از ساحل به دريا

جواد محدثى

- ۱ -


سخن آغاز

نگارنده اين سطور، به فلسفه «ياد» معتقد است.

آنچه گفتنى‏ها، دانستنيها و خاطره‏ها و حوادث را به دست جاودانگى‏مى‏سپارد، ياد و ذكر است; به صورتهاى گونه‏گون، از جمله نگاشتن متن وسرودن شعر و گرفتن عكس و فيلم و برپايى يادواره و گراميداشت و..

از اين‏رو، بارها درباره بزرگان دين و شخصيتهاى انقلاب اسلامى وشهداى بزرگوار و انسانهاى زبده و والا نوشته است و در مطبوعات،مجموعه‏ها، يادنامه‏ها، يا مقدمه يادنامه‏هاى شهيدان درج شده است.البته از برخى از آنها هيچ نمونه و اثرى در دست نيست. از اين‏رو در اين‏مجموعه نيامده است.

آنچه در اين نوشته مى‏خوانيد، نثرهاى ادبى است كه به ياد علما وبزرگان و شهدا و دوستان و آشنايانى كه با آنان انس و ارتباط يا علقه قلبى‏داشته‏ام، نوشته‏ام. برخى از شخصيتهاى بزرگ و نامدارند، برخى هم‏كسانى‏اند كه صرفا آشنايى و مودت و دوستى، مايه اصلى قلم زدن درباره‏آنان شده است، يا به نحوى قرار گرفتن در مدار جاذبه اخلاقى و شخصيتى‏آنان. جز دو مورد، بقيه از آنان‏اند كه چهره در نقاب خاك كشيده و از اين‏جهان ست‏شسته‏اند.

درباره برخى از اين اشخاص، (همچون امام راحل‏قدس سره، شهيد مطهرى‏و...) چندين نوشته داشته‏ام كه در اينجا تنها به يكى بسنده كرده‏ام ونمونه‏هاى ديگر در مجموعه مقالات ديگر نويسنده آمده است. گرچه‏بعضى از اينها، در جاهاى ديگر هم چاپ شده است، اما مناسب به نظر آمدكه همه مقالات اينگونه، به خاطر ويژگى يادآورى كه دارد، يكجا ارائه گردد.

قم - جواد محدثى.

اسفند 77.