، مصمم به بررسى آن در معالجه ديسانترى روى خرگوش ها شدند . ابتدا در آزمايشگاه مقدار آب سير لازم براى از بين بردنن چهار گروه باكترى كه موجب انواع مختلف ديسانترى مى شوند به دست آمد . سپس از همان مايع به خرگوش هاى مبتلا به يكى از باكترى ها به نام شيگلا فلكسنرى (157) دادند . پس از يك ساعت سرم خون خرگوش فعاليتى جهت مقابله با باكترى را شروع كرد . اين بررسى مشخص كرد كه خواص آنتى بيوتيكى سير در خون اثر كرده است و خرگوش ها سلامت خود را باز يافته اند پژوهشگران چينى كه فعاليت سير را بر عليه قارچ مننژيت كريپتوكال (158) انسان بررسى كرده اند، دريافتند كه مايع نخاعى بيمارى كه سير مصرف كرده بر عليه قارچ فوق الذكر شروع به فعاليت كرده است ، بنابراين سير قادر است بدون صدمه زدن به سلول هاى انسان به طور سيستماتيك عمل كند .
باكترى هاى مقاوم (bacteria resistant )
مساءله مهمى كه آنتى بيوتيك هاى متداول دارند اين است كه آنها مقاومت باكترى ها را افزايش مى دهند، در مرحله اول آنتى بيوتيك اكثر باكترى هاى مهاجم را منهدم مى كند . ولى در مرحله تهاجم بعدى ، آن معدود باكترى كه به طور اتفاقى در مقابل آنتى بيوتيك اوليه مقاومت كرده بودند، شروع به تكثير نموده و در مقابل همان آنتى بيوتيك كاملا مقاوم گرديده اند و اين امر صنايع دارويى جهان را در دهه 1990 با مشكل بالقوه اى مواجه نمود . براى مثال مقاومت باكترى بيمارى سل در بعضى از شهرهاى مهم ايالات متحده موجب افزايش اين بيمارى گرديد . مقاومت باكترى ها عامل بروز مجدد عفونت هاى گوش مى باشد . بايستى توجه داشت كه عامل اصلى ايجاد اين مقاومت باكتريايى ، عمل نكردن افراد به دستورات پزشكى مى باشد، اصولا مى بايستى تا چند روز بعد از زايل شدن آثار بيمارى ، دارو مصرف شود ولى بيماران و يا والدين آنها از ادامه مصرف دارو خوددارى مى كنند . اگر مصرف آنتى بيوتيك براى شما تجويز شد بايستى آن را طبق دستور به مصرف برسانيد . حتى اگر قبل از موعد به نظر خودتان بهبود يافته ايد .
به نظر نمى رسد كه سير اين مقاومت باكتريايى را ايجاد كند و حتى ممكن است بر عليه مقاومت باكتريايى ديگر آنتى بيوتيك ها نيز عمل كند . پژوهشگران اروپايى در اواخر دهه 1970، از آب سير بر عليه گروه ده تايى از باكترى ها و قارچ ها استفاده كردند . نتيجه به دست آمده شاهد موفق بودن هر ده مورد بود، ضمن اين كه در تمام موارد هيچگونه مقاومت باكتريايى مشاهده نشد . همان طور كه قبلا گفته شد پژوهشگران هندى كارآمدى سير را روى چهار نوع مقاومت باكتريايى كه در مقابل ساير آنتى بيوتيك ها مقاوم بودند آزمودند و نتيجه مطلوبى به دست آوردند. سير بر ضد تمام باكترى هايى كه ايجاد مقاومت مى نمايند مؤ ثر مى باشد، از جمله استافيلوكوكاس ، ميكو باكتريم ، سالمونلا و نوعى باكترى روده به نام پروتيوس .
ويروس ها
يك نقطه ضعف آنتى بيوتيك هاى معمولى در اين است كه آنها در مقابل عفونت هاى ويروسى اثرى ندارند و به همين علت است كه در مقابل سرماخوردگى عادى و آنفولانزا اثرى ندارند و در مقابل بعضى عفونت هاى
جدى از قبيل ويروس مننژيت و ويروس سينه پهلو و يا عفونت هاى تبخالى فاقد كارآيى مى باشند اما سير و تركيبات آن مستقيما ويروس هاى آنفولانزا، تبخال ، واكسينيا (آبله گاوى )، ويروس ورم دهان و لثه (159) (عامل تبخال ) و سيتو مگالو ويروس (160) انسانى ( عامل ثانويه عفونت هاى ايدز ) را منهدم مى كند . سير انواع بيمارى هاى ويروسى را درمان كرده و يا وضع بيمارى انسان و حيوان را بهتر مى كند . در يك بررسى روى حيوانات ، مقدارى آب سير به موش ها داده شد، سپس ويروس آنفولانزا را زير بينى آنها قرار دادند، موش هايى كه آب سير خورده بودند از ابتلاى به آنفولانزا مصون ماندند در حالى كه بقيه موش ها به بيمارى مبتلا گرديدند . پژوهشگران نتيجه گرفتند قسمتى از اثرات به علت خاصيت ضد ويروسى و قسمت ديگر به علت تحريك سيستم ايمنى بود. اطلاعات بيشترى درباره اثرات سير روى سيستم ايمنى در قسمت بعدى اين فصل ارائه خواهد شد .
