قدرت شفابخشى سير

حسن رضائى راد، دكتر فريد رضائى راد، مهندس رضا رضائى راد

- ۵ -


آيورودا و نوع پيتا (type pitta and ayurveda )
در مورد آيورودا يعنى طب سنتى هندى در فصل سوم بحث شد . در اين سيستم تجويز خوردن سير براى افراد با طبع پيتا منع شده است به خصوص زمانى كه عدم تعادل پيتا وجود دارد پيتا در آيورودا مانند حرارت در طب چينى است اما خيلى با آن يكسان نيست . افراد با طبع پيتا داراى بشره قرمز، لثه هايى كه به آسانى دچار خونريزى مى شوند، ادرار زرد تيره رنگ ، اسهال با احساس سوزش ، ظاهر بحث انگيز و نبض محكم كه مانند سيم احساس مى شود، مى باشند . اين گروه بايستى غذاهاى سرد و مرطوب ميل كنند و از خوردن ادويه تند مثل سير پرهيز كنند.
طبايع چهارگانه (humors four the )
سيستم چهارگانه يونان ، عرب و ايران بيماران را به چهار طبقه عمومى زيرين طبقه بندى كرده است . ( كه در اين مورد در فصل چهارم بحث شد ) طبع بلغمى سرد و مرطوب ، طبع دموى يا خونى گرم و مرطوب ، طبع صفراوى گرم و خشك و بالاخره طبع سودايى سرد و خشك .
دو گروه آخر داغ خشك و سرد خشك از خوردن سير منع شده اند آموزش ‍ بسيار آسان مى باشد كه علائم آن ، خشكى دهان ، عطش ، خشكى غشاء مخاطى ، كم ادرارى و از اين قبيل مى باشد . ( جهت دريافت تصوير واقعى به فصل چهارم داستان زنى كه با اختلالات روانى سير مصرف مى كرد و وضع بدى پيدا كرد مراجعه كنيد ) .
سير و امور معنوى (pursuits spiritual and garlic )
با وجودى كه سير در عقب راندن شياطين و پليدان شهرت جهانى دارد از ديدگاه بعضى محافل مذهبى ، به خصوص از نظر انواع خانقاه ممنوع مى باشد . طبق شعارى كه در تبت رايج است اگر كسى كه سير به همراه خود دارد حتى اگر قرار باشد ساختمان خانقاهى كه در آتش مى سوزد را نجات دهد، نبايستى وارد دير شود . خوردن سير در بين معالجين روحانى ذن در ژاپن و راهب هاى هندو منع شده است . طبقات روحانى مذهب هندو و راهب هاى مذهب jain نيز از خوردن سير امتناع مى كنند.
علت اين امر دو چيز است ، نخست اين كه راهب ها روزانه چندين ساعت جهت تمرينات و مراقبه كه دورى از دنيا را طلب مى كنند بايستى در يك جا بنشينند . سير در عين اين كه فكر را زمين گير مى كند جسم را به تحرك وا مى دارد كه رهبانان را براى جدايى از دنيا و ثابت نشستن دچار مشكل مى كند . در ثانى راهبان و راهبه ها در اين سنين مجرد هستند و چون سير گرمازا و محرك امور جنسى است ، براى آنها بيش از حد تحريك كننده است . اگر شما در حال مراقبه و تفكر بوده و يا مجرد و بدون همسر هستيد، بايستى سعى كنيد خوردن سير و پياز را به ويژه با گوشت از رژيم غذائى خود حذف كنيد و خواهيد ديد كه زندگى برايتان راحت تر خواهد شد .
اگر كسى تحمل خوردن سير را ندارد چه كارى بايد بكند؟
چنانچه شما تحمل خوردن سير را نداريد ولى به دليل بهره مندى از خاصيت آن علاقه مند به خوردن سير هستيد ماءيوس نباشيد چون راه هايى براى اين مشكل وجود دارد:
1 فقط مقدار كمى ميل كنيد . يك دوم حبه سير در روز منافع سلامت بخش دراز مدت شما را تاءمين مى كند. اگر از ساير اشكال تجارى آن استفاده مى كنيد و آنها هم با مزاج شما سازگارى ندارند. مقدار مصرفش را كاهش ‍ دهيد.
2 سير خام را با آب هويج ، شير و يا عسل صرف كنيد، اينها باعث كم شدن عوامل تحريك معده مى شوند .
3 آب سير ميل كنيد، ابتدا با يك حبه شروع كنيد، آن را بريده و هنگام خواب در آب گرم قرار داده و صبح آب آن را بنوشيد ( نه سير بريده شده را ) سپس تعداد را به تدريج به دو و سه و چهار افزايش دهيد .
4 شربت سير با اتانل يا سركه ميل كنيد ( براى تهيه آن به فصل چهاردهم مراجعه كنيد.)
5 به جاى خوردن سير خام از سير پخته استفاده كنيد . در يك تحقيق آزمايشگاهى معلوم شد كه سير خاصيت رقيق كردن خون خود را حتى پس ‍ از پخته شدن حفظ مى كند .
6 براى سرماخوردگى و آنفولانزا از بخور سير و تنفس ، پاشوره سير، ضماد روى پا، مشمع روى سينه و ماليدن ترشى سير روى پوست استفاده كنيد راهنمايى اين مطلب نيز در فصل چهاردهم مى باشد .
7 سير را در بعضى از مواقع بخوريد . عده اى پس از خوردن سير براى مدتى احساس حرارت مى كنند .در فواصلى آن را قطع كنيد، مثلا به مدت سه روز سير بخوريد بعد قطع كنيد . يا زمانى كه يكى از اعضاء خانواده و يا همكاران شما سرماخوردگى و يا آنفولانزا دارند بخوريد. اين عمل اثرات تقويتى در بردارد اما قادر نخواهد بود كه بيمارى قلب و عروق جدى شما را درمان بخشد.
8 كيوليك (235) كه از عصاره سير مانده و در ژاپن تهيه شده است و تمام خاصيت گرمايى آن زدوده شده است ميل كنيد . كيوليك فاقد بعضى از تركيبات مفيد و سير مى باشد . ولى آزمايش هاى چندى منافع عمومى آن را تاءييد كرده اند و به عنوان آنتى بيوتيك همانند ساير اشكال سير نمى باشد . خاصيت تقويت كننده آن حفظ شده و كمتر از ساير اشكال سير محرك مى باشد . آمار به دست آمده از دو آزمايش زير كه در ژاپن انجام شده نشان مى دهد كه عوارض جانبى كيوليك حتى بعد از ماه ها مصرف روزانه بسيار كم مى باشد .
عوارض جانبى كيوليك سير
آزمايش شماره 1 تعداد 130 نفر بيمار (براى چهار هفته ) (236)
شرح شديد (237) متوسط خفيف جمع
ناراحتى معده 21 9 12 3
اسهال 1 2 3
تهوع 1 1 2
ناخوابى 1 1
احساس داغى 1 1
آزمايش شماره 2 تعداد 1050 نفر بيمار (از چهار تا هشت هفته ) (238)
ناراحتى دستگاه گوارشى (239) 72 مورد 7
تهوع 28 مورد 7/2
اسهال 14 مورد 4/1
بادگلو (240) 6 مورد 6/0
بوى سير (breath garlic )
در كاخ لويى چهاردهم فرانسه ( شاه خورشيد) سر آشپز سلطنتى عملى غير عادى از خود بروز مى داد، جريان از اين قرار بود كه پس از آماده كردن سالاد براى شاه ، سر آشپز يك حبه سير را در دهان جويده سپس روى سالاد مى دميد، اين عمل بوى سير را به سالاد مى داد بدون اين كه شاه از مشاهده سير در سالادش ناراحت شود .
اين داستان نشانگر نفرت اجتماعى از بوى سير در سر تاسر جهان است ، تابويى (241) كه تنها به كشورهاى اروپايى مربوط نمى شود . در ممالك اسلامى حضور در نماز جمعه با بوى تند سير در دهان را نشانه اخلاق غير پسنديده مى دانند. در چين جنوبى مردم با نظر تحقير به خورندگان سير در چين شمالى مى نگرند و اين در حالى است كه معالجين در تمام اين فرهنگ ها آن را يك داروى تقويتى مفيد به حساب مى آورند . به طور يقين سر آشپز فرانسوى از منافع كامل حفاظتى سير بر عليه تمام اثرات مضر چاشنى ها غنى كه همه روزه تهيه مى كرد و بدون شك از آنها مى خورد بهره مند بود سير يكى از مواد اصلى رژيم غذائى در طب يونانى و مسلمين مى باشد . آلبرت . ال . لونگ (242) نويسنده كتاب درمان با گياهان چينى ، مى گويد در زمان كودكى به عنوان شوخى گفته مى شد كه از بوى سير ساكنان چين شمالى حتى از فرسنگ ها فاصله ممكن بود آنان را تشخيص ‍ داد . او و دوستانش بر مقاومت شمالى ها عليه سرماخوردگى حسرت مى برند.
علل
بوى تند سير از چند مسير به مشام مى رسد. وقتى كه سير خورده مى شود به خصوص سير خام ، بوى آن در دهان باقى مى ماند، مقدارى هم از معده همراه بادگلو خارج مى شود، به هر حال پس از مدتى تركيبات سير در جريان خون قرار مى گيرد و در تمام سلول هاى بدن پراكنده مى شود. در اين مرحله مقدارى از طريق ريه ها و مقدارى از طريق مجارى تعرقى دفع مى شود. اين روش سرايت بوى سير كسانى است كه به طور معمول سير مى خورند .
به خاطر داشته باشيد كه اين مواد، آنتى بيوتيك ، محرك سيستم ايمنى و در جريان خون به عنوان محافظ به حساب مى آيند. اين بوى عمومى سير نشانگر اين است كه ريه ها و برونش ها (243) بر عليه عفونت ها محافظت مى شوند . سلول هاى كبد بر عليه آسيب هاى سمى حفظ مى شوند، ناراحتى هاى قلب و عروق به تاءخير (244) مى افتد و بالاخره تمام سلول ها در مقابل سرطان حفاظت مى شوند .
