ايام در نگاه امام (قدس سره )

مركز تحقيقات اسلامى

- ۳ -


31 شهريور
هفته دفاع مقدس
رژيم بعثى عراق با تصميم و طرح قبلى و با هدف بر انداختن نظام نو پاى جمهورى اسلامى ايران با حمايت هاى پنهان و آشكار استكبار جهانى بويژه آمريكا در 31 شهريور 1359 تهاجم گسترده اى را عليه ايران آغاز كرد هشت سال دفاع مقدس حديث ماندگار پايدارى ، دلاورى و فداكارى ملتى است كه در راه دفاع از كيان مكتب ، انقلاب و ميهن اسلامى خويش قله هاى بلند رشادت و شهادت را در نورديد و دشمن را در رسيدن به اهداف خود ناكام كرد و سرانجام دبير كل سازمان ملل متحد در 18 آذر 1370 عراق را آغازگر جنگ معرفى كرد.
# هر چه از اين جنگ ناخواسته تحميلى مى گذرد،قدرت اسلام و جمهورى اسلامى و قواى نظامى و انتظامى ايران و پايدارى ملت متعهد آشكارتر و افزون تر مى گردد و رسوائى جهانخواران و وابستگان و پيوستگان به آنان بيشتر و واضح تر مى شود.
صحيفه نور جلد 17، ص 32
# اينجانب كه به نويسندگان و گويندگان و تحليل گران و هنرمندان و نقاشان و همه و همه پيشنهاد مى كنم تا هميشه و بخصوص در اين هفته آنچه در توان دارند در طبق اخلاص گذاشته و تقديم به اين سلحشوران عظمت آفرين و ملت ايران و اسلام بزرگ نمايند،براى آن است كه به گوشه اى از وظيفه اسلامى ، انسانى ،ملى ، ميهنى هر چند كوچك خود عمل نمايند.
صحيفه نور جلد 18،ص 123
# هر روز ما در جنگ بركتى داشته ايم كه در همه صحنه ها از آن بهره جسته ايم :
# ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده ايم .
# مامظلوميت خيوش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده ايم .
# ما در جنگ پرده از چهره تزوير جهانخواران كنار زديم .
# ما در جنگ دوستان و دشمنانمان را شناخته ايم .
# ما در جنگ به اين نتيجه رسيده ايم بايد روى پاى خودمان بايستيم .
# ما در جنگ ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب را شكستيم .
# ما در جنگ ريشه هاى انقلاب پربار اسلامى مان را محكم كرديم .
# ما در جنگ حس برادرى و وطن دوستى را در نهاد يكايك مردمان باور كرديم .
# ما در جنگ به مردم جهادن و خصوصا مردم منطقه نشان داديم كه عليه تمامى قدرت ها و ابرقدرتها ساليان سال مى توان مبارزه كرد.
# از همه اينها مهمتر استمرا روح اسلام انقلابى در پرتو جنگ تحقق يافت .
# جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنى نيست .
# جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ايمان و رذالت بود و اين جنگ از آدم تا ختم زندگى وجود دارد .
صحيفه نور جلد 21، ص 94
# صداى اسلام خواهى آفريقا از جنگ 8 ساله ماست .
# علاقه به اسلام شناسى مردم در آمريكا و اروپا و آسيا و آفريقا يعنى در كل جهان از جنگ هشت ساله ماست .
# ...ما در جنگ براى يك لحظه نادم و پشيمان از عملكرد خود نيستيم .
# راستى مگر فراموش كرده ايم كه ما براى اداى تكليف جنگيده ايم و نتيجه فرع آن بوده است .
صحيفه نور جلد 21، ص 94 - 95
# ما افتخار مى كنيم كه در اين نبرد طولانى و نابرابر، فقط با تكيه بر سلاح ايمان و توكل بر خداى بزرگ و دعاى بقية الله - عجل الله تعالى فرجه - و اعتماد به نفس و همت دلاورمردان و شيرزنان صحنه كارزار، به پيروزى رسيده ايم و خدا را سپاس مى گزاريم كه منت هيچ قدرت و كشور و ابر قدرتى در جنگ بر گردن ما نيست .
صحيفه نور جلد 2، ص 119
5 مهر
شكست حصر آبادان
به دنبال صدور فرمان امام خمينى (ره ) در چهاردهم آبان 1359 مبنى بر (شكستن حصر آبادن )، فرماندهان سپاه اسلام طرح عمليات ثامن الائمه را پى ريزى و در تاريخ پنجم مهر 1360 ساعت 1 بامدا حمله گسترده اى را آغاز نمودند.آنان بعد از 42 ساعت پيكار قهرمانانه ، شهر مقاوم آبادان را بعد از گذشت قريب يكسال به طور كامل از محاصره خارج كردند.
# من منتظرم كه اين حصر آبادان از بين برود و هشدار مى دهم به پاسداران ،
قواى انتظامى و فرماندهان قواى انتظامى كه بايد اين حصر شكسته شود، مسامحه نشود در آن ، حتما بايد شكسته بشود.
# ...نيروهاى مردمى و عشاير شجاع دلير كه در شكستن حصر آبادان تا شكستن دژ محكم خرمشهر، تا فتح بزرگ محرم نقش اساسى داشتند و به صورت حريف ستمگر...آنچنان سيلى زدند كه داغ رسوايى آن بر جبهه صداميان در تاريخ خواهد ماند.
صحيفه نور جلد 17،ص 125
7 مهر
شهادت حجة الاسلام هاشمى نژاد
حجة الاسلام سيد عبدالكريم هاشمى نژاد، شاگرد و يار حضرت اما در دوران مبارزه ، كه ساليان متمادى را در حبس ها و تبعيدها سپرى كرده بود،پس از پيروزى انقلاب در هفتم مهر ماه 1360 در ساختمان حزب جمهورى اسلامى مشهد، پس از پايان كلاس درس با انفجار نارنجك بدست نافقى شقى به شهادت رسيد.
# شهيد هاشمى نژاد كه من از نزديك با او آشنابودم و خصال و تعهد آن شهيد را لمس كرده بودم و مراتب فضل و مجاهدت آن بر اشخاصى كه او را مى شناسند پوشيده نيست .
صحيفه نور جلد 15،ص 167
# تبريك هم به آنها مى گويم كه يك همچو افراد متعهد، عالم ، گوينده و مجاهدت تسليم مى كنند و تقديم مى كنند و براى اسلام و براى پيشرفت احكام اسلام .
