شفاخانه معنوى
(شفا از قرآن و احاديث)

سعيد موحديان عطار

- ۴ -


با خواندن دعاى عهد(235) از ياران حضرت ولى عصر عليه السلام باشيد
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه : هر كه چهل صباح اين عهد را بخواند، از ياوران قائم ما باشد، و اگر پيش از ظهور آن حضرت بميرد، خدا او را از قبر بيرون آورد، كه در خدمت آن حضرت باشد، و حق تعالى به هر كلمه ، هزار حسنه او را كرامت فرمايد، و هزار گناه از او محو كند. (236)
رباعى در مدح امام عصر عليه السلام  

تنگ است بسى به سينه ام راه نفس
از بس كه به راه حق نمى بينم كس
پر گشته جهان سراسر از ظلم و نفاق
اى پادشه عصر به فرياد برس
فصل سوم : شفا و درمان به قرآن 
شفا و درمان به قرآن 
كلمات قصار حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله درفضائل قرآن
((القرآن هو الدواء)) قرآن دواست . (237)
((القرآن غنى لا فقر بعده و لا غنى دونه )). قرآن غنائى است كه پس از آن فقرى نيست و غنائى جز آن نيست . (238)
لا فاقة لعبد يقرء القرآن و لا غنى له بعده بنده اى كه قرآن خواند فقير نشود و او را بالاتر از قرآن بى نيازى اى نيست . (239)
ان هذه القلوب تصدء كما يصدء الحديد قيل فما جلاءها قال ذكر الموت و تلاوة القرآن دلها مانند آهنگ زنگ مى زند، گفتند صيقل آن چيست ؟ گفت ياد مرگ و خواندن قرآن . (240)
اقرء و القرآن و عملوا به و لا تجفوا عنه و تغلو فيه و لا تاكلوا به لا تستكثروا به . قرآن بخوانيد و بدان عمل كنيد و از آن دورنشويد و در آن غلو نكنيد، به وسيله قرآن نان نخوريد و به كمك آن فزونى مجوئيد. (241)
حضرت صادق عليه السلام از پدرانش عليهم السلام حديث كند كه مردى از درد سينه به پيغمبر صلى الله عليه و آله شكايت كرد، حضرت فرمودند: به وسيله قرآن شفا بجوى زيرا خداى عز و جل فرمايد: (و شفاء لما فى الصدور) (242) (و اين قرآن شفا است براى آن چه در سينه ها است .) (243)
بى نيازى با خواندن قرآن 
معاوية بن عمار گويد: امام صادق عليه السلام فرمود: هر كه قرآن بخواند او بى نياز شود و نيازى پس از آن نيست ، و گرنه (اگر قرآن بى نيازش نكند) هيچ چيز او را بى نياز نكند. (244)
سفارش روزى پنجاه آيه قرآن خواندن 
حضرت صادق عليه السلام فرمود: قرآن عهد خداوند و فرمان اوست است به خلقش پس سزاوار است براى شخص مسلمان كه در اين عهد و فرمان خدا نظر افكند و روزى پنجاه آيه از آن بخواند. (245)
فضيلت خانه هايى كه در آن ها قرآن خوانده شود 
پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله فرمود: خانه هاى خود را با تلاوت قرآن روشن كنيد و آن ها را گورستان نكنيد چنانچه يهود و نصارى كردند، در كليساها و عبادتگاههاى خود نماز كنيد، ولى خانه هاى خويش را معطل گذارند (و در آن عبادتى انجام ندهند) زيرا كه هرگاه در خانه بسيار تلاوت قرآن شود خير و بركتش زياد شود، و اهل آن به وسعت رسند، و آن خانه براى اهل آسمان درخشندگى دارد چنان چه ستارگان آسمان براى اهل زمين مى درخشند. (246)
ثواب خواندن ده تا هزار آيه در شب  
حضرت باقر عليه السلام فرمود: كه رسول خدا صلى الله عليه وآله فرموده : هر كس در يك شب ده آيه از قرآن بخواند از غافلين نوشته نشود، و هر كس ‍ پنجاه آيه بخواند درزمره ذاكرين نوشته شود و هر كس صد آيه بخواند در زمره قانتين نوشته شود، و هر كه دويست آيه بخواند از خاشعين نوشته شود، و هر كه سيصد آيه بخواند از فائزين نوشته شود، و هر كه پانصد آيه بخواند از جمله مجتهدين نوشته شود، و هر كه هزار آيه بخواند براى او (ثواب انفاق ) يك قنطار از طلا نوشته شود، و هر قنطار پانزده هزار مثقال طلا است ، كه هر مثقالى بيست و چهار قيراط است ، كه كوچكترين آن ها به اندازه كوه احد و بزرگترين آن ها به اندازه آن چه ميان زمين و آسمان است . (247)
ثواب خواندن صد آيه از قرآن 
و به سند معتبر ازحضرت اميرالمومنين عليه السلام منقول است : هر كه صد آيه بخواند از هر جاى قرآن كه باشد، و بعد از آن هفت مرتبه ((يا الله )) بگويد، اگر بر سنگى دعا كند خدا آن را بشكافد. (248)
و به سند معتبر از حضرت امام موسى كاظم عليه السلام منقول است : هر كه از بليه اى ترسد، و صد آيه بخواند از هر جاى قرآن كه خواهد، بعد از آن سه مرتبه بگويد: ((اللهم اكشف عنى البلاء)) خدا آن بلا را دفع نمايد. (249)
فضائل و فوائد بعضى از آيات و صد و چهارده سوره قرآن كريم
1 - سورة الفاتحة 
به سند معتبر منقول است كه حضرت امام رضا عليه السلام فرمود: ((بسم الله الرحمن الرحيم )) نزديكتر است به اسم اعظم الهى از سياهى چشم به سفيدى چشم . (250)
امام صادق عليه السلام فرمودند: اسم اعظم خداوند در سوره حمد است . (251)
