صحيفه نور جلد ۱۵

امام خميني رحمه الله عليه

- ۱۳ -


بيدار باشند ملت ها و بيدار كنند دولت ها را و مخالفت كنند با اين طرح كافر فاجر. اين طرح را كه مى خواهند بريزند، آمريكا چنگ و دندان نشان داده براى اينكه تسليم كند اينها را، كماندوهاى خودش را پياده كرده است در منطقه و لشكرهاى خودش را در منطقه پياده كرده اسـت ، مـانـورهـا را نـمـايـشـگـرهـا را آورده اسـت نـمـايـش بـدهـنـد، بـتـرسـانـنـد اهـل مـنـطـقـه را. اگـر دولت هـا بـترسند، ملتها زنده باشند و نترسند. اگر ما همه از بين بـرويـم ، بهتر است از اينكه ذليل باشيم زير دست صهيونيسم و زير دست آمريكا. و اين يـك قـدم بـلنـدى اسـت كـه به دستور آمريكا اين قدم بلند برداشته شده است براى ذلت عـرب و ذلت مـسلمين . ننگ بر آن اعرابى كه براى خاطر سلطه كمى كه به كشورى پيدا كنند و براى خاطر استفاده هائى كه پيدا كنند تن به يك همچو ذلتى بدهند و ننگ بر همه مـا اگـر چـنـانـچـه ساكت بنشينيم . و اگر چنانچه دولت ها هم ، دولت هاى بى توجه به مـسـائل يـا مـتعمد در اينكه خيانت به اسلام بكنند و به ملت عرب بكنند و به مسلمين بكنند، اين طرح را بگذرانند، هيچ ارزشى ندارد براى اينكه
ملتها با اين مخالفند. هيچ ملتى از ملتهاى اسلامى نيست كه موافق با اين باشد كه نوكر اسـرائيـل بـاشـد و ذليـل اسـرائيـل و ذليـل آمـريـكـا بـاشـد. اگـر فـرضا هم اين دولتها بـگـذرانـنـد ايـن را، ارزش يـك پـشـيـز نـدارد ايـن گـذرانـدن هـا و مسلمانها و ملتها با اين مـخـالفـنـد. بايد اين دولت ها اين مطلب را از سر خودشان بيرون كنند كه همانطورى كه سـابـق مـى كردند حالا بايد بكنند، يعنى خودشان را قيم بدانند نسبت به ملت ها. يك نفر شيخ يا يك نفر رئيس حمهور يا يك نفر ملك به اصطلاح خودشان چه حقى دارد كه بر يك مـمـلكـت حـكـومـت كـنـد و يـك مـمـلكـتـى را بـخـواهـد بـه مـصـالح اسرائيل فدا كند. بايد حكومتها بيدار بشوند، با گذراندن اين طرح گور خودشان را مى كـنـنـد. نـبايد ديگر از اين به بعد اين فكر بيايد در سر اين حكومت ها كه كار با ماست و بـه مـلت هـا مربوط نيست . شما در مقابل ملت هيچ كاره ايد. ملتها هستند كه بايد كارها به تصويب آنها برسد. البته ما هم گرفتار يك همچو مساءله اى بوديم در زمان رضا خان ، در زمـان مـحمدرضا خان همين مساله بود كه به ملت كار نداشتند، ملت چكاره است ؟ آنها ملت را هـيـچ كـاره مـى دانـستند. هر چه هست اعليحضرت است ، غير اعليحضرت خبرى نيست . لكن مـلت ايـران شـكـسـت ايـن را و فـهـمـانـد كـه هـر چـه هـسـت ملت است و حكومت ها بايد بر طبق امـيـال مـلت عمل بكنند، بر طبق مصالح ملت عمل بكنند و حكومت ما و مجلس ما و همه ارگانهاى لشـكـرى و كشورى ما الان همين طور هستند، خدمتگزار ملت هستند. هيچ يك از آنها نيست كه اين فـكر در كله اش بيايد كه بخواهد يك حكومتى بكند، تحميلى به ملت بكند. ملتهاى ديگر هـم بـايـد هـمـيـن كـار رابـكـنـنـد. چـاره اى نـدارنـد جـز ايـنـكـه در مـقـابـل ايـن قـرارداد داد و طـرح فـاسـد قـيـام كـنـند، نهضت كنند، جان بدهند تا اين طرح را نـگـذارنـد عـمـلى بـشـود. بـر فرض اينكه آنها اين طرح را تصويب كنند، مخالفت كنند و بدانند كه با مخالفت ملت نمى شود اين طرح درست بشود.
من از خداى تبارك و تعالى بيدارى همه ملت هاى اسلام را، بيدارى همه دولتها را، بيدارى همه جوانها را، من اين پيامى كه دارم به مدارس كشورها هم هست به دانشگاه ها، به همه جا.
هر كس با طرح فهد مخالفت نكند خائن به اسلام است
اين جوانهاى دانشگاهى ، اين نويسنده ها، اين گوينده ها، اين علما، اين ارتشى ها، همه اينها بـا ايـن طـرح خـبـيـث كـه اسـارت مـلت عـرب را و اسـارت اسـلام را ثـبـت مـى كـنـد بـه خـيـال خـودشـان ، و بـه دست اسرائيل مى دهد، مخالفت كنند. هر كس مخالفت نكند، خائن به اسـلام اسـت . و بـدانيد كه ملت ها اگر با يك چيزى مخالفت كردند، دولت ها نمى توانند اجرا بكنند. امروز مثل سابق نيست كه يك دولتى بيايد هر غلطى مى خواهد بكند. خير، بايد موافق اميال صحيح ملت عمل بكند. نوكر ملت بايد باشد، نه آقاى ملت . او كاخ طلا درست نـكـند با پول ملت و ملتش ضعيف ترين و فقيرترين ملت هاباشد. انشاء الله خداوند به هـمـه ما و به همه شما و به همه ملتهاى اسلامى يك روشنائى عنايت كند و يك نور هدايتى عـنـايـت كـنـد كـه هـمـه مـا در خـدمـت اسـلام و در خـدمـت خـداى تـبـارك و تـعـالى و اطـاعـت رسول خدا باشيم .
والسلام عليكم و رحمه الله وبركاته
تاريخ : 2/9/60
بـــيــانـات امـام خـمـيـنـى در جـمع ائمه جمعه استان هاى فارس ، كهكيلويه ، بويراحمد وبوشهر
روحـانـيـون در هـر كجا هستند، جلوگيرى نمايند از دستهائى كه اختلاف ايجاد مى نمايند
بسم الله الرحمن الرحيم
از همه آقايان علماى اعلام استان فارس كه زحمت كشيده و به اينجا تشريف آورده اند تا از خدمتشان استفاده نمائيم و عرض ارادت كنيم تشكر مى كنم .
ابـرقدرت ها و قدرتها وقتى ديدند توطئه هائى كه تاكنون چيده اند به نتيجه نرسيده اسـت ، بـه فـكـر افـتـاده انـد تـا در داخـل بـه اخـتـلافـات دامـن بزنند كه اگر اختلافات داخـل اوج بـگـيـرد ديـگـر احـتـيـاجـى بـه تـوطـئه خـارجـى هـم نـيـسـت . در داخـل هـم دو نـوع اخـتـلاف در راءس مـى بـاشـد: يـكـى ايـنـكـه بـين مردم با روحانيت جدايى بـيـنـدازنـد كه در زمان رضاخان هم اين توطئه ها بود و الان بيشتر است ، زيرا با اتحاد مردم و روحانيت ، كارهاى بسيار مثبت انجام مى گيرد. لذا آقايان توجه داشته باشند كه هر كـجـا دسـت هـائى را يافتند كه مى خواهد بين خود روحانيون و روحانيت و مردم اختلاف ايجاد نـمـايـد، جـلويش بايستند كه اين از مسائل بسيار مهمى است كه بايد به آن توجه شود و ائمـه جـمـعـه در خـطـبـه هـاى جمعه و ائمه جماعات اين مساله را گوشزد نمايند. شايد همين مـنـحرفين و منافقين باشند كه نسبت به بعضى از مراجع اهانت مى كنند و به اسم اينكه من با فلان مرجع يا فلان شخص دوست هستم ، به مرجع و يا روحانى بزرگى اهانت مى كند و ايـن خـود مـبـدا دودستگى مى شود. بايد آقايان روحانيون در هر كجا كه هستند جلوگيرى نـمـايـنـد و از طـرف ديـگـر، آقـايـان توجه دارند كه آن كسانى كه با روحانيت مخالفند، مـتـرصدند تا نقطه ضعفى پيدا كنند و بزرگ نمايند تا وجهه اش را در ميان مردم از دست بدهد. لذا روحانيون بايد توجه نمايند كه كارى نكنند تا عده اى دست بگيرند. مطلب دوم ايـنـكـه بـاز دسـته اى در كار هستند تا بين ارگان هائى كه از خود مردم هستند، مناقشاتى ايـجـاد نمايند. آقايان بلاد بايد با كمال جديت جلويش را بگيرند. اميدوارم امروز كه دست خـارجـى هـا از كـشورمان كوتاه شده است و مردم ، دولت و ارتش و سپاه و روحانيون متحدند بـراى آرامش و پيشرفت كارها اقدام نمايند و نگذارند اختلافى بوجود آيد. اگر با اتكاء بـه خداى تبارك و تعالى و توجه به ذات مقدس حضرت حق تعالى و توجه به استمداد از ولى عـصر سلام الله عليه كارهايمان را پيش ببريم ، انشاء الله آسيبى نخواهيم ديد. خداوند همه آقايان را حفظ بفرمايد و هم ما را متوجه به تكاليف شرعيه الهى بفرمايد.
