معرفی غرفه های ۳۰ گانه نمایشگاه اجلاسیه ملی شهدا در نجف آباد
معرفی غرفه های ۳۰ گانه نمایشگاه اجلاسیه ملی شهدا در نجف آباد

از جمله بخش های مهم اجلاسیه ملی شهدا که از ۲۹ مهر ماه رسما آغاز به کار خواهد کرد، مجموعه غرفه های نمایشگاهی این مجموعه است که بیست و یک غرفه از آن توسط نیروهای لشگر زرهی ۸ نجف اشرف و بقیه توسط ادارات و دیگر مجموعه های فعال طراحی و اجرا شده اند. سیف […]

از جمله بخش های مهم اجلاسیه ملی شهدا که از ۲۹ مهر ماه رسما آغاز به کار خواهد کرد، مجموعه غرفه های نمایشگاهی این مجموعه است که بیست و یک غرفه از آن توسط نیروهای لشگر زرهی ۸ نجف اشرف و بقیه توسط ادارات و دیگر مجموعه های فعال طراحی و اجرا شده اند.

سیف اله رشید زاده مسئول کمیته مهندسی یادمان ها و نمایشگاه اجلاسیه ملی شهدا در خصوص ویژگی های این غرفه های توضیحاتی را ارائه کرد که درادامه می توانید،مشروح این توضیحات را مطالعه کنید.

این نمایشگاه که در مجموع با شعار ” نیم قرن حضور پرشکوه و حماسه آفرین ولایی نجف آباد” در یک ماه آینده آماده بازدید علاقه مندان خواهد بود نجف آباد را در سه مقطع پیش از انقلاب به ویژه با تشریح پیشینه تاریخی آن،مقطع پیروزی انقلاب اسلامی و سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ایام دفاع مقدس به صورت خلاصه به نمایش در آورده است.

 

نجف آباد قبل از انقلاب

شهر نجف آباد که بر اساس نقشه و طرح شیخ بهایی نزدیک به چهارصد سال قبل پایه گذاری شد،درحال حاضر دارای آثار تاریخی متعدد و شاخص در کنار شخصیت های علمی،فرهنگی و مذهبی زیادی است که در اولین غرفه نمایشگاه این ویژگی های با استفاده از شیوه های مختلف بیان شده است.

آیت اله سید هاشم آیت نجف آبادی جد مادری مقام معظم رهبری از جمله عالمان دینی نجف آباد است که در این غرفه به صورت ویژه به شخصیتش پرداخته شده است.

 

نجف آباد در مقطع پیروزی انقلاب اسلامی

در این غرفه مهمترین وقایع و اتفاقات روی داده در مقطع پیروزی انقلاب مانند حوادث ۱۱ و ۱۲ محرم سال ۵۷ که طی آن ماموران ساواک با همراهی تعدادی از اراذل و اوباش به منازل افراد شاخص شهر،بازار و برخی نقاط دیگر حمله کردند به صورت تصویری به نمایش در آمده است.

در این غرفه که یکی از طولانی ترین نمونه های موجود در نمایشگاه هم محسوب می شود، ۳۷ شهید نجف آباد در دوران انقلاب نیز معرفی می شوند. از نکات قابل توجه این بخش معرفی دوازده شهید این دوران است که پس از شهادت به دلیل خفقان حاکم و اقدامات ساواک در مکانهایی مانند مساجد،حسینیه ها و دیگر نقاط به خاک سپرده شده اند.

 

نجف آباد در آستانه شروع جنگ تحمیلی

با توجه به نقش مهم و تاثیر گذار نجف آباد در اولین سالهای پیروزی انقلاب اسلامی و تا پیش از آغاز رسمی جنگ تحمیلی در غائله هایی مانند کردستان که با تقدیم نزدیک به ۱۱۷ شهید در یک بازه زمانی ۲ ساله نیز همراه بوده،یک غرفه به صورت ویژه به حوادث و نقش این شهر در این شرایط خاص می پردازد.

در این غرفه تلاش شده تا بازسازی نزدیک به واقعیت فضای خاص کردستان اقداماتی مانند طراحی چشمه سارها و حتی تعبیه سیستم برودتی جهت هر چه ملموس تر شدن این شرایط صورت گیرد.

