صحيفه نور جلد ۱۵

امام خميني رحمه الله عليه

- ۵ -


مى خواهيم زحمت بكشيم و بايد اين ملت آزاد باشد و كذا، مشت اينها باز شد كه اينها از چه سـنـخ آزادى مـى خـواهـند، آزادى انفجار، آزادى انفجار اينها مى خواهند، اينها خواستند كه اين مـنـافـقـيـن هـم آزاد بـيـايـنـد تـوى مـردم و بـعـد از يـك سـال ديـگـر بـسـيـارى از جوانهاى ما را منحرف كنند آزادانه و بسيارى از كارهائى كه مى خـواهـند زير جلى انجام بدهند، آزادانه انجام بدهند. براى اينكه آزادى است ، بى جهت نيست كـه در آن نـطـق هاى با اجتماع زياد روز عاشورا سوت مى زنند و كف مى زنند، امام مظلوم ما بـه شـهـادت رسـيده ، روز شهادت امام مظلوم ما، پاى نطق و سخنرانى يك نفر آدمى كه با آنـهـا دوست است كف مى زنند و سوت مى كشند و آمريكا را از ياد مى برند. خط اين بود كه اصـلا امريكا منسى بشود. يك دسته شوروى را طرح مى كردند تا آمريكا منسى بشود، يك دسـته الله اكبر را كنار مى گذاشتند، سوت مى زدند و كف مى زدند آن هم در روز عاشورا، خط اين بود كه اين قضيه مرگ بر آمريكا منسى بشود. و لهذا ديديد كه آن روزى كه اين جوانهاى بيدار عزيز ما اين لانه جاسوسى را گرفتند، اين شياطين به دست و پا افتادند. يـكـى گفت كه اينها خط شيطان هستند و دنبال اين كردند كه ما الان اسير آمريكا هستيم . نه ايـنـكـه نـمـى فـهـمـيـدنـد كـه نـه ، اسـيـر آمـريـكـا نـيـسـتـيـم ، مـى خـواسـتـنـد كه ما را از اسـتـقـلال بـيـرون بـيـاورنـد و بـه دامـن آمـريـكـا بـيـنـدازنـد و قـضـيـه گـرفـتـن ايـن محل جاسوسخانه ناگوار بود براى آنها، براى اينكه پرونده هاى اينها هم ظاهر مى شد، پـيـدا مـى شـد ايـن پـرونـده ها. اينهمه كوشش براى اينكه اينها را رها كنيد بروند، ما در گرو آمريكا هستيم ، اينها را بگذاريد بروند اينهااين جوانهاى عزيز ما كه مى گفتند ما در خـط اسـلام هـسـتيم ، مى گفتند به آنها كه شما در خط شيطان هستيد، خوف اين بود كه اين پـرونـده هـا ظـاهـر بـشـود و ايـن چـهره هائى كه قالب زدند خودشان را، اين چهره ها معلوم بشود كه چطور اشخاصى بودند.
هر روزى كه اين منافقين قدرت پيدا كنند شما را هم مى برند، براى اينكه شما لااله الا الله مى گوئيد و آنها با لا اله الاالله مخالفند
من حالا هم باز به اين افرادى كه خيلى منحرف نيستند، من به اينها باز نصيحت مى كنم كه شـمـا بـيـايـيـد و حسابتان را از اين منافقين كه قيام بر ضد اسلام كردند حسابتان را جدا كـنيد، نه اينكه بگوييد كه خشونت شما نكنيد، آنوقت به من هم بگوييد كه شما هم خشونت نـكنيد، اين معنايش اين است كه ما و آنها مثل هم هستيم ، آنهائى كه (شناخت )شان را گمان نـدارم ايـن آقـايـان نـديـده بـاشـنـد، ايـنهائى كه كتاب عقايدشان را منتشر كرده اند و اين آقـايـان هـم شـايـد و لابـد ديـده انـد آنـهـا را، بـا مـا كـه مـيـدانـنـد كـه مـا لااقـل مـسـلمان هستيم ، مسلمان بدى هستيم ، اينها حساب شان را جدا نمى كنند ما من مكرر گفتم آقـا شـما ديديد كه آقاى بنى صدر حسابش را جدا نكرده ، خدا مى داند كه من مكرر به اين گـفـتـم كـه آقـا اينها تو را تباه مى كنند. اين گرگ هائى كه دور تو جمع شده اند و به هـيـچ چـيـز عـقـيـده نـدارنـد، تـو را از بـين مى برند، گوش نكرد، هى قسم خورد كه اينها فداكار هستند، اينها مردم كذا هستند (يعنى آنهائى كه دور و بر او هستند) خوب من مى دانستم كه اينجور نيستند يك دسته اى كه مى روند توى وزارتخانه دزدى مى كنند
ايـن را تـايـيدش مى كند، خوب معلوم ميشود، دزدى را شما گفتيد. اينقدر عقلشان ناقص است ايـن را تـايـيـد كـردنـد. حـالا هـم بـه ايـن آقـايـانـى كـه اهـل سـدادنـد، اهـل صلاحند منتها اعوجاج فكرى دارند، آمريكا براى شما هيچ فايده اى ندارد ديـگـر گـذشت آنوقت . امروز آنى كه براى شما هست ، براى دينتان براى دنياتان فايده دارنـد ايـن ملتند اين ملت پابرهنه است . آن ملت سرمايه دار هم به درد شما نمى خوردند، آنها همه براى خودشان مى كشند، شماها را مى خواهند آلت دست قرار بدهند. اين منافقين هم بـه درد شـمـا نـخـواهند خورد، هر روزى كه اين منافقين قدرت پيدا كنند سر شما را هم مى بـرنـد، بـراى ايـنـكه شما لا اله الا الله مى گوئيد، آنها با لااله الا الله مخالفند. اينها تـوحـيـد را تـوحيد طبقاتى مى گويند، آنها معاد را همين جا مى دانند، همين دنيا. آنها غير اين دنـيـا چـيـزى را قـائل نـيـسـتـنـد، امـا شـمـا قـائليد. آن روزى كه اينها پيروز بشوند خداى نـخـواسـتـه ، شـمـا فـداى آنـهـا خـواهـيـد شـد، شـمـا را پـل قـرار داده انـد بـراى پـيـروزى ، وقـتـى كـه رفـتـنـد ايـن پـل را عـقـب خودشان خراب مى كنند، مزاحم آنها نمى خواهند. من باز هم عرض كنم با آقايان كه ماه مبارك رمضان است و درهاى رحمت خداى تبارك و تعالى به روى همه گناهكاران باز است و شما تا دير نشده است در اين ماه رمضان خودتان را اصلاح كنيد، ما همه بايد خودمان را اصـلاح كـنيم ، ما هيچ كداممان يك آدم درست حسابى نيستيم . پناه به خدا بايد ببريم و خودمان را اصلاح كنيم و با اين جريانى كه خروشان و درياى مواج آدم هاى متعهد است ما با آنـهـا خـودمـان را در هـمـان جـريـان بـگـذاريـم . جـريـان مـخـالف سـيل ، انسان را خرد مى كند، جريان مخالف موج هاى شكننده دريا انسان را از بين مى برد. شما اسلام را كنار نگذاشتيد لكن آنهائى كه به اسلام عقيده ندارند و اشخاصى هستند كه قـيـام بـر ضـد اسـلام كـردند و لااقل در خيابان ها ريخته اند و آدم كشته اند و شما هم حكم شـرعـى اش را مـى دانيد و شما هم مى دانيد كه كسى كه مسلحانه در خيابان بريزد و مردم را ارعـاب كـنـد، لازم نيست بكشد مردم را، ارعاب كند، اسلام تكليفش را معين كرده است و شما هم مساله اش را مى دانيد. شما همين يك مساله را بگوئيد، يك اعلاميه بدهيد، مساله ، در كتاب خدا هست كه اين اشخاصى كه مفسد هستند و ريختند توى خيابان ها و مردم را مى ترسانند، بـه حـسب حكم خدا، حكمشان اين است . شما اين مساله شرعى را بگوئيد و از گروه خودتان امضاء كنيد. چرا اينقدر تعلل مى كنيد، مگر براى شما مى خواهيد اينها چه بكنند. من از خداى تبارك و تعالى مى خواهم كه ما را موفق كند در اين ماه شريف ، در اين ماه رحمت ، ما را موفق كـنـد كه توبه بكنيم از گناهانى كه داريم . اهواى ما را، هواهاى نفسانيه ما را، يك قدرى از دسـتـمـان بـگـيـرد و ايـن مـلت عزيز ما را با همين قدرتى كه دارد حفظ كند انشاء الله و ارتش ما و ساير قواى مسلح ما پيروز بشوند انشاء الله و اسلام انشاء الله پيروز است و خواهد پيروز بود.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 18/4/60
پيام امام خمينى به مناسبت پيروزى هاى رزمندگان اسلام در جبهه نوسود
بسم الله الرحمن الرحيم
تيمسار ولى فلاحى جانشين رئيس ستاد مشترك ارتش جمهورى اسلامى ايران
(قـاتـلو هـم يـعـذبهم الله بايديكم و يخزهم و ينصركم عليهم و يشف صدور قوم مومنين ).