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تاريخ : 3/9/60
بـــيـــانـــات امـــام خـمـيـنـى در جـمـع سـرپـرستان و مسؤ ولين بنياد مستضعفان و بنياد امـورجـنگزدگان ، گروهى از جانبازان انقلاب اسلامى ، مهاجرين مناطق جنگى و اقشار مختلف مردمتهران
اين دست غيب است كه اين تحولات را در كشور ما ايجاد كرده است
بسم الله الرحمن الرحيم
اين دست غيب است كه اين تحولات را در كشور ما ايجاد كرده است . اگر شما گمان كنيد كه تـمـام بـشـر و تـمـام قـواى انـسـانـى جـمـع بـشـونـد و بـتـوانـنـد يـك قـلب را تـحـويـل و تـحـول بدهند، هرگز نخواهد شد. اين خداست كه در يك شب كانه قلب هاى اين مـلت را مـتـحـول كـرد و تـمـام ايـن مـلت را در مقابل آن قدرت هاى بسيار عظيم شيطانى به ايستادگى وا داشت و دست همه قدرتها را از كشور شما كوتاه كرد. و اين قدرت الهى است كـه بـه جـنـگـزده هـاى مـا، بـه عـزيـزان مـا كـه آواره شـده انـد از مـحـل خـودشـان ، قـدرت عـنـايـت كـرده اسـت كـه در مـقـابـل نـارسـائى هـا و در مقابل زحمت ها و كمبودها ايستادگى كنند، بلكه خودشان كمك كار باشند و اين قدرت الهى است كه شما جوانها را وادار مى كند كه در بنياد مستضعفين به خدمت مستضعفين باشيد.
ايـن مـلت را خـداى تـبـارك و تـعالى بادست عنايت خودش و با قدرت كامله خودش قدرتمند كـرد و مـتـحول كرد به انسانهاى الهى ، انسانهائى كه براى خدا قيام كردند و براى خدا ادامـه مـى دهـنـد، بـراى خدا در جبهه ها جنگ مى كنند و براى خدا در خارج جبهه خدمت مى كنند، بـراى خدا در بنياد مستضعفين خدمت مى كنند و براى خدا زحمت و مشقت را خريدارى مى كنند. و ايـن قـدرت خـداى تـبـارك و تـعـالى اسـت كه جوانهاى ما راعاشق شهادت كرده است كه اين عـزيـزان بـيـايـند اينجا و از آنها كسانى اصرار كنند كه من دعا كنم شهيد بشوند و من به آنها عرض مى كنم كه پيروز باشيد و انشاء الله ثواب شهيد داريد.
شما عزيزان كه متكفل امور هستيد كار جنگزدگان را به خوبى اداره بكنيد
شـمـا عـزيـزان كـه مـتـكـفـل امـور جـنـگـزدگـان هـسـتـيـد و مـتـكـفـل تدبير در اين امر هستيد كه كارجنگزدگان را به خوبى اداره كنيد و من مى دانم كه كـار بـسيار مشكل است ، كارى است كه نمى شود با فوريت انجام داد و كارى است كه اگر بـه طور معمولى بخواهد دولت انجام بدهد، قدرت اين مطلب را ندارد لكن اين دست خداست كه عنايت كرده است و جوانهاى ما را وادار كرده است به اينكه به اين
بـرادران و خـواهـران و كـودكـان جنگزده خدمت كنند و آنها را در اين مصيبت هايى كه وارد بر آنـهـا شـده اسـت ، تـسـليت عنايت كنند. و اين خداى تبارك و تعالى است كه جنگزده ها را، در صـورتـى كـه اگـر بـه طـور مـعـمول بود، بايد بسيار نارضايتى داشته باشند، لكن مـعـذلك در هـر جـا هستند كمك كار هستند و مقاوم هستند و امروز آقاى ميرسليم كه به من اطلاع دادنـد، گـفـتـنـد جـنـگـزده هـا يـك قـدرتـى شـده انـد در مـقـابـل صـدام ، ايـن امـرى اسـت كـه با دست غيبى الهى انجام گرفته است و دست عنايت حق تـعـالى بـر سـر شـمـاسـت و آسـيـبى انشاء الله نخواهد ديد. ما البته مى دانيم كه هم در فعاليتهاى جهاد مستضعفين ، بنياد مستضعفين و هم در فعاليت اداره كننده امور جنگزدگان يك نـواقـص هـسـت و عـلاوه شـيـطان هائى هستند كه اين برادرهايى كه براى خدا دارند كار مى كـنند، آنها را مى خواهند سست كنند و بعضى مسائل به آنها مى گويند لكن خداست كه قلب هاى شما را نگه داشته است و شما را هشيار كرده است كه كيد كائدين و مكيدها را خنثى كنيد و خـودتـان در صحنه باشيد. ما خدا را شكر مى كنيم كه اين ملت ، سرتاسر كشور، زن و مرد، بزرگ وكوچك در خدمت به اسلام كمر بسته اند و دست از اين بر نخواهند داشت انشاء الله تا اينكه به پيروزى نهائى برسد.
مـن رنـج هـائى كـه در جـنوب و در غرب به برادران و خواهران ما وارد مى شود، مى دانم و مـتـاثـر هـسـتـم و همه مومنين و همه مسلمين متاثر هستند لكن شما بدانيد كه اينطور دست و پا كـردن و ايـنـطـور بـر خـلاف مـوازيـن هـمـه كـشـورهـاى عـالم و هـمـه جـنـگ هـاى دنـيـا عمل كردن و از خارج و دور، موشك به شهرها انداختن و اينطور كارهاى ناجوانمردانه كردن ، ايـنـهـا از ضـعـف آنهاست . آنها كه رانده شدند از آبادان و شكست مفتضحانه خوردند و اميد اسـت كـه انـشاء الله از جاهاى ديگر هم رانده شوند و شكست مفتضحانه بخورند، آنها نمى تـوانـنـد مـقـابـله كـنـنـد. از دور، از راه هاى دور موشك پرتاب مى كنند، آن هم در خانه هاى مـسـكـونـى ، در مـساجد، در بيمارستان ها و جاهائى كه مردم بيگناه هستند، لكن ما بر حقيم ، مـلت ايـران بـر حـق اسـت و مـا در مـقـابـل ظـلم ايـسـتـاديـم ، از اول هـم كـه مـلت ايـران قـيـام كـرد، در مـقـابـل ظـلم ايـسـتـاد و در مـقابل كفر ايستاد و مقصدش اين بود كه جمهورى اسلامى باشد و از قيد و بند گرفتارى هاى خارجى رهائى يابد. و اين مقصد، مقصدى است الهى و اين مطلب ، مطلبى است كه اسلام امـر فـرمـوده اسـت و شـما برادرهائى كه در جبهه جنگ مى كنيد و شما برادرهائى كه آسيب جـنـگـى ديـديـد و شـما برادر و خواهرهائى كه مصيبت ديديد براى خدا بوده است و خداوند تـبارك و تعالى جبران خواهد كرد. و من اميدوارم كه به زودى جبران بشود و خانه ها بهتر از اول سـاخـته بشود و انشاء الله زندگى عادى خودشان را اين مسلمين عزيز و اين ساكنين جـنـوب و غـرب ، زنـدگـى اصيل خودشان را از سر بگيرند. عمده اين است كه چون ما بحق هستيم و ما اسلام را مى خواهيم و ما پياده شدن احكام اسلام را مى خواهيم ، تمام ضربه هائى كـه وارد مـى شـود، تمام اينها قابل تحمل است .اين ضربه ها به ما تنها وارد نشده است ، شـمـا در طـول تـاريـخ از زمـان آدم (ع ) تـاكنون ملاحظه مى كنيد كه تمام انبيا و تمام اوليا وتمام بزرگان دين در مقابل ظلم ايستاده اند و صدمه ديده اند، ايستاده اند و با آتش
آنـهـا را سـوزانـده انـد و با اره آنها را دو نيم كرده اند و در كربلا آنطور كردند با اولاد رسـول الله ، لكـن چـون بـراى خـدا بـود و چـون حـق بودند، تمام مشكلات آسان مى شود. مـشـكـلات ، مـشكلات مادى است ، مشكلات مادى در مقابل معنويات نمى تواند عرض اندام كند، آنـهـائى كـه بـه مـعـنـويـت مـجـهـزنـد، آنـهـائى كـه بـه خـدا متصل هستند و آنهائى كه به مبدا و حق متصل هستند، آنها را امور مادى از مقاصد خودشان باز نمى دارد.