به سند معتبر از حضرت امام صادق عليه السلام منقول است كه به بعضى از اصحاب خود فرمود: مى خواهى به تو تعليم كنم اسم اعظم الهى را، بخوان سوره حمد، و سوره قل هو الله احد و آية الكرسى ، و سوره انا انزلناه فى ليلة القدر را، پس رو به قبله كن و هر حاجتى را دارى از خدا بطلب . (252)
در روايتى منقول است كه ابوذر انه پرسيد يا رسول الله انبياء چند نفرند فرمود: 124 هزار، گفتم مرسل از آن ها چنداند فرمود 313 نفر، گفتم خدا چند كتاب نازل نمود، فرمود 104 كتاب ، بر آدم ده صحف و بر شيث پنجاه صحيفه و او اول كسى بود كه به قلم نوشت و بر ابراهيم ده صحف و تورات و انجيل و زبور و فرقان . در خبر آمده هر كس فاتحه الكتاب را بخواند گويا تمام كتبى كه از آسمان آمده خوانده و هر كس معناى آن را بداند گويا معناى تمام آن ها را دانسته است . على عليه السلام فرمود: اگر معانى فاتحة الكتاب را مى نوشتم 70 بار شتر مى شد. (253)
به سند معتبر از حضرت صادق عليه السلام منقول است : هر كه را علتى عارض شود در همان وقت هفت مرتبه سوره حمد را بخواند، اگر علتش ‍ برطرف شد اكتفا نمايد، و اگر نه هفتاد مرتبه بخواند، و من ضامنم از براى او عافيت را. (254)
و ايضا به سند ديگر منقول است كه : سوره حمد را بر دردى هفتاد مرتبه نمى خوانند مگر آن كه آن درد ساكن مى شود. (255)
و ايضا به سند معتبر از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه : اگر سوره حمد را بر ميتى هفتاد مرتبه بخوانند و روح به او برگردد عجب نخواهد بود. (256)
و به سند معتبر از حضرت امام محمد باقر عليه السلام منقول است كه : هر كه را سوره حمد عافيت ندهد، او را هيچ چيز عافيت نمى دهد. (257)
و ايضا منقول است كه حضرت صادق عليه السلام به بعضى از اصحاب خود كه شكايت كرد از تب فرمود: بندهاى پيراهنت را بگشا و سر در گريبان كن و اذان و اقامه بگو، و هفت مرتبه سوره حمد را بخوان آن شخص چنان كرد و شفا يافت . (258)
از لب اللباب قطب راوندى از حضرت رسول الله صلى الله عليه وآله روايت نموده كه ملكى بر آن حضرت نازل شد و گفت به درستى كه خداوند تو را به دو سوره بشارت مى دهد كه قبل از توبه پيامبرى اعطا نفرموده : فاتحة الكتاب و خاتمه هاى سوره بقره ، و از آن حضرت روايت است كه فرمودند: فضل سوره حمد مانند فضل حاملين عرش مى باشد كسى كه سوره حمد را بخواند ثواب حاملين عرش الهى به او عطا مى شود. و نيز روايت است كه فرمودند: اگر فاتحة الكتاب در يك كفه ميزان قرار گيرد و بقيه قرآن در كفه ديگر، به درستى كه فاتحة الكتاب هفت برابر بر كفه ديگر رجحان دارد. (259)
ختم سوره حمد جهت فتح امور 
از روز جمعه هر روزى 41 بار تا چهل و يكروز بخواند بى فاصله ، و اگر فاصله شود بايد از سر گيرد و هر روز بعد از ختم اين دعا را سيزده بار بخواند:
يا مفتح فتح يا مفرج فرج يا مسبب سبب يا ميسر يسر يا مسهل سهل يا متمم تمم و حسبنا الله و نعم الوكيل .
هر كس اين را با خلوص و تقوى و حضور قلب بجا آرد، از توانگرى بجائى رسد كه ضبط نتواند كرد. (260)
علامه مجلسى قدس سره گويد: بعد از نماز صبح جمعه با غسل بعد از تسبيح فاطمه زهرا عليهاالسلام صد بار بگويد: ((الحمد لله رب العالمين على كل حال )) و صد صلوات فرستد و با كسى سخن نگويد. (261) (مجرب است )
2 - سورة البقرة 
از حضرت رسول الله صلى الله عليه و آله روايت است كه فرمودند: سوره بقره را ياد بگيريد، پس به درستى كه خواندن سوره بقره بركت است وترك خواندن آن حسرت مى باشد و ساحران راهى بر سوره بقره ندارند. (262)
2 و 3 - سورة البقرة و آل عمران 
به سند معتبر از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام منقول است : هر كه سوره بقره و آل عمران را بخواند، اين دو سوره در قيامت بر سر او سايه افكنند مانند دو ابر يا دو عبا.(263)
ثواب خواندن چهار آيه اول سوره بقرة ، آية الكرسى و دو آيه پس از آن و سه آيه آخر اين سوره
امام زين العابدين عليه السلام نقل مى نمايند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: كسى كه چهار آيه اول سوره بقره ، آية الكرسى و دو آيه بعد از آن و سه آيه آخر اين سوره را قرائت نمايد، خودش و مالش دچار هيچ گونه آفتى نخواهند شد؛ شيطان به او نزديك نشده و قرآن را فراموش نخواهد كرد. (264)
از حضرت امام رضا عليه السلام منقول است : هر كه آية الكرسى را در وقت خواب بخواند از فالج شدن ايمن گردد، و هر كه بعد از نماز بخواند هيچ صاحب نيشى به او ضرر نرساند. (265)
و به سند معتبر از حضرت محمد باقر عليه السلام منقول است : هر كه يك مرتبه آية الكرسى بخواند، حق تعالى از او برگرداند هزار بلا از بلاهاى دنيا، و هزاربلا از بلاهاى آخرت را كه از سهل ترين بلاهاى دنيا فقر و احتياج باشد، و كمترين بلاهاى آخرت عذاب قبر باشد. (266)