آزاد شـدن شهر نوسود پس از تصرف ارتفاعات مشرف بر آن به وسيله رزمندگان متعهد و مـومـن و شـجـاع ارتـش و سـپـاه پـاسداران و ژاندارمرى و ديگر رزمندگان عزيز خودى ، پيروزى چشمگيرى است كه تقدير و تشكر ملت مبارز ايران را برانگيخت .
مـراتب تقدير و تشكر اينجانب را نسبت به تمام مجاهدين اسلام در جبهه هاى جنگ تحميلى و دفاع از اسلام و ميهن عزيز خصوصا فاتحان نوسود ابلاغ نمائيد.
ايـن پـيـروزى و ديگر پيروزى هاى آينده و گذشته با تمام ساز و برگ بسيارى كه از جـانـب ابـر قـدرتها و دار و دسته آنان در اختيار دشمن گذاشته شده است پيروزى ايمان و اسلام است بر جناح كفر و پيروزى ارزش هاى انسانى است بر طاغوت .
هـمـان سان كه در صدر اسلام جناح مومنين باساز و برگ اندك و ايمان و تعهد بسيار بر جـنـاح هاى كفر مجهز به همه نوع ساز و برگ فراوان روز و قدرت هاى شيطانى پيروز گرديدند. بايد انسجام و انضباط رزمندگان اسلام به حد اعلا باشد و از اختلاف سليقه ها كه موجب تزلزل مى شود اجتناب شود كه دست خداى بزرگ با جماعت و انسجام است .
شـمـا بـرادران رزمـنـده در جبهه ها پيروزى مى آفرينيد و برادران عزيز پشت جبهه و ملت شـجاع در سراسر كشور، منافقان و ديگر منحرفان راستگراو چپگرا را گروه گروه باز يـافته و به قواى انتظامى و سپاه پاسداران معرفى مى نمايند و آنان را به دادگاه هاى انقلاب تحويل مى دهند.
اينجانب مراتب تقدير و تشكر خود را تقديم ملت متعهد و شجاع مى نمايم و اميد آن دارم كه بـا ايـن شـيـوه الهـى ايـن تـفـاله هـاى آمـريـكـائى هـر چـه زودتـر بـه سـزاى اعمال خود برسند و ملت مسلمان ايران از شر آنان آسوده شوند.
ايـنـجـانـب از دادگـاه هـاى انـقـلاب مـى خـواهـم كـه بـا مـراعـات جـانـب عـدل اسـلامـى بـا قـاطـعـيـت انـقـلابـى بـا ايـن مـفـسـدان و تـبـاه كـنـنـدگـان حـرث و نـسـل رفـتار و احكام قرآن مجيد را درباره آنان اجرا نمايند و به ياوه گوئى همان كسانى كه به حدود اسلامى پايبند نيستند گوش فرا ندهند كه اجراى حدود قصاص و
تـعـزيـر اسـلامـى بـيـمـه كـنـنـده حـيـات و نـظـام كـشـور اسـت و سـسـتـى و سهل انگارى در اين امر ترحم بر پلنگ تيز دندان است .
ضـمـنـا هـمان سان كه ملت متعهد علاقه مند به جمهورى اسلامى مكلف هستند كه گروه ها يا اشـخـاص منحرف توطئه گر را شناسائى نموده و به مقامات رسمى معرفى نمايند و در صـورت لزوم بـا پاسداران و شهربانى كمك نمايند، قواى مسلح در سراسر كشور موظف هـسـتـنـد كـه اگـر در بـيـن آنـان اشـخـاص منحرفى هستند به فرماندهان معرفى نمايند و فـرمـانـدهـان مـوظـف هستند آنها را به دادگاه تسليم نمايند تا رسيدگى شده و تصفيه و مـجـازات شـونـد و ايـن مـطـلب اخطارى است به تمام فرماندهان و متخلف مورد مواخذه قرار خـواهـد گـرفـت . و اخـيـرا لازم به تذكر است كه چون صدام شكست خود را نزديك مى بيند دست به حيله اى عاميانه زده است و بعضى از طرفداران او نيز همان را تعقيب نموده اند مى گـويـد مـاه مـبـارك رمـضـان مـاه عبادت است و جنگ در آن حرام است و لازم است آتش ‍ بس اعلام شود.
او و دوسـتـان آمريكائى اش نمى دانند كه ماه مبارك رمضان شهر حرام نيست . صدام در يكى از ماه هاى حرام عليه ما به جنگ برخاست و كسى از طرفدارانش به او اعتراض نكرد. امروز ما در حال دفاع هستيم و دفاع از كشور يكى از عبادات بزرگ است .
مـلت ايـران مى داند كه نيروهاى مسلح ما در حال بزرگترين عبادات هستند. نيروهاى مسلح ما بايد بدانند كه پيغمبر اكرم در ماه مبارك رمضان عليه كفار جنگيد.
از خداوند متعال پيروزى اسلام را بر كفر و نفاق خواستارم .
والسلام على عباد الله الصالحين
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 7/5/60
پـــيـــام امـــام خـــمـــيـــنــى بـه آيـت الله صدوقى در مورد رسيدگى به وضع زلزله زدگانكرمان
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب مستطاب حجت الاسلام والمسلمين آقاى صدوقى دامت بركاته
خـبـر نـاگـوار زلزله كـرمان كه خود آزمايش ديگرى براى بندگان صالح خدا بود مردم رنجديده ما را متاثر ساخت .
جنابعالى تحمل زحمت فرموده با همكارى علماء محترم كرمان ايدهم الله تعالى و مردم مبارز و شريف آن ديار هر چه سريعتر اقدامات لازم را جهت رفع كمبودها بنمائيد و نتيجه را به اطلاع اينجانب برسانيد تا تصميمات لازمه اتخاذ گردد.
بـديـهـى اسـت دولت و بـرادران نظامى و پاسدار و ساير نهادها نيز همچون گذشته به وظـيـفـه اسـلامى و انسانى خود عمل خواهند نمود. سلام گرم و مراتب تسليت اينجانب را به خـانـوده هـاى مصيبت زده وآسيب ديدگان اين حادثه غم انگيز ابلاغ فرمائيد. خداوند ما رادر برابر امتحانات مكرر پيروز گرداند.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 10/5/60
پـــيـام امـام خـمـيـنـى رهـبـر انـقـلاب و بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران به مناسبت روز جهانىقدس
بسم الله الرحمن الرحيم
جـمـعـه آخـر مـاه مـبـارك رمـضـان روز قـدس اسـت و در دهـه آخـر مـاه رمـضـان بـه احتمال زياد شب قدر است . شبى است كه احياء آن سنت الهى است و قدر و منزلت آن از هزار مـاه مـنـافـقـان والاتـر اسـت كـه مقدرات خلق در آن شب پايه ريزى مى شود. روز قدس كه همجوار شب قدر است لازم است كه در بين مسلمانان احياء شود و مبدا بيدارى و هوشيارى آنان باشد و از غفلت هايى كه در طول تاريخ خصوصا سده هاى اخير شده است بيرون آيند تا آن روز هـشـيـارى و بـيـدارى از ده هـا سـال ابـرقـدرت هـا و مـنـافقان جهان والاتر باشد و مـسلمانان جهان مقدرات خود را خود به دست قدرت خود پى ريزى و پايه گذارى كنند. در شـب قـدر، مـسـلمـانـان با شب زنده دارى و مناجات خود از قيد بندگى غير خداى تعالى كه شـيـاطـيـن جـن و انس اند، رها شده و به عبوديت خداوند در مى آيند و در روز قدس كه آخرين روزهاى شهر الله اعظم است ، سزاوار است كه همه مسلمانان جهان از قيد اسارت و بردگى شـيـاطـيـن بـزرگ و ابـرقـدرتـهـا رهـا شـده و بـه قـدرت لايـزال الله بـپـيـوندند و دست جنايتكاران تاريخ را از كشورهاى مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند.