در زير چند پيشنهاد براى مبارزه با بوى سير درج مى شود:
1 سعى كنيد كه به آن عادت كنيد، اين پيشنهاد اول من است . به همسر و اعضاء خانواده سير بخورانيد و از مزاياى سلامتى آن به طور كامل بهره مند شويد .
2 به جاى خوردن سير خام ، آن را پخته و ميل كنيد كه معمولا بوى تند آن كم مى شود .
3 روى آن را بپوشانيد؛ جويدن سبزى جعفرى با سير يك سرپوش سنتى مى باشد، گياه رز، (245) دانه بو داده قهوه ، دانه جعفرى و يا دانه هل نيز كار ساز هستند . ضمنا در صورت تمايل مى توانيد از قرض ضد بوى مزمزه با طعم دارچين و نعنا استفاده كنيد . (246)
4 آن را در كپسول ريخته و ميل كنيد كه در دهان بويى باقى نمى ماند. كپسول پودر سير بيشتر از كپسول روغنى آن بو دار مى باشد ولى داراى منافع طبى بيشترى مى باشد .
5 كيوليك سير بخوريد . اين محصول فاقد خيلى از تركيبات گوگردى كه بوى سير از آنها است ، مى باشد . اين ماده بعضى از خواص از جمله ، جريان خون ، خاصيت ضد سرطان ، اثر تقويتى سير را حفظ مى كند ولى خاصيت آنتى بيوتيكى آن از بين مى رود .
فصل چهاردهم : سير و بيمارى ها:
در اين فصل اشكال مختلف دارويى سير، شامل محصولات تجارى را براى شما توضيح داده و طرز استفاده از آنها را براى درمان هاى جزئى به شما آموزش مى دهم . موارد مصرف آنها را در مقابل اكثر بيمارى هاى خطرناك بيان مى كنم . بنابرانى در صورت داشتن چنين وضعى زياد با دكتر معالج كارى نداشته باشيد .
اشكال مختلف سير
در اين فصل طريقه تهيه و مصرف اشكال مختلف سير را كه مؤ ثرترين آنها جهت درمان بيمارى هاى حاد از جمله : سرماخوردگى ، آنفولانزا، عفونت ها
و آسم سير تازه است و تركيب تهيه شده توسط خود شما كه عبارت از سيرى كه در طول شب در اتانل مانده و نيز چاى سير مى باشند و همچنين محصولات متنوع تجارى موجود در مغازه ها را تشريح مى كنم . چنانچه شما نسبت به سير حساس بوده ( به فصل سيزدهم عوارض جانبى مراجعه كنيد) و نياز به خوردن سير را براى مدتى طولانى داريد بعضى از اين محصولات ممكن است براى حال شما مناسب باشند . ابتدا، بعضى از مواردى را كه بيانگر محصول مناسب سير براى وضعيت شما است ، مورد بحث قرار مى دهم .
محصول آنتى بيوتيكى
چنانچه قصد درمان سرماخوردگى ، آنفولانزا، برونشيت ، عفونت واژن ، اسهال ، زخم معده و ديگر بيمارى هاى عفونى را داريد فرم سيرى كه مصرف مى كنيد بايستى خاصيت آنتى بيوتيكى داشته باشد چرا كه همه اشكال آن داراى اين خاصيت نيستند . چنانچه در فصل دوازدهم ديديم ، مهمترين فاكتور آنتى بيوتيكى سير، آلى سين است . به مجرد بريدن و يا خرد كردن سير آلى سين به وجود مى آيد ولى خيلى زود به محصولات ثانوى گوگرد تبديل مى شود، اين تركيبات خاصيت طبى دارند ولى اكثرا آنتى بيوتيك نيستند.
بعضى از محصولات پودرى سير آلى سين موجود خود را حفظ مى كنند و تصور بر اين است كه خاصيت آنتى بيوتيك را دارا مى باشند اما هيچكدام نمى توانند با دارويى كه خود شما از طريق سير تازه و به طور اقتصادى تهيه مى كنيد، مقايسه شوند، روغن سير و محصولات تهيه شده قبلى داراى آلى سين نمى باشند . يك نوع روغن سير كه از خيساندن بريده هاى سير در يك روغن ديگر مثلا روغن سويا به دست مى آيد داراى مقدار قابل ملاحظه اى اجوئن ( كه ممكن است خاصيت آنتى بيوتيكى داشته باشد ) مى باشد، مقدار آن در روغن ها به قدرى كم است كه ممكن است شما نياز به نوشيدن يك بطرى از آن داشته باشيد .
تحريك (247)
سير مى تواند تحريكات شديد روى بعضى از افراد باقى بگذارد، پوست افراد حساس از برخورد با سير تاول مى زند . افراد با طبع گرم و خشك تحمل خوردن سير را به خصوص در دراز مدت ندارند. بنابراين اهميت نشريه اى كه به شما نشان دهد كدام يك از تركيبات سير را مصرف كنيد لازم است . ممكن است جهت كاهش كلسترول شما اقدام به خوردن سير نماييد، ولى شما نمى توانيد بيش از چند روز آن را مصرف كنيد، در اين مورد، شما مى توانيد از محصولى كه فاقد آلى سين است استفاده كنيد. جهت يافتن نمونه ها به جدول شماره 1 14 رجوع كنيد ملايم ترين اشكال ، كيوليك سير است كه در ژاپن توليد مى شود . محصولى عارى از آلى سين كه مقدارى از مواد كاهش دهنده كلسترول ، ضد سرطان ، ضد مسموميت و تقويتى خود را دارا مى باشد اما معمولا اثر دارويى كمترى از اشكال حاوى آلى سين و محصولات به دست آمده از آن را دارد .
توان دارويى (strenght medicinal )
در كليه آزمايش ها معلوم شد كه سير داراى منافع قلبى و خواص ضد سرطانى است و اين شامل اشكال تازه ، پخته ، روغن اكثر مارك هاى تجارى و حتى پودر سير خشك شده مى باشد . سير در دزهاى گسترده تجويز مى شود بنابراين دز مشكل آفرين نيست . براى پودر سير تجارى و محصولات روغنى ، مقدار تجويز شده خيلى متغير است . در يك آزمايش ‍ عيار سنجى به عمل آمده در ايالات متحده مقدار آلى سين يك نوع پودر يك چهارم پودر ديگر بود .
روغن هاى سير با هم تفاوت دارند، ممكن است از يك تركيب در يكى بيست برابر محصول دوم باشد، به عبارت ديگر بيست دز محصول دوم برابر يك دز از محصول اول باشد . منظور من از اين بحث اين نيست كه شما از كدام مارك استفاده كنيد بلكه هدف اين است كه حتى المقدور از محصولى كه خودتان تهيه كرده ايد بهره جوييد، به هر تقدير اگر مايليد كه از مارك هاى تجارتى خريدارى كنيد، توصيه مى شود كه از مارك هاى كواى (248) و يا كوليك انتخاب كنيد چون محصولات آنها كلا در آزمايش هاى دارويى و ديگر تحقيقات از لحاظ كيفيت درمانى و فعاليت تركيبى مورد بررسى قرار گرفته اند . محصولات تجارى با توان كمتر، پودرها و روغن هاى ارزان هستند. با توجه به اين كه خود حبه هاى سير از لحاظ محتويات با هم تفاوت دارند كه بستگى به محل و چگونگى توليد آنها دارد ، به طور يقين محتويات آنها با هم متفاوت است .
اشكال تركيبات و خواص
آلى سين و تركيبات مربوط سولفيدها و تركيبات مربوط اجوئن و دى تئين غيره
كليه اشكال سير داراى خواص محرك سيستم ايمنى ، ضد سرطان ، و ضد سموم ، ضد كلسترول و رقيق كننده خون مى باشند .
آنتى بيوتيك ، رقيق و كم كننده قند خون آنتى اكسيدان و كم كننده قند خون آنتى بيوتيك ، رقيق كننده قدرتمند خون آنتى اكسيدان
سير تازه و بريده شده * *
سير پخته شده * *
افشره سير تازه * *
افشره 3 تا 24 ساعت مانده * * *
افشره بين از دو روزمانده * *
دم كرده سير * * *
سير جوشانده * *
مخلوط اتانل و سير 3 تا 18 ساعت مانده * * *
اتانل سير زياد مانده * *
روغن تازه آغشته سير * * * *
روغن مقدار * *
آغشته سير نوع تجارى كمى
روغن سير تقطير شده اغلب مارك هاى تجارى * *
پودر سير * مقدار كمى *
كيوليك *
محصولات تجارى
اطلاعات غلطى در مورد محصولات سير توسط گروه هاى رقيب براى به دست آوردن بازار پر منفعت سير در ايالات متحده ، پخش گرديده است ، سعى مى كنم كه بعدا در مورد نتيجه اين سوء تفاهم توضيح دهم . ابتدا اجازه مى خواهم كه به اتفاق نظرى به انواع و اشكال تجارى سير موجود در بازار بيندازيم .
كپسولكنترل كننده بوى سير در دهان
كليه پودرهاى كپسول شده تا حدى بوى سير را از دست مى دهند . بوى سير از منابع سه گانه زير متصاعد مى شود:
1 از ذرات سير باقيمانده در دهان پس از خوردن آن . 2 گاز متصاعده معده . 3 بويى كه از پوست بدن و تنفس به مشام مى رسد . بلعيدن كپسول حاوى پودر سير طبيعتا مساءله بوى دهان را كه احتمالا بيش از همه آزار دهنده است منتفى مى كند . در ضمن بعضى از كپسول ها داراى لعاب داخلى هستند به اين معنى كه از هضم شدن كپسول در معده جلوگيرى مى كند و در مرحله بعدى يعنى در روده حل مى شود كه از پخش شدن بوى سير در معده ممانعت مى كند. به هر تقدير جلوگيرى از خروج بوى سير از پوست بدن و ريه ها كه نشانه مؤ ثر بودن آنست امكان پذير نمى باشد . چنانچه اين بو از بين برود به معنى اين است كه خيلى از منافع و خواص ‍ ديگر آن نابود شده است . مثل اين است كه يا شما به مقدار كافى سير نخورده ايد و يا محصول مصرف شده فاقد عامل مؤ ثره بوده است .
