صحيفه نور جلد ۴

امام خميني رحمه الله عليه

- ۹ -


جـواب : مـا نـامـزدى بـراى ريـاسـت جـمـهورى معرفى خواهيم كرد كه بايد به وسيله ملت انـتـخـاب شـود، وقـتـى او انـتـخـاب شـد از او پـشتيبانى و حمايت خواهيم كرد. قوانين حكومت اسلامى ، قوانين اسلام خواهد بود. من شخصا رئيس جمهورى نخواهم شد و هيچ پست دولتى هم نخواهيم پذيرفت . من مانند گذشته به هدايت ملت اكتفا خواهم كرد.
سـؤ ال : بـسـيـارى از مـردم در ايـران و بـخصوص در بين روشنفكران با وجود اعتقاد، به فـرائض مـذهـبـى عـمـل نـمى كنند و يا اصولا به مذهب عقيده ندارند، روش حكومت اسلامى در برابر آنها چه خواهد بود؟
جـواب :مـا سـعـى مى كنيم به اين افراد راه سلامت و نجات را نشان دهيم ، اگر نخواهند اين راه را بـپـيـمـايـنـد، در زندگى يوميه خود آزاد خواهند بود مگر اينكه بخواهند توطئه هاى زيانبخشى عليه ملت و كشور تدارك بينند.
سـؤ ال : شـمـا اخـيـرا گـفتيد كه اگر امريكا سياست تسلطجوئى خود را در برابر ايران تغيير دهد، شما حاضر خواهيد بود در روابط خود با امريكا تجديد نظر كنيد، منظور شما از اين مطلب چيست ؟
جـواب : اگـر امـريـكـا به نحو صحيح رفتار كند و در امور داخلى ما مداخله نكند و مشاوران خود را كه در امور كشور ما دخالت دارند فرا خواند، ما نيز آنها را را احترام خواهيم گذاشت .
سـؤ ال : آيا فكر مى كنيد كه امريكائى ها با توجه به اهميت موضوع و عواقبى كه جنبش مـلت ايران در كشورهاى عرب و مسلمان منطقه مى تواند داشته باشد، به آسانى از ايران دست خواهند كشيد؟
جـواب : البته امريكا مى خواهد كه همه كشورها را زير نفوذ خود داشته باشد ولى ما چنين تـصـورى را نـمـى تـوانـيـم بپذيريم و ملت از آن خسته شده است . ملت هاى ديگر نيز با پيروى از ملت ما خود را از دست اندازى استثمار رهائى خواهند داد.
سؤ ال : نفت مساله دشوار و پر دردسرى است ، در اين زمينه چه سياستى مورد نظر شماست ؟
جواب : ما نفت را به هر كس كه از ما بخرد مى فروشيم مشروط بر اينكه به قيمت عادلانه و برمبناى
تـراضـى طرفين باشد. ارزهائى را كه از اين راه بدست خواهيم آورد به مصرف آبادى و عمران مملكت خواهد رسيد.
سؤ ال : آيا به اسرائيل و آفريقاى جنوبى نفت خواهيد فروخت
جـواب : خـيـر، بـراى ايـنـكه اين كشورها همانطور كه قبلا هم گفته ام راهى برخلاف حق و عدالت در پيش گرفته اند.
سؤ ال : از چند روز پيش مسكو نسبت به ايران تغيير لحن داده و از جنبش ملى حمايت مى كند، نسبت به اين تحول چه فكر مى كنيد؟
جـواب : تـبـليـغات روزنامه هاى شوروى مداخله در امور داخلى محسوب نمى شود و در واقع تـمـام روزنـامـه هـاى جـهان بايد از ما عليه رژيم شاه حمايت كنند. اتحاد شوروى در رديف كشورهائى است كه وضع ملت ايران را درك كرده و رفتار خود را بر همين اساس بنا نهاده اسـت . مـا بـا شـوروى مـانـنـد همه كشورهاى ديگر، مادام كه نخواهند در امور داخلى ما مداخله كنند، روابط دوستى خواهيم داشت . بايد به روابط حسن تفاهم و دوستى بر پايه احترام متقابل استوار بود.
سؤ ال : تصور مى كنم كه آنچه امروز در حيات يك جنبش توده اى در ايران اتفاق مى افتد، ريشه هايش در يك نوع رنسانس (تولد دوباره ) شيعه يافت مى شود. ممكن است شرح دهيد كـه چـه فـعـاليـت هـا و بـحـث هـا و مـبـارزاتـى در 30 سال اخير فعاليت شما را تشكيل داده است
جـواب : يـكـى از خـصـلت هـاى ذاتـى تـشـيـع از آغـاز تـاكـنـون مـقـاومـت و قـيام در برابر ديـكـتـاتورى و ظلم است كه در تمامى تاريخ شيعه به چشم مى خورد، هر چند كه اوج اين مـبـارزات در بـعـضـى از مـقـطـع هـاى زمـانـى بـوده اسـت . درصـد سال اخير، حوادثى اتفاق افتاده است كه هر كدام در جنبش امروز ملت ايران تاثيرى داشته اسـت . انـقـلاب مـشـروطـيـت ، جنبش تنباكو و... قابل اهميت فراوان است . تاسيس ‍ حوزه علمى ديـنـى در بـيـش از نـيـم قـرن اخـيـر در شـهـر قـم و تـاثـيـر ايـن حـوزه در داخـل و خـارج كـشـور ايـران و نـيـز تـلاش روشـنـفـكـران مـذهـبـى در داخـل مـراكـز دانـشـگـاهـى و قـيام سال 42!!!41 ملت ايران به رهبرى علماء اسلامى كه تا امروز ادامه دارد، همه عواملى هستند كه اسلام شيعى را در سطح جهانى مطرح مى كند.
سـؤ ال : ايـن فـعاليت ها و بحث ها، اين مدرن شدن (انطباق با زمان ) شيعه از چه راه هائى رشـد كـرد؟ آيـا يـك كـار محدود به روحانيت شيعه بوده است يا در راه هاى ديگرى هم رشد كرده است ؟ و مدارس اسلامى (حوزه هاى علمى ) در اين رشد چه نقشى داشتند؟
جـواب : اسـاسـا اسـلام (كـه تـشـيـع چـيـزى جـز اسـلام اصيل نيست ) نه تنها جلو رشد علمى و فكرى بشر را نمى گيرد، بلكه خود زمينه هاى اين حـركـت را آمـاده تـر مـى كـنـد و بـه ايـن حـركـت جـهـت انـسـانـى و الهـى مـى دهـد و تكامل علمى و فرهنگى بشر بعد از ظهور اسلام ، محققين تاريخ را خيره ساخته است . بله ، چـيـزى كـه بايد اضافه كنم اينست كه فساد اخلاق و انسان مصرفى شدن و تمام تلاش انـسـان بـراى لذت جـوئى بـيـشـتـر و تـمـام ارزش هـا را بـا پـول سـنجيدن ، مفهومى غير از مدرنيزه كردن كشور دارد و تشيع با آنها مخالف است ، نه بـا مـدرنـيزه كردن كشور. در مورد كار روحانيت بايد بگويم كه مطالعه و تحقيق در بحث هاى اسلامى و شناختن فقه شيعه به علت
گـسـتـرش زمـيـنـه هاى آن ، به صورت تخصصى در آمده است كه قهرا ايجاب مى كند كه هـمـيـشـه عـده اى از مـردم خـود را بـراى درك و سـپـس ابـلاغ ايـن مـسـائل آمـاده كـنـند و كسانى كه اين مسووليت را به عهده گرفته اند، روحانيون هستند كه بـر اسـاس دريـافـت هـاى اسـلامى خود، هميشه در حركت هاى اجتماعى و مبارزات سياسى در سطح پيشتاز بوده اند.
سؤ ال : ممكن است معنى و مفهوم حزب الله را براى ما تشريح كنيد؟
جـواب : هـر مـسـلمـانـى كـه مـوازيـن و اصـول اسـلام را پـذيـرفـتـه اسـت و در اعـمـال و رفـتـار از انـضـبـاط دقـيق شيعى برخوردار است يك عضو از اعضاء حزب الله مى بـاشـد و تـمـامـى دسـتورات اين حزب و خط مشى آن را قرآن و اسلام بيان كرده است . اين حزب غير از حزب هاى متداول امروز دنياست . امروز تمام مردم ايران در هر سنى كه هستند از زن و مرد كه با شعارهاى اسلامى مبارزه مى كنند جزء حزب الله هستند.