هان اى مسلمانان جهان و مستضعفان گيتى ! بپا خيزيد و مقدرات خود را به دست گيريد. تا كى نشسته ايد كه مقدرات شما را بصیر يا مسكو تعيين كنند؟ تا كى بايد قدس شما در زيـر چـكـمـه تـفـاله هـاى آمـريـكـا، اسـرائيـل غاصب پايكوب شود؟ تا كى سرزمين قدس ، فـلسـطـيـن ، لبنان و مسلمانان مظلوم آن ديار در زير سلطه جنايتكاران بسر برند و شما تماشاچى باشيد و بعض حكام خائن شما آتش ‍ بيار آنان باشند؟ تا كى قريب يك ميليارد مـسـلمـان در جهان و قريب صد ميليون عرب با كشورهاى وسيع و ذخاير بى پايان ، شاهد چـپـاولگـرى هـاى شـرق و غـرب و سـتـمـگـرى هـا و قـتـل عـام هـاى غـيـرانـسـانـى آنـان و تـفـاله هـاى آنـان بـاشـنـد؟ تـا كـى تـحـمـل جـنايات وحشتناك بر برادران افغانستان و لبنان را نموده و به نداى آنان جواب نـمـى دهند؟ تا كى به جاى مقابله با دشمنان اسلام و براى نجات قدس از اسلحه گرم و قـدرت نـظـامـى و الهـى غـفلت نموده و با كارهاى سياسى و برخوردهاى سازشكارانه با ابـرقـدرت هـا وقـت گـذرانـده وبـه اسـرائيـل مـهـلت جـنـايـت هـاى بـى امـان داده و شـاهـد قـتـل عـام هـا بـايـدبـود؟ آيـا سـران قـوم نـمـى دانند و نديده اند كه مذاكرات سياسى با سياستمداران قدرتمند و جنايتكاران تاريخ ، قدس و فلسطين و لبنان را نجات نخواهد داد و هر روز بر جنايات و ستمگرى ها افزوده خواهد شد؟
بـايـد بـراى آزادى قدس از مسلسل هاى متكى بر ايمان و قدرت اسلام استفاده و بازى هاى سياسى را كه از آن بوى سازشكارى و راضى نگه داشتن ابرقدرت ها به مشام مى رسد كـنـار گـذاشـت . بـايد ملت هاى مسلمان خصوصا ملت فلسطين و لبنان ، كسانى را كه با مـانـورهـاى سـيـاسى وقت گذرانى مى كنند، تنبه نموده و زيربار بازى هاى سياسى كه نـتـيـجـه اى جـز زيـان و ضـرر براى ملت مظلوم ندارد نروند. تا كى اسطوره هاى دروغين شـرق و غرب ، مسلمانان قدرتمند را مسحور نموده و بوق هاى تبليغاتى ميان تهى ، آنان را وحشت زده مى نمايد؟ تا كى مسلمين از قدرت اسلام بزرگ غافلند؟ مسلمانانى كه در نيم قـرن آن فـتـوحات عظيم و تحولات شگرف را با دست خالى از ساز و برگ جنگى و دلى آغـشته به ايمان وزبانى متذكر به الله اكبر به دست آورده و اسلام و توحيد را در جهان قدرتمند آن روز پايه گذارى نمودند.اگر آن پيروزى ها و تحولاتى كه در تاريخ ثبت است از چشم انداز مسلمانان دور است ، پيروزى ملت رزمنده ايران با انگيزه سربازان صدر اسـلام كـه سلاحشان ايمان بود، در پيش چشم همگان پرتو افكن است . جهانيان و مسلمانان جـهـان ديـدنـد كـه مـلت غـيـور ايـران بـا دسـت تـهـى از سـاز و بـرگ نـبـرد، در مـقـابـل ابـرقـدرت هـاى زمـان و وابـسـتـگـان خـارج و داخـل آنـان نـهـضت كردند و انقلاب شكوهمند اسلامى را باهمه مشكلات ، برق آسا به ثمر رساندند و دست تمام جنايتكاران تاريخ را از كشور عزيز خود قطع كردند و توطئه هاى امـريـكـائى و گروهك هاى چپ گراو راست گرا را با قلبى سرشار از ايمان و عقيده يكى پس از ديگرى خنثى نموده و زن و مرد وكوچك و بزرگ دلاورانه در صحنه حاضر و مقدرات كـشـور خـود را در دسـت تـوانـاى خـود تـعـيـيـن نـمـودنـد و امـروز بـا خـواسـت خـداونـد مـتـعـال ، اركـان جـمـهـورى اسلامى به دست متعهدين به مكتب و معتقدين به جمهورى اسلامى بـرقـرار و فـتـنه انگيزان و توطئه گران را از صحنه خارج نمودند. و امروز ايران به رغـم بـوق هـاى خـارج و دسـتـگـاه هاى تبليغاتى امريكا و صهيونيست وسيلى خورده هاى از انـقـلاب ، بـه سـوى سـازنـدگـى نـهـائى پـيـش مـى رود و ايـن درس عـبـرتى است براى كشورهاى اسلامى و مستضعفان جهان كه قدرت اسلامى خود را بيابند واز عربده هاى شرق و غـرب و وابـسـتـگـان و تـفـاله هـاى آنـان نـهـراسـنـد و بـا اعـتـقـاد بـه خـداوند تعالى و اتكال به قدرت اسلام و ايمان بپاخيزند و دست جنايتكاران از كشورهاى خود كوتاه نمايند و آزادى قـدس شـريـف و فلسطين را سرلوحه برنامه قرار دهند و ننگ سلطه صهيونيست ، تـفـاله آمريكا را از دامن خود بزدايند وروز قدس را زنده نگه دارند. اميد است با زنده نگه داشـتـن ايـن روز، بـى تـفـاوتـى هـا زائل شـود و غفلت ها مرتفع گردد. و با قيام ملت هاى شـريـف ، بـعـضـى از سـران خـائن را كـه بـه رغـم مـسـلمـانـان و اسـلام ، دسـت در دسـت اسـرائيـل و چـشـم به فرمان امريكا بر خلاف مصالح مسلمين به زندگانى سياسى ننگين خـود و بـه زنـدگى جنايتبار خويش ادامه مى دهند، از صحنه خارج و در گورستان تاريخ مـدفـون نـمـايـنـد. حـكـام غـاصـبـى كـه در جـنـگ بـيـن كـفـارى چـون اسـرائيـل و صـدام با مسلمين ، طرف كفار را گرفته و به اسلام و مسلمين ضربه وارد مى كنند، از صحنه اسلام بايد خارج شوند و از حكومت بر مسلمين بايد بر كنار گردند. ملت هـاى شـريـف مـصـر و عـراق و ديـگـر كـشـورهـاى تحت سلطه منافقان بايد قيام كنند و به بلندگوهاى فاسد كه اين جنايتكاران مسلمان جلوه مى دهند، گوش فرا ندهد و از
قدرت هاى پوشالى اين خائنان نهراسند.
مسلمانان و جهانيان ديدند كه صدام عفلقى سرسپرده امريكا، به ايران كه جز به اسلام و مـصـالح مـسـلمين نمى انديشد، حمله كرد و آنچنان سرش به سنگ كوبيده شد كه اكنون با تـوسـل بـه سـران عـرب و پـنـاه بـه اسـرائيل ، دنبال مفرى است كه او را از سقوط حتمى نـجـات دهـد و مـلت ايـران و قـواى مـسـلح شـجـاع ، آنـچـنان ضربه اى به او و طرفداران جـنـايـتـكـار او زدند كه جز تسليم يا سقوط، مفرى ندارد و حيله هاى ابلهانه او و بوق هاى تبليغاتى صهيونيسم راهگشاى او نخواهد شد.
