برگزاری جلسه با مقام معظم رهبری پیرامون اجلاسیه کشوری شهدا در نجف آباد
برگزاری جلسه با مقام معظم رهبری پیرامون اجلاسیه کشوری شهدا در نجف آباد

 محمد حسینی وزیر ارشاد  گفت: هفته گذشته با جمعی از دوستان درحوزه‌های مختلف از جمله کنگره شهدای شهرستان نجف آباد خدمت مقام معظم رهبری بودیم که ایشان تاکیدات زیادی درخصوص ثبت خاطرات دفاع مقدس داشتند که سند افتخار ملت ایران است. وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در حوزه قصه، داستان و رمان نیز تاکید دارند که […]

 محمد حسینی وزیر ارشاد  گفت: هفته گذشته با جمعی از دوستان درحوزه‌های مختلف از جمله کنگره شهدای شهرستان نجف آباد خدمت مقام معظم رهبری بودیم که ایشان تاکیدات زیادی درخصوص ثبت خاطرات دفاع مقدس داشتند که سند افتخار ملت ایران است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در حوزه قصه، داستان و رمان نیز تاکید دارند که بعد تبدیل به فیلم و سریال شود و نه تنها در ایران بلکه در منطقه مخاطب خود را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار دفاعی – امنیتی باشگاه خبرنگاران، “سید محمد حسینی” وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش اندیشه و قلم ارتش جمهوری اسلامی ایران، با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس اظهار داشت: ارتش نماد قدرت، صلابت، اقتدار، عزت و شوکت نظام اسلامی است و دلاوری‌های ارتشیان را در دوران دفاع مقدس همواره به یاد داریم.

وی افزود: امروز اگر آرامشی وجود دارد و اهل قلم و اندیشه می‌توانند با آرامش قلم بزنند و به معرفت و آگاهی جامعه بیا‌فزایند به خاطر رشادت‌ها، ایثار و فداکاری دلاور‌مردان ما در دوران دفاع مقدس است.

وزیر ارشاد تصریح کرد: نگاهی به منطقه و اوضاع اسلام کافی است تا پاسخی به آن‌هایی باشد که در دوران دفاع مقدس گاهی علامت سوال می‌گذاشتند که چرا نبرد را ادامه می دهید، اما امروز می‌بینیم که اگر آن دلاوری‌ها نبود قطعا امروز با مشکلات بسیاری مواجه می‌شدیم.

حسینی گفت: یادگاران دفاع مقدس که در آن روز جنگیدند امروز تلاش می‌کنند تا فرصت و فراغتی داشته باشند تا آن خاطرات را به رشته تحریر درآورند، زیرا مبتنی بر واقعیت است و اگر در قالب داستان و رمان نوشته می‌شود به دلیل این است که آن‌ها در صحنه با آن وقایع مواجه بودند، لذا ما نیازی به اغراق نداریم و با افسانه مواجه نیستیم، بلکه در دوران دفاع مقدس اتفاقاتی افتاده که باید ثبت و ضبط شود.

وزیر ارشاد افزود: در استان‌های مختلف نهادهایی اعم از سپاه، بسیج و ارتش در این زمینه فعالیت می‌کنند که سند افتخار ملت ایران است.

حسینی تصریح کرد: دیگر کشورها نبردهای خود را به تصویر می‌کشند و در قالب کتاب ارائه می‌کنند و ما نیاز باید همان‌گونه و بلکه بیشتر عمل کنیم.

وی گفت: اولین فرمان به پیامبر اسلام (ص) نماز و روز و حج و خمس زکات نبود بلکه اقرا بود و سخن از خواندن و قلم و نوشتن که با هم پیوند دارند و نیز خداوند به قلم سوگند می‌خورد.

وزیر ارشاد افزود: گاهی دیگران در عمل به قرآن از ما سبقت گرفتند و کلام مولا علی (ع) این است که مراقب باشید دیگران در عمل به قرآن از شما سبقت نگیرند.

حسینی اظهار داشت: گاهی دیگران از قرآن به عنوان ابزار استفاده کرده و پیام باطل خود را تثبیت می‌کنند.

وی حرکت آغاز شده در تکریم اندیشه و قلم در ارتش را کاری ارزشمند دانست و گفت: این همایش برای چهارمین بار انجام می‌شود و پیشکسوتان این حوزه مورد تقدیر قرار می‌گیرند که ارزشمند است ان‌شاءالله هر سال یا هر دو سال یک بار در این همایش‌ها نوآوری‌هایی را شاهد باشیم.

وزیر ارشاد افزود: باید افراد در جاهای دیگر را نیز مورد توجه قرار دهیم تا بسیاری از مستندات دوران دفاع مقدس را بنویسند و یادداشت شود و علاوه بر راوی، نویسنده نیز این خاطرات را ثبت و ضبط کند و کتاب‌های خوبی در این زمینه نوشته شده است.

حسینی تصریح کرد: نیروهای جوان، مستعد و باانگیزه باید این مطالب را ثبت و ضبط کنند که اگر در قالب هنر بیاید ماندگار است و اگر یک پیام و مضمون بخواهد جاودان شود باید در قالب هنر و ظرافت‌ها و لطافت‌های هنری بیاید.

وی خاطرنشان کرد: تاکید مقام معظم رهبری این است که در قالب داستان، قصه، رمان، کارهای هنری، تئاتر، فیلم سینمایی و سریال این کارها انجام شود که نه تنها در داخل کشور بلکه در منطقه و جهان اسلام مورد توجه قرار گیرد.

وزیر ارشاد گفت: گاهی ما خود را دست کم می‌گیریم اما خیلی از اوقات کارهای ما الگویی برای دیگران می‌شود.