آلى سين موجود در كپسول
آلى ئين سير بريده و خرد شده در حرارت اتاق و وجود رطوبت بسيار ناپايدار است . چون با آلى ناز موجود تركيب شده آلى سين توليد مى شود. آلى سين هم ناپايدار بوده و ظرف يكى دو روز مى شكند . لذا شركت ها راه هايى جهت حفظ اين عامل پر ارزش يافته و آن را به صورت كپسول سير عرضه مى كنند.
1 سير خشك :
خشك كردن سير راهى است جهت خنثى كردن كردن آلى ناز . پس از له كردن سير آلى ئين موجود در سير كوبيده شده به صورت پودر و خشك در مى آيد .سپس آلى ناز به آن افزوده مى شود، اما تا رسيدن كپسول به محل مرطوب يعنى دستگاه گوارش به آلى سين تبديل نمى شود . آلى سين بعدا مستقيما در روده تشكيل مى شود، هيچكس نمى داند كه چه مقدار آلى سين در روده رها مى شود، اما قدر مسلم به اندازه اى كه اثر آنتى بيوتيك در روده داشته باشد، وجود ندارد .
2 پودر سير بريده شده :
با اين روش به جاى له كردن سير آن را برش مى دهند. فقط در سطح برش ها آلى سين تشكيل مى شود و سپس مى شكند ولى در داخل برشها نمى شكند. قطعات بريده شده را در هواى خنك ، خشك و پودر نموده و داخل كپسول مى كنند . قطعات نازك تر مرحله خشك شدن را تسريع مى نمايند و در مقايسه با له كردن سير آلى سين موجود پايدار مانده تا به روده برسد. اين فرم را مى توان جهت قدرت رهايى آلى سين استاندارد كرد اما مثل حالت قبل هيچكس به طور دقيق نمى داند كه چه مقدار از آن وارد روده مى شود و آيا آن مقدار جهت دفع عفونت كفايت مى كند يا نه ؟
3 آلى سين ثابت شده :
روش ديگر ثابت شدن آلى سين اين است كه سير له شده را فورا خشك مى كنند و بدين ترتيب نيمى از آلى سين در مرحله اوليه به طريق خاصى ثابت مى گردد. آلى سين در دستگاه گوارش بدون نياز به عكس العمل آلى ناز در روده رها مى شود . اين فرم را نيز به جهت داشتن آلى سين مى توان استاندارد كرد ولى اين محصول هم نمى تواند به عنوان آنتى بيوتيك كارآيى داشته باشد .
روغن ها
دو نوع روغن سير در ايالات متحده در دسترس مى باشد، يكى در كپسول و ديگرى در پوشش ژلاتينى (249) و روغن ها فاقد آلى سين هستند اما از لحاظ تركيبات گوگردى حاصله غنى بوده و داراى خواص زيادى در نوع خود مى باشند .
روغن تقطير شده :
اين روغن از عبور بخار از ميان سير له شده زياد به دست مى آيد . گرماى بخار باعث تبديل آلى سين سير به محصولات جانبى حاوى گوگرد مى شود كه خيلى فرار بوده و با بخار انتقال مى يابد و سپس آن را از بخار فشرده جدا كرده با روغن سبزيجات مخلوط مى كنند و در كپسول قرار مى دهند. اين نوع روغن فاقد آلى سين بوده و اثر آنتى بيوتيكى ندارد گرچه قادر است مقاومت بدن را در مقابل عفونت ها و امراض زياد كند .
روغن آغشته به سير:
اين محصول از خيسانيدن سير له شده و يا بريده شده در روغن هاى گياهى از جمله روغن سير به دست مى آيد و همانند ديگر روغن ها، آلى سين تغيير پيدا مى كند اما در اين حالت به جاى سولفيد با بوى تند روغن سير، تشكيل گروهى از تركيبات از جمله اجوئن و دى تئين مى دهد. اجوئن خيلى از خواص آلى سين به اضافه خاصيت آنتى بيوتيكى را دارا مى باشد . اجوئن و دى تئين در عين اينكه از قوى ترين تركيبات شناخته شده سير جهت رقت خون هستند از ضعيف ترين فرآورده هاى تجارى سير به حساب مى آيندن اما ممكن است براى بيمارانى كه سكته مغزى و يا قلبى داشته و مايلند كه خونشان رقيق شود، از بهترين باشند . به علت توان اجوئن در كاهش فشار خون به هنگام خوردن داروى رقت خون ، به جهت خوردن سير و تركيبات آن بايستى احتياط لازم مبذول گردد.
كيوليك (kyolic )
كيوليك تركيب بدون بوى سير و تهيه شده در ژاپن و فاقد آلى سين ، سولفيد، اجوئن يا دى تئين بوده ولى ديگر تركيبات را دارا مى باشد كه اين امر هم مى تواند خوب باشد و هم بد. به اين معنى كه كيوليك احتمالا به عنوان آنتى بيوتيك در روده و ساير عفونت ها مؤ ثر نمى باشد و مصرف طولانى آن براى كاهش كلسترول خون و جلوگيرى از سرطان چندان مزاحمتى ايجاد نمى كند . مطالعات و تحقيقات زيادى نشان داده اند كه كيوليك جهت تقويت ، كاهش كلسترول و ضد سرطان ، داروى خوبى است . براى مثال پزشك فلوريدايى دكتر طريق عبدالله به داوطلبان سالم روزانه شش كپسول كيوليك داد و سپس خون آنها را جهت فعاليت سيستم ايمنى آزمايش نمود . سلول هاى كشنده طبيعى خون ، عضو اصلى سيستم ايمنى در لوله آزمايش حدود دو برابر از سلول هاى سرطانى افرادى كه كيوليك نخورده بودند را كشتند. ولى من هنوز سير خام ، پخته و يا محصولى كه در منزل تهيه شده را ترجيح مى دهم ، اما اگر شما تحمل خوردن سير را نداريد و به علتى نيازمند كم كردن كلسترول خون هستيد كيوليك از بهترين است .
آگهى هاى تبليغاتى در جنگ سير
(propaganda wars garlic the debunking )
شركت هاى فروشنده فرآورده هاى سير ساليانه مبالغ گزافى را براى مشاركت در بازار يكصد ميليون دلارى سير ايالات متحده صرف مى كنند. اين تلاش ها شامل پرداخت هزينه آزمايش هاى علمى و استفاده از نتايج آن جهت برترى بر ساير محصولات مى باشد . اطلاعات غير علمى (250) زيادى در مورد سير به مجلات و كتاب ها راه يافته است . به خاطر داشته باشيد كه هر تركيبى از سير و سير داغ تهيه شده در منزل داراى منافعى جهت قلب و عروق بوده و داراى خاصيت ضد سرطانى است . در زير پاره اى از ادعاهاى فروشندگان و حقايق نهفته در آنها درج مى گردد.
سير ما فاقد بو مى باشد
بوى سير نخست از باقيمانده خرده هاى سير در دهان و سپس از معده و بالاخره از تركيبات گوگردى خارج شده از پوست بدن و ريه به مشام مى رسد . كليه كپسول ها مرحله اول يعنى بوى بد دهان را فاقد هستند . آنها كه لعاب دارند در معده هم ايجاد بو نمى كنند. كليه محصولات حاوى گوگرد و آلى سين . (طبق جدول شماره 1 14 ) حتى اگر به اندازه دارويى مصرف شوند از طرق ريه و پوست بدن ايجاد بو مى كنند.
آلى سين ناپايدار است
بعضى از شركت ها رقباى خود را كه مدعى وجود آلى سين در محصولاتشان هستند نفى كرده و مى گويند آلى سين به قدرى ناپايدار است كه نمى توان آن را در كپسول جاى داد. آلى سين حتما در گرماى اتاق و با وجود رطوبت بسيار ناپايدار است . به هر تقدير بعضى از محصولات داراى آلى سين خشك شده و تثبيت شده و يا به عبارت بهتر اكثرا حاوى آلى سين بالقوهخ مى باشند، يعنى داراى آلى ئين و آلى ناز تثبيت شده بوده كه در دستگاه گوارش به آلى سين تبديل مى شوند . با قبول اين حقيقت كخه مقدار آلى سين حاصله از اين طريق قابل پيش بينى نيست ، اما در بروشور بعضى از شركت ها مدعى اين هستند كه آلى سين وجود دارد .
محصولات آنها فاقد آلى سين يا سولفيد مى باشد
يك شركت با كمال رشادت نمايش مى دهد كه محصولات شركت ديگر فاقد آلى سين و هر نوع محصول تغيير يافته آن است و مدعى بى ارزش ‍ بودن محصولات آن شركت مى شود، در حالى كه مؤ ثر بودن آن محصول در آزمايش هاى بالينى و تحقيقات ديگر به اثبات رسيده است .
آلى سين سمى است
شركتى كه محصول فاقد آلى سين توليد مى كند اظهار مى كند كه آلى سين سمى است . ممكن است اين ادعا در مورد آلى سين تنها و يا سير غنى شده از آلى سين كه توسط لوله به معده موش هاى آزمايشگاهى وارد مى كنند، درست باشد ولى آلى سين محصولات تجارى توانايى مسموم كردن را ندارد . در بعضى از قسمت هاى جهان ، مردم روزانه يك كومه سير و حتى بيشتر از آن را مى خورند و هيچگونه آثار بيمارى در آنها ديده نمى شود. آلى سين ممكن است براى بعضى از مردم تحريك كننده باشد كه در آن صورت براى آنها محصولات فاقد آلى سين تجويز مى شود .
محصول را خودتان بسازيد
بهترين محصولات از نظر قدرت ، كيفيت و هزينه آنهايى هستند كه خود شما آن را مى سازيد . اگر خود شما نوع محصول را تهيه كنيد هر گونه ترديدى در مورد قدرت سير از ميان مى رود و شما مى توانيد محصول مؤ ثرترى از آنچه در بازار است فراهم كنيد. قبل از استفاده هر گونه محصول خانگى با مراجعه به فصل سيزدهم از عوارض جانبى آن مطلع شويد.