متخصصين اعضاب در شانگهاى دومين دانشگاه طب جمهورى خلق چين در اولين كنگره جهانى كه در سال 1990 در شهر بصیر در مورد خواص ‍ برجسته سير و مشتقات آن تشكيل گرديد گزارش نمودند كه آنها براى مدت سه دهه از سير جهت مداواى انسفاليت ويروسى استفاده كرده اند . انسفاليت ويروسى ، عفونتى است كه توسط تبخال ايجاد مى شود و مداواى آن با داروهاى معمولى بسيار مشكل است . پژوهشگرانى كه عصاره سير را به داخل وريد بيماران تزريق كردند، دستور بالينى خاصى را تجويز نكردند اما گزارش خود را به صورت يك سريال بيست قسمتى ارائه نمودند . در بعضى از حالات آنها سير را با داروهاى آمفو تريسين b كار آمد نبود در حالى كه عصاره سير مؤ ثر واقع شد .
در يك آزمايش بالينى در ژاپن به بيمارن مبتلا به سرماخورگى معمولى و برونشيت ويروسى ، سير خورانيده شد كه بهبود علائم بيمارى را به دنبال داشت و در خاتمه آزمايش كه گروه كنترلى هم در كار نبود، تقريبا 90 شركت كنندگان نظر دادند كه سير در كاهش علائم بيمارى آنها مؤ ثر واقع شده است مضافا اين كه در مورد كوفتگى درد مفاصل و علائم تنفسى بهترين نتيجه را عايد كرد .
انگل ها، قارچ هاى تك ياخته اى و قارچ
آلبرت شوايتزر ميسيونر پزشكى در اويل قرن بيستم با تجويز سير براى معالجه بيماران مبتلا به اسهال آميبى (161) در آفريقاى استوايى شهرت خوبى براى سير به ارمغان آورد . آزمايش هاى بعدى نشان داد كه سير نه تنها بر ضد انگل آميبى كه عامل بيمارى اسهال است مؤ ثر مى باشد بلكه بر ضد ديگر موجودات زنده از جمله توكسوپلاسما (162)، كريپتوسپوريديا (163) و نومئو سيستيس (164) كه عامل بيمارى در انسان هستند، به كار مى رود . عفونت هاى كريپتوسپوريديا و نومئوسيستيس شايع ترين عفونت ها در بيمارى ايدز مى باشند، سير مى تواند به عنوان نخستين داروى مؤ ثر در اين شرايط باشد چون درمان با داروهاى معمولى مى تواند اثرات جانبى زيادى به همراه داشته باشد .
اگر به عفونت قارچى پا دچار باشيد، آن وقت متوجه مى شويد كه عفونت قارچى چيست . شستشوى با آب سير براى دفع قارچ بسيار مؤ ثر است ، سير عليه عفونت قارچى سيستميك نيز كارآيى دارد . پژوهشگران دانشگاه نيومكزيكو نشان دادند كه سير هم در آزمايشگاه و هم روى حيوانات در دفع عفونت هاى ايجاد شده توسط قارچ كريپتوكوكاس نئوفورمنز (165) مؤ ثر بوده است . پژوهشگران چينى نيز نشان داده اند كه به صورت تزريق وريدى مى تواند بر ضد مننژيت كريپتوكال مصرف شود . قدرت دفاعى خون و مايع نخاع بيماران در اين آزمايش دو برابر آزمايش هاى قبلى بر ضد قارچ مؤ ثر بود .
سير و سيستم ايمنى
در عين حال كه سير به باكترى ها، ويروس ها و ساير موجودات ذره بينى حمله مى كند، دفاع طبيعى بدن را در مقابل اين مهاجمين نيز تحريك مى كند . قدرت قابل توجه و افسانه اى سير بر ضد بيمارى هاى عفونى از تركيب آن دو خاصيت ايجاد شده است .
بيست سال قبل ، اطلاعات كمى در مورد سيستم ايمنى وجود داشت ، تنها پس از بروز اپيدمى بيمارى ايدز تحقيقات رونق گرفت ، شناسايى ايمنى در پژوهش هاى پزشكى اهميت خاصى يافت . اكنون مى دانيم كه سيستم ايمنى تعامل پيچيده بين سلول هاى خيلى از قسمت هاى بدن است كه جملگى هماهنگ شده اند تا بدن را در مقابل هجوم دشمن خارجى محافظت نمايند. بر خلاف ساير سيستم هاى زيستى از جمله تنفسى و هاضمه و غيره ، سيستم مغز، خون ، كبد، مغز استخوان ، سيستم لنفاوى ، طحال ، تيموس ، پوست و بعضى از غده هاى مترشحه داخلى همگى براى تجهيز سيستم ايمنى همكارى مى كنند .
همانطور كه در ارتش تخصص هايى وجود دارد، سيستم ايمنى هم داراى تخصص هايى مى باشد . سربازان خط مقدم آن سلول هاى سفيد خون هستند. نوعى از آن به نام ليمفوسيت b (166) به عنوان كارخانه شناور كوچك معروف است كه شاخك هاى سمى و ضد نفر آن ميكروب خاصى را مى كشد، هر يك از اين كارخانه هاى سلولى يك ماده شيميايى ويژه اى جهت كشتن ميكروب توليد مى كنند، هنگامى كه بدن در معرض آن ميكروب قرار مى گيرد، به تعداد مورد نياز از آن سلول جهت مقابله با عفونت توليد مى شود .