كسى كه انجام وظيفه براى خدا مى كند پيروز است
و شما توجه داشته باشيد، شمائى كه خدمت به مستضعفين مى كنيد و شمائى كه خدمت به جـنـگـزدگـان مـى كـنيد و اميد است انشاء الله و هست اينطور كه انگيزه هاى شما انگيزه هاى اسـلامـى انـسـانـى بـاشـد، شـما بدانيد كه در يك طاعت بزرگ هستيد و هميشه به طاعت حق تـعـالى قـيـام كـرديـد و ثـواب شما، ثواب عبادتهاى پنجاه شصت ساله ديگران است و من اميدوارم كه اين كشور با همين قدرت كه تا اينجا آمده است و با همين تعهد و با همين بيدارى كـه از اول قـيام كرده است و تا اينجا رسانده است ، باقى باشد اين نهضت و اين انقلاب و قـيـام تـا صـاحـب اصلى انشاء الله بيايد و ما و شما و ملت ما امانت را به او تسليم كند و شما عزيزان متعهد، عزيزان متعهد و عزيزانى كه براى خداى تبارك و تعالى كار مى كنيد از هـيـچ امـرى از امـور، از انـتقاداتى كه ممكن است بعضى از جناح هاى فاسد بكنند، چه در بـنـيـاد مـسـتـضـعفين و چه در بنياد جنگزدگان ، دلسرد نباشيد براى اينكه شما براى خدا انـجـام وظـيـفـه مى كنيد و كسى كه انجام وظيفه براى خدا مى كند پيروز است . با قدرت ، كـارهاى خودتان را انجام بدهيد و با قدرت بهتر از سابق رسيدگى كنيد به امور و شما بـدانـيـد كـه رسـيـدگـى بـه امـور مـسـتـضعفان و رسيدگى به امور جنگزدگان كه اينها بندگان خدا هستند و خداوند به آنها عنايت دارد، از عبادات بزرگ است . خداوند انشاء الله بـه هـمـه شـمـا تـوفـيـق عنايت كند و به جنگزده هاى ما و به آنهائى كه جوان از دستشان رفته است ، آنهائى كه خانمانشان از دستشان رفته است ، صبر و اجر عنايت فرمايد.
والسلام عليكم ورحمه الله
تاريخ : 4/9/60
پيام امام خمينى به مناسبت سالروز تشكيل بسيج مستضعفان
بسم الله الرحمن الرحيم
درود بـى پـايـان نـثـار مـلت شـريـف عـظـيـم الشـان ايـران كـه بـا هـمـت والاى خـود در مـقـابـل هـر پـيـشـامـد و خـطـرى شـجاعانه و عاشقانه ايستاده و مقاومت نموده و در راه خداوند تـعالى و جمهورى اسلامى كه كفيل پياده نمودن احكام روشنى بخش و مترقى اسلام است از هيچ كوشش و بذل جان و مال دريغ ننموده . و سلام بر قواى مسلح و رزمندگان پرشور و عـاشـق لقـاءالله كه در راه هدف مقدس سر از پاى نشناخته و جان بركف به دفاع از حق و مـيـهـن عـزيـز خـود در جـبهه ها و پشت جبهه و جهاد مقدس تا پيروزى نهايى ادامه مى دهند. و رحمت و بركات خداوند بزرگ بر بسيج مستضعفان كه بحق پشتوانه انقلاب اسلامى است و بـه كوشش ارزنده خود ادامه داده و بحمد الله تعالى با همت جوانان برومند و داوطلبان گـروه مـيـليـونـى ، رزمـنـده تـربـيـت و امـيـد آن اسـت كـه بـا شـركـت فـعـال قـشـرهـاى معظم ملت و شور و شعفى كه در جوانان عزيز از بركت اسلام مشاهده مى شـود ارتـش 20 مـيـليـونـى كه نگهبان جمهورى اسلامى و كشور عزيز از شر جهانخواران متجاوز است تحقق يابد.
شما عزيزان و جوانان بزرگوار بايد بدانيد كه حفظ و حراست اسلام و كشور اسلامى و دين حق از بزرگترين طاعاتى است كه از صد رعالم تاكنون انبياء معظم و اولياء بزرگ صلوات الله عليهم اجمعين در راه آن كوشش جانفرسا نموده و از هيچ فداكارى دريغ ننموده اند و تربيت و تعليم و تعلم فنون نظامى در راه اين هدف ارزنده ترين ارزش هاست و تا شما جوانان بيدار و ساير قشرهاى ملت بزرگ با اين شور و شعور در صحنه حاضريد بـه كشور و جمهورى اسلامى آسيبى نخواهد رسيد. شما ملت معظم كه مى خواهيد از دين خدا دفـاع كـنـيد و نگهبان كشور ولى الله الا عظم ارواحنا لمقدمه الفداء باشيد، مطمئن باشيد كـه دسـت قـدرت خـداونـد قـادر بـر سـر شـمـا سـايـه افـكـنـده و عـنـايـات غـيـبـى شـامـل حـال شـمـاسـت و شـر اشـرار و تـوطئه هاى شرق و غرب را خنثى خواهد فرمود. ملت عـزيـز بـا تـوجـه بـه ايـنـكـه قـدرت هـاى جهنمى از هر طرف درصدد به شكست كشاندن جمهورى اسلامى كه دست آنان را از چپاول اموال اين ملت مظلوم كوتاه كرده مى باشد، بايد هـمـگـى تـشـريـك مـسـاعـى در رفـع مـشكلات كشور عزيز نمايند و در پيشبرد اهداف اسلام بـزرگ از هـيـچ كـوشـشى دريغ ننمايند و هر گروه و دسته اى در هر مقام است در اين هدف عالى اسلامى كوشا باشند.
مـجـلسـيـان در تـصـويـب لوايـحـى كه از ارگان ها به آنان مى رسد با تحقيق و تدقيق و مراعات موازين
اسـلامـى تـسريع نمايند و مواردى كه احتياج به تشخيص متخصصين دارد، از آنان دعوت و مـشورت و نظر خواهى نمايند. و شوراى نگهبان در نظارت به قوانينى كه مى گذرد، چه مـربـوط بـه مـسائلى باشد كه تماس با احكام اوليه شرعى دارد يا احكام ثانويه ، با مراعات همه جوانب نظر دهند. و دولتمردان در اجراى قوانين مذكور تسريع و در عدم تجاوز از حـدود قـانـون سـختگيرى نمايند و متجاوزان از هر قشر و دسته اى باشند به دادگاه ها بـسـپـارنـد تـا بـه مـجـازات برسند. و شوراى قضائى در كار پرزحمت و ارزنده خود با سـرعـت عمل ، مساله مهم مشكل قضا را حل نمايد و متخلفان از موازين اسلامى را به دادگاه ها دعـوت و بـه مـجـازات شـرعى برسانند. و رزمندگان و قواى مسلح نظامى و غير نظامى و كـمـيـتـه هـا و نـيـروهـاى مـردمـى از عـشـايـر و ساير قشرها در پيشبرد جنگ در جبهه ها و در جلوگيرى از شرارت منافقان و منحرفان با تشريك مساعى و كمك اطلاعاتى ميليونى مردم مـتـعـهـد از كـوشـش شـبـانـه روزى دريـغ نـنـمـايند. و جهاد سازندگى و بنياد مستضعفان و مـتـصـديـان امـور جـنـگـزدگـان و آوارگـان بـر قـدرت فـعال خود بيفزايند. و بسيج مستضعفان كه سالروز آن را به ملت ايران و جوانان متعهد و مـومـن تـبريك مى گويم ، در تعليم و تربيت جوانان و نوجوانان مساعى جميله خود را روز افزون كنند.