آلى سين محصولات خانگى
همان طور كه ديديم بريدن سير يك واكنش بيوشيمى را پديد مى آورد كه موجب حصول آلى سين مى شود و به سير بريده شده بوى تند و طعم گزنده مى دهد و داراى خاصيت آنتى بيوتيكى مى باشد . پس از گذشت بيست و چهار ساعت در حرارت اتاق ، آلى سين شروع به تشكيل تعدادى از تركيبات مى كند كه همه آنها نيز داراى خاصيت دارويى هستند . پس از يكى دو روز، تمام آلى سين تبديل به محصولات جنبى مى شود. يعنى با تهيه فرم مورد نظرتان شما مى توانيد از خراب شدن محصول با گرماى مخرب كه ممكن است طى مراحل تهيه تجارى وارد شود طبق روشهاى جلوگيرى كنيد .
1 سير را له كرده با مايعى مخلوط و بلافاصله آن را مصرف كنيد و از آلى سين زياد آن بهره ببريد.
2 سير له شده را در آب ، سركه و يا اتانل قرار داده پس از سه تا شش ‍ ساعت سوپى را كه حاوى بسيارى از تركيبات سير، از جمله آلى سين زياد است خواهيد داشت . در بعضى از دستورات خواهيد ديد كه من مدت خيساندن آن را از سه ساعت تا تمام شب ذكر كرده ام .
3 اگر خيسانده مرحله قبل را براى دو يا سه روز به همان حال بگذاريد، تمام آلى سين و خيلى از اثرات محرك آن حذف ولى بسيارى از خواص ‍ محرك سير بدون حرارت زيادى كه روغن هاى تجارى با آن به دست مى آيد حفظ و محصول مشابه آن توليد مى شود. محصول سه روز مانده هم تازه تر و هم توانمندتر از محصول مشابه در مغازه مى باشد .
4 سير له شده را در روغن خيسانده تركيبى از آن را كه در سير تازه و يا اكثر محصولات تجارى وجود ندارد به دست آوريد .
5 تهيه پودر با خشكانيدن برش هاى سير با درجه حرارت كم ، شما را از داشتن آلى سين زياد مطمئن مى كند . اين پودر خانگى را مى توانيد در كپسول هاى ژلاتينى و به صورت حلب عسلى نگهدارى كنيد .
مشمع سينه
تعداد 5 تا 8 حبه سير را له كرده روى پارچه نازكى بماليد و از طرف پارچه روى سينه قرار دهيد و روى آن را با پارچه ضخيم ترى بپوشانيد و كيسه آب گرمى روى آن گذاشته و آن را با پتو محفوظ كنيد . اين درمان سنتى سرماخورگى و برونشيت و سينه پهلو مى باشد . توجه داشته باشيد كه حداكثر تا بيست دقيقه ادامه يابد و گرنه ايجاد سوختگى مى نمايد، چون بعضى از پوست ها بسيار حساس هستند .
ماساژ سينه
چند حبه سير را از كومه جدا كرده آنها را برش داده و با يك پياز كامل مخلوط كنيد و آن را در يك پارچه پنير سازى بپيچيد، پارچه پنير رطوبت را در روغن حفظ مى كند . مخلوط به دست آمده را با پارچه مربوطه روى سينه بماليد.
كمپرس (سرد )
سه حبه سير را با يك ليتر آب مخلوط كرده و پارچه را در آن فرو برده و روى ناحيه آسيب ديده قرار دهيد و تا زمانى كه پارچه از حرارت بدن گرم شود آن را نگهداريد (معمولا پانزده دقيقه ) و در صورت تمايل اين كار را تكرار كنيد، اين عمل درمان خوبى براى آفتاب زدگى است . شما مى توانيد يك كمپرس سرد با سركه به ترتيب زير درست كنيد . براى كمپرس مختصر يك گلوله پنبه در روغن يا سركه سير فرو بوده و با نوار يا چسب روى محل آسيب ديده قرار دهيد.
كمپرس (گرم )
كمپرس ، حاوى خيلى از خواص ضماد مى باشد ولى خاصيت تحريكى آن كمتر است . آب موجود در كمپرس قادر است به جايى رسوخ كند كه ضماد چنين توانايى را ندارد، از جمله در بين انگشتان و يا منافذى كه عفونت انگل ها در آنجا وجود دارد .
سه تا شش حبه سير را با نيم ليتر آب گرم آميخته و آن را در آب در حال جوش وارد كرده و حرارت را قطع كنيد و چند دقيقه صبر كنيد تا حرارت آن به حدى برسد كه بتوان آن را لمس كرد. پارچه اى را در آن خيسانده و مستقيما آن را در محل مورد نظر قرار دهيد. سپس جهت گرم و مرطوب بودن پارچه ، از آب گرم روى آن بريزيد . اين كار مخصوصا ضد قارچ مى باشد . خواص آنتى بيوتيكى و ضد قارچى سير پس از بيست دقيقه در گرماى زياد از بين مى رود، بنابراين بلافاصله پس از ريختن آن در آب جوش ‍ آن را مصرف كنيد .
شربت سير فرد خبره ( cocktail garlic connoisseures a )
حلال هاى مختلف ، تركيبات متفاوتى از سير استخراج مى كنند. آب ، سركه ، الكل و روغن هر يك تركيب خاصى را پديد مى آورند . مثل الكل و آب بهترين حلال استخراج آلى سين هستند . خيساندن سير له شده در روغن توليد اجوئن و دى تئين دو تا از اجزاء سير را كه جهت رقيق كردن خون مهم هستند غنى تر مى كند . توجه داشته باشيد كه اجوئن در سير تازه يافت نمى شود ولى از بريدن سير تازه حاصل مى شود. كاكتيل سير من به ترتيب زير درست مى شود:
سه حبه سير
يك قاشق غذاخورى اتانل
يك قاشق غذاخورى سركه
يك قاشق غذا خورى روغن زيتون
مواد بالا را در يك مخلوط كن ريخته و آن را خوب به هم بزنيد و يك چهارم فنجان آب داغ به آن بيفزاييد . بدون به هم زدن ، سه ساعت بعد يك سوم آن را به يك فنجان آب گرم اضافه كرده و ميل كنيد. بعد از سه تا شش ‍ ساعت ديگر به همين ترتيب بخوريد تا تمام شود .
بيان اين مطلب به نظر مى رسد مثل نوشيدن چاشنى سالاد باشد ولى من آن را بسيار مطبوع و مقوى و محرك با طعم سير مى دانم . خوردن سير خام روده مرا آزار مى دهد ولى محصول فوق الذكر اين طور نيست .
سير پخته
سير پخته شده به عنوان تقويت جريان خون بسيار مؤ ثر است . در حقيقت ، خاصيت رقيق كنندگى خون توسط سير براى اولين بار توسط ساكنان هند كه آن را پخته و با غذا مى خورند كشف شد . عده اى از پژوهشگران عقيده دارند كه پختن و يا حرارت دادن ، تركيبات مفيد ديگرى از سير را توليد مى كند كه عكس العمل حساسيت و احساس درد را مى كاهند . سنتى ترين روش سير پخته ، سرخ كرده آن است كه : سير را به طور نازك بريده و در مقدار كمى روغن قرار داده و پس از دوالى سه دقيقه سبزيجات را با ديگر تركيبات تفت داده و سپس آن را به آرامى مى پزند .
جوشانده (decoctian )
سه حبه سير را بريده و آن را در داخل ماهيتابه در بسته قرار داده و براى مدت بيست دقيقه با شعله خيلى كم آن را حرارت داده و ماهيتابه در بسته را در جايى قرار دهيد تا حرارت ظرف با حرارت اتاق يكسان شود . اين طرز حرارت دادن تمام آلى سين سير را به تركيبات گوگردى آن تبديل مى كند كه موجب كاهش تحريك مى باشد . عده اى از پژوهشگران را عقيده بر اين است كه جوشانيدن سير موجب افزايش تركيبات گوگردى است كه خود باعث باز شدن برونش افراد آسمى بوده و مانند داروى ضد احتقان و ضد سرفه و تنظيم كننده اخلاط عمل مى كند . جوشانده سير به طور سنتى براى درمان آسم به كار مى رود .
دوش (شستشوى زنانه ) (douche )
سه حبه سير را با يك و نيم ليتر آب گرم خيلى خوب مخلوط كرده و از يك پارچه تميز عبور داده ، سپس دو قاشق غذا خورى سركه سيب به آن اضافه كرده و به مدت بيست دقيقه آن را در واژن نگهدارى كنيد .
تنفيه
دكتر كريس دترايج (251) از ميسورى مى گويد: دو حبه سير را با آب گرم مخلوط و با استفاده از سرنگ به كودكان تقيه كنيد . با يكى دو بار مصرف كرم هاى سنجاقى را معدوم خواهد كرد كه البته در مورد آنفولانزا و تب ها نيز چنين مى كند . تركيبات سير مستقيما جذب جريان خون مى گردد.
ضماد پا
چند كومه سير پاك شده را در يك مخلوط كن با آب داغ قرار داده آن را خوب له كنيد، كف پاها را كمى روغن زيتون يا روغن بادام بماليد، ضماد آماده شده را در كف پاها قرار دهيد و روى آن را با پارچه مرطوب بپوشانيد، يك كيسه آب داغ ، كمپرس مرطوب داغ و يا ماساژ شديد نتيجه بيشترى خواهد داد . ظرف مدت ده تا پانزده دقيقه ، پا احساس داغى مى كند رايحه تند (252) سير در گلو ظاهر مى شود و چون تركيبات سير از طريق پوست بدن جذب شده و از طريق ريه دفع مى گردد. جهت جلوگيرى از سوختگى پوست پس از بيست و پنج دقيقه ضماد را برداريد و در مورد سوختگى در اين مورد احتياط نماييد.
پاشويه (bath foot )
شش حبه سير را با نيم ليتر آب داغ خوب مخلوط كرده و آن را در جايى بى حركت قرار دهيد . پس از يك ساعت آن را در ظرف مناسب قرار داده تا قوزك پا آب داغ تا حد تحمل بريزيد و سپس از مايع تهيه شده به آن بيفزاييد و جهت گرم نگهداشتن ظرف تا حد نياز آب داغ اضافه كنيد . مدت پانزده دقيقه پا را در ظرف نگهداريد . اين عمل عفونت هاى قارچى و كل سيستم را همانند ضماد پا درمان مى كند. اين درمان تقويت بسيار خوبى جهت خستگى مى باشد .
