یک نمونه ازعمیق بودن ضعف نظارت مهندس ناظر در نجف آباد
در حفاری هایی که در نقاط مختلف شهر به منظور ساخت و سازهای مسکونی و یا تجاری صورت می گیرد،مسئولیت ایمن سازی فضای تغییر داده شده در هر نقطه بر عهده مهندسان ناظر است ولی متاسفانه بعضا شاهد رعایت نشدن این اصل اولیه و تهدید امنیت عبور و مرور مردم دربسیاری نقاط هستیم. به عنوان […]
در حفاری هایی که در نقاط مختلف شهر به منظور ساخت و سازهای مسکونی و یا تجاری صورت می گیرد،مسئولیت ایمن سازی فضای تغییر داده شده در هر نقطه بر عهده مهندسان ناظر است ولی متاسفانه بعضا شاهد رعایت نشدن این اصل اولیه و تهدید امنیت عبور و مرور مردم دربسیاری نقاط هستیم.
به عنوان نمونه ای از این خطرات می توان به حفاری صورت گرفته در خیابان شیخ بهایی جنوبی حد فاصل تقاطع نظام الملک تا چهار راه امیر المومنین اشاره کرد که طی آن سطح وسیعی از زمین با عمق سه تا چهار متری بدون داشتن کوچکترین حفاظی حفاری و به حال خطرناک خود رها شده است.
با وجود اینکه شمال و جنوب این زیرزمین حفاری شده را دو کوچه بن بست و شاید کم تردد تشکیل بدهند و پیاده روی عریض آن هم در نظر مهندس ناظر ساختمان و مالک آن چندان خطری برای عبور و مردم نداشته باشد ولی واقعیت این است که این پتانسیل خطرناک هر لحظه از شبانه روز می توان بالفعل شده و امنیت مالی و جانی عابرین را تهدید کند.
جای این سوال نیز باقی است که مهندس ناظری که معمولا مبلغ قابل توجهی را نیز برای نظارت خود دریافت می کند،چرا تاکنون به فکر مهار این خطر واضح نیافتاده و به ادامه وضعیت موجود رضایت داده است.
امید می رود از این پس مسئولی منتظر رسانه ای شدن یک مشکل برای حل کردن آن نماند و با انجام به موقع وظیفه خطیر خود از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کند.
معمولا پروژه هایی که تنها خاکبرداری آن انجام می شود و سپس رها می شود نشان از آن دارد که مالک قصد داشته بصورت غیرمجاز و بدون پروانه ساختمانی این بنا را احداث کند و پس از انجام اولین مرحله (خاکبرداری) با ممانعت اکیپ شهرداری مواجه شده و عملا پروژه متوقف می گردد. اگر چنین پروژه ای با پروانه ساختمانی و بصورت قانونی آغاز می شد، مهندس ناظر تنها وظیفه داشت یک برگ فرم تخلف را پر کند و به شهرداری و نظام مهندسی تحویل دهد که بعید است مهندسان از چنین کار ساده ای نیز سر باز زنند!
البته این امر در مورد این ساخت و ساز زیاد صادق نیست،چون معمولا ساختمان سازی یواشکی و بدون پروانه در باغات صورت می گیرد نه در بر خیابان اصلی مثل شیخ بهایی با این حجم تردد و این میزان خاکبرداری زیاد، دوستان مهندس ناراحت نشدند و یه مقدار نقد پذیر باشند، آخه این همه پول که می گیرید به اندازه یک دهمش هم پاسخگو و مسئولیت پذیر باشید……..