ايام در نگاه امام (قدس سره )

مركز تحقيقات اسلامى

- ۱ -


مقدمه
با گذراندن زمان ، انسانهايى بر تارك تاريخ مى درخشند كه انديشه پرفروغشان ، حيات بشرى را روشنى و ايمان استوارشان ، جان آدميان را گرمى مى بخشد.طاير قدسى افكارشان ، زمان و مكان را در مى نوردد و عتقاى تيزپرواز كلامشان در روح و روان نسل ها آشيان مى كند.گذشت ايام ، غبار نسيان بر آرمان بلندشان نمى نشاند و نيرنگ شب پرستان از درخشش رخسار تابنده شان نمى كاهد.اينان ، براى هميشه زنده اند و سخنان روشنگرشان همواره در گوش جان صالحان طنين انداز، هر چند از عالم خاكى رخت بربندند و افلاك نشين شوند.ارج و منزلت سترگشان روز افزون و آوازه نيكشان مستدام باد.
پيشانى سپاس برآستان خداوند سبحان مى ساييم كه در عصر يكى از اين انسانهاى آسمانى قرارمان داد؛ عبد صالح و روح خدا كه با دم مسيحايى اش روح استقلال و آزادى را در كالبد ملت مسلمان ايران دميد و با توكل بر لطف بيكران پروردگار و همراهى مردان و زنان ايثارگر، معجزه قرن و مردمى ترين انقلاب را آفريد و بناى رفيع جمهورى اسلامى را بنيان نهاد؛ شخصيت كم نظيرى كه مجاهدت خستگى ناپذير، نه تنها بر بلنداى استوار فقه و حكمت و اخلاق و عرفان ايستاد، كه فرهنگ و اقتصاد و سياست و حكمت اسلامى را از پس ‍ قرن ها انزوا به عرصه اجتماع آورد و عينيت بخشيد. خداوند متعال با اجداد و اولياى طاهرينش محشور گرداند.
پاسداشت نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران به عنوان بزرگترين دستاورد و گران بهاترين يادگار امام خمينى قدس سره ، جز بار رويكرد هوشيارانه و عمل تولد احياگر اسلام ناب محمدى كه رهبر معظم انقلاب اسلامى ، حضرت آية الله خامنه اى ، آن را به حق ، (سال امام خمينى ) نام نهاده است ، سخت نيازمنديم كه در انديشه هاى ناب و سخنان حكيمانه حضرتش ژرف بينديشيم و عملكرد خويش را با آنها بسنجيم و مطابقت دهيم .
كتابى كه پيش رو داريد، گزيده اى از سخنان معمار بزرگ انقلاب اسلامى است كه به مناسبت هاى گوناگون بيان شده است . گردآورندگان اين مجموعه تلاش كرده اند كه رساترين ، شيواترين و كوتاه ترين سخنان انتخاب و آورده شود. اين سخنان در دو بخش مناسبت هاى شمسى و قمرى سامان يافته و براى آشنايى بيشتر خوانندگان گرامى ،اشارتى كوتاه نيز درباره هر مناسبت آمده است . ماءخذ اصلى اين مجموعه ، (صحيفه نور) است كه در پايان هر سخن ، تنها شماره اصلى جلد و صفحه آن درج شده است .در مواردى كه از ماءخذ ديگر بهره گرفته ايم ، نام آن را نيز آورده ايم .
در پايان ، اميد داريم اين سخنان نورانى ، راهنماى ره پويان راه ولايت و شيفتگان سيره امام خمينى قدس سره باشد و از خداوند متعال مى خواهيم ، نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران را تا ظهور واپسين ذخيره اش ، حضرت مهدى (عج الله تعالى فرجه شريف ) نگاه دارد و به دست با كفايت حضرتش بسپارد، ان شاءالله .
معاونت تحقيقات بنيادين مركز تحقيقات اسلامى
مناسبتهاى شمسى
1 فروردين
عيد نوروز
اميرمؤ منان على عليه السلام مى فرمايد:(هر روزى كه در آن ، نافرمانى و معصيت خدا نشود، آن روز،عيد است .) عيد ملى و باستانى نوروز، نخستين روز از سال شمسى و آغاز فصل بهار است .
# خدايا ما را در اين سال نو اين حالى كه داريم عوض كن ، ما گرفتار هواهاى نفسانى هستيم و تو مى دانى ، و تو مى توانى ما را نجات بدهى .
صحيفه نور جلد 19،ص 283
# تحويل حال الى احسن حال اين است كه انشاءالله در اين سال نو ما تغييرات روحى بدهيم يعنى واقعا تحول بر ايمان حاصل بشود و او به اين است كه همان طورى كه سيره انبياء از اول تا آخر بوده است كه جنگ و صلحشان براى خدا بوده است ...
صحيفه نور جلد 21،ص 106
# از آداب امروز روزه گرفتن است ،از آداب امروز دعا كردن است ،نماز خواندن است و اين به ما مى فهماند كه ملتى بخواهد به ره راست برود و بخواهد استقلال خودش را، آزادى خودش را بخواهد حفظ كند بايد در عيدش و در غير عيدش تذكر داشته باشد، ذكر خدا بكند.
صحيفه نور جلد 17،ص 215
2 فروردين
عمليات فتح المبين
عمليات افتخار آفرين (فتح المبين ) در روز دوشنبه 2 فروردين 1360 در منطقه شوش و دشت عباس ، واقع در شمال خوزستان ، با رمز مقدس (يا زهرا) آغاز شد. اين عمليات پيروزمندانه منجر به نتايج زير گشت :
اسارت 15 هزار نيروى دشمن و كشته شدند 25 هزار نفر،آزاد سازى بيش از دو هزار كيلومتر مربع از خاك ميهن اسلامى ، انهدام چندين لشكر و تيپ زرهى و پياده دشمن ، رهايى شهرهاى دزفول ، انديمشك ، شوش ، چندين جاده و صدها روستا از زير آتش توپخانه دشمن .
# مبارك باد بر شما عزيزان افتخار آفرين پيروزى بزرگى را كه با يارى ملائكة الله و نصرت ملكوت اعلى نصيب اسلام و كشور عزيز ايران ، كشور بقية الله الاعظم ارواحنا له الفدا نموديد...
# اينجانب از دور دست و بازوى قدرتمند شما را كه دست خداوند بالاى آن است مى بوسيم و بر اين بوسه افتخار مى كنم .
صحيفه نور جلد 16،ص 96
# گرچه تمام اين امور برخلاف عادت به صورتى معجزه آسا تحقق يافت ،لكن آنچه انسان را در مقابل رزمندگان ... به خضوع وادار مى كند،بعد معنوى آن است كه با هيچ معيارى نمى توان سنجيد و با هيچ ميزانى نمى توان عمظمت آن را دريافت .
