زباله هایتان را با «زیست اپ» آنلاین بفروشید + تصاویر
زباله هایتان را با «زیست اپ» آنلاین بفروشید + تصاویر
یک تیم برنامه نویسی دو سال پیش برای اولین بار یک اپلیکیشن را ویژه خریدآنلاین پسماندهای خشک نوشتند که در حال حاضر فقط در تهران و نجف آباد استفاده می شود. این کسب و کار اینترنتی در شهرستان نجف آباد توانسته ظرف دو ماه برای حداقل چهل نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی کند و با حداقل تبلیغات هفت هزار مشتری داشته باشد.

زباله هایتان را با «زیست اپ» آنلاین بفروشید

یک تیم برنامه نویسی دو سال پیش برای اولین بار یک اپلیکیشن را ویژه خریدآنلاین پسماندهای خشک نوشتند که در حال حاضر فقط در تهران و نجف آباد استفاده می شود. این کسب و کار اینترنتی در شهرستان نجف آباد توانسته ظرف دو ماه برای حداقل چهل نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی کند و با حداقل تبلیغات هفت هزار مشتری داشته باشد.

استقبال از فعالیت این اپلیکیشن که دفتر اصلی اش در یزدانشهر مستقر است به حدی بوده بسیاری از ساکنین شهرهای اطراف نیز مشتاق استفاده از آن شده و حتی برخی شهروندان از شهرکرد، پسماند خشک خود را تحویل دفاتر این مجموعه دانش بنیان می دهند.

تمامی خریدهای این مجموعه به صورت بر خط و در بستر اپلیکیشن زیست آپ انجام می شود و هیچ شکلی از دوره گردی برای فعالیت های آن دیده نشده است. نکته جالبتر این که تعداد زیادی از نیروهای جذب شده، تا پیش از این با گاری یا وسایل مشابه در سطح شهر مشغول جمع آوری پسماندهای بازیافتی بودند ولی در حال حاضر «زیست بان»ها  به صورتی شکیل، با لباس مشخص و کارت شناسایی سوار بر موتور یا وانت به نشانی اعلامی مشتریان مراجعه می کنند.

دیگر وجه تمایز این مجموعه، تحویل گرفتن مواد بازیافتی است که معمولا استقبالی از آن ها نمی شود؛ مثل شیشه، تکه های پارچه و لباس.

 

زیست اپ

زیست اپ

 

تهاتر پیاز با پسماند

امید عاشقی جوان بیست و هشت ساله ای که مدیریت اجرایی زیست آپ نجف آباد را بر عهده دارد، در خصوص چرایی فعال شدن این اپلیکشن در نجف آباد می گوید: فعالیت اصلی ما صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی بود و متناسب با شرایط بازار محصولی مانند پیاز را از تولید کننده خریداری کرده و بعد از اندازه بندی یا همان سورتینگ، با قیمت بنگاه در تهران عرضه می کردیم. در خلال همین فعالیت، با تیم برنامه نویسی زیست اپ آشنا شدیم و نمایندگی شان را به عنوان دومین نقطه کشور در شهرستان راه اندازی کردیم.

عاشقی کاهش تولید زباله، کمک به طبیعت و بازیافت بیشتر پسماندها را جزء اهداف اصلی این مجموعه دانسته و می گوید: در همان موضوع پیاز نیز پوستی که معمولا در خانه ها جداسازی و دور ریخته می شود را به عنوان خوراک شترمرغ استفاده می کنیم و پیازهای درشت را هم به صورت پیاز سرخ شده بسته بندی در سطح کشور عرضه می کنیم. عرضه پیازهای یک اندازه و بدون لک از تولید حجم قابل توجهی پسماند تر جلوگیری می کند.

همین سابقه باعث شده تا پای پیاز به پسماند های خشک هم باز شود. فروشنده پسماند می تواند پول نقد بخواهد، از فروشگاه اپلیکیشن خریدهای متنوعی داشته باشد، امتیاز خود را ذخیره کند یا معادل پسماند تحویلی را با پیاز تهاتر کند. البته مبادله پیاز با پسماند، ابتکار بچه های یزدانشهر بوده و در حال حاضر تهران نیز دنبال اجرای آن است.

مدیر اجرایی زیست اپ در شهرستان دلیل انتخاب پیاز را سابقه خانوادگی یکی از اعضا در تولید این محصول دانسته و می گوید: الآن یک کارخانه صنایع تبدیلی در روستای حسین آباد بخش مهردشت داریم و کارگاه کوچک مشابهی را هم در منطقه پلیس راه فعال کرده ایم. تلاش داریم در مورد دیگر محصولات مشابه که گاهی دچار نوسانات شدید قیمتی می شوند نیز ورود پیدا کنیم.

اپلیکیشن زیست اپ

زیست اپ

 

فرهنگ سازی به کمک مبلغان حوزوی

دیگر ویژگی این مجموعه، توجه شان به موضوع فرهنگ سازی و آن هم به کمک مبلغان حوزه است. در حال حاضر به جز بخش مرکزی شهر نجف آباد، نزدیک به ۱۰ نفر از خانم های حوزوی به منازل شهروندان مراجعه کرده و ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت کاهش تولید زباله، مزایای استفاده از اپلیکیشن زیست اپ را هم تشریح می کنند.

امید عاشقی از برنامه ریزی برای اجرای ویژه برنامه هایی در سطح مدارس شهرستان می گوید و معتقد است: تاکید ویژه ای برای کار فرهنگی روی کودکان و نوجوانان داریم و اعتقاد داریم با کار ریشه ای می توانیم در آینده ای نزدیک بازیافت کمتر از ۵درصد پسماندها در ایران را به عدد کشورهایی مانند آلمان با ۹۰ درصد بازیافت رسانده و طبیعت مان را از خطر جدی نابودی دور کنیم.

