اخلاق
اين كتاب ترجمه کتاب الاخلاق تاليف مرحوم سید عبدالله شبر و ترجمه استاد محمدرضا جباران می باشد .
اخلاق به عنوان يكى از علوم كاربردى، ارزشى جز به كار بستن در مقام عمل ندارد و آموختن آن بدون استفاده در ميدان عمل اگر زيان به بار نياورد سودى نخواهد بخشيد. ملاك اصلى و معيار اساسى در ارزشيابى كتب اخلاقى، ارزش اخلاقى و جايگاه معنوى نويسنده است نه نحوه تأليف و شيوه نگارش و امثال آن. اين كتاب اثر اسوه‏اى در اخلاق و اسطوره‏اى در عمل چون مرحوم سيد عبدالله شبر است. اثرى كه اين كتاب در خواننده خود باقى مى‏گذارد بيش از آن كه مرهون خصوصيات كتاب باشد مديون ويژگى‏هاى روحى و برجستگى‏هاى اخلاقى مؤلف است ولى با اين حال نمى‏توان خصوصيات خود كتاب را از نظر دور داشت خصوصياتى كه اين كتاب حائز است در كمتر كتابى به چشم مى‏خورد، مرحوم شبر در اين نوشته سعى بر آن داشته تا همراه با شيوايى قلم و سلاست كلام بدون آنكه مبحثى را طولانى كند عمده مسائل لازم را در عباراتى خلاصه و دلچسب جمع نمايد.
در تطبيق اين كتاب با ديگر كتب اخلاقى چنين به دست مى‏آيد كه مرحوم سيد در اين كتاب بيش از هر چيز تحت تأثير احياءالعلوم غزالى بوده است، به طورى كه در بسيارى از مباحث عين عبارت احياءالعلوم را نقل كرده و به طور خلاصه مى‏توان گفت نوشته مرحوم شبر خلاصه‏اى اصلاح شده از كتاب غزالى است.
اصول حكمت اسلامى و ديدگاههاى فلسفه بشرى
اين كتاب تاليف آيت الله سيد محمد تقی مدرسی می باشد .
۱۴ نور پاك ( عليهم السلام )
زندگى امام صادق (عليه السلام) پيشوا و رئيس مذهب
اين كتاب تاليف عبدالرحيم عقيقى بخشايشى می باشد .
۱۴ نور پاك ( عليهم السلام )
زندگى امام على (عليه السلام) صداى عدالت انسانى
اين كتاب تاليف عبدالرحيم عقيقى بخشايشى می باشد .
پرتوی از فضائل اميرمؤمنان، علی عليه‌السلام در حديث
اين كتاب تاليف آيت اللّه العظمى لطف الله صافى گلپايگانى می باشد .
اخلاق - ۱
درسنامه اخلاق براي طلاب
اين كتاب تاليف محمود اكبرى می باشد .
اين كتاب به منظور آشنايى طلاب با زىّ طلبگى و آداب اسلامى و براى تدريس در پايه اول حوزه ها تدوين شده است . رعايت بيشتر آداب بخش اول وظيفه هر مسلمانى است و اختصاصى به طالب علم ندارد و هر چند ممكن است برخى از آنها كوچك و بى اهميت جلوه كند، ولى همين نكات ريز و بظاهر كم اهميت ، در حقيقت ، كوچكهاى بزرگ است و چه بسا رعايت نكردن برخى از آنها آدمى را از حيثيت و اعتبار ساقط كند. گذشته از آنكه بسيارى از آنها منصوص و مورد توصيه اولياى الهى است . بناى مولف محترم بر اين بوده است كه اهم آداب لازم الرعايه و محل ابتلا را كه در اخلاق (2) يعنى مختصر منيه المريد بحث نشده است ، در اين كتاب درج كند. اين نوشته مجموعه اى از آداب اسلامى است كه در چهار فصل و يك خاتمه تنظيم شده است :
فصل اول : مباحث كلى آداب ؛
فصل دوم : آداب فردى ؛
فصل سوم : آداب اجتماعى ؛
فصل چهارم : آداب تعلم و دانش پژوهى ؛
خاتمه : رساله الحقوق از امام سجاد (ع) .