سـؤ ال : مـمـكن است معنى دقيق (امام ) را تشريح كنيد؟ در معنى كلى آن و در موقعيت خود شما لقـب (امام ) كه در تظاهرات ميليون ها ايرانى در ماه محرم به شما داده شده چيست ؟ رابطه (امام ) با حزب الله چيست
جواب : امام به معنى پيشوا و كسى كه جمعى را در جهتى هدايت و رهبرى مى كند. امام ، بيان كننده خط مشى شيعه و حزب الله و رهبرى كننده اين تشكيلات بزرگ است كه تمامى وظايف آنان را از قرآن و سنت پيامبر اسلام در زمان هاى مختلف و شرايط مختلف ، اجتهاد و استنباط مى كند و به آنان ابلاغ مى نمايد.
سؤ ال : حكومت مدرن چگونه مى تواند در يك جامعه اسلامى وجود داشته باشد؟
جـواب : اسـلامى كه بيشترين تاكيد خود را بر (انديشه ) و (فكر) قرار داده است و انسان را بـه بـازدارى از هـمـه خـرافـات و اسارت قدرت هاى ارتجاعى و ضدانسانى دعوت مى كـنـد، چـگـونـه مـمـكـن اسـت بـا تـمـدن و پـيـشـرفـت و نـوآورى مـفـيـد بـشـر كـه حاصل تجربه هاى اوست سازگار نباشد؟!
سـؤ ال : بـا در نـظـر گـرفـتن اينكه هر حكومتى در خود حداكثر تمركز قدرت را جمع مى كـنـد، چـگـونه حكومت اسلامى مى تواند وجود داشته باشد و قدرت در آن تمركز نيابد و رابطه مسلط و زير سلطه برقرار نشود؟
جـواب : اسـلام در رابـطـه بـين دولت و زمامدار و ملت ضوابطى و حدودى معين كرده است و بـراى هـر يـك بـر ديـگـرى حـقوقى تعيين نموده است كه در صورت رعايت آن هرگز چنين رابـطـه مـسـلط و زير سلطه بوجود نمى آيد. اساسا حكومت كردن و زمامدارى در اسلام يك تـكـليـف و وظـيـفه الهى است كه يك فرد در مقام حكومت و زمامدارى ، گذشته از وظايفى كه بـر هـمـه مسلمين واجب است ، يك سلسله تكاليف سنگين ديگرى نيز بر عهده اوست كه بايد انـجـام دهـد. حـكـومت و زمامدارى در دست فرد يا افراد، وسيله فخر و بزرگى بر ديگران نـيـسـت كـه از ايـن مـقـام بـخـواهـد بـه نـفـع خـود حـقـوق مـلتـى را پايمال كند. هر فردى از افراد ملت حق دارد كه مستقيما در برابر سايرين ، زمامدار مسلمين را اسـتـيـضـاح كـنـد و به او انتقاد كند و او بايد جواب قانع كننده دهد و در غير اينصورت اگـر بـرخـلاف وظـايـف اسـلامـى خـود عـمـل كـرده بـاشـد، خـودبـخـود از مـقـام زمـامـدارى مـعـزول اسـت و ضـوابـط ديـگـرى وجـود دارد كـه ايـن مشكل را حل مى كند.
سـؤ ال : در جامعه اسلامى چه ارگانيسم هاى اجتماعى مردمى بايد تصميم گيرى سياسى و برابرى بين افراد را تضمين كند و از برقرارى روابط مسلط وزير سلطه ما بين مردم جـلوگـيـرى نـمـايـد و هـمـچـنـيـن كـسـانـى را كه در دستگاه حكومتى تصميم گيرى مى كنند كـنـتـرل نـمـايـد؟ تـجـربـه تـاريـخ بـه ما مى آموزد كه قدرت مردم كه توسط پارلمان اعـمـال مـى شـود (حتى اگر پارلمان آزادانه انتخاب شده باشد) خيلى محدود است و رو به كم شدن مى نهد.
جـواب : در دنـيـاى امـروز كـه گـفـتـه مى شود دنياى صنعت است ، رهبران فكرى مى خواهند جامعه بشرى را نظير يك كارخانه بزرگ صنعتى اداره كنند. در حاليكه جامعه ها از انسان هـا تـشـكـيـل شـده اسـت كـه داراى بـعـد معنوى و روح عرفانى است و اسلام در كنار مقررات اجـتماعى ، اقتصادى و غيره ، به ترتيب انسان بر اساس ايمان به خدا تكيه مى كند و در هـدايـت جـامـعـه از ايـن بـعـد، بـيـشـتـر بـراى هـدايـت انـسـان بـه طـرف تـعـالى و سعادت عـمـل مـى كـنـد. اگـر ايـمـان بـه خـدا و عمل براى خدا در فعاليت هاى اجتماعى و سياسى و اقتصادى و ساير شؤ ون زندگى بشر وارد شود، پيچيده ترين مشكلات امروزى جهان به آسـانـى حل مى شود. امروز دنيا، هم در اين بن بست گرفتار شده است و هم نمى خواهد به نوع هدايت انبيا تسليم شود ولى سرانجام چاره اى جز تسليم ندارد.
سـؤ ال : از چـه راه هـائى فكر مى كنيد كه بشود تمركز قدرت اقتصادى را از بين برد؟ نـه فـقـط بـيـن فـقـرا و ثـروتـمـنـدان بـلكه حتى بين تيپ هاى مختلف پروسه توليدى (كارگر و كارفرما)؟
جـواب : جـامـعـه بـدون خـدا و بـدون ايـمـان و عـمـل بـراى خـدا، آنـچـنـان بـا مـشـكـل رابـطـه كـارگـر و كـارفـرمـا گـرفـتـار شـده اسـت كـه وقـتـى هـم مـى خـواهـد اين مـشـكـل را حـل كـنـد، مـشـكـل بـزرگـتـرى ايـجـاد مـى كـنـد كـه در حـل آن خـود را در بـن بـسـت مـى بـيند ولى در جامعه اسلامى كه همه چيز بر اساس و معيار اسلام و ايمان سنجيده و عمل مى شود هرگز مشكلى پيش نخواهد آمد.
سـؤ ال : فـكـر مـى كـنـيـد كـه بـعـد از سـرنگونى رژيم پهلوى بشود بلافاصله حكومت اسلامى برقرار كرد يا احتياج به يك حكومت موقت براى رسيدن به حكومت اسلامى باشد؟
جـواب : بـديـهـى اسـت هـر انـدازه مـلت و حـكـومـت طـبـق مـوازيـن اسـلامـى و بـراى خـدا عـمـل كـنـنـد، تـدريـجـا نقائص خود را بيشتر برطرف مى كنند و دائما در تعالى و ترقى بـيـشـتـرى قـرار خـواهند گرفت و در مجموع جامعه به ارزش هاى خدائى بيشتر نزديك مى شود و اين سير نهايت ندارد.
سـؤ ال : بـراى دادن يـك مـثـال مـشـخـص چه پر نسيب هائى (اصولى ) بايد (در) يك حكومت اسـلامـى به كار برد براى از بين بردن اقتصاد وابسته به نفت شاه و استفاده متفاوت از اين ماده اوليه ؟
جـواب : ايران امكانات و ظرفيت هاى مختلف و فراوانى براى رشد اقتصادى دارد كه اگر نـفـت هـم نـبـاشـد بـتـوانـد بـه رشـد خـود و از بـيـن بـردن فـقـر نائل شود. از قبيل معادن مختلف كه در صنايع اهميت زيادى دارد و همچنين امكانات كشاورزى و دامدارى و مهمتر از همه وجود استعدادهاى سرشار و خلاق انسانى . نفت را در ضمن اينكه به هـركـس كـه مـشـتـرى بـاشـد و بـا رعـايـت عـدل و انـصـاف از مـا بـخـرد و پول آن را بدهد مى فروشيم سعى هم خواهيم كرد كه از خود نفت در صنايع مختلف استفاده كنيم .
تاريخ : 20/10/57
مصاحبه امام خمينى با راديو تلويزيون لوگزامبورگ  
سـؤ ال : حـضـرت آيـت الله ! شـاه مـى رود بـدون آنـكـه اسـتـعفاء بدهد، آيا به نظر شما شرايط تغيير كرده است ؟
جـواب : خـيـر، با رفتن شاه هيچ چيزى تغيير نمى كند، بايد تمام اين سلطه كه در ايران است از بين برود، براى اينكه همه اينها غيرقانونى است ، هم دولت غير قانونى است و هم مجلسين و هم شوراى سلطنت و تا اينها تحقق پيدا نكند، آرامش در ايران پيدا نخواهد شد.
