صحيفه نور جلد ۱۹

امام خميني رحمه الله عليه

- ۱۳ -


بـه وظـيـفـه اى كـه اسـلام بـراى شـمـا مـعـيـن كـرده ، بـه آن وظـيـفـه عمل كنيد
و شـمـا هـم بدون اين كه در نظر بگيريد كه من چى هستم و او چيست ، همه در نظر بگيريد خـدا بـه مـا وظـيـفـه داده ، وظـيـفـه مـعـيـن كـرده ، وظـيـفـه خـدايـى را داريـم عـمـل مـى كـنـيم ، بدانيد كه اين سعادت دنيا و آخرت شما را انشاءالله حفظ خواهد كرد. و من امـيـدوارم كـه شـمـا هـمه توجه به اين معنا داشته باشيد و به وظيفه اى كه قانون براى شـمـا مـعـيـن كـرده ، بـه وظـيـفـه اى كـه اسـلام بـراى شـمـا مـعـيـن كـرده ، بـه آن وظـيـفـه عـمـل بـكـنيد و شما و سپاه و سايرين دست واحد باشيد براى حفظ آبروى خودتان ، براى حـفـظ اسـلام ، براى حفظ كشور خودتان كشورى كه الان الگو شده براى همه جا و بعدها به شما ملحق خواهند شد، ناچار ملحق خواهند شد، كشورهاى ديگر ملحق به شما خواهند شد. و امـيـدواريـم كـه يـك انـقـلابـى پـيـدا بشود، همين انقلابى كه در ايران پيدا شد در همه جا انشاءالله پيدا بشود، انشاءالله . و من اميدوارم كه همه تان مويد و موفق باشيد و باز هم تـاكيد مى كنم كه در ذهنتان نياورد كسى به اين كه ارتش مثلا چطور است و ارتش كذا، اين حرف هاى سابق منافقين بود، اگر كسى يك همچو كلمه اى بگويد آن هم جزو منافقين است ، و الا كسى كه مسلمان است ارتشش را مى داند بايد حفظ بكند. آدمى كه مسلمان است ، آدمى كه عـلاقـه دارد بـه كشور اسلامى ، مى داند كه ارتش از ارگان هايى هستند كه اسلام را حفظ مى كنند، همين طورى كه سپاه حفظ مى كند، همين طورى كه بسيج حفظ مى كند، وقتى همه با هـم شـديد، يك جمعيت عظيم هستيد و در مقابل ديگران انشاءالله قدرت نمايى مى كنيد و حفظ مـى كـنـيد كشور خودتان را، دفع مى كنيد دشمن خودتان را. و من هم كه وظيفه ام دعاگويى است به شما و من بى اشكال هر شب به شماها دعا مى كنم ، بدون استثناء يك شب نيست كه مـن بـه شما قواى مسلحه دعا نكنم ، همه تان را و كسانى كه بر ضد شما هستند نفرينشان نـكـنـم . و خـدا انـشـاءالله بـه هـمـه شـما عزت و سلامت عنايت كند و همه تان در درگاه خدا روسفيد باشيد، وقتى وارد مى شويد در آن جا، در جمعيتى كه سيدالشهدا سلام الله عليه در راسش هست ، شماها هم باشيد.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 16/11/64
اســـتـــفـتـاء آيـت الله مـوسـوى اردبـيـلى رئيـس ديـوان عالى كشور از محضر امام خمينى دربارهتعزيرات
مـحـضر انور حضرت آيت الله العظمى امام خمينى ادام الله ظله پس از عرض سلام مستدعيست مسائل زير را جواب فرمائيد در هيئت بررسى تعزيرات مورد نياز است .
1!!! حـبـس ، نـفـى بـلد، تـعـطـيـل محل كسب ، منع از ادامه خدمت در ادارات دولتى ، جريمه مالى و به طور كلى هر تنبيهى كه بـه نـظر برسد موجب تنبيه و خوددارى از ارتكاب جرائم مى گردد، جائز است به عنوان تعزير تعيين شود يا در تعزيرات به مجازاتهاى منصوص بايد اكتفا كرد؟
2!!! بـراى اداره امـور كـشـور قـوانـيـنـى در مـجـلس تصويب مى شود مانند قانون قاچاق ، گمركات و تخلفات رانندگى و قوانين شهردارى و به طور كلى احكام سلطانيه و براى ايـنـكه مردم به اين قوانين عمل كنند براى متخلفين ، مجازاتهايى در قانون تعيين مى كنند، آيـا ايـن مـجازاتها از باب تعزير شرعى است و احكام شرعى تعزيرات از نظر كم و كيف بـر ايـنـهـا بـار است يا قسم ديگر است و از تعزيرات جدا هستند و اگر موجب خلاف شرع نباشد بايد به آنها عمل كرد؟
3!!! در مـورد تـعـزيـرات حـسب نظر حضرتعالى قضاة ماءذون نمى توانند تعيين تعزير كـنـنـد، آيـا مـانـنـد قضاة واجد شرايط كه در موارد تعزيرات حق عفو دارند آنها نيز حق عفو دارند يا مانند اصل قضاء استفاده از حق عفو احتياج به اجازه دارد؟
ادام الله عمركم الشريف
عبدالكريم موسوى اردبيلى
تاريخ : 16/11/64
پـاسـخ امـام خـمـيـنى به استفتائات آيت الله موسوى اردبيلى ريئس ديوان عالى كشور
بسمه تعالى
1 !!! در تـعـزيـرات شـرعيه احتياط آن است كه به مجازات منصوصه اكتفا شود مگر آنكه جـنـبـه عـمـومـى داشـتـه بـاشـد مـثـل احـتـكـار و گـرانـفـروشـى كـه بـا مـقـررات حـكـومـتـى داخل در مساءله دوم است .
بسمه تعالى
2 !!! در احـكام سلطانيه كه خارج است از تعزيرات شرعيه در حكم اولى است ، متخلفين را بـه مـجـازات هـاى بـازدارنـده بـه امـر حـاكـم و يـا وكيل او مى توانند مجازات كنند.
بسمه تعالى
3 !!! حق عفو ندارند مگر به اذن فقيه جامع الشرايط.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 17/11/64
پـــيـــام امـــام در تـــجــليل از شهدا، اسرا، جانبازان ، مفقودين و خانواده هاى آنها در دهه فجر
بسم الله الرحمن الرحيم
سـپـاس بى پايان از خداوند تبارك و تعالى كه با عنايات خاصه خود منت بر ما نهاده و مـا را بـه مـلتـى كـه بـا قيام خونين و انقلاب الهى خويش ‍ و روح ايمان و عرفان برابر قـدرت هـا تـاخـتـه اسـت ، سـرافـراز فـرموده است ، ملتى كه با فداكارى ارزشمند، دست سـتـمـگـران را از كـشـور عـزيـز اسـلامـى قـطـع نـمـوده و شـرف و استقلال آن را برگردانده است ، ملتى كه مجد و عظمت ميهن اسلامى را تجديد و خود را بر مـقـدرات و سـرنـوشـت خـود آزادانـه مـسـلط و حـكـومـت عـدل اسـلامى را به جاى حكومت طاغوت ستمشاهى جايگزين كرده است و اسلام عزيز را بر مـلت هـاى تـحـت سـتـم در شـرق و غـرب عـرضـه نـمـوده اسـت . رحمت خداوند و سلام و درود صالحان و مخلصان بر روان شهداى بزرگ و نثار جانبازان و مفقودين و اسراى عزيز كه با نثار جان و خون و سلامت و دورى از ميهن خود، در راه شرف ، عزت كشور و اسلام ، راه را بـراى نـيـل بـه سـعـادت دنـيـا و آخرت باز، خود و ملت خود را در پيشگاه مقدس حق تعالى سرافراز و روسفيد نمودند.
اكـنون پس از گذشت چندين سال از انقلاب اسلامى شكوهمند و فشارهاى جانكاه قدرتمندان و تـوطـئه هـاى بـى امـان هـمـه جـانـبـه سـتـمـگـران بـزرگ و كوچك براى اطفاى نور خدا، بـحـمـدالله تـعـالى بـا قدرت عظيم روحى و به بركت خون پاك شهدا و جانبازان در راه اسـلام ، تـمـام تـوطـئه ها خنثى ، و كيد ستمگران به خودشان برگشت و بارقه با عظمت اسـلام در جـهـان رو بـه گـسـتـرش اسـت و وعـده خـداونـد مـتـعـال بـر امـامـت و وراثـت مـسـتـضـعـفـان ، گـويـى نـزديـك اسـت . و بـحـمـدالله تـحـليـل هـاى عـليـل وابـستگان به بلوك شرق و غرب بى خبر از اسلام و قدرت ملت هاى اسـلامـى ، غـلط از كـار درآمد و جمهورى اسلامى ايران با قدرت عظيم خود كه از موهبت هاى الهى نشات مى گيرد، به راه خود كه همان راه مستقيم اسلام است به پيش مى رود. خداوندا! تـو ايـن تـحـول عـجـيـب را در مـلتـى كـه مـى رفـت فـداى امـيـال جـهـانـخـواران بـه وسيله وابستگان آنان ، اين بردگان بى چون و چرا شود، ايجاد فـرمـودى و مـنـت بـر ايـن مـلت تـحـت سـتـم در طـول تـاريـخ نـهـادى و مـا را از (دل بـردگـى غـيـربـه ) عـز عـبـوديـت خـود رسـاندى و ملت عزيز را الگو براى همه مستضعفان جهان قراردادى .