و به سند ديگر منقول است كه : شخصى به حضرت صادق عليه السلام از تب شكايت كرد، حضرت فرمود: آية الكرسى را در ظرفى بنويس ، و به آب حل كن و بخور. (267)
و از حضرت امام موسى عليه السلام منقول است كه : يكى از پدرانم شنيد كسى سوره فاتحه مى خواند، فرمود: شكر خدا كرد و مزد يافت ، بعد از آن شنيد كه قل هو الله احد مى خواند، فرمود: ايمان آورد و ايمن شد، بعد از آن شنيد سوره انا انزلناه مى خواند، فرمود: تصديق پيغمبر كرد آمرزيده شد، بعد از آن شنيد آية الكرسى مى خواند، فرمود: به به نازل شد برات بيزارى اين مرد از جهنم . (268)
و به سند معتبر از حضرت اميرالمومنين عليه السلام منقول است : كسى كه چشمش آزارى داشته باشد آية الكرسى بخواند و در خاطر خود قرار دهد برطرف مى شود، به توفيق الهى عافيت مى يابد انشاء الله ؛ و هر كه پيش از طلوع آفتاب يازده مرتبه سوره قل هو الله احد و يازده مرتبه سوره انا انزلناه و يازده مرتبه آية الكرسى بخواند، خدا مالش را از تلف حفظ نمايد؛ و چون كسى خواهد از خانه بيرون رود، چند آيه آل عمران را يعنى (ان فى خلق السموات و الارض ) تا آخر سوره با آية الكرسى و سوره انا انزلنا و سوره حمد بخواند كه موجب قضاى حاجتهاى دنيا و آخرت مى گردد. (269)
و ايضا به سند معتبر از حضرت رضا عليه السلام منقول است كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمود: هر كه صد مرتبه آية الكرسى بخواند، چنان باشد كه مدت حيات خود عبادت كرده باشد.(270)
و از حضرت رسول صلى الله عليه و آله منقول است كه : حق تعالى فرمود: به تو و امت تو گنجى از گنجهاى عرش خود را كرامت كرده ام ، فاتحة الكتاب و خاتمه سوره بقره يعنى آمن الرسول تا آخر سوره . (271)
و به سند معتبر از حضرت رسول صلى الله عليه و آله منقول است : هر كه بعد از نماز واجب آية الكرسى بخواند تا وقت نماز ديگر در امان خدا باشد.(272)
و ايضا حديث ديگر منقول است : يا على بر تو باشد به تلاوت آية الكرسى بعد از نماز فريضه ، به درستى كه محافظت و مداومت نمى نمايد بر خواندن آن مگر پيغمبرى يا صديقى يا شهيدى . (273)
و به سند معتبر از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام منقول است : چون حقتعالى امر فرمود كه سوره فاتحه و آيه شهد الله (274) و آية الكرسى و قل اللهم مالك الملك (275) را به زمين آوردند، ايشان در عرش الهى در آويختند و گفتند: پروردگارا ما را به كجا مى فرستى ، به نزد اهل خطاها و گناهان مى فرستى ، حق تعالى وحى فرمود به ايشان كه : برويد به زمين ، به عزت و جلال خود قسم مى خورم هر كه از آل محمد صلى الله عليه و آله و شيعيان ايشان شماها را تلاوت نمايند بعد از نمازهاى واجب ، البته به سوى او نظر نمايم به نظر مخفى خود، يعنى الطاف خاصه خود را شامل حال او گردانم ، هر روز هفتاد نظر و در هر نظر كردنى هفتاد حاجت او را برآورم ، و توبه او را قبول كنم هر چند معصيت بسيار كرده باشند.(276)
و به سند معتبر از حضرت امام على نقى عليه السلام منقول است كه : اشجع سلمى به حضرت صادق عليه السلام گفت : بسيار سفر مى كنم ، و در بيابانهاى مخوف واقع مى شوم ، مى خواهم چيزى تعليم من فرمائى كه موجب ايمنى من گردد، حضرت فرمود: هرگاه خوف بر تو غالب گردد دست راست خود را بالاى سر خود بگذار و به آواز بلند اين آيه را بخوان :
(افغير دين الله يبغون و له اسلم من فى السموات و الارض طوعا و كرها و اليه يرجعون ). (277)
اشجع گفت : چون به سفر رفتم به وادى رسيدم كه مى گفتند: جن در آن جا بسيار است ، ناگاه شنيدم شخصى مى گويد: بگيريدش من آيه را خواندم ، ديگرى گفت ، چگونه بگيريمش و حال آن كه پناه به آيه طيبه برد. (278)
در حديثى به سند معتبر منقول است : مردى عرض كرد يا اميرالمومنين حيوانى كه زير پاى من هست چموشى مى كند و من از آن ترسانم ، فرمود: در گوش راستش اين آيه را بخوان :
و له اسلم من فى السموات و الارض طوعا و كرها و اليه يرجعون . (279)
و آن مرد اين آيه را خواند و آن حيوان براى او رام گرديد. (280)
و ايضا در حديثى به سند معتبر منقول است : مردى عرضكرد: اى اميرمومنان در شكم من آب زردى است (كه موجب بيمارى من شده است ) آيا شفائى دارد؟ فرمود: آرى (بى پول ) و بدون صرف كردن درهمى و نه دينارى ، بنويس آية الكرسى را بر شكمت و آن را بشوى و بياشام و آن را در شكمت ذخيره كن (محتمل است مقصود اين باشد كه تا مقدارى از زمان روى آن چيزى مخور كه در شكمت بماند) بخواست خداى عز و جل بهبودى يابى ، و آن مرد انجام داد و بخواست خداوند بهبودى يافت . (281)
4 - سورة النساء  