اين قسمت از سيستم ايمنى در ايمن سازى ، همانند آنچه اطفال بر عليه بيمارى ها واكسينه مى شوند، عمل مى كند . مقدار بسيار كمى از سم خاصى (براى مثال ويروس ضعيف شده فلج اطفال ) به شخص سالم تزريق مى شود . آن شخص ليمفوسيت هايى را مى سازد كه آنها سربازانى را جهت مبارزه با عامل بيمارى فلج توليد مى كنند. اين مكانيزم پاسخ سئوالى مى باشد كه چرا انسان به بعضى بيمارى ها از جمله سرخك و اوريون فقط يك بار مبتلا مى شود و عفونت اوليه خواه از طريق واكسن و يا به طور طبيعى مصونيت خون (167) را تاءمين مى كند چون پادتن ها به طور آزاد در خون شناور هستند.
ديگر سلول هاى ايمنى مستقيما به مهاجمين حمله ور مى شوند و دو نوع مهم آن ها عبارتند از فگوسيت ها (168) و تى سل هاى سيتو توكسيك .(169) عمل فگوسيت شبيه حركت آهسته پياده نظام در ارتش مى باشد . آنها به باكترى ها، ويروس ها و ساير اشياء از جمله سلول هاى مرده حمله كرده ، آنها را احاطه و معدوم مى كنند و سپس آنها را مى بلعند . اگر درس ‍ زيست شناسى خوانده ايد احتمالا در زير ميكروسكوپ مشاهده كرده ايد كه چگونه آميب به همين نحو ساير اجسام آلى را معدوم مى نمايد .تى سل هاى سيتوتوكسيك كه به نام سلول هاى كشنده طبيعى معروفند، مانند نيروهاى ويژه سپاه سيستم ايمنى هستند. آنها مهاجمين را احاطه نمى كنند اما در ضمن حمله با ترشح سمى آنها را هلاك مى نمايند . بر خلاف فگوسيت ، يك كشنده طبيعى چندين مهاجم را يكى پس از ديگرى از بين مى برد . آنها به لحاظ حمله به سلول هاى سرطانى و سلول هاى عفونى شده ويروسى ، اهميت زيادى دارند و بنابراين در ايمنى بدن بر ضد سرطان مهم بوده و با عفونت v.i.h كه عامل بيمارى ايدز است مقابله مى كنند.
سير و تركيباتش هر سه اين سلول ها را فعال مى كنند. براى مثال دى آليل تيا سولفيد كه يكى از تركيبات سير مى باشد، سلول هاى كشنده طبيعى و ياخته هاى بيگانه خوار را به طور مستقيم فعال كرده و به طور غير مستقيم باعث ازدياد فعاليت سلول هاى b براى ساختن پادتن ها مى گردند و اين كار را آزمايشگاه با يك عصاره سير به مقدار يك ميلى گرم در ميلى ليتر كه معادل مقدار كمى نمك ( مقدارى كه بين دو انگشت مى شود برداشت ) در 30 گالن آب ، انجام داد . سپس ياخته هاى بيگانه خوار در آزمايشگاه جهت فعاليت بر ضد سلول هاى سرطانى مورد بررسى قرار گرفتند و سلول هاى درمان شده به وسيله دى آليل تيا سولفيد نه تنها از لحاظ تعداد بلكه در عمل خيلى بيشتر از ياخته هاى بيگانه خوار فعاليت داشتند.
همين اثر در آزمايش هاى ديگر مورد تاءكيد قرار گرفت كه البته در حد آزمايشگاه محدود نمى باشد . دكتر طريق عبدالله به افراد روزانه 2 تا 3 حبه سير خورانيد و بعد از سه هفته سلول هاى كشنده طبيعى خون آنها را در يك ظرف آزمايشگاه كه حاوى بافت هاى سرطانى بود، قرار داد . سلول هاى كشنده افرادى كه سير خورده بودند 2 تا 5/2 برابر افرادى كه سير نخورده بودند از سلول هاى سرطانى خوردند . البته بيماران نيازمند به خوردن اين مقدار زياد سير جهت بهره مند شدن از آن نيستند، مقدار كمى در حدود 8/1 گرم سير، تقريبا نصف حبه سير جهت بيشتر فعال كردن كشنده هاى طبيعى كفايت مى كند .
دكتر طريق عبدالله اثرات سير را روى بيماران مبتلا به ايدز آزمايش كرد و براى شش هفته روزانه چهار حبه سير . سه نفر از بيماران نتوانستند آزمايش ‍ را به آخر برسانند اما هفت نفر ديگر كه تا به آخر ادامه دادند در پايان فعاليت سلول هاى كشنده طبيعى آنها وضعيت عادى به خود گرفت ، فعاليتى كه در ابتداى آزمايش غيرفعال شده بود . بيماران مبتلا به عفونت هاى فرصت طلب ، اسهال مزمن ، عفونت كنديدا، تبخال هاى ارثى و عفونت سينوس مزمن تماما بهبود يافتند . لازم به يادآورى است كه بيمار مبتلا به عفونت سينوس مزمن براى مدت يك سال با داروهاى آنتى بيوتيك معمولى تحت درمان بوده است ولى هيچگونه بهبودى نيافته بود .