مـلت و دولت و مـجـلس و ارتـش و سـايـر قـواى مـسلح ايران كه امروز با وحدت اسلامى و انـسـجام الهى صف واحد هستند مصمم اند كه در مقابل هر قدرت شيطانى و متجاوز به حقوق انسان ها بايستند و از مظلومان دفاع نمايند و تا برگشت قدس و فلسطين به دامن مسلمين ، از لبنان و قدس عزيز پشتيبانى نمايند. مسلمانان جهان بايد روز قدس را روز همه مسلمين ، بـلكـه مـسـتـضـعـفـيـن بـدانـنـد و از آن نـقـطـه حـسـاس در مقابل مستكبرين و جهانخواران بايستند و تا رهائى مظلومان از زير ستم قدرتمندان از پاى نـنـشـيـنـنـد و مـسـتـضـعـفـان كـه اكـثـريـت قـاطـع جـهـان را تـشـكيل مى دهند مطمئن باشند كه وعده حق تعالى نزديك است و ستاره نحس مستكبران رو به زوال و افول است . ملت ايران ، خواهران و برادران عزيز مى دانند كه انقلاب عظيم ايران كـه در نـوع خـود كـم نـظـيـر يا بى نظير است از ارزش هاى بزرگى برخوردار است كه بـزرگـتـرين آن مكتبى بودن و اسلامى بودن آن است ، همان ارزشى كه پيامبران عاليمقام در پى آن قيام نمودند. اميد است كه اين انقلاب جرقه و بارقه اى الهى باشد كه انفجارى عظيم در توده هاى زير ستم ايجاد نمايد و به طلوع فجر انقلاب مبارك حضرت بقيه الله ارواحـنـا لمـقـدمـه الفداء منتهى شود. و بايد ملت شريف كه چنين انقلابى بزرگ را نموده اسـت در ادامـه آن هر چه بيشتر كوشا باشد و حضور خود را هر چه والاتر در صحنه اقامه عدل الهى به ثبت رساند. عزيزان من ! بايد بدانيد كه ارزش ‍ انقلاب هرچه بيشتر باشد فـداكـارى در راه تحقق آن ارزشمندتر و لازم تر است . انقلاب در راه هدف الهى و استقرار حـكـومـت الله هـمـان است كه انبياء عظام در راه آن فداكارى ها نمودند و پيامبر عظيم الشان اسلام تا آخرين لحظات زندگى پر بركت خود در راه آن با همه توان ، فداكارى و ايثار فرمود و امامان بزرگوار اسلام هر چه داشتند نثار آن كردند. ما نيز كه خود را پيرو آنان و امـت مـحـمـد صـلى الله عـليـه و آله و سـلم مـى دانـيـم بـايـد اقـتـدا بـه آنـان نـموده و در سـبـيـل حـق ، مـشـكـلات را بـا صـبـر انـقـلابـى تـحـمـل نـمـايـيـم و از خـرابـكـارى هـاى دغـل بـازان كـه آثـار شـكـست و زبونى در آن مشاهد است نهراسيم و در راه هدف حق وا سلام بـزرگ چـونـان انـبـيـاء عـظـام و اوليـاء مـعـظم فداكارى و ايثار نماييم . خداوند تبارك و تـعـالى پـشـتيبان مجاهدين و يار مظلومان است . درود بر اسلام عزيز، درود بر مجاهدين در راه حـق ، درود بـر شـهـدا در راه خـدا در طـول تاريخ ، درود بر شهداء ايران و فلسطين و لبـنـان و افـغـانـسـتـان ، سـلام بـر رزمـنـدگـان جـبـهـه هـاى جـنـگ عـليـه باطل و سلام بر بندگان صالح خداوند.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 11/5/60
متن حكم تنفيذ رياست جمهورى برادر محمد على رجائى
بسم الله الرحمن الرحيم
بـا سـپـاس بـيحد از الطاف كريمه خداوند متعال كه توفيق به ملت شريف و متعهد ايران عـطـا فرموده كه هر چه زمان مى گذرد، مشكلات افزون شود، بر تعهد آنان و حضورشان در صـحنه و پشتيبانى شان از جمهورى اسلامى كه فرآورده فداكارى هاى خودشان است ، افـزوده مـى شـود. و بـه رغـم تـبـليـغـات دشـمـنـان خـارج و داخـل ، بـا اكـثـريـت قـاطـع افـزون از دوره سـابق ، جناب آقاى محمد على رجائى ايده الله تـعـالى را بـه ريـاست جمهورى كشور اسلامى ايران برگزيده و اين مسووليت بزرگ و بـار سـنگين را بر عهده او گذاشته است . و چون مشروعيت آن بايد با نصب فقيه ولى امر بـاشـد، ايـنـجـانـب راى مـلت را تـنـفـيـذ و ايشان رابه سمت رياست جمهورى اسلامى ايران مـنـصـوب نـمـود و مادام كه ايشان در خط اسلام عزيز و پيرو احكام مقدس آن مى باشند و از قـانـون اسـاسـى ايـران تـبـعـيـت و در مـصـالح كشور و ملت عظيم الشان در حدود اختيارات قانونى خويش كوشا باشند و از فرامين الهى و قانون اساسى تخطى ننمايند، اين نصب و تـنـفـيـذ بـه قـوت خـود بـاقـى اسـت . و اگـر خـداى نـاخـواسـتـه بـر خـلاف آن عـمـل نـمـايـنـد، مـشـروعـيـت آن را خـواهـم گـرفـت . و بـايد ايشان توجه داشته باشند و از عمل ملت در يافته باشند كه ملت دلاور نيز راى خود را بر اين اساس به ايشان داده اند و مـن امـيـدوارم كـه در حفظ اين امانت الهى و مسئوليتى كه ملت بر عهده ايشان گذاشته است ، بـا تـمـام تـوان كـوشـش نـمـوده و از آن پـاسـدارى نـمـايـنـد و وفـادار به پيمان خود در مـقـابـل خـداونـد مـقـتـدر حـاضـر و نـاظـر و مـلت حـاضـر در صـحـنـه و مـراقـب احوال و اوضاع بوده باشند و به فرمان خداوند تبارك و تعالى كه مومنان را به رحمت و عـطـوفـت در بين خود و شدت در مقابل كفار و مخالفان اسلام دعوت فرموده است ، با تمام جـديـت عـمـل كـرده و در عـمـل بـه حق از كسى و از ملامت بدخواهان نهراسند. و در نظارت بر قـواى ثـلاثـه ، طـرف حـق را در نـظـر گيرند و در خدمت به خلق خدا، خصوصا توده هاى مـسـتـضـعـف ، احساس غرور و سرافرازى نمايند، كه اينانند وفاداران به اسلام و هواداران جـمـهـورى اسـلامـى . و امـيـد اسـت در ايـن مـوقـع كـه دشـمـنـان خـارج و داخل دست به دست هم داده تا جمهورى اسلامى را به تباهى كشند، قشرهاى مختلف ايران از عـلمـا و مـتـفـكـران و مـحـققان گرفته تا نيروى مسلح و از دهقانان و كارگران و كارمندان و كـارفـرمـايـان تـا بـازرگـانان و بازاريان و عشاير و سرحدنشينان ، همفكر و همصدا با رئيـس جـمهور محترم و دولت و مجلس و ساير ارگان هاى اسلامى دست جنايتكاران و خائنان را قطع و در تشديد و تاييد جمهورى
اسـلامـى كـوشا بوده و در ساختن ايرانى مستقل و آزاد فداكار باشند و با وحدت كلمه به كشور خود و مردم محروم آن خدمت كنند.
تقارن راى گيرى براى رئيس جمهور با ايام و ليالى مبارك قدر و تنفيذ آن با عيد سعيد فـطـر موفقيت آقاى رئيس جمهور را در خدمت به كشور و ملت عزيز نويد مى دهد. از خداوند متعال توفيق همگان را در ساختن كشور عزيز خواستار است .
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 11/5/60
بـيـانـات امـام خـمـيـنـى در مـراسـم تـنـفـيذ حكم رياست جمهورى برادر محمد على رجايى
اگر ما به تكليف خود عمل كنيم باكى از اين نداريم كه شكست بخوريم
بسم الله الرحمن الرحيم
ايـن روز مـبـارك عـيـد سـعـيـد فـطـر را بـر هـمـه مـلت ايـران و همه مستضعفان جهان و مسلمين كشورهاى اسلامى و خصوص حضار اين مجلس تبريك عرض مى كنم .
