اصلاح مسیر قطار نجف آباد به نفع شهر و مردم
پایگاه خبری شهرداری: شهردار نجف آباد گفت: در مسیر پیشنهادی برای اجرای خط قطار شهری نجف آباد به اصفهان که مورد تصویب مراجع ذی صلاح نیز قرار گرفته بود با مشکلاتی مانند سنگین بودن هزینه آزادسازی دپوی مبداء و بخش هایی از مسیر، تعدد تعویض ایستگاه ها در طول مسیر، نبود ایستگاه مناسب در مسیر […]
پایگاه خبری شهرداری: شهردار نجف آباد گفت: در مسیر پیشنهادی برای اجرای خط قطار شهری نجف آباد به اصفهان که مورد تصویب مراجع ذی صلاح نیز قرار گرفته بود با مشکلاتی مانند سنگین بودن هزینه آزادسازی دپوی مبداء و بخش هایی از مسیر، تعدد تعویض ایستگاه ها در طول مسیر، نبود ایستگاه مناسب در مسیر دسترسی شهروندان و فاصله قابل توجه دپوی مقصد از مرکز شهر اصفهان مواجه بودیم که این موارد در اصلاحیه جدید که اخیرا مورد تصویب شورای عالی ترافیک قرار گرفت، لحاظ شده است.
مسعود منتظری افزود: «در خط قبلی اجرای پروژه به نوعی منوط به تکمیل قطار حومه ای فولاد شهر و بهارستان شده بود که همین موضوع می توانست روند اجرای کار را با مشکلاتی مواجه کند و در خصوص دپوی مبداء نیز زمینی به مساحت ۱۷ هکتار در نزدیکی گلزار شهدای فعلی مورد نظر بود که با توجه به تعدد مالکین، آزادسازی آن با صرف هزینه و زمان بسیار زیادی همراه می شد.»
منتظری نیاز به تملک بیش از ۲۳ هکتار از باغات و اراضی زراعی محدوده شهر درچه در مسیر قبلی را مستلزم صرف هزینه و زمان زیاد و در عین حال نابود کننده اراضی حاصلخیز دانست و اضافه کرد: «در خط مصوب جدید تلاش می-کنیم از اراضی بایر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد به عنوان دپوی مبداء استفاده شده و در عین بالاترین سطح پوشش برای شهرهای واقع در مسیر، با کمترین میزان آزادسازی زمین نیز مواجه باشیم.»
پیش بینی رفاه بیشتر برای مردم
منتظری عمده مراجعات شهروندان غرب استان را متوجه مرکز شهر اصفهان دانست و اعلام کرد: «در طراحی صورت گرفته برای خط قبلی، شهروندان مجبور به سوار شدن اتوبوس واحد جهت رسیدن به دپوی مبداء در کنار گلزار شهدا بوده و در مقصد نیز برای رسیدن به مرکز اصفهان بایستی از وسایل حمل و نقل عمومی بهره می گرفتند که این موضوع می توانست بر دامنه استقبال مردم تاثیر نامطلوبی بگذارد.»
وی ادامه داد: «در خط پیشنهادی قبلی مسافران مجبور بودند در ایستگاه درچه تغییر خط داده و سوار قطار فولاد شهر به اصفهان شده و در ادامه نیز چنین کاری را در ایستگاه صفه برای استفاده از خط بهارستان انجام دهند تا خود را به مرکز شهر اصفهان برسانند که این امر با صرف زمان و هزینه بیشتر همراه بود و مطمئناً کاهش اقبال مردم را از زیرساخت های فراهم شده به دنبال داشت.»
شهردار نجف آباد از جانمایی یکی از ایستگاه های خط جدید قطار شهری در نزدیکی میدان آزادگان به عنوان دسترسی مناسب برای شهروندان نجف آبادی و حتی ساکنین غرب استان یاد کرد و بیان داشت: «مسیر جدید به گونه ای طراحی شده که با اتصال به متروی اصفهان با صرف کمترین زمان و هزینه ممکن امکان رسیدن به بیشتر نقاط مهم شهر اصفهان فراهم شده و حتی در آینده می توان دسترسی به نقاطی مانند فرودگاه و مسیر راه آهن اصفهان به دیگر نقاط کشور را برای آن پیش بینی کرد.»
تامین زیرساخت های اجرایی همزمان با رایزنی های قانونی
مسعود منتظری اخذ مجوزات لازم و تصویب طرح جدید را با توجه به گستردگی و جدید بودن چنین تجربه ای بسیار زمان بر، همراه با مطالعات و صرف انرژی سنگین دانست و ادامه داد: «همزمان با پیگیری طرح، از مراحل اجرایی مورد نیاز پروژه در سطح منطقه نیز غفلت نکردیم به طوری که با تنظیم تفاهم نامه ای با آب منطقه ای استان امکان استفاده از ۸ و نیم کیلومتر از حریم کانال زهکش موجود در مسیر فراهم شده و رایزنی های گسترده ای نیز با دانشگاه آزاد جهت اختصاص هفده و نیم هکتار از زمین های این مجموعه برای ساخت دپوی مبدا در جریان است.»
تشکیل جلسات متعدد با مجموعه شهرداری اصفهان و مدیران شهرهای واقع در مسیر به منظور تکمیل آزادسازی ها، صدور مجوز و ساخت ایستگاه ها در کنار همکاری خوب بخش خصوصی به عنوان یکی از عوامل اجرای پروژه در موضوع ادامه مطالعات مطالب دیگری بودند که شهردار نجف آباد با تشریح آن ها خاطر نشان کرد: «با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه مبنی بر واگذاری مسئولیت قطارهای حومه ای به راه آهن، علاوه بر مذاکرات و رایزنی های صورت گرفته با مدیریت جدید این مجموعه تلاش کرده ایم زیرساخت های در نظر گرفته شده منطبق با ملاحظات فنی راه آهن باشد.»
تشکر از تمامی مسئولان شهرستان، استان و مدیران شهرهای واقع در مسیر جهت همکاری در تصویب مسیر جدید قطار شهری و اشاره به دست پُر عوامل پیگیری کننده پروژه از لحاظ مطالعات جامع و کامل آخرین مطالبی بودند که منتظری با بیان آن ها اظهار داشت: «پروژه بسیار بزرگی را با جسارت و شهامت شروع کرده ایم که ممکن است حتی کلنگ زنی آن به دوران مسئولان فعلی کفاف ندهد ولی هدف ما ایجاد بستری مناسب و عملیاتی جهت محقق شدن زیرساختی است که می تواند نجف آباد و شهرهای واقع در مسیر را از بسیار جنبه ها ارتقاء دهد.»
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