ذكرهاى مستحبى

عباس عزيزى

- ۴ -


11.ذكر لاحول و لا قوة الا بالله العلى العظيم
197.دفع بلا و رفع غم و غصه
امام صادق (ع ) فرمودند: كسى كه در هر روز صد بار بگويد لا حول و لا قوة الا بالله خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور مى گرداند كه كمترين آنها غم و غصه است .(198)
198.تاءخير زمان مرگ
امام صادق (ع ) فرمودند: آن كس كه هزار بار بگويد لا حول و لا قوة الا بالله خداى تعالى حج خانه اش را روزى اش خواهد نمود و اگر مرگش نزديك باشد، خدا آن را به تاءخير خواهد انداخت تا حج را روزى اش ‍ سازد.(199)
199.ذكر سر بريده امام حسين (ع )
در دمشق شنيده شد كه سر مطهر امام حسين (ع ) مى گويد: لا حول و لا قوة الا بالله .(200)
200.گنجى از بهشت
رسول خدا (ص ) فرمود: بسيار لا حول و لا قوة الا بالله بگوييد كه آن از گنجهاى بهشت است .(201)
201.دور شدن هفتاد بلا
راوى مى گويد شنيدم كه امام صادق (ع ) فرمودند: كسى كه بگويد لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم خداى عزوجل به خاطر آن هفتاد نوع بلا را از او دور مى گرداند كه كمترين آنها خفه شدن است .(202)
202.رفع درد و اندوه
از پيغمبر اكرم (ص ) روايت شده است كه فرمودند: سخن لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم گنجى از گنجهاى بهشت است و آن باعث شفا يافتن از نود و نه درد است كه آسانترين آنها اندوه است .(203)
203.شفاى هفتاد و دو نوع درد
رسول خدا (ص ) فرمود: هر كس كه نعمت هاى فراوان به وى برسد الحمد لله رب العالمين بسيار بگويد، و آن كه تهيدستى به وى فشار آورد لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم زياد بگويد كه آن گنجى از گنجهاى بهشت است و شفاى هفتاد و دو نوع درد است كه كمترين آنها اندوه مى باشد.
204.هرگاه اندوهگين شدى
از امام صادق (ع ) روايت شده است كه در سفارشى فرموده اند: اى ، سفيان ! هر گاه خدا به يكى از شما نعمتى عطا فرمود، بايستد و خداى عزوجل را ستايش و سپاس گويد، يعنى بگويد الحمد لله و هر گاه روزى اش برسد، بايد درخواست آمرزش كند، يعنى بگويد استغفر الله و هر گاه اندوهگين شود، بگويد لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم .(204)
205.داروى نود و نه بيمارى
از رسول خدا (ص ) روايت شده است كه فرمودند: گفتن لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم دارويى است كه نود و نه بيمارى را بهبود مى بخشد كه آسانترين آنها اندوه است و معناى اين كلمه چنين است هيچ حركت و نيرويى جز به سبب و خواست خدا پديد نيامد.(205)
206.رفع شدن بلايا
از امام صادق (ع ) روايت شده كه فرمود: هر گاه نماز بامداد و مغرب خواندى ، هفت بار بگو: بسم الله الرحمن الرحيم ، لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم زيرا هر كه آن را بگويد، به او نرسد جنون و جذام و برص ، و نه هفتاد نوع از انواع بلا.(206)
207.مرتفع شدن انواع بليات
از امام باقر (ع ) روايت شده است كه رسول گرامى خدا (ص ) فرمودند: هر كس سه بار بگويد بسم الله الرحمن الرحيم ، لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم خداوند تعالى نود و نه نوع از انواع بلا را از او دور سازد كه آسان ترين آنها خفگى است .(207)
208.توصيه پيامبر به على (ع )
بكير مى گويد: از اميرالمومنين (ع ) شنيدم كه مى فرمود: رسول خدا (ص ) به من فرمود: اى على ! آيا به تو كلماتى نياموزم ؟ هر گاه كه در سختى و بلايى در افتى ، بگو بسم الله الرحمن الرحيم ، لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم زيرا خداوند عزوجل مى گرداند بدان از تو آنچه را خواهد از انواع بلا.(208)
209.درمان بيمارى و ندارى
اسماعيل بن عبدالخالق گويد: مردى از اصحاب پيامبر (ص ) دير به خدمت ايشان رسيد و سپس نزد آن حضرت آمد.