مـن آنـچـه كـه لازم اسـت بـه طـور نصيحت به آقاى رئيس جمهور و به همه دست اندركاران جـمـهورى اسلامى از لشكرى و كشورى عرض كنم اين است كه آنچه كه به سر انسان مى آيـد از خـيـر و شـر، از خود آدم است . آنچه كه انسان رابه مراتب عالى انسانيت مى رساند كـوشـش خـود انـسـان و آنـچه كه انسان را به تباهى در دنيا و آخرت مى كشد خود انسان و اعـمـال خـود انـسـان است . اين انسان است كه خداى تبارك و تعالى به طورى خلق فرموده اسـت كـه راه راسـت و كج را مى تواند انتخاب كند و تمام انبيا از صدر عالم تا آخر براى ايـن آمـده انـد كـه ايـن آدم را از آن راه كـج و راه هـاى بـاطـل هـدايت كنند به صراط مستقيم انسانيت كه يك سرش اينجاست و سر ديگرش عندالله اسـت . مـا خـودمـان را اگـر تـوانـسـتـيـم اصـلاح كـنـيـم ، كنترل كنيم و تربيت كنيم خودمان را، مراقبت كنيم از خودمان ، در همه امور موفق خواهيم شد و اگـر چـنـانـچه خداى نخواسته در آن مقاصد اسلامى يا انسانى كه داريم ، موفق نشويم ، مـعـذلك آن تـوفـيـق الهـى كه براى اشخاص صحيح و متعهد هست براى ما هم هست . ما نبايد نـگـران ايـن بـاشـيـم كه آيا در كارهايى كه انجام مى دهيم ، چه كارهاى شخصى و در بين خـودمـان و خـداى خـودمـان و چـه در كـارهاى اجتماعى كه به عهده كسانى هست ، نبايد نگران بـاشـيـم كـه مـبـادا شـكـسـت بـخـوريـم ، بـايـد نـگـران بـاشـيـم كـه مـبـادا بـه تـكـليـف عمل نكنيم . نگرانى از خود ماست . اگر ما به تكاليفى كه خداى تبارك و تعالى براى ما تعيين فرموده است عمل بكنيم ، باكى از اين نداريم كه شكست بخوريم ، چه از شرق و چه از غـرب و چـه داخـل و چـه خـارج و اگـر بـه تـكـاليـف خـودمـان عمل نكنيم ، شكست خورده هستيم . خودمان ، خودمان را شكست داديم .
هر چه آراء زيادتر باشد، مسئوليت زيادتر است
امروز بايد همانطورى كه در سابق به رئيس جمهور سابق بعضى مطالب را تذكر دادم ، بـه آقـاى رجـائى هـم تـذكـراتى بدهم . قضيه مقام و رياست هر چه باشد، اين وقتى كه نظر انسان يك نظر محدود
دنـيـائى بـاشـد، ايـن مقامات ، انسان را از خودش بيخود مى كند، اينها را مقام مى داند. شما حـسـاب كـنـيـد كـه ايـن سـيـاره اى كـه مـا در آن زنـدگـى كـنـيـم بـه اسـم زمـيـن ، در مـقابل منظومه شمسى چقدر است و اين منظومه شمسى كه ما يكى از سيارات كوچكش را در آن زندگى مى كنيم ، در مقابل كهكشان چقدر است و اين كهكشان هائى كه تاكنون كشف شده است كـه گـفـتـه مـى شـود كـه تـا آنقدر كه از ستاره هاى نورانى كشف شده است به مقدار شش مـيـليـارد سال نورى است . يعنى اگر نور آن ستاره اى كه در آخر است بخواهد بيايد به پـيـش مـا، شـش مـيليارد سال نورى طول مى كشد و آن چيزى كه ماوراى اينهاست و باز كشف نـشـده اسـت ، حـتـمـا بـدانـيـد كـه بـيـش از ايـن مـعـانـى اسـت . ايـنـهـا هـم در مـقـابـل عـظـمـت خالق ناچيزند. ما بايد چقدر ضعيف باشيم كه در اين ذره اى كه خودش و آن مـنـظـومـه اى كه اين يكى از ستاره هاى كوچكش است ، اصلا به حساب نمى آيد و اگر گم بـشـود نـمـى تـوانـنـد پـيـدايـش بكنند در اين غائله بزرگ عالم ، ما چقدر از اين سياره در اخـتـيـارمـان هـسـت ؟ يـك ايـران . ايـران يـك قـطـعـه كـوچـكـى اسـت در مقابل اين سياره وحكومت ايران هم يك حكومت ناچيز كوچكى است در اين سياره وسياره ما هم يك چيز كوچكى است در مقابل منظومه شمسى و منظومه شمسى ما هم يك چيز بسيار كوچك است در مـقـابـل مـنـظـومـه هـاى ديگر و همه آنها از خداست و خالق او خداست . ما اگر بندگى خدا را بـپـذيـريـم و قـلب مـا مـنور بشود به نور بندگى خدا وعبوديت ، اين امر ناچيزى كه به حـسـاب در عـالم نـمـى آيـد، در مـا تـاثـيـر نـبـايد بكند. شما ديروز نخست وزير بوديد و پـريـروز وزيـر بـوديـد وقـبـل از او مـعـلم بـوديـد و قبل از او هم يك شاگردى بوديد و بعد از اين هم معلوم نيست كى از اينجا برويد، ممكن است خـداى نـخواسته همين حالا كه بيرون رفتيد يا همين حالا يك بمبى اينجا باز منفجر بشود و فـاتـحـه هـمـه را بـخـوانـنـد. وقـتـى مـطـلب ايـن اسـت چـرا بـايـد انـسـان قبل از رياست جمهور و بعدش فرق بكند؟ مگر رياست جمهور چه هست ؟ كسى كه دلش به نـور تـوحـيـد روشـن اسـت مـگـر عـالم چـه هـسـت ؟ هـمـه عـالم چـه هـسـت ؟ هـمـه عـالم در مـقـابـل عـظـمـت خـداى تـبـارك وتـعـالى چـيـزى نـيـسـت . تـمـام ايـن عـالم مـادى در مـقـابـل عـالم هـاى مـعـنوى كه هست قدر محسوسى ندارد، آنوقت ما براى يك كدخداى ده يا يك كدخداى شهر، يا كدخداى يك كشور خيال بكنيم كه خير، ما الان يك چيزى هستيم و ديگران را بـه نـظـرمـان كوچك بيايند وخودمان را بزرگ . اگر شما ملاحظه كرديد در نفس خودتان كه غير از خدا از او كسى اطلاع ندارد و خودتان هم تا يك حدودى اطلاع داريد، اگر ديديد كـه ايـن مـقـامى كه خداى تبارك و تعالى مردم را دلشان را متوجه كرده است به شما وبه شـمـا داده انـد، ايـن مـقـام شـمـا را محكوم خودش مى كند و شما مركوب او واو راكب شما هست ، بـرويـد خـودتـان را تـصـفـيـه كـنـيـد و بدانيد اين را كه با دست خودتان خداى نخواسته خـودتـان را در دنـيا و آخرت تباه نكنيد.خداى تبارك وتعالى حاضر است ، همه اين عالم در مـحـضـر حق تعالى است و تمام خطرات قلبى ما و تمام لحظات عمر ما و تمام آنچه كه در بـاطن ما مى گذرد، در مغز ما مى گذرد در محضر حق تعالى است و ما بايد برگرديم به مـحـضـر حـق تعالى وآن جا در آن محضر ديگر حساب پس بدهيم . هر چه آراءزيادتر باشد مـسووليت زيادتر است . اگر آراءشما پنج ميليون بود، مسئوليت تان كمتر بود، حالا كه سيزده ميليون بيشتر است مسئوليت شما حجمش زيادتر
است ، براى اينكه شما جواب يكى يكى از اين افرادى كه به شما راى دادند و شما را به عـنـوان رئيـس جـمـهـور اسـلام ، رئيـس ‍ جمهورى كشور اسلامى تعيين كردند، هر يك از اينها فـردا مـى آيـنـد شـمـا را مـى گيرند، جواب از شما مى خواهند، من شما را تعيين كردم رئيس جمهورى اسلامى باشيد و اسلام را در اين كشور تائيد كنيد و پياده كنيد و خداى نخواسته شـمـا نـكـرديـد. اقـلا حـدود سيزده ميليون و هزار و چند صد نفر مى آيند سراغ شما و شما ببينيد كه مى توانيد جواب اين را پيش خدا بدهيد؟ اين جمعيتى كه آنجا در حساب جمع شدند و از شـمـا بـاز خواست مى كنند، اگر مى توانيد، جواب بدهيد و نمى توانيد و ما هيچ نمى تـوانـيـم . بايد بنا، بر اين بگذاريد كه ديروز شما و امروزتان با هم فرقى نداشته بـاشـد، هـر دو بـراى خـدمـت بـه ايـن مـردم ، ايـنـهـائى كـه زحـمـت كـشـيـدنـد و جـان دادنـد، مال دادند، رنج كشيدند و شما آقايان را به اين مقام رساندند. يك وقت نخست وزير بوديد و حالا هم رئيس جمهوريد، جواب مى خواهند اينها. اگر چنانچه شما پايتان را كج بگذاريد، هـمـيـن سـيـزده مـيـليـونـى كـه بـه شما امروز راى دادند فردا مرده باد مى گويند. انقلاب ايـنـطـور اسـت ، وضع انقلاب اينطور است طورى است كه مردم ديگر سربسته و در بسته تـسـليـم كـسـى نـمى شوند. مردم هر يكى شان نظر دادند. شما مى بينيد كه وقتى كه در تلويزيون نظر خواهى كنند از افراد، از زن ، از مرد، از جوان ، از پير، همه نظر مى دهند، ايـنطور نيست كه بى تفاوت باشند. اگر هر يك از ما تخطى كنيم از آن خواستى كه ملت دارد و آن خواستش اسلام است و احكام اسلام ، اگر هر يك از ما تخطى كنيم ، علاوه بر آنكه در مـحـضـر خداى تبارك و تعالى در آن روزى كه همه وارد مى شوند و حساب است در كار، جـوابـى نـداريـم ، همين مردم هم در همين جا به حساب مى رسند، اينها نمى گذارند كه ، آن حـسـابـش عـليحده ، همين مردم هم در همين جا به حساب مى رسند، اينها نمى گذارند كه ، آن حـسـابش عليحده ، همين مردم در همين جا شمائى كه الان به مقام رياست جمهور رسيديد اگر فـردا خـداى نخواسته تخطى كنيد از آن راهى كه راه ملت است و راهى كه اسلام پيش پاى همه ما گذاشته است ، همين سيزده ميليون و زيادتر كه به شما راى دادند و اعتماد به شما كردند برمى گردند. آنجا هم حسابش ، آنجا بدتر است . اينجا وقتى برمى گشتند خوب ، شـمـا مـى رويـد مـنـزلتـان مـى نـشـيـنـيـد، امـا آنـجـا كـار مشكل است ، بايد شما حساب آنجا را بكنيد. اگر چنانچه ما نفوسمان اينقدر به دنيا متوجه اسـت و مـنـكـوس هـسـتـيـم و اسـتـقـامـت نـداريـم ، اگـر چـنـانـچـه مـا اينطور باشيم و خودمان دنـبـال اصـلاحـش نـباشيم ، اين اخلاد الى الارض و توجه به ارض و رو كردن به مرتبه پـايـين و پشت كردن به معانى و معنويات اثرش اين است كه انسان در آن عالم ، يك حيوان آنـطـور مـنكوس . همانطورى كه اينجا كرده است ، نقشه اش آنجاست . تمام چيزهائى كه در اينجا واقع مى شود يك صورتى در آنجا دارد. انسان مستقيم القامه اگر تمام توجهش به طـبـيـعـت شـد، ايـن اسـتـقـامـت قـامـتـش را در آن طـرف از دسـت مـيـدهـد، مـى شـود مـثـل يـك حيواناتى كه سرشان رو به زمين است . و تمام عذاب هائى كه در آن عالم است از خود ماست .
خـداونـد تـبـارك و تـعـالى مهيا نكرده يك چيزى را كه ماوراى خود مابه ما بدهند، همه اينها آنـى اسـت كـه مـا خـودمـان بـه دسـت خـودمـان تـهـيـه مـى كـنـيـم و بـه آن مـى رسـيـم ،اعمال ماست رد به ما مى شود. شايد چندين آيه در قرآن كريم به اين معنا اشاره بفرمايد كه اين اعمال خودتان است ، شما، از خارج به شما
هيچ چيز نرسيده است . در روايات معراج هم هست كه پيغمبر اكرم ديدند كه بعضى از اينها مـلائكـه اى كـه در آنجا هستند دارند يك كارهائى را انجام مى دهند، درخت هائى را مى كارند، چـه مـيـكـنـنـد، گـاهـى هـم مـى ايـسـتـنـد. ايـن را پـرسـيـدنـد، جبرئيل عرض كرد (به حسب آنطور كه نقل شده است ) كه اينها اعمالى است كه مصالحش را خـودشـان دارنـد مـى فـرسـتـنـد، ايـنـهـا ايـنـجـا درسـت مـى كـنـنـد وقـتـى آنـهـا مـشـغـول كـار خـير هستند اينها هم مشغول هستند، مصالح مى رسد. وقتى آنها نه ، در جهنم هم هـمـيـن اسـت و اگـر جـهـنـم و بـهـشـت هـم خـداى نـخـواسـتـه مـا قائل نباشيم ، اين دنيا مجازات ما را مى دهد همين جا.
همه ما در مقابل اسلام مسئوليم
بايد شما توجه كنيد كه مسئوليت شما از باب اينكه آرائتان خيلى زياد است مسئوليت تان خـيـلى زيـاد اسـت . همچو نيست كه آن آقايان ديگر نداشته باشند، آنها هم مسووليت دارند، هـمـه مـا در مـقـابـل اسـلام مسئوليم . اين اسلامى كه با خون اوليا و بزرگان به دست ما سـپـرده شـده اسـت و الان مـا مـسـوول او هـسـتـيـم ، ايـن اسـلام را مـا بـايـد بـه نـسـل آتـيـه بـرسانيم . يك روزى بود كه ما بعضى مان عذر داشتيم يا همه مان ، كه نمى گـذارنـد كـه مـا عـمـل كـنيم به اسلام . در رژيم سابق ، خوب ، خيلى ها مى گفتند كه از ما نـمـى آيـد، اگـر مى آمد، مى كرديم . امروز اينطور نيست ، امروز دست همه باز است . مجلس دسـتـش بـاز اسـت و هـيـچ كـس آقـا بـالا سـر او نـيست . دولت هم دستش باز است و مجلس هم تاييدش مى كند. رئيس جمهور هم دستش باز است و ملت تاييدش كرده اند. هيچ عذرى براى مـا نـيـسـت امـروز. اگـر چـنـانـچـه يـك خـرابـى در مـمـلكـت واقـع بـشـود و دنبال اصلاحش نرويم ، عذرى نداريم . همه ما، چه آنهائى كه لشكرى هستند و اينجا هستند و نـيـسـتـنـد و چـه آنـهـائى كـه در كـشـور خـدمـت مـى كـنـنـد و چـه مـردم ديـگـر، هـمـه مـا مـسـوول هـسـتـيـم (كـلكـم راع و كـلكـم مـسـوول ) وقـتـى هـمـه مـا مسوول هستيم و همه ما در مقابل خدا جواب بايد بدهيم ، بايد فكر اين كشور باشيم ، فكر ايـن اسـلام كـه در كـشـور ما تشريف آورده اند و قدمشان روى چشم ، باشيم . نرويم سراغ ايـنـكـه حـالا كـه مـن شـدم رئيـس جـمـهور بايد چه بشود و چه بشود و من هم بايد مقامم چه بـاشـد. خـيـر، ايـن از ضـعـف نـفـس انـسـان اسـت ، از تـنـگـى چـشـم و قـلب انـسـان اسـت كه خـيـال مـيـكـنـد ايـن يك چيزى است . اين يك چيز اعتبارى است كه امروز دادند فردا هم تمام مى گـيـرنـدش مـى رود سـراغ كـارش . شـمـا بـراى ايـن مـلتـى كـه در ايـن چـنـد سـال آنـقدر در طول تاريخ زحمت ديده هيچ ، به مرئى و منظر ما اينهمه جديت كرده و جوان داده و مـال داده و جـان داده اسـت تـا ايـنكه آن رژيم را كنار گذاشته است و شما را روى كار آورده اسـت ، شـمـا براى اين ملت بايد كار بكنيد. اين مملكتى كه به دست شما افتاده است بـايـد ارتـش بـراى ايـن كـشور كار بكند، براى سپاه پاسداران ، ژاندارمرى ، همه قواى مـسلح بايد براى اين مملكت خدمت بكنند، اين امانتى است دست شما. مساله ، مساله اينجا نيست تـنـهـا، اينجا هم اگر خداى نخواسته ارتش يك سستى بكند و خداى نخواسته يك غلبه اى واقع بشود از غير (كه نخواهد شد) آن هم در همين دنيا ننگش بر پيشانى همه است . و مساله ، مـسـاله ايـنـجـا نـيـسـت ، مـسـاله جـاى ديـگـرى اسـت كـه مـا از آن غافل هستيم . تمام اعمال شما، تمام جديت هاى شما ثبت است و همه
عـالم ايـن چيزها را ميكند در خودش و ما بايد جواب بدهيم ، ارتشى بايد جواب بدهد، اگر خـداى نـخـواسـتـه كـوتـاهـى بـكـنـد، و آنـهـائى هـم كـه مـتـكـفـل امـور كـشـور هـسـتند، آنها هم بايد جواب بدهند. شما بايد براى اين پابرهنه ها و مـسـتـضعفين كه در طول تاريخ به استضعاف كشيده شده بودند و اينها را به حساب نمى آوردند و فقط آن طبقه بالا را راضى نگاه مى داشتند و به اصطلاح كدخدا را مى ديدند و ده را مـى چاپيدند، شما بايد توجهتان به اين توده هاى مستضعفى كه با زحمت خودشان و رنـج خـودشـان الان در جـبهه ها مشغول فداكارى هستند كه خداوند تاييدشان كند و در پشت جبهه هم مشغول فداكارى هستند و مستضعفند، آن بالاها اينها را ضعيف شمارند و مى شمردند و ايـنـهـا بـه حـساب نمى آمدند و در رژيم سابق براى اينها كارى نشده بود، براى اينها كـار كـنيد. قانع نشويد به اينكه بعضى جاها كار شده است ، مى دانم شده است ، خيلى هم شـده اسـت اما نبايد قانع شد، بايد همه دست به دست هم بدهيد كه انشاء الله براى اينها يك زندگى مرفهى ، يك وضع صحيحى پيش بيايد، درست بشود.