دم كرده (infusion )
سه حبه سير بريده يا له شده را خوب مخلوط كرده آن را در كف ظرفى ريخته و نيم ليتر آب داغ ( نه جوشان ) به آن اضافه و روى آن را كاملا بپوشانيد و براى مدت يك شب دست نزنيد . سپس آن را صاف كرده در مدت دوازده ساعت مصرف كنيد .
دم (استشمام ) (inhaler )
يك يا دو حبه سير را له كرده آن را داخل پارچه كتانى پيچيده جهت عفونت سينوس ، سرماخوردگى و يا برونشيت زير سوراخ بينى بگيريد، بوى مواد گوگردى وارد مجارى تنفسى فوقانى مى شود.
آب گيرى يا افشره
آب يك كومه سير را كه حبه آن بريده شده با آب ميوه گيرى استخراج (اگر پوست آن را هم جدا نكنيد اشكال ندارد ) و بلافاصله آن را تنها و يا با آب هويج بنوشيد . البته جهت كاهش خاصيت تحريك كنندگى ممكن است آن را پس از سه روز بنوشيد .
قطره بينى
چند حبه سير را له كرده با آبميوه گيرى آب آن را بگيريد . ده برابر آن آب اضافه كرده و خوب به هم بزنيد . به هنگام بروز اپيدمى جهت جلوگيرى از سرماخوردگى و آنفولانزا در بينى بچكانيد . اين درمان روستاييان چينى است .
روغن شماره 1
سه تا هشت كومه سير را در مخلوط كن مخلوط كنيد . اگر مخلوط كن در دسترس نمى باشد، آن را به خوبى برش داده و در يك ظرف يك چهارم ليترى بريزيد و روى آن را با روغن زيتون بپوشانيد و خوب تكان دهيد. براى سه روز آن را در جاى گرم نگهدارى كنيد و گاه گاهى جهت مخلوط شدن سير و زيتون ظرف را بگردانيد و سپس با پارچه اى آن را صاف كنيد و در جاى خنك نگهداريد .روغن سير جهت گوش درد بسيار خوب است . دقت كنيد كه هنگام ريختن در گوش بايستى آن را گرم كرد . اين روغن جهت خوشمزه كردن سالاد و غذاى سرخ كرده نيز به كار مى رود (البته روغن را پس از پختن غذا اضافه كنيد ) .
روغن شماره 2
سه تا هشت كومه سير له شده را به هم زده و روى آن را با روغن بادام بپوشانيد و براى مدت سه روز در جاى گرم قرار دهيد . سپس با پارچه آن را صاف كرده به اندازه يك سوم آن گليسرين بريزيد . در محل خنك نگهدارى كنيد .
روغن پهن شده (spread oil )
اول شب يكى و يا دو حبه سير را بريده با جعفرى مخلوط و آن را با چنگال و كارد خرد كنيد روى آن را با روغن زيتون پوشش دهيد . صبح روز بعد جهت صبحانه با ماليدن آن روى نان همانند كره كه روى نان ماليده مى شود ميل كنيد، البته در طول شب مقدارى از بوى تند آن كاسته مى شود.
ضماد شماره 1
جهت ضماد كم ، ابتدا محل درمان را كمى با روغن چرب كرده تا از احتمال تحريك جلوگيرى نمايد . سير خوب نرم شده را در پارچه قرار داده روى پوست بگذاريد و آن را نوار يا بانداژ ببنديد و سپس جهت كارآيى بيشتر با پارچه مرطوب داغ تا حد لزوم آن را گرم نگهداشته ، پس از 15 الى 20 دقيقه آن را برداريد، چون اگر زياد روى پوست بماند، باعث سوختگى پوست مى شود . جهت كاربرد طويل المدت از كمپرس روغن سرد و يا سركه بهره جوييد ( به ضماد پا در همين فصل صفحه 195 مراجعه شود .)
ضماد شماره 2
براى ناحيه وسيع ، ابتدا به اندازه كافى سير بريده و آنها را روى يك طرف پارچه و يا حوله پهن كرده و طرف ديگر را روى آن را برگردانيد و سير داخل پارچه را نرم و پارچه را باز كرده سير له شده را در وسط پارچه ماليده و در محل درد قرار داده و آن را با نوار و يا بانداژ ثابت كنيد و رويش را با كيسه آب داغ و يا حوله داغ ماساژ دهيد تا اثر بيشترى داشته باشد . هيچگاه بيشتر از بيست دقيقه سير را در محل درد باقى نگذاريد .
ضماد شماره 3
سير را بريده و آن را گل بابونه خشك مخلوط كنيد و كمى آب داغ به مخلوط اضافه كنيد تا آن ها را به هم بچسباند و آن را روى محل مورد درمان پهن كنيد، روى آن را بپوشانيد تا در محل باقى بماند. اين ضماد به اندازه سير تنها محرك نمى باشد. جهت نتيجه بهتر روى آن گرما وارد كنيد و پس از پانزده تا بيست دقيقه آن را برداريد.
سير خام
سير خام به صورت بريده و يا له شده از قويترين اشكال آن است . چند راه خوردن آن به طور داغ تا ملايم در زير درج شده است :
1 يك حبه سير را جويده و فرو دهيد .
2 سير خرد شده را با آب و يا شير مخلوط كرده ميل كنيد.
3 سير خرد شده را با نصف ليوان آب هويج مخلوط و سپس ميل كنيد .
4 سير خرد شده را با مقدار كمى ژل آلوورا (253) مخلوط و ميل كنيد .
5 سير بريده شده و يا له شده را با سوپ و يا برنج قبلا تهيه شده ميل كنيد .
6 طبق دستور دكتر سابوتى دارماناندا براى سير خام ، آب يك ليمو را گرفته و سه حبه سير بزرگ يا پنج حبه سير كوچك را پس از پوست كندن نصف كرده و در آن بيندازيد و يك ليوان آب و كمى زنجبيل تازه و يا پودر و كمى عسل به آن بيفزاييد آنها را كاملا مخلوط كنيد تا اين كه سير نرم شود سپس ‍ تمام آن را ميل كنيد .
نشستن در وان (bath sitz )
يك كومه سير را خوب برش داده و مخلوط كنيد و يك ليتر آب جوشان روى آن ريخته براى چند ساعت آن را به حال خود گذاشته تا گرماى آن در حد حرارت اتاق شود . ظرفى بيابيد كه بتوان در آن نشست آن قدر آب جوش داخل آن بريزيد تا به تهى گاه شما برسد و مقعد و آلات تناسلى را فرا گيرد . مايع تهيه شده را داخل ظرف بريزيد و مدت ده دقيقه داخل آن بنشينيد . اين طرز درمان براى هموروئيد، عفونت هاى واژنى و يا مشكلات پوستى آلات تناسلى كارآيى دارد .
بخور
يك دوم كومه سير را له كرده و يا خوب برش دهيد و آن را در ظرفى ريخته و مقدار نيم ليتر آب جوش روى آن بريزيد و روى آن يك حوله حمام بيندازيد و سر خود را جهت استفاده از بخار حاصله زير حوله ببريد . مواظب باشيد كه خود را نسوزانيد .
شياف شماره 1 ( 1 suppository# )
پوست كاغذ مانند يك حبه سير را بدون آسيب زدن به بدنه آن جدا كرده به طورى كه ماده محرك آن رها نشود . سپس آن را در روغن زيتون فرو برده هنگام خواب داخل واژن و يا مقعد قرار داده و تا صبح در آنجا بماند .
شياف شماره 2
سير را مطابق دستور بالا آماده كرده و آن را در گاز (254) پيچيده با نخ ببنديد به طورى كه دنبال نخ دراز باشد و آن را در روغن زيتون فرو برده ، در واژن و يا مقعد قرار دهيد . اين طريق راحت تر از روش قبلى است .
شياف شماره 3
پودر سير را با كره ذوب شده و كاكائو مخلوط كرده تا ظاهر ضخيم گل مانندى پيدا كند و آن را در يخچال قرار داده پس از سرد شدن روى يك صفحه به ضخامت 4/1 تا 8/1 اينچ بماليد و آن را به نوارهايى به طول يك اينچ برش دهيد . محصول نهايى بايستى به اندازه سيگار معمولى قطر و به اندازه 3/1 آن طول داشته باشد . آن را در يخچال قرار دهيد ولى قبل از استفاده بايستى گرماى آن به درجه حرارت اتاق برسد .وقتى كه شياف داخل شد كره كاكائو با حرارت بدن ذوب شده و خاصيت سير ظاهر مى شود .
شربت شماره 1 (1 # syrup )
ده يا دوازده كومه سير را برش داده و سپس آنها را در لايه هاى نازك در ظرف بگذاريد و يك در ميان بين لايه ها شكر بريزيد و بدين ترتيب يك ظرف نيم گالنى را پر نماييد و به مدت دو روز به آن دست نزنيد، ملاحظه خواهيد نمود كه شكر مايعات سير را بيرون خواهد كشيد و مايع ديگرى را به آن نيفزاييد . اكنون آن را از صافى پارچه اى گذرانيده و شربت حاصل جهت درمان سرفه و برونشيت ، جمع شدن خون در ريه ها، سرماخوردگى ، گلو درد، خروسك و صدا گرفتگى بسيار مفيد است .
شربت شماره 2 (2 # syrup )
چند كومه سير را بريده و آنها را در ظرف شيشه اى تميز بريزيد و روى آن را با عسل حرارت داده نشده خام بپوشانيد . ظرف مدت يك روز آب سير با عسل در هم آميخته و شما مى توانيد هر نيم تا يك ساعت يك قاشق چايخورى از آن را جهت درمان سرفه ، گلو درد و يا رفع انباشتگى خون در ريه ميل كنيد.