بـار الهـا! ايـن كـشـور وابـسـتـه بـه رسـول اكـرم صـلى الله عـليـه و اله و اهـل بـيـت گـرامى او است ، و كشور حضرت بقيه الله ارواحنالمقدمه الفداء است . به حرمت آنان دربارگاه قدس تو، عنايات خود را
مستدام بدار! و پيروزى نهايى را به زودى نصيب رزمندگان عزيز فرما! و شهداى عزيز و جـانـبـازان مـكـرم را از رحمت خود نصيب وافر عنايت فرما! و به رزمندگان آنان و خاندان اينان صبر و اجر مرحمت فرما! و اسرا و مفقودان ما را با سلامت به كشور خود باز گردان ! و راهيان عزيز كربلا، اين سلحشوران فداكار در راه حق را به مقصد والاى خود برسان ! و دسـت سـتمكاران را از كشورهاى اسلامى كوتاه فرما! و اخلاص و عز بندگى خود را به مـا عـنايت فرما و صلوات بى پايان بر انبياى عظام ، خصوصا سيد آنان ، و به اولياى مـعظم بويژه خاتم آنان روحى فداه نثار فرما! و ما را از شر شيطان و نفس اماره نجات ده !(انك ولى النعم )
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 21/11/64
بـــيـــانـــات امـــام خـــمـــيـــنـى در جمع آقايان سيد على خامنه اى ريئس جمهور، موسوى اردبـيـلىرئيـــس ديـــوان عـــالى كــشور، مير حسين موسوى نخست وزير، حجت الاسلام فلسفى و ميهمانانخارجى دهه فجر
انقلاب درونى اين ملت موجب شد كه اين انقلاب پيدا شد
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن اين جشن بزرگ را و فى الحقيقه عيد اسلامى بزرگ را بر همه ملت هاى اسلامى بلكه محرومان تمام دنيا تبريك عرض مى كنم . تبريك براى اين كه اين انقلاب ، انقلاب ايران نـيـسـت . ايـن انـقـلاب با انقلاب هاى ساير كشورها و انقلاب هايى كه در دنيا اتفاق افتاده اسـت ، فرق دارد. انقلاب هايى كه در دنيا تاكنون اتفاق افتاده است ، قدرت را از دست يك قـدرتـمـنـد، يـك جـابـر، بـه دسـت يـك جـابـر ديـگـرى كـه يـا مـثـل ايـن يـا بـالاتـر از ايـن اسـت مـنـتـقـل كـردنـد. شـمـا مـطـالعـه كـنـيـد در حال انقلاب هايى كه در دنيا پيدا شده است يا كودتاهايى كه هر روز واقع مى شود و شده اسـت ، بـبـيـنـيـد كـه آيـا وضـع آن جـا چـطـور اسـت ، جـز ايـن اسـت كـه بـا اغفال مردم يك انقلاب پيدا شده است و يك قدرتى را كنار گذاشته اند، يك قدرت مشابه او يـا بـدتـر از او را سـر كـار آورده انـد، هـيـچ در حـال مـلت هـا فـرق حاصل نشده است يا حال ملت ها بدتر شده است . اين انقلاب فرانسه ، آن انقلاب شوروى ، مـطالعه كنند اشخاص ببينند كه آيا قبل از اين انقلاب ها چه بوده است و حالا چى هست و آيا بـه حـال مـلت هـا يك اثرى حاصل شده است ، فكرى براى ملت هاشان كرده اند يا همه اش اعـمـال زور اسـت و قـدرت ؟ انـقـلابـى كـه در ايـران واقـع شـد، قـبـل از انـقـلاب مـهـم كـه كـوبـنـده بـود، يـك انـقـلابـى در بـاطـن مـردم حاصل شد، آن انقلاب گرايش اقشار ملت به اسلامى كه تا اين عصر خصوصا در اين سده هـاى آخـر بـه طـاق نـسـيـان سـپـرده شـده بـود و از اسـلام جـز يـك آداب خـشـك كـه هيچ به حـال ديـگـران ضـررى نداشت و هيچ در فكر ملت ها نبودند، همين باقى مانده بود. اين ملت بـه خـواسـت خـداى تـبـارك و تـعـالى و بـا عـنـايـات خـاصـه او اول مـنـقـلب شـد در مـعـنـويـات ، جـوان هـااز آن حـال سـابـق بـرگـشـتـنـد بـه يـك حـال اسـلامـى و فـهـمـيـدنـد كـه اسـلام چـه بـايـد بـاشـد و چـه بـايـد بـكـنـد، دنـبـال او ايـن انـقـلاب حـاصـل شـد. اگـر ايـن مـسـاءله حـاصـل نـشده بود، انقلاب اين جا هم مثل يكى از انقلاب هاى ديگرى بود كه حالشان را مى بينيد و ديديد. آن چيزى كه در اين جا حاصل شد و بايد او را جزء معجزات ما حساب بكنيم ، هـمان انقلاب درونى اين ملت بود. انقلاب درونى اين ملت موجب شد كه اين انقلاب پيدا شد و هـمـان انـقلاب درونى آنها و شناخت آنها از اسلام و توجه آنها به خداى تبارك و تعالى موجب شد كه در تمام اين دوره اى كه ما در آن هستيم ، از اولى كه قيام شد و بعد اين انقلاب
مـبـدل شـد و بعد پيروز شد و تا الان ، روز به روز مى بينيد كه حضور ملت و تعهد ملت رو به افزايش است . اين نه براى انقلاب است ، براى انقلاب درونى است . انقلاب همه جا بوده است ، بسيارى از جاها بوده است . اين انقلاب درونى است كه پيدا شد در اين كشور و در ايـن مـمـلكـت ، و نيست الا به عنايات خداى تبارك و تعالى . ما از خود چيزى نداريم ، هر چـه بود عنايات او بود كه اين عنايات موجب شد كه اين انقلاب باطنى پيدا بشود و از آن حـالتـى كـه هـمـه خـود مـلت مـا مـى دانـنـد در سـابق بود، به اين حالت كه حالا مى بينند مـتـحـول شـده اسـت ، ايـن مـوجـب شـد كـه انـقلاب پيروز شد. پيروزى را ما بايد از انقلاب درونـى / درونـى / مـردم جـسـتـجـو كـنـيـم و تـا ايـن مـعـنـا حاصل نشود، انقلاب ها يك انقلاب هاى تحويل قدرت از او به قدرت ديگر و وضع براى ملت همان جور كه بود باشد.