و نـويسندگان و روشنفكران متعهد و رسانه هاى گروهى بر حجم تبليغات خود افزوده و تـبـليـغـات دامـنـه دار دشـمـنـان جمهورى اسلامى ايران را خنثى نمايند. و شوراى فرهنگى كـوشـش كنند كه با كمك مستضعفان و دانشمندان ، دانشگاه ها باز و به كار خود ادامه دهند و بـر عـالمـان دانشمند است كه دعوت شورا را در اين امر حياتى لبيك گويند. و ملت شريف كـه انـقـلاب اسـلامـى را بـه پـيـش بـردنـد، در تمام مشكلات جنگى و نظامى و اقتصادى و فـرهـنگى با متصديان اين امور همراهى و همفكرى نمايند. و حوزه هاى مقدسه علميه در تمام كـشور در تربيت قضات شرع و مبلغان و فقها و دانشمندان بيش از پيش كوشش نمايند كه امـروز احـتـيـاج بـه اين قشرها بيش از سابق است و تكليف مهم بيشترى متوجه آنان است . و عـلمـاى اعـلام و ائمـه جـمـاعـات و خـطـباء محترم بر حجم ارشاد و رهنمودهاى خود بيفزايند و قـشـرهـاى مـيـليـونـى مـردم را مـتوجه طرق نگهبانى از اسلام و احكام مقدسه آن و حراست از جـمـهـورى اسـلامـى نـمايند و به توده هاى متعهد ميليونى اسلامى لزوم تشريك مساعى در تـمـام امـور كـشورى و لشگرى و اقتصادى و اجتماعى و فرهنگى را گوشزد نمانيد و به آنـان تـوصـيـه كـنـنـد كـه بـراى كـمـك بـه اقـتـصـاد كـشـور كـه امـروز از اهـم مـسـائل اسـت ، از اسراف ، تبذير و استعمال امور تشريفاتى و تجملى اجتناب نمايند و از سـپـردن پـولهـاى خـود اگـر چـه اندك باشد، به بانكهاى دولتى براى به راه افتادن چـرخ ‌هـاى اقـتـصـاد و كـمـك بـه دولت اسـلامـى دريـغ نـنـمـايند و از كمك كردن به جنگ و جـنـگـزدگـان غفلت ننمايند و از شركت در بسيج مستضعفان و تعليم و تربيت ديدن براى حراست از اسلام عزيز كوشا باشند.
و كـوتـاه سـخـن آنـكـه امـروز جـمـهـورى اسـلامـى وديـعـه اى اسـت كـه از جـانـب خـداونـد مـتعال به ملت ايران سپرده شده و همه ما از زن و مرد و پير و جوان در حفظ اين وديعه مسؤ ول هستيم و بايد تمام قشرها با اتكال به خداوند تبارك و تعالى و وحدت كلمه و اجتناب از اختلاف ، جمهورى اسلامى را
نـگـهـبـان بـاشـيـم و راه مستقيم انسانيت و اسلاميت را به توفيق الهى ادامه دهيم . از خداوند متعال توفيق همگان را در خدمت به خلق خدا و آئين مقدس او خواستارم .
والسلام على عبادالله الصالحين
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 5/9/60
فرمان امام خمينى به حجت الاسلام سيد محمد مهدى دستغيب
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجت الاسلام آقاى حاج سيد محمد مهدى دستغيب دامت افاضاته
بـه مـنـظـور تصدى امور دو آستانه مباركه حضرت احمد ابن موسى ابن جعفر، شاهچراغ و حضرت مى رسيد محمد عليهما السلام ، جنابعالى را به توليت دو آستانه مذكور منصوب مى نمايم . اميدوارم موفق و مويد باشيد.
والسلام عليكم ورحمه الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 8/9/60
پـــاســـخ امـــام خـــمـــيـــنـــى بــه تـلگرام رئيس جمهورى ، رئيس ستاد مشترك ارتش ، فرماندهنيروى زمينى و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامى
بسم الله الرحمن الرحيم
جـنـاب آقـاى حـاج سـيد على خامنه اى رئيس جمهورى محترم اسلامى ايران ، تيمسار سرتيپ ظـهـيـرنـژاد رئيـس ستاد مشترك ارتش ‍ جمهورى اسلامى ايران ، سر كار سرهنگ على صياد شيرازى فرمانده نيروى زمينى ، جناب آقاى محسن رضائى فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامى
(ان تنصرواالله ينصركم و يثبت اقدامكم )
تـلگـراف هاى شريف كه بشارت پيروزى بزرگ قواى مسلح شجاع را بر قواى شيطان آمـريـكـايـى صداميان كه با هجوم ظالمانه خود فتح قادسيه را به مغزهاى تهى از ايمان بـه غـيـب وعـده مـى دادنـد واصـل گـرديـد. اتـكـاء بـه مسلسل و تانك و غفلت از خداوند قادر و جنود الهى انسانها را به ورطه هلاكت و فضاحت مى كشاند.
آنان كه رمز پيروزى را مجهز به جهاز شيطانى و ميگ ها و ميراژها مى دانند و ايمان به غيب و خداوند قادر را به حساب نمى آورند و دم از (پيروزى قادسيه ) مى زنند و رمز پيروزى قـادسـيـه و مـومـنـان صـدر اسـلام را بـاز نـيافتند و قدرت ايمان و شهادت طلبى را نمى فـهـمـنـد، بـايـد بـا شـكـسـت مفتضحانه روبرو شوند و گوشمالى الهى ببينند. اينان از پـيروزى هاى صدر اسلام كه پيروزى ايمان و خون بر شمشير و قواى جهنمى بود بايد عـبـرت بـگـيـرنـد. مـردم ايران و ارتش و سپاه و بسيج و ساير قواى نظامى و غير نظامى بـراى حـفـظ اسلام و كشور اسلامى و رسيدن به لقاءالله دفاع مى كنند و فرق است بين ايـن عـزيـزان و آن گـول خـوردگان كه براى مقاصد پليد آمريكا و وابستگان آن به جنگ بـر ضـد اسـلام و قـرآن مـجـيـد بـرخاسته اند. آنچه براى اينجانب غرور انگيز و افتخار آفـريـن اسـت روحـيـه بزرگ و قلوب سرشار از ايمان و اخلاص و روح شهادت طلبى اين عزيزان كه سربازان حقيقى ولى الله الاعظم ارواحنا فداه هستند مى باشد و اين است فتح الفـتـوح . مـن بـه مـلت بـزرگ ايـران و بـه فـرمـانـدهـان شـجـاع قـبـل از آنـكـه پـيـروزى شـرافـتـمندانه و بزرگ خوزستان را تبريك بگويم ، وجود چنين رزمـندگانى را كه در دو جبهه معنوى و صورى و ظاهر و باطن از امتحان سرافراز بيرون آمـده انـد، تـبـريـك مـى گـويـم . مـبـارك بـاد بـر كـشـور عـزيز ايران و بر ملت شريف ، رزمـنـدگـانـى چـنـيـن قـدرتـمـنـد و عـاشـقـانـى چـنـيـن مـحـو جـمـال ازلى و سربازانى چنين دلباخته دوست كه شهادت را آرزوى نهائى خود و جانبازى در راه محبوب را آرمان اصيل خويش مى دانند.
افتخار بر رزمندگانى كه جبهه هاى نبرد را با مناجات خويش و راز و نياز با محبوب خود عـطـر آگـيـن نـمـوده انـد. فـخـر و عـظـمـت بر جوانان عزيزى كه در راهى قدم برداشته و پاسدارى از مكتبى مى كنند كه شكست ناپذير و سر تا پا پيروزى است . و ننگ بر آنان كـه در راهـى جان خود را هدر مى دهند و عرض و آبروى خود را مى برند كه پيروزى شان شكست و زندگى شان ننگ آفرين است .
ايـنـجـانـب از فـرمـانـدهان محترم و رزمندگان عزيز قواى مسلح نظامى و انتظامى ، ارتش و سـپـاهـى و بـسيج مستضعفان و ژاندارمرى و شهربانى و عشاير محترم و نيروهاى نامنظم و مردمى تشكر و قدردانى مى كنم .