رسول خدا (ص ) به او فرمود: چه چيزى موجب دير كردن تو شد از آمدن نزد ما؟ عرض كرد: بيمارى و ندارى .
فرمود: آيا به تو دعائى ياد ندهم كه خدا به وسيله آن بيمارى و ندارى را از تو ببرد؟ عرض كرد: چرا يا رسول الله .
پيامبر (ص ) فرمود: بگو لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم ، توكلت على الحى الذى لا يموت و الحمد لله الذى لم يتخذ (صاحبة و لا) ولدا و لم يكن له شريك فى الملك و لم يكن له ولى من الذل و كبره تكبيرا.
گويد: درنگى نكرد كه نزد پيغمبر (ص ) بازگشت و عرض كرد: يا رسول الله خداوند بيمارى و ندارى را از من برد.(209)
210.صد بار بعد از نماز صبح
امام رضا (ع ) فرمود: هر كس پس از نماز صبح صد بار بسم الله الرحمن الرحيم ، لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم بگويد، به اسم اعظم خدا از سياهى چشم به سفيدى آن نزديك تر شده و به راستى كه در مدار اسم اعظم قرار گرفته است .(210)
211.هفت بار بعد از نماز صبح و مغرب
از امام صادق (ع ) نقل است كه فرمود: دنبال نماز فجر و نماز مغرب هفت بار بگويد: بسم الله الرحمن الرحيم لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم خداوند عزوجل هفتاد نوع بلا را از او بگرداند كه آسانترين آنها بادهاى بد (چون استسقاء و غيره ، يا مقصود عفونت اعضاء است كه بوى بد دهد، يا گرفتارى به توفان كه موجب سقوط و هلاكت باشد - از مجلسى و غيره ) و پيسى و ديوانگى است ، و اگر شقى باشد از شقاوت به در آيد و در سعادتمندان نوشته شود.(211)
212.دفع انواع بيماريها
از امام صادق (ع ) فرمود: چون نماز مغرب و بامداد بخوانى ، هفت بار بگو: بسم الله الرحمن الرحيم ، و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم زيرا هر كس آن را بگويد، خوره و پيسى و ديوانگى و هفتاد نوع بلا به او نرسد.(212)
213.زمزمه امام حسين (ع )
كار جنگ بر امام حسين (ع ) سخت و تنگ شد و يگانه و تنها ماند، به خيمه هاى فرزندان پدرش روى آورد، آنها را از ايشان خالى و تهى ديد، سپس به خيمه هاى اصحاب و يارانش التفات نمود، و نگريست كسى از آنان را نديد، پس شروع و آغاز نمود بسيار گفتن لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم .(213)
214.سفارش به اين ذكر الهى
يكى از اذكارى كه عالمان دين به آن بسيار اشاره كرده اند، ذكر لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم است .
امام باقر (ع ) در معنى اين ذكر كه به طور اختصار حوقله گفته مى شود فرموده است : يعنى هيچ توانايى براى ما از اينكه معصيت خدا را نكنيم جز كمك و امداد الهى نيست و هيچ نيرويى براى انجام طاعت خدا جز به توفيق او نداريم .(214)
215.ذكر سر مقدس اباعبدالله (ع )
مرحوم مغرم مى نويسند: موقعى كه فرستنده يا پادشاه روم ، به يزيد پرخاش ‍ نمود و عمل جنايت بار او را محكوم ساخت ، يزيد امر به قتل او داد، سر مقدس به صداى بلند به سخن آمد و خواند: لا حول و لا قوة الا بالله .(215)
216.رفع همّ و غم
ابن بابويه به سند معتبر از حضرت امام جعفر صادق (ع ) روايت كرده است ، كه هر كس در هر روز صد مرتبه بگويد: لا حول و لا قوة الا بالله خداوند تعالى هفتاد نوع بلا را از او دور مى گرداند كه كمترين آنها رفع همّ و غم است و هرگز پريشانى نمى بيند.(216 )
217.سفارش على (ع ) به كميل
على (ع ) خطاب به كميل بن زياد مى فرمايد: اى كميل ! هر روز نام خدا را بر زبان جارى كن ، بگو: لا حول و لا قوة الا بالله بر خدا توكل كن ، ما را ياد كن ، نام ما ببر و بر ما درود فرست .