بهترين شكل
بهترين طريق خوردن سير به عنوان آنتى بيوتيك كدامست ؟
بدون ترديد سير تازه خام به انواع ديگر آن مزيت دارد، چرا كه حرارت دادن از خاصيت آنتى بيوتيكى آن مى كاهد . پودر سير يا كپسول هاى سير يا كلا فاقد اثرات آنتى بيوتيكى بوده و يا خيلى كم اثر دارند . پژوهشگران چينى دريافتند كه اثر آنتى بيوتيكى روغن سير بعد از بيست دقيقه جوشاندن كاملا از بين مى رود . ديگر پژوهشگران نيز به اين نتيجه رسيده اند كه خاصيت آنتى بيوتيكى سيرى كه در انبار نگهدارى مى شود به تدريج كاهش مى يابد . بسيارى از اثرات دارويى سيرى كه حرارت داده شده و در غذا پخته مى شود ( بجز اثر آنتى بيوتيكى آن ) باقى مى ماند . ضمنا سير را بايستى خرد كرد و يا آن را له كرده و خورد. چنانچه در فصل 12 خواهيم ديد، بريدن سير باعث از بين رفتن اثر آنتى بيوتيكى سير و واكنش شيميايى مى باشد .
از نظر من اشكال دلخواه با اثر آنتى بيوتيكى سير عبارتند از:
1 خيساندن سير در اتانل : سير خرد شده يا له شده كه رويش را اتانل گرفته و يك شب مانده باشد .
2 سير در سركه : به همان نحو بالا و به كار بردن سركه به جاى اتانل .
3 سير و عسل : به ترتيب بالا و استفاده از عسل و بدون افزودن آب ، كه به يك شربت سرفه با آنتى بيوتيك قوى تبديل مى شود .
4 سير و آب هويج : سه حبه سير را در شش اونس آب هويج ريخته و آن را براى مدت چهار تا شش ساعت در جايى قرار داده و بعد ميل كنيد .
5 دوش (170) سير: براى عفونت واژنى سه حبه سير را با يك ليتر آب مخلوط و بعد از چهار تا شش ساعت با آن شستشوى زنانه انجام شود .
در فصل چهاردهم بيش از سى نوع ديگر اشكال سير را خواهيم ديد .
فصل نهم : سير و بيمارى هاى قلب و عروق
مصريان حدود 1550 سال قبل از ميلاد حضرت مسيح (ع ) نوشته اند كه سير براى قلب مفيد است . ديوسكرايدز (171) از انازربا، نويسنده بزرگترين كتاب گياهى ، در اين امر بسيار تخصص داشت . او اظهار داشت كه سير شرايين ها را تميز و روشن مى كند، اين مطلب تحيرانگيز حدود 2000 سال قبل از كشف مكانيسم تصلب شرايين عنوان شده است . معالجين مردمى در شرق اروپا از چندين قرن پيش ، از سير براى رفع تصلب شرايين استفاده مى كردند . همانطور كه در فصل هفتم مشاهده شد، آزمايش هاى وسلين پتكو (172) دانشمند بلغارى ، كه تحت الهامات معالجين مردمى قرار گرفته بود، سير را به عنوان داروى قلب و عروق به جامعه ملل معرفى نمود .
حتى قبل از كارهاى پتكو، دانشمندان و پزشكان ايالات متحده و آلمان از سير و تركيبات آن جهت مداواى بيمارى هاى قلب و عروق و فشار خون بالا استفاده مى كردند. در سال 1921 يكى از محققين آمريكايى نشان داد كه تنطور سير باعث كاهش فشار خون گرديد . جالب اين كه تقليل فشار در بيماران داراى فشار خون زياد به مراتب بيشتر از كاهش فشار خون در افراد عادى بود . در سال 1947 كمپانى ون پتن (173) در ايالات متحده دارويى به نام آلى مين (174) را جهت كاهش فشار خون زياد به فروش مى رسانيد كه محتوى كنسانتره سير و جعفرى بود . بررسى مدارك مصرف سير جهت معالجه بيمارى هاى قلب و عروق در آلمان قبل از جنگ دوم جهانى نشان مى دهد كه از سير بيشتر از هر گياه ديگر استفاده شده است . ( به جدول شماره 2 6 فصل ششم فراوانى مصرف گياهان در آلمان براى قلب و عروق مراجعه شود ) .
بيمارى قلب و عروق
بيمارى قلب و عروق ، حمله قلبى و سكته مغزى امروزه علت اصلى مرگ و مير در ممالك غربى به شمار مى رود، اكثر بيمارى ها به نحوى با شرايين ، كه به علت بسته شدن رگ ها و لخته شدن با كلسترول زياد و يا فشار خون زياد مى باشد، ارتباط پيدا مى كند . بسته شدن خون در رگ ها به نحو زير مى باشد، خون لخته شده مانع عبور خون به ماهيچه قلب از طريق رگ هاى تنگ ، مى گردد كه قسمتى از قلب صدمه مى بيند . در سكته مغزى همين حالت در رگ هايى كه خون را به مغز مى رسانند رخ مى دهد و بافت مغز به علت كمبود اكسيژن صدمه مى بيند .