حسینی با اشاره به تجربه عینی خود در ملاقات با نویسندگان و عالمان در مراسم تکریم آن‌ها در استان‌ها و شهرهای مختلف یادآور شد: در مراسمی که در خدمت مقام معظم رهبری برای بزرگداشت شاعر بزرگ استاد مشفق کاشانی بودیم عرض کردم که ایشان در آغاز دهه دهم عمر خود و نود ساله هستند که می‌خواهیم برای ایشان کنگره برگزار کنیم، اما هنوز قبراق و پای کار هستند.

وی افزود: در همین چهار سال گذشته شخصیت‌های بزرگی را مانند نظامی گنجوی در شهر گنجه، غزنوی در شهر غزنه، کمال‌الدین خنجدی که زادگاه او در شهر خنجدی تاجیکستان و آرامگاه او در تبریز است مورد تکریم قرار دادیم و ارتباط و تعامل با اهل ادب داشته‌ایم.

وزیر ارشاد اظهار داشت: تجربه ملموس و عینی ما این بود که بسیاری از این افراد که قبلاً در کار اجرایی و اداری و یا معلم و یا قاضی دادگستری بودند بسیاری از آثار بزرگ‌شان را در دوران بازنشستگی که از کارهای روزمره فارغ شدند به رشته تحریر درآوردند.

حسینی ادامه داد: مثلاً در هفته گذشته که در منزل نویسنده بزرگ، عبدالمحمد آیتی بودیم که بیش از ۵۰ کتاب و ترجمه قرآن و نهج‌البلاغه را نوشته است غالباً این کارها را بعد از دوران بازنشستگی و در فرصت مغتنم به رشته تحریر درآورده است، لذا از همه پیشکسوتان می‌خواهیم که در این دوران آثار خود را ثبت و ضبط کنند.

وی گفت: همکاری‌های ارتش و سازمان عقیدتی سیاسی آن همواره خوب بوده و نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ایجاد زمینه برای اینگونه کارها است، مانند نمایشگاه عظیم قرآن که در جهان اسلام بی‌نظیر است و همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها کمک می‌کنند و کسی نمی‌تواند بگوید که آن را به تنهایی انجام داده است.

وزیر ارشاد گفت: در مورد فیلم‌های سینمایی نیز از ارتش تشکر می‌کنیم و استدعا داریم که فیلم‌هایی با سوژه‌های دفاع مقدس بیشتر ساخته شود و قطعاً همکاری ارتش و سپاه می‌تواند مشوق فیلم‌سازان و سینماگران ما باشد.

حسینی افزود: همچنین در رابطه با سوژه‌های خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که درباره جنگ ۳۳ روزه فیلم ساخته شد، قرار است که فیلم جنگ ۲۲ روزه نیز ساخته شود و اینگونه کارها نیاز به هم‌فکری و کمک دوستان ارتش دارد، زیرا یک فرد پیشکسوت که خود در صحنه نبرد بوده بهتر می‌تواند در این زمینه کمک کند و خوشبختانه هنرمندان متعهد ما از این کمک‌ها استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: در عراق، افغانستان، فلسطین و سوریه جنایات بسیاری توسط کسانی که ادعای دموکراسی و حقوق بشر دارند انجام می‌شود و دشمنان اسلام رأساً اسلحه می‌فرستند و جنایات مختلفی را انجام می‌دهند که این جنایات باید در قالب هنر گفته شود، چرا همیشه آن‌ها باید مدعی باشند که کارنامه سیاهی دارند؟ ما باید در این زمینه از آن‌ها پیشی بگیریم.

وزیر ارشاد تصریح کرد: هرچه درباره حرمت قلم بگوییم کم است و آن چه در اسلام تاکید شده قلمی است که در مسیر اهداف الهی و انسانی باشد و اگر در توجیه ظلم و ستم و سوق‌دهنده به تباهی باشد هیچ ارزشی ندارد.

حسینی افزود: حضرت امام خمینی(ره) فرمودند اگر قلم‌ها درست به وظیفه خود عمل کنند دیگر مسلسل‌ها کنار می‌روند، یعنی نویسندگان باید در همه جای جهان وظیفه خود را به درستی انجام دهند، روشنگری کنند و توجیه‌گر ظلم و ستم نباشند.

وی اظهار داشت: امام خمینی (ره) فرمودند «شهدا را قلم‌ها می‌سازند» و گاهی یک جمله می‌تواند بر عزت یک ملت سرنوشت‌ساز باشد و گاهی موجب خواری یک ملت می‌شود در این زمینه فتوای تاریخی میرزای شیرازی که از امروز استعمال توتون و تنباکو در حکم محاربه با امام زمان (عج) است تبعات و بازتاب خوبی داشت و سند افتخاری برای روحانیت بیدارگر بوده است، لذا اگر قلم در این مسیر باشد ارزش دارد، یعنی با سبقه الهی و همراه با اخلاص باشد که قطعاً تأثیر دارد.

وزیر ارشاد تأکید کرد: مقتدا، الگو و اسوه ما در جنگ و نبرد و دلاوری مولا علی (ع) است که در جنگ‌های بدر، احد، خندق، خیبر و در مقابل ناکثین، مارقین با شجاعت علیه آن‌ها می‌جنگید، اما خطبه‌ها و بیانات ارزشمند و نامه‌های حضرت به والیانشان امروز می‌تواند دستورالعمل ما در جهان باشد، یعنی قلم در کنار شمشیر قرار می‌گیرد.

حسینی خاطرنشان کرد: پیروان مولا علی (ع) باید در هر دو حوزه حضور داشته باشند، چرا که گاهی قلم از تیغ بران تأثیر بیشتری دارد.