درود بـر شـمـا و هـمـه آنـان كـه بـراى اسـلام و كـشور عزيز خود حماسه مى آفرينند. از خداوند تعالى پيروزى نهائى رزمندگان اسلام و سعادت همگان را خواهانم .
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 10/9/60
بيانات امام خمينى در جمع ائمه اهل تشيع و تسنن استانهاى يزد و هرمزگان
اين انقلاب يك انقلاب منحصر به فردى است
بسم الله الرحمن الرحيم
البـتـه آقـايـان تـوجه دارند و داشتند به اينكه اين انقلاب يك انقلاب منحصر به فردى است كه از خود مردم و با اسم اسلام و با تكبير همه جانبه همه ملت تحقق پيدا كرده است و خـداى تـبـارك و تـعـالى بر همه ملت ايران منت گذاشته است كه قلوب همه را متوجه كرده است به همين جمهورى اسلامى و همه خواهان اسلام و خواهان جمهورى اسلامى هستند. و البته تـوجـه هـسـت بـه ايـنـكـه انـقلاباتى كه در دنيا واقع شده است ، تمام انقلابات را بايد بـگـوئيـم كـه ضايعاتش بيشتر از اين انقلاب بوده است و برداشتش كمتر بوده است و آن بـرداشـتى كه اين انقلاب كرده است كه آن تحقق اسلام و احكام اسلام است ، در هيچ جا همچو بـرداشتى نشده است . اگر هم اسم جمهورى روى جمهورى اسلامى روى بعضى از كشورها بـوده اسـت ، مـحـتـوايـش نـبوده است . و همين طور توجه داريد كه مشكلات بعد از انقلاب در كـشـورهـاى بـزرگ دنـيـا الان هم رفع نشده است . شوروى كه يكى از ابرقدرت هاى عالم اسـت ، الان شصت و چند سال كه انقلاب كردند و الان هم در مشكلات هستند، همه جور مشكلات و نمى توانند مشكلاتشان را رفع كنند.
و ايـران يكى از ويژگى هاى بزرگش اين است كه الان ما يك دولتى و يك ملتى جداى از هـم نـداريـم ، يك ارتشى و يك ملتى و يك دولتى جداى از هم نداريم . ملت با ارتش ، با دولت ، همگام است و مشكلات اگر براى دولت پيش بيايد، اگر براى ارتش پيش بيايد، بـراى هـر جـهـتـى ، براى يك طرف مملكت مثل زلزله مثلا پيش بيايد، خود اين مردم بهتر از دولت مـشـغول مى شوند به فعاليت ، چنانچه در كرمان اين زلزله اى كه پيش آمد، ديديد كـه بـا فـعـاليـت حضرت آقاى صدوقى و توجه مردم ، بسيارى از مشكلات رفع شد و من الان هـم امـيـد اين معنا را دارم كه چون مردم حاضر در صحنه هستند، مشكلات برطرف بشود. البته مساله پاكسازى ادارات در دست اجراست .
علماى بلاد همفكرى كنند با دولت و ارشاد كنند مردم را
الان ايـن بـازرسـى عـمـومـى كـه بـنـاسـت بـه فـعـاليـت وارد بـشـود و شـده اسـت ، ايـن مـسـائل را امـيـدواريـم كـه با فعاليت و با همفكرى همه مردم و خصوصا (علماء بلاد) از امورى كه بسيار اهميت دارد قضيه اين
اسـت كـه عـلمـاء بلاد هدايت كنند مردم را، همفكرى كنند با دولت و ارشاد كنند مردم را و نگه دارنـد مـردم را در ايـن حـال نـهـضـتـى كـه هـسـتـنـد و الان در حـال انقلابند، مردم را در صحنه نگه دارند و مردم را از اينكه يك اختلافى خداى نخواسته بـخـواهـنـد درش ايجاد كنند و در جاهائى ايجاد كنند، مردم را تنبه بدهند به اينكه دستهاى خبيثى هست كه مى خواهند نگذارند اين انقلاب به ثمر برسد. از اين جهت يكى از امور مهمى كـه بـه عـهـده عـلماى بلاد و خصوصا ائمه جمعه هست همين است كه در خطبه هايشان كه يك فـرصـتـى اسـت كـه مـردم مجتمعند و مطالب را مى شود گفت ، تنبه بدهند مردم را كه غفلت نـكـنـنـد از ايـن دسـتهائى كه به خيانت مى خواهند اين انقلاب را متلاشى كنند. تمام توطئه هـائى كـه در خـارج و در داخـل بـوده است تاكنون ، خنثى شده است و بحمد الله جنگ هم دارد به پيروزى ختم مى شود و كشور هم كشور خود شماست و اسلامى است و تعهد به اينكه ما بايد اسلام را حفظ بكنيم .
از تـكـاليف اوليه خداى تبارك و تعالى است حفظ اسلام ، و همه ما و همه ملت و همه علما و همه مى دانيد كه مكلف به اين هستيد كه اين هديه الهى را حفظ بكنيد و الان اسلام به دست ما سپرده شده است . ما سابق اگر عذرى داشتيم به اينكه قدرتها را نمى گذارند ما كارى انـجـام بـدهـيـم و قـدرتهائى بودند كه مخالف بودند، علما را مانع مى شدند از اينكه در پستهاى خودشان ، وظايف خودشان را انجام بدهند، امروز ديگر ما همچو عذرى نداريم و همه آقـايـان در هـر جـا كـه هـسـتـند مى توانند كه مسائلشان را، مشكلاتشان را، مشكلات مردم را گـوشـزد كـنـند و مردم را هدايت كنند و همين طور دولت را هدايت كنند، ادارات را هدايت كنند و انشاء الله من اميدوارم كه به زودى مشكلات رفع بشود.
وحدت كلمه نعمتى است كه خدا به ما داده ، بايد اين وحدت را حفظ كنيم
البـتـه انـقـلاب بـوده اسـت و يـك دسـتـه هـم اشـخـاص فـاسـد كـه از اول انـقـلاب مـعـلوم شـد نـقـشـه داشـتـنـد. مـا حـالا كـم كـم تـوجـه پـيـدا مـى كـنـيـم اينها از اول كـه نـهـضـت شـده است و انقلاب شده است و آن روزى كه فهميدند به اينكه اين انقلاب پـيـروز مـى شـود، ايـنـهـا مشغول نقشه كشى خودشان بودند و لهذا در زمان انقلاب كه يك مـقـدارى چـيـز بـود چـيـزهـائى بـود كـه نـمـى شـد نـظـمـش را حـفـظ كـنـيـم ، ايـنـهـا مشغول شدند به اينكه اسلحه بدزدند، اسلحه ها را دزديدند. شما الان مى بينيد كه گاهى نـشـان مـى دهـند يك خانه تيمى چقدر اسلحه تويش هست و چقدر مواد منفجره در آن هست و چقدر چـيـزهـاى ديـگـرى هـسـت در آن . ايـنـهـا بـراى ايـن اسـت كـه اول وارد ايـن مساله كه شدند كارى به اسلام و كارى به نهضت اسلامى و انقلاب اسلامى نـداشـتند، آنها يك مقصد خاصى داشتند و دنبال آن مقصد دويدند و افرادشان را فرستادند هـر جـا و غـارت كـردنـد امـوال مـسـلمـين را. و انشاء الله من اميدوارم كه با همت مردم ، مهم همين تـوجـه خـود مـردم اسـت ، با همت مردم و گزارش دادن از اين به اينكه اين خانه ها در كجاها هـسـت كـه بـاز هـم يـك مـقـدارى هـسـتـش ، انـشـاء الله ايـن هـم بـه زودى حل بشود و همه ما مشغول بشويم به اينكه اسلام را در اين مملكت پياده كنيم و اگر نقيصه اى هست در هر جا، انشاء الله رفع بشود.