تنطور (tincture )
يك كومه سير را بريده و آن را در نيم ليتر مايعات با الكل زياد بريزيد و روى آن را پوشانيده براى مدت دو تا سه روز دو تا سه بار آن را بچرخانيد . سپس ‍ آن را صاف كرده و روزانه سى تا شصت قطره از آن را ميل كنيد.
سركه
يك كومه سير را تميز و له كرده آن را در هشتم ليتر اتانل و يا سركه سيب قرار دهيد. پس از يكى دو هفته آن را صاف و مصرف كنيد.
اتانل
يك تا سه حبه سير را چرخ كرده و با سه چهارم فنجان اتانل مخلوط و پس ‍ از سه ساعت جهت رفع سرماخوردگى ، آنفولانزا و ديگر عفونت ها هر چند ساعت يك قاشق چايخورى از آن را ميل كنيد. جالينوس پزشك يونانى از آن به عنوان آنتى بيوتيك و مرطوب كننده بانداژ گلادياتورهاى زخمى استفاده مى كرد
كلام آخر
دكتر داراماندا مدير پروژه ارتقاى ايمنى از سير خام به عنوان آنتى بيوتيك جهتپيشگيرى و درمان ايدز و عفونتهاى فرصت طلب استفاده مى كند . با پيدايش آثار سرماخوردگى و تا رفع كامل آن سير تازه و يا كمى ماندهميل كنيد. جهت درمان بيمارى هاى حاد و عفونت ها از پاشويه ، كمپرس ها و مشمع استفاده كنيد. سركه ها و شربت هايى از سير تهيه كرده و آنها را همراه غذا مصرف كنيد. اگر هرگونه ناراحتى در ارتباط با قلب و عروق و يا سرطان داريد و يا در خطر ابتلاى بهآنها هستيد، روزانه اقلا نصف و يا يك حبه سيرميل كنيد فصل پانزدهم : سير جهت درمان بيمارى هاى خاص
در اين فصل چگونگى مصرف سير جهت طيف گسترده اى از بيمارى ها تشريح مى گردد. ابتدا طرز صحيح استفاده از سير به عنوان دارو توسط افراد مطرح مى شود. براى هر وضعيت با آثار مداوم بايستى به پزشك مراجعه شود . در ضمائم كتاب من منابعى را كه در يافتن پزشكى كه از روش هاى طبيعى و گياهان به شما كمك مى كند، ذكر كرده ام . تحت هيچ شرطى شما نبايستى از پيشنهادهاى ذكر شده در اين كتاب ، به جاى مراجعه به پزشك صلاحيتدار و اجراى دستورات او، استفاده كنيد. ضمنا با مراجعه به فصل سيزدهم از عوارض جانبى و موارد منع مصرف سير آگاهى يابيد. سير مى تواند سوختگى شديد در پوست بدن به وجود آورد، لذا در موقع قرار دادن سير روى پوست و منافذ بدن بايستى احتياط كامل رعايت شود . به هيچ وجه سير و يا آب سير را بيش از مدت بيست تا بيست و پنج دقيقه در مجاورت بدن قرار ندهيد .
نقش دارويى سير
فعاليت هاى سير هم در طب سنتى و هم در آزمايش هاى كلينيكى جديد به شرح زير عنوان مى شود:
1 ضد آسم : مشكلات تنفسى را در آسم مرتفع مى كند .
2 ضد صرع : تناوب شدت تشنج را كاهش مى دهد .
3 ضد عفونى كننده : با عفونت ها به ويژه در دستگاه تنفسى و هاضمه مبارزه مى كند.
4 ضد درد : با گرفتگى عضلانى و درد اسپاسمى مى جنگند، مخصوصا در دستگاه گوارش .
5 دافع كرم : كرم هاى روده را مى كشد .
6 تقويت قوه باء: ميل جنسى را تحريك مى كند .
7 كاهش دهنده درد روده : كمك به دفع گاز مى كند .
8 عرق آور: عمل تعرق منافذ پوست را بهبود مى بخشد .
9 هاضم : محرك هضم
10 ضد عفونى كننده : مستقيما ميكروب ها را مى كشد .
11 ادرار آور (ملايم ): دفع ادرار را بهبود مى بخشد .
12 قاعده آور: وضع قاعدگى را بهبود مى بخشد .
13 خلط آور: جريان خلط آورى را بالا مى برد . (بهبود سرفه )
14 داروى قرمز كننده : محرك پوست بوده و با قرار دادن آن روى پوست بدن خون را به آن ناحيه جذب مى كند.
15 محرك : افزاينده انرژى براى مدت كوتاه .
16 مقوى : خوردن منظم سير موجب بهبود سلامت و قدرت كلى مى شود.
ورم معده : (inflammation abdominal )
احساس هر نوع سوزش و درد شديد در شكم مستلزم مراجعه به پزشك جهت تشخيص علت مى باشد . جهت درمان دل درد خفيف تعداد سه حبه سير را له كرده و نمك روى آن بپاشيد و سپس آب جوش روى آن ريخته وبه هم بزنيد و در جايى قرار دهيد تا همانند درجه حرارت اتاق شود، براى مدت سه روز دو نوبت از آب آن ميل كنيد.
جوش صورت و پوست (acne )
براى افرادى كه جوش مداوم در صورت و پوست دارند آنتى بيوتيك دراز مدت تجويز مى شود كه تجويزى نامناسب است چون اكثرا با باكترى هاى معمول كه روى صورت يافت مى شوند همراه است . تجويز بلند مدت آنتى بيوتيك مى تواند تعادل عادى باكترى هاى روده را مختل كرده و سلامت فرد را با مشكل مواجه كند كه معالجه آن چندين سال به طول مى انجامد . تغيير رژيم غذائى اولين دستور درمان جوش صورت است . چربى ، گوشت و غذاى مقوى را كم مصرف كنيد و در عوض ميوه جات و سبزيجات را جايگزين آنها نماييد . كاربرد سير براى جوش صورت چندين نقش دارد و مى تواند در اين مورد كمك كند .
1 سير آنتى بيوتيك موضعى است .
2 جريان خون را در پوست افزايش مى دهد .
3 خشك كننده است .
من درمان هاى ملايم سير از جمله كمپرس روى بزرگترين جوش و يا قرار دادن ضماد سير روى آن را تجويز مى كنم . چون سير براى مداواى جوش ، از طريق خوردن مناسب نمى باشد . زيرا كه شرايط سيستميك داغى را به وجود مى آورد . گياهان خنك كننده اى چون قاصدك ريشه بابا آدم ويا ريشه انگور ارگان جهت درمان داخلى جوش بر سير ترجيح دارند .
ايدز (aids )
از ديدگاه طب رسمى ايدز غير قابل علاج مى باشد ولى بعضى از افراد تا چندين سال پس از ابتلاى به ويروس hiv زنده مى مانند.اخيرا پژوهشگرانى در جستجوى اين نجات يافتگان هستند تا اطلاعى در مورد طرز زندگى ، رژيم غذائى و حتى سيستم ژنتيكى آنها به دست آورند تا مگر جهت مداواى بهتر مبتلايان به ايدز سر نخى بيابند. در عين حال اكثر كمك هاى درمانى جهت طولانى كردن عمر و درمان عفونت هاى فرصت طلب (255) كه بيماران مشكوك به ايدز مستعد ابتلاى به آن هستند انجام مى پذيرد . به نظر مى رسد كه سير ضمن دارا بودن جايگاه بالايى جهت درمان اين گونه عفونت ها، بهبود سلامتى كلى بيماران مبتلا به ايدز را تضمين مى كند .
معمولا هر موقع روش درمانى ايدز در آزمايش بالينى نويد بهبودى مى دهد خبر آن توسط وسائل ارتباط جمعى فورا به اطلاع عموم مى رسد ولى متاءسفانه بعد از كنفرانس بين المللى ايدز در سال 1989 نتيجه آزمايشى كه با سير روى ايدز انجام شد هر چند بى اهميت و كوچك بود، گزارش نگرديد . پژوهشگران مدت ها بعد آن اطلاعات را در مجله غده شناسى آلمان (256) منتشر كردند . آنها به ده نفر از بيماران مبتلا به ايدز كيوليك سير دادند . لازم به يادآورى است كه كليه آنها داراى كمترين فعاليت سلول كشنده و نسبت نامتعادل سلول هاى t پشتيبان به سلول هاى t بازدارنده (257) كه هر دو از علائم برجسته ايدز پيشرفته و اميد زندگى كوتاه مى باشند بودند . علاوه بر اين آنها حامل عفونت هاى فرصت طلبى همچون اسهال كريپتوسپوريديال (258) و يا تبخال بودند.
ابتدا به مدت شش هفته به طور روزانه دو حبه سير ( معادل پنج گرم ) و سپس به مدت شش هفته ديگر روزانه چهار حبه سير به آنها خورانيده شد . سه نفر از آنها قادر به ادامه رژيم فوق الذكر نگرديدند و قبل از خاتمه آزمايش در گذشتند .
نتيجه جالب توجه بود و اگر به جاى سير از داروى فارماكوپه (259)استفاده مى شد به احتمال قريب به يقين خبر آن سريعا به اطلاع عموم مى رسيد. تعداد شش نفر از آنها ظرف مدت شش هفته فعاليت طبيعى سلول كشنده را بازيافتند و در پايان دوازده هفته آزمايش هر هفت نفر فعاليت طبيعى سلول كشنده را دارا بودند (عدم فعاليت سلول كشنده يكى از نشانه هاى پيشرفت ايدز به حساب مى آيد ) . نسبت سلول هاى t پشتيبان به سلول هاىT بازدارنده سه نفر از بيماران به حالت عادى در آمد و دو نفر بهبود يافت و در يكى به همان حال باقى ماند و در مورد يكى هم تقليل پيدا كرد .
خوشبختانه عفونت فرصت طلب بيماران نيز بهبود يافت . اسهال مزمن ، كنديدا، تب هاى ژنتيكى و عفونت مزمن سينوس همگى بهبود يافتند. بيمار مبتلا به عفونت مزمن سينوس قبل از اين آزمايش بالغ بر يك سال داروى آنتى بيوتيكى خورده بود ولى هيچ گونه نتيجه اى در بر نداشت .