صحيفه نور جلد 15،ص 168
7 مهر
شهادت سرداران جنگ در سانحه هوايى
بعد از عمليات ثامن الائمه ، 5 تن از فرماندهان عالى رتبه ارتش و سپاه ، جهت تقديم گزارش به امام خمينى (ره ) با يك فروند هواپيماى سى - 130 از اهواز عازم تهران مى شوند.اين هواپيما كه حامل 40 نفر سرنشين و 27 مجروح و 32 نفر شهيد بود، روز سه شنبه 7 مهر ماه در كهريزك دچار سانحه شد و در نتيجه اكثر سرنشينان آن و از جمله 5 تن از فرماندهان عالى رتبه سپاه اسلام (فلاحى - كلاهدوز - نامجو - فكورى و جهان آرا) به شهادت رسيدند.
# اينان خدمتگزاران رشيد و متعهدى بودند كه در انقلاب و پس از پيروزى انقلاب با سرافرازى و شجاعت در راه هدف و در حال خدمت به ميهن اسلامى به جوار رحمت حق تعالى شتافتند.
# اميد است كه پس از پيروزى شرافت آفرين براى ملت و پس از زحمات طاقت فرسا در راه هدف و عقيده رو سفيد و سرفراز به پيشگاه مقدس ربونى وارد و مورد رحمت خاصه واقع شوند.
# و چه سعادتمند بودند اين شهيدان كه دين خود را به اسلام و ملت شريف ايران ادا نموده و به جايگاه مجاهدان و شهداى اسلام شتافتند.
صحيفه نور جلد 15 ،ص 171
13 مهر
هجرت امام خمينى (ره )از عراق به پاريس
به دنبال اعزام هياءتى از سوى رژيم شاه به عراق و توافق دو كشور در محدود ساختن فعاليتهاى حضرت امام (ره ) معظم له تصميم به ترك عراق گرفتند. ابتدا قصد داشتند از طريق كويت راهى سوريه شوند اما به علت مخالفت كويت ، فرانسه را انتخاب كرده و در 13 مهر 1357 وارد نوفل لو شاتو در حومه پاريس شدند. حضور رهبر انقلاب در قلب اروپا در معرفى چهره تابناك انقلاب اسلامى در جهان ، بسيار مؤ ثر واقع شد.
# اكنون كه من به ناچار بايد ترك جوار مولى امير المؤ منين (ع ) را نمايم و در كشورهاى اسلامى ، دست خود را براى خدمت به شما ملت محروم كه مورد هجوم همه جانبه اجانب و وابستگان به آنان هستيد، باز نمى بينم و از ورود به كويت با داشتن اجازه ، ممانعت نموده اند، به سوى فرانسه پرواز مى كنم .
صحيفه نور جلد 2، ص 111
# من هم يك تعهداتى با اسلام دارم و با ملت ايران ، من هم نمى توانم از تعهداتم دست بردارم .
صحيفه نور جلد 2،ص 145
# بعضى ها ادعا كرده اند كه رفتن من به پاريس به وسيله آنان بوده . اين دروغ است . من پس از برگرداندنم از كويت با مشورت احمد، پاريس را انتخاب نمودم ، زيرا در كشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود. آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاريس اين احتمال نبود.
صحيفه نور جلد 21، ص 206
# عراق تحت فشار شاه مرا در فشار قرار داد و من وظيفه شرعى و الهى خود ديدم كه براى انجام مبارزات خود بناچار آن كشور را ترك كنم . در فرانسه موقتا مى باشم و مكان هم براى من مطرح نيست .
صحيفه نور جلد 3، ص 161
17 مهر
تنفيذ رياست جمهورى آية الله خامنه اى
با انتخاب شايسته حضرت آية الله خامنه اى از سوى ملت بزرگ ايران ، حضرت امام خمينى (ره ) در دوره اول در 17 مهر 1360 و در دوره دوم در 13 مرداد 1364 آراى ملت را تنفيذ و ايشان را به رياست جمهورى اسلامى ايران منصوب كردند.
# اينجانب به پيروى از ملت عظيم الشاءن و با اطلاع از مقام و مرتبت متفكر و دانشمند محترم جناب حجت الاسلام آقاى سيد على خامنه اى ايده الله تعالى راءى ملت را تنفيذ و ايشان را به سمت رياست جمهورى اسلامى ايران منصوب نمودم .
صحيفه نور جلد 15، ص 179
# ايشان به همان نحو كه تاكنون خدمتگزار اسلام و ملت و طرفدار قشر مستضعف و به حكم قرآن كريم (( اشداء على الكفار رحماء بينهم )) بوده اند از اين پس نيز به همان تعهد باقى باشند.
صحيفه نور جلد 15، ص 180- 179
# (ملت ايران ) فردى شريف از سلاله پيامبران را براى خدمت به اسلام و ايران و مسلمانان و ملت برگزيد و اين مسؤ وليت سنگين را بر عهده كسى گذاشت كه چهار سال در اين مقام ، صادقانه و با تعهد و روشن بينى به ملت و اسلام و ايران خدمت نمود، و اين ، پس از خدماتى بود كه قبل و بعد از انقلاب انجام داده بود.
صحيفه نور جلد 19،ص 221
# خداوند متعال بر ما منت نهاد كه افكار عمومى را براى انتخاب رئيس ‍ جمهورى متعهد و مبارز، در خط مستقيم اسلام و عالم به دين و سياست هدايت فرمود.
صحيفه نور جلد 15،ص 179
# بحمدالله تعالى با تاءييدات خداوند متعال جل و علا و دعاى خير حضرت ولى الله الاعظم روحى لمقدمه الفداء، چهار سال رياست جمهورى اسلامى با خير و سلامت و قدرت و عظمت سپرى شد.
23 مهر
شهادت آية الله اشرفى اصفهانى
آية ا... عطاءالله اشرفى اصفهانى ، نماينده حضرت امام (ره ) و امام جمعه كرمانشاه در روز جمعه 23 مهر ماه 1361 پس از ايراد خطبه اول نماز جمعه ، بر اثر انفجار نارنجك توسط منافقين كوردل ، به ملكوت اعلى پيوست . ايشان چهارمين شهيد محراب مى باشند.
# چه سعادتمند و خوشبختند آنان كه به دنيا و رخارف آن پشت پا زده و عمرى را به زهد و تقوا گذرانده و آخرين درجات سعادت را در محراب عبادت و در اقامه جمعه با دست يكى از منافقين و منحرفين شقى ، فائز و به والاترين شهيد محراب كه به دست خيانتكار اشقى الاشقيا به ملاء اعلا شتافت ، ملحق شدند.
# اينجانب يكى از ارادتمندان اين شخص والا مقام بوده و هستم .
# (او را) به صفاى نفس و آرامش روح و اطمينان قلب و خالى از هواهاى نفسانى و تارك هوا و مطيع امر مولا و جامع علم مفيد و عمل صالح مى شناسم .