اى كميل ! به هنگام غذا نام خدايى را كه با اسمش هيچ دردى زيان نرساند و نامش براى هر بدى و دردى درمان است به زبان آور.
اى كميل ! به هنگام هر سختى بگو: لا حول و لا قوة الا بالله تا خدا آن را كفايت كند. و به هنگام نعمت بگو: الحمد لله تا زياد شود و چون روزى ات دير رسد، استغفار كن تا خدا گشايش دهد.(217)
218.ذكر هنگام بيرون آمدن از خانه
پيامبر گرامى اسلام (ص ) در روايتى درباره آداب و اذكار بيرون آمدن از خانه چنين فرمودند: كسى كه هنگام خروج از منزل بگويد بسم الله الرحمن الرحيم دو فرشته مى گويند: هدايت شدى . و اگر بگويد لا حول و لا قوة الا بالله مى گويند: حفظ شدى . و اگر بگويد توكلت على الله مى گويند: بى نياز شدى .
در اين هنگام شيطان مى گويد: چگونه مى توانم در بنده اى كه هدايت شده ، حفظ گرديده و بى نياز شده است ، نفوذ كنم .(218)
219.خروج از خانه
ابوحمزه مى گويد: چون امام باقر (ع ) از خانه بيرون مى شد، مى گفت : بسم الله خرجت ، و على الله توكلت ، و لا حول و لا قوة الا بالله .(219)
220.براى رفع فقر
از امام صادق (ع ) نقل است كه پيامبر (ص ) فرموده اند: هر كس كه فقر به او روى آورد، اين ذكر را زياد بگويد: لا حول و لا قوة الا بالله .(220)
221.ذكر بعد از نماز صبح و مغرب
سيد بن طاووس به سند معتبر از حضرت رضا (ع ) روايت كرده هر كه بعد از نماز صبح صد مرتبه بگويد: بسم الله الرحمن الرحيم لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم بداند كه اين ذكر به اسم اعظم خدا نزديك تر است از سياهى چشم به سفيدى آن ، و اميد زيادى است به برآورده شدن حاجتش .
و به سندهاى معتبر از امام صادق (ع ) و امام كاظم (ع ) منقول است كه هر كس بعد از نماز صبح و مغرب ، پيش از آن كه سخنى بگويد و حركتى كند، هفت مرتبه اين دعا را بخواند، هفتاد نوع بلا از وى دور شود، كه كمترين آنها خوره و پيسى و شر شيطان رجيم است .(221)
222.توسل به امام جواد (ع )
براى شفا يافتن هر مريضى دو ركعت نماز حاجت و توسل به حضرت جواد الائمه (ع ) بخواند و بعد يكصد و چهل و شش مرتبه بگويد: ما شاء الله لا حول و لا قوة الا بالله . اگر در ساعتى كه منسوب به آن حضرت است باشد، بسيار مفيد و ساعت آن را هم از نماز عصر تا دو ساعت بعد از آن تشخيص ‍ داده اند كه مورد استجابت است .(222)
223.ذكر براى رفتن حج
حضرت صادق (ع ) فرمود: هر كس هزار مرتبه لاحول و لا قوة الا بالله بگويد خداوند حج را روزى او گرداند و اگر اجل او نزديك شده باشد خداوند اجلش را تاءخير اندازد تا حج را به او روزى فرمايد.(223)
224.دورى شيطان
شيخ شهيد از حضرت رسول اكرم (ص ) نقل كرده كه فرمود: شيطان بر دو قسم است : شيطان جنى ، كه با گفتن لاحول و لا قوة الا بالله العلى العظيم از شما دور مى شود.
