قبرستان های نجف آباد
قبرستان های نجف آباد
بنابر آنچه نقل شده و ترتيب زماني، مي توان قبرستانهاي شهر را كه امروزه آنها را آرامستان مي نامند (شايد چندان هم جاي آرامي براي همه آدم ها نباشد) را به شرح زیر تقسیم بندی کرد:

قبرستان های نجف آباد

بنابر آنچه نقل شده و ترتیب زمانی، می توان قبرستانهای شهر را که امروزه آنها را آرامستان می نامند (شاید چندان هم جای آرامی برای همه آدم ها نباشد) را به شرح زیر تقسیم بندی کرد:

۱- گورستان دره حمامی: در پادگان روبه روی ویلاشهر که مدفن زرتشتیان کوچ رو بوده است.
۲- گورستان بلمچه (گورکافر): داخل پادگان شهید منتظری فعلی قرار گرفته و مدفن زرتشتیان ساکن در بِلمِچه بوده است.
۳- گورستان محوطه قدمگاه: در محل چهار راه شهرداری که بعد از احداث شهر در دوره صفوی وجود داشته، همچنین چند قبر نیز در کنار کوچه زیر آسیاب نیز در حفاری ها پیدا شده است.
۴- قبرستان کهنه در دوران افشار، زند و قاجار: درکنار قنات شیربچه، محوطه وسیعی روبه روی حسینیه اعظم قرار داشته که تا اواخر دوره قاجار، محل دفن اموات بوده است. این مجموعه شامل آموزش و پرورش، دبیرستانها، کلانتری، پست، فرمانداری، بهداری، حسینیه اعظم و کانون پرورش فکری کودکان بوده است.
۵- گلستان (قبرستان بابیان و بهائیان): در محدوده شمال شهر و محل فعلی دبیرستان شاهد کنونی قرار داشته و تا اواسط دوره قاجار و پهلوی امواتی را در آن دفن کرده اند.
۶- قبرستان شش جوبه: قبر آقا سید محمد باقر مرتضوی بِِنی که پارک لاله فعلی در آن ساخته شده است. این قبرستان قدیمی که مربوط به اواخر دوره قاجار و دوران پهلوی بوده، جایگاه ابدی بسیاری از زنان و مردان خدمتگزار و متقی شهر بود.

بخشی از کتاب «مقدمه ای بر تاریخ و فرهنگ مردم نجف آباد» به قلم «فضل الله خلیلی»؛ کاری از انتشارات مهر زهرا (س)

قبرستان کهنه نجف آباد

قبرستان کهنه نجف آباد

قبرستان های نجف آباد