صحيفه نور جلد 17، ص 56
1 آبان
شهادت آية الله حاج سيد مصطفى خمينى
آية الله حاج سيد مصطفى خمينى فرزند ارشد امام راحل كه به همراه پدر بزرگوارشان به حالت تبعيد در نجف بسر مى برد، در نيمه شب اول آبان 1356 به شكل مرموزانه اى در منزلش به شهادت رسيد. در بزرگداشت شهادت ايشان ، تظاهراتى در قم برگزار شد كه منجر به شروع نهضت در سال 576 گرديد.
# خدا شاهد است مصطفاى من تنها آن نبود كه سالش نزديك است بلكه همه به خاك و خون كشيده هاى حادثه شوال (17شهريور57) مصطفاى من بوده اند.
صحيفه نور جلد 2، ص 102
# اينطور قضايا مهم نيست خيلى ، پيش مى آيد، براى همه مردم پيش ‍ مى آيد و خداوند تبارك و تعالى الطافى دارد به ظاهر و الطافى خفيه .
صحيفه نور جلد 1،ص 255
8 آبان
شهادت محمد حسين فهميده
محمد حسين فهميده نوجوان 13 ساله بسيجى كه در هشتم آبان ماه 1359 در جبهه خرمشهر، چند نارنجك به كمر بسته و براى جلوگيرى از تهاجم دشمن ، خود را به زير تانك انداخت و پس از انهدام آن ، خود نيز به شهادت رسيد. امام بزرگوار از اين نوجوان به عنوان رهبر ياد كرده اند.
# رهبر ما آن طفل دوازده ساله اى است كه با قلب كوچك خود كه ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است با نارنجك خود را زير تانك دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نيز شربت شهادت نوشيد.
صحيفه نور جلد 14،ص 60
# حضرت امام ره درباره نوجوانى ديگر در حادثه 17 شهريور 1357 مى فرمايد:
# يك كسى كه براى من نقل كرد گفت من خودم ديدم كه يك بچه ده ، دوازده ساله (يك همچو چيزى ) سوار موتور سيكلت بود و رفت طرف تانك ، تانك هم او را زير گرفت از بين برد اما يك همچو روحيه اى پيدا شده بود كه بچه دوازده ساله هم حمله به تانك مى كند با دست خالى و هيچى .
صحيفه نور جلد 9،ص 65
13 آبان
تبعيد حضرت امام (ره ) به تركيه
چند روزى پس از نطق تاريخى امام (ره ) درباره مفاسد كاپيوتولاسيون ، صدها كماندو به همراه مزدوران ساواك ، در 13 آبان 43 از بام و ديوار وارد منزل امام شدند و شبانه ايشان رابه تهران منتقل كرند و با يك هواپيماى نظامى به تركيه تبعيد نمودند.
# در اين مدت طولانى كه به جرم مخالفت با مصونيت آمريكايى ها كه اساس استقلال كشور را در هم شكست ، از وطن دور هستم و بر خلاف قانون شرع و قانون اساسى در تبعيد به سر مى برم ، مراقب مصيبت هايى كه به ملت مظلوم بى پناه ايران وارد مى شود، بوده ام و از آنچه به اين ملت اصيل از ظلم دستگاه جبار مى گذرد و بيس مطلع شده و رنج برده ام .
صحيفه نور جلد 1، ص 133
# پانزده سال قبل كه شاه قصد داشت به دستور آمريكا لايحه مصوينت مستشاران آمريكايى رابه تصويب مجلسين برساند، من اين خيانت شاه را نسبت به ملت ايران ، در طى يك سخنرانى و صدور يك اعلاميه محكوم نمودم و ملت ايران را از اين سياست استعمارى آمريكا مطلع ساختم كه پس از چند روز مرا از اين پس از آنكه شبانه به منزلم در قم حمله كردند، دستگير و سپس به تركيه تبعيد نمودند.
صحيفه نور جلد 4، ص 23
13 آبان
تسخير انقلابى لانه جاسوسى آمريكا
از آنجا كه سفارت آمريكا در تهران به لانه جاسوسى و توطئه عليه نظام جمهورى اسلامى تبديل شده بود، دانشجويان پيرو خط امام در 13 آبان 1358، سفارت را اشغال كرده و 53 جاسوس به ظاهر ديپلمات را به مدت 444 روز گروگان گرفتند.اين حركت انقلابى ابهت ظاهرى استعمار آمريكا در بين ملت هاى دنيا را در هم شكست . دولت موقت پس از اين اقدام ، استعفا كرد.
# مركز توطئه و جاسوسى به اسم سفارت آمريكا و اشخاصى كه در آن بر ضد نهضت اسلامى ما توطئه نموده اند، از احترام سياسى بين المللى برخوردار نيستند.
صحيفه نور جلد 10، ص 195
# مركز فساد آمريكا را جوان ها گرفته اند و آمريكائى هايى هم كه در آنجابودند گرفتند و آن لانه فساد را به دست آوردند و آمريكا هم هيچ غلطى نمى تواند بكند و جوان ها مطمئن باشند كه آمريكا هيچ غلطى نمى تواند بكند.
صحيفه نور جلد 10، ص 149
# ما مدعى هستيم اينجا سفارتخانه نيست ، اصلش قضيه سفارت در كار نبوده و ما مدعى هستيم اين آدمهايى كه در اينجا بودند اينها اجزاء سفارتخانه نبودند، به اسم سفارتخانه شما (آمريكا) يك چيزى درست كرديد كه لانه جاسوسى است .
صحيفه نور جلد 10 ص 15
# سفارتخانه ها حق ندارند كه تفنگدار وارد كنند و اينها تفنگدارها در آنجا داشتند... سفارتخانه ها حق ندارند كه جاسوسى كنند، توطئه بكنند و اينها جاسوسى مى كردند .
صحيفه نور جلد 1، ص 162
# ما شعار مرگ بر آمريكا را در عمل جوانان پر شور و قهرمانان و مسلمانان در تسخير لانه فساد و جاسوسى آمريكا تماشا كرده ايم . ما همه شعارهايمان را با عمل محك زده ايم .
ج 21، ص 95
13 آبان
روز دانش آموز
صبح روز 13 آبان 1357، كه صدها دانش آموز و دانشجو در مقابل دانشگاه تهران تجمع كرده بودند، با گلوله هاى مزدوران شاه به خاك و خون غلطيدند و 56 شهيد و صدها مجروح تقديم انقلاب اسلامى كردند. لذا اين را روز دانش آموز نام نهادند با خاطره شهداى دانش آموز زنده نگهداشته شود.
# شما جوانهاى محصل ، ساير جوانها اميد من هستيد، نويد من هستيد، اميد من به شما توده جوان است ، به شما توده محصل است .
صحيفه نور جلد 5، ص 179
من اميد اين را دارم كه مقدرات مملكت بعد از اين به دست شما عزيزان بيفتد و مملكت ما شما عزيزان حفظ كنيد .
