احمد (ص)موعود انجيل

آيت الله شيخ جعفر سبحاني

- ۱ -


مقدّمه

نبوت و رسالت جاودانى، سند و دليل جاودانى لازم دارد؛ سندى كه در هرعصر و زمانى، در هرمحل و مكانى، گواه روشني بر درستي گفتار آورنده آن باشد.
يكى از علل اين كه خداوند، دعوت پيامبر اكرم را با چنين معجزه و گواهى همراه ساخت اين بود كه، نبوت او، به يك زمان و برهه اي اختصاص نداشت و لذا برهان نبوت و گواه پيوند او با جهان وحى، مرزهاي زمان و مكان را درهم مي نوردد و در تمام اعصار به سان خورشيد مي درخشد و تاريكي هاي كفر و شرك را درهم مي كوبد و حجت را بر آگاهان و بي غرضان تمام مى كند.
امروز بر اثر عدم بلوغ فكرى امت هاى پيشين، از پيامبران گذشته آثار و نشانه هايى كه گواه بروجود و ادعاي آنان باشد در دست نيست تا چه رسد برهان نبوت و نشانه هاي رسالت آنان.
به دليل همين خلأ، گروه عظيمى در غرب كه براى خود فكر و انديشه اى دارند و از شرق - كه زادگاه مسيح و مسيحيت است - كاملاً دورند، اصل وجود مسيح و مريم را جزو افسانه ها پنداشته و تصور مي كنند كه وجود مسيح به سان داستان ليلي و مجنون، يا فرهاد و شيرين از اساطير تاريخي است.
مقصر اصلى در اين مورد، امت هاى پيشين هستندكه نخواستند آثار پيشوايان خويش را دست نخورده حفظ و حراست كنند، در حالي كه جريان، درباره پيامبر اسلام درست نقطه مقابل اين حركت منفي است، نه تنها كتاب و نامه ها و آثار وي و ياران او باقي است، بلكه قبور نياكان و بستگان و مسكن خود و همسران و فرزندان پيامبر، به صورت روشن وجود دارد و اگر انديشه هاى وهابيگري بر آثار خاندان رسالت چوب حراج نزند، هريك از اين آثار، سند وجود پيامبر اسلام و شيوه ادعا و دلايل حقانيت اوست.
نگارنده براى آشنا ساختن جوانان با كتاب و معجزه جاويدان آن حضرت، كوشش ناقصى در تفسير سوره (صف) انجام داده كه اكنون در اختيار خوانندگان وعلاقه مندان قرآن قرار مي گيرد.
قم، ميدان شهدا، مؤسسه امام صادق .
جعفر سبحانى.
15 شعبان 1402/ 18خرداد