تحول معنوى در ملت حاصل شده و اين تحول به دست خداست
ايـن آقـايانى كه از خارج آمدند و من از آنها تشكر مى كنم ، ملاحظه كنند در كجاى دنيا الان شـما پيدا مى كنيد يك همچو جلسه اى كه در اين جا هست ، كشاورزش پهلوى رئيس جمهورش ، نـخـسـت وزيـرش پـهلوى كارگرش ، همه مقاماتش پهلوى هم نشستند به طورى كه كسى وارد ايـن جـلسـه بـشـود نـمـى دانـد كه آيا رئيس جمهور كدام است ، نخست وزير كدام است ، كـشـاورز كـدام اسـت ، كـجـا پـيـدا مـى كـنـيـد ايـن را؟ ايـن تـحـول اسـت كـه مـوجـب بـروز اين اعجاز شده است . شما كجا پيداكنيد كه يك رئيس جمهور بـيـايـد هـمـدوش يـك كشاورز بنشيند؟ شما هر جا ملاحظه مى كنيد رئيس جمهورهايش به يك وضـعى هستند كه با مردم تماس ندارند، مردم را جزء موجودات حساب نمى كنند، هر چه مى بـيـنـنـد خـودشان است . ما كه رژيم هاى سابق را ديديم و من كه از زمان قدرت قاجاريه و بـعد هم قدرت رضاخان و اذنابش و اولادش مشاهد اين كشور بودم و ديدم كه يك حكومت جزء در يـك بـلد كـوچـك بـا مـردم چـه مـى كـرده اسـت ، دسـت مـردم بـه يـك حـكـومـتـى كـه مـال يـك ده بود يا يك قصبه بود نمى رسيد، مردم از دور حشمت او را مى ديدند، آنها وقتى كـه بيرون مى آمدند به مردم كار نداشتند، اتكال به سرنيزه بود. الان هم در دنيا وضع ايـن طـورى اسـت ، ايـن طـور نـيـسـت كـه يـك جـلسـه اى حـاصـل بـشـود و نـخست وزيرش آن جا بنشيند و كشاورزش آن جا و رئيس جمهورش آن جا و / عـرض مـى كـنـم كـه / عـالمـش آن جـا و غـيـر عـالمـش آن جـا، ايـن طـور نـيـسـت مـسـاله . ايـن تـحـول اسـبـاب ايـن شـد كه اين پيروزى پيدا شد. من خدا را شكر مى كنم كه در يك ملتى واقـع هـسـتـم ، يـك فـرد از يـك مـلتـى ، يـك خـدمـتـگـزار يـك مـلتـى هـسـتـم كـه تـحـول مـعـنوى حاصل شده و اين تحول به دست خداست . امكان نداشت كه كسى بتواند يك نـفـر را ايـن طـور مـتحول كند، از مركز فحشا به مركز عبادت و عرفان بياورد، به مركز جـنـگ بـا كـفـار بياورد، اگر همه ماها جمع مى شديم كه ده نفر را يك همچو قدرتى به آن بدهيم هرگز ممكن نبود براى ما، اين يك مساءله معنوى است كه دست خداست چنانچه همه چيز دسـت اوست . اين تحول يك تحولى است كه نمونه است در دنيا. هر حكومتى را شما ملاحظه كـنـيـد در طـول تـاريـخ ، هـر مـلتـى را مـلاحـظـه كـنـيـد در طول تاريخ ، وضع اين طور نبوده است .
شما آقايان برويد ملت هايتان را الهى كنيد، بيدار كنيد
آقايانى كه از خارج آمده اند بايد ملاحظه كنند اين معنا را كه بايد ملت هايشان را تربيت كنند و متحول كنند، نروند سراغ آن كسانى كه قدرتمند هستند و با آنها صحبت كنند، زبان ملت را متوجه بشوند، با ملت صحبت كنند. اگر بخواهند كه از زير بار گران اين جرم ها و ايـن جـنـايـت هابيرون بيايند، بايد ملت ها را بيدار كنند، اين طور نباشد كه دهه فجرى تشريف بياوريد، همه ما اين جا با هم بنشينيم صحبت بكنيم ، چه بكنيم و وقتى رفتيم تمام بـشـود، اگـر ايـن طـور بـاشـد تـا قيامت هم ما نمى توانيم كارى انجام بدهيم . ما دلخوش نبايد باشيم به اين كه وضع حاضر چى هست ، ما بايد نگران وضع آتيه باشيم . شما كـه از اطراف آمديد اين جا مشاهد هستيد و داريد مى بينيد وضع اين ملت را و داريد مى بينيد و مى شنويد تبليغات بر ضد اين ملت را، اين ملتى كه همه جا شما ديديد، در همه شهرها هـر جـا تـشـريـف برديد ديديد و فردا هم مشاهده خواهيد كرد انشاءالله ، اينها را زور آورده اسـت به اين جا؟ آورده اند اينها را يا آمدند آنها؟ آن طورى كه تبليغات خارجى مى گويد، مـى گـويـد: آوردنـد اينها را. يك ملت را آوردند؟! كدام قدرت مى تواند يك ملت را بياورد؟ يك ملت متحول شده است ، وقتى به آن گفتند شرع اين طور مى گويد، خدا اين طورگويد، خـداسـت كه در دل اينها اين طور علاقه را ايجاد كرده است . شما آقايان برويد ملت هايتان را الهـى كـنيد، ملت هايتان را بيدار كنيد، بيدار كنيد كه دنيا دست يك دسته اقليت ظالم ، و ميلياردها انسان مظلوم در تحت يك سلطه هاى كوچك ظالم ، كوچك نسبت به ملت ها. مع الاسف / بـه انـدازه اى / تـبـليـغـات سـوء مـبـلغـيـن خـارجـى در طـول ايـن صـدهـا سـال بـه انـدازه اى بـوده اسـت كـه بـه هـمـه مـاهـا بـاورانده اند كه در مـقـابـل ايـن قـدرت هـانـمـى شـود مـقـابـله كـرد. مـا را تـرسـانـدنـد از ايـنها، با تبليغات تـرسـاندند. وقتى كه يك قضيه اى پيدا مى شد، كافى بود كه يك نفر از خارجى ها كه در ايـن جـا مـامـوريـت داشـت بـيـايـد بگويد اين نبايد بشود، تمام مى شد ديگر. / در/ همان قدرت هاى بزرگى كه در اين جا بودند آن قدر ترسيده بودند از خارجى ها كه يك سفير فـرض كـنـيـد انـگـلسـتان در آن وقت ، وقتى كه مى آمد يك چيزى مى گفت ، امكان نداشت كه سلطانش بتواند خلاف بكند، براى اين كه تبليغات اين طور بود. ايران را خداى تبارك و تـعـالى آن طـور مـتـحول كرد كه اگر الان رئيس جمهور هر جا بيايد در اين جا، يك نفر آدم عـادى بـه او اعـتـنـا نـمـى كـنـد، اين تحول معنوى است كه پيدا شده است . اگر اعتنا بكند، براى اين كه يك آدم است ، اگر آدم باشد.
آنها كه مى گويند ايران منزوى است ، خوب ! بيايند تجربه كنند
اينها مى گويند كه ما، ايران منزوى است ، الان هم مى گويند، مقصودشان اين كه پيش ملت هـا مـنـزوى اسـت يـا مقصود اين است كه پيش ‍ دولت ها منزوى است ؟ اگر مقصود اين است كه پـيـش مـلت مـنـزوى اسـت ، خـوب ! بـيـايـنـد تـجـربـه كـنـنـد، چـنـد تـا اتومبيل بياورند، يكى رئيس ‍ جمهور آمريكا را تويش بنشانند، يكى هم رئيس صدر كذاى
شـوروى را بنشانند، يكى هم رئيس جمهور فرانسه را بنشانند، يكى هم ملكه انگلستان را بـنـشـانـنـد، يـكـى هـم آقـاى رئيـس جـمـهـور مـا را، بـرونـد تـوى جمعيت . اينها، اين چند تا اتومبيل راه بيفتند توى جمعيت ها در دنيا، ما نمى گوييم ايران ، مى رويم در آمريكاى لاتين ، مى رويم در خود انگلستان ، مى رويم در بلاد ديگر حتى بلاد غير مسلمين ، بينيم كه معامله مـردم بـا ايـن چند نفر سركرده فرض كنيد كه هست چه جورى است . آيا معامله همان معامله اى نـيـسـت كـه پـاكستان با رئيس جمهور كردند؟ با آنها چى ؟ با تخم مرغ و با چه تنفر از آنـهـا پـذيـرايـى مـى كـنـنـد. اگـر مـقصود اين است كه پيش ملت ها ما منزوى هستيم ، خوب ! بـيـايند ببينند قضيه را. و اگر مقصود اين است كه پيش دولت ها منزوى هستيم ، امروز هيچ دولتـى نـيـست كه انتظار نداشته باشد كه ايران به او يك نرمش نشان بدهد، آمريكا اين طـور است ، شوروى اين طور است ، فرانسه اين طور است ، آنها منزوى هستند. اين تبليغات زيـاد هى گفته مى شود، گفته مى شود و يك عده هم باور مى كنند. قبلا البته باور زياد بـود، حـالا در ايـران بـاور كم شده است و يك عده اى خودشان را به باور مى زنند وليكن توده مردم ديگر اين حرف هاى تبليغاتى را باور نمى كنند.