صحيفه نور جلد 5، ص 159
# من اميد آن را دارم كه شماها با علم و عمل و تهذيب نفس ، با علم و عمل صالح ، بر مشكلات خودتان غلبه كنيد.
صحيفه نور جلد 5، ص 179
# فرزندان عزيزم ، ديگر اين شمائيد كه بايد هر چه بيشتر كوشش كنيد تا نهال آزادى و استقلال كشور را آبيارى كنيد.
صحيفه نور جلد 5، ص 95
# فرداى شما فرداى دشوارى است كه اگر مجهز به علم و تقوا و شعور انقلابى - اسلامى شديد پيروزيتان حتمى است .
صحيفه نور جلد 5،ص 98
# با پاكسازى آموزش و پرورش از آثار فرهنگ استعمارى ، محيطى بوجود آوريد كه اطفال ما را شير بچگانى كه هميشه پشت جبهه مقاومت عليه آمريكا و صهيونيست و ساير چپاولگرهاى شرق و غرب نشسته اند، تربيت كنيد.
صحيفه نور جلد 5، ص 100
# شما جوانان كه اميد من هستيد و نويد من هستيد، كوشش كنيد و وحدت كلمه خود را حفظ كنيد.
صحيفه نور جلد 15، ص 18
# مطمئن باشيد كه خمينى تا قطع ريشه هاى استعمارى چپ و راست همسنگر شماست ...من چشم اميدم به شماست .
5، ص 1
5 آذر
روز بسيج
روز پنجم آذر ماه 1358 با فرمان حضرت امام (ره ) بسيج مستضعفين حيات خود را آغاز كرد. بسيج وظيفه جذب ، آموزش وسازماندهى مردمى را عهده دار شد و پايه هاى يك ارتش مردمى را بنيان نهاد. بسيج همواره در زمان جنگ و صلح در خدمت آرمانهاى رهبرى و انقلاب بوده و به عنوان يك فرهنگ در بين ملت ما، ياد نيك دارد.
# بسيج شجره طيبه و درخت تناور و پرثمرى است كه شكوفه هاى آن بوى بهار وصل وطراوت يقين حديث عشق مى دهد.
# بسيج مدرسه عشق و مكتب شاهدان و شهيدان گمنامى است كه پيروانش بر گلدسته هاى رفيع آن ، اذان شهادت و رشادت سر داده اند.
# بسيج ميقات پا برهنگان و معراج انديشه پاك اسلامى است كه تربيت يافتگان آن نام و نشان در گمنامى و بى نشانى گرفته اند.
# بيسج لشكر مخلص خداست كه دفتر تشكل آن را همه مجاهدان از اولين تا آخرين امضا نموده اند.
# من همواره هب خلوص و صفاى بسيجيان غبطه مى خورم و از خدا مى خواهم تا با بسيجيانم محشور گرداند چرا كه در اين دنيا افتخارم اين است كه خود بسيجى ام .
# اگر بر كشورى نداى دلنشين تفكر بسيجى طنين اندازد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گرديد و الا هر لحظه بايد منتظر حادثه باشيم .
# من دست يكايك شما پيشگامان رهيى را مى بوسم و مى دانم كه اگر مسؤ ولين نظام اسلامى از شما غافل شوند به آتش دوزخ الهى خواهند سوخت .
# حقيقتا اگر بخواهيم مصداق كاملى از ايثار و خلوص و فداكارى و عشق به ذات مقدس حق واسلام را اراده دهيم ، چه كسى سزاوارتر از بسيج و بسيجيان خواهند بود.
صحيفه نور جلد 21،ص 52
7 آذر
روز نيروى دريايى
در هفتم آذر ماه 1359، حماسه آفرينان ناوچه موشك تانداز پيكان ، پس از جنگى نابرابر با دشمن بعثى ، هدف چند موشك قرار گرفتند و در دل آبهاى گرم و نيلگون خليج فارس جاى گرفتند.از آن پس با تاءييد حضرت امام ، در گراميداشت رشادتهاى همه دريادلان شهيد، اين روز، روز نيروى دريايى نام نهاده شد.
# نيروى دريايى نيز همچو ساير نيروها بحمدالله در آبهاى خليج فارس ‍ و مرزهاى آبى كشور در عرصه دفاع مقدس از كشور اسلامى مان چون نگينى درخشنده است و بر عرشه كشتى افتخار و صلابت خود استوار ايستاده است .
# رويارويى آنان با نيروى دريايى دشمن و آن همه افتخارات رزم و رشادت و شهادت ونيز كنترل و بارزسى كشتى ها در خليج فارس و تنگه هرمز و مهمتر ار همه نبرد قهرمانانه آنان در برابر آمريكاى متجاوز وحضور جدى آنان در آب هاى بين المللى نشانه اقتدار و اعتبار اين نيروى بزرگ و سرافراز است .
صحيفه نور جلد 21 ص 118
7 آذر
فتح بستان
عمليات پيروز (طريق القدس ) در 7 آذر 1360 در منطقه بستان باهدف آزادسازى اين شهر از لوث كفار بعثى انجام شد.رزمندگان اسلام موفق شدند 250 كيلومتر مربع از مناطق اشغالى ميهن اسلامى را آزاد سازند و پيروزى بزرگى را در جنگ رقم بزنند. امام خمينى از اين عمليات به (فتح الفتوح ) ياد كردند.
# آنچه براى اينجانب غرورانگيز و افتخار آفرين است روحيه بزرگ و قلوب سرشار از ايمان و اخلاص و روح شهادت طلبى اين عزيزان كه سربازان حقيقى ولى الله الاعظم ارواحنافداه هستند مى باشد و اين فتح الفتوح .
صحيفه نور جلد 15،ص 235
# مبارك باد بر كشور عزيز ايران و بر ملت شريف ، رزمندگانى چنين قدرتمند و عاشقانى چنين محو جمال ازلى و سربازانى چنين دلباخته دوست كه شهادت را آرزوى نهايى خود و جانبازى در راه محبوب را آرمان اصيل خويش مى دانند.
صحيفه نور جلد 15، ص 235
10 آذر
شهادت آية الله مدرس
آيت الله سيد حسن مدرس ، از علماى مبارز و آزاديخواه و نماينده مجلس شوراى ملى از دوره سوم تا ششم ، هموار از سنگر مجلس و روحانيت با استبداد رضاخانى در ستيز بود. رضاخان ، مدرس را در مهرماه 1307 به خواف تبعيد كرد و در دهم آذر 1316، گروهى را ماءمور كرد تا پس از مسموم كردن ايشان ، با عمامه اش او را به شهادت برسانند.آنها پس از اين جنايت ، پيكر پاك شهيد مدرس را مخفيانه در كاشمر به خاك سپردند.