سـؤ ال : آيـا فـكـر مـى كـنـيـد نبرد و نهضتى را كه ايجاد كرده ايد، موجب بروز جهادى در ايران و در جاهاى ديگر مثل تركيه و ساير كشورها بشود؟
جـواب : آن مربوط به ما نيست . ملت ما در سراسر كشورهاى اسلامى اثر مى گذارد و ملت ها را به فكر رهائى از چنگال شرق و غرب مى اندازد.
سؤ ال : آيا حكومت اسلامى ، حكومتى قهقرا گراست ؟ شاه مى خواهد يك كشور مدرن برقرار كـنـد، كـشـورهـاى عـربـى نـيز به دنبال پيشرفت هستند، ولى اسلام با رفرم و تغييرات اجتماعى مثل آزادى زنان مخالف است ، نظر شما در اين باره چيست ؟
جـواب : دولت شـاه بـا رشـد اجـتـمـاعـى مـا مـخـالف بـود و تـمـام آزادى و اسـتقلال كشور ما را از دست داده بود. دولت اسلامى قهقراگرا نيست و با همه مظاهر تمدن مـوافـق اسـت ، مـگـر آنچه كه به آسايش ملت لطمه وارد آورده و با عفت عمومى ملت منافات داشته باشد. اسلام با آزادى زن نه تنها موافق است ، بلكه خود پايه گذار آزادى زن در تمام ابعاد وجودى زن است .
سؤ ال : آيا روابطى با حزب توده ايران و در نتيجه مسكو داريد؟
جواب : خير، به هيچ وجه روابطى نداشته ام و ندارم و نخواهم داشت .
سـؤ ال : حـضـرت آيت الله ! ايران منطقه بسيار حساسى در جهان است ، آيا بيم آن نداريد كـه بـا ايـن نـهـضـتـى كـه شـروع كـرده ايـد، بـه طـور جـدى تعادل منطقه را به خطر اندازيد و در نتيجه جنگى درگير شود؟
جـواب : مـا امـيـدواريـم كـه تعادل دنيا به خطر نيفتد، براى اينكه ما به هيچ طرفى از دو طـرف شـرق و غـرب تـمـايـلى نـداريم و ما با همه روابطى على السواء داريم و با همه رفـتـارى عـادلانـه داريـم ، البـتـه در صورتى كه آنها عدالت را در رابطه با ما رعايت كـنـنـد. امـيـدوارم تـزلزلى در مـنـطـقـه بـوجـود نـيـايـد، البـتـه شـمـا غـربـى هـا تـزلزل مـنـطـقـه را در عـدم مـنـافـع خـودتـان مـى دانـيـد، اگـر ايـن تزلزل است ، مطمئن باشيد بزرگترين تزلزل در منطقه صورت مى گيرد.
سؤ ال : آيا توده هائى كه در بازاراند و پيروان شمايند پشتيبانى شان از شما به علت عـقـايـد مـذهبى شان است ؟ به علت اعتقادشان به شماست ؟ و يا به علت اين است كه شما شانس تظاهرات عليه شاه را براى ايشان فراهم آورده ايد؟
جـواب : بـله ، بـه دليـل عـقـايـد مـذهـبـى شـان اسـت كـه آنـهـا را وادار مـى كـند عليه ظلم و ديـكـتـاتـورى قـيـام كـنـنـد و اسـاسـا اسـلام مـذهـبـى اسـت كه همه به آنان مبارزه با ظلم و نـابـرابرى ها را مى آموزد و هم اينكه چگونه بايد يك جامعه سالم ، مترقى و پيشرو بنا كنند و چون ما را بيان كننده عقايد و خواسته هاى خود مى دانند از ما پشتيبانى مى كنند.
سؤ ال :مردمى كه در بازار كار مى كنند چه كسانى هستند؟
جـواب : مـسـلمـانـانى هستند كه واسطه انتقال اجناس و كالاهاى مورد نياز مردم به دست آنان هستند كه البته بسيار هم اتفاق افتاده كه به علت نظام فاسد و غير اسلامى ، رژيم شاه در هـمـه زمـيـنـه هـا از جمله زمينه اقتصادى ، شكل روابط تجارتى را هم از حدود اسلامى آن بيرون برده است ولى به هر حال ايمان به اسلام و كشور اسلامى ايران را با فداكارى هاى بى دريغ ثابت كرده اند.
سؤ ال : موقعيت بازاريان در جامعه ايرانى چگونه است
جـواب : بـازار و بـازاريـان هـمـيـشـه از احـتـرام خـاصـى در جامعه ايرانى برخوردارند و تصميمات آنان در مبارزات سياسى نقش بسيار موثر و گاهى تعيين كننده اى داشته است و نـيـز هـمـيـشـه مـنـشـا خـدمـات اجـتـماعى فراوان بوده است و در حوادث هميشه از بهترين كمك كنندگان به مردم ضعيف و محروم بوده اند.
سؤ ال : آيا بازار هميشه منشا مخالفت با شاه بوده است ؟
جواب : بازار هيچ گاه تا به حال حمايت از شاه نكرده است و اگر گاهى چنين چيزى به آن نسبت داده شده است ، صرفا تهمت است .
سؤ ال : آيا فكر نمى كنيد كه فرمان هاى مكرر شما براى اعتصابات ، منجر به خرابتر شدن اوضاع اقتصادى در ايران گشته و مشكلات مالى براى مردم فقير توليد كند؟
جواب : بديهى است كه جنايات شاه ضربه هاى هولناكى به مردم ايران وارد آورده است ، چـه در زمـان قـدرت او و چـه امـروز كـه مـلت مـى خـواهـد او را كـنار بزند، ولى ملت ايران پـايـدارى خـود را در مـقابل اين مشكلات ثابت كرده است . بازاريان خوب دريافته اند كه ضـررهـاى نـاشـى از اعـتصابات به مراتب بهتر است از زير يوغ استعمار رژيم كنونى بودن .
سـؤ ال : آيـا شـمـا يـك بـرنـامـه مـشـخـص داريـد كـه پـس از بـازگـشـت تـان بـه ايـران اعمال شود؟
جواب : مسلم است كه ما هميشه راهنمائى هاى خود را مى كنيم و برنامه براى آينده هم داريم كـه در اختيار حكومت آزاد و اسلامى آينده قرار مى دهيم و آنها هستند كه تصميم مى گيرند و ملت هم هميشه بر كارهاى خود نظارت مى كند.
تاريخ : 20/10/57
پيام امام خمينى به ملت ايران  
بسم الله الرحمن الرحيم
سـلام و تـحـيـت به عموم ملت ايران ايدهم الله تعالى . مطالبى از ايران مى رسد كه از تـوطـئه اى خـطـرنـاك حـكـايت مى كند. گفته مى شود اعلاميه هاى بدون امضاء در تهران و شـهـرسـتـان هـا مـنـتـشـر مـى شـود و اشـخـاص بـسـيـارى را بـه اسـم سـاواكـى و يـا عـمـال شـاه تـهديد به قتل مى كنند و خانه هايى را با همين بهانه ها سوزانده و به زن و فـرزنـدان آنـان اهـانـت نـموده و آزار داده اند. به طورى كه از ايران اطلاع داده اند اعمالى بـرخـلاف اسلام و انصاف بدون رعايت حقوق شرعى انجام مى گيرد كه شاهد بر آن است كـه دسـت هـاى نـاپـاكـى در كـار اسـت كـه بـا هـرج و مرج و ايجاد رعب و وحشت نهضت مقدس اسـلامـى را مـتـهـم نـموده و خداى نكرده به شكست بكشند. ملت محترم ايران بايد بداند كه ديـانت مقدس اسلام جان و مال انسان ها را محترم شمرده و تجاوز به آن را از محرمات عظيمه مـى دانـد و كسانى كه دست به اين نحو جنايات زده و موجب ارعاب مردم مى شوند به نظر مـى رسـد از جـنـاح هـاى منحرفى باشند كه مى خواهند در پناه هرج و مرج ، يا شاه را حفظ كنند و يا كشور را با ايجاد كودتاى نظامى به تباهى بكشند.