سلفيه ، بدعت يا مذهب ؟
نقدى بر مبانى وهابيت از ديدگاه اهل سنت
اين كتاب تاليف دكتر محمد سعيد رمضان البوط می باشد .
بر گستره كتاب و سنت
اين كتاب تاليف مرحوم علامه سيد مرتضى عسكرى می باشد .
مرحوم علامه عسكرى يكى از اين شخصيتهاى نادردر جامعه اسلامى تشيع بود كه عمر شريف و با بركت خود را در تحقيق و تدبر در شناخت اسلام مكتب اهل بيت(ع) گذراند. ايشان مباحث دينى را از جايگاه برخوردهاى سطحى به عمق تحقيق علمى كشاند و به دور از تعصبات مذهبى و با ادله مورد قبول دو مكتب اهل بيت(ع) و مكتب خلفا به دفاع از مذهب تشيع پرداخت. بدين سبب تأليفات معظم له در سراسر جهان اسلام اشتهار خاصى يافته و به زبانهاى مختلف ترجمه و منتشر گرديده است.
كتاب حاضر تدوين شده 17 جزوه بر گستره كتاب و سنت است كه در سالهاى قبل به صورت مجزا و در قطع جيبى چاپ گرديده است و شامل بررسى و پاسخهاى جامع و مانع ايشان از مصادر و كتب معتبر اهل سنت به مسائل مطرح شده آنها عليه مكتب اهل بيت(ع) است.
بيت المال از ديدگاه نهج البلاغه
اين كتاب تاليف آیت الله العظمی حسين نوري همداني می باشد .
يكى از عناصر مهم حوزه اقتصاد اسلامى كه همواره از ناحيه ى زمامداران جامعه نسبت به آن حساسيت ويژه اى ابراز مى شده، پديده ى بيت المال است كه از آن به 'مال الله' تعبير شده و متعلق به آحاد مسلمين است و بايد در ميان آنان تقسيم شده و به مصارف عمومى جامعه برسد. منابع مختلف ذخيره هاى بيت المال، مصارف گوناگون آن و تاريخچه ى تحولات و دگرگونى هائيكه بر آن عارض شده، بحثهائى است كه اين كتاب جهت تبيين آن نگارش يافته است.
در اين نوشتار نيز سعى بر اين است تا اين مطالب مورد كنكاش واقع شود كه بيت المال چه نقش مهمى را در ساختار اقتصادى جامعه به عهده دارد، و چگونه بايد آنرا مورد بهره بردارى سالم و صحيح قرار داد، و اينكه امام على "ع" در دوران حكومت خود چه عنايت خاصى نسبت به ذخيره ى بيت المال و بودجه مسلمين داشته و آن را همواره تحت اشراف عالى خود قرار داده است.
مجموع اين كتاب سلسله بحثهائى از استاد معظم جناب آقاى حسين نورى دامت افاضاته مى باشد كه بخش دوم آن پيش از اين در يادنامه ى اول كنگره ى نهج البلاغه به چاپ رسيده و بخش نخست آن نيز توسط مرحوم محمدى اشتهاردى تهيه و تنظيم شده است.
اخلاق و عرفان
اين كتاب تاليف رضا رمضانى می باشد .
اخلاق و عرفان، دو دانش مهم اسلامى اند كه با فضايل و رذايل ارزشى، راه رسيدن به خدا را براى بشر هموار مى سازد. توجّه به اخلاق، در هر زمان و دوران، براى تعادل قواى بشرى و برقرارى روابط صحيح انسانى و تقويت حس مسئوليت پذيرى در همه ى ابعاد ضرورت دارد; به ويژه زمانى كه علم و تكنولوژى در اوج پيشرفت باشند.