آماده اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شدهایم
ایمنا: مدیر آموزش و پرورش شهرستان گفت: کار سخت، زمانبر و طولانی برای اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شهرستان پیش رو داریم ولی تمامی توان خود را برای اجرای این سند مهم به میدان آوردهایم.
سیدرضا موسویزاده در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: آموزش و پرورش با هشت هزار پرسنل شاغل و بازنشسته و نزدیک به شصت هزار دانش آموز در مقاطع مختلف، بزرگترین خانواده دولتی شهرستان با طیف گسترده و متنوعی از فعالیتها محسوب میشود که اداره آن نیازمند تعامل و همکاری خوب با دیگر دستگاههای اجرایی خواهد بود.
موسویزاده که حدود چهار ماه از حضورش در این جایگاه میگذرد، اضافه کرد: اصلیترین هدف بنده در این جایگاه، پیگیری اجرای سند تحول است که اخیرا توسط وزارت ابلاغ شده و هنوز در سطح استان مراحل اداری خود را میگذراند ولی ما در شهرستان مقدمات لازم را با تشکیل کمیتههای هشتگانه آماده کردهایم.
اشاره به ناشناخته بودن این سند و برنامهریزی صورت گرفته برای بازنگری در آن بعد از پنج سال اجرا دیگر مطالبی بود که مدیر آموزش و پرورش شهرستان با اشاره به آنها اعلام داشت: متاسفانه بیشترین توان آموزش و پرورش در سطح کشور بر مسائل علمی متمرکز شده و حتی خانوادهها نیز بیشتر از موضوعاتی پرورشی، در این زمینه مطالبه دارند. در طرح تحول که سال۹۰ بعد از چندین سال کار پژوهشی صدها کارشناس به تصویب رسید، کارکرد ارکان مختلف همچون دانشآموز، معلم و مدرسه متحول خواهد شد.
وی از رشد بسیار سریع علوم و لزوم آموزش آن به دانشآموزان در کنار موضوعات تربیتی به عنوان چالشهای مهم این مجموعه یاد کرد و ادامه داد: هیچ کدام از دولتهای بعد از انقلاب، آموزش و پرورش را به معنای واقعی کلمه در اولویت کاری خود قرار ندادند و هر مدیری کار مورد نظر خود را انجام داد. رشد تکنولوژی در دل خود فرصتهای شغلی جدید، فرصتها و تهدیدهایی دارد که وظایف مجموعه آموزش و پرورش را سنگین میکند.
موسویزاده در پاسخ به سوالاتی در خصوص نابهسامانی وضعیت اخذ پول در زمان ثبت نام مدارس نیز گفت: شورای عالی آموزش و پرورش کشور که به ریاست رییس جمهور تشکیل جلسه میدهد، پیش از این در مصوبهای اخذ هرگونه وجه به جز در موضوع بیمه و کتابهای درسی را ممنوع کرده بود ولی سال ۸۰ در مصوبه جدید خود گرفتن هرگونه «وجه اجباری» را ممنوع اعلام کرد که این موضوع در کنار افزایش چشمگیر هزینههای جاری مدارس و سرانه بسیار پایین این مجموعهها، زمینهساز بروز وضعیت فعلی با وجود تاکیدات مکرر رسانهای مدیران ارشد آموزش و پرورش در خصوص ممنوعیت اخذ وجه شده است.
وی در پایان اعلام کرد: به عنوان مثال در سال جاری برای سیصد واحد آموزشی شهرستان تنها اعتبار چهل و دو میلیون تومان تخصیص پیدا کرده که این میزان حتی کفاف هزینههای جاری یک واحد آموزشی را هم نمیدهد چه برسد به اداره چندین کانون فرهنگی و فضاهای اداری و ورزشی زیرمجموعه مدیریت شهرستان.
تصاویر: عاطفه رشیدی
سخا
تاریخ : ۲۳ - خرداد - ۱۳۹۸موسوی زاده در این نشست که برای اولین بار در سال های اخیر در چنین سطحی و با این کیفیت برگزار می شد، صحبت های متفاوتی هم داشت:
– برخی تصمیم ها و اقدامات کنونی در آموزش و پرورش، چندان دلچسب ما هم نیستند ولی با توجه به شرایط و امکانات موجود، چاره دیگری نداریم.
– از اولین بخش های اجرایی سند تحول بنیادین، سوق دادن مدارس به سمت استقلال بیشتر است.
– کارشناسان معتقدند ۶۵درصد کلاس اولی ها وارد شغل هایی می شوند که در زمان شروع تحصیل آن ها، وجود نداشته است.
– امسال در هفته معلم به جای توجه به این موضوع مهم، چیزی مثل «ساسی مانکن» را بزرگ کردند و سرمایه اعتماد عمومی به جامعه شریف معلمان را خدشه دار کردند.
– قبلا پایگاه های تربیت دینی، قوت و قدرت بیشتری داشتند ولی الآن به جرات می شود گفت که ۸۰درصد تربیت دینی دانش آموزان در مدارس شکل می گیرد.
– استان اصفهان حدود ۱۴ هزار معلم کم دارد که سهم شهرستان نجف آباد از این تعداد، ۱۰۷۰ نفر است.
– انتصاب مدیران مدارس از امسال روند متفاوتی خواهد داشت. متقاضیان در آزمون علمی برخط شرکت کرده، در مرحله بعد مصاحبه حضوری دارند و بعد از تایید صلاحیت های مختلف، به بانک مدیریتی آموزش و پرورش اضافه خواهند شد.
– آموزش و پرورش نجف آباد بیش از۳۶۷۰ معلم و پرسنل اداری دارد که پرداخت حقوق و مزایای آن ها ماهیانه ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
– سرانه بودجه مدارس شهرستان نزدیک به صفر است و مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش نیز راه خاصی برای تامین هزینه های جاری مدارس تعیین نکرده اند.