چرا دریای عمان گورستان ناوها و تفنگداران آمریکایی‌ می شود؟

*مقدمه جمهوری اسلامی ایران همواره در راه پیشرفت و تعالی گام برداشته این روند پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ بود که شکل گرفت و شتابان حرکت رو به جلوی خود را ادامه داد. پس از جنگ تحمیلی به‌تدریج روند نوسازی تجهیزات و استفاده از فناوری بومی در دستور کار نیروهای مسلح جمهوری […]

*مقدمه

جمهوری اسلامی ایران همواره در راه پیشرفت و تعالی گام برداشته این روند پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ بود که شکل گرفت و شتابان حرکت رو به جلوی خود را ادامه داد.

پس از جنگ تحمیلی به‌تدریج روند نوسازی تجهیزات و استفاده از فناوری بومی در دستور کار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت تا میزان وابستگی به تسلیحات غربی و شرقی به حداقل خود برسد.

کنار رشد روزافزون فناوری توسعه تسلیحات نظامی اما تفکرات راهبردی در حوزه دفاعی نیز به‌روز می‌شد تا در برابر هر تهاجمی پاسخی کوبنده داده شود.

در این راستا کلیه واحدهای نیروی هوایی، زمینی، دریایی و بسیج مردمی کنار یکدیگر وظیفه دفاع از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی را به‌عهده دارند و هریک بنا به تناسب و استراتژی مربوطه موظف به اجرای امور خود هستند.

در این بین اهمیت یک نیروی دریایی توانمند یا به‌عبارتی دیگر حضور مقتدر در دریا یا نیروی دریایی راهبردی ویژه است.

در جهان نیروی دریایی به‌‌عنوان یکی از عوامل مهم نظامی و اقتصادی، مورد نظر بوده است و ابرقدرت‌ها جهت حفظ سلطه خود بر جهان، سعی کرده‌اند تا با ایجاد یک نیروی دریایی قوی، امور نظامی و اقتصادی جهان را تحت سیطره خود قرار دهند.

جمهوری اسلامی ایران نیز براساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تشکیل یک نیروی دریایی راهبردی اقدامات گسترده‌ای را هم در حوزه سخت‌افزار و هم نرم‌افزار در راستای تشکیل یک قوه دریایی در نیروهای مسلح انجام داد.

کنار مطلب عنوان شده، مقابله با زورگویان غربی و شرقی و تهدیدات آنها و حفظ کیان اسلامی در حوزه دریا با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای حدود ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل و بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع نوار ساحلی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جمهوری اسلامی ایران بر پایه توانایی نظامی نیروی دریایی سپاه انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران و پشتیبانی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا می‌تواند در برابر کوچک‌ترین تهاجم دشمن از سوی دریا سریع‌ترین و محکم‌ترین پاسخ را بدهد.

بر این اساس، برای جلوگیری از انجام مأموریت‌های موازی در سواحل و آب‌های مرزی کشورمان شرح وظایف جداگانه‌ای برای ارتش و سپاه در حفظ و حراست از دریا تعریف شد که حفظ و تأمین امنیت خلیج فارس و مرزهای آبی آن به‌عهده سپاه و فراتر از آن به‌علاوه دریای خزر به‌عهده ارتش گذاشته شد.

بنا بر تفکیک وظایف دو نیروی دریایی سپاه و ارتش، سپاه پاسداران با داشتن سامانه‌ها و تجهیزات منحصر به فرد نظیر شناورهای تندرو و موشک‌انداز، سامانه‌های موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین مسئول تامین امنیت و حراست از منافع جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز شد و نیروی دریایی ارتش نیز با در اختیار داشتن شناورهای سنگین، ناوها و ناوشکن‌های موشک‌انداز که برخی از آنها توانایی حمل بالگرد را نیز دارند، در منطقه دریای عمان و آب‌های آزاد و بین‌المللی به انجام مأموریت می‌پردازد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اتکا به خدا و حفظ و توجه به سه نکته مهم یعنی ایجاد پایگاه‌ها و مناطق دریایی مهم، نیروی‌انسانی توانمند و آموزش دیده و به‌کارگیری تجهیزات به‌روز قادر است به هر تهدیدی در آب‌های خلیج فارس که از سوی بیگانه تحمیل شود پاسخ کوبنده دهد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان بازوی دریایی سپاه و مسئول فعلی امنیت منطقه خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز در اوج درگیری‌های دریایی در زمان جنگ تحمیلی متولد شده و در همان سال‌های ابتدایی تشکیل خود به‌صورت مستقیم با نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا درگیر شد.

نیروی دریای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از همان ابتدای تشکیل بر استفاده از قایق‌های تندروی مسلح به‌عنوان شناورهای اصلی خود تأکید خاصی داشت.

