ساخت هواپیما توسط کارگر ساده+ تصویر
ساخت هواپیما توسط کارگر ساده+ تصویر
ایمنا: حمید یوسفی کارگر ساده ای است که با وجود تمامی مشکلات مالی و بدون هیچ گونه حمایت مادی و معنوی مجامع علمی،تحقیقاتی و ارگان های دولتی، چندین هواپیمای تک سرنشین با قابلیت پرواز ساخته است.یوسفی که به دلایل مختلف تحصیلات خود را تا اول راهنمایی بیشتر ادامه نداده، با علاقه و پشتکار مثال زدنی تا کنون نزدیک به پنج هواپیمای تک سر نشین را طراحی، ساخته و تست میدانی کرده است.
این جوان با هوش نجف آبادی که در حال گذراندن سی و چهارمین بهار زندگی خود است از ۱۹ سالگی به دلیل علاقه شدید به ساخت هواپیما وارد این عرصه شده و در این مسیر چندین بار تمامی دارایی خود را نیز از دست داده است.
ساخت آخرین هواپیما در یک مرغداری
یوسفی بیشتر هواپیماهای خود را در منزل مسکونی کوچک خود در نجف آباد ساخته ولی به دلیل مشکلات به وجود آمده آخرین نمونه آزمایشی خود را در مرغداری محمد علی محرابی در اطراف نجف آباد ساخته و آماده پرواز کرده است.
آخرین هواپیمای ملخی تک نفره که توسط این مخترع آماده پرواز شده، در مسیر اتوبان نجف آباد به کاشان تست سرعت خود را تا رسیدن به سرعت بیش از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت با موفقیت پشت سر گذاشته ولی کمبود منابع مالی لازم مانع از تکمیل و پرواز این پرنده دست ساز شده است.
یکی از معدود کارشناسان صنعت هوایی که در جریان فعالیت های این فرد قرار دارد در این خصوص بیان داشت:« در صورت کاهش وزن آخرین نمونه ی ساخته شده ، امکان پرواز موفقیت آمیز این وسیله به مقدار زیادی افزایش خواهد یافت.»
مشخصات فنی آخرین هواپیمای ساخته شده
آخرین نمونه ای که یوسفی در حدود یک سال پیش ساخته، در کمتر از ۲ دقیقه سرعت خود را با استفاده از چرخش ۲۵۰۰ دور در دقیقه ای ملخ چوبی خود به بیش از صد و بیست کیلومتر در ساعت می رساند و در صورت کاهش وزن دویست و بیست کیلوگرمی آن ( مجموع وزن هواپیما و سرنشین) می توان به پرواز موفقیت آمیز آن بسیار امیدوار بود.
بالهای این هواپیما که به منظور تسهیل در جابه جایی به صورت جداگانه از بدنه ساخته شده اند، دارای ۹ متر عرض بوده و در ساخت آنها از لوله های فلزی به عنوان ماده اولیه استفاده شده است.
یک موتور دو سیلندر فولکس با قدرت شصت اسب بخار و وزن ۶۰ کیلوگرم قادر است با واسطه یک شافت فلزی شصت و پنج سانتیمتری پروانه چوبی را که در مجموع یک متر و ده سانتیمتر طول دارد را در بالاترین سرعت دو هزار و پانصد دور در دقیقه بچرخاند.
کابین خلبان در این نمونه که با استفاده از لوله های معمولی ساخته شده، امکان هدایت هواپیما را با استفاده از تنها چهار پدال دستی و پایی فراهم کرده و چرخهای این پرنده دست ساز نیز که در اصل چرخ فرغون بوده اند، در حال حاضر وظیفه راهبری هواپیما بر روی زمین و فراهم کردن امکان فرود آن را با قرار گرفتن در زیر بدنه فراهم کرده اند.
برای رسیدن به طراحی مورد نظرم ۱۵ ملخ مختلف در طول دو سال ساختم
یوسفی که ملخ آخرین پرنده دست ساز خود را با استفاده از ابزار دستی به صورت کامل از دل یک تنه درخت سپیدار شکل داده بیان داشت:« برای این که در نهایت به چنین ملخی برسم، نزدیک به پانزده ملخ مختلف را با استفاده از مواد و شیوه های مختلف به صورت دستی ساخته و آزمایش کرده ام.»
در طراحی و ساخت تمامی نمونه ها کار به صورت آزمون و خطا صورت گرفته و به دلیل مشکلات مالی تمامی قطعات به جای خریداری از مراکز مختلف به صورت کاملا دست ساز ساخته و مورد استفاده قرار گرفته اند.»
یوسفی در خصوص مواد مورد استفاده در ساخت این هواپیما ها گفت:« بیشتر این قطعات را از مراکز عرضه فلزات اوراقی تهیه می کنم و با اعمال برخی از تغییرات، آنها را به شکل مورد نظر در می آورم.»
البته بیشتر این ملخ ها تا پیش از حضور کارشناسان یکی از مراکز دولتی ساخت هواپیما به دلیل عدم رعایت اصول آیرودینامیکی کارایی چندانی نداشتند ولی با لحاظ کردن اصول مربوطه در آخرین نمونه ها امکان تغییر گام و دیگر موارد بر روی این ملخ ها فراهم شده است.