صحيفه نور جلد 16،ص 98
# آيا آنچه خداوند تعالى مى فرمايد:(( (و قذف فى قلوبهم الرعب فريقا تقتلون و تاءسرون فريقا) )) مصداق در فتح مبين نيست ؟...
# ...آيا در ظرف يك هفته ...بيش از پانزده هزار مقتول و هزاران مجروج و آن همه غنايم جنگى امرى عادى است ؟
# آيا فوج فوج تسليم در مقابل عده اى غير معادل با خصم امرى عادى و طبيعى است ؟
صحيفه نور جلد 16، ص 100
پيروزى عظيمى كه رزمندگان شجاع و متعهد ما... در فتح مبين به دست آوردند كه همه جهان آن را با تمام كوشش تاكنون نتوانسته اند عرضه كنند...و آن چنان شكست آشكارى به دشمن وارد كرده اند كه در تاريخ جنگ بى نظير و كم نظير بوده است .
صحيفه نور جلد 16، ص 14
# با كدامين سنجش ها و معيارها مى توان فتح مبين را تحليل كرد و با كدام معادلات مى توان ارزيابى نمود نبرد نابرابرى كه يك طرف آن قدرت شيطانى مجهز به تمام ابزار جنگى سبك و سنگين و برخوردارى از پشتيبانى بى دريغ ابرقدرتها و اكثر دولت هاى منطقه كه با دست باز و روى گشاده تمام امكانات خويش را در اختيار آن قرار داده اند و تمام بوق هاى تبليغاتى جهان نيز از آن پشتيبانى نموده اند و همه جهات تقويت در آن موجود بوده است . و طرف ديگر و قواى مسلحى كه ولادت او پس از انقلاب و پيروزى آن بود و ارتشش تازه از زير سلطه مستشاران آمركائى و فرمانده هان ستمشاهى نجات پيدا كرده و از رژيم طاغوتى به رژيم اسلامى - انسانى انتقال يافته اند...
صحيفه نور جلد 16،ص 133
2 فروردين
تهاجم رژيم شاه به فيضيه
روز دوم فروردين 1342 كه مصادف با شهادت حضرت امام جعفر صادق عليه السلام بود،گروه هاى بسيارى از روحانيون و مردم قم در مدرسه فيضيه اجتماع كردند تا ضمن عزادارى ، پشتيبانى خود را از امام خمينى قدس سره در مخالفت با اقدامات ضد اسلامى رژيم شاه مانند تصويب لايحه انجمنهاى ايالتى و ولايتى و... اعلام نمايند.اين تجمع مورد تهاجم مسلحانه ماءموران رژيم شاه واقع شد و دژخيمان پس از ضرب و شتم طلاب و كشته و زخمى كردن تعدادى از آنان ، محل را ترك كردند.
دستگاه حاكمه با ارتكاب اين جنايت ، خود را رسوا و مفتضح ساخت و ماهيت چنگيزى خود را به خوبى نشان داد.دستگاه جبار با دست زدن به اين فاجعه ، شكست و نابودى خود را حتمى ساخت . ما پيروز شديم ...
صحيفه نور جلد 1، ص 38
# حمله كماندوها و ماءموران انتظامى دولت با لباس مبدل و به معيت و پشتيبانى پاسبان ها به مركز روحانيت ، خاطرات مغول را تجديد كرد، با اين تفاوت كه آنها به مملكت اجنبى حمله كردند و اينها به ملت مسلمان خود و روحانيون و طلاب بى پناه ...
صحيفه نور جلد 1، ص 39
6 فروردين
عزل منتظرى
روز ششم فروردين 1368، پيشواى انقلاب اسلامى كه ايام آخر عمر شريف خود را مى گذراند و همواره نگران آينده اين نظام مقدس بود، در يك آينده نگرى خردمندانه ، قائم مقام خود را كه با دشمنان و منحرفان همنوايى داشت و نصايح حضرتش در او مؤ ثر نيفتاده بود از انسانيت بركنار كرد.
# رهبرى نظام جمهورى اسلامى كار مشكل و مسئووليت سنگين و خطيرى است كه تحملى بيش از طاقت شما مى خواهد و به همين جهت هم شما و هم من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بوديم .
# به شما نصيحت مى كنم كه بيت خود را از افراد ناصالح پاك نماييد و از رفت و آمد مخالفين نظام كه به اسم علاقه به اسلام و جمهورى اسلامى خود را جا مى زنند، جدا جلوگيرى كنيد.
# طلاب عزيز، ائمه محترم جمعه و جماعت ، روزنامه ها و راديو تلويزيون بايد براى مردم اين قضيه ساده را روشن كنند كه در اسلام مصلحت نظام از مسائلى است كه مقدم بر همه چيز است و همه بايد تابع آن باشيم .
صحيفه نور جلد 21،ص 112
# اين مساءله كه نظام در اهداف خود جدى است و با هيچ كس شوخى ندارد و در صورت به خطر افتادن ارزش هاى اسلامى با هر كس در هر موقعيت قاطعانه برخورد مى نمايد، بايد به عنوان يك اصل خدشه ناپذير براى تمامى دست اندركاران و مردم تبليغ گردد.
صحيفه نور جلد 21، ص 113
# وظيفه شرعى اقتضا مى كرد تا تصميم لازم را براى حفظ نظام و اسلام بگيرد، لذا با دلى پرخون حاصل عمرم را براى مصلحت نظام و اسلام كنار گذاشتم .
# دفاع از اسلام و نظام شوخى بردار نيست و در صورت تخطى ، هر كس ‍ در هر موقعيت بلافاصله به مردم معرفى خواهد شد.
صحيفه نور جلد 21، ص 116
# اطرافيان خود را طرد كنيد و از دور خود بيرون بريزيد و اجتماعشان را تعطيل كنيد و به طور علنى به خطاى خودتان اعتراف كنيد.
# چون فردى ساده لوح هستيد، در مسايل سياسى دخالت نكنيد.
# والله من از اول با قائم مقامى شما مخالف بودم .
نامه 6/1/68، حضرت امام
12 فروردين
روز جمهورى اسلامى
روز 12 فروردين سال 1358، روز ظهور شخصيت واقعى مردم ايران و روز تثبيت انقلاب اسلامى است . در اين روز پربركت ، ساختار جديد سياسى - اجتماعى ايران برمبناى آراى اكثريت قريب به اتفاق مردم ايران يعنى 2/98 درصد،برقرار گرديد و نظام مقدس جمهورى اسلامى با اراده الهى و خواست مردم تثبيت شد.