سپاه پاسداران به‌دنبال ساخت یک نیروی دریایی با توان حفظ کنترل ایران روی تنگه هرمز است.

متأسفانه بعضی از تحلیل‌گران با مطرح کردن این بحث که آمریکا و متحدانش از برتری در شناورهای سطحی و قدرت هوایی برخوردار هستند ارزش چندانی برای نیروی دریایی سپاه قائل نیستند.

این بسیار مهم است که نیروی اراده و خلاقیت ایرانیان را فراموش نکرده توان بالای نیروی دریایی سپاه را در عملیات‌های غیرمتعارف به‌وسیله ناوگان غیرمعمولش علیه اهداف نظامی و غیرنظامی به حساب آوریم.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ایجاد پایگاه‌ها و مناطق مهم در جنوب کشور و متمرکز در خلیج فارس خود را برای شرایط اضطراری و هر تهاجمی از سوی دشمن آماده کرده است.

سپاه در محدوده تنگه هرمز اقدام به احداث یک ایستگاه بین‌المللی کرد که همه شناورهای عبوری از تنگه هرمز موظف هستند برای ورود به خلیج فارس، خود را به نیروهای ایرانی در این ایستگاه معرفی کنند.

این ایستگاه، تمام ترددها اعم از شناورهای تجاری و نظامی از تنگه هرمز را کنترل می‌کند.

این کنترل‌ها از طریق سیستم‌های شنود، یگان‌های شناوری، رهگیری با هواپیماهای بدون سرنشین و سامانه‌های راداری اتفاق می‌افتد.

وجود مناطق دریایی، پایگاه‌ها و یگان‌های متعدد با توانمندی‌های بالا و منحصر به فرد موشکی، هوایی و شناوری در ابعاد رزمی و اطلاعاتی، مستلزم فرماندهی واحد این مناطق و پایگاه‌های سپاه بود تا در هنگام نبرد که نیاز به فرماندهی عملیاتی متمرکز است، این سامانه‌ها و تجهیزات به‌صورت کاملاً هماهنگ عمل کنند.

در این راستا فرمانده کل سپاه از تشکیل «قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیا۲» در سپاه برای صیانت از آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز خبر داده بود.

در واقع ۲ قرارگاه «خاتم‌الانبیا۱» (متعلق به نیروی دریایی ارتش) و «خاتم‌الانبیا۲» (متعلق به نیروی دریایی سپاه) برای هماهنگی بیشتر و فرماندهی عملیاتی واحد میان یگان‌های عمل‌کننده این دو نیرو در پهنه آب‌های سرزمینی و بین‌المللی تشکیل شده که اولی در محدوده دریای عمان و آب‌های آزاد و دومی در خلیج فارس و تنگه هرمز عمل می‌کند.

البته هر ۲ قرارگاه نیز تحت فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) قرار دارند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران چگونه می‌تواند خلیج فارس و تنگه هرمز را برای آمریکا جهنم کند؟

مناطق نیروی دریایی سپاه پاسداران

۱ ــ منطقه یکم صاحب‌الزمان(عج) در بندرعباس است و از مهمترین مناطق نیروی دریایی سپاه به شمار می‌رود

۲ ــ منطقه دوم نوح نبی(ع) در بوشهر

۳ ــ منطقه سوم امام حسین(ع) در بندر ماهشهر

۴ ــ منطقه چهارم سپاه به‌نام ثارالله در عسلویه قطب و پایتخت اقتصادی و نفت و گاز خاورمیانه که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

۵ ــ منطقه پنجم امام محمد باقر(ع) در بندرلنگه

کنار عنصر مهم زیرساختی ایجاد مناطق و پایگاه‌های استراتژیک و حیاتی، سپاه پاسداران مفتخر به حضور نیروی انسانی و تفنگداران دریایی آموزش دیده‌ای است که در برابر تهاجم دشمن بهترین واکنش را از آنها شاهد خواهیم بود.

کنار حضور نیروی انسانی که عامل به‌کارگیری و تحرک تجهیزات نظامی نیروی دریایی سپاه محسوب می‌شوند، سپاه دارای توانایی‌های تجهیزاتی فراوان و به‌روزی است که به بخشی از آنها اشاره خواهیم کرد:

سپاه پاسداران در عرصه دریا بخش اعظمی از توان خود را  روی توسعه و افزایش تعدد قایق‌های تندرو گذاشته و در این راستا توانسته است قایق‌هایی را مهندسی معکوس و بومی‌سازی کند که حتی نسبت به نمونه‌های بسیار پیشرفته غربی نیز برتری دارند.

سریع‌ترین شناورهای نظامی جهان در اختیار سپاه پاسداران/ سرعت شناورهای سریع سپاه ۲ برابر سرعت شناورهای آمریکایی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قایق‌های تندرویی در اختیار دارد که سریع‌ترین شناور نظامی جهان به شمار می‌رود و سرعت آن دو برابر شناورهای آمریکایی است.