چگونگى مؤ ثر واقع شدن سير روى سينوس به طور روشن معلوم نشد . همان طور كه در فصل هشتم بحث شد، سير مى تواند از طرق مختلف روى سيستم ايمنى موثر باشد . سير ممكن است جهت مقابله با عفونت هاى فرصت طلب موجب تقويت سيستم ايمنى شده باشد . آزمايش هاى زيادى نشان داده اند كه سير در مقابل عفونت هاى كريپتوكاس ، كريپتوس يوريديال ، تبخال ، ميكوباكتريا و نئوموسيستيس (260) كه همگى عوامل رايج ايدز هستند، مؤ ثر است . اخيرا پژوهشگران شواهدى يافته اند كه اجوئن سير ممكن است ، مستقيما از گسترش hiv در بيماران مبتلا به ايدز ممانعت كند.
اين آزمايش محدودى بود كه فقط هفت نفر آن را به آخر رسانيدند، مطالعات بيشتر بايستى دنبال شود تا ثابت كند كه سير حقيقتا به بيماران مبتلا به ايدز كمك مى كند . اخبار آزمايش همانند خبر آتش سوزى خطرناكى در اجتماع بيماران ايدز منشر مى شود. و اكثر بيماران اكنون به طور معمول سير مى خوردند . مطالعه اى كه در سال 1993 انجام شد معلوم داشت كه ده درصد بيماران نجات يافته ، علاوه بر خوردن داروهاى معمول از مكمل هاى سير استفاده كرده اند .
سير معمولا در تحقيقات جهت كمك به درمان مبتلايان به ايدز به كار مى رود. دانشگاه بس تير در سياتل يكى از محدود مراكز طبى است كه پروژه تحقيق روى درمان طبيعى ايدز را انجام مى دهد . دكتر جين گيول تينان (261) پزشك كلينيكى است كه اين تحقيق را انجام داده است و مى گويد كليه بيمارانى كه تحمل خوردن سير را دارند بايستى سير بخورند. من اكثرا سير را به عنوان غذا به بيمارانم توصيه مى كنم نه به صورت كپسول و افشره سير. من آنها را وادار مى كنم كه سير خام و يا پخته بخورند.
بيماران مبتلا به ايدز مى توانند سير را به هر صورتى كه وجود دارد مصرف كنند: ضماد، كمپرس ها، روغن سير براى ناراحتى پوستى ، تنقيه براى عفونت هاى مقعد، بخور و يا مشمع سينه براى سينوس و يا مشكلات برونشيتى .
بى اشتهايى (loss appetite )
اغلب ما بيشتر به عنوان چاشنى يا داروى گياهى به سير فكر مى كنيم . كسكيد اندرسن گلر (262) معلم گياهى من در دانشكده ملى داروهاى طبيعى در يورتلند ارگان روزى تشخيص مرا در مورد گياه و چاشنى اصلاح كرد، آن خانم گفت چاشنى ها گياه هستند، من فورا متوجه شدم كه اضافه كردن چاشنى به غذا معمول ترين استفاده از گياهان است كه اشتهاى ما را زياد كرده و هضم غذا را بهبود مى بخشد كه از مهمترين درمان هاى داروهاى طبيعى است . هر سلول و يا سيستم آنزيمى در بدن از غذائى است كه ميل مى كنيم و هر آينه هضم مختل و يا نامتعادل شود، يك نقص و يا عدم تعادل متقابل در بدن به وجود مى آيد و ابتدا اين را با كمبود انرژى و كوفتگى حس ‍ مى كنيم .
كمى اشتها اولين اعلام خطر در بدن و نشانه بروز مشكل مى باشد . درست به اين معنى است كه زمان امساك در غذا و دادن استراحت به سيستم فرا رسيده است . اما كم اشتهايى مزمن نيازمند محرك و گرم كردن سيستم هاضمه است كه براى آن داروهاى محدودى مثل سير در دسترس داريم . در آزمايش بالينى انجام شده در ژاپن از بيمارانى كه شكايات مبهمى از جمله اشتهاى كم داشتند، مكمل سير اشتهاى اكثر بيماران را بهبود بخشيد . پس توصيه مى شود كه شما آزادانه سير را با غذاى خود بخوريد و يك قاشق چاپخورى آب سير ترشى و اتانل قبل از غذا ميل كنيد . هر آينه به جاى احساس گرماى مطبوع ، خوردن سير موجب تحريك وگرماى شديد شود، مصرف آن را بايستى با گياهان خنك كننده و تلخ از قبيل جنتين (263) يا ريشه انگور ارگان جايگزين كنيد كه البته آن را هم بايد بيست دقيقه قبل از غذا ميل نماييد .
آرتروز (arthritis )
سير جهت درمان آرتروز روماتوئيدى داخلى كه طبيعتا وضعيت داغى دارد مناسب نيست . سير ممكن است درد موضع ملتهب را بدتر كند. آرتروز استخوانى كه ممكن است در اثر سالخوردگى و كاركرد مفاصل باشد طبيعتا وضع سردى دارد، خوردن سير مى تواند به درمان آن كمك كند، ولى اگر درد شديد باشد بايستى احتياط كرده و در صورت مصرف سير بلافاصله خوردن آن را متوقف كرد . از سير و پياز پخته كه با حرارت خاصيت ضد تورمى پيدا مى كنند استفاده شود .زنجبيل با خاصيت ضد تورمى را مى توان به مقدار هر داروى مشابه تجويز نمود. سير جوشانده همان طور كه براى آسم مفيد است در اين مورد نيز مؤ ثر است .سير به علت خاصيت ضد تحريكى ، مى تواند براى آرتروز مصرف خارجى داشته باشد . براى اين منظور با استفاده از ضماد سير كه روى آن را با حرارت خارجى گرم مى كنيد، بهره جوييد، سير و حرارت جريان خون را به محل درد هدايت مى كند و درد كاهش مى يابد . اگر درد زيادتر شد آن وقت درمان ديگرى علاوه بر سير اعمال كنيد. مشابه درمانى در آزمايش هاى بالينى نتايج خوبى ارائه داده است .
آسم
مصريان باستان ، روميان ، ايرانيان و اعراب براى درمان آسم از سير استفاده مى كردند . در قرن دوازدهم فرشته اى به رئيسه راهبه هاى آلمان نازل شد و چگونگى معالجه آسم با چاى سير را به او آموخت و اين طرز مداوا در طب خانقاهى اروپا رايج شد .حتى طب متداول در آلمان و ايالات متحده در نيمه اول قرن دوازدهم از سير براى درمان آسم استفاده مى كردند .مكانيزم بيوشيمى سير ممكن است روى موادى به نام پروستاگلاندين اثر گذارد. براى اين منظور سير را بايستى پخت و يا آن را حرارت داد . در اين جا دستور فرشته به هيلدگارد ون بين گن (264) رئيسه خانقاه درج مى شود: دو حبه سير را خوب بريده و يك مشت برگ زوفاى مصرى به آن اضافه كرده و براى مدت بيست تا سى دقيقه آن را آهسته بجوشانيد . سپس به اندازه نياز ميل كنيد.
همزمان با آن پزشكان گياهى انگلستان نيز از تنطورى از سير و لوبليا (265) و حشيشه السعال (266) جهت درمان آسم استفاده مى كردند .
قلب و عروق / بيمارى سرخرگ شريانى
چنانچه در فصل نهم اظهار شد سير جهت تقويت گردش خون مؤ ثر است . لااقل از زمان يونان باستان سير براى درمان بيمارى قلب و عروق و يا سخت شدن رگ ها به كار مى رفته است .
پزشكان رسمى در آلمان از سير جهت جلوگيرى و معالجه بيمارى هاى قلب و عروق و سرخرگ شريانى استفاده مى كنند . (به قسمت حمله قلبى و لنگيدن همين فصل رجوع شود ) براى اين منظور لااقل بايستى روزانه يك حبه سير خام و يا پخته ميل شود . جهت جلوگيرى مقدار كمترى هم مؤ ثر است . به مقدار 600 تا 900 ميليگرم پودر سير .
گاز و گزيدگى (stings and bitis )
چنين به نظر مى رسد كه سير جهت معالجه گاز و گزيدگى مارها، عقرب ها و حشرات و حيوانات وحشى بيش از هر منظور ديگر در دنيا به مصرف مى رسد . سير له شده را در محل گزش قرار مى دهند. در ممالك عربى و هندوستان سير را جويده مقدارى از آن را كه با بزاق دهان همراه مى باشد مستقيما در محل زخم قرار مى دهند و مقدارى را هم مى خورند . جهت گاز گرفتگى شستن با آب سير بسيار مفيد است .چند حبه سير را در آب گرم مخلوط كرده ، محل گاز گرفتگى را كاملا شسته و يك كمپرس مرطوب روى آن قرار دهيد، البته به دنبال معالجه طبى براى اين گونه موارد باشيد .
لخته شدن خون (clots blood )
چون سير خاصيت رقيق كردن خون را دارا مى باشد علاوه بر معالجات متداول جهت لخته شدن خون از سير هم مى توان استفاده كرد . بعد از حمله قلبى و مغزى و لخته شدن خون در پاها و ريه ، داروهاى رقيق كننده خون تجويز مى شود . نكته مهم : اگر شما از اين داروها استفاده مى كنيد و مايليد از رژيم ملايمى از سير هم بهره مند شويد با پزشك معالج مشورت كنيد.سير مى تواند در اثر اين داروها مداخله كرده آنها را بيشتر فعال نمايد و از عوارض جانبى داروهاى رقت خون كه علت اصلى مشكلات بيمارستانى است جلوگيرى كند.