شـمـا نـرويـد سـاكـت بـنـشـيـنـيد، برويد مردم را متحول كنيد و وضع ايران را به اينها بگوييد
آن كـه مـى خـواهـم بـه آقـايـانـى كه از خارج آمده اند اين جا عرض كنم اين است كه نياييد بـبـينيد و برويد ساكت بنشينيد تا آخر. بياييد ببينيد اين جا را، برويد وضع زندان هاى ايـن جـا را بـبـينيد، برويد وضع اسراى عراقى اين جا را ببينيد، برويد وضع توده هاى مـردم را بـبـيـنـيـد، برويد وضع كشاورزى ما را در دهات دور افتاده ببينيد، زمان سابق چه جـور بـوده ، حالا چه جور هست ، در صورتى كه ما الان مبتلا هستيم به آن همه مخالفت ها از هـمـه دولت هـا، الا مـسـتـثـنـايـش كـم اسـت . مـعـذلك در طـول ايـن چـند سال كه انقلاب پيروز شده و جنگ هم از طرف آمريكا شروع شده است ، شما بـبـينيد كه اين ملت براى اين كه دولتش مردمى است ، از خود همين مردم است ، يكى بازارى بـوده آمده نخست وزير شده است ، يكى / فرض كنيد / كشاورز بوده آمده چيز شده ، در دنيا كـجـايـك هـمـچـو مسائلى شما پيدا مى كنيد؟ كجا پيدا مى كنيد طلبه اى بيايد رئيس جمهور بـشـود، يـك بـازارى هـم بـيـايد نخست وزير بشود، يك كشاورز هم بيايد / نمى دانم / چه بـشـود؟ ايـن يـك نـمـونـه اسـت . دنـيـا ايـن نـمـونـه را نـدارد. ايـن بـراى اين است كه مردم مـتـحـول شـدنـد، ايـنـهـا هـم جـزء مـردمـنـد. شـمـا نـرويـد سـاكـت بـنـشـينيد، مردم را برويد مـتـحـول كـنـيـد، بـرويـد وضـع ايـنـهـا را، ايران را به آنها بگوييد، به اين رسانه هاى گـروهـى اعـتـراض كـنيد. آنها مى خواهند اسلام را كنار بگذارند، آنها به ما كارى ندارند، بـه اسـلام كـار دارنـد و ايـن قدرت مال ما نيست ، اگر ما بوديم يك روز هم نمى توانستيم ادامـه بـدهـيـم حـيـاتمان را. اين قدرت اسلام است ، برويد به آنها بگوييد كه اين قدرت اسـلام را شـمـا نمى توانيد بشكنيد. اعتراض كنيد به اينهايى كه تبليغات سوء مى كنند ايران چه مى كند. شما حالا در بين مردم كه مى رويد، آيا بين مردم كه مى رويد در خيابان ها مى ريزند مردم را مى كشند؟ آيا زن ها در
ايـران ديـگـر كنار رفتند بكلى يا همدوش مردها در كارهاى سازنده داخلند؟ شما مى خواهيد كـه زن هـاى اين جا هم بى بند و بار باشند، هر جور مى خواهند باشند؟ اين بر خلاف آن تـحـولى اسـت كـه در خود زن ها پيدا شده ، بر خلاف آن تحولى است كه در كشور ما بر ملت ما پيدا شده است ، شما تماشاچى نباشيد كه بياييد ببينيد و برويد سراغ كارتان ، ديـگـر كـار نـداريـم تـا سـال ديـگـر دوبـاره دعـوت كـنـنـد بـيـايـيـد ايـن جـا. صـد سال هم اگر اين طور بشود يك پول سياه ارزش ندارد. اين جا كه مى آييد، برويد هم به مردمتان ، هم به چه ، خيال نكنيد نمى شود، ما ديديم شد.
مردم را با خدا آشنا كنيد، با اسلام و اخلاق اسلامى آشنا كنيد تا نتيجه بگيريد
ايـران خـيـال كـرديـد اول ايـن طـورى بـوده اسـت ؟ نـخـيـر، اول ايـن جـور نـبـود. چقدر اين ملت رنج كشيد، چقدر اين ملت جوان داد، چقدر اين ملت همه چيز خودش را فدا كرد و حالا هم دارد مى كند، اين براى اين است كه اين ملت بيدار شد، يك قدم بـرداشـت براى خدا، خداى تبارك و تعالى عنايت كرد. برويد ملت تان را بيدار كنيد، هر كـدام هـر جـا هـسـتـيـد بـگـويـيـد مـسـائل را، خـيـال نـكـنـيـد كـه اگـر مسائل را بگوييد دولتتان چه مى كند، وقتى بكند بهتر است ، بيشتر احترام پيدا مى كنيد. تـبـعـيدتان كند بالاتر مى شويد، حبستان كند بالاتر مى شويد، اگر دنيا را مى خواهيد، اگـر بـراى خـدا هم هست كه كسى نبايد از اين چيزها بترسد. مردم را با خدا آشنا كنيد، با اسـلام آشـنـا كنيد، با اخلاق اسلامى آشنا كنيد تا نتيجه بگيريد. ملت ما هم مادامى كه همين حـال را دارد، هـمـين حال راهيان كربلا را دارد، اين روبه رشد مى رود. اگر خداى نخواسته يـك وقـت يـك لغـزش پـيـدا بـكـنـد ايـن حـال از او بـرود، هـمـان مـسـائل سابق است و همان اعليحضرت هاى سابق يا بدتر از آنها، يك رئيس جمهور بدتر از آنها مى آيد.
اگـر بـخـواهـيـد كه كارهايتان براى خدا باشد به نتيجه برسد، بايد دست از هواهاى نفسانى برداريد
شـمـا هـم اگـر بـخـواهـيد انسان باشيد، ارزش انسانى داشته باشيد، براى شكم نباشد، براى شرف باشد كارهايتان ، براى انسانيت باشد، براى خدا باشد، اگر بخواهيد كه كـارهايتان كه براى خدا باشد به نتيجه برسد، بايد دست از هواهاى نفسانى برداريد. شـيـطـان از انسان دست بردار نيست ، قسم خورده است براى خدا، من در ذهنم اين است كه به خـدا تشر رفته است ، كه قسم خورده است كه نمى گذارم اينها چيزى بشوند، (الا عبادك مـنـهم المخلصين ). شما با يك همچو دشمن قسم خورده اى مواجه هستيد، به جنگ او برويد، در شـهـرهـايـتـان كـه مـى رويـد به جنگ او برويد، مردم را آگاه كنيد به اين كه يك همچو دشـمـنى در باطن است كه موجب شده است اين دشمن باطنى كه دشمن هاى جبار ظاهرى هم به مـا غـلبـه كـنـنـد. اگـر آن دشـمـن را شـمـا از بـيـن بـبـريـد يـك انـسـجـام بـيـن تـان حـاصـل مـى شـود، يـك وحـدت بـيـن تـان حـاصـل مـى شـود، يـك اخـوت و برادرى بين تان حـاصـل مى شود، قلب شما از خوف خالى مى شود، قلب شما از حب دنيا خالى مى شود، مى توانيد همه كارى را بكنيد، آن وقت يك همچو
اعجازى مى شود.
ما اگر چنانچه دستمان برسد با همه جبارهاى دنيا معارضه مى كنيم
من اميدوارم كه خداى تبارك و تعالى به همه ملت هاى اسلامى و به همه مظلومان در جهان ، بـه هـمـه محرومان در جهان يك قدرت معنوى عنايت بفرمايد كه با آن قدرت معنوى بتوانند بـر جـبـاران و بـر شياطين تسلط پيدا بكنند. و من اميدوارم كه اين آقايانى كه از شهرهاى مـخـتـلف آمـدنـد و قـدم رنـجـه فـرمـودنـد بـه / ايـن / ايـران آمـدنـد، تـوجـه كـنـنـد بـه مـسـائل ايـران و بـراى مـلت هـاى خـودشـان نـقـل كـنـنـد، حـامـل پـيـام ايـن مـلت بـاشـنـد بـر كـشـورهـاى خـودشـان ، حـامـل ايـن شـورش و جـوشـى كـه در ايـن مـلت هـسـت ، حـامـل ايـن وضعى كه در اين ملت الان هست باشند براى كشور خودشان . ما كشور را، كشور ايـران نمى دانيم ، ما همه ممالك اسلامى را از خودمان مى دانيم ، مسلم بايد اين طور باشد. ما دفاع از همه مسلمين را لازم مى دانيم . ما اگر چنانچه دستمان برسد با همه جبارهاى دنيا مـعـارضـه مـى كـنـيـم . مـا / اگـر بتوانيم فرق / ما بين آن مسلمى كه در حبشه است ، با آن مـسـلمـى كـه در ايـن جـاسـت نـمـى تـوانـيم فرق بگذاريم ، اسلام نگذاشته اينها را فرق بـگـذاريـم ، همه مثل هم هستند، تفاوت تقواست . شما هم به ملت هاى خودتان سفارش كنيد، بـگـويـيـد گـوش بـه ايـن حـرف هـايى كه در اين رسانه هاى گروهى دنيا زده مى شود، گـوش نـدهـيـد به اين حرف ها، اينها مى خواهند شما را دور كنند از اسلام ، اينها مى خواهند بـه شـمـا بـگـويـنـد كـه بـبـيـنـيـد در ايـران وقـتـى كـه مـى خـواهـنـد بـه اسـم اسـلام عـمـل كـنـند، الان بدترين جاهاست از حيث ظلم ، از حيث ستم ، مردم در خيابانشان كه مى روند جانشان خطر است ، مى ترسند يك وقت پاسدارها بريزند بكشندشان . به مردم بفهمانيد كـه ايـن بـراى انـزواى اسـلام اسـت ايـن تـبـليـغـات ، نـه بـراى مـن و امـثـال مـن ، بـراى اسـلام اسـت . شـما ببينيد دنبال آن چيزى كه آقاى رئيس جمهور رفتند در پـاكـسـتـان و آن طـور بـا ايـشـان مـلت پـاكـسـتـان عـمـل كـرد، دنـبـال او يـك ورقـه ، يـك كـتـابـى آمـد، يـك رسـاله اى آمـد، دنبال او تبليغات بر ضد. فتواى كى است ؟ اين است فتوايش اين است ، فتوايش اين است ، فـتـوايـش اين است ، و لعن به خواجه نصير. اين براى چى است ؟ براى اين كه اين آخوند اگـر هست اين آخوند يك آخوندى است كه امريكايى است / در اين چيز / نشسته در پاكستان . ايـن يـك هـمچو آدمى است براى اين كه ديده است كه يك همچو قصه اى واقع شده ، ترسيده نبادا يك وقتى اسلام در آن جا هم بيايد، همان طورى كه در ايران آمده ، به آن جا هم آن طور سرايت كند، پشت سر او برداشت يك همچو كتابى منتشر كرد.