# مدرس مردى بود كه با منطق قوى و اطلاعات خوب و شجاعت و همه اينها موصوف بود.
صحيفه نور جلد 3، 342
# يك آدم اگر موافق تعليم قرآن درست شود يك وقت مى بيند كه يك مدرس از كار در مى آيد كه يك مدرس مثل يك گروه است ، جلوى قدرت رضاخان آن قدرت شيطانى مى ايستد.
صحيفه نور جلد 6 ،ص 231
# مجاهدى عظيم الشاءن و متعهدى برومند و عالم بزرگوارى كه در دوران اختناق رضاخانى مى زيست .
# زمانى كه قلمها شكسته و زبان ها بسته و گلوله فشرده بود او از اظهار حق و ابطال باطل دريغ نمى كرد.
# اين عالم ضعيف الجثه با جسمى نجيف و روحى بزرگ و شاداب از ايمان و صفا و حقيقت و زبانى چون حيدر كرار، رويازويشان ايستاد و فرياد كشيد و حق را گفت و جنايات را آشكار كرد و مجال را بر رضاخان كذايى تنگ و روزگارشان را سياه كرد و عاقبت جان طاهر خود را در راه اسلام عزيز و ملت شريف نثار كرد.
# شهيد بزرگ ما مرحوم مدرس كه القاب براى او كوتاه و كوچك است ستاره درخشانى بود بر تارك كشورى كه از ظلم و جور رضاشاهى تاريك مى نمود.
# ملت ما مرهون خدمات و فداكارى هاى اوست و اينك كه با سربلندى از بين ما رفته برماست كه ابعاد روحى و بينش سياسى و اعتقادى او را هر چه بهتر بشناسيم و بشناسانيم .
صحيفه نور جلد 19،ص 66
10 آذر
روز مجلس
مجلس شوراى اسلامى متشكل از نمايندگان منتخب مردم مسؤ وليت قانونگذارى و نظارت بر حسن اجراى قانون را بر عهده دارد مصوبات مجلس پس از تاءييد شوراى نگهبان براى اجرا به قواى مجريه و قضائيه ابلاغ مى گردد.به منظور گرامى داشت ياد شهيد آيت الله سيد حسن مدرس دهم آذر به نام روز مجلس نامگذارى شده است .
# اين مجلس ما حصل خون يك جمعيتى است كه وفادار به اسلام بودند...اين مجلس فراهمآمده از الله اكبرهاى مردم است .
14، ص 293
# اين مجلسى است كه بايد سياست (نه شرقى و نه غربى ) را در جهان دو قطبى اجرا كند و احكام سياسى و اجتماعى و اقتصادى و فرهنگى اسلام را كه به طاق فراموشى سپرده شده بود و قرن ها منزوى بود به صحنه آورد.
صحيفه نور جلد 19، ص 3
# آنچه را مجلس شوراى اسلامى تصويب نموده و به تاءييد شوراى نگهبان رسيده ، هم شرعى است و هم قانونى مى باشد.
صحيفه نور جلد 17،ص 187
# من متواضعانه از شما مى خواهم ...اشخاصى اسلامى ، متعهد غير منحرف از صراط مستقيم الهى را در نظر بگيريد و سرنوشت اسلام و كشور خود را به دست كسانى دهيد كه به اسلام و جمهورى اسلامى و قانون اساسى معتقد و نسبت به احكام نورانى الهى معتقد باشند و منفعت خود را بر مصلحت كشور مقدم ندارند.
صحيفه نور جلد 11،ص 269
# افرادى را انتخاب كنيد كه متعهد به اسلام ، شرقى و غربى نباشند، بر صراط مستقيم انسانيت و اسلاميت باشند.
صحيفه نور جلد 11، ص 284
# بايد به اشخاصى كه احتمال انحراف در آنان مى رود راءى ندهند، چه احتمال انحراف عقيدتى ، اعمالى و يا اخلاقى باعث مى شود كه به چنين اشخاصى اعتماد نمى شود كرد و راءى به آنان موجب مسؤ وليت خواهد بود.
صحيفه نور جلد 12، ص 75
# شما منتخبين مجلس ، كه از پشتيبانى جدى ملت عزيز برخورداريد بايد با كمال قدرت در مقابل قدرتهاى شيطانى ...بايستيد و از هيچ قدرتى عير از قدرت خداوند قادر نهراسيد و جز به مصالح كشور به چيز ديگرى فكر نكنيد.
صحيفه نور جلد 12، ص 121
16 آذر
روز دانشجو
پس از كودتاى 28 مرداد، نيكسون معاون رئيس جمهورى آمريكا براى ارزيابى نتايج كودتا به ايران آمد. روز 16 آذر 1332 دانشجويان در اعتراض به اين سفر در دانشگاه تهران تظاهرات كردند و مزدوران رژيم به سركوب آنها پرداخته و با رگبار گلوله سه دانشجو را در سر كلاس به شهادت رساندند. اين حادثه به عنوان يك روز مقاومت تاريخى ، پس از پيروزى انقلاب به عنوان و روز دانشجو نامگذارى شد.
# دانشجويان انقلابى موظفند با هوشيارى بدون غفلت از اين مساءله هم به دانشگاهها و مدارس و آنان كه هنوز خواب رژيم سابق را مى بينند و رويه هاى فرهنگ شرق غرب را در سر مى پرورانند، اجازه ندهند كه خارج از دروس موظف خود به صحبت هاى انحرافى بپردازند.
# و بايد بدانند با مسامحه در اين امر به تدريج در دانشگاهها و دبيرستانها خط انحرافى نفوذ خواهد كرد و در پيشگاه خداوند متعال مسؤ ول هستند.
صحيفه نور جلد 19،ص 80
# سعى كنيد در دانشگاه پرچم اسلام را بالا ببريد، تبليغات مذهبى بكنيد. مسجد بسازيد، اجتماعا نماز بخوانيد، تظاهر به نماز خواندن بكنيد، وحدت مذهبى لازم است ، وحدت مذهبى است كه اين اجتماع عظيم و فشرده را ايجاد مى كند، اگر علاقه به استقلال ايران داريد، وحدت مذهبى داشته باشيد.
صحيفه نور جلد 1،ص 64
# شما دانشجويان عزيز خودتان در صدد اين باشيد كه از غربزدگى بيرون بياييد. اين گمشده خودتان را پيدا كنيد، آنها درصددند كه با هر ترتيبى شده است خودشان رابه ما تحميل كنند و شما بايد مقاومت كنيد.
صحيفه نور جلد 11، ص 185
# جوانان عزيز دانشگاهى هر چه بيشتر در كسب علوم و فنون در اعتلاى كشور معظم خود كوشش نمايند و از نفوذ عناصر منحرف و وابسته به چپ و راست قاطعانه جلوگيرى كنند و نگذارند محيط مقدس ‍ دانشگاه آلوده به اغراض منحرفان و وابستگان به اجانبت گردد.