كورك ها يا دمل ها (boils )
در نمايش كمدى و طنزآميز يونان باستان ، بازيگرى كه به طور ناهنجار در حالى كه يك جفت پوتين نو پوشيده بود و مى لنگيد، مى پرسيد كه آيا مى تواند از ضماد سير جهت درمان كورك پايش استفاده كند . در حال حاضر سير به همين روش در ناحيه گوانكسى (267) چين مورد بهره بردارى قرار مى گيرد از سير به عنوان مصرف خارجى جهت درمان كورك استفاده مى شود . بهترين آنان ضماد سير است كه بايستى دقت نمود در اطراف كورك سوختگى ايجاد نشود و بافت هاى آن آسيب نبيند .كورك ها معمولا نشانه داشتن طبعى داغ مى باشد، لذا بايستى از گياهان سرد مثل قاصدك ،
ريشه بابا آدم و ريشه انگور ارگان استفاده نمود . من مرتبا به كورك مبتلا مى شوم و آنها را توسط ضماد سير كه بيست دقيقه روى كورك قرار مى دهم و نيز شربتى كه از ريشه بابا آدم و برگ گزنه به طور مساوى از هر يك درست مى شود، معالجه مى كنم .
برونشيت
سير يكى از مطمئن ترين داروها جهت درمان برونشيت همراه احتقان است سير خلط آور و بهبود بخش غشاء و آنتى بيوتيك است . پس از ورود تركيبات سير به بدن چه از طريق خوردن و چه از طريق جذب ضماد به وسيله پوست بعضى از تركيبات آن از راه شش ها خارج مى شود.
اين ماده فرار حاوى گوگرد، آنتى بيوتيك و ضد عفونت بوده و بنابراين سير ازداخل و خارج درمان كننده برونشيت و ريه مى باشد . برادر من مبتلا به برونشيت مزمن بودو پس از سال هاى متمادى استفاده از آنتى بيوتيك ها به تدريج نسبت به آنها از جملهآموكسى سيلين ، اريترومى سين ، سولفا و تترا سيكلين حساسيت پيدا كرد. روزى پزشكمعالجش به او گفت : من ديگر آنتى بيوتيكى را نمى شناسم كه به شما بدهم ، تو خودمى دانى . و او به وسيله سير و زنجبيل معالجه خود را شروع و با خوردن يك يا دو حبهسير و يك قطعه زنجبيل تازه هر چند ساعت يك بار و نوشيدن چاىزنجبيل در شب ، آغاز كرد . او سير را در روغن زيتون خرد كرده و براى مدت ده ثانيه آن رادر ماكروويو قرار مى داد تا طعم تند آن زائل شود و يك قاشق بيخ حلق قرار داده و مىبلعيد . گاهى هم يك حبه سير به سرخ كردنى ها و غذاى معمولى اضافه مى كرد، بهتدريج برونشيت او بهبود يافت . پس از شش ماه اثرى از آن باقى نماند . هر موقعاحساس كند كه بيمارى او برگشته خوردن سير و نوشيدن چاىزنجبيل را از سر مى گيرد . جهت معالجه مستقيم برونشيت حاد، از بخور سير، ضماد پا،پاشويه پا كمپرس و يا ضماد سينه روى ناحيه درد استفاده كنيد، درمان از طريق پاتركيبات گوگرد را از راه پوست وارد و ظرف مدت بيست دقيقه از طريق ريه ها خارج مىگردد سرطان
اگر شما و يا هر يك از بستگانتان مبتلا به سرطان و يا در معرض ابتلاى به آن هستيد فصل دهم اين كتاب را كاملا مطالعه و موارد كمك سير را جهت رهايى از سرطان متوجه شويد . سير از چند مكانيزم ضد سرطانى بدن پشتيبانى مى كند . البته به تنهايى درمان سرطان نمى باشد ولى در ضمن درمان هاى ديگر به صورت معمول و يا به صورت جايگزين كمك مؤ ثرى به حساب مى آيد . مطالعات چندى نشان داده است كه سير عوارض جانبى ناشى از شيمى درمانى و اشعه درمانى را كاهش مى دهد .
كنديدا (candida )
كنديدا آل بى كنز (268) قارچى است كه معمولا در دستگاه هاضمه ، روى پوست بدن و واژن يافت مى شود . هر زمانى سيستم ايمنى و يا تعادل طبيعى باكترى هاى مفيد مختل شود كه معمولا در غياب آنتى بيوتيك ها مى باشد رشد زياد كنديدا اتفاق مى افتد . بعضى از اطباء را عقيده بر اين است كه كنديداى با رشد تدريجى در روده عامل علائم قارچى سيستميك همراه با چند نوع حساسيت ، كوفتگى مزمن ، ناراحتى هاى مغزى و هيجانى مى باشد .
سير آنتى بيوتيك مؤ ثر بر عليه كنديدا آل بى كنز بوده و به صورت ضماد، كمپرس ، شتسشوى زنانه (269) و يا تنقيه مستقيما اثر بخش است . استفاده از سير به صورت هاى خوراكى (در فصل چهارم ) به مداواى سيستميك كنديدا در جهت تقويت و ارتقاء سيستم ايمنى كمك مى كند . شما مى توانيد برفك دهان را كه عفونت كنديداى قارچى (270) مى باشد در بعضى از كودكان همانند بيمارى ايدز در بزرگسالان با روغن سير معالجه كنيد . روغن سير را در محل عفونت بماليد . روغن سير مانند سير خام اثر تحريكى ندارد .
شيمى درمانى / پرتو درمانى (radiothrapy . chemothrapy )
سير قادر است از آثار و عوارض جانبى شيمى درمانى و پرتو درمانى پيش گيرى كند . در اين معالجات جهت كشتن سلول هاى سرطانى دارو داده مى شود ولى دارو به ديگر سلول هاى بدن هم حمله ور مى شود. در يك آزمايش بالينى در ژاپن به يك گروه از زنان ضمن شيمى درمانى و پرتو درمانى سير داده شد . آنها كه سير خورده بودند كمتر از گروه ديگر عوارض ‍ جانبى داشتند . جهت اطلاع بيشتر درباره سير و سرطان و شيمى درمانى به فصل دهم رجوع كنيد.
لنگيدن در اثر نرسيدن خون به عضلات پا (claudication )
لنگيدن با تناوبى به علت درد پاها و كپل ها است كه راه رفتن را مشكل مى كند . اين نشانه اى از ناراحتى قلب و عروق و تنگى سرخرگ است . رگ هاى قسمت تحتانى بدن و يا پا تا حدى بسته مى شوند و خون ذخيره پاها تقليل مى يابد . اين امر فاصله اى را كه شخص مى تواند بپيمايد محدود مى كند تا حدى كه ماهيچه ها ناتوان شده و درد و انقباض عضله شروع مى شود. در يك آزمايش بالينى از ناراحتى نرسيدن خون به عضلات پا سير فاصله اى را كه بيماران راه مى رفتند افزايش داد، البته اثرات آن پنج هفته پس از اجرا شروع گرديد. دانشمندانى كه آزمايش را رهبرى مى كردند گفتند كه بهبود حاصله ممكن است در اثر خاصيت رقيق كنندگى خون توسط سير باشد كه آن هم از چهار تا شش هفته طول مى كشد تا اثر كند . به نظر مى رسد كه خون رقيق تر بهتر مى تواند از رگ هاى باريك تر عبور كند.
دكتر آر. اف .وايس (271) از آلمان نويسنده متون استاندارد پزشكى در مورد داروهاى گياهى مى گويد خيلى از حالت هاى شديد كاملا با سير درمانى بهبود يافتند در حالى كه كليه درمان هاى ديگر از انجام آن قاصر بودند.
سرما خوردگى عمومى
در يك آزمايش بالينى در ژاپن ، به شركت كنندگان كه داراى سرماخوردگى عمومى و يا برونشيت ويروسى بودند سير داده شد و نتايج آن ثبت شد، در پايان آزمايش ، نود درصد شركت كنندگان سير را مفيد تشخيص دادند چون كوفتگى ، درد ماهيچه ها و علائم تنفسى كاهش يافته بود . خيلى از بيماران از معالجين خود در خواست آنتى بيوتيك جهت سرماخوردگى و آنفولانزاى خود دارند ولى آنتى بيوتيك براى درمان آنها مناسب نمى باشد، چون روى ويروس هاى اين بيمارى ها بى اثر است . متاءسفانه بعضى از پزشكان به درخواست بيماران پاسخ مثبت مى دهند هر چند كه اين كار مخالف آموزش پزشكى است . علت آن را اين طور توجيه مى كنند كه اگر بيمار دارويى را طلب كند، با مراجعه به پزشك ديگر آن را به دست خواهد آورد . آنتى بيوتيك داراى چند عارضه جانبى مى باشد كه قادر است حالات مزمن را بدتر كند .
اگر به سرماخوردگى و يا آنفولانزا مبتلا بوده و احساس نياز به آنتى بيوتيك نموديد، سير ميل كنيد، سير روى ويروس ها همانند باكترى ها اثر دارد از آن مهمتر اين كه سيستم ايمنى را در مقابل اين مهاجمين فعال مى كند و چون خلط آور است به تميز كردن غشاء مخاطى بسته شده كمك مى كند .سير را به يكى از اشكال خام آن بخوريد و زياد هم بخوريد . درمان دلخواه من مخلوط كردن سه حبه سير درنصف ليوان آب هويج و خوردن تمام آن است و اين عمل را سه بار در روز تكرار كنيد. سوپى از سير و پياز و سبزيجات تهيه كرده به جاى غذا ميل كنيد. در روز دو باز از پاشويه و يا بخور استفاده كنيد. شربت سير جهت درمان سرماخوردگى همراه با سرفه و گلو درد بسيار خوب است ، همراه سير بايستى مقدار زيادى مايعات ميل كنيد چون سير مى تواند خيلى خشك كننده باشد.
اگر شما تب شديد (بيشتر از 120 درجه فارنهايت ) داريد و يا آب بدنتان خشك شده ، سبزيجات سرد مثل اچى ناسه زياد بخوريد . سالانه بيشتر از ده هزار نفر در ايالات متحده آمريكا كه اكثرا سالخورده هستند به علت آنفولانزا فوت مى كنند . يك علت عمومى فوت خشكى همراه آنفولانزاى طولانى است . لذا اگر شما داراى طبيعتى خشك و داراى عطش هستيد از خوردن زياد سير به عنوان دارو خوددارى كنيد و اگر سرماخوردگى و آنفولانزاى شما از سه تا چهار روز بيشتر دوام داشت به پزشك مراجعه نماييد .