هزینه ۱۳هزار میلیاردی ریلباس نجفآباد
هزینه ۱۳هزار میلیاردی ریلباس نجفآباد
نماینده مردم نجفآباد، تیران و کرون در مجلس گفت: اجرای کامل خط ریلباس نجفآباد به اصفهان، با قیمتهای فعلی، حدود ۱۳هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که نیمی از آنرا قرار است دولت تامین کرده و بقیه را شهرداریهای مبدا و مقصد و شهرهای در مسیر محقق سازند.
ابوالفضل ابوترابی در مقایسه ریلباس و مترو بیان داشت: در مترو که از برق استفاده میشود، حداکثر سرعت حرکت قطار حدود ۸۵کیلومتر در ساعت است ولی در ریلباس، از سوخت گازوئیل استفاده میشود که هم هزینه نگهداری و تعمیرات را به شدت کاهش میدهد و هم امکان جابهجایی با حداکثر سرعت ۱۲۰کیلومتر را فراهم میکند.
ابوترابی، ریلباس را تکنولوژی روز کشورهای پیشرفته دنیا همچون کرهجنوبی دانست و اضافه کرد: چون تجهیزات ریلباس را میتوانیم در داخل تولید کنیم، هزینه اجرایی طرح به نسبت مترو، حدود یکسوم کاهش پیدا میکند.
نماینده مردم در مجلس با اشاره به فراهم شدن مقدمات کلنگزنی ریلباس نجفآباد از مبداء دانشگاه آزاد اسلامی نجفآباد در آیندهای نزدیک اظهار داشت: مسیر این خط به گونهای طراحی شده که آزادسازیهای خاص و پرهزینهای به جز چندین پلاک در کهریزسنگ مورد نیاز نیست که بیشتر آنها نیز در حال حاضر انجام گرفته است.
مشا الله جناب آقای ابوالفضل ابوترابی همیشه در همه فنون تخصص دارند. من سی و پنج سال مهندس راه آهن بوده ام و مطالب ایشان راجع به راه آهن برای بیسوادها بسیار مفید و آموزنده بود خدا به ایشان قوت بدهد
سنگ بزرگ علامت نزدن است…
همه میدانیم که دولت هیچوقت چنین بودجه ای به این پروژه تخصیص نمی دهد، اگر بودجه شهرداری نجف آباد چیزی حدود ۴۵۰ میلیارد در سال باشد، هزینه اجرای این پروژه ۳۰ برابر بودجه سالانه شهرداری نجف آباد است.
سوال اینجاست واقعا جابجایی صرفا مسافر بین این دو شهر واقعا ارزش چنین سرمایهگذاری را دارد؟
همان هایی که کلنگ میزنند می دانند این پروژه شدنی نیست. مردم نه ریل باس می خواهند و نه وضعیت افتضاح مسیر فعلی آتشگاه و جاده کمربندی خمینی شهر را. مردم یک مسیر جاده ای استاندارد بین اصفهان و نجف آباد نیاز دارند که اگر این مسیر شکل بگیرد مطمئن باشید امکان توسعه حمل و نقل زمینی با کیفیت هم فراهم می شود.
مسئولین محترم با کلنگ زنی پروژه های نافرجام فرار به جلو نکنند. نمونه پروژه این چنینی، پروژه ناموفق مونوریل شهر قم بود که بعد از میلیارد ها تومان هزینه به هیچ سرانجامی نرسید.
عنایت بفرمایید در شهری زندگی می کنیم که شهرداری در ترمیم آسفالت خیابان ها ناموفق بوده و کسی که نقشه چاله ها و دست اندازهای شهر را نداند، باید خسارت زیرو بند خودرو بپردازد؛ حالا حرف ریل باس را میزنند؟!