فاضلاب در نجف آباد همچنان اختیاری است
فاضلاب در نجف آباد همچنان اختیاری است
نزدیک به شش سال از احیاء مجدد پروژه عظیم احداث شبکه جمع آوری فاضلاب نجف آباد با مشارکت مستقیم مردم می گذرد و این طرح تاکنون فراز و نشیب های زیادی داشته است. در این میان موضوع «اختیار» یا «اجبار» در استفاده از انشعاب فاضلاب، همچنان مورد توجه شهروندان است.

فاضلاب در نجف آباد همچنان اختیاری است

نزدیک به شش سال از احیاء مجدد پروژه عظیم احداث شبکه جمع آوری فاضلاب نجف آباد با مشارکت مستقیم مردم می گذرد و این طرح تاکنون فراز و نشیب های زیادی داشته است. در این میان موضوع «اختیار» یا «اجبار» در استفاده از انشعاب فاضلاب، همچنان مورد توجه شهروندان است.

طی روزهای اخیر، اشخاصی با مراجعه به خانه شهروندان و تحویل یک برگه که روی آن کد شناسایی واحد مسکونی درج شده، از لزوم مراجعه هر چه سریعتر به اداره آب و فاضلاب به منظور پرداخت هزینه انشعاب فاضلاب سخن می گویند.

در این میان اگر از مشخص نبودن هویت این افراد برای شهروندان و استفاده نکردن آن ها از لباس های متحد الشکل بگذریم، باید به این نکته اشاره کرد که موضوع اجباری بودن استفاده از انشعاب فاضلاب و تهدید قطع آب در صورت عدم اتصال به شبکه، به صورت کاملا شفاهی به شهروندان ابلاغ می شود و هیچ گونه برگه مکتوبی که عنوان اجباری بودن در آن ذکر شده باشد، به مشترکان ارائه نمی گردد.

دیگر موضوع قابل توجه در این مساله، زمان اجرای آن در روزهای پایانی سال و چند هفته مانده به برگزاری انتخابات است که می تواند تبعات اجتماعی خاص همچون ناراضی تراشی در بین مردم را به دنبال داشته باشد. این در حالی است که چهار سال قبل و در آستانه انتخابات مجلس دهم، با تصمیم شورای تامین شهرستان استفاده از انشعاب فاضلاب از حالت اجباری به اختیاری تغییر وضعیت داده بود.

از طرف دیگر مسئولان آبفای شهرستان معتقدند که طبق قانون هر مشترکی که از آب استفاده می کند، در صورت اجرای شبکه فاضلاب بایستی انشعاب فاضلاب هم خریداری کند و بدون این کار، امکان توسعه بیشتر شبکه در سطح شهر وجود نخواهد داشت.

در همین خصوص تلاش کردیم با مسئولان آبفای شهرستان نیز مصاحبه ای داشته باشیم ولی تا لحظه انتشار این خبر، چنین امکانی فراهم نشد.

فاضلاب نجف آباد

فاضلاب نجف آباد

ابوترابی مبدع و محور اصلی احیاء پروژه فاضلاب نجف آباد پس از دو دهه توقف محسوب می شود، در گفت و گویی تلفنی با خبرنگار ما اظهار داشت: این که مسئولان آبفا از الزام قانون می گویند، حرف درستی است ولی در همین قانون هم گفته شده که در صورت مشترک مستقیم شهروندان در اجرای طرح، دولت بایستی آن ها را در پروژه سهامدار کرده و سود سهام را به صورت کسر از هزینه دفع فاضلاب در قبوض صادره، اعمال کند.

او بیان می دارد: نمی شود بخشی از قانون را دید و قسمتی را ندید. شخصا به عنوان یک حقوقدان موضوع را پیگیری کرده و در حال حاضر شکایتی را با پیگیری یکی از وکلای خوب در دستگاه قضایی مطرح کرده ایم تا موضوع سهامدار شدن برطرف شود ولی تا تحقق این موضوع که احتمالا طولانی مدت خواهد بود، موضوع واگذاری انشعاب فاضلاب با توجه به تصمیم شورای تامین شهرستان بایستی به صورت اختیاری ادامه پیدا کند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطر نشان می کند: البته مسئولان آبفای شهرستان به بنده قول داده اند که انشعاب آب شهروندی را بابت عدم خرید انشعاب فاضلاب قطع نکنند و به نظرم اگر تهدید به قطع آب مطرح می شود، تنها در حد حرف باشد و به مقام اجرا نرسد. البته در مورد خانه های نوساز این اجبار وجود دارد و انشعاب آب و فاضلاب همزمان فروخته می شوند.

نماینده دوره های نهم و دهم مجلس همچنین اظهار داشت: البته خرید انشعاب فاضلاب مزایای متعددی برای شهروندان دارد که از جمله آن ها می توان به رشد ارزش معاملاتی منزل مسکونی یا واحد تجاری، جلوگیری از آلوده شدن آب های زیرزمینی، هزینه کمتر و پرداخت اقساطی در مقایسه با حفر چند حلقه چاه و بازگشت پساب فاضلاب تولیدی به چرخه مصرف فضای سبز شهر اشاره کرد.

ابوترابی در خصوص روند پیشرفت پروژه نیز معتقد است: تاکنون برای اجرای این طرح بیش از ۴۰ میلیارد تومان از دولت اعتبار جذب شده و این در حالی است که مجموع پرداختی های شهروندان به حدود ۱۰ میلیارد تومان بالغ می شود.

وی با اشاره به اختصاص ۱۲۰ لیتر در ثانیه از پساب تصفیه خانه فاضلاب به آبیاری فضای سبز شهر نجف آباد برای بازه زمانی ۳۰ ساله می گوید: این طرح در طول هفده سالی که با محوریت بودجه های دولتی دنبال می شد، تنها ۲۶ کیلومتر پیشرفت داشت ولی در چهار سال اخیر بیش از ۲۶۰ کیلومتر از شبکه عملیاتی شده و در کنار بهره برداری از تصفیه خانه، نزدیک به ۱۶ هزار انشعاب نیز واگذار شده است.

نماینده مردم در مجلس ادامه می دهد: شبکه فاضلاب طبق همین الگو در شهرهای دهق، تیران و کرون نیز اجرا شده و در علویجه، گلدشت و کهریزسنگ نیز شاهد انجام اقدامات اولیه در این خصوص هستیم. میزان موفقیت این طرح در حدی بود که وزارت نیرو آن را به عنوان یک الگوی کشوری مطرح کرده و تاکنون مدیران بسیاری از شهرهای کشور از مراحل مختلف آن بازدید داشته اند.

ابوالفضل ابوترابی

ابوالفضل ابوترابی

فاضلاب در نجف آباد همچنان اختیاری است