و شيطان انسى ، كه آن هم از شما دور مى شود با فرستادن صلوات بر محمد و آل او: اللهم صل على محمد و آل محمد.(224)
225.رفع گرفتارى
در مكارم الاخلاق است كه حضرت رسول (ص ) به على (ع ) فرمودند: هر گاه گرفتارى پيدا كردى ، اين دعا را زياد بخوان :
بسم الله الرحمن الرحيم ، لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم اياك نعبد و اياك نستعين .(225)
226.رفع وسوسه شيطان
از حضرت صادق (ع ) نقل شده كه فرموده : براى دفع وسوسه شيطان دست بر سينه خود بكش و بگو: بسم الله و بالله محمد رسول الله و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم ، اللهم امسح عنى ما احذر.
سپس دست خود را بر شكم مى كشى و اين ذكر را سه مرتبه تكرار مى كنى كه ان شاءالله برطرف مى شود.(226)
227.دفع هفتاد بلا
جميل گويد، شنيدم كه امام صادق (ع ) مى فرمود: هركس هفتاد بار بگويد:
ما شاءالله لا حول و لا قوة الا بالله هفتاد نوع بلا از او بگردد كه آسان تر از همه ، خنق و خفه شدن باشد. گفتم : قربانت ! خنق چيست ؟ فرمود: مقصود اين است كه دچار ديوانگى نشود تا خفه گردد.(227)
228.درمان دردها
از امام صادق (ع ) نقل شده كه فرمود: هر دردمند دست خود را به موضع درد بگذارد و بگويد: بسم الله و بالله و محمد رسول الله صلى الله عليه و آله و لا حول و لا قوة الا بالله اللهم امسح عنى ما اجد (به نام مقدس ‍ خدا و مقام رسول خدا حضرت محمد (ص ) استعانت و كمك مى جويم چون غير از قدرت خدا هيچ قدرتى را موثر نمى دانم ، خدايا دردى را كه در وجودم احساس مى كنم برطرف فرما.) پس با دست راست موضع درد را سه مرتبه مسح كند.(228)
229.ذكرهاى موثر در دنيا و آخرت
امام باقر (ع ) فرمودند: شخصى به نام شبيه هذلى ، حضور پيامبر اكرم (ص ) آمده و عرض كرد: اى پيامبر خدا! پيرمردى هستم كه سنم بالا است و كارهايى مانند نماز، روزه ، حج و جهاد را كه قبلا انجام ميدادم ، اكنون نمى توانم انجام دهم . اى رسول خدا! سخنى به من بياموز كه ثواب خداوند را نصيبم سازد و بر من آسان گير اى رسول خدا! آن حضرت فرمودند: سخنت را تكرار كن و او تكرار كرد. و به همين ترتيب تا سه بار سخن خود را تكرار كرد. آن گاه پيامبر (ص ) به او فرمودند: اطراف تو هيچ درخت و گلى نبود، مگر اينكه دلشان به حالت سوخت و برايت گريه كردند. پس از نماز صبح ده بار بگو سبحان الله العظيم و بحمده و لاحول و لا قوة الا بالله العلى العظيم (خداى بزرگ را منزه ميدانم و به ثناى او مشغولم و هيچ توان و نيرويى جز با يارى خداى بزرگ بلند مرتبه بزرگ نيست ) كه همانا خداوند بزرگ با اين ذكر تو را از كورى ، ديوانگى ، جذام ، فقر و زير آوار ماندن محفوظ مى دارد. عرض كرد: اى رسول خدا،اين ذكر براى دنيا بود، براى آخرت چه ؟ پيامبر (ص ) فرمودند: اللهم اهدنى من عندك ، وافض ‍ على من فضلك وانشر على من رحمتك و انزل على من بركاتك (خداوندا! مرا از جانب خود راهنمايى نما و از فضل خويش بهره مند ساز، از رحمت خود برمن فرو ريز و از بركات خود بر من نازل فرما).