به‌گفته یک فرمانده آمریکایی”بنا به برخی گزارشات تعداد قایق‌های تندروی ایران به ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ می‌رسد و می‌توان از تمامی آنها در حملات سریع استفاده کرد”.

شناورهای تندروی سپاه

۱ ــ قایق تندروی آذرخش: قایق‌های تندروی آذرخش از انواع قایق‌های دوبدنه سبک موشک‌انداز محسوب می‌شوند.

با خصوصیات رادارگریزی به‌راحتی از دید دشمن پنهان می‌ماند.

امکان مسلح‌سازی آن با رده‌های مختلفی از سلاح‌های سبک ضدکشتی وجود دارد.

این قایق تندرو با طول ۲۳متری به تیربار ۱۲.۷ میلی‌متری در عقب، توپ ۲۳میلی‌متری تک‌لول در جلو، راکت‌انداز ۱۰۷میلی‌متری ۱۶ لوله بر بالای کابین و رادار جست‌وجو با حداقل برد ۳۰ کیلومتر در بالای پرتاب‌گر راکت مجهز است.

این قایق تندرو با سرعت ۹۳ کیلومتر بر ساعت دارای برد عملیاتی ۵۰۰ کیلومتر است و این بدان معناست که قادر است ۳۰ درصد ساحل خلیج فارس را با حداکثر سرعت خود در زمان کمتر از ۶ ساعت گشت‌زنی کند.

۲ ــ قایق تندروی ذوالفقار: قایق تندروی ذوالفقار به‌عنوان یک شناور گشت دریایی مطرح بوده و براساس ایده حمله سریع به کشتی‌های دشمن طراحی و مجهز به موشک‌های ضدکشتی میان‌برد و سامانه راداری مربوطه است.

ذوالفقار به تیربار ۱۲.۷ میلی‌متری در عقب و جلو، سامانه موشک کوثر با برد ۲۵ کیلومتر و رادار جست‌وجو با حداقل برد ۳۰ کیلومتر مجهز شده است.

این قایق تندرو نسبت به آذرخش دارای برد عملیاتی و سرعت بالاتری است، به‌طوری که طول آن نیز کاهش پیدا کرده و به‌لحاظ آئرودینامیکی نیز بهینه شده است.

حداکثر برد عملیاتی و سرعت این قایق موشک‌انداز که کابوسی برای شناورهای دشمن است به‌ترتیب به ۶۰۰ کیلومتر و ۹۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

۳- قایق تندروی تندر: این قایق تندرو قادر است با سرعت بالای خود موشک‌های کروزی مانند نور را به‌سوی اهداف شلیک کند.

۴- قایق تندروی تیر: این قایق تندروی پیشرفته قادر است با اژدر و موشک‌های هدایت‌شونده خود اهداف مورد نظر را مورد هدف قرار دهد.

۵ ــ قایق تندروی سراج: شناور سراج۱ همان مدل مهندسی معکوس شده قایق “بلید رانر” انگلیسی است و براساس اعلام دریادار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، ایران برنامه‌هایی برای رساندن سرعت این قایق به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را نیز دارد که در این صورت سریع‌ترین شناور سطحی نظامی جهان لقب خواهد گرفت.

بلیدرانر تنها در مسابقات قایق‌رانی شرکت می‌کرد، اما متخصصان صنایع دریایی ایران آن را به شناوری با قابلیت حمل راکت‌اندازهای دریایی ۱۰۷ میلی‌متری ۱۱لوله‌ای پایدار شده، رادار جست‌وجوی دریایی با برد حدود ۳۰ کیلومتر و تیربار ۷.۱۲ میلی‌متری تبدیل کردند.

این شناور در آینده به پرتابگرهای موشک و اژدر نیز تجهیز شده به‌طور گسترده در خدمت واحدهای عملیاتی در تمام آب‌های جنوبی ایران قرار خواهد گرفت.

بیشینه سرعت این قایق بیشتر از ۷۰ نات (بیش از ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت) است.

یک پایگاه انگلیسی: قایق‌های تندروی نظامی ایران تهدیدی جدی برای ناوهای آمریکایی

به نظر می‌رسد ایران گزینه نظامی خطرناک و نوینی در اختیار دارد که آماده نابودی ناوهای آمریکایی در خلیج فارس بوده و مجهز به موشک‌انداز و مسلسل هستند.

یک پایگاه انگلیسی اذعان داشته که قایق‌های تندروی ایران نشانه‌ای از موفقیت بزرگ این کشور در تولید قایق‌های تندروی نظامی بسیار تندرو هستند که تهدیدی جدی برای ناوهای آمریکایی به شمار می‌آیند.