تشكيل چربى اضافى در رگ ها كه پلاك (175) ناميده مى شود، مرحله پيچيده اى است . پيدايش زخمى در ديواره رگ بهانه اى براى تشكيل ذخيره بيشتر كلسترول ldl (176) ( ليپو پروتئين با چگالى كم ) مى شود . كلسترول ldl همانند تشكيل زنگ در آهن ، اكسيده مى شود، عكس العمل طبيعى سيستم ايمنى در مقابل كلسترول ldl اكسيده شده در رگ ها باعث بزرگ شدن مواد ذخيره شده مى گردد . زمانى كه رگ باريك تر باشد تشكيل لخته آسان تر مى شود، در حالى كه تمايل خون به لخته شدن بسيار متنوع است ، بعضى از اقلام رژيم غذائى و داروها موجب رقت خون مى گردند كه خاصيت لخته شدن آن را كاهش مى دهند. به عنوان مثال قرص آسپرين اين نقش را ايفا مى كند وبه همين علت است كه پزشكان به افرادى كه در خطر ابتلاى به حمله قلبى هستند به طور يك روز در ميان ، قرص آسپرين تجويز مى كنند .
بسته شدن شرايين اكثرا با فشار بالاى خون همراه مى باشد و علت احتمالى آن شايد اين باشد كه قابليت ارتجاع رگ ها كه فشار را در خون به وجود مى آورند كمتر گرديده است چگونه سير قادر است از حمله قلبى و سكته مغزى جلوگيرى كند
مراحل فيزيولوژيكى عمل سير
ذخيره كلسترول ldl در ديواره رگ ها كاهش كلسترول ldl
كلسترول ldl اكسيده مى شود از اكسيدان كلسترول جلوگيرى مى كند
كلسترول اكسيده شده ذخيره ، بزرگ تر مى شود. رگ ها قابليت ارتجاعى خود را از دست داده و فشار خون بالا مى رود فشار خون را به حد تعادل مى رساند
لخته هاى خون در رگ هاى باريك شده تشكيل و باعث آسيب به قلب و مغز مى شود با رقيق كردن خون ، از تمايل آن به لخته شدن مى كاهد . اگر دانشمندى رؤ ياى ايده آلى را كه بر ضد مهلك ترين بيمارى زمان ما هست مى ديد، آن دارويى بود كه ضمن كاهش كلسترول ، كلسترول اكسيده شده در رگ ها را تغيير مى داد، فشار خون را پايين مى آورد، خون را رقيق مى كرد تا تمايل آن را به لخته شدن كم كند، متوجه مى شد كه آن دارو چيزى جز سير نمى باشد كه در حقيقت هر چهار عمل فوق الذكر را انجام مى دهد و بعضى از خواص آن به خوبى داروهاى داروخانه اى كارآيى دارند.
سير مقدار كلسترول را كاهش مى دهد
با انتشار موضوع علمى در نشريه پزشكى كالج رويال لندن در سال 1994 سير در مسير پزشكى علمى قرار گرفت . در مقالات ادبيات پزشكى بيست سال گذشته ، نتايج آزمايش هاى انجام شده روى سير منعكس گرديد كه اكثر آنها از نقطه نظر علمى حاوى نقايصى بودند لذا قادر به جلب نظر اكثريت محافل پزشكى نگرديدند. طرح ريزى آزمايشها ضعيف و فاقد كنترل لازم و يا داراى شركت كنندگان معدودى بود . آنچه در سال 1994 اتفاق افتاد اين بود كه پاره اى از پژوهشگران تمام تحقيقات انجام شده را به طور جامع تجزيه و تحليل كردند . آنها اطلاعات بسيارى از آزمايش هاى قبلى را براى حل تعدادى از مشكلات كم اهميت هر آزمايش جمع آورى كردند . پژوهشگران اطلاعات آزمايش هاى كنترل نشده و يا آنهايى كه براى مدت كمى دوام داشت كنار گذاشتند .
دكتر كريستوفر سيلاجى (177) و دكتر اندرو نيل (178)، محققين دانشگاه آكسفورد به نتايج برجسته اى دست يافتند . آنها از اطلاعات به دست آمده از شانزده گروه شامل 952 بيمار به طور متوسط 12 كاهش كلسترول را پس از يك ماه برآورد كردند. بهترين نتايج از آزمايشى به دست آمد كه مدت سه ماه به طول انجاميده بود، ميزان دز نمونه عبارت از 600 تا 900 ميليگرم پودر سير بود . در آزمايش هاى مختلف از سير تازه ، پودر سير، عصاره سير و يا روغن سير استفاده شده است . در تجزيه و تحليل جامعى از يك آزمايش ‍ كه در سال 1993 انجام شده بود ثابت شد كه مقدار مصرف نيم حبه تا يك حبه سير در روز مقدار كلسترول را تا 9 كاهش مى دهد . آزمايش هاى متعددى ( به غير از تحليل جامع ) نشان داده اند كه سير ممكن است ترى گليسريد چربى ديگر خون را تقليل دهد و در عوض مقدار كلسترول (179)hdl (ليپو پروتئين با چگالى زياد ) را كه به كلسترول خوب معروف است افزايش دهد .