حضرت صادق (ع ) فرمودند: اين دستورات را گويى او با دستانش گرفت و رفت . آن گاه پيامبر (ص ) فرمودند: بدانيد كه همانا اگر او در روز قيامت بيايد و اين اذكار را عمدا ترك نكرده باشد، خداوند هشت در بهشت را به روى او باز مى كند كه از هر درى كه خواست وارد شود.(229)
230.ذكر بامدادان
از حماد بن عثمان گويد: شنيدم امام صادق (ع ) مى فرمود: هر كه چون نماز بامداد گزارد، صد بار بگويد: ماشاءالله كان لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم (آنچه خداوند بخواهد، خواهد شد و هيچ نيرو و توانى ، جز با كمك او نخواهد بود)، در آن روز خود بدى نبيند.(230)
231.برطرف شدن حاجات
امام صادق (ع ) فرمودند: كسى دعا نمى كند و در پايان نمى گويد ماشاء الله ، لاحول و لا قوة الا بالله مگر اين كه حاجتش برآورده شود.(231)
232.ذكر هنگام سفر
از حسن بن جهم از ابى الحسن (ع ) فرمود: چون از منزلت بيرون شوى در سفر باشى و يا در حضر، بگو: بسم الله ، آمنت بالله ، توكلت على الله ، ما شاء الله ، لاحول و لا قوة الا بالله شياطين به او برخوردند و برگردند و فرشته ها به روى آنها بزنند و بگويند: شما چه راهى بدو داريد با اينكه خدا را نام برده و به او ايمان دارد و بر او توكل كرده است و گفته است : ما شاء الله لا حول و لا قوة الا بالله .
233.نوشتن ذكر بر روى انگشتر
امام صادق (ع ) فرمودند: كسى كه روى انگشتر خود بنويسد: ما شاء الله لا حول و لا قوة الا بالله استغفر الله (آنكه خدا بخواهد، همان خواهد شد، هيچ نيرويى نيست ، مگر با يارى خداوند، از خداوند آمرزش مى خواهم )، از فقرى كه همه چيز او را از بين ببرد ايمن خواهد شد.(232)
12.ذكر استغفر الله ربى و اتوب اليه
234.ريزش گناهان
ياسر از امام رضا (ع ) نقل كرده است كه فرمود: مثل استغفار همچون برگى است بر درختى كه بجنبد و پياپى فرو ريزد و آن كه از گناهش آمرزش جويد و باز گناه كند، چون مسخره كننده پروردگار خود باشد.(233)
235.بيست و پنج بار استغفار
از امام صادق (ع ) نقل است كه رسول خدا (ص ) را شيوه چنان بود كه از هيچ مجلسى برنمى خاست ، گرچه كوتاه بود تا بيست و پنج بار از خداى عزّوجل استغفار مى كرد.(234)
236.استغفار بهترين عبادت
رسول خدا (ص ) فرمود: بهترين عبادت ها استغفار است و اين است قول خداى عزوجل در قرآن كريم : فاعلم انه لا اله الا الله و استغفر لذنبك (235) (و بدان كه راستش اين است كه نيست شايسته پرستشى جز خدا و آمرزش ‍ بخواه از گناه خود).(236)
237.استغفار بعد از نماز واجب
امام باقر (ع ) فرمود: هر كه دنبال نماز واجب پيش از آن كه دو پاى خود تا كند سه بار بگويد: استغفر الله الذى لا اله الا هو الحى القيوم ذوالجلال و الاكرام و اتوب اليه (آمرزش مى خواهم از خدايى كه نيست شايسته ستايشى جز او، زنده و پاينده است ، صاحب جلالت و اكرام است ، و به او باز گردم )، خداوند عزوجل گناهانش را بيامرزد، گرچه مانند كف دريا باشند.(237)
238.ثواب استغفار
امام باقر (ع ) از پدرانش (عليهم السلام ) نقل مى نمايد كه پيامبر (ص ) فرمودند: خوشا به حال آن كه روز قيامت در نامه عملش زير هر گناهى استغفر الله باشد.(238)
239.هفتاد بار استغفار در روز
امام صادق (ع ) فرمود: رسول خدا (ص ) در هر روز، هفتاد بار از خداوند عزوجل آمرزش مى طلبيد و به درگاه خداى عزوجل هفتاد بار توبه مى كرد.