از اميرالمومنين عليه السلام منقول است : هر كه سوره نساء را در هر جمعه بخواند، از ضغطه يعنى فشار قبر ايمن گردد. (282)
5 - سورة المائدة 
به سند معتبر از حضرت امام محمد باقر عليه السلام منقول است : هر كه سوره مائده را در هر روز پنج شنبه بخواند، ايمانش به ظلم و گناه آلوده نشود، و هرگز به خدا مشرك نشود. (283)
سورة انعام 
به سند معتبر از امام صادق عليه السلام منقول است : سوره انعام يك دفعه نازل شد، و هفتاد هزار ملك آن را مشايعت كردند تا نزد حضرت رسول صلى الله عليه و آله آوردند، پس اين سوره را تعليم نمائيد و بزرگ داريد، كه اسم اعظم الهى درهفتاد موضع اين سوره هست ، و اگر مردم بدانند در قرائتش چه فضيلت و ثواب هست هرگزترك ننمايند قرائتش را. (284)
و از عبدالله بن عباس منقول است : كسى كه سوره انعام را هر شب بخواند، در روز قيامت از جمله ايمنان باشد، و به ديده خود هرگز جهنم را نبيند. (285)
و به سند معتبر از امام رضا عليه السلام منقول است كه : سوره انعام را يك دفعه نازل ساختند و هفتاد هزار ملك مشايعت آن كردند، و آواز بلند كرده بودند به تسبيح و تكبير و تهليل تا نزد حضرت رسول صلى الله عليه و آله آوردند. پس هر كه اين سوره را بخواند، آن هفتاد هزار ملك تسبيح بگويند از براى او تا روز قيامت . (286)
و از امام محمد باقر عليه السلام منقول است : اگر علتى داشته باشى كه خوف هلاك از آن داشته باشى ، سوره انعام را بخوان كه مكروهى به تو نمى رسد از آن علت . (287)
7 - سورة الاعراف  
به سند معتبر از امام صادق عليه السلام منقول است : هر كه سوره اعراف را در هر ماه بخواند، در روز قيامت از جمله جماعتى باشد از دوستان خدا كه حق تعالى در شان ايشان فرموده است كه : خوفى بر ايشان نيست و اندوهناك نمى شوند. و اگر در هر جمعه بخواند او را درقيامت حساب نكنند، و به درستى كه آيات محكمات در آن بسيار است ، پس قرائت اين سوره را ترك منمائيد كه گواهى مى دهد در قيامت براى كسى كه آن را خوانده باشد. (288)
در حديثى به سند معتبر منقول است : مردى درحضور اميرالمومنين عليه السلام برخاست و عرض كرد: يا اميرالمومنين مرا آگاه كن از آن چه براى محافظت از سوختن و غرق شدن است ؟ فرمود: اين آيات را بخوان :
ان وليى الله الذى نزل الكتاب و هو يتولى الصالحين (289).
و آيه و ما قدروا الله حق قدره و الارض جميعا قبضته يوم القيمة و السموات مطويات بيمينه سبحانه و تعالى عما يشركون . (290)
پس هر كه اين آيات را بخواند از سوختن و غرق شدن ايمن است . گويد پس ‍ مردى آن را خواند و آتش در خانه هاى همسايگانش درگرفت و خانه او هم وسط آن خانه ها بود و (از بركت آن آيات كه خوانده بود) آسيبى به او نرسيد.(291)
و ايضا به سند معتبر از اميرالمومنين عليه السلام منقول است : هركس ‍ دربيابانى خالى از سكنه شبى را به سر برد و اين آيه را بخواند:
ان ربكم الله الذى خلق السموات و الارض فى ستة ايام ثم استوى على العرش يغشى اليل النهار يطلبه حثيثا و الشمس و القمر و النجوم مسخرات بامره الا له الخلق و الامر تبارك الله رب العالمين . (292)
فرستگان او را محافظت كنند و شياطين از او دور شوند. (293)
8 و9 - سورة الانفال و سورة البرائة  
از حضرت صادق عليه السلام منقول است : هر كه سوره انفال و سوره توبه را در هر ماه بخواند هرگز نفاق بر او راه نيابد، و از شيعه حضرت اميرالمومنين عليه السلام باشد. (294)
در حديثى به سند معتبر منقول است مردى درحضور اميرالمومنين عليه السلام برخواست و عرض كرد: اى اميرمومنان سرزمين ما جاى درندگان است و درندگان به خانه من در آيند و تا شكار خود را نگيرند از آن جا نگذرند، فرمود اين دو آيه را بخوان :
لقد جاءكم رسول من انفسكم عزيز عليه ما عنتم حريص عليكم بالمومنين روف رحيم .فان تولوافقل حسبى الله لا اله الا هو عليه توكلت و هو رب العرش العظيم . (295)
پس آن مرد اين دو آيه را خواند و درندگان از او دور شدند. (296)
10 - سورة يونس  
از حضرت صادق عليه السلام منقول است : هر كه سوره يونس را هر دو ماه يا سه ماه يك بار بخواند، بيم آن نيست كه از جمله جاهلان گردد، و در قيامت از جمله مقربان باشد. (297)
11 - سورة هود 
از امام محمد باقر عليه السلام منقول است : هر كه سوره هود را هر جمعه بخواند، حق تعالى او را در قيامت در زمره پيغمبران مبعوث گرداند، و در قيامت گناهى از او ظاهر نشود. (298)
و به سند معتبر از حضرت اميرالمومنين عليه السلام منقول است : هر كه از غرق شدن ترسد اين آيات را بخواند:
بسم الله مجريها و مرسها ان ربى لغفور رحيم (299).
و ما قدروالله حق قدره و الارض جميعا قبضته يوم القيمة و السموات مطويات بيمينه سبحانه و تعالى عما يشركون (300) / (301).