آحاد مردم يكى يكى شان تكليف دارند براى حفظ جمهورى اسلامى
در هـر صـورت تـكـليف زياد است ، بزرگ است براى همه مان ، ما براى ادامه اين انقلابى كه هست و ادامه اين ، تكليف زياد داريم ، دولت تكليف دارد، رئيس جمهور تكليف دارد، رئيس مجلس تكليف دارد، كشاورز تكليف دارد، كارگر تكليف دارد، هر كس در هر گوشه اى از
ايـن كشور واقع شده است تكليف دارد، تكليف مال يك نفر دو نفر نيست ، آحاد مردم يكى يكى شـان تـكـليـف دارنـد بـراى حـفـظ جـمـهـورى اسـلامـى ، يـك واجـب عـيـنـى ، اهـم مسائل واجبات دنيا، اهم است ، از نماز اهميتش بيشتر است ، براى اين كه اين حفظ اسلام است ، نـمـاز فـرع اسلام است . اين تكليف براى همه ماست ، هيچ فرقى ما بين ترك و فارس و / عـرض مـى كـنـم كـه / كـجـا و كـجايى ندارد، سيستانى و بلوچستانى و اينها. و اين تكليف براى همه دنياست . حفظ دين حق ، يك حكمى است براى همه دنيا، در راءس واجبات براى همه دنـيـا واقـع شده ، منتها غير مسلمين چون اعتقاد به اسلام ندارند مى گويند خوب اسلام واجب كـرده ، بـه مـا چـه ! امـا مـسـلمين كه اعتقاد دارند. آن مسلمى كه در افريقاست ، حفظ جمهورى اسـلامـى بـرايـش واجـب است ، براى اين كه از اين جا ممكن است كه ، يعنى انشاءالله خواهد شد، انعكاسش در همه جا خواهد شد و شده است الان .
آنها معنويات اسلام را نمى توانند بفهمند
الان وضـع دنـيـا مـنـقـلب شـده اسـت ، الان دنـبـال ايـن هـسـتـنـد (در آمـريكا هم همين طور است ) دنبال اين هستند كه يك چيزى پيدا كنند، يك اسلام شناسى ببينند چه خبر است قضيه ، اينها خـيـال مـى كـنـنـد بـا ايـن كـه چـنـد تـا قـصـه از اسـلام بـشـنـونـد مـطـلب حـل اسـت ، آنـهـا مـعـنـويـات اسـلام را كـه نـمـى تـوانـنـد بـفـهـمـنـد. آنـهـا دنبال اين هستند، خيال كردند كه با اين كه فلان جنگ واقع شده در اسلام ، فلان چيز واقع شده كار درست مى شود. حالا دنبال اين هستند كه اين قضيه چى است كه در ايران واقع شده اسـت ، بـرويـم بـبـيـنـيـم چـه خـبـر اسـت قـضـيـه . نـمـى دانـنـد كـه ايـنـهـا نـمـى تـوانـند اصـل بـفـهـمند اين مسائل را، اصل نمى توانند معنويات را بفهمند، آنها چشمشان جز به اين زرق و بـرق دنـيـا بـه هـيـچ نـيـست و اگر ما هم خداى نخواسته يك همچو مردمى باشيم كه نـظـرمـان به اين باشد كه من بالا باشم و تو پايين باشى ، ما هم از آنها منحطتر هستيم بـراى ايـن كه ما در كشور اسلامى واقع شديم ، در يك همچو زمانى اگر يك همچو اخلاقى داشته باشيم ، از آنها هم منحطتر هستيم . خداوند انشاءالله به همه ما توفيق بدهد كه به آداب اسلام عمل كنيم . خداوند انشاءالله پيروزى عنايت كند به رزمندگان ما و همه مسلمين را بر كسانى كه ظالم هستند غلبه دهد.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 3/12/64
پيام امام خمينى به مناسبت شهادت حجت الاسلام محلاتى
بسم الله الرحمن الرحيم
انالله و انا اليه راجعون
جـنـايـتـكـاران عـفـلقـى كه در جنگ جبهه ها و بويژه جبهه (فاو) خود را عاجز مى بينند و سـراسـيـمـه بـه هـر درى مـى زنـنـد و بـراى نـجـات خـود بـه هـر حـشـيـشـى مـتـوسـل مـى شـونـد، به جنايت مفتضحانه ديگرى دست زدند كه آبروى نداشته آنان را در مجامع جهان آزاد برباد داد و آن فاجعه هوايى اخير بود كه جمع كثيرى از هموطنان عزيز ما را به شهادت رساندند.
اسـلام عـزيـز و بـويـژه ، جـهـان تـشـيع در طول تاريخ از صدر اسلام تاكنون ، سوابق درخـشـانـى در مـيـدان هـاى خـون و شـمـشـيـر داشـتـه و بـه حـكـم قـرآن كـريـم و سـنـت رسول الله صلى الله عليه و آله وسلم و سيره ائمه معصومين عليهم صلوات الله ، براى اهـداف مـقـدسه اسلامى و قطع فساد با شمشير و خون دست به گريبان بوده و فداكارى هـاى عـظـيمى در اين راه مقدس نموده است . و ملت بزرگ ايران به پيروى از اولياى عظيم الشـان اسـلام ، ايـن دفـاع مـقـدس را آغاز نموده و در انجام آن و رسيدن به هدف هاى اعلاى قرآنى جان و مال را داوطلبانه فدا كرده و آنچه وظيفه الهى بوده به طور شايسته انجام داده اسـت و بـحـمـدالله تـعـالى قـدم هـاى بزرگى در راه شناساندن اسلام الهى و محمدى صلى الله عليه وآله وسلم برداشته است . گر چه وجودهاى عزيز و ارزشمندى را از دست داده اسـت ، لكـن ارزش هـاى بـالاتـر و والاتـرى بـه دسـت آورده و آن رضـاى خـداونـد متعال است و چه چيزى مى تواند از آن بالاتر باشد.
ملتى كه براى رضاى حق تعالى انقلاب كرد و براى ارزش هاى معنوى و انسانى به پا خـاسـتـه اسـت ، چـه بـاك دارد از شـهـادت عـزيـزان و آسـيـب ديـدن نـور چـشـمـانـش و تحمل سختى ها و مكاره ، كه جنت لقاءالله كه فوق تصور عارفان است ، محفوف به مكاره اسـت . چـه مـى گـويـم ! ايـن جـنـت اوليـا، مـكـاره را در كـام مـلت مـا شـيـريـن تـر از عسل كرده . مگر ما و شما هر روز شاهد اين كاروان هاى كربلا نيستيم كه با شور و شوق و عـشـق و عـطـش بـه پـيـشـبـاز شـهـادت مـى رونـد. مگر شما هر روز شاهد ميدان هاى با عظمت قتال با متجاوزين نيستيد كه به مرگ لبخند
مـى زنـنـد و مـعـجـزه مـى آفـرينند. راستى اين چه تحولى است كه بر سراسر اين كشور صـاحـب الزمـان روحـى فـداه نور افشانى مى كند و چه آتشفشانى است كه منحرفان و كج انديشان و بدخواهان را در خود فرو برده و ذوب مى كند؟ اين جز اراده خدا و جلوه اوست كه خـفـاشـان از آن مـى گـريـزنـد و اوليـاى خـدا و عـارفـان بـه آن دل بـسـتـه انـد؟ مـن بـا ايـن قـلم شـكـسـته و اين چشم بسته در حق اين ملت و اين عزمش و اين سـلحـشـوران و ايـن رزمـش چـه مـى تـوانـم بـگـويـم ؟ پـس بـهتر آن است ، قلم بشكنم و دم فروبندم و اجر و مزد رزمندگان و وابستگان به آنان و آسيب ديدگان و دلبستگان آنان را از خـداى بـزرگ بـخـواهـم . اميد آن است كه ولى نعم ، اين ميهمانان را كه به سوى او مى روند از محضر خود كامياب فرمايد و به اين رزمندگان غرورآفرين قدرت بيشتر و قوت والاتـر عـنـايـت نـمـايـد و بـه هـمـه مـلت عـزيـز بـويـژه آنـان كـه در ايـن جـهـاد فـى سـبيل الله فعاليت و دخالت داشته اند، عزت و عظمت مرحمت كند و به اين عزيزانى كه در ايـن جـنـايـت هـوايـى بـه سـوى او پـرواز كـرده انـد، اجـازه ورود بـه محفل خاص خود دهد.