۶ ــ قایق تندروی بی‌سرنشین یامهدی: شناور تندروی “یامهدی” یک شناور بدون سرنشین پرسرعت، مجهز به حس‌گرهای مختلف و دارای سه مقر پرتاب راکت است.

این شناور با بدنه کامپوزیتی دارای سطح مقطع راداری پایین بوده می‌تواند به‌صورت کنترل از راه دور هدایت شود.

قایق “یامهدی” براساس یک قایق سرنشین‌دار دونفره گشتی ساخته شده و شناوری “اثرسطح” محسوب می‌شود و توان حرکت سریع در دریای مواج را دارد.

شناور “یامهدی” دارای طول ۱۱.۹ متر، عرض ۳.۱ متر و ارتفاع ۱.۵ متر با آبخور ۶۵ سانتی‌متری است.

جرم آن ۵.۸ تن بوده و دارای دو موتور ۶۶۰ اسب بخار است که آن را به سرعت ۵۰ نات برابر ۹۲.۵ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

ازاین‌رو شناور “یامهدی” تقریباً سرعتی معادل آذرخش و ذوالفقار را داراست، با این تفاوت کهاین شناور تندرو بدون‌سرنشین و با کنترل از راه دور هدایت می‌شود.

تجهیزات پرنده:

نیروی دریایی سپاه پاسداران کنار شناورهای تندر دارای تجهیزات نظامی دیگری نیز هست که نمونه آن تجهیزات پرنده است.

سپاه پاسداران با در اختیار داشتن بالگردهای میل‌‌ــ۱۷ قادر است سیستم ترابری خود را بهبود بخشد.

از دیگر تجهیزات پرنده نیروی دریایی سپاه می‌توان به قایق پرنده باور اشاره کرد که تولید آن قدرت بازدارندگی نیروی دریایی سپاه را بسیار افزایش داد.

قایق پرنده باور: سرعت قایق پرنده باور ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت (۱۰۰ گره) تا بیش از ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت بوده و ارتفاع پروازی معمول آن یک تا ۵ متر و تا سقف چند ده متر عنوان شده است.

“باور” یک پرنده رادارگریز است و خاصیت رادارگریزی این توانایی را به باور می‌دهد که با خیال آسوده مسافت زیادی را تا نزدیک هدف طی کند.

این پرنده می‌تواند تمامی شناورهای تندرو را در اختفای کامل راداری منهدم کند و یک تهدید جدی برای ناوهای آمریکا  محسوب می‌شود.

موشک ضدکشتی:

نیروی دریایی سپاه کنار تجهیزات نام‌برده مجهز به انواع موشک‌ها و بمب‌های ضدکشتی است که از آنها در برابر ناوها و به‌منظور پشتیبانی از قایق‌های تندرو و پرنده‌های تهاجمی خود به کار خواهد گرفت.

موشک‌های کروز کوثر، نور و قادر که به‌تفصیل در گزارش‌های پیشین به ویژگی‌های آنها اشاره شد در اختیار نیروی دریایی سپاه است تا این نیروی توانمند از راهبرد سه‌گانه قایق‌های تندرو، پرنده‌های تهاجمی و موشک‌های ضدکشتی علیه دشمن استفاده کنند.

کروزهای ضدکشتی نام‌برده دارای بردی هستند که تقریباً کل عرض خلیج فارس را پوشش می‌دهد و در واقع این‌گونه می‌توان مطرح کرد که این موشک‌های ضدکشتی برای شکار تمام اهداف در کل سطح خلیج فارس به کار گرفته می‌شوند.

کنار موشک‌های کروز فوق می‌توان به دست پرتوان سپاه از ساحل برای ضربه زدن به ناوها و کشتی‌های دشمن اشاره کرد که جملگی در موشک بالستیک سوخت جامد “خلیج فارس” نهفته‌اند.

این موشک ضدکشتی با دقتی زیر ۱۰ متر و با کلاهک ۶۵۰ کیلوگرمی خود قادر است شناورهای سنگین دشمن را به اعماق خلیج فارس روانه کند.

باید خاطرنشان کرد کنار شناورها و تجهیزات سطحی و موشک‌های مدرن ضدکشتی، سپاه پاسداران زیرسطحی‌های کوچکی متناسب با عمق کم خلیج فارس در اختیار دارد که البته قادر به مین‌ریزی دریایی و پرتاب اژدر هستند و ازاین‌رو زیرسطحی‌های دشمن قادر به فعالیت گسترده در خلیج فارس نخواهند بود.

کنار مطالب مطرح‌شده باید به این نکته نیز اشاره کرد که خلیج فارس کم‌عمق است و عرض آن نیز محدود است و به‌طور کلی تمام پهنه و عمق این خلیج در اختیار و تیررس کامل نیروی دریایی سپاه است.