# صبحگاه 12 فروردين كه روز نخستين حكومت الله است از بزرگترين اعياد مذهبى و ملى ماست .
# ملت ما بايد اين روز را عيد بگيرند و زنده نگه دارند.روزى كه كنگره هاى قصر 2500 ساله حكومت طاغوتى فرو ريخت .
# از ملت انتظار آن دارم كه با تمام قوا از اسلام و جمهورى اسلامى پاسدارى كنند.
صحيفه نور جلد 5،ص 234
# خداى تعالى بر ما منت نهاد و رژيم استكبار را با دست تواناى خود كه قدرت مستضعفين است در هم پيچيد و ملت عظيم ما را ارائه و پيشواى ملت هاى مستضعف نمود.
صحيفه نور جلد 5،ص 233
# مبارك باد بر شما روزى كه پس از شهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنج هاى طاقت فرسا، دشمن غول صفت و فرعون زمان را از پاى درآورديد و با راءى قاطع به جمهورى اسلامى ، حكومت عدل الهى را اعلام نموديد.
صحيفه نور جلد 5، ص 233
# اميدوارم كه هر سال روز دوازدهم فروردين ، روز عيد ملت ما باشد كه رسيدند به قدرت ملى و خودشان ، سرنوشت خودشان را به دست خواهند گرفت .
صحيفه نور جلد 5،ص 239
# جمهورى اسلامى است كه مى تواند همه مقاصد ايرانى ، را انجام دهد.
جمهورى اسلام است كه احكام مترقى او بر تمام احكامى كه در ساير قشرها و ساير مكتبهاست تقدم دارد.
صحيفه نور جلد 5،ص 235
# ملت ايران اين روز را عيد اسلامى - ملى تلقى مى كند.و آن روز فتح مطلق و نصر به تمام معناست كه همه مستضعفين جهان را اين نور سنت الهى و سايه پرچم (نصر من الله ) فرا گيرد.
صحيفه نور جلد 12،ص 30
# در سالروز جمهورى اسلامى انتظار دارم كه تمام نهادهاى اين جمهورى ... همه و همه كوشش كنند...در اصلاح درون و برون كه خود با اصلاح آنان كشور روبه صلاح مى رود...
صحيفه نور جلد 17،ص 226
19 فروردين
شهادت آية الله سيد محمد باقر صدر
در پى پيروزى انقلاب اسلامى ايران ، آية الله سيد محمد باقر صدر، از مراجع تقليد نجف ، حمايت همه جانبه خود و ملت عراق را از نهضت امام قدس سره اعلام كرد. اما در پى اين اعلام حمايت ،مورد آزار رژيم عراق قرار گرفت كه منجر به اعتصاب عمومى مردم عراق شد. رژيم بعث با حمله به منزل آية الله صدر،ايشان و خواهر فاضله اش ‍ بنت الهدى صدر را دستگير و زندانى نمود و سرانجام آنان را روز سه شنبه 19 فروردين 1359 در زير شكنجه به شهادت رساند.
# شهادت اين بزرگواران كه عمرى را به مجاهدت در راه اهداف اسلام گذرانده اند به دست اشخاص جنايتكارى كه عمرى به خونخوارى و ستم پيشگى گذرانده اند عجيب نيست ...عجب آن است كه ملت هاى اسلامى و خصوصا ملت شريف عراق و عشاير دجله و فرات و جوانان غيور دانشگاه ها و ساير جوانان عزيز عراق از كنار اين مصيبت بزرگ ... بى تفاوت بگذرند.
صحيفه نور جلد 12 ص 56
# ما شاهد بوديم كه با سيد مجاهد بزرگوار آقاى صدر خواهر مظلومش ‍ چه كردند و با چه شكنجه ها آنها را به شهادت رساندند.
صحيفه نور جلد 13، ص 110
# ...مرحوم آيت ا... صدر را به جرم اينكه از ظلم آنها شكايت داشت و مى خواست حكومت اسلام برقرار باشد شهيد كردند و خواهر مكرمه مظلوم ايشان را هم شهيد كردند.
صحيفه نور جلد 14، ص 174
# ... اين جرثومه هاى فسادى كه به اسم اسلام ... علماى اسلام را شهيد مى كنند، آن هم مثل سيد محمد باقر صدر كه مغز متفكر اسلامى بود و اميد اين بود كه اسلام از او بهره بردارى هاى زيادترى كند و من اميدوارم كه كتابهاى اين مرد بزرگ مورد مطالعه مسلمين قرار بگيرد.
صحيفه نور جلد 14، ص 177
# صدام ... به هدم اسلام و حوزه مقدسه نجف كمر بسته و با مسلمانان مظلوم براى رضاى كارتر، آن كند كه مغول كرد و با علماى اسلام خصوصا حضرت آيت الله آقاى سيد محمد باقر صدر آن كند كه رضاخان و محمد رضا پهلوى با علما و روحانيون و ساير طبقات كردند.
صحيفه نور جلد 12، ص 40
20 فروردين
قطع رابطه سياسى ايران و آمريكا
رابطه سياسى ايالات متحده آمريكا با جمهورى اسلامى ايران ،پس از فراز و نشيب هاى بسيار در روابط دو كشور و بعد از گذشت بيش از يك قرن و نيم از زمان محمد شاه قاجار تا سقوط محمدرضاپهلوى ، در 20 فروردين 1359 قطع شد و در واقع ارتباط استعمارى آمريكا با ايران به پايان خود رسيد.
# رابطه بين يك ملت بپاخاسته براى رهائى از چنگال چپاولگران بين المللى با يك چپاولگر عالمخوار، هميشه به ضرر ملت مظلوم و به نفع چپاولگر است .
# ما اين قطع رابطه را به فال نيك مى گيريم چونكه اين قطع رابطه دليلى بر قطع اميد آمريكا از ايران است .
# ملت رزمنده ايران اين طليعه پيروزى نهايى را كه ابرقدرت سفاكى را وادار به قطع رابطه يعنى خاتمه دادن به چپاولگرى ها كرده است ، اگر جشن بگيرد حق دارد.
# ... ما از خدا مى خواهيم كه رابطه قطع شود.ما ذلت را نخواهيم پذيرفت براى خاطر اينكه يك رابطه با يك ابرقدرت داشته باشيم .
# شرافتى نيست رابطه داشتن با امثال آمريكا، دولت آمريكا يك شرافت انسانى مع الاسف الان ندارد كه ما بخواهيم به واسطه آن شرافت انسانى اش با آن رابطه داشته باشيم .
صحيفه نور جلد 11،ص 35
# اگر كارتر در عمر خود يك كار كرده باشد كه بتوان گفت به خير و صلاح مظلوم است ، همين قطع رابطه است .
صحيفه نور جلد 12،ص 4
# ملت اسلامى ايران از مشكلاتى كه در اين قطع روابط به وجود مى آيد استقبال مى كند و از خطرهاى بزگتر...هراس ندارد.
صحيفه نور جلد 12،ص 43
21 فروردين
شهادت امير سپهبد صياد شيرازى
امير سرافراز ارتش اسلام و سرباز صادق و فداكار دين قرآن سپهبد على صياد شيرازى ، جانشين ستادكل نيروهاى مسلح ، پس از سالها تلاش در سرزمينهاى داغ جنوب و گردنه هاى برافراشته غرب ، در بامداد 21 فروردين 1378 آماج گلوله هاى منافقين خود فروخته قرار گرفت و در اعلى عليين ماءوى گزيد.