و من اميدوارم كه با همت همه آقايان ، علماى اعلام همه بلاد و با
اجـتـماع همه ، برادرهاى اهل سنت و برادرهاى اهل شيعه مجتمع باهم باشند و از اختلافى كه مـى خـواهـند فاسدها و مفسدها ايجاد كنند بين ماها، از اين اختلافات پرهيز كنند. و هر كس در مـحـل خودش مردم را تنبه بدهد به اينكه اين اختلاف جز براى اينكه به هم بزنند اوضاع ايـران را و باز مسلط كنند به ما آن قدرتهاى بزرگ را، چيز ديگرى عايدمان نمى شود و البـتـه از اول هـم اين اختلافات يا از جهل پيدا شده است يا از اينكه باز دستهائى در كار بـوده است كه نگذارند يك مملكتى وحدت كلمه داشته باشد. و شما الان و همه برادرهاى ما در هر جا كه هستند، الان ديدند كه با وحدت كلمه چه بركتى خداى تبارك و تعالى به ما عطا فرموده است . اين را حفظ بكنيم و اين نعمتى است كه خدا به ما داده ، بايد تشكر كنيم و تـشـكـرش بـه ايـنكه با چنگ و دندان اين وحدت را حفظ كنيم و اسلام را انشاء الله پياده كنيم و همه ما در زير سايه اسلام و پرچم توحيد با هم انشاء الله زندگى كنيم تا ظهور ولى عصر سلام الله عليه .
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تاريخ : 11/9/60
بـــيـــانـــات امـــام خـــمـيـنـى در جـمـع گـروهى از دانشجويان دانشكده افسرى ، اعضاى دايـرهمـــديـــريـــت مـــهـــمـــات لجـسـتـيـكـى ، پرسنل پايگاه نيروى هوائى شيراز و هوانيروز تهران واعضاى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى
يـكـى از ثـمـرات بـزرگ ايـن جـنـگ ، تـحـرك بـى سـابـقـه اى اسـت كـه در جـوانـان حاصل شده است
بسم الله الرحمن الرحيم
آقـايان ارتشى ها و پرسنل هاى ارتش كه از نقاط مختلف تشريف آورده اند من دعاگوى همه هستم و از آنها تشكر مى كنم .
بـسـيـارى از امـور اسـت كه انسان از آن خوشش نمى آيد، لكن وقتى كه تحقق پيدا كرد مى بـيـنـد خيرش در آن بوده است (عسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم ). ما و ملت اسلامى ما جـنـگـجـو هـجـوم گـر نـبوده ايم و نيستيم و از اين جنگ تحميلى هم خوشمان نمى آمد و كراهت داشـتـيـم كـه دو طـايـفـه از مـسـتـضـعـفـان بـه تـحـريـك مـسـتـكـبـران و تـحـريـك آمـريـكا و اغـفـال حزب بعث به روى يكديگر حربه بگشايند و آتش ، لكن همه مى دانيد و همه هم در جهان مى دانند كه اين جرم متوجه به حزب بعث و صدام و صداميان است . در عين حالى كه ما از جنگ گريزان هستيم ، لكن دفاع كه حق هر انسانى است و واجب است بر هر انسانى دفاع از خـود و دفـاع از كـشـور خـود و دفـاع از ديـن خـود، مـا بـه عـنـوان دفـاع در مقابل اين قدرت ها ايستاديم .
ايـن جـنـگ پـيـش آمـد و يـك سـال و نـيم تقريبا طول كشيده است و ثمرات بزرگى براى ما داشـتـه اسـت كه اول غافل بوديم و كم كم متوجه شديم . يكى از ثمرات بزرگ اين ، اين تـحـرك بـى سـابـقـه است كه در جوانهاى ما در جبهه ها و پشت جبهه ها اين تحرك بزرگ حـاصـل شـده اسـت و كـانـه از آن رخـوت و سـسـتـى كـه براى اشخاصى است نشسته اند و كـارهـاى مـعـمـولى را مـى كـنـنـد اين رخوت و سستى از بين رفته است و جاى خودش را به فعاليت و تحرك داده است كه امروز ارتش ما، سپاهيان ما، بسيج ما و عشاير ما و ملت ما، چه در جـبـهـه و چـه در خـارج جـبـهـه فـعـالنـد و مـتـحـرك و در مقابل همه ناگوارى ها ايستاده اند و جنگ را براى خودشان گوارا مى دانند براى اينكه جنگ ما دفاع است هجوم نيست و جنگ دفاعى از تكلفهاى شرعى و وجدانى و انسانى همه است و از چـيـزهـائى كـه مـا مـتـوجـه قـبـلا نبوديم و بعد متوجه شديم اين است كه اين مشتى كه شما جـوانـان ما و ارتش ما و پاسداران ما و ساير قواى مسلح و امدادى به دهان اين مهاجمين زديد اين يك عبرتى مى شود از براى
ديـگـر حـكـام جـورى كـه شـايـد يـك وقـت در مـغـز خـودشـان ايـن تخيل پيش آمده است كه ايران به هم ريخته است و خوب است كه ما هم يك هجومى بكنيم .
تـبـليـغـات خـارجـى و خـصـوصـا تـبـليـغـات راديـوهـاى مـنـحـرف مثل بى .بى .سى و راديوى امريكا و راديوهاى ديگرى كه ملاحظه مى شود، اينها به عالم جلوه داده بودند كه ايران به واسطه اينكه يك نظم و يك ترتيب خاصى ندارد آشفته است و در هـم ريـخـتـه اسـت و جـاى ايـن اسـت كه هر كس كه بتواند و از اين خوان نعمت يك چيزى بـردارد! و هـمـيـن مـوجـب ايـن شـده بـود كـه صـدام بـى خرد را اغوا كردند كه برو و فتح قـادسـيـه را تجديد كن و ايران يك لقمه چرب و نرمى است كه به آسانى مى شود آن را بـلعـيـد! و ايـن احـمـق هـم بـدون اينكه توجه به اطراف قضايا بكند به واسطه آن غرور شـيـطـانـى كه داشت و آن اغواهائى كه شياطين به او كردند و او را وادار كردند به اينكه حمله به ايران بكند اين كار ابلهانه را كرد و جزاى خودش را ديد و دارد مى بيند.
ما با تكبير اين جبهه ها را فتح مى كنيم
ايـن فـتـح هائى كه از براى شما پيش آمده و انشاء الله پيش خواهد آمد، اين ثابت كرد كه بـوق هاى تبليغاتى همه بر خلاف واقع بوده است . گر چه ملت ها اكثرا مى دانستند لكن مـمـكـن بـود كـه در بـيـن آنـهـا هـم گـروه هـائى بـاشـنـد كـه نـدانـنـد مسائل را. فهميدند كه ايران امروز از ديروز و از ديروزها قوى تر و منسجم تر و بهتر از آنـوقـت اسـت كـه آن رژيـم شـيـطـانى يا رژيم هاى شيطانى سابق بر او بوده اند. امروز ايران يكپارچه تحرك است ، يكپارچه فعاليت است ، يكپارچه هواى عشق به شهادت و هواى عـالم غـيـب اسـت . در رژيـم هـاى سـابـق اسـمـى از ايـن مـسـائل نـبـود. اشخاصى كه در آن رژيم ها تربيت شده بودند غايت حرفشان اين بود كه ملت بايد چه باشد و ملى گرائى به آن وضع بد، و دست اجانب به همه جاى اين كشورها دراز شـده بـود و هـر كـس را بـه عـنـوان مـلى گـرائى مـقـابـل ديـگـرى قرار داده بود. امروز ايران ثابت كرد كه ما با همه ملتهاى اسلامى و با هـمـه مـسـتضعفان جهانى ، با همه آنها هستيم و خود را از آنها و آنها را از خود مى دانيم و با كـسـانـى كـه بـخـواهـند تهاجم كنند يا به ايران يا به جاهاى ديگرى ، ما با آنها در جنگ هـستيم . ما همه ممالك اسلامى را از خود مى دانيم و خودمان را هم از ممالك اسلامى مى دانيم . ما مى خواهيم به امر خداى تبارك وتعالى همه با هم مجتمع باشيم و همه يد واحده باشيم و بر ضد مستكبرين جهان .
از امـورى كـه در ايـن جـنـگ كه ما مكروه داشتيم ، پيش آمد براى ما، اين بود كه به واسطه شـجـاعـت سـربـازان دلير ما وشجاعت ملت بزرگ ما كه توانست اين مطلب را تثبيت كند كه كسى نمى تواند به اين مملكت رخنه كند و كسى نمى تواند آسيب به اين كشور برساند. بـرادران عـزيـز مـن !آنـچـه كـه مـهـم است براى همه ما و براى همه ملت ايران اين است كه تـوجـه بـه خـداى تـبارك وتعالى را ازش غفلت نكنند، توجه به اينكه ما براى خدا قيام كرديم ، نهضت كرديم ، انقلاب كرديم و براى خدا به پيش مى رويم .
