سخنرانی شهید کاظمی بعد از سقوط فاو+فیلم
سخنرانی شهید کاظمی بعد از سقوط فاو+فیلم
خانه ایثار نجف آباد: در این فیلم که اردیبهشت 67 در مقر لشکر8نجف در خرمشهر ضبط شده، شهید احمد کاظمی فرماندۀ لشکر8نجف‌اشرف در جمع رزمندگان این یگان سخنرانی می‌کند.

سخنرانی شهید کاظمی بعد از سقوط فاو+فیلم

خانه ایثار نجف آباد: در این فیلم که اردیبهشت ۶۷ در مقر لشکر۸نجف در خرمشهر ضبط شده، شهید احمد کاظمی فرماندۀ لشکر۸نجف‌اشرف در جمع رزمندگان این یگان سخنرانی می‌کند.

فیلم، با شعارهای «فرماندۀ آزاده، آماده‌ایم آماده» و «جنگ جنگ تا پیروزی» رزمندگان شروع می‌شود و پس از آن احمد کاظمی به جایگاه آمده و پس از چند لحظه انتظار برای رفع مشکل صوت، صحبت‌هایش را با چهره‌ای به نسبت ناراحت و خسته شروع می‌کند.

در این سخنرانی که در حاشیه مراسمی ویژه گرامیداشت شهدا و با فاصلۀ کوتاهی از بازپس‌گیری شبه‌جزیره فاو توسط عراق انجام شده، شهید کاظمی با این مضمون شروع می‌کند که اصل، جلب رضایت خداوند و انجام وظیفه است و پیروزی و شکست، بخش فرعی تلاش‌ها محسوب می‌شود.

فرماندۀ لشکر۸نجف، در قسمتی از سخنانش می‌گوید: «دنیا برای این شعارها ما و عمل‌هایی که از ما دیده، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده. روی مسائل ما برنامه‌ریزی کرده دنیا. هیچ وقت برای ما یه همچنین تکلیفی را مشخص نکردند! مگه ما چگونه می‌توانیم قبول کنیم (که) ما یه عملیات بکنیم، بعدش بیاییم بگوییم خب خداحافظ! همه رفتیم خونه!»

این فرماندۀ شناخته شده دوران دفاع‌مقدس که تلاش دارد به شکلی از حضور غیر مستمر رزمندگان در جبهه طی این مقطع زمان و بسته شدن دست فرماندهان برای برنامه‌ریزی و اجرای عملیات‌های مختلف انتقاد کند، ادامه می‌دهد: «ما باید از این وحشت داشته باشیم که فردا، نظامی را نداشته باشیم که ما در جنگ‌مان پیروز بشویم. همه‌مان که برویم، اون وقت موقعِ حضورِ دشمنان می‌شه! مگه (شکست دادن) عراق کافیه؟ مگه آمریکا فقط در عراق هست؟! ما باید فکر بکنیم که ما دفاع داریم. ما باید به صورت جدی، دفاع خودمان در مقابل این تشکیلاتی که ما در دنیا راه انداختیم و تضادی که در دنیا به وجود آمده و عدم سازشی که دنیای استکبار در برابر انقلاب ما داره، بایست دفاع قوی داشته باشیم.»

شهید کاظمی، ادامه می‌دهد: «جمعیت‌مون باید قوی بشه. حضورمون در جبهه باید مستمر باشه. ما باید نسبت به تقویت همیشگی جبهه‌مون و ادامۀ مبارزات‌مون، برنامه‌ریزی بکنیم و این برنامه‌ریزی در (حد و اندازۀ) یک‌طرف و یک‌نفر، اصلاً امکان‌پذیر نیست. ما اگه اسلام را قبول کرده‌ایم، راه خدا را قبول کرده‌ایم، باید سختی‌ها را دَرَش غرق بشویم.»

فرماندۀ لشکر۸ به پایین بودن مجموع آمار رزمندگان نسبت به جمعیت کشور اشاره کرده و اظهار می‌کند: «الآن به این نتیجه رسیده‌ایم، با این جمعیتی که پشتِ سرِ جنگه، باید بگذرند یک عده از زندگی. ما باید بدون محدودیت برنامه‌ریزی بکنیم. همه باید بیاند پشتِ سرِ جنگ.»

کاظمی با تشریح برخی دستاوردهای ایران و این یگان در عملیات والفجر۱۰ که اسفند۶۶ در حوالی شهر حلبچه عراق صورت گرفت، به آسیب‌شناسی یکی از دلایل ضعف خطوط دفاعی ایران در این مقطع زمانی و از دست رفتن نقاطی مانند شبه‌جزیره فاو می‌پردازد.

این فرمانده نزدیک به این مضمون می‌گوید که یکی از ضعف‌های فعلی ما، عدم امکان استفادۀ موثر از سلاح‌های مختلف به دلیل کمبود نیروی تخصصی آموزش‌دیده است به طوری‌که اگر به عنوان مثال در خط پدافندی لشکر در فاو، نیروی تخصصی زرهی کافی وجود داشت و از تانک‌های موجود، بهترین استفاده می‌شد، این شبه‌جزیره به این راحتی سقوط نمی‌کرد و تلفات قابل توجهی به دشمن وارد می‌شد.

شهید کاظمی در قسمت پایانی صحبت‌هایش، از نیروها درخواست می‌کند رویۀ خود را تغییر داده و در دوره‌های آموزشی سلاح‌های تخصصی مانند توپخانه و تانک، بیشتر و جدی‌تر شرکت کنند.

عراق، در اواخر فروردین ۶۷ طی حمله‌ای سنگین، شبه‌جزیره فاو را پس گرفت و در خرداد همان سال، محدودۀ شلمچه که ایران در کربلای۵ تصرف کرده بود را اشغال کرد و در اوایل تیر، جزایر مجنون را که اسفند۶۲ در جریان عملیات خیبر از دست داده بود، از تصرف ایران خارج کرد.

این مجموعه اقدامات، در کنار برخی عوامل دیگر در نهایت منجر به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران و پایان جنگ در تیر ۶۷ شد.

شهید علی زاهدی و شهید احمد کاظمی

شهید علی زاهدی و شهید احمد کاظمی

 

 

سخنرانی شهید کاظمی بعد از سقوط فاو+فیلم