# با تقدير از زحمت هاى طاقت فرساى سركار سرهنگ صياد شيرازى كه با تعهد كامل به اسلام و جمهورى اسلامى در طول دفاع مقدس ، از هيچ گونه خدمتى به كشور اسلامى خوددارى نكرده و اميد است در آينده نيز در هر مقامى باشد موفق به ادامه خدمت هاى ارزنده خود باشد.
صحيفه نور جلد 20، ص 15
# براى فعال كردن هر چه بيشتر و بهتر قواى مسلح كشور ضرورت دارد از تجربه اشخاصى كه در متن مسائل جنگ بوده اند استفاده هر چه بيشتر شود، بدين سبب سركار سرهنگ صياد شيرازى ...را تا پايان جنگ به عضويت شوراى عالى دفاع منصوب مى نمايم .
23 تير 1365
29 فروردين
روز ارتش
همزمان با نزديك شدن پيروزى انقلاب اسلامى ، ارتش رژيم شاهنشاهى نيز با پيوستن به مردم ، در براندازى نهايى رژيم سهيم شد. فرار نظاميان از پادگان ها، خوددارى از مقابله با مردم ، سرپيچى از دستورات فرماندهان طاغوت ، رژه پرسنل نيروى هوايى در محضر امام قدس سره شركت در خنثى كردن كودتاى 21 بهمن و پيوستن كامل به صفوف ملت در 22 بهمن 57، از نتايج ارزنده برخورد حكيمانه حضرت امام با ارتش بود و اين عنايت با نامگذارى روز 29 فروردين در سال 1358 به نام ارتش جمهورى اسلامى توسط معظم له كامل شد.
# افراد ارتش موظفند در داخل ارتش حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط را بكنند. توجه ننمودن به اين مسائل موجب ضعف ارتش ‍ اسلامى مى شود و نظام را از هم مى پاشد. سربازان و درجه داران و افسران موظفند سلسله مراتب را حفظ و مراعات كنند...
صحيفه نور جلد 6،ص 24
# ...روز ارتش ... روز افتخار كشور است ، روز سرافرازى ارتش و ساير قواى مسلح است ، تبريك به ارتش و ملت شعار نيست ، شعور و حقيقت است ...
صحيفه نور جلد 14، صى 191
# روز ارتش روز مردم است ، لكن انتخاب يك روز براى ارتش به منظور تجليل بيشتر و تقدير سزاوارتر و نمودار تكريم از چهره سلحشور و رزمنده آنان است .
صحيفه نور جلد 16،ص 133
# ارتش و سپاه و بسيج و ساير قواى مسلح نظامى و انتظامى و مردم پيرو اوليايى هستند كه همه چيز خود را در راه هدف و عقده فدا نموده و براى اسلام و پيروان معظم آن شرف و افتخار آفريده اند.
صحيفه نور جلد 15،ص 154
# ... الان اين ارتش ،ارتش اسلام است و ارتش اسلام احترام دارد و كسى حق ندارد اين احترام را از بين ببرد.
صحيفه نور جلد 6،ص 244
# ارتش اساس يك ملت است حافظ يك ملت است اگر ارتش ، اسلامى و فكرش اسلامى بشود مملكت را به كمال مطلوب مى رساند.
صحيفه نور جلد 10،ص 47
# امروز شما نور چشم همه ما هستيد و ما به وجود امثال شما بايد افتخار بكنيم . شما بايد براى اسلام يك ارتش قوى و يك ارتش مستقل باشيد.
صحيفه نور جلد 17، ص 47
# نيروى زمينى قهرمان كه در حقيقت در تمامى حوادث در نوك پيكان حملات ناجوانمردانه دشمنان بوده است ، به حق چهره راستين و شكست ناپذير و استوار خويش در دفاع از مرزهاى گسترده كشورمان را نشان داد.
# در عمليات هاى بزرگى همچون شكستن حصر آبادان و فتح المبين و بيت المقدس و ده ها عمليات افتخار آفرين ديگر دوشادوش و همگام عزيزان سپاه و بسيج به فتوحات و افتخارات بزرگى نايل شود.
صحيفه نور جلد 12،ص 48
2 ارديبهشت
تاءسيس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى
حضرت امام خمينى قدس سره در دوم ارديبهشت سال 1358 طى فرمانى به شوراى انقلاب اسلامى رسما تاءسيس نهاد مقدس (سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ) را اعلام كرد و شوراى انقلاب با تاءسيس ‍ شوراى فرماندهى سپاه گام اساسى را در جهت سازماندهى اين نهاد برداشت . سپاه در آغاز تاءسيس ، صرفا يك نيروى شهرى به حساب مى آمد، اما حضور در صحنه هاى گوناگون انقلاب بخصوص جنگ تحميلى موجب شد تا حضرت امام قدس سره در 26 شهريور 64 طى فرمانى ، تشكيل نيروهاى سه گانه زمينى ، هوايى و دريايى سپاه را ابلاغ نمايد.
# سپاه پاسداران كه ركن بزرگ در پيروزى انقلاب اسلامى است با اقتدا به مولاى خود سيد مظلومان عليه السلام نجات بخش ملت ايران و اسلام عزيز از شب هاى تاريك و ظلمانى ستم شاهى بوده و در پاسدارى از انقلاب و هدف هاى آن عامل مؤ ثر و ركنى ركين بوده است .
صحيفه نور جلد 16،ص 157
# من از سپاه راضى هستم و به هيچ وجه نظرم از شما برنمى گردد.
# اگر سپاه نبود كشور هم نبود.
# چشم من به شماست شما هيچ سابقه اى جز سابقه اسلامى نداريد.
صحيفه نور جلد 8، ص 258
2 ارديبهشت
اعلام انقلاب فرهنگى
عدم همراهى فكرى دانشگاهها با حوادث انقلاب اسلامى و وجود عناصر وابسته به رژيم پهلوى در دانشگاهها و نيز حركات خصمانه گروههاى نفاق در تبديل كلاس هاى درس ، به ستادهاى عملياتى خود براى تعرض مسلحانه به جمهورى اسلامى ، لزوم انقلاب فرهنگى در عرصه دانشگاهها را ايجاب مى كرد. از اينرو پس از اولتيماتوم سه روزه شوراى انقلاب به گروهكها مردم در 2 ارديبهشت 59 دانشگاه ها را تصرف كردند و امام هم از اين عمل حمايت نمودند و دانشگاه ها تا27 آذر 61 تعطيل شد.