(صحيفه نور جلد 18، ص 86)
# شما دانشجويان از همين راهى كه انبياء تعيين كرده اند، راه را طى كنيد، همين راه خداست . همين راهى كه انبياء و اولياء خدا پيش پاى بشر گذاشته است ، اين راه خداست و ما همه بايد از همين راه حركت كنيم .
صحيفه نور جلد 13، 54
27 آذر
روز وحدت حوزه و دانشگاه
به مناسبت فعاليتهاى چشمگير آيت الله شهيد مفتح در راه تحقق وحدت بين حوزه و دانشگاه و لزوم ارتباط، همكارى و همفكرى اين دو قشر انديشمند جامعه ، روز 27 آذر كه سالروز شهادت دكتر مفتح نيز مى باشد، به عنوان (روز وحدت حوزه و دانشگاه ) نامگذازى شده است .
# از نقشه هاى اجانب ، كوشش در جدايى اين دو قطب و تفرقه اندازى بين اين دو مركز حساس آدم ساز بوده و هست ، جدا كردن اين دو مركز، در مقابل يكديگر قرار دادن آنها، و در نتيجه خنثى كردن فعاليت آنان در مقابل استعمار و استمثارگران از بزرگترين فاجعه هاى عصر حاضر است .
صحيفه نور جلد 9،ص 187
# ائتلاف اين دو قشر يعنى ائتلاف همه ملت .
صحيفه نور جلد 12، ص 146
# دعوت اسلام پيوند همه قشرها و خصوصا پيوند دانشگاه و فيضيه است و تا اين دو قشر با هم پيوند داشته باشند استقلال كشور شما محفوظ مى ماند.
صحيفه نور جلد 14،ص 282
# نه دانشگاهى بدون روحانى مى تواند به استقلال برسد و نه روحانى بدون دانشگاهى .
صحيفه نور جلد 9،ص 187و188
# توصيه اينجانب آن است كه نسل حاضر و آينده غفلت نكنند و دانشگاهيان و جوانان برومند عزيز هر چه بيشتر با روحانيان طلاب علوم اسلامى پيوند دوستى و تفاهم را محكم تر و استوارتر سازند و از نقشه ها و توطئه هاى دشمن غدار غافل نباشند.
صحيفه نور جلد 21،ص 183
# قشر روحانى و قشر دانشگاهى ، اينها بايد چشمهايشان را باز كنند و همه با هم برادروار، بدون اختلاف كلمه ، همه با هم به پيش بروند و اين نهضت را به آخر برسانند.
صحيفه نور جلد 6،ص 61
# هشدار مى دهم كه ملت و روحانيت ، دانشگاه و روحانيت از هم جدا نشوند كه جدا شدن اينها از هم هلاكت ملت و هلاكت اسلام و هلاكت كشور است .
صحيفه نور جلد 14،ص 125
27 آذر
شهادت آية الله دكتر مفتح
روز 27 آذر 1358، آية الله دكتر محمد مفتح ، عضو شوراى انقلاب ، پس از عمرى تلاش و جهاد مستمر و خستگى ناپذير در راه تبليغ دين ، هنگام ورود به دانشكده الهيات تهران به همراه دو پاسدارش توسط عناصر منحرفت گروهك فرقان هدف گلوله قرار گرفتند و به فيض عظيم شهادت نائل آمدند.
# جناب حجة الاسلام ، دانشمند محترم آقاى مفتح و دو نفر پاسداران عزيز اسلام رحمة الله عليهم به فيض شهادت رسيدند و آتش نهضت اسلامى را افروخته تر و جنبش قيام ملت را متحركتر كردند.
# اميد بود از دانش استاد محترم و از زبان و علم او بهره ها براى اسلام و پيشرفت نهضت برداشته شود و اميد است از شهادت امثال ايشان بهره ها برداريم .
صحيفه نور جلد 11، ص 39
4 دى
ميلاد حضرت مسيح عليه السلام
حضرت مسيح از انبياء بزرگ الهى است كه تولدش تواءم با معجزه بود چرا كه بدون داشتن پدر از حضرت مريم متولد شد، آن حضرت در بين تمامى پيروان اديان ، بويژه مسلمانان احترام خاصى دارد. در قرآن نامش با عظمت ياد شده و روح خدا، عيسى و مسيح خوانده شده است . تكلم در گهواره ، زنده كردن مردگان و شفاى بيماران صعب العلاج از جمله معجزات آن حضرت بود. وقتى هم كه يهود آهنگ جانش كردند، به امر خدا، عروج كرد تا پس از ظهور حضرت مهدى از ياران آن حضرت باشد.
# عيسى مسيح همه چيزش معجزه بود، معجزه بود كه از مادر باكره متولد شد.معجزه بود كه در مهد سخن گفت .معجزه بود كه براى بشر صلح و صفا و روحانيت آورد.
صحيفه نور جلد 11، ص 92
# ... حضرت عيسى ، - سلام الله عليه - كه اين اشخاصى كه تابع او هستند خيال مى كنند كه حضرت عيسى فقط يك معنوياتى مى گفته است ...يك همچو عيسايى نمى نشيند تو خانه و مساءله بگويد تا چه بشود.اگر مساءله مى خواست بگويد و مساءله گو بود، ديگر چرا دارش ‍ مى كشيدند؟! ديگر چرا اذيتش مى كردند؟!
صحيفه نور جلد 20،ص 158
# عيد سعيد ميلاد مسيح پيامبر عظيم الشاءن كه براى طرفدارى مظلومان و برقرارى عدل و رحمت ، مبعوث و با گفتار آسمانى و كردار ملكوتى خود ظالمان و ستمكاران را محكوم و مظلومان و مستضعفان را پشتيبانى فرمود بر ملتهاى مستضعف جهان و ملت مسيح و مسيحيان هم ميهنان مبارك باد.
صحيفه نور جلد 11، ص 78
# اين اشخاص كه گمان مى كنند كه حضرت عيسى ...فقط يا ناصح بوده ، اينها به نبوت حضرت عيسى عليه السلام لطمه وارد مى كنند.
صحيفه نور جلد 19،ص 84
# مگر امكان دارد كه حضرت مسيح تعليمش اين داده كه ظلم قبول كنى ، صورتت را اينطور بگيرى ، وقتى مى زنند، آن طرف مى گيرى ، اين تعليم خدا نيست ، اين تعليم مسيح نيست ،...حضرت مسيح با زور مخالف است .
صحيفه نور جلد 11، ص 132
7 دى
روز سوادآموزى
در هفتم دى ماه 1358،امام خمينى براى ريشه كنى بلاى خانمان سوز جهل از جامعه اسلامى ، فرمان تشكيل نهضت سواد آموزى را صادر كرد تا بيسوادى با عزمى ملى از دامان نظام مقدس جمهورى اسلامى پاك شود. از آن پس ، اين روز به روز سواد آموزى نامگذارى شد.