وی در این خصوص بیان داشت:« از بین تمامی نمونه های ساخته شده، ملخ چوبی به دلیل قابلیت تحمل بالا، بهترین بازدهی را داشته ولی در صورت تامین هزینه می توان از ملخ های فولادی که به روش ریخته گری ساخته شده اند، استفاده بهتری کرد»
با هواپیما در خیابان اصلی توسط پلیس دستگیر شدم
حمید یوسفی در مورد اتفاقات جالب توجهی که در این مدت برای او افتاده می گوید:« بعد از این که یکی از هواپیماهای نمونه را به منظور آزمایش در آخرین ساعات شب به خیابان های اصلی شهر برده بودم، مردم و رهگذران به تصور اینکه من این هواپیما را از یک فرودگاه دزدیده ام به مراکز پلیس اعلام سرقت کردند.»
در این اتفاق نادر چندین گشت نیروی انتظامی زمانی از مراکز نجف آباد، گلدشت و اصفهان وقتی در مقابل منزل یوسفی با هواپیمای دست ساز او مواجه می شوند، از چنین اتفاقی اظهار شگفتی کرده و ضمن انتقال این وسیله به یکی از مراکز پلیس، چندین ساعت به بحث و بررسی چگونگی ساخت این هواپیما می پردازند.
بروز این اتفاق در کنار دیگر مسائل و مشکلاتی که در زمان تست های میدانی هواپیما ها به وجود آمد باعث شد تا یوسفی کار ساخت و تست هواپیماها را در خارج از منطقه مسکونی دنبال کند.
در این سالها خانواده من بیشترین فشار را متحمل شده اند
«صرف هزینه های زیاد به منظور خرید وسایل مورد نیاز ساخت هواپیما در کنار زمان های زیادی که به کار بر روی این نمونه ها اختصاص داده ام بیشترین فشار های اقتصادی و روانی را به خانواده ام تحمیل کرده است.»
یوسفی که در طول این سالها دهها شغل مختلف را تجربه کرده با ذکر این مطلب ادامه داد:« متاسفانه در طول این سالها علاوه بر مشکل اشتغال و مسکن، بارها در تامین نیاز های اولیه زندگی ام نیز دچار مشکل شده ام که این امر باعث شده تا بیشتر ایده هایم از حد طرح فراتر نروند.»
پرواربندی گوسفند، کار در گاوداری، سری تراشی، تعمیر موتور سیکلت و راه اندازی کارگاه تراشکاری و یک واحد کوچک مرغداری گوشتی با شراکت افراد دیگر از جمله کارهایی است که یوسفی به منظور تامین هزینه زندگی و فعالیت های پژوهشی اش در طول این سالها به انجام آنها روی آورده است.
خود وی در خصوص دلیل تنوع مشاغلی که انجام داده می گوید:«در تمامی این مشاغل هدف من در درجه اول تامین زندگی خانواده ام و در مرحله بعد تحقق اهداف و رویاهایم در ساخت یک هواپیما بوده ولی پرداختن به این فعالیت ها همواره مانع از استمرار فعالیتم در یک شغل ثابت شده است.»
بر علم روز طراحی و ساخت هواپیما اشراف پیدا کرده ام
یوسفی در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان می کند:« در طول این سالها به دلیل علاقه فراوانی که داشته ام، در بیشتر شاخه های مربوط به طراحی و ساخت هواپیما مطالعات گسترده ای انجام داده ام و به نوعی در این عرصه صاحب نظر شده ام.»
مباحث مربوط به آیرودینامیک سطح، تعیین مرکز ثقل هواپیما،نحوه طراحی ملخ، تعیین و اندازه گیری گام ملخ، چگونگی کنترل هواپیما، طراحی گام متغیر و تعیین جنس تجهیزات به کار رفته (متناسب با مقدار فشار وارد شده به آنها) از جمله این موارد هستند.
البته بعد از اینکه حدود چهار سال پیش یکی از مراکز دولتی ساخت هواپیما به طور اتفاقی با فعالیت های وی آشنا شدند، دو نفر از کارشناسان این سازمان با حضور در محل ساخت هواپیما، به بررسی علمی روند فعالیت های یوسفی پرداخته اند.
حمید یوسفی در همین خصوص بیان داشت:« خوشبختانه کارشناسان این سازمان به عنوان تنها نمایندگان بخش دولتی و خصوصی در کنار من حضور یافتند،کمک های فنی و اطلاعاتی بسیار خوبی به پیشرفت کار کردند.»
تا به حال چندین بار تا مرز کشته شدن پیش رفته ام
یوسفی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد خطراتی که در طول این سالها با آنها روبه رو شده اظهار داشت:« در جریان ساخت و تست میدانی نمونه های آزمایشی بارها تا مرز کشته شدن پیش رفته ام و به نظرم مصلحت خداوند در این بوده که من هنوز زنده باشم و روزی به آرزویم برسم.»