مـردم مـسـلمـان ايـران در مـبارزات بحق خود از اين روش هاى غير انسانى استفاده نمى كنند و مـوظـف شـرعـى هـسـتـنـد كـه بـه اعـلامـيـه هـاى مـشـتـمـل بـر قتل و غارت و اعلاميه هاى بى امضاء به هيچ وجه ترتيب اثر ندهند و از اشخاصى كه مى خواهند به خانه هاى مردم تجاوز كنند و آتش سوزى نمايند جلوگيرى نمايند كه به نظر مى رسد توطئه اى در دست اجراست كه بايد از آن جلوگيرى كرد.
ملت شريف در تهران و شهرستان ها و قصبات به راهپيمائى و تظاهرات و اعتصابات خود ادامه دهند تا اين توطئه با رفتن شاه خنثى شود.
بـر حـضـرات عـلمـاى اعـلام ايـران اسـت كـه مردم را با اطلاعيه ها بيدار كنند و آنان را به وظايف شرعيه خود آگاه نمايند كه مجازات اشخاص جنايتكار و مجرم بعد از اثبات جنايات بـا مـحاكم صالحه است ، نه با اشخاص متعارف . از خداوند تعالى قطع دست جنايتكاران را خواستارم .
والسلام عليكم ورحمه الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 20/10/57
مصاحبه امام خمينى با خبرنگار روزنامه نيويورك تايمز  
سؤ ال : روابط آتى ايران با ايالات متحده چگونه خواهد بود؟
جواب : مادامى كه آنها روابط حسنه داشته باشند، روابط حسنه است . اگر چنانچه دولت امـريـكـا دسـت از پـشـتـيـبـانـى شـاه بـردارد و دسـت از دخالت در مملكت ما بكشد و ما را به حال خود بگذارد، با او روابط حسنه خواهيم داشت .
سؤ ال : آيا حكومت آينده ايران حكومتى متمايل به غرب خواهد بود مانند عربستان سعودى ؟ و يا حكومتى مشكوك به غرب مثل حكومت ليبى ؟
جـواب : خير، حكومت ما حكومت مستقل است و در صورتى كه كشورها دخالتى در امور داخلى ما نداشته باشند، ما با آنها روابط دوستانه داريم .
سؤ ال : آيا حضرت آيت الله پس از رفتن شاه به ايران باز خواهند گشت ؟
جـواب : تـاكنون تصميمى نگرفته ام . رفتن و نرفتن شاه ربطى به رفتن يا نرفتن من ندارد. در هر موقع صلاح دانستم به ايران مى روم .
تاريخ : 20/10/57
مصاحبه امام خمينى با خبرنگار تلويزيون اسپانيا 
سـؤ ال : شـمـا عـمل آمريكا را كه خواسته است تا شاه به تعطيلات برود چگونه برآورد مى كنيد؟
جـواب : نـاآرامـى هـا وقـتـى رفـع مى شود كه رژيم شاه از بين برود و خارجى ها در امور داخلى ما دخالت نكنند.
سـؤ ال : چـگـونه مى توانيد وضع فعلى را كه سياست كلى به بن بست رسيده است ، از بن بست در آوريد؟ به نظر جنابعالى بن بستى كه بوجود آمده چگونه از بين خواهد رفت ؟
جـواب : بـا رفتن رژيم سلطنتى ، بن بست هم از بين خواهد رفت و ملت تكليف همه چيزها را خودش معين مى كند.
سـؤ ال : وقـتـى كـه جـنـابـعـالى مـراجـعـه كـرديـد بـه ايـران ، در نـظـر داريـد كـه در مسائل سياسى شركت مستقيم داشته باشيد؟
جواب : از اجزاء حكومتى نخواهم بود لكن دخالت در امور مملكت و هدايت دولت را بايد بكنم .
سـؤ ال : سـيـاسـت حـضـرتـعـالى راجـع به منابع زير زمينى مملكت ، به بهترين وضعش چگونه است ؟
جـواب : مـنـابـع زيـرزمـيـنى تابع سياست اقتصادى است . در شرايط فعلى ما ناچار به فروش منابع مان هستيم البته با سياستى مستقل .
تاريخ : 20/10/57
مصاحبه امام خمينى با مجله اكسپرس  
سـؤ ال : شـمـا در كتاب خودتان مطابق ترجمه روزنامه امريكايى هرالد تريبون فرموده ايـد جـايى براى عقيده و احساسات در حكومت آينده وجود ندارد. آيا شما تصور مى كنيد كه حكومت شما از نظر آزادى با حكومت فعلى فرقى خواهد داشت ؟ آيا رژيم مورد نظر شما يك استبداد مذهبى نخواهد بود؟
جـواب : رژيـمـى كـه مـا مى خواهيم ، رژيم جمهورى اسلامى است و در اسلام آزادى به طور مطلق است مگر آنچه به حال ملت و كشور ضرر داشته باشد و موجب مفسده اى باشد.
سؤ ال : رفتن شاه در روزهاى آينده حتمى است . آيا تصور مى كنيد به هدفتان نزديك شده ايد؟ آيا مجمع سلطنتى مرحله اى قابل قبول و ممكن از نظر شما هست يا خير؟
جـواب : مـنـظـور مـا از ايـن مـبـارزه رفـتـن شـاه از ايـران نبود، بلكه سقوط شاه يعنى دست بـرداشـتـن از ايـن سلطنت . در رفراندم تاسوعا و عاشورا بار ديگر ايران ثابت كرد كه اين رژيم قانونى نيست و بايد اين رژيم به هم بخورد و الان هيچ جهت قانونى براى شاه و بـراى كـسـانـى كـه جـاى او مـى خواهند بنشينند، قانونى نيستند و ما او را قانونى نمى دانيم و بعد از آنكه آنها دست از آن سلطه غيرقانونى شان برداشتند، ما حكومت را به طور عـادلانـه و بـا اتـكـاء بـه آراء مـردم پـا بـرجـا مـى كـنيم . بنابراين نه خود سلطنت ، نه شوراى سلطنت اساسى ندارد و از نظر ملت مردود است .
سـؤ ال : آيـا تـصـور مـى كـنـيـد كـه بـرقـرارى حـكـومـت اسـلامـى مـوجـب بـه هـم زدن تعادل شرق و غرب در اين منطقه از جهان گردد؟
جـواب : حـكـومـت اسلامى ، حكومتى است آزاد و مستقل و روابطش با شرق و غرب به يك نحو اسـت و اگـر آنـها روابط حسنه داشته باشند، دولت اسلام هم با آنها روابط حسنه دارد و اجازه نمى دهيم كسى در مقدرات مملكتمان دخالت كند.
تاريخ : 21/10/57
مصاحبه امام خمينى با خبرنگاران خارجى  
سـؤ ال : شـانـس مـوفـقـيـت دولت بـخـتـيار چيست ؟ و آيا حضرت آيت الله دعوت او را براى بازگشت به ايران مى پذيريد؟
جـواب : دولت بختيار، هم غير قانونى و هم شانسى ندارد. رفتن من به ايران ربطى به دعوت كسى ندارد، هر موقع صلاح باشد به ايران مى روم .
سـؤ ال : آيـا قـدرت مـذهـبـى قوى تر است از قدرت سياسى و نظامى در ايران ؟ آيا آقاى سنجابى كانديداى شما خواهد بود؟
جـواب : هـيـچ قـدرتى به اندازه مذهب نخواهد بود و نظامى ها و سياسى ها اكثرا تحت نفوذ مذهب هستند. و اما راجع به آقاى سنجابى بعد مطالعه مى شود.
سـؤ ال : آيـا ايـران جـديـد، يك دولت بيطرف خواهد بود؟ روابطش با فرانسه چه خواهد بود؟ آيا شما در صورت ادامه تشنجات ، ترس ‍ دخالت خارجى را نداريد؟
جواب : دولت آينده نسبت به همه دولت ها بيطرف خواهد بود و با تمام دولت ها به طور عـادلانـه رفتار مى كند، مادامى كه روابط متقابل حسنه باشد. با دولت فرانسه به طور صحيح رفتار خواهد كرد و با حفظ همان شرايط. خوف از دخالت مستقيم نداريم و از دخالت غير مستقيم هم جلوگيرى خواهيم كرد.