راوى گويد، گفتم : او مى فرمود استغفر الله ربى و اتوب اليه ؟
آن حضرت در پاسخ فرمود: هفتاد بار مى فرمود استغفر الله ، استغفر الله و هفتاد بار مى فرمود اتوب الى الله ، و اتوب الى الله .(239)
240.استغفار در نماز وتر
امام صادق (ع ) فرمودند: كسى كه به مدت يك سال در نماز وتر هفتاد بار ايستاده بگويد استغفر الله و اتوب اليه خداوند تبارك و تعالى او را از كسانى كه در سحرها آمرزش مى طلبند (و در قرآن كريم از آنها ياد شده است ) مى نويسد و آمرزش خداى عزوجل براى او واجب مى شود.(240)
241.كليد آمرزش گناهان كبيره
امام صادق (ع ) فرمودند: هيچ مؤ منى نيست كه در شبانه روز مرتكب چهل گناه كبيره شود، آن گاه با پشيمانى بگويد: استغفر الله الذى لا اله الا هو الحى القيوم بديع السموات و الارض ذالجلال و الاكرام و اءسئله ان يتوب على (از خداوندى كه جز او خدايى نيست ، زنده و قيوم (ازلى و قائم به ذات خويش ) و پديده آورنده آسمان ها و زمين ، كه بزرگ و عزيز است ، آمرزش خواسته و از او مى خواهم مرا ببخشد)، مگر اين كه خداوند آن گناهان را مى آمرزد، و در كسى كه هر روز بيش از چهل گناه كبيره مرتكب شود، خيرى نيست .(241)
242.استغفار با تربت امام حسين (ع )
از امام جعفر صادق (ع ) نقل شده است كه فرمود: هر كس سنگ هايى را كه از تربت امام حسين (ع ) درست مى كند (يعنى تسبيح پخته ) بگرداند، به تعداد هر استغفر الله ربى و اتوب اليه هفتاد استغفار براى او ثبت مى شود و اگر تسبيح در دستش باشد و ذكر نگويد، به عدد هر دانه ، هفت مرتبه استغفار براى او نوشته مى شود.(242)
243.اقرار به گناهان
امام صادق (ع ) از پدرانش (عليهم السلام ) نقل مى نمايد كه رسول خدا (ص ) فرمود: هر كس داراى اين چهار چيز باشد، در بزرگترين نور خداوند به سر مى برد:
1 - نگهدار امرش شهادت به اين باشد كه خدايى جز خداوند يگانه نيست و همانا من رسول خدايم ؛
2 - و به هنگام رسيدن مصيبتى بگويد: انا لله و انا اليه راجعون (ما از خداييم و به سوى او باز مى گرديم )؛
3 - و هنگامى كه به خيرى برسد بگويد: الحمد لله (همه ثناها مخصوص ‍ خداست )؛
4 - هنگامى كه گناهى مرتكب شود، بگويد: استغفر الله و اتوب اليه (از خداوند آمرزش خواسته و به سوى او باز مى گردم ).(243)
244.استغفار در هر روز از ماه شعبان
رسول خدا (ص ) فرمود: كسى كه در هر روز از ماه شعبان هفتاد بار بگويد: استغفر الله الذى لا اله الا هو الرحمن الرحيم الحى القيوم و اتوب اليه (از خداوندى كه هيچ خدايى جز او نيست ، بخشنده و مهربان است ، زنده و قيوم (ازلى و قائم به ذات خويش ) است ، آمرزش مى طلبم و به درگاه او توبه مى كنم )، در افق مبين نوشته مى شود.