وی در همین خصوص ادامه داد:« در حدود ده سال پیش به منظور امتحان نوعی گلایدر که خودم آن را طراحی و ساخته بودم از یک دستگاه وانت به عنوان کشنده کمک گرفتم و گلایدر را به وسیله یک طناب هفتاد متری و یک قلاب که قابلیت جدا شدن داشت، به عقب خودرو متصل کردم.»
« در چندین نوبت که وانت به سرعت حدود ۴۰ کیلومتر در ساعت می رسید، از ترس اینکه اتفاق بدی بیفتد، با جدا کردن قلاب اتصال گلایدر از ماشین را قطع می کردم که در نهایت راننده که پیرمردی با چشمانی ضعیف بود، قلاب را قطع و طناب را به صورت بسیار محکم به پشت وانت متصل کرد.»
یوسفی در حالی که از یادآوری این خاطره خنده در چهره اش نمایان شده ادامه داد:« وقتی پیرمرد پشت خودرو نشست، بدون توجه به وضعیت من شروع به افزایش سرعتش کرد، وقتی سرعتش به حدود هشتاد کیلومتر در ساعت رسید من به همراه گلایدر حدود دو متر از زمین بلند شده بودیم ولی به هیچ وجه تعادل نداشتم و مرتب به سمت چپ و راست انحراف پیدا می کردم.»
« پیرمرد هم که از کار خود بسیار راضی بود، اصلا به من توجهی نداشت و سرعت خود را مرتب افزایش می داد که ناگهان گلایدر با سر به زمین بر خورد کرد و من به همراه آن نزدیک به هفتاد متر بر روی زمین کشیده شدم. بالاخره با سر و صدای ماشین های عبوری ، راننده وانت داتسون متوجه وضعیت من شد و خودرو را متوقف کرد.»
شکستن ملخ و برخورد تکه های آن با صورت و جدا شدن چرخ زیر هواپیما از جمله دیگر حوادثی هستند که یوسفی در زمان تست موتور و سرعت هواپیما با آنها روبه رو شده است.
ایده هایی که در حد تئوری باقی مانده اند
یوسفی علاوه بر ساخت هواپیما در سایر زمینه ها نیز ایده های زیادی را در ذهن دارد که تاکنون به دلیل نبود منابع مالی، نداشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی و عدم وجود امکان ساخت و اجرای آنها در حد تئوری باقی مانده اند.
از جمله این طرح ها که سالها پیش به منظور داوری به جشنواره خوارزمی نیز فرستاده شده “استفاده از بخار گازوئیل به عنوان سوخت درخودروهای بنزینی” است که این جشنواره به علت این که طرح یوسفی در محدوده تئوری متوقف شده بود از پذیرش آن خودداری کرد.
طراحی آب گرم کن بادی با توجه به سادگی ساختار و پایین بودن هزینه تمام شده با توجه به وزش بادهای مناسب زمستانی در این منطقه از دیگر ایده های ناتمام این جوان پژوهشگر به شمار می آید.
وی در همین خصوص بیان می دارد:« این گونه طرح ها در صورت مهیا شدن شرایط لازم، امکان اشتغال زایی بسیار خوبی را نیز در سطح منطقه دارا هستند.»
سلام در رابطه با شخصی که هواپیما می ساخت ادرس و یا شماره تلفن می خواستم برای حمایت مالی یا علمی
باسلام بنده یکی از افرادی هستم که طراح موتور جت وهواپیما هستم وتا الان ساخته ام ولی نگذاشته اندکه پرواز کنم الان مشغول تکمیل یک هواپیمای تک نفره شیک هستم وشدیدا از نظرمالی کمبود دارم اگر میشود به بنده هم کمک کنید وخودشماروهم شریک پروژه میکنم آدرس بنده فیروزآباد فارس هست.معین رضانیا.
سلام امیر حسین هستم
آقای رضانیا در مورد
هواپیمای تک سرنشین موتور جت چکارا کردی و سرمایه گذاری بچصورت انجام میگیرد نوع پروژه که داری چیه و مقدار دقیق سرمایه بچمیزانه درباره صحبتهای دیگر با یاهو میل من در تماس هستیم
amirhossein9002@yahoo.com و …؟؟؟
باسلام ببخشیددورجواب دادم مدتی به سایت مراجعه نکرده بودم.دوست عزیزالان بنده بدنه وموتور وبالها رونصب وساخته ام اما نیازدارم که موتور رو تغییربدهم چون برای این هواپیمای جدیدموتورضعیف می باشدونیازمالی دارم وبرای بقیه کارهاش که هنوز انجام نشده مانندنصب اهرم های پرواز ورنگ وغیره.درموردپروژه هم بایدبگم اگه ازنظرمالی تامین بشوم کارگاه ساخت هواپیمای تک سرنشن باشما رو راه اندازی میکنم.باتشکرجهت حمایت به ایمیل شماپیام میگذارم.ممنون
جدید ترین گزارش از حمید یوسفی و عشقق برای ساخت هواپیما
http://najafabadnews.ir/?p=41911