عاشقی ادامه می دهد: در حال حاضر بسیاری از شهروندان انگیزه ای برای جداسازی پسماندهای خشک ندارند ولی با امتیازات خاصی که در بستر این اپلیکیشن ارائه می شود، شاهد تشویق اقشار مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان به این موضوع هستیم و این امر در نهایت به کاهش اختلاط پسماندهای خشک و تر و تولید کمتر زباله منجر خواهد شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر پسماندهای خانگی طبق برنامه زمانبندی به صورت یک روز در میان جمع آوری می شود ولی بسیاری از شهروندان متاسفانه زباله خود را که با مخلوط شدن مواد بازیافتی حجم زیادی نیز پیدا کرده را به دلیل مشکلات خاص نگهداری در منزل، به صورت روزانه و خارج از برنامه بیرون می گذارند که این موضوع هزینه قابل توجهی روی دست شهرداری برای جمع آوری مجدد این زباله ها می گذارد.

این مجموعه پیشنهاداتی را هم به شهرداری ارائه داده که طبق آن امتیاز شهروندان در اپلیکیشن از بابت تحویل پسماند، امکان احتساب به عنوان هزینه عوارض سالیانه را هم خواهد داشت.

اپلیکیشن زیست اپ

امید عاشقی

 

فعالیت با تمامی مجوزهای لازم

تیم برنامه نویس اپلیکیشن فعالیت خود را از یکی از مناطق تهران شروع کردند تا طی بازه زمانی که برای رصد نقاط قوت و ضعف خود تعیین کرده بودند، هر مجوزی که احتمالا در طول مسیر فعالیت به آن نیاز پیدا می کنند را اخذ نمایند به طوری که این مجموعه در حال حاضر تمامی مجوزهای قانونی از دستگاه های مربوطه را گرفته و می تواند در هر نقطه ای از کشور فعالیت کند.

البته در نجف آباد شرایط مقداری فرق دارد و این مجموعه برای مقطع کوتاهی با مشکلات خاصی مواجه شد ولی در حال حاضر با رایزنی های صورت گرفته، موانع برطرف شده و کار به روال قبل خود بازگشته است. مدیریت شعبه نجف آباد اعتقاد دارد که اگر بتوانند کار را در کل شهرستان به خوبی جا بیاندازند، در دیگر شهرها مشکل خاصی از لحاظ توسعه فعالیت نخواهند داشت.

در حال حاضر این اپلیکیشن خاص در روستاهای اطراف نجف آباد نیز مشتریان پر و پا قرصی پیدا کرده و برخی شهروندان نیز که به دلایل مختلف امکان استفاده از اپ را ندارند، به صورت تلفنی مشترک شده یا پسماندها را به شکل حضوری تحویل می دهند. مذاکرات و پیگیری هایی نیز برای فعال شدن در شهرهای اطراف و حتی کشورهای همسایه از جمله عراق به ویژه در مراسم پیاده روی اربعین در حال انجام است.

بازیافت

زیست اپ

تبدیل زباله به عمل خیر

مشتریان اپلیکیشن که در اصطلاح «زیست یار» خوانده می شوند، در قبال تحویل پسماند گزینه های مختلفی دارند. می توانند گل کاکتوس یا کیسه های پلاستیکی با مواد درجه اول بگیرند یا سراغ فروشگاه اپ بروند. در این فروشگاه اقلامی مانند شارژ سیم کارت و شارژ اینترنت در نظر گرفته شده و علاوه بر آن امکان مشارکت در امور خیریه مانند تهیه جهیزیه و خرید ویلچر نیز فراهم است. اپلیکیشن نیز متعهد است تمامی فعالیت های خیریه که از محل کمک های مردمی انجام می دهد را به صورت شفاف اطلاع رسانی کند. این امکان نیز وجود دارد که پرداختی ساکنان هر شهر برای نیازمندان همان منطقه به مصرف برسد.

امید عاشقی مدیر اجرایی زیست اپ در شهرستان نجف آباد می گوید: تلاش داریم کارمان را با حداکثر تعامل و همکاری ممکن با ارگان های مرتبط به پیش ببریم به طوری که وقتی در خصوص جمع آوری نان خشک، دغدغه مصرف آن توسط دام وجود دارد، ما نان ها را تبدیل به کود آلی می کنیم.

عاشقی که فوق دیپلم کامپیوتر دارد، از جمع آوری بازیافتی های بی مشتری می گوید و ادامه می دهد: چیزهایی مثل شیشه و پارچه را در انباری دپو می کنیم که در تناژ بالا امکان عرضه آن را به مشتریانی در سطح کشور داشته باشیم. هیچ پسماند خشکی وجود ندارد که قابل بازیافت و بازگشت به چرخه مصرف نباشد.

این جوان که با همکاری چند نفر از دوستانش این بستر کارآفرینی را فراهم کرده اند، در پایان صحبت هایش گفت: در حال حاضر در شروع کار هستیم و ارزش پسماند تحویلی کفاف هزینه های جاری و پرسنلی ما که طبق اداره کار حقوق و بیمه دارند را نمی دهد ولی این خطری است که با گرو گذاشتن  تمام دارایی مان کرده ایم و امیدواریم با استقبال بیشتر مردم و همکاری دستگاه های مربوطه به نتیجه مطلوب برسیم.

بازیافت پسماند

امید عاشقی

پسماند بازیافتی

زیست اپ

نجف آباد نیوز