شرافت همه ما به اين است كه خدمت به خلق خدا كنيم
ايـنها حق دارند به ما و به شما، خيلى حق دارند، سيزده ميليون راى به شما داده اند، اينها حـق دارنـد به شما، باقى هم حق دارند به شما. و همين طور وقتى دولتى پيش مى آيد، آن هـم دولتى است كه مردم به آن حق دارند. اگر نبودند اين مردم ، شما هم شايد حالا در حبس بوديد و آن زجرها را مى كشيديد، ديگران هم كه متعهد بودند، آنها هم در حبس بودند يا در جـاهـاى ديـگـرى . ايـن ملت حق دارد، شما، دست شما را گرفته آورده اين بالا نشانده ، شما بـايـد خـدمـت كنيد به اين مردم . شما، ما، همه بايد خدمتگزار اينها باشيم و شرافت همه ما بـه ايـن است كه خدمت به خلق خدا بكنيم ، اينها بندگان خدا هستند. خداى تبارك و تعالى علاقه دارد به اين بندگان و ما مسووليم بايد خدمت بكنيم . و من اميدوارم كه شما به حسب آن روحـيـه اى كـه داريـد، آقـاى رجـائى بـه حـسب آن روحيه اى كه دارند، اين مقام ايشان را بـازى نـدهـد، شـمـا سـوار مـقـام بـشـو مـقـام سـوار شـمـا نـشـود. ايـن دو تـا مـثل راكب و مركوبند. اگر انسان روحيه اش طورى باشد كه سوار بشود بر هر مقامى كه براى او پيش مى آيد و مهار كند او را، اين به سعادت نزديك مى شود. و اگر ورحيه ضعيف بـاشـد و وقـتى كه به يك مقامى رسيد او سوار آدم بشود، او هر جا دلش بخواهد انسان را مـى بـرد تـا بـه هـلاكت مى رساند. من از خداى تبارك و تعالى استدعا مى كنم كه شما را مـوفـق كـنـد به اينكه خدمت بكنيد به اين خلق و همه كسانى كه دست اندركار هستند، در هر جا، در مجلس ‍ هستند، در قوه قضائيه هستند، دولت هست ، هر كس هست و همين طور قواى مسلح ، ايـنـهـا هـمـه انـشـاء الله مـوفـق بـشـونـد و مـائى كـه امـروز در هـجـوم هـمـه جـانـبـه داخـل و خـارج هـسـتيم و بحمد الله داخلش ديگر داخل آدم نيست ، بله ما بايد دست به دست هم بدهيم و اين مملكت را نجات بدهيم . و اين اشخاصى كه حالا هم باز يك فسادهاى دزدكى مى كـنـنـد، مـثـل دزدها كه مى روند يك چيزى برمى دارند و فرار مى كنند و اينجورى نباشد. ما انـشـاء الله امـيـدوارم موفق بشويد خدمت بكنيد به اين جامعه و من واقعا متاسفم از اينكه اين مسائل پيش آمد و من در مدت هاى طولانى زحمت كشيدم كه اين كارها
پـيش نيايد و نشود اينطور لكن شد و (الخير فى ماوقع ). خداوند انشاء الله همه شما را حـفـظ كند، مويد كند، موفق باشيد همه . و من سفارش كنم به همه اشخاصى كه در كنار رفتند و دارند كارهاى خلاف مى كنند، ما علاقه داريم كه شما بيائيد و خدمت كنيد به مملكت خودتان . ما ميل داريم كه همه خدمتگزار به اين كشور باشند، كشورى كه از اطراف به آن هـجـوم آورده اند و دهان هاى ابرقدرت ها باز است براى بلعيدن او. شمائى كه مى گوئيد مـا علاقه داريم به اين مملكت و علاقه داريم به اين كشور، دست به دست هم بدهيد، با هم بـسازيد اين كشور را. چرا با هم جنگ و دعوا مى كنيد؟ خوب ، كشتن يك دسته مردم كه دارند خدمت مى كنند به اين مملكت ، خدمت مى كنند به اين كشور، اين طريقى است كه خدمت به خلق اسـت ؟! ايـن آقـاى مـحـتـرم كـه حـالا بـا زحـمـت تـشـريـف آوردنـد و مـن خـيـلى خـوشـحـال شـدم از ايـنـكه آقاى خامنه اى سلمه الله آمدند و حاضرند، ايشان آخر چه كرده بود؟ خوب بگوئيد آخر، يك كارى ، يك كار خلافى ، چه كرده بود ايشان كه مى خواستيد ايشان را بكشيد و موفق نشديد بحمدالله . ديگرانى كه شما كشتيد و از بين برديد، اينها چـه كـرده بـودند، جز يك هو و جنجالى شما مى كرديد كه چه و چه و چه ، انحصار طلب ، انحصار طلب . و مساله اينطورها نبوده ، ما هم ريشه هايش را مى دانيم ، لكن از خداى تبارك و تـعـالى مـى خـواهـيـم كـه هـمـه را خـدا هـدايـت كـند و همه برگردند به دامن اسلام و همه خـدمـتـگـزار بـاشـنـد. و مـن ميل ندارم اينهائى كه از ايران رفتند، بيشتر از اين خودشان را مـفـتـضـح كـنـنـد. آنـهـا هـم نـروند با آن انگل هايى كه رفتند و فرار كردند بروند با هم بـنـشـيـنـنـد و صـحـبت كنند. آنها هم بفهمند كه وظيفه اين است كه به اين كشور خدمت بكنند، وظـيـفـه ايـن اسـت كـه ايـن مـمـلكـت را حـفـظ بـكـنـنـد. شـايـد بـعـد از يـك ده بـيـسـت سـال ديـگر شما برگشتيد به ايران ، يك راهى داشته باشيد، همچو جدا نشويد از ملت و بـرويـد سـراغ كـارتـان ، حالا برويد با بختيار نمى دانم چه . گرچه بختيار گفته من نـمـى پذيرم ، اما لازم نيست شما برويد، شما همه تان خدمتگزار باشيد و برگرديد به اين مملكت ، مملكت شما را قبول مى كند. من از خداى تبارك و تعالى خواهانم كه همه ما را به راه راست و به صراط مستقيم هدايت بفرمايد و اين جمهورى اسلامى را به ثمر برساند و مـا را خـدمـتـگزار اين كشور قرار بدهد و همه مان نسبت به هم محبت داشته باشيم و در محيط دوستى ، خدمت به اين مملكت بكنيم . دشمنى براى چه ؟ چرا بايد دشمن باشيم با هم ؟ با هم دوست باشيم در ساختن كشور.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 17/5/60
تلگرام تسليت امام خمينى به مناسبت رحلت آيت الله محلاتى
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب مستطاب حجت الاسلام آقاى حاج آقا مجدالدين محلاتى دامت افاضاته !!! شيراز
خـبـر تـاسـف انـگـيز و بسيار ناگوار رحلت حضرت آيت الله محلاتى رضوان الله عليه مـوجـب تـاثـر گـرديد. آن بزرگوار در طول زندگى پربركت خود يكى از اسطوره هاى روحـانـيـت و پـشـتـوانـه هـاى نهضت اسلامى بودند و در خدمت به اسلام و مسلمين و پيشرفت انقلاب اسلامى پيشقدم و در رژيم منحط سابق شاهد حبس و رنج وهمچون ساير علماى اعلام مـتـعهد، مورد اهانت و در راه اسلام و اهداف آن كوشا بودند. مع الاسف در اين موقع كه ايران احتياج به اين شخصيت هاى موثر دارد، شاهد فقدان اين شخصيت محترم شديم .