# خروج از فرهنگ بدآموز غربى و نفوذ و جايگزين شدن فرهنگ آموزنده اسلامى - ملى و انقلاب فرهنگى در تمام زمينه ها در سطح كشور آن چنان محتاج تلاش و كوشش است كه براى تحقق آن ساليان دراز بايد زحمت كشيد و با نفوذ ريشه دار غرب مبارزه كرد.
صحيفه نور جلد 19، ص 80
# ملت عزيز ايران و ساير كشورهاى مستضعف جهان اگر بخواهند از دام هاى شيطنت آميز قدرتهاى بزرگ تا آخر نجات پيدا كنند چاره اى جز اصلاح فرهنگ و استقلال آن ندارند.
# و اين ميسر نيست جز با دست اساتيد و معلمان متعهدى كه در دبستان ها تا دانشگاه ها را يافتند و با تعليم و كوشش در رشته هاى مختلف علوم و تربيت صحيح و تهذيب مراكز تربيت و تعليم از عناصر منحرف و كج انديش ، نوباوگان را كه از ذخاير كشور و مايه اميد ملتند همدوش با تعليم در همه رشته ها به حسب تعاليم اسلامى تربيت و تهذيب نمايند.
# و علوم اسلامى را كه مربى اخلاق و مهذب نفوس است كه به دست كارشناسان اسلامى داده تا نوباوگان و جوانان عزيز را بدين مكتب جامع روانبخش آشنا و از تعاليم علمى و عملى آن برخوردار سازند.
صحيفه نور جلد 15، ص 268 -267
# ما بايد با تمام وجود به استقلال فرهنگى برسيم كه استقلال فرهنگى پايه و اساس كشورى آزاد و مستقل است .
# استادان عزيز بايد خود اين اعتقاد را بيابند كه تنها فرهنگ ايران اسلامى است كه نجاتبخش كشور و ملت مان مى باشد.
# به فرهنگ غنى ايران اسلامى تكيه كنيد و مطمئن باشيد كه پيرزى از آن شماست .
صحيفه نور جلد 17، ص 35
5 ارديبهشت
شكست حمله نظامى آمريكا به ايران در طبس
پس از اشغال لانه جاسوسى ، آمريكا براى كسب حيثيت برباد رفته خود و براى رهايى گروگان ها دست به يك اقدام نظامى زد. بدين ترتيب كه 6 فروند هواپيماى c130، 8 فروند هليكوپتر نفربر به همراه 90 كماندوى مخصوص را وارد صحراى طبس كرد تا با همكارى مزدوران داخلى ، نقشه خود را در انتقال گروگان ها به خارج از مرزهاى ايران عملى سازد. در 5 ارديبهشت 1359 آمريكايى ها و ابزار پيشرفته نظامى آنها را در صحراى طبس نابود كرد.
# كارتر بايد بداند كه با اين عمل بسيار ناشيانه حيثيت سياسى خود را به صفر رساند و از رياست جمهورى بايد قطع اميد كند.
صحيفه نور جلد 12، ص 58
# كارتر با اين عمل خود ثابت كرد كه قدرت تفكر را از دست داده است و از اداره يك كشور بزرگ مثل آمريكا عاجز است .
صحيفه نور جلد 12، ص 58
# مقتضى است براى رسيدگى به جرائم آمريكا در حمله نظامى به ايران ، از گروه هاى مختلف دعوت شود كه مشاهده كنند آمريكاى جهانخوار با ادعاهاى طرفدارى از حقوق بشر و صلح دوستى و انساندوستى با يك ملت مستقل چه معامله اى كرده است .
صحيفه نور جلد 12، ص 60
# حمله نظامى آمريكا كه مخالف جميع موازين و قراردادهاى بين المللى است و اگر با شكست مفتضحانه در هم كوبيده نشده بود منطقه را به آتش كشيده بود....
صحيفه نور جلد 12،ص 64
# اكنون كه شيطان بزرگ دست به كار احمقانه اى زده است ، ملت شريف و رزمنده ما بايد به امر خداى تبارك و تعالى با تمام توان خود و با اتكال به قدرت خداى متعال مهيا شود و آماده نبرد با دشمنان خود گردد.
صحيفه نور جلد 12، ص 58،59
6 ارديبهشت
شهادت حجة الاسلام شاه آبادى
# حجة الاسلام و المسلمين حاج شيخ مهدى شاه آبادى از مبارزان نهضت امام قدس سره و نماينده دوره اول مجلس شوراى اسلامى پس ‍ از بارها حضور در جبه هاى جنگ تحميلى ، سرانجام در 6 ارديبهشت 1360 در جزيره مجنون بر اثر اصابت تركش توپ متجاوزان بعثى به شهادت رسيد.
# اين شهيد عزيز علاوه برآنكه خود مجاهدى شريف و خدمتگزارى مخلص براى اسلام بود و در همين راه به لقاءالله پيوست ، فرزند برومند شيخ بزرگوار ما بود كه حقا حيات روحانى به اينجانب داشت كه با دست و زبان از عهده شكرش برنمى آيم .
صحيفه نور جلد 18،ص 267
8 ارديبهشت
روز جوان
دوره جوانى ، ايام بنيانگذارى و شكل گيرى شخصيت و تفكر انسان است . جوان هنگامى كه خود را مى يابد، (بلوغ عقلى ) خود را مواجه با دنياى عظيمى مى بيند كه بايد در آن ايفاى نقش كند و از تمام توان و استعداد خود بهره گيرد. در كشورى مانند ايران كه درصدر بالايى از جمعيت را نسل جوان تشكيل مى دهد، توجه به اين آينده سازان ضرورى است ، به همين بهانه روز 8 ارديبهشت را روز جوان نام نهاده اند تا مسائل اين قشر بهتر بررسى شود.
# جوانى ...فصل شعر و شعور است . باده عشق
# ذخاير ما اين جوانها هستند.
صحيفه نور جلد 1،ص 91
# اميد من به شما جوانان است .
صحيفه نور جلد 5،ص 244
# جوان قلبش لطيف است ، ملكوتى است .
صحيفه نور جلد 22، ص 6
# مبارزه عملى براى جوانان ، زنده كردن روح جستجو و كشف واقعيتها و حقيقتهاست .
صحيفه نور جلد 2،ص 243
# تا جوانى در دست تو است كوشش كن در عمل و در تهذيب قلب و در شكستن اقفال و رفع حجب . باده عشق
# بر جوانها لازم است كه كيفيت معاشرت مؤ انست خود را ملتفت باشند و از معاشر بد اجتناب كنند اگر چه دل آنها محكم به ايمان باشد.