سؤ ال : سياست دولت جمهورى اسلامى در مورد آزادى زنان ، پيكار با بيسوادى و سينماها چه خواهد بود؟
جـواب :شـاه كـار مـثـبـتـى در ايـران انـجـام نـداده اسـت ، جـبـران خـرابـى هـاى او تا مدت ها طول خواهد كشيد.
شـاه نـه آزادى بـه زنـان داده است و نه به مردان ، ما به همه آزادى خواهيم داد. سينماها در رژيـم شـاه در خـدمت فساد بودند در حالى كه در جمهورى اسلامى بايد خدمت ، صلاح ملت باشد. ما مبارزه با بيسوادى را به نحو احسن اجرا خواهيم كرد.
سـؤ ال : آيـا در جـمهورى اسلامى ، مذاهب آزادى عمل دارند خصوصا در مورد يهوديان ؟ و آيا شما ضد نژاد سامى و يهود هستيد؟
جواب : همه اقليت هاى مذهبى در اسلام محترم هستند و همه گونه آزادى براى انجام فرائض مـذهـبـى خـود دارنـد. مـا بـا هـيـچ بـشـرى ضـديـت نـداريـم . آنـان ايـرانـى انـد و مثل ساير ايرانيان همه گونه حق دارند.
تاريخ : 21/10/57
مصاحبه امام خمينى با خبرنگاران ژاپنى ، سنگاپور و سوئيسى  
سؤ ال : من در يكى از گزارش هاى مطبوعات خواندم كه حضرتعالى فرموده ايد كه ژاپن دشـمـن مردم ايران است ، آيا چنين گفته اى درست است ؟ و اگر چنانچه چنين مطلبى از طرف حضرتعالى عنوان شده است ، چه دلائلى براى آن وجود دارد؟
جواب : چنين مطلبى دروغ است و مطلقا چنين چيزى صحت ندارد.
سؤ ال : حضرتعالى روابطى را در آينده با دولت ژاپن پيش بينى مى فرمائيد؟ چه نوع ؟
جـواب : روابـط مـا مـى تـوانـد حـسـنـه بـاشـد بـر اسـاس احـتـرامـات متقابل .
سـؤ ال : نـفـت ژاپـن بـه مقدار زيادى وابسته به صدور نفت ايران است و همانطور كه مى دانـيـد به دليل قطع جريان نفت و استخراج نفت در ايران ، صدور نفت به ژاپن قطع شده است . چه آينده اى براى صدور نفت ايران به ژاپن پيش بينى مى فرمائيد؟
جـواب : در آيـنـده نـزديـكـى كـه رژيـم شاه از بين برود و حكومت مورد نظر مردم روى كار بيايد، جريان نفت دوباره به كار خواهد افتاد و به همه كسانى كه مشترى نفت ما باشند و به طور عادلانه به ما ارز بپردازند، نفت به آنها فروخته خواهد شد.
سـؤ ال : آيـا چـنـانـچـه حـكومت اسلامى روى كار بيايد آيا حكومت شما به ساير كشورهاى اسـلامـى نـظير مالزيا، اندونزى و يا مشابه به آن كمك خواهد كرد يا نه خصوصا ايران كه داراى درآمد نفت سرشارى است .
جواب : اين امر محتاج مطالعه است و در موقع خود مطالعه و بررسى خواهد شد.
سؤ ال : حضرت آيت الله ! موقعيت شما درباره سياست فرانسه نسبت به خودتان چيست ؟ و آيـا از چنين سياستى كه به شما اجازه داده است كه در اينجا بمانيد تعجب نمى كنيد؟ و آيا اين روابط تاثيراتى در روابط آينده ايران با فرانسه خواهد داشت يا خير؟
جواب : نه ، مورد تعجب نيست . فرانسه قوانين خودش را اجرا مى كند، نه خلاف قوانينش ، البـتـه مـمـكـن اسـت ايـن بـرخـوردها در روابط آينده ايران و فرانسه اثر بگذارد. به هر حـال روابـط مـا در آيـنـده احـتـمـالا حسنه خواهد بود. ملت ايران از ملت فرانسه در اين مورد تشكر خواهد كرد.
سـؤ ال : آيـا در تـشـكـيـل كـمـيـتـه يـا شـورايـى كـه بـراى مـرحـله انتقال مورد نظر حضرتعالى است ايرج اسكندرى را هم در نظر داريد كه دعوت كنيد؟
جواب : خير.
سؤ ال : آيا در دولت انتقالى آينده ، حزب توده شركت خواهد داشت ؟
جواب : خير.
سـؤ ال : آيا حزب توده و عناصر آن با شما در ارتباط هستند؟ آيا ايرج اسكندرى با شما در رابطه است ؟
جواب : خير.
سـؤ ال :بـا توجه به وضعيت روسيه شوروى و دخالتش در حوادثى كه در افغانستان و يـمـن جنوبى و حبشه (اتيوپى ) در شاخ افريقا رخ داده است ، آيا شما نگران دخالت هاى روسيه شوروى در ايران نيستيد؟
جـواب : خـيـر، مـا بـا هـر نـوع دخـالت خـارجـى بـه هـر شكل در سرنوشت ملت هاى ديگر مخالفيم و با اين دخالت ها مبارزه خواهيم كرد.
تاريخ : 22/10/57
مصاحبه امام خمينى با تلويزيون آمريكا 
سـؤ ال : حـضـرت آيت الله ! شاهپور بختيار مخالف شاه است ، چرا مخالف شاهپور بختيار هستيد؟
جواب : اولا بختيار مخالف شاه نيست ، او مى خواهد شاه را نگه دارد، ايشان با آمريكا بند و بست دارد و ثانيا بر فرض اينكه مخالف شاه باشد، خودش مخالف قانون است . مجلسين مخالف قانونند و شاه هم مخالف قانون است ، از اين جهت ما مخالف او هستيم .
سؤ ال : به نظر مى رسد كه سياست آمريكا در ايران تغييرات عمده اى پيدا كرده و امروز مـعـتـقـدنـد كه شاه بايد بروند. با توجه به اين تغيير عمده اى كه در سياست امريكا در مـورد وضـع شـاه پـيـش آمـده اسـت ، آيـنـده روابـط آمـريـكـا و ايـران را چه جور مى بينيد و نظرتان چيست ؟
جواب : تا رژيم بكلى از بين نرود و ما حكومت اسلامى را آنطور كه مى خواهيم مستقر نكنيم نـمـى تـوانـيـم راجـع بـه روابـط بـا آمـريـكـا بـه طـور قـطـع صـحـبـت كـنـيـم لكـن احتمال مى دهيم كه اگر آمريكا با ايران روابط حسنه داشته باشد ايران هم با او روابط حسنه خواهد داشت .
سؤ ال : شما هم احساس مى كنيد كه شرايط فعلى خط سياست آمريكا در جهتى است كه شما را راضى كند؟
جواب : تاكنون احساس نكرده ام .
سـؤ ال : تـحـت يـك حـكـومـت اسـلامـى به نظر شما باز هم ايران مى تواند به آمريكا نفت بفروشد؟
جـواب : در صـورتـى كـه آمـريـكـا دسـت از كـارهـايـش بـردارد و ايـران را بـه حـال خودش بگذارد و به هيچ وجه دخالت در سرنوشت مملكت ايران نداشته باشد، آمريكا هم يكى از مشترهائى است كه نفت به او داده مى شود.
سؤ ال : لطفا نظرتان را در مورد دولت اسلامى مشخص تر بيان كنيد.
جـواب : دولت اسـلامـى كه ما مى خواهيم يك جمهورى است كه به آراء ملت درست مى شود و احـكـام اسـلام هم در او اجرا مى شود. قانون اساسى همان قانون اسلام است و قانون اسلام مسبب آزادى ها و دموكراسى حقيقى است و استقلال كشور را نيز تضمين مى كند.
سـؤ ال : مـطالبى گفته شده است در اين مورد كه نظرات حضرتعالى مخالف ساير مذاهب خـصـوصـا يـهـودى هـا و مـسـيـحـيـان اسـت . ممكن است نظرتان را راجع به ساير مذاهب ، چه داخل اسلام ، چه خارج اسلام بيان كنيد (خصوصا يهوديان و مسيحيان )؟
جـواب : مـا كـرارا ايـن مـطـلب را گـفـتـه ايـم كـه اسـلام نـسـبـت به اقليت هاى مذهبى احترام قـائل اسـت و آنـهـا در مـمـلكـت مـا آزادنـد و حـتـى حـق راى دارنـد، حـق تـعـيـيـن وكيل دارند و آنچه گفته شده است كه ما مخالف با آنها هستيم ، تبليغاتى است كه شاه به راه انداخته است . اسلام هميشه با آنها به طور مسالمت رفتار كرده است و حتما زندگى آنها در حكومت اسلامى بهتر از الانشان است .