و حـجـت الاسلام حاج شيخ فضل الله محلاتى شهيد عزيز را كه من و شما او را مى شناختيم كـه عـمـر خـود را در راه انـقـلاب صرف كرد و بايد گفت يكى از چهره هاى درخشان انقلاب اسـلامـى بـود و در ايـن راه !!! كـه راه خـداونـد اسـت !!! تـحـمـل سـخـتـى هـا نـمود و رنج ها كشيد و با قامت استوار ايستادگى كرد، اجازه ورود به محضر شهداى صدر اسلام مرحمت نمايد. و به بازماندگان محترم تمامى شهدا صبر و اجر مـرحـمـت فرمايد و به روحانيون عزيز و قضات محترم و وكلاى ارجمند و محافظين عزيز و خـدمـه مـحترم هواپيما و سايرين كه در اين جنايت عظيم عفلقيان و با جاسوسى منافقين ملحد به شهادت رسيده اند، جزا و اجر فوق تصور ما عنايت فرمايد. و به رزمندگان در جبهه هـاو بـسـيـجـيان اين راهيان كربلا پيروزى نهايى عنايت فرمايد و قلب حضرت بقيه الله ارواحـنـا فـداه را از هـمـه مـا راضـى فـرمـايد و به دعاى آن بزرگوار، به همه ما استقامت مرحمت كند.
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 11/12/64
بـيـانـات امـام خـمـيـنـى در ديـدار بـا گـروهـى از خواهران به مناسبت ولادت با سعادت حضرتزهرا سلام الله عليه و روز زن
اگـر شما زن ها پذيرفتيد كه روز تولد حضرت زهرا روز زن است ، اين به عهده شما مسؤ وليت بزرگى مى آورد
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن عـيـد سـعـيـد مولود اعظم حضرت زهرا سلام الله عليها را به همه شما خانم هاو زن هاى تـمام كشورهاى اسلامى تبريك عرض مى كنم و از خداوند تعالى مساءلت دارم كه همه زن هـاى مـحترمه را در راهى كه خداى تبارك و تعالى مقرر فرموده است ، همان راه را بروند و بـه مـقـاصـد عـاليـه اسـلامـى بـرسـنـد. بـراى زن هـا كـمـال افـتخار است كه روز تولد حضرت صديقه را روز زن قرار داده اند، افتخار است و مسووليت .
مـن راجـع بـه حضرت صديقه سلام الله عليها خودم را قاصر مى دانم ذكرى بكنم ، فقط اكـتـفـا مـى كـنـم بـه يـك روايـت كـه در كـافـى شـريـفـه اسـت و بـا سـنـد مـعـتـبـر نـقـل شـده اسـت و آن روايت اين است كه حضرت صادق سلام الله عليه مى فرمايد: فاطمه سـلام الله عـليـهـا بـعد از پدرش 75 روز زنده بودند، در اين دنيا بودند و حزن و شدت بـرايشان غلبه داشت و جبرئيل امين مى آمد خدمت ايشان و به ايشان تعزيت عرض مى كرد و مـسـائلى از آيـنـده نـقل مى كرد. ظاهر روايت اين است كه در اين 75 روز مراوده اى بوده است يـعـنـى رفـت و آمـد جـبـرئيـل زيـاد بـوده اسـت و گـمـان نـدارم كـه غـيـر از طـبـقـه اول از انـبـيـاء عـظـام دربـاره كـسـى ايـن طـور وارد شـده بـاشـد كـه در ظـرف 75 روز جـبـرئيـل امـيـن رفـت و آمـد داشـتـه اسـت و مـسـائل را در آتـيـه اى كـه واقـع مـى شـده اسـت ، مـسـائل را ذكر كرده است و آنچه كه به ذريه او مى رسيده است در آتيه ، ذكر كرده است و حـضـرت امـيـر هـم آنـها را نوشته است ، كاتب وحى بوده است حضرت امير، همان طورى كه كـاتـب وحـى رسـول خـدا بـوده اسـت و البته آن وحى به معناى آوردن احكام ، تمام شد به رفـتـن رسـول اكـرم كـاتـب وحـى حـضـرت صديقه در اين 75 روز بوده است . مساءله آمدن جـبـرئيـل بـراى كـسـى يـك مـسـاءله سـاده نـيـسـت ، خـيـال نـشـود كـه جبرئيل براى هر كسى مى آيد و امكان دارد بيايد، اين يك تناسب لازم است بين روح آن كسى كـه جـبـرئيـل مـى خـواهـد بـيـايـد و مـقـام جـبـرئيـل كـه روح اعـظـم اسـت . چـه مـا قـائل بـشـويـم بـه ايـن كـه قـضـيـه تـنـزيـل ، تـنـزل جـبـرئيـل ، بـه واسـطـه روح اعـظـم خـود ايـن ولى اسـت يـا پـيـغـمـبـر اسـت ، او تـنـزيـل مـى دهد او را و وارد مى كند تا مرتبه پايين يا بگوييم كه خير، حق تعالى او را مـاءمـور مـى كـنـد كـه بـرو و ايـن مـسـائل را بـگـو. چـه آن قـسـم بـگـويـيـم كـه بـعـض اهـل نـظـر مـى گـويـنـد و چـه ايـن قـسـم بـگـويـيـم كـه بـعـض اهل ظاهر
مـى گـويـنـد، تـا تـنـاسـب مـا بـيـن روح ايـن كـسـى كـه جـبـرئيـل مـى آيـد پيش او و بين جبرئيل كه روح اعظم است نباشد، امكان ندارد اين معنا و اين تـنـاسـب بـيـن جـبـرئيـل كـه روح اعـظـم اسـت و انـبـيـاء درجـه اول بـوده اسـت مـثـل رسـول خـدا و مـوسـى و عـيـسـى و ابـراهـيـم و امـثـال ايـنها، بين همه كس نبوده است بعد از اين هم بين كسى ديگر نشده است ، حتى درباره ائمـه هـم مـن نـديـده ام كـه وارد شـده بـاشـد ايـن طـور كـه جبرئيل بر آنها نازل شده باشد، فقط اين است كه براى حضرت زهرا سلام الله عليهاست كـه آن كـه مـن ديـده ام كـه جـبـرئيـل بـه طـور مـكـرر در ايـن 75 روز وارد مـى شـده و مـسـائل آتـيـه اى كـه بـر ذريـه او مـى گـذشـتـه اسـت ، ايـن مـسـائل را مـى گـفـتـه اسـت و حـضرت امير هم ثبت مى كرده است و شايد يكى از مسائلى كه گـفـتـه اسـت ، راجـع بـه مسائلى است كه در عهد ذريه بلند پايه او حضرت صاحب سلام الله عـليـه اسـت بـراى او ذكـر كـرده اسـت كـه مـسـائل ايـران جـزو آن مـسـائل بـاشـد، ما نمى دانيم ، ممكن است . در هر صورت من اين شرافت و فضيلت را از همه فـضـايـلى كـه بـراى حـضـرت زهـرا ذكـر كـرده انـد !!! بـا ايـن كـه آنـهـا هـم فـضـايـل بـزرگـى اسـت !!! اين فضيلت را من بالاتر از همه مى دانم كه براى غير انبيا عـليـهـم السـلام ، آن هـم نـه هـمـه انـبـيـا، براى طبقه بالاى انبيا عليهم السلام و بعض از اوليـايـى كـه در رتـبـه آنـهـا هـسـت ، بـراى كـسـى ديـگـر حـاصـل نـشـده . و بـا ايـن تـعـبـيـرى كـه مـراوده داشـتـه اسـت جبرئيل در اين هفتاد و چند روز، براى هيچ كس تاكنون واقع نشده و اين از فضايلى است كه از مختصات حضرت صديقه سلام الله عليهاست .