12 - سورة يوسف  
از امام صادق عليه السلام منقول است : هر كه سوره يوسف را بخواند در هر روز يا در هر شب چون در قيامت مبعوث شود، جمال او مانند حضرت يوسف باشد، و در آن روز به او فزعى و خوفى نرسد و از همسايگان بندگان صالح خدا باشد. (302)
13 - سورة الرعد 
از حضرت صادق عليه السلام منقول است : هر كه بسيار سوره رعد را بخواند، هرگز صاعقه اى به او نرسد اگرچه ناصبى باشد ؛ و اگر مومن باشد خدا او را داخل بهشت گرداند بى حساب ، و شفاعت او را قبول فرمايد در اهل بيت و برادران مومنش . (303)
از شيخ بهاء الدين نقل شده جهت حمل زنان اين آيه را:
و لو ان قرانا سيرت به الجبال او قطعت به الارض اوكلم به الموتى بل لله الامر جميعا افلم يايئس الذين امنوا ان لو يشاء الله لهدى الناس جميعا. (304)
به حروف مقطعه (ول و ان ق ران ا تا آخر) بنويسيد و بر پهلوى زن بندند حامله شود انشاء الله ، فرمودند به نهصد زن دادم حامله شدند. (305)
14 و 15 - سورة ابراهيم و سورة حجر 
از امام صادق عليه السلام منقول اسن : هر كه سوره ابراهيم و سوره حجر را در دو ركعت نماز در هر جمعه بخواند، هرگز به او فقر و ديوانگى و بليه عظيمى نرسد. (306)
16 - سورة نحل 
از حضرت صادق عليه السلام منقول است : هر كه سوره نحل را در هر ماه بخواند، در دنيا به قرض مبتلا نشود، و هفتاد نوع ازبلا از او دور گردد كه سهل تر آن ها ديوانگى و خوره و پيسى باشد، و مسكن او در جنت عدن باشد كه در ميان بهشت ها واقع است . (307)
17 - سورة بنى اسرائيل (اسرى ) 
از حضرت صادق عليه السلام منقول است : هر كه سوره بنى اسرائيل را در هر شب جمعه بخواند نميرد، تا قائم آل محمد صلى الله عليه و آله رادريابد و از اصحاب او باشد. (308)
جابر گويد: شنيدم حضرت باقر عليه السلام مى فرمود: هركس همه مسبحات (يعنى سوره هائى كه اول آن سبح يا يسبح است ) (309) پيش از آن كه بخوابد آن ها را بخواند، آن كس نميرد تا حضرت قائم عليه السلام را درك كند و اگر بميرد در جوار نبى اكرم حضرت محمد صلى الله عليه و آله خواهد بود. (310)
و منقول است كه عمر بن حنظله به حضرت صادق عليه السلام شكايت نمود از صداع (311) حضرت فرمود: دست بر بالاى سرت بگذار، و اين دو آيه را بخوان :
قل لو كان معه الهة كما يقولون اذا لا بتغوا الى ذى العرش سبيلا. (312) و اذا قيل لهم تعالوا الى ما انزل الله و الى الرسول رايت المنافقون يصدون عنك صدودا.(313) / (314)
در حديثى به سند معتبر مردى در حضور اميرالمومنين عليه السلام برخواست و عرض كرد: يا اميرالمومنين براى ايمنى از دزدى چيزى بفرما زيرا كه پيوسته پشت سر هم شبها از من دزدى شود، فرمود: چون به بستر خواب رفتى اين آيه را بخوان :
قل ادعو الله اوادعوا الرحمن ايا ما تدعوا فله الاسماء الحسنى و لا تجهر بصلاتك و لا تخافت بها و ابتغ بين ذالك سبيلا، و قل الحمد لله الذى لم يتخذ ولدا و لم يكن له شريك فى الملك و لم يكن له ولى من الذل و كبره تكبيرا. (315) / (316)
و ايضا اگر بر مكانى يا متاعى كه از دزد يا آتش گرفتن بترسيد اين دو آيه را (آيه 110 و 111 سوره اسرا) با آية الكرسى بر حلقه هاى در و بر قفل آن بخوانيد انشاء الله از دزد و آتش گرفتن حفظ بماند. (317)
18 - سورة الكهف  
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه : هر كه سوره كهف را در هر شب جمعه بخواند، نميرد مگر شهيد، و خدا او را در زمره شهدا محشور گرداند و در قيامت با شهيدان بايستد. (318)
و به سند معتبر از آن حضرت منقول است : هر كه سوره كهف را در شب جمعه بخواند، كفاره گناهانى باشد كه جمعه تا جمعه كرده است . (319) و در روايت ديگر وارد شده است كه : كسى كه در روز جمعه بعد از نماز ظهر و عصر بخواند همين ثواب را داشته باشد. (320)
اميرالمومنين عليه السلام فرمودند: هيچ بنده اى آيه
قل انما انا بشر مثلكم يوحى الى انما الهكم اله واحد فمن كان يرجوا لقاء ربه فليعمل عملا صالحا و لا يشرك بعبادة ربه احدا(321)
را نمى خواند، مگر اين كه نورى خواهد داشت از خوابگاه خود تا كعبه و اگر از اهل مكه باشد نور او تا بيت المقدس خواهد بود. (322)
و از حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله منقول است كه : هر كه آية ((قل انما انا بشر مثلكم )) را تا آخر سوره بخواند در وقت خواب ، از خوابگاه او تا كعبه نورى ساطع گردد كه ميان او پر باشد از ملائكه ، و استغفار از براى او كنند تا صبح . (323)
و در حديث ديگر از حضرت صادق عليه السلام وارد شده است : كه فرمود: هيچ كس نيست كه آيه آخر سوره كهف يعنى آيه ((قل انما انا بشر مثلكم )) را هنگام خوابيدنش بخواند جز اين كه در هر ساعتى كه بخواهد از خواب بيدار شود. (324)
19 - سورة مريم 
از حضرت صادق عليه السلام منقول است : هر كه مداومت نمايد بر سوره مريم ، نميرد تا آن چه خواهد در خود و مال و فرزند ببيند، و در آخرت به او بدهند مثل ملكى كه حضرت سليمان عليه السلام در دنيا داشته است ، و در آخرت از ياران آن حضرت عيسى عليه السلام خواهد بود. (325)
20 - سورة طه 
از حضرت صادق عليه السلام منقول است : ترك مكنيد سوره طه را كه خدا اين سوره را دوست مى دارد، و هر كه اين سوره را مى خواند دوست مى دارد، و كسى كه بر قرائتش مداومت نمايد حق تعالى در قيامت نامه اش ‍ را به دست راستش دهد.