الان مـن گـاهـى كـه وصـيت نامه بعض از شهدا را مى بينم يا وضع جبهه ها را مى بينم يا شـعـارهـائى كـه در جـبـهـه هـا هـمـان شـبـى كـه فـردا احـتمال دارد كه شهيد بشوند مى بينم ، مى بينم كه ملت الهى شده است . فرق است ما بين يك جمعيتى كه در شبى كه فردا براى او خطر است و مى خواهد به لشكر كفر هجوم ببرد بـه مـنـاجـات خـدا مـى ايـسـتـد بـا آن كـسـانـى كـه وقـتـى كـه خـواهـنـد بـه جـنـگ بـيـايـند اول بـا فشار است و بعد هم كه محال آنها را بينند آلات لهو و لعب در آنجا هست . فرق است مابين آنهائى كه براى خدا قيام كرده اند و آنهائى كه براى طاغوت .
شـمـا در راه خدا داريد جنگ مى كنيد و اين علامت ايمان شماست و آنها در راه طاغوت دارند جنگ مى كنند و اين علامت كفر آنهاست . مادامى كه اين مطلب در بين شما باقى است توجه به خدا و يـارى خـواستن از مبداء قدرت شما قدرتمند هستيد. شما را اين وحدت كلمه در زير سايه توحيد و در زير پرچم اسلام به اين فتح ها و پيروزى ها مى رساند. اين تكبيرهايى كه در شـبـى كـه بـراى شـهـادت كـمـر بـستيد مى گوئيد، اينها پشتيبان شماست . جنود غيبيه همانطور كه در صدر اسلام پشتيبان لشكر اسلام بود و آن لشكر كوچك اسلام بر لشكر روم بـا آن بـسـاط و بـر لشـكـر ايـران آنـوقـت بـا آن بـسـاط غـلبه كرد، به واسطه آن تاييدات غيبى و ملائكه الهى بود. شما امروز همان وضعيت را داريد. براى خدا قيام كرديد و مـقـابـل مـسـتكبرين و مقابل كفار و مطمئن باشيد كه جنود غيبيه با شماست و هر يك شما در مقابل چندين نفر از آنها مى توانند عرض اندام كند. شما مى دانيد كه تمام كشورها تقريبا پـشـتـيـبـان صـدامـنـد و بـه او هـم پول مى رسانند و هم اسلحه مى رسانند و هم نفرات مى فـرسـتـنـد بـسـيـاريـشـان ، و مـا بـحـمـد الله نـه احـتـيـاج بـه پـول ديـگـران داريـم و نـه احـتـيـاجـى به پرسنل ديگران داريم و نه احتياج به تاءييد ديـگـران . ما كه اتكائمان به خداست از كى تاييد بخواهيم ؟ ما كه اتكائمان به مبداغنى مطلق است از كى خواستار جهات مادى بشويم ؟ ما كه با تكبير اين جبهه ها را فتح مى كنيم از كـى بـخـواهـيـم كه با ما همراهى كند؟ ما از خدا مى خواهيم . ما از خدا مى خواهيم كه با آن جـنـود غـيـبـيـه كه دارد و با آن ملائكه الله كه هست به ما كمك بفرمايد و مى فرمايد، لكن شـرط اين است ما به عهد خود باقى باشيم ، عهدى كه با اسلام داريم ، حفظ اسلام ، حفظ كـشور اسلامى ، حفظ نواميس اسلامى . ما بايد اين توجه را هيچ وقت از خود بيرون نكنيم ، از مـغـز خـود بـيـرون نـكـنـيـم كـه مـا بـنـدگـان خـدا هـسـتـيـم و در راه او و در سـبـيـل او حـركـت مـى كـنيم و پيشروى مى كنيم . اگر شهادت نصيب شد سعادت است و اگر پيروزى نصيب شد سعادت است .
امريكا مى خواهد با تمام قوا بين مسلمين اختلاف بيندازد
ما در عين حال كه غلبه بر دشمن را نزديك مى دانيم ، معذلك نصيحت آنها را لازم مى دانيم . من نصيحت مى كنم به ارتش عراق كه بى خود براى طاغوت خودتان را به جهنم نفرستيد. من نصيحت مى كنم به كسانى كه پشتيبانى از صدام مى كنند !!! از دولتهاى منطقه !!! كه خـودتـان را بـه زحـمـت نـيـنـدازيـد و پـشـتـيـبـانـى طـاغـوت نـكـنـيـد و در مـقـابـل اسـلام و قـرآن مجيد صف آرائى نكنيد. من نصيحت مى كنم به حزب بعث كه خود آنها قـبـل از ايـنـكـه كـنار كنند آنها را، خودشان كنار بروند صدام هم برود به پاريس و آنجا پيش رفقايش
يك دولت تشكيل بدهد. من صلاح اينها را مى دانم كه دست از اين كارها بردارند و بى خود خـودشـان را زحـمـت نـدهند و خون جوانان ريخته نشود. ما نمى خواستيم كه به ملت عراق و مـلت ايـران ايـنـهمه خسارات وارد بشود به واسطه شيطنت هائى كه دست هاى ماوراى اينها عـمـل مـى كـنـد و وادار مـى كـنـد اينها را به هجوم . صدام چه جوابى تهيه كرده است براى ارتـش عـراق و براى فرماندهان ارتش ، چه جوابى تهيه كرده است كه بى خود ميلياردها دلار بـه خـودشـان خـسارت وارد كرده اند كه مجبور شده است از جاهاى ديگر وام بگيرد. من به همه حكومتهاى منطقه نصيحت مى كنم كه از پشتيبانى صدام دست برداريد و بترسيد از آن روزى كـه خـداى تـبـارك و تـعـالى بـر شـمـا غـضـب كـنـد و بـر شما آن بيايد كه به مـحـمدرضا آمد و به صدام . از غضب خدا بترسيد اى حكومتهاى منطقه و بهوش بيائيد و با اسـلام و قـرآن مـقـابله نكنيد. همه ملتهائى كه در منطقه هستند همه اسلامى هستند و اسلام را مـى خـواهـنـد. شـمـا چـرا يـك اقـليـت هـاى بـسـيـار ضـعـيـف در مـقـابـل اسـلام ايـسـتـاده و همه توان خودتان را صرف مى كنيد كه صدام را تقويت كنيد در مقابل قرآن كريم در مقابل اسلام ؟ من همه شماها را نصيحت مى كنم ، همه دولتها را نصحيت مـى كـنـم كـه بـه راه اسـلام بـرگـردنـد و مـقـاتـله بـا كـفار بكنند، نه مقاتله با مسلمين ، قتال در راه خدا بكنند، نه قتال در راه طاغوت .
امـروز اگـر بـر ايـنـهـا ثابت نشده باشد كه اين طرح هائى كه امريكا مى دهد مخالف با مـصـالح خـود منطقه هست و مخالف با مسلمين هست ، بايد بسيار نادان باشند. امريكا باز از طـرحـهـا دسـت بـردار نـيـست . آمريكا مى خواهد با تمام قوا بين مسلمين اختلاف بيندازد. شما ببينيد كه در اين طرحى كه اخيرا دادند، بين طوايفى از مسلمين ، بين حكومتهاى مسلمين اختلاف واقـع شـد و بـيـشـتـر خـواهـد شد و اگر اين طرح هم شكست خود و شكست خورده است ، طرح ديگر خواهد داد و بايد مسلمين توجه داشته باشند كه طرح امريكائى براى شرق و براى مـلل اسـلامـى و دولت هـاى اسـلامـى صـرفـه نـدارد. بـايـد هـمـه مـسلمين توجه كنند و به حـكـومـتـهـاى خـود تـذكر دهند كه زير بار طرحهاى امريكائى كه از اين بعد، يكى بعد از ديـگرى خواهد آمد نروند و بازى نخورند از اين شياطين . اينها مى خواهند شما را آلت دست قـرار بـدهـنـد و ذخـايـر شـمـا را بـچـاپـند. آمريكا نظر سوء به شما دارد. شما را براى مـصـالح خـودش مـى خواهد استخدام كند و استخدام كرده است . چرا شما ذخاير خودتان را در راه مـقـاصـد شـوم و پـليـد امـريـكـا صـرف مـى كـنـيـد؟ و چـرا در مقابل اسلام ايستاده ايد و در مقابل مسلمين ؟ شما مى بينيد كه دولت مصر، دولت غاصب مصر به صراحت مى گويد كه ما كسانى كه از اسلام اسم مى برند سركوب مى كنيم . امريكا بـه شـمـا بـه نـظر يك بنده نگاه مى كند، به نظر يك برده نگاه مى كند و شما را از هر طرف كه مى خواهد مى كشاند. صدام اگر عقل داشت و امريكا به او مى گفت حمله به ايران بـكـن ، خـلاف او را مـى كـرد، لكـن خـداى تـبـارك و تـعـالى عـقـل را از سـر ايـنـها برداشته است كه بر ضد خود و بر ضد كشور خود و بر ضد ملت خود عمل مى كنند.