كلسترول ماده طبيعى بدن است و براى سلامت بدن مورد نياز است ، فقط وقتى كه مقدارش در خون زياد مى شود، سلامت را به خطر مى اندازد . كلسترول معمولا در كبد درست مى شود . به نظر مى رسد كه سير كلسترول را كاهش مى دهد زيرا از توليد آن در كبد جلوگيرى مى كند. در يك آزمايش ، سلول هاى كبد موش ها با مصرف عصاره سير درمان شدند و كاهش مقدار كلسترول تا ميزان 7 /8 به ثبت رسيد . حداقل پنج نوع از تركيبات سير كلسترول توليد شده توسط كبد را كاهش مى دهند . تركيبات سير كه توليد كلسترول كبد را كاهش مى دهند، عبارتند از:
1 اجوئن
2 آلى سين
3 اس اليل سيستين
4 دى اليل دى سولفيد
5 dithiin 3.1 _ h 4 _ vinyl _ 2 .
سير و داروهاى كاهش دهنده كلسترول
فروش داروهاى كاهش دهنده كلسترول در دهه گذشته خيلى زياد شد و در رديف پر فروش ترين داروهاى ايالات متحده در آمد كه البته مصرف آن خالى از مجادله هم نبوده است . داروها ميزان حمله هاى قلبى در بيماران با كلسترول بالا را كاهش داده است ولى مطالعاتى هم نشان داده اند كه اين داروها مرگ و مير كلى را افزايش داده است و اين مرگ و مير در بين افرادى وجود داشته است كه از داروها استفاده كرده اند، احتمالا به خاطر اين بوده كه دارو قوه تشخيص افراد را ضعيف مى كند و در نتيجه باعث افزايش مرگ و مير ناشى از تصادفات مى گردد .
بنابراين اگر كسى داروها را بخورد احتمال فوت توسط حمله قلبى كمتر ولى در عوض احتمال تصادف زيادتر، و در نتيجه ناخواسته مرگ و مير كلى زيادتر مى شود ولى سير اثرات جانبى نداشته و همان طور كه ديديم منافع جنبى زيادى دارد . از جمله كاهش كوفتگى ، بهبود ديگر عوامل ابتلا به بيمارى قلبى و كاهش فشار خون .
در يك آزمايش بالينى همراه گروه شاهد (180) (با بالاترين كيفيت علمى ) كار آمدى سير با بنزا فيبرات ، داروى كاهش كلسترول خون در اروپا مورد مقايسه قرار گرفت ، مقدار 900 ميليگرم پودر سير يا 600 ميليگرم از دارو با دز استاندارد ) به شركت كنندگان داده شد و به آنها توصيه شد كه از رژيم غدائى كم چربى استفاده كنند . هم سير و هم داروى پايين آورنده كلسترول به خوبى موجب كاهش كلسترول ldl و باعث بالا رفتن كلسترول hdl شد .
خوردن سير جهت كاهش كلسترول
چنانچه جهت كاهش كلسترول خون سير مصرف مى كنيد، انتظار شفاى آنى نداشته باشيد، در حقيقت مترصد مشاهده افزايش مقدار بيشتر در اولين ماه مصرف باشيد و پس از آن كاهش خواهد يافت ، پژوهشگران از علت اين امر بى اطلاع هستند اما دكتر لو (181) از دانشگاه پزشكى لوما ليندا (182) در كاليفرنيا نظر داد كه ابتدا به علت جدا شدن چربى از بافت يا از كبد و راه يافتن به جريان خون مقدار آن را زيادتر نشان مى دهد ولى بتدريج وضع تغيير مى كند .
سير به عنوان آنتى اكسيدان
همان طور كه در قسمت قبل مشاهده شد، كلسترول به تنهايى عامل بسته شدن شرايين نمى باشد، كلسترول ldl موجب تشكيل پلاك ها و بسته شدن رگ ها مى گردد كه البته اين كلسترول بايستى اكسيده شده باشد و اكسيدان چربى در بدن به ويژه در غشاء سلولى كه از چربى ها تشكيل شده صورت مى گيرد .
چنانچه در فصل يازدهم مشاهده خواهد شد، اكسيدان تا حدودى موجب پيرتر شدن بيمار مى باشد . مكانيسم طبيعى بدن با استفاده از مواد آنتى اكسيدان مصرف شده با غذا، از اكسيده شدن جلوگيرى مى كند . ويتامين هاى رژيمى آنتى اكسيدان از جمله ويتامين c و e و بتا كاروتن (183) و سلنيوم (184) معدنى همگى اهميت زيادى در اين مورد دارا مى باشند .رژيم غذائى سرشار از اين مواد از بسته شدن شرايين جلوگيرى مى كند.
به نظر مى رسد كه سير يك آنتى اكسيدان بالقوه باشد و همين امر توجيه كننده بعضى از خواص مفيد آن در جلوگيرى از تصلب شرايين ، سرطان و ساير بيماررى هاى مزمن مى باشد .به ليست تركيبات زير كه باعث كاهش ‍ اكسيدان چربى در بدن مى شود توجه كنيد: يك حبه سير در غذاى شما به اندازه 15 ميليگرم ويتامين c و يا 5 /4 ميليگرم ويتامين e قدرت آنتى اكسيدان دارد و اين مقدار حتى حداقل ويتامين لازم روزانه را تاءمين نمى كند در عين حال قادر به افزايش آنتى اكسيدان طبيعى خود بدن مى گردد و مانع اكسيدان چربى ها مى شود .