چهل حديث
# اميد من به شما توده جوان است به شما توده معلم است .
# من اميد اين را دارم كه مقدرات مملكت ما بعد از اين بدست شما عزيزان بيفتد و مملكت ما را شما عزيزان حفظ كنيد.
# من اميد آن را دارم كه شماها با علم و عمل تهذيب نفس ، با علم و عمل صالح بر مشكلات خودتان غلبه كنيد.
صحيفه نور جلد 4،ص 179
# بايد هر جوانى يك نيرو باشد براى دفاع از اسلام و همه مردم و هر كس در هر شغلى كه هست مهيا باشد براى جلوگيرى از كفر و الحاد و هجوم بيگانگان .
صحيفه نور جلد 19،ص 139
# جوانان عزيزم كه چشم اميد من به شماست ، با يك دست قرآن را و با دست ديگر سلاح را برگيريد و چنان از حيثيت و شرافت خود دفاع كنيد كه قدرت تفكر توطئه عليه خود را از آن سلب نماييد.
# چنان با دوستانتان رحيم باشيد كه از ايثار هر چه داريد نسبت به آنان كوتاهى ننماييد.
# آگاه باشيد كه جهان امروز دنياى مستضعفين است و دير يا زود پيروزى از آنان است و آنان وارثين زمين و حكومت كنندگان خدايند.
صحيفه نور جلد 12، ص 19
# نكته ديگرى كه از باب نهايت ارادت و علاقه ام به جوانان عرض ‍ مى كنم اين است كه در مسير ارزشها و معنويات از وجود روحانيت و علماء متعهد اسلام استفاده كنيد و هيچ گاه و تحت هيچ شرايطى خود را بى نياز از هدايت و همكارى آنان ندانيد.
صحيفه نور جلد 2،ص 242
10 ارديبهشت
كشف كودتاى حزب توده
با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج ) و پيگيرى پاسداران جان بر كف ، عده اى از سران حزب توده به جرم براندازى نظام ، جاسوسى به نفع بيگانگان ، سرقت و نگهدارى اسلحه و نفوذ در مراكز نظامى و انتظامى در 10 ارديبهشت 1362 دستگير شدند.
# توجه به كارآمدى امنيتى و اطلاعاتى اين جوانان گمنام ... در به دام انداختن سران خيانتكار حزب توده كه چون مار پر خط و خال در براندازى اسلام جز به هدايت تعالى و عنايات خاصه ولى الله الاعظم ارواحنا فداه صورت نگرفته است .
# همين قدر و منزلتى كه ملت ما و ما براى آن عزيزانى كه جاسوسخانه آمريكا را از بين بردند، براى اين جوانانى كه اين جاسوس هاى غير انسانى و اسلامى را...دستگير كردند...براى اينها هم قائليم ...
صحيفه نور جلد 17،ص 258
11 ارديبهشت
روز جهانى كارگر
در اول ماه مه 1886 پليس شيكاگو (در آمريكا) تظاهرات اعتراض آميز كارگران در تشكيل اتحاديه هاى كارگرى را به خاك و خون كشيد و چند تن از رهبران آنها را به مرگ محكوم كرد.در سال 1889 كنگره بين المللى كارگران در پاريس ، به پيشنهاد نماينده كارگران آمريكا، روز اول ماه مه را به عنوان روز جهانى كارگر برگزيد و در پى آن در بسيارى از كشورهاى دنيا كارگران ، با برپايى مراسمى ، ياد و خاطره كارگران به خاك و خون كشيده شده و آن روز را زنده نگه مى دارند.
# از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله شنيده ايد كه نقل شده است كه كف دست يك كارگر را...بوسيد و اين ، يك نشان ارزش است براى كارگر در طول تاريخ .
صحيفه نور جلد 16،ص 14
# چرخ عظيم جوامع بشرى با دست تواناى كارگران در حركت و چرخش است . حيات يك ملت مرهون كار و كارگر است .
صحيفه نور جلد 12، ص 65
# كارگران از ارزشمندترين طبقه و سودمندترين گروه در جامعه ها هستند.
صحيفه نور جلد 12،ص 65
# روز كارگر روز دفن سلطه ابرقدرتهاست ....
صحيفه نور جلد 12،ص 65
# طبقه شريف كارگر... ثابت كرد كه قادر است با خواست خداوند متعال كشور عزيز را با كوشش شبانه روزى از وابستگى نجات دهد.
صحيفه نور جلد 14، ص 209
# اين كارگرهاى ما اشخاصى هستند كه مدير جامعه انسانيت هستند. اداره امور مملكت ها، اداره امور كشورها به دست اينهاست .
صحيفه نور جلد 22، ص 226
# اگر كشورى روبه رشد برود، با دست شما كارگران عزيز روبه رشد مى رود و اگر روبه انحطاط برود،باز هم با شماست كه روبه انحطاط مى رود.
صحيفه نور جلد 22،ص 227
# ملت شريف ما اگر در اين انقلاب بخواهد پيروز شود، بايد دست از آستين برآرد و به كار بپردازد.
صحيفه نور جلد 12، ص 65
12 ارديبهشت
شهادت آية الله ...استاد مطهرى
فيلسوف و متفكر دانشمند، آية الله استاد مرتضى مطهرى از ياران حضرت امام در دوران مبارزه با رژيم پهلوى و از مسؤ ولان بلند پايه نظام جمهورى اسلامى بود كه بعد از عمرى مجاهدت در راه خدا و تلاش خستگى ناپذير در عرصه هاى فرهنگى ، سياسى و مذهبى ، در شامگاه 11 ارديبهشت ماه سال 1358 به دست كوردلان گروه فرقان به شهادت نائل آمد و به ملكوت اعلى پيوست .
# ضايعه تاءسف انگيز شهيد بزرگوار، متفكر و فيلسوف و فقيه عالى مقام مرحوم آقاى حاج شيخ مرتضى قدس سره را تسليت و تبريك عرض ‍ مى كنم .
# تسليت در شهادت شخصى كه عمر شريف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف كرد و با كجروى ها و انحرافات مبارزه سرسختانه كرد.
# من فرزند بسيار عزيزى را از دست دادم و در سوگ او نشستم كه از شخصيتهايى بود كه حاصل عمرم محسوب مى شد.
# در اسلام عزيز به شهادت اين فرزند برومند و عالم جاودانه ثلمه اى وارد شد كه هيچ چيز جايگزين آن نيست .
# تبريك در شهادت اين شخصيت هاى فداكار در زندگى و پس از آن با جلوه خود نور افشانى كرده و مى كنند.
# من در تربيت چنين فرزندانى كه با شعاع فروزان خود مردگان را حيات مى بخشند و به ظلمتها نور مى افشانند به اسلام بزرگ مربى انسان ها و به امت اسلامى تبريك مى گويم .