وحدت كلمه ، شما را بر همه قدرتهاى جهان پيروز كرد
مـن از هـمـه شـما دوستان ، از همه شما برادران ارتشى ايران و پاسداران ايران مى خواهم كـه تـوجـه داشـتـه بـاشـيـد كـه در بـيـن خـودتـان خـداى نـخـواسـتـه يـك وقـت اخـتـلافى حاصل نشود. شما گمان نكنيد كه قدرتهاى بزرگ دست برداشته اند و امروز شما را به حال خود گذاشته اند. آنها هر روز در نقشه هستند و هر روز در كمين هستند كه شما را با هم اختلاف ايجاد كنند، بين شما اختلاف ايجاد كنند و آنها بهره بردارند. شما مى بينيد كه در هـر جـائى كـه سـپاه پاسداران و ارتش و ساير قواى مسلح باهم مى شوند پيروزى عظيم نائل مى شود. شما مى بينيد كه وحدت كلمه ، شما را بر همه قدرتهاى جهان پيروز كرد. شـمـا مـى بـيـنـيد كه اين طعمه اى در دهان امريكا بود اسمش ايران بود، با وحدت كلمه از دهـان او بـيـرون كشيديد و استقلال را براى خودتان تثبيت كرديد. شما مى بينيد كه اگر يك اختلاف بين شما بيفتد خداى تبارك و تعالى خواهد !!! خداى نخواسته !!! نظر عنايت را بـردارد و آن روز هـمان خواهد شد كه در زمانهاى سابق بر ايران مى گذشت . همه بهوش بـاشـيد، زن و مرد، جوان و پير، همه بهوش باشيد، ارتشى و غير ارتشى بهوش باشيد كـه مـبـادا رخـنـه كـنند اين اشخاصى كه فاسد هستند رخنه كنند بين شما و خداى نخواسته اختلاف ايجاد كنند. باهم باشيد و يد واحده باشيد (على من سواكم ) چنانچه دستور است . تفرقه پيدا نكنيد و باهم اعتصام به حبل الله كنيد و در راه خدا به پيش برويد كه شما پيروزيد.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
13/9/60
فرمان امام خمينى به نخست وزير در مورد سرپرستى بنياد مستضعفين
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاى مير حسين موسوى نخست وزيرايدهم الله تعالى
جنابعالى را مسؤ ول بنياد مستضعفين قرار مى دهم . اميدوارم زير نظر اشخاص متدين و متعهد و كـاردان ، ايـن بـنـيـاد را بـه نـفع مستضعفان اداره نمائيد. انشاء الله در خدمت به اسلام و مسلمين خصوصا مستضعفين موفق باشيد.
روح الله الموسوى الخمينى
16/9/60
فرمان امام خمينى به شورايعالى قضائى و دادستانى انقلاب اسلامى
بسم الله الرحمن الرحيم
شوراى عالى محترم قضائى دادستانى محترم انقلاب اسلامى اخيرا گزارش هايى مى رسد كـه افـراد غـيـر مـسـوول و احـتـمـالا از گـروه هـاى مـنـحـرف و گـاهـى مـقـامـات مـسـؤ ول ، بـر خـلاف مـقـررات اسـلامـى و قـانـونـى مـتـعـرض امـوال و امـلاك مـحـتـرم مـردم مـى شـونـد و بـه طـور سـر خـود بـه تـقـسـيم املاك و مصادره اموال اشخاص مى پردازند و گاهى به منازل اشخاص بدون مجوز شرعى و قانونى وارد و آنـان را جـلب مـى نـمـايـنـد و اگر شخص مورد نظر نباشد بستگان و زن و فرزند او را جـلب مـى كـنند و گاهى به بهانه هايى هتك آبرو و حيثيت اشخاص ‍ را مى نمايند و با اين اعمال غير شرعى هتك جمهورى اسلامى و مقامات قضايى را مى كنند.
مـقـرر فـرمـائيـد سـازمـان بـازرسـى كـل كـشـور بـا سـرعـت عـمـل رسـيـدگى كرده به مقامات قضائى گزارش دهند و اگر شكاياتى به دادستانى ها رسـيـد بـا سـرعـت رسـيـدگـى نـمـايـنـد و اشـخـاص يـا گـروه هـايـى كه مرتكب اين نحو اعمال غير شرعى و قانونى مى شوند احضار و پس از اثبات جرم به مجازات برسانند و لازم است اينجانب را از مسائل مذكور مطلع نمائيد. روح الله الموسوى الخمينى
18/9/69
بـــيـــانـات امـام خـمـيـنـى در جمع اعضاى ستاد برگزارى نماز جمعه تهران ، گروهى ازمـسـلمـانـان جـنـوب شرقى آسيا، دانشجويان تربيت معلم ، كاركنان سازمان صدا و سيما وپرسنل نيروى هوايى جمهورى اسلامى
حوزه هاى علميه سراسر كشور تكليف شرعى الهى دارند كه مبلغ بفرستند و احكام اسلام را به مردم بفهمانند
بسم الله الرحمن الرحيم
گـروه هـاى مـخـتـلفى كه جناب آقاى رئيس جمهور اسم بردند، چون ما همه مشترك در مقصد هـسـتـيـم ديگر لازم نمى بينم يكى يكى را اسم ببرم . من مسائلى كه مشترك بين همه ما هست فى الجمله عرض مى كنم . اين انقلاب اسلامى ايران بايد بگوئيم كه يك جهش ‍ ناگهانى بـود كـه مـلت مـا در هـر امرى كه از امور پيش مى آمد، تازه كار بود براى اينكه در رژيم هـاى سـلطـنـتى و خصوصا در اين پنجاه و چند سال اخير براى هيچ يك از گروه ها فرصت اينكه در مسائل فكر كنند، قبل از اينكه عمل كنند نبود. حوزه هاى علميه ايران ، چه حوزه هاى عـلمـيـه قـديـمـى و چـه دانـشـگـاه هـا يـك وضـعـى داشتند كه با اين جهش بايد آن وضع را متحول كنند و تهيه قبلى نداشتند. ناگهان تكليف هائى به دوش همه آمد و چون مهيا نبودند هـيـچ يـك از قشرهاى ملت ، از اين جهت بار سنگين بود لكن معذلك بحمد الله همت والاى همه قـشـرهـاى ملت اين بار سنگين را هم دارد به پيش مى برد لكن كافى نيست اين مقدار. حوزه هـاى عـلمـيـه عـلوم شـرعـيه فعاليت هايشان در رژيم هاى سابق و خصوصا اين پنجاه و چند سـال اخـيـر بسيار محدود بود، هم برنامه هاى تحصيلى شان محدود بود و هم فعاليت هاى خارجى شان كه آن در حد تقريبا صفر بود. مساله قضاوت كه يك مساله مهم اسلامى است ، حـوزه هـاى عـلمـيـه چـون از ايـن مـسـاله منزوى شده بودند و آنها را منزوى كرده بودند، مهيا نـبـودنـد كـه يـك هـمچو بار سنگينى را به زودى از دوش خودشان بردارند و چون حدود و تـعـزيـرات و قـضا و امثال اينها درآن رژيم ها اصلا مطرح نبود، رجالى كه بايد اينها را تـكـفـل كـنـنـد و عـمـل كـنـنـد بـسـيار ناقص ‍ بودند حوزه ها از اين جهات ، نه از باب اينكه تـقـصـيـرى كـرده بـاشـنـد، از بـاب اينكه مجالى براى آنها نبود. خطباى ما در سرتاسر كـشـور خـطـابـه هـا و صـحـبـت هـايـشـان مـحـدود بـه يـك مـسـائل كوچك بود وراجع به مشكلات كشور حق اينكه اظهار نظرى بكنند نداشتند و لهذا در اين امر آنها هم مهيا نبودند. نماز جمعه آنطورى كه آقاى رئيس جمهور سلمه الله فرمودند، از باب اينكه به حسب فتواى فقهى واجب تخييرى بود توجه به اينكه اين قسم از لنگه تـخـيـيـر چـه اهـمـيـتـى دارد، نـداشتند و اگر نماز جمعه اى هم در بعضى از بلاد انجام مى گرفت ، آن چيزى كه بايد

next page

fehrest page

back page