تركيبات سير با خاصيت آنتى اكسيدان عبارتند از:
1 آلى ئين
2 دى آليل هپتا سولفيد
3 دى آليل هگزا سولفيد
4 دى آليل پنتا سولفيد
5 دى آليل تترا سولفيد
6 دى آليل ترى سولفيد
7 اس آليل سيستيين
8 اس آليل مركاپتو سيستيين
9 سلنيوم
ارتباط بين خاصيت آنتى اكسيدان سير و كاهش اكسيدان كلسترول ldl صرفا يك تئورى نيست . پژوهشگران چندى به اين نتيجه رسيده اند كه سير مستقيما اكسيدان چربى خون را كه عامل تصلب شرايين است كاهش ‍ مى دهد . در يك آزمايش دريافتند كه سير اكسيدان كلسترول ldl را كاهش ‍ داد . در يك آزمايش ديگر، پژوهشگران 600 ميليگرم ( حدود 5.1 حبه ) پودر سير روزانه به مدت دو هفته به ده نفر افراد سالم داوطلب خورانيدند و به ده نفر گروه شاهد فقط شبه دارو داده شد . در اين فاصله دو هفته اى چربى خون آنها كه سير خورده بودند پايين نيامد ( كاهش چربى واقعى چهار تا دوازده هفته زمان لازم دارد ) ولى پژوهشگران خون گروه داوطلب را مورد بررسى قرار داده و مشاهده نمودند كه كلسترول ldl اكسيد شده ، يك سوم تقليل يافته بود .
سير خون را رقيق مى كند
سير، حتى در رژيم هاى غذائى متوسط باعث رقت خون و كاهش عامل لخته شدن آن در رگ ها مى گردد. در اواسط 1970 اثر سير مورد توجه جامعه دانشمندان قرار گرفت . پژوهشگران هندى اعضاى فرقه مذهبى جين (jin) را مورد مطالعه قرار دادنند كه گروهى مطلقا از خوردن سير و پياز امتناع داشتند در حالى كه گروه ديگرى مقادير زيادى از آنها را مى خورند و گروه سومى هم مقدار بينابين پياز و سير را مصرف مى كردند در حالى كه وضعيت هر سه گروه مشابه مى بود، براى مطالعه اثر سير ايده آل بودند . هر نفر از گروه دوم در هفته بيش از يك پوند پياز و حداقل هفده حبه سير خورده بود . خون اين گروه كمتر از دو گروه ديگر مايل به لخته شدن بود و خون گروهى كه اصلا سير نخورده بود، بيشتر تمايل به لخته شدن داشت . اهميت بالينى اين طرز رقيق شدن خون در يك آزمايش بالينى روى بيمارانى كه داراى عارضه متناوب نارسايى خون به عضلات پا و اندام تحتانى بودند انجام شد . در اين شرايط كه تواءم با تصلب شرايين ، درد در كفل و ساق پا در اثر كمبود جريان خون به علت تنگى رگ ها ايجاد شده ، مى باشد . سير به طور شايانى وضعيت راه رفتن طولانى آنها را بهبود بخشيد.اجرا كنندگان خاطر نشان كردند كه اثرات سير پنج هفته پس از اجراى برنامه و كمك گرفتن از محرك رقيق كننده شروع گرديد. اين نتيجه به دست آمد كه خون رقيق شده قادر است بهتر در رگ هاى تنگ شده جريان يابد . به نظر آمد كه مصرف سير خام و يا پخته تفاوت كمى در رقيق كردن خون دارد . گروهى از پژوهشگران روى بيست نفر بيمارى كه تاكنون ناراحتى قلبى داشته اند بررسى كردند، بيماران به مدت چهار هفته چه به صورت خام و چه به صورت پخته سير مى خوردند سپس فعاليت فيبرى نوليتيك (185) خون (معيار تمايل خون به لخته شدن ) آنها اندازه گيرى شد . پس از شش ساعت از خاتمه مصرف سير فعاليت مذكور افزايش يافت .يعنى تمايل كمترى به لخته شدن وجود داشت . براى افرادى كه سير خام مصرف كرده اند 72 و براى كسانى كه سير پخته خورده بودند 63 و اين ميزان تا دوازده ساعت پس از خوردن آخرين سير يكنواخت باقى ماند، ميزان ها در طول هفته چهارم آزمايش شروع به بالارفتن نمود . در روز بيست و هشتم كه فعاليت فيبرى نوليتيك گروهى كه سير خام خورده بودند 85 و فعاليت فيبرى نوليتيك گروه سير پخته خورده به بيش از 72 بالغ گرديد .
صحبت اين نيست كه كدام ماده سير خون را رقيق مى كند، ماده اجوئن همانند آسپرين خون را رقيق مى كند اما مقدار آن در تركيبات سير نامشخص ‍ است ، ساپر پژوهشگران گفته اند كه آلى سين عامل رقيق كننده خون است .
