خط‌ پدافندی لشکر۱۴ در عملیات کربلای۵+فیلم
خط‌ پدافندی لشکر۱۴ در عملیات کربلای۵+فیلم
خانه ایثار نجف آباد: در این فیلم که نیمه دوم دی 65 در حوالی شلمچه و در جریان عملیات کربلای5 ضبط شده، بخشی از خط پدافندی لشکر 14 امام حسین و دیگر یگان‌های همجوار این یگان، نشان داده می‌شود.

خط‌ پدافندی لشکر۱۴ در عملیات کربلای۵+فیلم

خانه ایثار نجف آباد: در این فیلم که نیمه دوم دی ۶۵ در حوالی شلمچه و در جریان عملیات کربلای۵ ضبط شده، بخشی از خط پدافندی لشکر ۱۴ امام حسین و دیگر یگان‌های همجوار این یگان، نشان داده می‌شود.

در ابتدای فیلم، دوربین پشت خاکریز مستقر شده و تلاش می‌کند، هدف قرار گرفتن خودروهای عبور از جاده مقابل را به تصویر بکشد. در این نقطه، رزمندگانی با لهجه اصفهانی که به احتمال قوی عضو لشکر ۱۴ امام حسین هستند، تلاش دارند با موشک آر‌پی‌جی، امکانات دشمن بعثی را هدف قرار بدهند.

بعد از چند دقیقه، دوربین به سراغ محدودۀ دیگری می‌رود که در آن یک تانک (احتمالا غنیمتی) تلاش دارد به سمت مواضع دشمن شلیک کند ولی در نهایت و پس از چند دقیقه، اتفاقی نیفتاده و دوربین به جای دیگری می‌رود.

فیلم‌بردار در این قسمت، تعدادی از رزمندگان را در سنگرهای انفرادی نشان داده و بعد به سراغ پلی می‌رود که زیر آن، تعدادی از فرماندهان حضور داشته و مشغول تبادل نظر هستند. یکی از این افراد که تاکنون شناسایی کرده‌ایم، شهید علی (محمدرضا) زاهدی فرماندۀ وقت تیپ۴۴ قمربنی‌هاشم است که گویا در حال صحبت با برخی فرماندهان لشکر۱۴ است.

از حوالی دقیقۀ یازده این فیلم، رزمنده‌ای شروع به صحبت بر روی فیلم می‌کند و توضیح می‌دهد که این‌جا یکی از مقرهای ارتش بعثی عراق است که شب گذشته به تصرف رزمندگان درآمده است.

در قسمت پایانی فیلم هم برخی تصاویر مانند جنازه یکی از نیروهای کشته شدۀ عراقی، برخی غنائم به دست آمده و رزمندگان و امکانات خودرویی و زرهی آن‌ها نشان داده می‌شود.

تصاویر، تزیینی هستند.

شهید علی زاهدی و شهید محمد علی شاهمرادی فرماندهان تیپ 44 قمر بنی هاشم

شهید علی زاهدی و شهید محمد علی شاهمرادی فرماندهان تیپ ۴۴ قمر بنی هاشم

 

 

خط‌ پدافندی لشکر۱۴ در عملیات کربلای۵+فیلم