ضمن اینکه ناوهای آمریکایی و ناوهای غول‌پیکر هواپیمابر این کشور در صورت درگیری با نیروی دریایی سپاه دارای کمترین شانس برای بقا خواهند بود زیرا  کنار تجهیزات و تسلیحات مرگبار نیروی دریایی سپاه، خلیج فارس نیز قدرت مانور را از آنها خواهد گرفت و در این صورت جان هزاران سرباز آمریکایی که تنها در یک ناو هواپیمابر هستند به خطر خواهد افتاد.

بخش دوم

*** مقدمه

پس از جنگ تحمیلی به‌تدریج روند نوسازی تجهیزات و استفاده از فناوری بومی در دستور کار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت تا میزان وابستگی به تسلیحات غربی و شرقی به حداقل خود برسد.

در این راستا کلیه واحدهای نیروی هوایی، زمینی، دریایی و بسیج مردمی کنار یکدیگر وظیفه دفاع از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی را به‌عهده گرفتند و هریک بنا به تناسب و استراتژی مربوطه موظف به اجرای امور خود هستند.

در این بین اهمیت یک نیروی دریایی توانمند یا به‌عبارتی دیگر حضور مقتدر در دریا یا نیروی دریایی راهبردی ویژه است.

در جهان نیروی دریایی به‌‌عنوان یکی از عوامل مهم نظامی و اقتصادی، مورد نظر بوده و ابرقدرت‌ها جهت حفظ سلطه خود بر جهان، سعی کرده‌اند تا با ایجاد یک نیروی دریایی قوی، امور نظامی و اقتصادی جهان را تحت سیطره خود قرار دهند.

جمهوری اسلامی ایران نیز براساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تشکیل یک نیروی دریایی راهبردی اقدامات گسترده‌ای را هم در حوزه سخت‌افزار و هم نرم‌افزار در راستای تشکیل یک قوه دریایی در نیروهای مسلح انجام داد.

مقابله با زورگویان غربی و شرقی و تهدیدات آنها و حفظ کیان اسلامی در حوزه دریا با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای حدود ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل و بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع نوار ساحلی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بر این اساس، برای جلوگیری از انجام مأموریت‌های موازی در سواحل و آب‌های مرزی کشورمان شرح وظایف جداگانه‌ای برای ارتش و سپاه در حفظ و حراست از دریا تعریف شد که حفظ و تأمین امنیت خلیج فارس و مرزهای آبی آن به‌عهده سپاه و فراتر از آن به‌علاوه دریای خزر به‌عهده ارتش گذاشته شد.

*** نیروی دریایی ارتش

با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، تحول عظیمی در نیروی دریایی ایجاد و در راستای خود کفایی آموزشی، اعزام دانشجو به صورت همگانی به خارج از کشور متوقف و دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) با چهار دانشکده ناوبری و فرماندهی کشتی، مهندسی برق و الکترونیک و مخابرات دریایی، مهندسی مکانیک دریایی و رشته مدیرت و کمیسر دریایی تاسیس شد. مراکز آموزش‌های تخصصی در انزلی و رشت توسعه یافتند و دانشکده فرماندهی و ستاد نیروی دریای پا گرفت.

با شروع جنگ تحمیلی،‌ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هرگز در مقابل تهاجم نیروهای عراق غافلگیر نشد بلکه در هفتم آذر ماه ۱۳۵۹ با انهدام  سکوهای نفتی البکر و الامیه و محاصره کامل دریایی بنادر بصره، فاو و ام القصر و محروم کردن کامل آنها از دریا، تا پایان جنگ به نبرد با هواپیما و بالگردهای دشمن در دریا پرداخت و در مدت هشت سال جنگ تحمیلی، نیروی دریایی ده هزار فروند کشتی تجاری را به بنادر ایران اسکورت کرد که در این بین تنها چند صد فروند آن‌ها مورد اصابت موشک‌های هواپیمای دشمن قرار گرفتند.

این، کارنامه بسیار درخشانی در جنگ‌های دریایی قلمداد می‌شود و از سویی امنیت خطوط مواصلات دریایی خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند را همواره برقرار کرد.

در ۲۹ فروردین ۱۳۶۷، ناوگان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در نبردی نابرابر با نیروهای دریایی و هوایی آمریکا در خلیج فارس شرکت کرد که هر چند به غرق شدن ناوشکن سهند و ناوچه جوشن انجامید ولی ضرباتی که نیروی دریایی آمریکا متحمل شد (از جمله اصابت مین به ناوشکن ساموئل بی رابرتز، غرق شدن یک فروند کشتی لجستیکی و سرنگونی یک فروند بالگرد آمریکایی) در نبردهای منطقه‌ای کم سابقه بوده است.

در اینجا به بخشی از توانایی‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره می‌کنیم.