سـؤ ال : در ايـن نهضت ، حضرتعالى كه در خارج از ايران بوده ايد يك قدرت بى نهايت زيادى را كسب كرده ايد و اين قدرت كاملا بزرگ است و ما مى خواستيم بدانيم كه اگر در ايران بوديد آيا همين قدرت را كسب مى كرديد؟
جواب : اين قدرت مذهبى است و ما اگر ايران هم باشيم به عنوان يك نفر آدم مذهبى ما را مى شـنـاسـنـد. كـه خـدمـتـگـزار ايـن مـردم هـسـتـيـم و فـرقـى نـيـسـت بـيـن داخل و خارج .
سـؤ ال : مـحـبـوبـيـت شـمـا حتى در بين كسانى است كه به مذهب چندان علاقه نداشته اند و بـيـشـتر تغيير و تبديلات در مسائل اجتماعى را مى خواستند، آيا فكر نمى كنيد همين تبعيد شما به خارج موجب شده كه يك حالت رمزى بوجود بياورد كه آنها علاقه مند شوند؟
جـواب :آنها هم كه علاقه دارند، علاقه ملى دارند چون ما با مصالح ملى آنها موافق هستيم و كـسـانـى كـه بـه كـشور آنها خيانت كرده اند و استقلال آنها را از بين برده اند، ما با آنها مـخـالفـيـم . در نـهـاد تمام ملت اين مسائل هست ، از اين جهت با ما حتى قشرهاى غير مذهبى هم موافقند.
سـؤ ال : ابـهـامـاتـى در مـورد نـقـش شـمـا در آينده وجود دارد. ممكن است نقش خود را در آينده بفرمائيد؟
جـواب : مـن درآيـنـده هـم هـمـين نقشى را كه الان دارم خواهم داشت ، نقش هدايت و راهنمائى و در صـورتى كه مصلحتى در كار باشد اعلام مى كنم و اگر چنانچه خيانتكارى در كار باشد با او مبارزه مى كنم لكن من در خود دولت هيچ نقشى ندارم .
سؤ ال : آيا يك شوراى علماى مذهبى خواهد بود كه شما در راس آن قرار بگيريد؟
جواب : بعد بايد ببينم چه خواهد شد.
سؤ ال : شما فكر مى كنيد در خارج از ايران مدت زيادى خواهيد ماند؟
جواب : من هر وقت مصلحت ديدم برمى گردم .
سـؤ ال : حـضـرت آيـت الله ! چـه مـوقع به فكرتان رسيد كه مى توانيد بر شاه غالب شويد؟
جواب : اين امرى است كه نمى توانم دقيقا بگويم ولى مدت هاست كه مى دانم شاه رفتنى است ولى اين را هم نمى توانم دقيقا بگويم .
سـؤ ال : مـردم زيـادى در دنـيا فكر مى كردند كه شاه رمز ثبات است ، حالا در آينده ايران بعد از رفتن شاه مشكل ترين مساله شما چه خواهد بود؟
جـواب : مـشكل ترين مسائل ما ترميم خرابى هاى شاه است و اين ناثباتى هائى كه او از هر جـهـت بـراى مـا بـه ارث مـى گـذارد، مـساله بيكارى ، مساله مسكن ، مساله كشاورزى ، مساله صـنـايـع مـونـتـاژ، مـسـاله كـارخـانـه هـا، بـايـد ابـتـدا ايـن مسائل از هم پاشيده را در طول اين پنجاه سال ترميم كنيم تا چرخ ايران به حركت درآيد. بعد اصولا بايد يك اساس نو ديگرى را پايه ريزى كرد.
تاريخ : 22/10/57
پـــيـــام امـــام خـــمـــيـــنـــى بـــه مـــلت ايـــران دربـــاره تـشـكـيـل شـوراى انـقـلاب اسـلامـى واحتمال كودتاى نظامى شاه
بسم الله الرحمن الرحيم
سـلام و تـحـيـت بـر مـلت قـهرمان و شريف ايران . سلام بر شهداء راه حق . اكنون كه روز پـيـروزى مـلت شجاع نزديك مى شود، اكنون كه خون پاك عزيزان بى گناهى كه براى دفـاع از حـق و حـقـيـقـت بـه دسـت جلادان خون آشام شاه بر زمين ريخته شده است بارور مى گردد، لازم مى دانم مراتب ذيل را به اطلاع ملت ايران و مردم جهان برسانم :
1!!! بـه مـوجـب حـق شـرعـى و بـر اساس راى اعتماد اكثريت قاطع مردم ايران كه نسبت به ايـنـجـانـب ابـراز شـده اسـت ، در جـهـت تـحقق اهداف اسلامى ملت ، شورائى به نام شوراى انقلاب اسلامى مركب از افراد با صلاحيت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق موقتا تعيين شده و شـروع بـه كـار خـواهند كرد. اعضاء اين شورا در اولين فرصت مناسب معرفى خواهند شد. اين شورا موظف به انجام امور معين و مشخصى شده است ، از آن جمله ماموريت دارد تا شرائط تـاسـيـس دولت انتقالى را مورد بررسى و مطالعه قرار داده و مقدمات اوليه آن را فراهم سـازد. دولت مـوقـت در اوليـن فـرصـت كـه مناسب و صلاح دانسته شود به ملت معرفى و شروع به كار خواهد نمود. دولت جديد موظف به انجام مراتب زير است :
الف !!! تـشـكـيـل مـجـلس مـوسـسان از منتخبين مردم به منظور تصويب قانون اساسى جديد جمهورى اسلامى .
ب !!! انجام انتخابات بر اساس مصوبات مجلس موسسان و قانون اساسى جديد.
ج !!! انتقال قدرت به منتخبين جديد.
2!!! دولت كـنـونـى كـه مـنصوب شاه مخلوع و مجلسين غير قانونى مى باشد هرگز مورد قـبـول مـردم نـخـواهـد بـود. هـمـكـارى بـا ايـن دولت غـاصـب بـه هـر شكل و به هر نحوى شرعا حرام و قانونا جرم است . همانطورى كه كارمندان محترم و مبارز بـعـضـى از وزارتـخـانـه هـا و ادارات دولتـى عـمـل كـرده انـد بايد از اطاعت وزراى غاصب سـرپيچى نموده و در صورت امكان آنان را به وزارتخانه ها راه ندهند. خواست ملت مظلوم ايـران تـنـها رفتن شاه و برچيده شدن بساط نظام سلطنتى نيست ، بلكه مبارزه ملت ايران تـا اسـتـقـرار جـمـهـورى اسـلامـى كـه مـتـضـمـن آزادى مـلت و اسـتـقـلال كـشـور و تـامـيـن عـدالت اجـتـماعى باشد ادامه خواهد داشت . تنها با رفتن شاه و انتقال قدرت به ملت است كه آرامش به كشور عزيزمان باز خواهد گشت . تنها با استقرار حكومت عدل اسلامى مورد تائيد و پشتيبانى مردم و با شركت فعالانه همه
مـلت اسـت كـه مـى تـوان خـرابـى هـاى عظيم فرهنگى و اقتصادى و كشاورزى را كه رژيم فـاسـد شـاه بـوجـود آورده اسـت جبران نموده و نوسازى مملكت را به نفع طبقات زحمتكش و مستضعف آغاز نمود.