# لازم است تمام بيسوادان براى يادگيرى و تمام خوهران و برادران باسواد براى ياد دادن بپا خيزند.
# برادران و خواهران ايمانى ! براى رفع اين نقيصه درد آور بسيج شويد و ريشه اين نقص را از بن بر كنيد.
# من از ملت عزيز اميد دارم كه با همت والاى خود، بدون فوت وقت ايران را به صورت مدرسه اى درآورند.
صحيفه نور جلد 11، ص 121
# همان طورى كه نوشتن و خواندن را بر آنها ياد مى دهيد، جهت هم به آنها بدهيد كه براى خدا بخوانند و براى خدا بنويسند، براى خدمت به خلق و براى خدمت به خدا و براى خدمت به اسلام .
صحيفه نور جلد 13،ص 229
13 دى
پيام تاريخى امام قدس سره به گورباچف
امام خمينى قدس سره در 13 ديماه 1367 با اعزام هياءتى به سرپرستى آية الله جوادى آملى ، پيام تاريخى مهمى را براى ميخائيل گورباچف صدر هياءت رئيسه اتحاد جماهير شوروى ارسال داشتند. اين پيام در مقطعى از تاريخ فرستاده شد كه شوروى به عنوان زادگاه كمونيسم در حال تجديد نظر در مبانى مكتب خود و امام با استفاده حكيمانه از اين فرصت ، نداى توحيد و اسلام را به آنان ابلاغ كرد تا مگر در صراط مستقيم الهى آيند.
# مشكل شما عدم اعتقاد به خداست همان مشكلى كه غرب را هم به ابتذال و بن بست كشيده و يا خواهد كشيد.مشكل اصلى شما مبارزه طولانى و بيهوده با خدا مبداء هستى و آفرينش است .
صحيفه نور جلد 21، ص 66
# از اين پس كمونيسم را بايد در موزه هاى تاريخ سياسى جهان جستجو كرد چرا كه ماركسيسم جوابگوى هيچ نيازى از نيازهاى واقعى انسان نيست ، چرا كه مكتبى است مادى و با ماديت نمى تواند بشريت را از بحران عدم اعتقاد به معنويت كه اساسى ترين درد بشرى در غرب و شرق است ، به در آورد.
# از شما جدا مى خواهيم كه در شكستن ديوارهاى خيالات ماركسيسم گرفتار زندان غرب و شيطان بزرگ نشويد.
# آقاى گورباچف ! وقتى از گلدسته هاى مساجد بعضى از جمهورى هاى شماپس از هفتاد سال بانگ الله اكبر و شهادت به رسالت ختمى مرتب - صلى الله عليه و آله - به گوش رسيد، تمامى طرفداران اسلام ناب محمدى (ص ) را از شوق به گريه انداخت .
صحيفه نور جلد 21،ص 67
# درباره اسلام به صورت جدى تحقيق و تفحص كنيد و اين نه به خاطر نياز اسلام و مسلمين به شما، كه به جهت ارزش هاى والا و جهان شمول اسلام است كه مى تواند وسيله راحتى و نجات همه ملتها باشد و گره مشكلات اساسى بشريت را باز نمايد.
صحيفه نور جلد 21،ص 68 و 69
# ... صريحا اعلام مى كنم كه جمهورى اسلامى ايران به عنوان بزرگترين و قدرتمندترين پايگاه جهان اسلام به راحتى مى تواند خلاء اعتقادى نظام شما را پر نمايد.
صحيفه نور جلد 21،ص 69
19 دى
قيام 19 دى قم
در 17 ديماه 1356 در روزنامه اطلاعات مقاله اى در توهين به امام خمينى چاپ شد. روز 18 ديماه مدرسين حوزه دروس خود را تعطيل كرده و طلاب به طور دسته جمعى به بيت علما رفته و نسبت به اين هتك حرمت اعتراض مى كنند. با پيوستن مردم به طلاب در روز 19 ديماه 56 در ميدان شهدا مزدوران رژيم آنان را به گلوله مى بندند. بدين صورت اولين تظاهرات مردمى پس از 15 خرداد 42 به خاك و خون كشيده مى شود اما گراميداشت چهلم اين شهدا شعله انقلاب را در شهرهاى ديگر بر مى افروزد.
# بايد (پانزده خرداد) و (نوزده دى ) جاويد و زنده نگهداشته شود تا جلادى از خاطره ها نرود و نسل هاى آتيه جرائم شاهان سفاك را بدانند.
صحيفه نور جلد 2، ص 19
# حوزه علميه قم كه دژ محكم وحى و عدالت و ملجاء مسلمين عدالت خواه است و مردم مسلم محترم قم كه هماره سرباز فداكار اسلام و پشتيبان مكتب قرآن است .
صحيفه نور جلد 2، ص 17
# علم مركزش قم است و از قم دارد نشر مى شود، نه علم ، علم و عمل ...مركز فعاليت اسلامى است ، مركز تحرك اسلامى است ، تحرك از قم ...از توده قم كه سربازهاى وفادار به اسلام هستند، از آنجا تحرك دارد سرايت مى كند به همه جا...
صحيفه نور جلد 2، ص 23
# قم نمونه بود و من مفتخرم كه در قم هستم من 15 سال يا قدرى بيشتر از شما دور بودم لكن دلم اينجا بود با شما بودم ، شما غيرتمندان ، شما پاك جوانان سرمشق همه شديد و الحمدلله تمام ملت ايران ، سرتاسر ملت ايران با هم همصدا شدند و اين قدرت الهى بود كه اين طاغوت را شكست .
صحيفه نور جلد 5،ص 130
# قم حرم اهل بيت است . قم مركز علم است . قم مركز تقواست . قم مركز شهادت و شهامت است .
# از قم شهادت به همه جا صادر مى شود.
# قم شهرى است كه در آن ايمان و علم و تقوا پرورش يافته .
# از قم تقوا، شجاعت شهامت و همه فضائل به همه جا صادر مى شود و صادر خواهد شد.
صحيفه نور جلد 13،ص 51
26 دى
فرار شاه خائن
با گسترش اعتراضات مردمى و اثبات ناكار آمدى حكومت نظامى و سست شدن پايه هاى سلطنت شاهنشاهى ، در 26 ديماه 1357 محمد رضا پهلوى و همسرش پس از سالها ظلم و جنايت در حق مردم مسمان ايران ، به طور غير رسمى از تهران به مقصد آسوان مصر خارج شدند،فرار شاه جشن و سرور بزرگى را براى ملت ايران در پى داشت و كمتر از يك ماه پس از آن ، رژيم شاهنشاهى در ايران سقوط كرد.