نیروی دریایی ارتش با ایجاد پایگاه‌های متعدد در سواحل دریای عمان و سواحل دریای خزر توانسته نه تنها به آبادانی مناطق مذکور کمک کند بلکه به تمرکز نقطه به نقطه تجهیزات این نیرو کمک کند.

در کنار پایگاه‌های نیروی دریایی ارتش، نیروی انسانی نیز تحت آموزش‌های سنگین و پیچیده‌ای قرار می‌گیرند تا در نهایت کارآزموده باشند و البته نمونه آن را می‎توان در مرکز آموزش تفنگداران دریایی منجیل دید که به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخش عملیات های ویژه دریایی (آبخاکی) تاسیس شده است.

اما تجهیزات نیروی دریایی ارتش به منظور حفظ و حراست از کیان جمهوری اسلامی ایران به خصوص در سواحل دریای عمان و دریای خزر باید متناسب با شرایط عمق و برد عملیات باشند و با توجه به اینکه برنامه‌های نیروی دریایی ارتش به عنوان نیرویی راهبردی در فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران تعریف شده است،‌ این نیرو نیازمند تجهیزاتی سنگین، دقیق و بسیار پیشرفته است که در ذیل به بخشی از آنها اشاره می‌کنیم:

۱-یگان هوادریا:

هوا دریا یکی از یگان‌های عملیاتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که از اسکادران‌های بال ثابت، بالگرد و هواناو تشکیل شده است.

۲-یگان هواناو یا هاورکرافت:

هواناوها شناورهای دوزیستی هستند که هنگام پرواز، بر روی لایه‌ای از هوا معلق بوده و بر سطوح مختلف مانند خشکی، دریا، باتلاق، مرداب و برف حرکت می‌کنند و توسط سامانه‌های جلو برنده در نزدیکی سطح پرواز کرده و در فعالیت‌های عملیاتی، گشت‌زنی، نجات، مسافربری و لجستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، به همین دلیل در جاهایی که خیلی از شناورهای دریایی نمی‌توانند در آن حضور داشته باشند، هواناو به راحتی از آب، وارد خشکی شده و از خشکی بر روی دریا و یا مرداب بدون نیاز به اسکله حرکت می‌کند.

نخستین هواناو ایران به صورت آزمایشی در دوران دفاع مقدس ساخته و آزمایش‌های میدانی اولیه آن در دریاچه مهارلو انجام گرفت که نتایج امیدوارکننده‌ای در پی داشت و بدین ترتیب نخستین هواناو ایران در پژوهشکده اثرسطحی فارس طراحی و با نام «یونس ۱۰» به بهره‌برداری رسید.

پس از ساخت «یونس ۱۰» طراحی نمونه بزرگتری به نام «یونس ۲۱» با قابلیت حمل ۲۰ نفر آغاز شد. به موازات این هواناو، طراحی و ساخت هواناوهایی با ظرفیت کمتر نیز آغاز شد که در این زمینه می‌توان به طراحی و ساخت هواناو «یونس ۱» با ظرفیت حمل ۲ نفر اشاره کرد. این هواناو دارای سرعت و کارایی بسیار مطلوبی بوده و نمونه‌های متعددی از آن در بسیاری از مناطق ساحلی و باتلاقی مورد آزمایش قرار گرفته است.

هواناوهای یونس ۲ با ظرفیت حمل چهار نفر، یونس ۶ با ظرفیت شش نفر و یونس ۲۲ با قابلیت حمل هجده نفر از دیگر شناورهای ساخته شده در ایران محسوب می‌شوند.

هواناو تندر با وزن ۱۱ تن و برد ۲۷۰ کیلومتر و حداکثر سرعت ۹۳ کیلومتر بر ساعت از دیگر هواناوهای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

سلاحی که بر روی این شناور قرار داده شده است موشک کروز ضد کشتی است. این موشک به نوعی یکی از بهترین سلاح‌های مقابله با دشمن در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید. برد این موشک می‌تواند از رادار موجی میلی متری که بر بالای هواناو نصب شده برای هدایت بهره ببرد. این موشک‌ها در مرحله بعدی برای هدایت از فناوری هدایت مادون قرمز و تلویزیونی استفاده می‌کند.

۳-یگان زیرسطحی‌ها:

از مهمترین بخش‌های نیروی دریایی ارتش که یکی از بازوهای توانمند این نیرو محسوب می‌شود حضور تعداد زیادی زیرسطحی پیشرفته در کلاس‌های مختلف است.

زیرسطحی‌ها و زیردریایی‌های فوق سنگین، سنگین و سبک نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران باعث شده است که هم اکنون هیچ کشوری به خود جرات تعدی به مرزهای کشورمان را ندهد.