3!!! احـتـمـال ايـن هـسـت كه شاه خائن كه در حال رفتن است ، دست به يك جنايت بزرگترى بـزنـد و آن يـك كـودتـاى نـظامى است كه كرارا تذكر داده ام كه اين آخرين ضربه اوست ولكـن مـلت دليـر مى داند كه در ارتش به جز تنى چند سرسپرده و خونخوار كه از قرار مذكور در پست هاى مهم مستقر شده اند و به من نيز معرفى كرده اند، جناح هاى شريف ارتش بـه اين سرسپردگان اجازه نخواهند داد تا دست به چنين جنايتى كه مخالف با مليت و مذهب آنـان اسـت بـزنـنـد. مـن بـر حسب وظيفه الهى و ملى خود به ارتش ايران هشدار مى دهم و از صـاحـب مـنـصبان و درجه داران مى خواهم كه در صورتى كه چنين توطئه اى در كار باشد شـديـدا از آن جـلوگيرى كنند و راضى نشوند چند نفر خونخوار، ملت شريف ايران را به خـاك و خـون كـشـنـد، اين وظيفه الهى شما ارتش محترم است كه در صورت فرمانبردارى از خـائنـان بـالفـطـره پـيـش خـداى تـبـارك و تـعـالى مـسـوول و در جـوامـع بـشـريـت مـحـكـوم و مـورد نـفـريـن نـسـل هـاى آتـيـه خـواهـيـد بـود. بـر مـلت شـجـاع ايـران اسـت كـه خـود را در مـقـابـل چـنـيـن تـوطـئه اى بـه هـر وسـيـله مـمـكـن مجهز كنند و با اتكاء به خداى تعالى از اشخاصى كه به جز سودطلبى چيزى در نظر ندارند نهراسند كه مبارزات پرشور ملت ايـران نـشـان داده اسـت كـه نـمـى هـراسـنـد و مـى دانـنـد كـه ايـنـان هـم مثل آن خائنين كه فرار را اختيار و با مال ملت در خارج زندگى را انتخاب كرده اند، استقامت را از دسـت داده انـد. مـلت ايـران مـوظـف اسـت كـه به درجه داران و افسران و صاحب منصبان شـريـف احترام بگذارند. بايد توجه داشته باشند كه چند نفر ارتشى خائن نمى توانند اكـثـريـت ارتـش را آلوده كـنند، حساب اين چند نفر ارتشى خونخوار معلوم و از حساب ارتش ايـران جـداسـت . ارتـش از مـلت اسـت و ملت از ارتش ، با رفتن شاه خائن خللى بر آن وارد نخواهد شد.
4!!! مـلت شريف بايد تا نتيجه نهائى دست از مبارزات پرشور خود بر ندارند كه نمى دارند. بايد به اعتصابات و تظاهرات ادامه دهند و در صورتى كه چماق به دستان و يا مـفـسـديـن بـه آنـان حـمـله كـردنـد، مـى تـوانـنـد دفـاع از خـود كـنـنـد اگـر چـه مـنتهى به قـتـل آنـان شود. از خداوند تعالى نصرت اسلام و مسلمين و نابودى مخالفين ملت شريف را خواهانم .
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 23/10/57
مصاحبه امام خمينى با تلويزيون ايتاليا 
سؤ ال : چرا با دولت بختيار مخالف هستيد؟ حكومتى را كه شما مى خواهيد چيست ؟
جواب : حكومت بختيار غيرقانونى است ، شاه او را تعيين كرده است و شاه خلاف قانون است ، شاه نيست و مجلسين او را تاييد كرده اند، مجلسين هم غيرقانونى هستند، بنابراين ما با او مخالف هستيم . آن حكومتى كه ما اختيار مى كنيم يك جمهورى است كه متكى به آراء ملت است و قانون اساسى اش اسلام است .
سؤ ال : شكل حكومت اسلامى شما در ايران چگونه است و نقش شما در آن چه خواهد بود؟
جـواب : حـكـومت جمهورى است مثل ساير جمهورى ها و احكام اسلام هم احكام مترقى و مبتنى بر دمكراسى و پيشرفته و با همه مظاهر تمدن موافق و من هم نقشى در خود حكومت ندارم ، همان نقش هدايت را دارم .
سـؤ ال : نـقـش غـيـر مـذهـبـى هـا در حـكـومـت آيـنـده چـيـسـت ؟ آيـا دولتـى متشكل از غير مذهبى ها خواهيد داشت ؟
جـواب : دولت مـا اسـلامـى است و غير مذهبى ها در دولت راهى ندارند چون راى نمى آورند، چرا كه جامعه اسلامى است .
سـؤ ال : آيـا شـانـسـى بـراى كـودتـاى نـظـامـى در حال حاضر در ايران به نظر شما وجود دارد.
جـواب : احـتـمـال كـودتـاى نـظامى را مى دهم وليكن اينطور كه يك شانسى داشته باشد و بتواند ملت را آرام كند، احتمال نيست بلكه من احتمال يك انفجار عظيمى مى دهم كه جلوگيرى از آن بـسـيـار مشكل مى باشد و من توصيه مى كنم به كسانى كه مى خواهند اين كودتا را بپا كنند، چه عاملين داخلى و چه عاملين
خـارجـى ايـن كـار را نـكـنـنـد كـه هـيـچ نـفـعـى بـه حـال آنـهـا نـدارد و مـن اشخاصى كه در داخـل در ايـن فـكـر هـسـتـند مى شناسم ، به من معرفى شده اند وآنها بايد ملاحظه كنند كه بـراى آنـهـا بسيار خطرناك است و آمريكا هم اگر چنانچه دستى در اين كار داشته باشد، بـايـد خـوددارى كند كه اگر چنين چيزى بشود، ملت ايران آن را از ناحيه آمريكا مى داند و اين براى آمريكا بسيار مضر است .
سؤ ال : آيا با كشورى كه به شاه اجازه اقامت دهد، مخالفت خواهيد كرد؟
جـواب : خـيـر، مخالفت نمى كنيم لكن شاه را كه بايد محاكمه بشود، ممكن است از آن كشور بخواهيم و اگر چنانچه بعدا خواستند كه تسليم نكنند، آنوقت يك فكرى خواهيم كرد.
سـؤ ال : اخـيرا شما نماينده دولت ليبى را به حضور پذيرفته ايد، گفته مى شود به شما كمك مالى كرده اند، آيا صحيح است ؟ اگر صحيح نيست ، چه دليلى داريد؟
جـواب : نـمـاينده ليبى آمده است اينجا لكن در مسائل ديگرى با من صحبت كرده است و اصلا صـحـبـت مـالى نـشـده اسـت . نه ليبى و نه كشورهاى ديگر به من كمك مالى نكرده اند و من احتياج به كمك مالى ندارم . من با شاه ، با يك قلم و چند صفحه كاغذ مبارزه مى كنم و اگر يك وقت محتاج به كمكى باشم ، ملت من به من كمك خواهد كرد.
سؤ ال : چه موقعى شما به ايران مراجعه مى كنيد؟
جواب : احتمال مى دهم كه نزديك شده باشد.
تاريخ :23/10/57
پيام امام خمينى به ملت ايران درباره توطئه حمله به مؤ سسات دولتى  
بسم الله الرحمن الرحيم
بـرادران و دوسـتـان من ! ملت عزيز ايران ! خبرى موثق دريافت نمودم كه لازم است شما را مـطـلع كـنـم . تـوطئه اى از خارج كشور و به دست نفع جويان در دست اجراء است كه بايد مـلت ايـران بـا كـمـال هـوشـيـارى و شجاعت آن را خنثى كنند، مى خواهند به مجرد رفتن شاه دسـتـه هـائى از مـزدوران و اشـرار را وادار كـنـند كه به اسم ملت مسلمان حمله به ارتش و سـربـازهـا و شـهـربـانـى ها و ديگر موسسات دولتى و نظامى كنند و با تبليغاتى كه بـراى نـيـروهـاى نـظـامـى و انـتـظـامـى كـرده انـد، بـه عـنـوان دفـاع آنـان را بـه قـتـل عـام مـردم بـيـدفـاع وادار نـمـايـنـد. بـدخـواهـان كـه مـى خـواهـنـد بـراى چـپـاول بـيـشـتـر مـال مـلت مـظـلوم ، شـاه خـائن را حـفـظ و يـا برگردانند از يك سو دربين سـربـازان و نـظـامـيـان و سـاير قواى انتظامى دست به اشاعه دروغ مى زنند كه ملت مى خواهد همه شما را از بين ببرد و از سوى ديگر اشرار و اجيرانى را به اسم ملت وادار به هـجـوم بـه دسـتـگـاه هـاى نـظـامـى و انـتـظـامـى مـى كـنـنـد تـا مـلت را در مقابل نيروى ارتش و انتظامى قرار داده و نتيجه مطلوب خود را بگيرند.