سير فشار خون را كاهش مى دهد
حداقل در هفده مورد آزمايش بالينى به اثبات رسيده است كه سير فشار خون را كاهش مى دهد . اين آزمايش ها در سال 1994 توسط پژوهشگران دانشگاه آكسفورد انگلستان انجام شد و نتيجه حاصل حاكى از كاهش نسبى فشار خون بود . با دز 600 تا 900 ميلى گرم پودر سير (معادل 3.1 حبه سير ) در روز براى دوازده هفته ، كاهش انقباضى (186) خون تا 7.7 درجه و كاهش انبساطى (187) آن تا پنج درجه برآورد شد . فشار خون معمولى از 90/140 درجه كمتر و فشار خون خطرناك 115/180 بيشتر است . اكثريت فشار خون هاى بالا بين دو حد فوق الذكر در نوسان هستند . بنابراين مصرف سير در اين حد فقط مقدار جزئى فشار خون را تنظيم مى كند .
البته تجويز سير با دز بيشتر اثرات بيشترى خواهد داشت . در آزمايشى (غير از تحليل جامع ) با تجويز 4/2 گرم (كمتر از حبه سير كوچك ) پنج ساعت پس از خوردن آن فشار انبساطى خون به ميزان 16 درجه كاهش يافت البته بيماران تحت بررسى داراى فشار خون بالا بودند . در آزمايش ديگرى به بيماران ده گرم سير تازه در روز كه 12 تا 15 برابر دزى بود كه در آزمايش ‍ اكسفورد داده شده بود به بيمارانى كه داراى فشار خون بالا نبودند داده شد كه نتيجه بهترى در برداشت . بايد بدانيم كه سير حتى اگر فشار خون از جمله : ورزش ، كم كردن وزن ، رژيم غذائى كم چربى ، محدوديت مصرف نمك ، غذاى مكمل با افزودن كلسيم ، منيزيم ، پتاسيم ، روغن هاى ماهى ، كاهش استرس ، ترك سيگار و مشروبات الكلى ، كافئين جايگاه والايى را كسب كرده است .
درمان تصلب شرايين ( atherosclerosis treating )
همان طور كه اشاره شد سير قادر است عوامل خطرناك موجب تصلب شرايين : كلسترول ، چربى هاى اكسيد شده ، چسبندگى خون و فشار بالاى خون را كاهش دهد. سير مى تواند تصلب شرايين را درمان كند، همانگونه كه ديوسكرايدز يونانى در دو هزار سال پيش چندين آزمايش روى حيوانات و دو آزمايش روى انسان انجام داد به اين نتيجه رسيد كه حيواناتى كه همراه با رژيم غذائى سير را نيز مصرف كرده اند مشكلات تصلب شرايين كمترى از آنها كه سير نخورده اند، داشته اند. لازم به ياد آورى است كه خوردن پياز تا حد زيادى همين خاصيت را دارا مى باشد .
لنگيدن در اثر نارسايى خون به عضلات اندام تحتانى (claudication)
دكتر وايس (188) از آلمان مى گويد كه يك سرى آزمايش هاى بالينى و مشاهدات نشان داده اند كه گاهى سير كليه علائم لنگيدن را زائل مى كند، اين مطلب را قبلا من تحت عنوان سير خون را رقيق مى كند توضيح داده ام ( به فصل 15 در اين باره نيز مراجعه نماييد ) . او اظهار مى دارد كه سير گاهى در اين حالت مؤ ثر واقع مى شود حتى اگر تمام معالجات ديگر نتيجه مثبت نداشته باشند . پا درد همراه با لنگيدن از تنگ شدن رگ ها و در نتيجه قطع جريان خون به ماهيچه هاى پا به وجود مى آيد . به نظر مى رسد كه بهبود اوليه با سير درمانى به جهت رقيق شدن خون مى باشد . به هر تقدير وايس ‍ معتقد است كه بهبود دائمى و شفاى قطعى زمانى عايد مى شود كه رگ هاى
تنگ شده عملا درمان شوند .
حمله قلبى (attack heart )
بررسى ها نشان مى دهند كه سير ممكن است از حمله قلبى مجدد كسانى كه يك بار به آن مبتلا شده اند جلوگيرى نمايد .
در اولين كنگره جهانى درباره اثرات شايان سلامت بخش سير و تركيباتش ‍ كه در سال 1990 در شهر بصیر پايتخت ايالات متحده تشكيل گرديد، پژوهشگران هندى نتيجه مطالعات خود را كه ظرف مدت سه سال روى 432 نفر بيمارانى كه قبلا يك بار به حمله قلبى مبتلا شده بودند به اين ترتيب تشريح كردند: يك گروه روزانه غذاى كمكى شامل آب سير همراه شير ميل مى كردند و گروه ديگر غذاى كمكى نمى خوردند . خطر ابتلاى گروه اول به گرفتگى قلب و عروق كاهش يافت و پس از سه سال تعداد درگذشتگان آن گروه 2.1 گروه ديگر بود . از آنجايى كه منافع مصرف سير در طول زمان به تدريج بيشتر مى شود، به اين نتيجه رسيدند كه سير عملا از گرفتگى عروق قلبى در شريان هاى صدرى جلوگيرى مى كند .