*** زیردریایی‌های کلاس کیلو

نیروی دریایی کشورمان تعداد سه فروند زیردریایی فوق سنگین کلاس کیلو با نام طارق، نور و یونس را در اختیار دارد. موتور این زیردریایی‌ها به شدت کم‌ صداست این امر باعث می‌شود تا سونار غیرفعال دشمن قادر به شناسایی زیردریایی نشود در ضمن بدنه‌ زیردریایی توسطی مواد خاصی پوشیده شده است که باعث می‌شود سونار فعال نیز همانند سونار غیرفعال در کشف زیردریایی دچار مشکل شود.

این ویژگی‌ها باعث‌شده‌اند تا نیروی دریایی آمریکا لقب حفره‌ سیاه را برای این زیردریایی‌ برگزیند. این کلاس زیردریایی قادر به حمل ۱۸ اژدر و یا ۲۴ مین است و قادر است موشک‌های سطح‌به‌هوای SA-N-Gremlin را نیز شلیک نماید.

این زیردریایی‌ها برد عملیاتی گسترده‌ای دارند و قادرند تا مدت‌ها زیر آب بمانند و همانطور که در رسانه‌ها نیز عنوان شد زیردریایی فوق سنگین یونس در بندر بمبئی هند پهلو گرفت تا حضور ایران در آبهای بین‌المللی بسیار به چشم بیاید.

*** زیردریایی‌های کلاس غدیر

زیردریایی‌های کلاس غدیر حاصل اولین تلاش متخصصان کشورمان در ضمینه‌ی تولید زیردریایی ساحلی هستند.

این زیردریایی از گونه‌ ساحلی است و برای عملیات‌های کوتاه برد، کاربرد دارد. این زیردریایی شباهت‌های فراوانی با زیردریایی کلاس P-4 کره‌ شمالی دارد. همچنین این زیردریایی قادر به جابجایی کماندوها به نقاط مورد نظر، مین‌گذاری و شلیک موشک و اژدر است.

به نظر می‌رسد این زیردریایی دارای دو مقر اژدر ۵۳۳ میلیمتری باشد که از این مقر می‌توان جهت شلیک اژدر حوت و یا موشک‌های ضدکشتی بهره برد.

*** زیردریایی‌های کلاس نهنگ

زیردریایی‌ کلاس نهنگ حاصل دومین تلاش متخصصان داخلی جهت تولید زیردریایی بومی است. این زیردریایی حاصل تلاش ۲۲۰ محقق و حدود ۱.۲ میلیون ساعت کار تحقیقاتی و عملی است.

نهنگ در واقع یک زیردریایی کوچک ساحلی که دارای قابلیت ویژه‌ مین گذاری است. دو مقر اژدر کوچک در دو سمت این زیردریایی وجود دارد که از آن جهت شلیک اژدرهای سبک استفاده می‌شود.

نهنگ مجهز به یک رادار جهت کاوش سطحی است. همچنین سطح آن توسط موادی خاص پوشیده شده که کار کشف آن توسط سونار را دشوار می‌سازد. مقامات کشورمان اعلام کرده‌اند که این زیردریایی به واسطه‌ مجهز بودن به سامانه‌های پیشرفته‌ الکترونیکی قادر است همزمان به شلیک موشک و اژدر بپردازد.

*** زیردریایی‌های کلاس قائم

زیردریایی قائم نخستین زیردریایی نیمه سنگین ایرانی است. گفته می‌شود این زیردریایی هم‌اکنون در دست ساخت است. گفته می‌شود این زیردریایی دارای تناژ جابجایی بالای ۱۰۰۰ تن است. به گفته دریادار حبیب‌الله سیاری قائم قادر به مین‌گذاری و شلیک انواع مختلفی از اژدرها و موشک‌های ضدکشتی است. همچنین به گفته‌ وی این زیردریایی قادر است در هر عملیات تهاجمی و تدافعی شرکت کند.

*** زیردریایی‌های کلاس فاتح

در کنار ساخت زیردریایی‌های کوچک مانند نهنگ و همچنین زیردریای‌های مرطوب مانند السابحات برای طراحی و ساخت زیردریایی های بزرگتر نیز اقدام شد که تا کنون از دو نمونه در رده‌های وزنی حدود ۵۰۰ و حدود ۱۰۰۰ تن صحبت شده است.

زیرسطحی ۵۲۷ تنی فاتح به عنوان یک زیردریایی نیمه سنگین تلقی شده و تناژ آن در زیرسطح نیز ۵۹۳ تن است. این زیردریایی از نظر مشخصات عملیاتی بسیار برتر از غدیر بوده و توانایی حرکت در عمق ۲۰۰ متر را به صورت عادی داشته و بیشینه عمق قابل دستیابی برای آن نیز ۲۵۰ متر است.