# من گرچه فرزند عزيزى را كه پاره تنم بود از دست دادم لكن مفتخرم كه چنين فرزندان فداكارى در اسلام وجود داشت و دارد.
# مطهرى كه بر طهارت روح و قدرت ايمان و قدرت بيان كم نظير بود رفت و به ملاء اعلا پيوست لكن بدخواهان بدانند كه با رفتن او شخصيت اسلامى و علمى و فلسفى اش نمى رود.
صحيفه نور جلد 6، ص 109- 110
# وى خدمت هاى ارزشمندى به اسلام و علم نمود و موجب تاءسف بسيار است كه دست خيانت كار اين درخت ثمر بخش را از حوزه هاى علمى و اسلامى گرفت و همگان را از ثمرات ارجمند آن محروم نمود.
# مطهرى فرزندى عزيز براى من و پشتوانه اى محكم براى حوزه هاى دينى و علمى و خدمتگزارى سودمند براى ملت و كشور بود.
# من به دانشجويان و طبقه روشنفكران متعهد توصيه مى كنم كه كتاب هاى اين استاد عزيز را نگذارند با دسيسه هاى غير اسلامى فراموش شود.
صحيفه نور جلد 12، ص 56
# سالروز شهادت شهيدى مطهر است كه در عمر كوتاه خود اثرات جاويدى به يادگار گذاشت كه پرتوى از وجدان بيدار سرشار از عشق به مكتب بود.
# او با قلمى روان و فكرى توانا در تحليل مسائل اسلامى و توضيح حقايق فلسفى با زبان مردم و بى قلق و اضطراب به تعليم جامعه پرداخت .
# آثار قلم و زبان او بى استثنا آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصايح او كه از قلبى سرشار از ايمان و عقيدت نشاءت مى گرفت براى عارف و عامى سودمند و فرحزاست .
صحيفه نور جلد 14،ص 208
12 ارديبهشت
روز معلم
12 ارديبهشت سالروز شهادت آية ا... استاد مطهرى اين معلم نمونه و اسوه تقوا به عنوان (روز معلم ) نامگذارى شده تا همواره و همه ساله ضمن بزرگداشت خاطره آن رادمرد بزرگ و جتهد و فيلسوف بلند آوازه ، از زحمات بى شائبه و ايثارگرانه طبقه عظيم معلمان كه وظيفه سنگين آموزش و پرورش كودكان ، نوجوانان و جوانان اين مرز و بوم را بر عهده دارند قدردانى گردد.
# مقام معلم مقام والايى است ... مقامى است كه خداى تبارك و تعالى از آن تعظيم فرموده است .
صحيفه نور جلد 6، ص 140
# شغل معلمى يك شغل عمومى است براى انبياء گرفته تا اوليا تا فلاسفه و امام تا علما فرهنگى ها كه ماها انشاءالله باشيم .
صحيفه نور جلد 6، ص 236
# در عالم هيچ موجودى به پايه انسان نمى رسد و هيچ شغلى به پايه انسان سازى نمى رسد، پس شغل بسيار بزرگ است بسيار شريف است ... .
# هر چه شغل عظيم باشد، مسؤ وليت به همان مقدار بزرگ و عظيم است .
صحيفه نور جلد 6، ص 237
# نقش معلم در جامعه نقش انبياء است . انبياء هم معلم بشر هستند.
صحيفه نور جلد 8، ص 239
# معلم امانت دارى است كه انسان امانت اوست .
صحيفه نور جلد 14،ص 27
# همه سعادت ها و همه شقاوت ها انگيزه اش از مدرسه هاست و كليدش دست معلمين است .
صحيفه نور جلد 6،ص 237
# بايد معلمين توجه داشته باشند اولا به شغل شريف خودشان كه شغل انبياست و ثانيا به مسؤ وليت خودشان كه همان مسؤ وليت انبياست ...شما هم همان مسؤ وليت را داريد و همان شرافت را .
صحيفه نور جلد 6،ص 237
# كانه فرهنگ سايه اى است از نبوت و فرهنگى ها سايه اى هستند از نبى . اين سايه بايد عمل كند به آن طورى كه ذى ظل عمل كرد.
صحيفه نور جلد 6، ص 237
23 ارديبهشت
لغو كاپيتولاسيون در ايران
به موجب لايحه كاپيتولاسيون اگر اتباع بيگانه در كشور ميزبان مرتكب جرمى شوند، ميزبان حق محاكمه آنها را ندارد و مجرم بايد در كشور خودش محاكمه شود.به موجب اين لايحه ، آمريكاييان مقيم ايران از چنين امتيازى برخوردار شده بودند.
امام خمينى در آبان 1343 به اين لايحه شديدا اعتراض و آن را اقرار به مستعمره بودن ايران قلمداد كرد. اين اعتراض منجر به تبعيد ايشان به تركيه شد.حسنعلى منصور نخست وزير وقت كه مسبب تصويب لايحه و تبعيد امام قدس سره بود، در همين سال به دست شهيد محمد بخارايى به هلاكت رسيد.لايحه كاپيتولاسيون در 23 ارديبهشت 1358 با تصويب شوراى انقلاب لغو شد.
# اگر من بودم استعفا مى كردم ،اگر من نظامى بودم استعفا مى كردم ، من اين ننگ را قبول نمى كردم ، اگر من وكيل مجلس بودم استعفا مى كردم .
صحيفه نور جلد 1، ص 106
# مجلس به پيشنهاد دولت سند بردگى ملت ايران را امضاء كرد، اقرار به مستعمره بودن ايران نمود. سند وحشى بودن ملت مسلمان را به آمريكا داد،قلم سياه كشيد بر جميع مفاخر اسلامى و ملى ما، قلم سرخ كشيد بر تمام لاف و گزاف هاى چندين ساله سران قوم .
صحيفه نور جلد 1،ص 109
# من اعلام مى كنم كه اين راءى ننگين مجلسين ، مخالف اسلام و قرآن است و قانونيت ندارد، مخالف راءى ملت مسلمان است .وكلاى مجلسين وكيل ملت نيستند،وكلاى سرنيزه هستند، راءى آنها در برابر ملت و اسلام و قرآن هيچ ارزشى ندارد.
صحيفه نور جلد 1،ص 110
# ملت ايران را از سگ هاى آمريكايى پست تر كردند.اگر چنانچه كسى سگ آمريكايى را زير بگيرد، بازخواست از او مى كنند.اگر شاه ايران يك سگ آمريكايى را زير بگيرد بازخواست مى كنند و اگر چنانچه يك آشپز آمريكايى شاه ايران را زير بگيرد، مرجع ايران را زير بگيرد، بزرگتر مقام ما را زير بگيرد،هيچ كس حق تعرض ندارد.