و از او به آن چه كه در اسلام (موقع مسلمان بودن ) عمل نموده محاسبه نمى فرمايد و در آخرت آن قدر مزد به او عطا فرمايد كه او راضى شود. (326)
21 - سورة الانبياء 
ازحضرت صادق عليه السلام منقول است كه : هر كه سوره انبيا را بخواند از روى محبت و خواهش ، در باغستانهاى بهشت با همه پيغمبران رفاقت كند، و در دنيا در نظر مردم با هيبت باشد. (327)
22 - سورة الحج 
از حضرت صادق عليه السلام مروى است : هر كه سوره حج را در هر سه روز يك مرتبه بخواند، در آن سال توفيق حج بيابد، و اگر در آن سفر بميرد داخل بهشت شود، راوى پرسيد كه : اگر مخالف (ولايت ) باشد چطور؟ فرمود كه عذابش تخفيف مى يابد. (328)
23 - سورة المومنون 
از امام صادق عليه السلام منقول است : كسى كه سوره مومنين را قرائت نمايد، خداوند او تا آخر عمر سعادتمند مى نمايد. و اگر بر قرائت آن در هر جمعه مداومت نمايد، منزل او در فردوس اعلا همراه با پيامبران و رسولان خواهد بود. (329)
24 - سورة النور 
از حضرت صادق عليه السلام منقول است فرمود: حفظ كنيد اموال و فروج خود را از حرام به تلاوت سوره نور، و به اين سوره زنان خود را نيز از حرام حفظ نمائيد، به درستى كه هر كه اين سوره را درهرشب يا در هر روز مداومت نمايد، هيچ يك از اهل خانه او زنا نكند تا او بميرد، و چون بميرد، هفتاد هزار ملك تا قبر او را مشايعت نمايند، و از براى او دعا كنند و استغفار نمايند تا به قبرش گذارند. (330)
و به سند معتبر منقول است كه : شخصى از وجع و ضعف چشم به حضرت امام موسى عليه السلام شكايت نمود، حضرت فرمود: آيه نور را سه مرتبه در جامى بنويس ، پس آن را بشور، در شيشه اى ضبط كن و مكرر به ديده بكش ، راوى گويد كه صد ميل كمتر كشيدم ديدم ام صحيح تر از اول شد. (331)
در حديثى به سند معتبر منقول است : مردى در حضور اميرالمومنين عليه السلام برخاست و عرض كرد: اى اميرمومنان براى بنده گريخته دستورى فرما فرمود: بخوان اين آيه را:
او كظلمات فى بحر لجى يغشه موج من فوقه موج من فوقه سحاب ظلمات بعضها فوق بعض اذا اخرج يده ،لم يكد يرها و من لم يجعل الله له نورا فماله من نور. (332)
و آن مرد آن را گفت و بنده فراريش به سوى او بازگشت . (333)
25 - سورة الفرقان 
از امام موسى عليه السلام منقول است كه : ترك مكن تلاوت سوره فرقان را، به درستى كه هر كه درهر شب اين سوره را بخواند حق تعالى او را حساب و عذاب نكند و منزلش درفردوس اعلى باشد. (334)
26 و 27 و 28 - سورة الطواسين 
امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره هاى طواسين (سه سوره نمل ، شعرا و قصص ) را در شب جمعه بخواند، از دوستان خدا و در پناه او خواهد بود، هيچ گاه دچار فلاكت نخواهد شد ؛ در آخرت به اندازه رضايت و حتى بالاتر از رضايت او از بهشت به او خواهند داد ؛ و خداوند صد همسر از حورالعين به او عطا مى نمايد. (335)
29 و 30 - سورة العنكبوت و الروم 
به سند معتبر از حضرت صادق عليه السلام منقول است : هر كه سوره عنكبوت و روم را در شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان بخواند، و الله كه اهل بهشت است ، و در اين حكم استثنا نمى كنم و نمى ترسم كه خدا در اين قسم بر من گناهى بنويسد، و اين دو سوره را نزد حق تعالى منزلت عظيم هست . (336)
31 - سورة لقمان 
از حضرت امام محمد باقر عليه السلام منقول است : هر كه سوره لقمان را در شب بخواند، حق تعالى در آن شب ملكى چند موكل گرداند بر او كه او را از شيطان و لشكرهايش حفظ كند تا صبح ، و اگر در روز بخواند او را از شيطان و لشكرهايش حفظ نمايند تا شب . (337)
32 - سورة السجده 
از حضرت صادق عليه السلام منقول است : هر كه سوره سجده را در هر جمعه بخواند، حق تعالى نامه اش را به دست راست او دهد و او را حساب نفرمايد هر چند گناه كار شد و در بهشت از رفقاى محمد صلى الله عليه وآله و اهل بيت او عليهم السلام بوده باشد. (338)
33 - سورة الاحزاب  
عبدالله بن سنان مى گويد: امام صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه سوره احزاب را زياد بخواند، در روز قيامت در پناه حضرت محمد صلى الله عليه و آله و ازواج او مى باشد، سپس آن حضرت عليه السلام فرمود: رسواييهاى مردان و زنان قريش و غير آن ها در سوره احزاب است . اى ابن سنان ! همانا سوره احزاب زنهاى قريش را رسوا نمود. و اين سوره طولانى تر از سوره بقره بود ولى آن را ناقص و تحريف نمودند. (339)
34 و 35 - سورة سبا و فاطر 
از حضرت صادق عليه السلام منقول است : هر كه سوره سبا و سوره فاطر را در شب بخواند، در آن شب در حفظ الهى باشد، اگر در روز بخواند در آن روز مكروهى به او نرسد، و حق تعالى از خير دنيا و آخرت به او كرامت فرمايد كه در خاطرش خطور نكرده باشد و آرزويش به آن نرسيده باشد. (340)
و به سند معتبر از حضرت امام موسى عليه السلام منقول است : هر كه در وقت خواب اين آيه را بخواند:
ان الله يمسك السموات و الارض ان تزولا و لئن زالتا ان امسكهما من احد من بعده انه كان حليما غفورا.(341)
خانه بر سرش خراب نشود. (342)
و به سند ديگر منقول است كه : شخصى از اهل مرو به حضرت صادق عليه السلام شكايت نمود از درد سر، حضرت فرمود: نزديك بيا، پس دست بر سر او گذاشتند، و اين آيه را خواندند:
ان الله يمسك السموات و الارض ان تزولا و لئن زالتا ان امسكهما من احد من بعده انه كان حليما غفورا.(343) / (344)
36 - سورة يس  
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه : هر چيزرا قلبى است ، و قلب قرآن سوره ياسين است ، هر كه اين سوره را در روز پيش از شام بخواند در آن روز از بلاها محفوظ باشد، و خدا او را روزى فراوان عطا فرمايد تا شام ، و كسى كه در شب پيش از خواب بخواند، حق تعالى هزار ملك را به او موكل گرداند كه او را از شر هرشيطان مردودى و هر آفتى حفظ نمايند، و اگر در آن روز بميرد حق تعالى او را داخل بهشت گرداند، و در غسل او سى هزار ملك حاضر شوند كه استغفار از براى او كنند، و مشايعت او نمايند تا قبرش با استغفار، و چون در لحدش گذارند آن ملائكه را در ميان قبرش ساكن گرداند، و عبادت الهى كنند، و ثواب عبادت ايشان از او باشد، و قبرش را فراخ كنند تا چشم كار كند، و او را ايمن گرداند از فشارقبر، و پيوسته از قبر او نور ساطع باشد تا اطراف آسمان ، تا وقتى كه قبر بيرون آيد. پس چون حق تعالى او را از قبر بيرون آورد، آن سى هزار ملك با او باشند، و مشايعت او نمايند، و با او سخن گويند، و بر رويش خنده كنند، و به هر چيزى او را بشارت دهند تا او را از صراط و ميزان بگذرانند، و او را در مقام قرب به محلى بدارند كه هيچ خلقى قربش از او بيشتر نباشد، مگر ملائكه مقرب و پيغمبران مرسل ، و او با پيغمبران بايستد نزد حق تعالى . و هنگامى كه مردم اندوه داشته باشند او اندوه نداشته باشد، و در حالتى كه مردم جزع نمايند او جزع نكند، پس پروردگار عالم به او خطاب فرمايد: اى بنده من هر كه را خواهى شفاعت كن كه شفاعت تو را قبول مى نمايم ، و هر سوالى كه خواهى از من بكن كه سوالت را رد نمى كنم ، پس او شفاعت كند و خدا قبول نمايد، و او سوال كند كند و خداعطا فرمايد، و ديگران را احساب كند و او را حساب نكنند، و با ديگران در مقام حسابش باز ندارند، و مذلت و خوارى در آن صحرا به او نرسد، و به هيچ گناهى از گناهان او را نگيرند، پس نامه خود را بگيرد و به جانب بهشت روان شود، پس مردم تعجب كنند كه سبحان الله اين بنده را هيچ گناهى نبوده ، و از رفيقان پيغمبر آخرالزمان صلى الله عليه و آله باشد. (345)
و به سند معتبر از حضرت امام محمد باقر عليه السلام منقول است : هر كه در عمر خود يك مرتبه سوره يس بخواند، حق تعالى به عدد هر خلقى كه در دنياست ، و هر خلقى كه در آخرت است ، و هر خلقى كه در آسمان است به عدد هر يك از ايشان دو هزار حسنه از براى او بنويسد، و دو هزار گناه از او محو فرمايد: و به فقر و قرض و خانه فرود آمدن و به تعب و مشقت و ديوانگى و خوره و وسواس و دردهاى ضرر رساننده مبتلا نشود و حق تعالى سكرات و احوال مرگ را از او تخفيف دهد، و خود قبض روح او نمايد، و ضامن شود از براى او فراخى روزى را، و در قيامت او را شاد گرداند، و چندان ثواب به او كرامت فرمايد كه او راضى شود، و حق تعالى فرمايد به ملائكه آسمان ها و زمين كه : من از فلان بنده راضى شدم ، براى او استغفار نمائيد. (346)
و به سند ديگر منقول است كه : شخصى به خدمت حضرت امام رضا عليه السلام از بواسير شكايت نمود، حضرت فرمود: يس را با عسل بنويس و حل كن و بخور. (347)
و در حديث ديگر از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه : از براى رفع ككهاى سفيد و برص كه در بدن به هم رسد سوره يس را به عسل بنويسند و بياشامند. (348)
در حديثى به سند معتبر منقول است : مردى در حضور اميرالمومنين عليه السلام برخواست و عرض كرد: يا اميرالمومنين از (آن چه براى پيدا كردن حيوان ) گمشده (فايده دارد) مرا آگاه فرما، فرمود: سوره يس را در دو ركعت نماز بخوان و بگو: ((يا هادى الضالة رد على ضالتى )) (يعنى اى راهنماى گمشده ، گمشده مرا به من بازگردان ) پس آن را انجام داد و خداى عز و جل حيوان گمشده اش را به او برگردانيد. (349)
37 - سورة الصافات  
از امام صادق عليه السلام منقول است : هر كه سوره صافات را در هر روز جمعه بخواند، پيوسته از جميع آفتها و بلاها محفوظ باشد، و در دنيا روزيش فراخ باشد و به بدن و مال و فرزندانش مكروهى نرسد، نه از شيطان مردودى و نه از جبار معاندى ، و اگر در آن روز و در آن شب بميرد، حق تعالى او را شهيد بميراند و شهيد مبعوث كند و با شهيدان او را داخل بهشت گرداند و در درجه شهيدان او را جا دهد. (350)
و به سند معتبر از سليمان جعفرى منقول است كه : حضرت موسى عليه السلام به فرزند خود قاسم فرمود. برخيز اى فرزند و بر بالاى سر برادرت سوره ((والصافات صفا)) را بخوان تا تمام كنى ، او شروع به خواندن كرد، چون به آيه ((اهم اشد خلقا ام من خلقنا)) رسيد، قبض روحش شد، چون جامه بر روى ميت كشيدند و بيرون آمدند، يعقوب بن جعفر به حضرت عرض كرد: ما چنين مى دانستيم كه براى آسانى جان كندن سوره يس ‍ مى بايد خواند، شما فرموديد و الصافات بخوان ، حضرت فرمود: و الصافات را بر سر هر كس كه به شدت جان كندن گرفتار باشد بخوانند حق تعالى راحتش را نزديك مى گرداند. (351)
و به سند معتبر از حضرت اميرالمومنين عليه السلام منقول است : هر كه از گزيدن عقرب ترسد اين آيه را بخواند:
سلام على نوح فى العالمين . انا كذلك نجزى المحسنين . انه من عبادنا المومنين (352) / (353).