در طراحی این زیردریایی متخصصان کشورمان سعی در حرکت به سمت بهینه‌ترین حالت ممکن برای دستیابی به توانمندی رزمی بیشتر داشته‌اند از این رو فاتح دارای ۴ مقر پرتاب اژدرهای ۵۳۳ میلیمتری بوده و توانایی حمل ۸ مین دریایی را نیز دارد.

فاتح توان دریانوردی به مدت ۳۵ روز را دارد که از این نظر نیز بهبود چشمگیری نسب به زیردریایی غدیر مشاهده می شود. سرعت سطحی فاتح ۲۰.۳۵ کیلومتر بر ساعت و در حالت غوطه ور ۲۵.۹ کیلومتر بر ساعت است.

۴-یگان شناورها:

*** کلاس ببر

این ناوشکن قدیمی بوده و امروز جای خود را به ناوشکن‌های مدرن و بسیار پیشرفته بومی داده است.

*** ناوشکن جماران

جماران از مهمترین و بزرگ‌ترین پروژه علمی، فنی و تحقیقاتی نیروی دریایی ارتش و از برترین دستاوردها و فناوری های اقتدارآفرین کشورمان است.

این ناوشکن که مجهز به انواع سامانه‌های پیشرفته موشکی و توپخانه‌ای است در مقایسه با ناوشکن‌های روز دنیا دارای برتری قابل ملاحظه‌ای است و با حضور در پهنه آب‌های بین‌المللی عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران را تقویت خواهد کرد.

ناوشکن جماران دارای تجهیزات پیشرفته‌ای از قبیل سامانه‌های پردازشگر راداری، رادارهای تاکتیکی هوایی، سطحی و زیر سطحی، سیستم مقابله با جنگ‌های الکترونیکی و ضد الکترونیکی، سیستم کنترل آتش مجهز به انواع توپ‌های دریایی تمام اتوماتیک، لانچرها و انواع سامانه‌های موشکی سطح به سطح و سطح به هوای برد متوسط و برد بلند از جمله سامانه موشکی « نور»، سامانه‌های اژدرافکن، سیستم‌های پیشرفته کمپرسور هوای فشرده و اطفای حریق، سیستم‌های رانش و کمک ناوبری نسل جدید،سامانه دفاع در برابر حملات هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی و قابلیت حمل و سوخت رسانی به بالگرد (که برای نخستین بار در یک ناوشکن ایجاد شده است) و ده‌ها قابلیت رزمی و دفاعی دیگر اشاره کرد.

ناوشکن جماران نسبت به بسیاری از ناوشکن‌های جهان از جمله ناوشکن‌های کلاس “واستر ” پیشرفته‌تر است. ناوشکن جماران دارای سامانه‌های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی، زیر سطحی و هوایی، قدرت بالای کنترل آتش، و مجهز به انواع سامانه‌های اژدرافکن و توپ‌های دریایی پیشرفته است و می‌تواند علاوه بر حمل بالگرد و کمک به سوخت‌رسانی بالگردها، در مقابل تهاجم‌های هسته‌ای و میکروبی نیز مقاومت کند.

ناوشکن جماران مجهز به موشک‌های ضد کشتی، سطح به هوا و نیز انواع اژدر و توپهای دریایی از جمله فجر ۲۷ به عنوان مدرن‌ترین توپ دریایی جهان است. ناوشکن جماران ۹۴ متر طول و قریب ۱۵۰۰ تن وزن دارد و یک رادار پیشرفته نیز برای انجام هر چه بهتر ماموریت‌ها، روی آن نصب شده است.

این ناوشکن می تواند با سرعت ۳۰ گره دریایی حرکت کرده و ۱۲۰ تا ۱۴۰ پرسنل و خدمه نیز در آن فعالیت خواهند کرد.

*** کلاس الوند

شناورهای کلاس الوند معروف‌ترین شناورهای نیروی دریایی کشورمان هستند. از این شناورها، تحت عنوان ناوهای کلاس سام نیز یاد می‌شود.

موتور و سیستم پیشران این ناو دو موتور دیزلی به همراه دو توربین گازی است که با دو محور توان را منتقل می‌کنند.

البته چندی پیش نیز دو فروند ناو موشک انداز “نیزه” و “تبرزین” و یک فروند ناو لجستیک “سیرجان” به ناوگان نیروی دریایی ارتش ایران در بوشهر محلق شد.

در کنار ناوها و ناوشکن‌های مذکور بسیاری از تجهیزات دیگر از جمله ناو خارک و زیرسطحی‌های دیگری هستند که به همراه ناوشکن جماران دو قادر خواهند بود پاسخی کوبنده به هر نوع تهاجمی بدهند.

کاملا مشخص است که چنین تجهیزاتی در کنار ایمان و مهارت بالای نیروی انسانی، آب‌های دریای عمان را در یک روز به گورستانی برای آمریکایی‌ها تبدیل خواهند کرد.