من به ملت شريف و جميع جناح هاى قواى نظامى و انتظامى به حكم تلكيف الهى و ملى هشدار مـى دهـم كه با بيدارى و شجاعت اخلاقى يكى ديگر از آخرين توطئه ها را خنثى كنيد. مردم مـوظـفـند به نيروهاى انتظامى و ارتش بابرادرى و مهربانى رفتار كنند و اگر اشرارى قـصـد حمله به آنان را داشتند از برادران خود دفاع كنند. ارتش و ساير نيروهاى انتظامى موظفند كه با ملت به طور برادرى رفتار كنند و اگر اشرار به آنان حمله كردند بدانند كـه ايـن مـلت نـيـسـت بـلكـه اين عمل عمال اجانب و نفع طلبان است كه مى خواهند فساد كنند. بـرادران عـزيـز و شـجـاع مـن بـدانـنـد كـه بـا رفـتـن شـاه پـيـروزى نـهـائى حـاصـل نـشـده اسـت ، مـتـانـت را از دسـت نـدهـنـد و بـا هـوشـيـارى بـه مـسـائل روز و تـوطـئه هـا بـنـگـرند. از خداوند تعالى پيروزى ملت مسلمان و انهدام اساس ستمكارى را خواهانم .
والسلام عليكم و رحمه الله وبركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 23/10/57
مصاحبه امام خمينى با روزنامه ععع (تمپو) از اندونزى  
سؤ ال : اندونزى بزرگترين كشور مسلمان است ، جمعيت آن 125 ميليون است كه 80 درصد آن مـسـلمـان هـستند، به همين جهت (جمهورى اسلامى ) كه شما در ايران در نظر داريد، براى انـدونـزى مـورد تـوجـه اسـت . شـكل اين جمهورى چطور خواهد بود؟ جاى كسانى كه مسلمان نيستند يا به خدا اعتقاد ندارند در اين جمهورى كجاست ؟
جـواب : آنـچـه مهم است ضوابطى است كه در اين حكومت بايد حاكم باشد كه مهمترين آنها عـبـارت اسـت از ايـنـكـه اولا متكى به آراء ملت باشد به گونه اى كه تمامى آحاد ملت در انتخاب فرد و يا افرادى كه بايد مسؤ وليت و زمام امور را در دست بگيرند، شركت داشته بـاشند و ديگر اينكه در مورد اين افراد نيز خط مشى سياسى و اقتصادى و ساير شؤ ون اجـتـمـاعـى و كـليه قواعد و موازين اسلامى مراعات شود. در اين حكومت به طور قطع بايد زمـامـداران امـور دائمـا بـا نـمـايـنـدگـان مـلت در تـصـمـيـم گـيـرى ها مشورت كنند و اگر نـمـايـندگان موافقت نكنند، نمى توانند به تنهائى تصميم گيرنده باشند. افرادى كه بـه عـنوان نمايندگان يا مسوولين دولت در جمهورى اسلامى انتخاب مى شوند شرايطى دارنـد كـه بـا رعـايـت آن شـرايـط حـقـيـقـتـا نمايندگان واقعى مردم انتخاب مى شوند، نه نـمـايـنـدگـان طـبـقـه خـاصـى كـه بـه ضـرر اكـثـريـت مـلت عـمـل كـنـنـد. خـطـوط اصـلى در قـانـون اسـاسـى ايـن حـكـومـت را اصـول مـسـلم اسـلام كـه در قـرآن و سـنـت بـيـان شـده تشكيل مى دهد.
سـؤ ال : مـفـهـوم اقـتـصـادى شـمـا در رژيـم اسـلامـى چـيـسـت ؟ بـراى مـثـال در بـخـش بـانـكى آيا ربا از بين خواهد رفت ؟ حق مالكيت را در رابطه با اصلاحات ارضى چطور مى بينيد؟
جواب : ربا در اسلام حرام است و به هيچ شكل در اقتصاد اسلامى وارد نبايد بشود و مالكيت در اسـلام پـذيـرفـتـه شده است و لكن اسلام در چيزهائى كه حق مالكيت به آنها تعلق مى گـيـرد و نـيـز در شيوه و شرايط پيدا شدن اين حق دستوراتى داده است كه نظام اقتصادى اسـلام را و نـيـز روابط اقتصادى در جامعه اسلامى را از روابط و نظام اقتصادى سرمايه دارى امروز دنيا جدا
مى كند و اگر اين حدود و شرايط مراعات شود، جامعه نه مشكلات و نابرابرى هاى دنياى سـرمـايه دارى امروز را پيدا مى كند و نه دولت اسلامى به بهانه هاى مختلف هر گونه آزادى را از انسان ها سلب مى كند. در اينجا بايد نظام اقتصادى اسلام را در مجموعه قوانين و مـقـررات اسـلامـى در كليه زمينه ها و شؤ ون فردى و اجتماعى ملاحظه كرد. اين مسلم است كه از نظر اسلامى حل تمامى مشكلات و پيچيدگى ها در زندگى انسان ها تنها با تنظيم روابـط اقـتـصـادى بـه شـكـل خـاص حـل نـمـى شـود و نـخـواهـد شـد، بـلكـه مشكلات را در كـل يـك نـظـام اسـلامـى بـايـد حـل كـرد و از مـعـنـويـت نـبـايـد غافل بود كه كليد دردهاست . ما معتقديم تنها مكتبى كه مى تواند جامعه را هدايت كند و پيش بـبـرد اسـلام اسـت و دنيا اگر بخواهد از زير بار هزاران مشكلى كه امروز با آن دست به گـريـبان است نجات پيدا كند و انسانى زندگى كند، انسان گونه بايد به اسلام روى بياورد.
سـؤ ال : آيـا حقيقت دارد كه در مفهوم دولت ، بين شما و آيت الله شريعتمدارى اختلاف هست ؟ بـه چـه بـخـشـى ايـن اخـتـلاف مـربـوط مـى شـود؟ آيا لازم است كه احتمالا يك شوراى علما (مـتـشـكـل از آيـت الله هـا) تـشـكـيـل شـود و دولت بـه هـمـان شكل قديمى خود باقى خواهد ماند؟
جـواب : بيش از يك سال است كه ملت ايران مكررا خواسته هاى خود را حتى در برابر آتش مسلسل و توپ و تانك بيان كرده است . در رفراندم تاسوعا و عاشورا با اكثريتى كه در تـاريـخ راى گيرى هاى دنيا كم نظير است ، خواستار سرنگونى سلسله پهلوى و از بين رفـتـن رژيـم سلطنتى و استقرار جمهورى اسلامى شده است . بنابراين در اين خواست ها هر كـه تـرديـد كـنـد خـود را از مـلت جـدا كرده است و بديهى است كه اگر شورائى از علما و دانـشـمـنـدان اسلامى كه آشنائى كامل به موازين و قواعد اسلامى دارند بر دولت جمهورى اسـلامـى نظارت نكنند، معيارهاى اسلام ممكن است ولو به علت عدم توجه و آگاهى به آنها رعايت نشود.
سؤ ال : قوانين اسلامى كه شما مايليد در ايران اجرا كنيد شبيه عربستان سعودى و ليبى خواهند بود؟
جـواب : آنـچه را كه ما به نام جمهورى اسلامى خواستار آن هستيم ، فعلا در هيچ جاى جهان نظيرش را نمى بينيم .
سؤ ال : با كدام يك از جناح هاى مخالفين ، خود را نزديكتر مى دانيد؟
جـواب : شـعـارهـا و خـواسـتـه هـاى نـهـضـت اسـلامـى ايـران آنـچـنـان مـورد قبول اكثريت قاطع ملت است كه
هـيـچ جـنـاحى كه به جز اين خواسته ها چيزى مخالف آنها بگويد در ميان ملت جائى ندارد. نهضت ملت ايران حدود و چهار چوب هاى حزبى را درهم شكسته است و به صورت يك حزب در آمـده اسـت و آن حـزب مـلت مـسلمان ايران يعنى حزب اسلام و حزب الله است . در مبارزات ايران كسى جراءت نمى كند از ملت دور باشد، من هم يكى از افراد ملت هستم .
سؤ ال : ماده پنج قرارداد ايران و روس به دولت روسيه حق مى دهد كه در صورت تهديد به سرزمين روسيه ، آنها مى توانند ارتش خود را به ايران روانه كنند، نظر شما چيست ؟ بـه خاطر اين نااطمينانى آيا شاه مى تواند از اين امر به عنوان يك بهانه استفاده كرده و مـخـالفـان را تـحـت اين عنوان كه دستاويز روس ها قرار گرفته اند، از بين ببرد؟ نظر شما درباره اين ماده در رابطه با استقلال ايران چيست ؟

next page

fehrest page

back page