عرض كردم : افق مبين چيست ؟
فرمودند: دشتى است در برابر عرش با رودهاى جارى ، كه ثواب هاى بزرگ و عالى در آن نهفته است .(244)
13.ذكر آية الكرسى
245.آية الكرسى (سوره بقره ، آيات 255 تا 257)
الله لا اله الا هو الحىّ القيّوم لا تاءخذه سنة و لا نوم له ما فى السّموات و ما فى الارض من ذا الذى يشفع عنده الا باذنه يعلم ما بين ايديهم و ما خلفهم و لا يحيطون بشى ء من علمه الا بما شاء وسع كرسيّه السموات و الارض و لا يؤ ده حفظهما و هو العلى العظيم # لا اكراه فى الدين قد تبين الرشد من الغى فمن يكفر بالطاغوت و يؤ من بالله فقد استمسك بالعروة الوثقى لا انفصام لها و الله سميع عليم # الله ولى الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الى النّور و الّذين كفروا اوليائهم الطاغوت يخرجونهم من النور الى الظلمات اولئك اصحاب النار هم فيها خالدون .
ترجمه :
الله است كه خدايى جز او نيست . زنده و بسيار نگاهدارنده است . او را خواب سبك و سنگين فرا نگيرد. آنچه در آسمانها و در زمين است از آن اوست . كيست كه در آستان او جز به اذن او شفاعت كند؟ آنچه در پيش ‍ روى و در پشت سر آنان است مى داند، و به چيزى از علم او احاطه نيابند، مگر به آنچه او بخواهد. سلطنت و قدرت او آسمانها و زمين و سراسر جهان هستى را فرا گرفته است و نگهبانى آن دو، او را گران نيايد و اوست بلند قدر و بزرگ مرتبه . در دين اكراه نيست . همانا كه راه راست از راه كج آشكار گرديد. پس آن كس كه به طاغوت كافر گردد و به خدا ايمان آورد، همانا كه در حقيقت ، به دستاويزى درآويخته باشد كه آن را انقطاعى نباشد، و خدا شنوا و دانا است . خدا دوست كسانى است كه ايمان آورند، آنان را از تيرگى ها به نور بيرون آورد، و كسانى كه كفر ورزند، طاغوت دوست آنان است و آنان را از روشنايى به تاريكى ها فرو برد. آنانند اصحاب آتش ، و آنان در آتش جاويدند.
246.هنگام خواب
امام صادق (ع ) فرمود: هر كه هنگام خوابيدنش سه بار آية الكرسى بخواند و آيه 18 از سوره آل عمران : شهد الله انه لا اله الا هو و الملائكة و اولوا العلم قائما بالقسط لا اله الا هو العزيز الحكيم و آيه سخره و آيه سجده را قرائت كند، دو شيطان بر او گمارده شود تا او را از مرده شياطين حفظ كنند بخواهند يا نخواهند و با آن دو، سى تن فرشته باشند كه خداى عزوجل را حمد كنند و او را تسبيح گويند و تهليل گويند و تكبير گويند و براى او آمرزش خواهند تا آن بنده از خواب بيدار شود و همه ثوابش از او باشد.(245)
247.نورانيت در قبر
امام صادق (ع ) فرمودند: زمانى كه مؤ من آية الكرسى را بخواند و ثوابش را براى اهل قبور قرار دهد، خداوند از هر حرفى ملكى گرداند كه خداى را براى او تسبيح كند تا روز قيامت ، و به وى مزد شصت پيامبر را دهد و خدا در هر قبرى از مشرق تا مغرب چهل شمع از نور داخل كند و قبرهاى آنها را وسعت دهد.(246)
248.آية الكرسى بعد از نماز و وقت خواب
از رسول گرامى خدا (ص ) روايت شده است كه فرمودند: هر كس كه آية الكرسى را بعد از هر نماز واجب بخواند، چيزى مانع از داخل شدنش در بهشت نخواهد بود، مگر مرگ و بر خواندن آن كسى مواظبت نمى كند، مگر آن كس كه صديق و راست و درست باشد و هر كس آن را در هنگام خواب بخواند، خدا او را و خانه اش را و خانه كسانى را كه در همسايگى وى قرار دارند، ايمن خواهد ساخت .(247)