# فرار محمد رضا پهلوى طليعه پيروزى ملت و سرلوحه سعادت و دست يافتن به آزادى و استقلال است .
# اين ستمگر با دست آغشته به خون جوانان ما و جيب انباشته از ذخاير ملت از دست ما گريخت .
# او رفت و به هم پيمان خود اسرائيل دشمن سرسخت اسلام و مسلمين پيوست و جرائم و آشفتگيهايى را به جاى گذاشت كه ترميم آن جز به تاءييد خداوند متعال و همت همه طبقات ملت ... مسير نخواهد شد.
صحيفه نور جلد 4، ص 237
# خروج شاه اولين مرحله پيروزى ملت ماست ....
صحيفه نور جلد 4، ص 239
12 بهمن
ورود حضرت امام به ميهن اسلامى
با گسترش قيام مردمى ، امام در پيامى عزم خود را مبنى بر بازگشت به ايران اعلام كرد.اما بختيار نخست وزير وقت در مخالفت با اين تصميم ، فرودگاههاى كشور را بست سرانجام اعتراضات مردم و تحصن علما در مسجد دانشگاه تهران سبب شد تا فرودگاه مهرآباد بر روى امام باز شود و روز 12 بهمن 1357 با ورود امام به آغوش پر مهر ملت ، پرشكوه ترين استقبال تاريخ از معظم له صورت گرفت .
# من خادم شما و مملكت هستم . آمده ام كه بزرگوارى شما را حفظ كنم و آمده ام كه دشمن شما را از بين ببرم .
# من آمده ام تا دولت يك مستقل باشد.
# من آمده ام كه دست اجانب را از اين مملكت جدا كنم .
# من آمده ام كه رسوا كنم اينهايى كه به اسم مليت ، به اسم قانون اساسى به اسم كذا مى خواهند مسائل سابق را عود بدهند.
صحيفه نور جلد 5، ص 25
22-12 بهمن
دهه فجر
12 تا 22 بهمن 1357 دهه فجر انقلاب اسلامى و روزهاى سرنوشت ساز ملت به پاخاسته ايران است .بازگشت افتخارآميز امام امت قدس ‍ سره به ايران اسلامى و اعلام تشكيل دولت موقت ، پيوستن بسيارى از ارتشيان به انقلاب و بيعت نيروى هوايى با امام بزرگوار و شكست حكومت نظامى با حضور شكوهمند مردم در صحنه به فرمان امام خمينى قدس سره ، فتح مراكز مهمى همچون صدا و سيما و پادگانهاى نظامى و سرانجام پيروزى انقلاب اسلامى را در پى داشت .
# من اين جشن بزرگ را وفى الحقيقه عيد اسلامى بزرگ را بر همه ملت هاى اسلامى بلكه محرومان تمام دنيا تبريك عرض مى كنم ، تبريك براى اينكه اين انقلاب (تنها) انقلاب ايران نيست .
صحيفه نور جلد 19،ص 269
# انقلاب ما معجزه بود از اين بچه هاى كوچك تا آن پيرمردهايى كه در بيمارستانها خوابيده بودند يك صدا براى اسلام فرياد كردند اين يك اعجازى بود كه در ايران واقع شد همين بود كه پيروز كرد اينها را بر يك همچو قدرتهايى كه تخيل اين در ذهن كسى در عالم پيدا نمى شد.
صحيفه نور جلد 6،ص 219
# انقلاب كرديم كه شعائر اسلام را زنده كنيم نه انقلاب كرديم كه شعائر اسلام را بميرانيم .
صحيفه نور جلد 13، ص 156
# اين انقلاب ، بهترين انقلابها و بزرگترين انقلابها بوده است از حيث محتوا.
صحيفه نور جلد 14 ،ص 41
# اين اعجاز بزرگ قرن و اين پيروزى بى نظير و اين جمهورى اسلامى محتاج به حفظ و نگهبانى است .
صحيفه نور جلد 14، ص 63
# از آنجايى كه ملت با تحولى الهى به انقلاب اسلامى متكى بر معنويات دست زد، توانست آن قدرت بزرگ را در هم بشكند.
صحيفه نور جلد 17،ص 200
# آن چيزى كه ...بايد او را جزء معجزات ما حساب بكنيم ، همان انقلاب درونى اين ملت بود، انقلاب درونى اين ملت موجب شد كه اين انقلاب پيدا شد.
صحيفه نور جلد 19، ص 269
# شك نبايد كرد كه انقلاب اسلامى ايران از همه انقلابها جداست ؛ هم در پيدايش و هم در كيفيت مبارزه و هم در انگيزه انقلاب و قيام . و ترديد نيست كه اين يك تحفه الهى و هديه غيبى بوده كه از جانب خداوند منان براى ملت مظلوم غارت زده عنايت شده است .
صحيفه نور جلد 21 ،ص 176
17 بهمن
تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام
طبق اصل 112 قانون اساسى ، مجمع تشخيص مصلحت نظام براى حل موارد اختلاف بين مجلس شوراى اسلامى و شوراى نگهبان و مشاوره در امورى كه رهبرى به عهده اين مجمع مى گذارد تشكيل مى شود كه انتخاب اعضاى ثابت و متغير آن با رهبرى است كه مجمع اولين بار، قبل از اصلاح قانون اساسى با فرمان حضرت امام در 17 بهمن 1366 تشكيل شد.
# مصلحت نظام و مردم از امور مهمه اى است كه مقاومت در مقابل آن ممكن است اسلام پابرهنگان زمين را در زمان هاى دور و نزديك زير سؤ ال برد و اسلام آمريكايى مستكبرين و متكبرين را باپشتوانه ميلياردها دلار توسط ايادى داخل و خارج آنان پيروز گرداند.
صحيفه نور جلد 20، ص 176
# مصلحت نظام از امور مهمه اى است كه گاهى غفلت از آن موجب شكست اسلام عزيز مى گردد. امروز جهان اسلام ، نظام جمهورى اسلامى ايران را تابلوى تمام نماى حل معضلات خويش ‍ مى دانند.
صحيفه نور جلد 20، ص 176
# (مجلس ) در تنگناها و موانع ، از قدرت و قاطعيت و سرعت عمل مجمع تشخيص مصلحت كه پشتوانه عظيم و با بركت و پرثمرى براى كشور ماست ، بهره مند شود.
صحيفه نور جلد 20،ص 176
# يكى از مسائل بسيار مهم در دنياى پرآشوب كنونى ، نقش زمان و مكان در اجتهاد و نوع تصميم گيرى هاست حكومت فلسفه عملى برخورد با شرك و كفر و معضلات داخلى و خارجى را تعيين مى كند.
صحيفه نور جلد 21،ص 61
# بايد تمام سعى خودتان را بنمائيد كه خداى ناكرده اسلام در پيچ و خم هاى اقتصادى ، نظامى ، اجتماعى و سياسى متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد.
صحيفه نور جلد 21،ص 61