ايـنـجانب به جنابعالى و فاميل محترم و اهالى محترم فارس تسليت عرض نموده و سلامت و سعادت عموم مسلمين و فاميل محترم را خواستارم .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 19/5/60
بـيـانـات امـام خـمـيـنـى در جـمـع اعـضـاى انـجمن اسلامى دانشجويان ايرانى در اروپا و اعضاىانجمن اسلامى شركت واحد اتوبوسرانى تهران و حومه
بحمد الله دست جنايتكاران و خيانتكاران از اين مملكت قطع شده است
بسم الله الرحمن الرحيم
از آقـايـان نـمـايـنـدگان انجمن هاى خارج كشور كه در اينجا حضور دارند و از نمايندگان انجمن هاى اسلامى اتوبوسرانى تشكر كنم .
و بـايـد عـرض كـنـم كـه امـروز كشور مال خود شماست و هر چه زحمت بكشيد، پيش خدا اجر داريـد. براى كشور اسلامى زحمت كشيد و براى خودتان و اينطور نيست كه زحمت هاى زياد را شـمـا بـكـشـيـد و قـدرت هـاى خـارجـى بهره بردارى كنند. بحمد الله دست جنايتكاران و خـيـانـتـكـاران از ايـن مـمـلكـت قـطـع شـده اسـت و تفاله هاى كمى كه مانده است ، آنها هم به دنـبـال آنها خواهند شتافت . بعضى مطالب است كه بايد عرض كنم و آن اينكه كشور ما از بـاب ايـنـكـه در زمـان انـقـلابـى مـثـل انـقـلاب صـدر مـشـروطـه و مـثـل انـتـقـال رژيـمـى بـه رژيم ديگر در سابق ، حاضر نبودند و جوانهاى ما از انقلابات بكلى بى خبر هستند يا اگر خبر دارند حاضر واقعه نبودند و همين شنيده اند و لهذا گاهى بـه نـظـر مـى رسـد كـه گـفـتـه مـى شـود كـه در ايـران يـك نـابـسـامانى هائى هست ، يك قـتـل هـائى هـسـت ، يـك كـشـتـارى هـسـت ، يـك بـمـب هـائى هـسـت كـه مـنـفـجر مى شود و از اين قبيل كه مى بينيد، حالا در سطح يك كشور كم و بيش هست .
شما نمى دانيد كه وقتى كه مى خواست حكومت به قاجار برسد و يك انقلابى بود كه يك رژيـمـى را، رژيم سلطنتى را به يك رژيم سلطنتى ديگر ى يعنى يك طايفه اى را از بين بـبـرنـد و طـايـفـه اى ديـگـر بـيـايند آقا محمد قجر در ايران چه كرد و برج هائى كه از سـرهـاى مردم درست كرد و امثال اينها. شما تاريخ انقلاب مشروطه را بخوانيد و ببينيد در انـقلاب مشروطه چه بساطى بوده است . چه آنوقتى كه انقلاب شد و مشروطه را بپا كرد، بـا ايـنكه انقلاب تغيير رژيم سلطنتى نبود، فقط اين بود كه سلطنت استبدادى يك قشرى محدود بشود و روى قوانين مشروطه باشد. شما توجه كنيد كه در آذربايجان ، در تهران ، در شـمـال چـقـدر جـنايات واقع شد و چقدر كشتار از مردم صالح و از مردم ديگر واقع شد. اگـر مـطالعه كنيد در انقلاباتى كه در دنيا واقع مى شود يا در انقلابات كوچكى كه در ايران واقع شده است ، قبل از اين انقلاب بزرگ ، خواهيد ديد كه اين انقلاب از تمام انقلاب هائى كه در طول تاريخ واقع شده
اسـت ، يـك انـقـلاب آرام بـوده اسـت و يك انقلابى بوده است كه ثمراتش زياد و چشمگير و ضـايـعـاتـش نـسـبـت بـه ثـمـراتـش كـم . شـمـا حـجـم كـارهـائى كـه در ايـن چـنـد سـال كـرديـد، درسـت تـوجـه نـداريـد كـه شـمـا چـه كـرديد، آنهائى كه مى روند خارج و مسائل را در خارج بررسى مى كنند و مسلمان هائى كه در خارج هستند يا مستضعفانى كه در خارج كشور شما هستند، آنها مى دانند كه در ايران چه شده است و عمق اين انقلاب چه اندازه است .
شـمـا يـك سـلطـنـت 2500 ساله جابرانه را بكلى ريشه كن كرديد و يك رژيمى كه تمام قـدرت هـاى بـزرگ دنـيا دنبالش بودند و طرفدارش ‍ بودند و آنها شما تمام قدرت هاى دنـيـا را كـنـار زديـد و رژيـم را بـكـلى از بـيـن بـرديد و يك حكومت اسلامى در ايران اعلام كـرديـد. اين مطلب ، يك مطلبى نيست كه شما خيال كنيد كه يك كار كوچكى شده است و حالا ضـايـعـات دارد. ايـن كـار، كـار بـسـيـار بـزرگـى اسـت . شـمـا يـك مـلت ، در مـقابل تمام قدرتهاى عالم ايستاديد و مقابله داريد با تمام قدرت هاى دنيا و همه بر ضد شـمـا هـسـتـنـد و مـعـذلك شـمـا ايـسـتـاديـد و هـمـه را كـنـار زديـد. غـافـل نـبـاشـيـد از ايـنـكـه شـمـا كـارى انـجـام داديـد كـه در طول تاريخ كم نظير بوده است يابى نظير بوده است .
شـمـا خـيـال نـكـنـيـد كـه حـالا ايـن عـده بـچـه هـاى بـيـچـاره اى كـه بازى خورده اند از اين بـزرگـتـرهـائى كـه از اول آمـده بودند و مى خواستند كه در اين ملت و در اين مملكت حكومت كـنند و چون اين مملكت اسلامى بود، حكومتش را به دست كسانى كه به اسلام اعتقاد ندارند بـدهـنـد، حالا يك شلوغكارى هائى كرده اند و يكى يكى هم فرار كردند و در بيرون ايران دارنـد زنـدگـى كـنـنـد. البـتـه صحبت ها زياد است كه ما چه خواهيم كرد و چه خواهيم كرد. درداخـل كه بودند هيچ غلطى نتوانستند بكنند حالا رفته اند خارج گويند ما از آنجا چه مى كنيم . شما گمان نكنيد كه اينها در آنجا حتى خودشان با خودشان خوب باشند، خود اينها هم با هم در آنجا دشمن هستند. اشخاص ‍ منافق و اشخاص كافر نمى توانند با هم يك جبهه اى داشـتـه بـاشـنـد، اتحادى داشته باشند كه يك كارى انجام بدهند. تمام كارهايشان اين اسـت كـه مـصـاحبه مى كنند و صحبت ميكنند و فحش به هم دهند. اينها به ماها فحش ميدهند يا خـودشـان بـه هـم فـحـش مـى دهـنـد. يـك دسـتـه ورشـكـسـتـه اى كـه در ايـنجا يا با لباس مبدل يا با لباس زنانه فرار كردند، حالا در آنجا نشسته اند و مى خواهند مملكت ايران را زمـامـدارى كنند و مى گويند كه همه ايران با ما هستند. خوب اگر همه ايران با شما هستند پـس كـجا رفتيد؟ تو ايران بوديد، مريدهاى شما هم همراهتان بودند و خوب بود شما اين يـك مـشـت فـرض كـنـيـد كـه مـعـمـم را يا اين يك مشت غير عالم را خوب شما كنار بگذاريد و خودتان جايشان بنشينيد.
مـسـاله ايـن اسـت كـه از بـاب ايـنـكـه مـا انـقـلابـات را درسـت نـديـديـم ، خيال مى كنيم كه چهار تا ترقه وقتى كه در تهران ، فرض كنيد كه يا چهار تا بمب در تـهـران مـنفجر شد يك چيزى شده است . نخير، اينها چيزى نيست ، هر بچه 12 ساله اى مى تـوانـد كه يك چيزى از اينها را ببرد توى جمعيتى بگذارد و فرار كند. يك مساله اى نيست ايـن كـه ما بنشينيم راجع به اين مساله چه بكنيم . البته از باب اينكه يك دسته اشخاص غافل ، جوانهائى كه ما هميشه ميل داشتيم كه اينها در راه كشور خودشان ، در راه اسلام

next page

fehrest page

back page