و شما افتخار كنيد كه و همه ما كه اين روز را روز زن قرار داده اند و بايد كه مسووليتش هـم بـه عهده بگيريد. اگر شما پذيرفتيد كه روز بيستم جمادى الثانيه كه روز تولد حـضرت زهراست ، پذيرفتيد كه روز زن باشد، اين روز را پذيرفتيد، اين به عهده شما خـيـلى مـسائل را مى آورد. اگر يك ملتى پذيرفت كه فلان روز، روز جهاد است ، اين بايد در آن روز مـشـغـول مـجـاهده بشود، اگر كسى مشغول مجاهده نشد، اين نپذيرفته است كه آن روز، روز جـهـاد اسـت . اگـر چـنـانـچه يك وقت يك ملتى پذيرفت كه امروز روز جنگ است ، اگـر كـسـى پـذيـرفـت كـه روز جـنـگ اسـت و تـخلف كند، بر خلاف وظيفه انسانى خودش عمل كرده . اگر شما زن ها هم و زن ما هم همه ، كشور ما همه ، پذيرفتند كه امروز روز زن اسـت ، يـعـنـى روز تـولد حـضـرت زهـرا كـه آن وقـت و آن كـمـال و آن وضـعـيـت را دارد، پـذيـرفـتـيـد كـه روز زن اسـت ، بـه عـهـده شـمـا مـسـائل بـزرگـى از قبيل مجاهده ، كه حضرت مجاهده داشته است ، حضرت به اندازه خودش كـه در ايـن ظرف كوتاه مجاهده داشته است ، مخاطبه داشته است با حكومت هاى وقت ، محاكمه مى كرده است حكومت هاى وقت را، شما بايد اقتداء به او بكنيد تا پذيرفته باشيد كه اين روز، روز زن است ، يعنى روز تولد اين حضرت روز زن است ، زهد و تقوا و همه چيزهايى كـه داشـتـه است و عفافى كه او داشته است و همه چيز، شما بايد اگر پذيرا شديد، آنها را تـبـعـيـت كـنـيـد و اگـر تـبـعـيـت نـكـرديـد، بـدانـيـد كـه شـمـا داخـل در روز زن نـيـسـتـيـد. شـمـا، هر كس نپذيرفت ، اين در روز زن وارد نشده است و در اين شرافت وارد نشده است .
هم در ميدان تحصيل كه يكى از امور مهمه است مجاهده كنيد و هم در ميدان دفاع از اسلام
و مـن امـيـدوارم كـه شـمـا بـپـذيـريـد و شـمـا هـم بـه آن وظـايـفـى كـه بـايـد عـمـل كنيد، كه هم در ميدان تحصيل كه يكى از امور مهمه است مجاهده كنيد و هم در ميدان دفاع از اسـلام ، ايـن از مـهـماتى است كه بر هر مردى ، بر هر زنى ، بر هر كوچك و بزرگى جزء واجبات است . دفاع از اسلام ، دفاع از كشور اسلامى ، احدى از علماى اسلام ، احدى از اشـخـاصـى كـه در اسـلام زندگى كرده اند و مسلم هستند، در اين جهت خلاف ندارند كه اين واجـب اسـت . آن چـيـزى كـه مـحـل حـرف اسـت / قـضـيـه / مـحـل صـحبت است ، قضيه جهاد اولى است ، آن بر زن واجب نيست . اما دفاع از حريم خودش ، از كـشـور خـودش . از زندگى خودش ، از مال خودش و از اسلام ، دفاع بر همه واجب است . اگـر دفـاع بـر هـمـه واجـب شـد، مـقـدمـات دفـاع هـم بـايـد عـمـل بشود، از آن جمله قضيه اين كه ترتيب نظامى بودن ياد گرفتن انواع نظامى بودن را بـراى آنـهايى كه ممكن است ، اين طور نيست كه / ما / واجب باشد بر ما كه دفاع كنيم و نـدانـيـم چـه جور دفاع كنيم ، بايد بدانيم چه جور دفاع مى كنيم / اين را نبايد هيچ كس / البـتـه در آن مـحـيـطـى كـه شـما تعليم نظامى مى بينيد بايد محيط صحيح باشد، محيط اسلامى باشد، همه جهات عفاف محفوظ باشد، همه جهات اسلامى محفوظ باشد.
پـيـشـقـدم شـدن شـمـا در هـمـه مـسـائل اسـبـاب ايـن مى شود كه مردها هم بيشتر وارد شوند بـحـمـدالله زن هـا در ايـن جمهورى اسلامى چنانچه در همه مسائلى كه عمومى پيش آمده است بـراى ايـران پـيـشـقـدم بـوده اند، در مساءله تنباكو پيشقدم بوده اند، در مساءله مشروطيت پـيـشقدم بوده اند، در مسائلى هم كه ما الان مبتلا به آن هستيم حظ وافر دارند، بلكه بايد بگوييم كه دو چندان حظ دارند. اگر چنانچه يك عده از زن وارد بشوند در فرض كنيد يك مـحـلى كـه مـحـل جنگ است ، علاوه بر اين كه خودشان جنگ مى كنند، مردها را كه يك احساسى دارند نسبت به زن ها، حساسيت دارند نسبت به زن ها، مردها را قوه شان را دو چندان مى كنند. اين طور نيست كه اينها اگر فرض كنيد بروند دفاع كنند، فقط خودشان دفاع كرده اند، خـيـر، دفاع كرده خودشان دفاع كرده اند و ديگران هم به دفاع وارد كرده اند. مرد حساس اسـت نـسبت به زن ، مرد اگر صد نفر مرد را ببيند كه مى كشند، ممكن است خيلى چيز نشود، امـا اگـر يـك زن را بـبيند كه بى احترامى مى كنند حساسيت دارد ولو اجنبى باشند آن زن ، هـيچ كار هم به او نداشته باشد، اين يك حساسيتى است كه مردها دارند. بنابراين پيشقدم شـدن شـمـا در هـمـه مـسـائل مـنـجـمـله مـسـائل دفـاع ، مـسـائل جـهـاد، مـسـائل كـمك كردن به جبهه ها، مسائل ورد شدن در هر طريقه اى / اين / اسباب اين مى شود كـه مـردهـا هـم بـيشتر وارد بشوند، مردها هم قوى تر بشوند. و ما امروزى كه در يك همچو مرحله اى واقع شديم كه در مقابل اين طور تبليغات بزرگ دنيا واقع شديم و آن طور جنگ هـايى كه به ما تحميل كردند و الان هم ما بحمدالله در هر دو جبهه ، در هر دو جبهه پيروز هستيم و خداوند تاءييد كند اين جوان هاى ما را كه در آن جا اين طور دارند جانفشانى
مـى كـنـند. و من بايد تشكر كنم از آنها كه همه با هم هستند، يك دست شدند همه با هم ، اين طـور نـيـسـت كـه الان در آن جـا صـحبت از ارتشى باشد، صحبت از سپاهى باشد، صحبت از بسيجى باشد، صحبت از شهربانى باشد، صحبت از ديگران باشد، اين طور نيست . الان هـمـه آنها با هم مشغول به عقب راندن اين قواى فاسد هستند و تمام اينها بحمدالله در همه ايـن جـبـهه هايى كه بودند تاكنون همان طورى كه شنيديد همه تان تاكنون در همه اينها پـيـروز بـودنـد و از آن طـرف سـرشـكـسـتـگـى صـدام از ايـن جـا ظـاهـر مـى شـود كـه مـدال مـى دهـد بـه اينها، مدال شجاعت مى دهد. در خرمشهر اگر يادتان باشد با اين كه عقب زدنـد آنـهـا را، بـيـرون كـردند آنها را، معذلك مدال داد. حالا هم از قرارى كه گفتند در همين قـضـيـه فـاو، بـا ايـن كـه ايـنـهـا هـمـه شـان ، الان دنـيـا قـبـول دارد كه فاو اين طور شده ولو مبلغين شان يك قدرى خلاف مى گويند، اما معذلك در ايـن جـا هـم مـن شـنـيـدم كـه نـشـانه شجاعت دادند. بنابراين در اين روزها بايد خيلى ايشان نـشـانـه شجاعت بدهد! براى اين كه در هر روز اينها شكست مى خورند، در هر روز او بايد نشان شجاعت بدهد!