صحيفه نور جلد 1، ص 13-12
25 ارديبهشت
لغو امتياز تنباكو
ناصرالدين شاه در يكى از سفرهاى اروپايى خود براى تاءمين هزينه سفر، امتياز كشت و فروش توتون و تنباكو در ايران را به شركت رژى انگليس واگذار كرد كه درآمد هنگفتى را براى انگليس در پى داشت . در پى اعتراضات مردمى و علما نسبت به اين قرارداد ننگين ، آيت الله ميرزا حسن شيرازى در 25 ارديبهشت 1270 حكم تحريم استعمال تنباكو را اعلام نمودند و ناصرالدين شاه مجبور شد تا قرارداد امتياز تنباكو را لغو كند.
# پيرمردى (آيت الله ميرزاى حسن شيرازى ) وقتى كه ديد ايران در معرض فشار خارجى هاست و آن قرارداد ننگين را در آن زمان بسته بودند...يك سطر نوشت و همه قواى خارج و داخل نتوانستند در مقابل اين يك سطر استقامت كنند.
# مرحوم ميرزاى بزرگ رحمه الله ...تحريم كرد تنباكو را، براى اين كه تقريبا ايران را در اسارت گرفته بودند به واسطه قرارداد تنباكو.
# ايشان يك سطر نوشت كه تنباكو حرام است ... و لغو شد آن قرارداد.
صحيفه نور جلد 13، ص 175
1 خرداد
آغاز محاصره اقتصادى ايران توسط آمريكا
شيطان بزرگ ، آمريكاى جنايتكار، كه به ايران پس از انقلاب به چشم همان ايران دوران ستمشاهى مى نگريست ، در اول خرداد 1359 به دنبال شكست هاى سياسى و تبليغاتى خويش براى رهايى گروگان ها، به (تحريم اقتصادى ) توسل جست ، اما از همان آغاز، شكست چنين توطئه اى روشن بود.زيرا كه اين اقدام نمى توانست ايران را از خواسته هاى به حق خود باز دارد.امام راحل اين ترفند دشمن را به فال نيك گرفته آن را هديه اى الهى براى رسيدن به استقلال اقتصادى كشور دانستند.
# ما از محاصرات اقتصادى نظامى ...ابرقدرتها نمى ترسيم ، فرضا كه آنها وارد بشوند در اينجا، ما قدرت در مقابلشان ايستادگى مى كنيم .
صحيفه نور جلد 12،ص 92
# ... ما را نترسانيد از اينكه به شما براى خاطر انساندوستى گرسنگى مى دهيم تا بميريد، نخير، اينطور، روزى ما با خداست و ما قدرت اين را داريم كه از اين زمين خدا روزيمان را بيرون بياوريم .
صحيفه نور جلد 11،ص 12
فعالتر مى شويم ، به نفع ماست ...
صحيفه نور جلد 11،ص 158
من اعتقادم اين است كه اگر ما در محاصره اقتصادى ده سال ، پانزده سال واقع بشويم ، شخصيت خودمان را پيدا مى كنيم ...وقتى اين احساس ‍ پيدا شد در يك ملتى كه من خودم بايد هر چيز مى خواهم تهيه كنم ،ديگران به من نمى دهند، مغزها به راه مى افتد.
صحيفه نور جلد 14،ص 77
# اين محاصره اقتصادى را كه خيلى از آن مى ترسند من يك هديه اى مى دانم براى كشور خودمان ...مهم اين است كه ما بفهميم ديگران به ما چيزى نمى دهند.
صحيفه نور جلد 14،ص 77-78
# محاصره اقتصادى كه شما مى كنيد و يك ملت مظلوم را مى خواهيد در تنگناى محاصره قرار بدهيد، اين با چه اصل از اصول دنيا،از قوانين دنيا منطبق است .
صحيفه نور جلد 12،ص 154
# دخالت شماها همه در كشور ما و حصر اقتصادى شماها،در آن اراده ملت ما، آن تصميم و اراده ملت ما اثر نخواهد كرد و ما مهياى مرگ هستيم .
صحيفه نور جلد 12،ص 154
3 خرداد
فتح خرمشهر
با آغاز جنگ تحميلى ، شهر خرمشهر، پس از 35 روز پايدارى و مقاومت در 4 آبان 1359 به اشغال دشمن بعثى درآمد.با آغاز عمليات هاى تهاجمى در سير كلى جنگ ، عمليات بيت المقدس با هدف آزادسازى بندر خرمشهر در بامداد روز 10 ارديبهشت ماه 1361 با رمز مقدس (ياعلى بن ابى طالب )آغاز شد.اين عمليات گسترده داراى 4 مرحله بود و رزمندگان كفر ستيز اسلام موفق شدند پس از 24 روز رزم شجاعانه ، اين شهر را كه 578 روز در اسارت دشمن بود، در سوم خرداد همان سال به طور كامل از لوث متجاوزان بعثى پاك نمايند.
# اين جانب با يقين به آن كه (ماالنصر الا من عندالله ) از فرزندان اسلام و قواى سلحشور مسلح كه دست قدرت حق از آستين آنان بيرون آمد و كشور بقية الله الاعظم (ارواحنالمقدمه الفدا)را از چنگ گرگان آدمخوار كه آلت هايى در دست ابرقدرتان خصوصا آمريكاى جهانخوار بيرون آورد و نداى الله اكبر را در خرمشهر عزيز طنين انداز كرد و پرچم پرافتخار لاااله الاالله را بر فراز آن شهر خرم كه با دست پليد جنايتكاران قرن به خون كشيده شده و خونين شهر نام گرفت تشكر كنم .
# آنان به يقين تقدير ناجى بشريت و برپا كننده عدل الهى در سراسر گيتى روحى لتراب مقدمه الفدا مى باشند آنان به آرم (( ( ما رميت اذ رميت و لكن الله رمى ) )) مفتخرند.
# مبارك باد و هزاران بار مبارك باد بر شما عزيزان و نور چشمان اسلام اين فتح و نصر عظيم كه با توفيق الهى و ضايعات كم غنائم بى پايان و هزاران اسير گمراه و مقتولين و آسيب ديدگان بدبخت كه با فريب و فشار صدام تكريتى اين ابرجنايتكار دهر به تباهى كشيده شده اند سرافرازانه براى اسلام و ميهن عزيز افتخار ابدى به هديه آورديد.
# مبارك باد بر فرماندهان قدرتمند كه فرماندهان چنين فداكارانى هستند كه ستاره درخشنده پيروزى هاى آنان بر تارك تاريخ تا نفخ صور افشانى خواهد كرد.صحيفه نور جلد 16،ص 154
# كدام قدرت بزرگ است كه در دل اينها آنطور رعب و ترس مى افكند كه فوج فوج خود را تسليم مى كنند؟در صورتى كه آنها در پناهگاه هايى كه با همه جور تجهيزات مجهز بود،زندگى مى كردند.
صحيفه نور جلد 16، ص 165