و به سند معتبر از حضرت اميرالمومنين عليه السلام منقول است : كسى كه خواهد او را در قيامت اجر وافى و ثوابى كامل بدهند، بعد از هر نماز اين آيه را بخواند:
سبحان ربك رب العزة عما يصفون . و سلام على المرسلين ، و الحمد لله رب العالمين (354) / (355).
و در حديث ديگر وارد شده است : از هر مجلسى كه برخيزند اين آيه را (180 تا 182 سوره الصافات ) بخوانند، كفاره گناهان اهل آن مجلس ‍ مى گردد. (356)
38 - سورة ص  
از حضرت امام محمد باقر عليه السلام منقول است : هر كه سوره ص را در شب جمعه بخواند، حق تعالى از خير دنيا و آخرت آن قدر به او عطا فرمايد كه به احدى از خلق عطا نفرموده باشد، مگر به پيغمبر مرسلى يا ملك مقربى ، و او را داخل بهشت گرداند، و هر كه را او خواهد از اهل خانه اش ‍ حتى خادم كه او را خدمت مى كرده است . (357)
39 - سورة الزمر 
از امام صادق عليه السلام منقول است : هر كه سوره زمر را بخواند، حق تعالى شرف دنيا و آخرت به او كرامت فرمايد، و او را عزيز گرداند بى مال و خويشان ، به حدى كه هر كه او را ببيند از او مهابتى در دلش به هم رسد، و بدنش را بر آتش جهنم حرام گرداند، و در بهشت از براى او هزار شهر بنا كند كه در هر شهرى هزار قصر باشد، و در قصرى صد حوريه ، و از چشمه ها و حوران و درختان و ميوه ها آن چه در قرآن وصف فرموده به او كرامت فرمايد. (358)
40 - سورة المومن 
از امام محمد باقر عليه السلام منقول است : هر كه سوره حم مومن را در هر شب بخواند، خدا گناهان گذشته و آينه او را بيامرزد، و ايمان را از او سلب ننمايد، و آخرت او را بهتر از دنيا گرداند براى او. (359)
41 - سورة السجده 
از امام صادق عليه السلام منقول است : هر كه سوره حم سجده را بخواند، حق تعالى در قيامت او را نورى عطا فرمايد آن قدر كه چشم كار كند، و او را سرور و شادى در آن روز كرامت فرمايد، و در دنيا به حالى باشد كه ديگران آرزوى حال او كنند.(360)
42 - سورة الشورى 
از امام صادق عليه السلام منقول است : هر كه مداومت نمايد بر تلاوت سوره حم عسق ، چون روز قيامت مبعوث شود روى او مانند برف سفيد باشد، و مانند آفتاب نورانى باشد، و چون به نزد عرش آيد، حق تعالى فرمايد: اى بنده مومن مداومت نمودى بر قرائت حم عسق و نمى دانستى چه ثواب دارد، اگر منزلت آن سوره و ثوابش را مى دانستى ، هرگز از خواندن آن ملول نمى شدى ، و اكنون جزاى خود را خواهى دانست ، اى ملائكه او را داخل بهشت گردانيد، و از براى او قصرى مقرر ساخته ام از ياقوت سرخ ، و درها و كنگره ها و درجه هايش از ياقوت سرخ است ، و از لطافت ، از اندرون بيرون را مى توان ديد، و از بيرون اندرون را مى توان ديد. و در آن قصر دختران باكره جوان از حورالعين و هزار كنيز و هزار غلام از پسران گوشواره درگوش پيوسته در حسن پاينده به او عطا كرده ام . (361)
43 - سورة الزخرف  
از حضرت امام محمد باقر عليه السلام منقول است : هر كه مداومت نمايد برقرائت سوره حم زخرف ، خدا او را در قبر از جانوران زمين و از فشار قبر ايمن گرداند و چون او را به مقام حساب بياورند آن سوره بيايد و به امر الهى او را داخل بهشت گرداند. (362)
44 - سورة الدخان 
از حضرت امام محمد باقر عليه السلام منقول است : هر كه سوره دخان را در نمازهاى واجب و سنت بخواند، حق تعالى او را در زمره ايمنان مبعوث گرداند، و او را در سايه عرش خود جا دهد، و حساب او را آسان كند، و نامه او را به دست راست او دهد. (363)
و به سند معتبر منقول است : شخصى به حضرت امام محمد باقر عليه السلام عرض نمود چگونه شب قدر را بشناسم ؟ فرمود: چون ماه رمضان بيايد، هر شب صد مرتبه سوره دخان را بخوان ، و چون شب بيست و سوم شود، تصديقى خواهى كرد به آن چه سوال نمودى . (364)
45 - سورة الجاثية  
از امام صادق عليه السلام منقول است : هر كه سوره جاثيه را بخواند، ثوابش ‍ آن است كه جهنم را نبيند، و آواز و خروشش را نشنود، و با رسول خدا صلى الله عليه و آله بوده باشد. (365)
46 - سورة احقاف  
از حضرت صادق عليه السلام منقول است : هر كه در هر شب يا هر جمعه سوره احقاف را بخواند، در دنيا خوفى به او نرسد، و از فزع روز قيامت ايمن گردد. (366)
و از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه : سوره هاى حم رياحين بهشتند، پس چون توفيق خواندن آن ها را بيابيد خدا را حمد و شكر و سپاس بسيار كنيد كه توفيق تلاوت آن ها به شما كرامت فرموده است ، به درستى كه بنده اى كه از خواب برخيزد و در نماز حم بخواند، از دهانش ‍ نسيمى خوشبوتر از مشك خوش بو و عنبر بيرون آيد، و حق تعالى رحم مى كند تلاوت كننده و خواننده اين سوره ها را و رحم مى كند همسايگان و آشنايان و مصاحبان و خويشان او را در قيامت و عرش و كرسى ، و ملائكه مقرب از براى او استغفار مى نمايند. (367)