شـمـا خـانـم هـا هـمـان طـورى كـه مـردهـا در جـبـهـه هـاى عـلمـى و فـرهـنـگـى مشغول هستند، بايد مشغول باشيد
شـمـا خانم ها، شما زن ها توجه به اين معنا داشته باشيد كه همان طورى كه بر مردها در جبهه لازم است كه جلو بروند و پيشقدم باشند، شما هم در خارج ، در پشت جبهه بايد كمك كنيد و مهيا بشويد كه اگر چنانچه خداى نخواسته يك وقت دفاع عمومى واجب شد بر همه ، يعنى همه ما بى استثناء، هر كس قدرت دارد بى استثناء، دفاع بر او واجب شد، مهيا باشيد از براى دفاع . و البته سنگر علم هم يك سنگر دفاعى است ، دفاع از همه فرهنگ اسلام . شـمـا مـى دانـيـد كـه فـرهـنـگ اسـلام در ايـن مـدت مـظـلوم بـود، در ايـن مـدت چـنـد صـد سال ، بلكه از اول بعد از پيغمبر سلام الله عليه تا برسد به حالا فرهنگ اسلام مظلوم بـود، احـكام اسلام مظلوم بودند، و اين فرهنگ را بايد زنده كرد و شما خانم ها همان طورى كـه آقـايـان مـشـغـول هـسـتـنـد، هـمـان طـورى كـه مـردهـا در جـبـهـه عـلمـى و فـرهـنـگـى مـشـغـول هـسـتـند، شما هم بايد مشغول باشيد. و من اميدوارم كه خداوند به همه شما توفيق عـنـايـت كـنـد و در ايـن سـنـگـر هـم پـيـشـروى كـنـيـد و دعـا كـنـيـد كـه آنـهـايى كه در جبهه مـشـغـول بـه دفاع از كشور خودشان و از اسلام هستند، آنها هم انشاءالله پيروز باشند. و همه شما انشاءالله مويد و موفق و سالم و سلامت باشيد.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 15/12/64
پيام امام خمينى به مناسبت رحلت آيت الله حائرى
بسم الله الرحمن الرحيم
انالله و انا اليه راجعون
رحـلت اسـف انـگـيـز حـضـرت آيت الله آقاى حاج آقا مرتضى حائرى رحمة الله عليه موجب كـمـال تـاءثـر و تـاءسـف گـرديـد. ايـشـان در عـلم و عمل بحق خلف بزرگوار مرحوم آيت الله العظمى استاد معظم حضرت آقاى شيخ عبدالكريم رضوان الله تعالى عليه بودند (و كفى به شرفا و سعاده ).
ايـن جانب از اوايل تاسيس حوزه علميه پربركت قم كه به دست مبارك پدر بزرگوارشان تاسيس شد و موجب آن همه بركات شد، آشنايى با ايشان داشته و پس از مدتى از نزديك معاشر و دوست صميمى بوديم و در تمام مدت طولانى معاشرت ، جز خير و سعى در انجام وظيفه علميه و دينيه از ايشان مشاهده ننمودم . اين بزرگوار علاوه بر مقام فقاهت و عدالت ، از صـفـاى بـاطـن بـه طـور شـايـسـتـه بـرخـوردار بـودنـد و از اوايـل نـهـضـت اسـلامـى ايـران ، از اشخاص پيشقدم در اين نهضت مقدس بودند (و جزاء عن الاسلام خيرا).
اين جانب به ملت محترم ايران بويژه به اهالى وفادار قم و حضرات علماى اعلام و مدرسين مـعـظـم حـوزه عـلمـيـه قـم تـسـليـت عـرض ‍ مـى كـنـم و بـراى خـانـدان مـعـظـم ايـشـان و فـامـيـل مـحـتـرمـشـان خـصوصا حضرت حجت الاسلام آقاى حاج آقا مهدى حائرى اعزالله ، از خـداونـد تـعـالى طـلب صـبر جميل و اجر جزيل مى نمايم . اميد است عنايت حضرت بقية الله روحى و ارواح العالمين لمقدمه الفدا شامل حال همه آنان و همه ملت مسلمان باشد.
والسلام على عبادالله الصالحين
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 1/1/65
پـيـام امـام خـمـيـنـى بـه مـنـاسـبـت حـلولسال نو
بسم الله الرحمن الرحيم
يـا مـقـلب القـلوب والابـصـار يـا مـدبـر الليـل والنـهـار يـا محول الحول والاحوال حول حالنا الى احسن الحال .
خـدايـا! مـا را در اين سال نو از اين حالى كه داريم عوض كن ، ما گرفتار هواهاى نفسانى هستيم و تودانى ، و تو مى توانى ما را نجات بدهى .
خـداونـد ايـن پـيـروزى چـشـمـگـيـرى كـه بـراى مـا و مـلت مـا و بـراى اسـلام حـاصـل شـده است ، طورى كن كه در قلوب ما تاءثير سوء نگذارد و ما را مغرور نكند، ما را از آن راهـى كـه انـبـيـا عـليـهـم السـلام داشـتـنـد، مـنـحـرف نـكـنـد، مـن امـيـدوارم كـه ايـن سـال نـو، بـه هـمـه مـلت هـاى اسـلامـى و خـصـوصـا مـلت تـحـت سـتـم ايـران كـه سـال طـولانـى در گـرفتارى بودند، مبارك كند و همان طورى كه اين رزمندگان عزيز ما، ايـنـهـا در جـبـهه ها حاضر هستند و انشاءالله بيشتر هم حاضر خواهند شد و آن طور آن روح آنها را تبديل كردى ، روح ما را هم متحول كن به يك روحى كه مورد رضايت تو باشد.
تمام مقاصد انبيا، برگشتش به يك كلمه است و آن معرفت الله ، تمام مقدمه اين است . اگر دعـوت بـه عـمـل صـالح شده است ، اگر دعوت به تهذيب نفس شده است ، اگر دعوت به مـعـارف شـده اسـت ، تـمام برگشتش به اين است كه آن نقطه اصلى را كه در فطرت همه انـسـان هـاهست ، حجاب را ازش بردارند تا انسان برسد به او، و او معرفت حق است ، مقصد عالى همين است . انبيا نمى خواستند كه جنگى باشد و نمى خواستند كه دعوتى باشد به غير از اين دعوت ، دعوت به گرفتن كشور و دعوت به اينها، هيچ وقت در آنها نبوده است . مـا اگـر چـنـانـچـه در ايـن پـيـروزى هـا كـه بـحـمـدالله بـه طـور چـشـمـگـيـر حـاصـل شـده اسـت ، مـا از آن راهـى كـه انـبـيـا دارنـد مـنـحـرف نـشـديـم ، ايـن سال نو بر ما مبارك است و ما پيروز هستيم . و اگر خداى نخواسته اينها اسباب يك غرورى شـد، اسـبـاب يـك دلبـسـتـگـى بـه دنـيـا شـد، مـا هـم بخواهيم يك توسعه اى در كشورمان حاصل بشود، حكومتى بكنيم بر مردم ، ما هم با ساير ابرقدرت ها فرقى نداريم ، بلكه ما عقب تر از آنها هستيم ، آنها به صراحت حرف هاى خودشان را مى زنند (كه ما مى خواهيم دنيا را بگيريم . اين را مى گويند كه ما همه بايد چيزهايى كه منافع ماست محفوظ باشد ولو بـه لگـدمـال شدن همه كشورها. ما كه اين طور نمى گوييم ، ما كه خودمان را تابع اسلام مى دانيم ، اگر خداى نخواسته در قلب ما اين معنا باشد كه ما هم
يك قدرت زيادترى پيدا بكنيم ، ما هم براى خودمان يك شخصيت بيشترى پيدا بكنيم ، يك حـكـومـتـى بـكـنـيـم ، توسعه اى در ملك خودمان حاصل كنيم ، ما از آنها حالمان بدتر است ، براى اين كه مساءله ريا هم در كار مى آيد.
مـن بـايـد تشكر كنم از اين جوان هايى كه ، طبقات مختلفى كه الان از همه جاى ايران مدت هـاسـت بـه طـرف جـبـهه ها مى روند. اينها متحول شدند اينها اين دعايى كه در روز عيد مى كـنيم ، در حق آنها به يك مقدار زيادى مستجاب شده است . اينها وضع روحى شان يك وضع روحـى ديـگرى است ، غير از آنى است كه ما داريم . اينها به ميدان جنگ مى روند، به ميدان قتال مى روند، به آغوش مرگ مى روند با آن روى گشاده ، با آن قلب قوى . انسان وقتى هـر يـك از ايـنها را مى بيند، مى بيند كه با ما فرق دارند، ما از خدا مى خواهيم كه ما را هم نـظـيـر آنها متحول كند، ما از آنها بايد تشكر كنيم ، ما بايد دعا كنيم به آنها، و من دعا مى كنم به آنها. وظيفه همه مان همان هست كه به اين جوان هايمان ، به اين راهيان كربلا، به ايـن پـاسـدارهـا، بـه ارتش ، به همه قواى مسلحه ، به بسيج ، به همه دعا بكنيم . اينها دارنـد اسـلام را حـفظ مى كنند و در اين سال نو من اميدوارم كه پيروزى چشمگيرى عايدشان بـشـود و اسـلام تـقويت بشود و آن چيزهايى كه در دنيا الان دنبالش هستند كه تقويت كنند دشـمـن هـاى مـا را و مـا را بـه عـقـب بـزنـنـد، انـشـاءالله كـه در ايـن سـال ، كـيـد ايـنـها به خودشان برگردد، چنانچه تا حالا خداى تبارك و تعالى اين طور فرموده است و عمل كرده است و ما بايد همه شكرها را در محضر او بكنيم .

next page

fehrest page

back page