لازم به ذکر است که در این مقطع حساس از انقلاب رزمندگان نجف آباد به دلیل شایستگی ها و لیاقت هایی که از خود نشان داده بودند توانستند در جایگاه های بحرانی مانند فرماندهی محور دیوان دره به خوبی ایفای نقش کنند.

 

“آنگاه که جنگ شروع شد”

نجف آباد در اولین روزها و هفته های آغاز دفاع مقدس نیز دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی از نظر اعزام اولین نیروهای مدافع به جبهه ها و حضور در خطوط مختلف پدافندی بوده که در این غرفه این موارد تا حدودی برای بازدید کنندگان تشریح می شود.

در این بخش همچنین به وضعیت و حال و هوای داخل شهر نجف آباد و خیزشی که مردم در حمایت از دفاع رزمندگان در خطوط مقدم انجام دادند در کنار سرگذشت اولین گروه های اعزامی از مدافعین شهر به جنگ پرداخته می شود.

گروه ۱۸ نفره شهید حیدرعلی طالب معروف به استاد میرزا، جزء اولین افرادی بودند که پس از آموزشهای فشرده نظامی، باحضور در جبهه شوش و به کمک تعداد دیگری از رزمندگان به خوبی تک عراقی ها را دفع و تا سه ماه نیز در این محور به مقاومت ادامه می دهند تا بالاخره در یکی از پاتک های عراق به شهادت می رسد.

دومین گروه اعزامی از نجف آباد نیز یاران شهید سروان صفری فرمانده وقت شهربانی نجف آباد به شمار می آیند که با سازماندهی و کمک مبارزانی چون شهید محمد منتظری و حاج آقا نادی پس از سنگین ترین دوره های آموزشی کوتاه مدت، در جبهه ذوالفقاریه آبادان به دفاع از مرز و بوم کشور خود مشغول می شوند.

از دیگر موارد قابل مشاهده در این غرفه می توان به انعکاس نحوه پشتیبانی مردم عادی و زنان نجف آباد از جبهه های جنگ در نقاط شاخصی مانند حسنیه نصیر در اموری مانند بسته بندی مواد غذایی و دوخت و دوز لباس رزمندگان اشاره کرد.

نقش سازمانهایی مانند هلال احمر در امر درمان و مداوای مجروحان،آموزش های نظامی که در محل فعلی پارک شهربازی نجف آباد انجام میشد و تشییع جنازه پاسدار شهید جعفری به عنوان اولین تشییع جنازه شهید جنگ تحمیلی در نجف آباد که در فارسیات آبادان شهید شد هم دراین بخش قابل مشاهده خواهند بود.

البته رزمندگان نجف آبادی تا پیش از تشکیل رسمی تیپ نجف در پانزدهم آذرماه سال هزار و سیصد و شصت، بلا تکلیف باقی نمانده بودند و در ۱۰ جبهه و نقطه مختلف در قالب تیپ های و نیروهای دیگری مشغول دفاع از این آب و خاک بودند که از جمله شاخص ترین آنها می توان به کردستان،مریوان، سرپل ذهاب،جزیره مینو، فارسیات و نصار آبادان،ذوالفقاریه،فیاضیه و بستان اشاره کرد.

دیگر گروه شاخصی که در این مقطع حساس از دفاع مقدس جانانه و بدون کمترین امکانات به کمک رزمندگان شتافتند بدون شک جهادگران این شهرستان بودند که در اقدامی متهورانه برای خود گردان زرهی تاسیس کرده بودند و همین موضوع در آینده زمینه ساز تشکیل چنین نیرویی در سپاه شد.

این مجموعه با حضور شیرمردانی مانند شهیدان حجتی،قادری،حری،مصطفایی و بی ریایی ضمن حضور فعال در مباحث رزمی – مهندسی به تنهایی کار چندین استان کشور را عهده دار شده بودند وتوانستند نقاط درخشان فراموش نشدنی را در کارنامه این دیار به ثبت برسانند.

 

 

تیپ و لشگر ۸ نجف اشرف در ۲۲ عملیات بزرگ

در این غرفه با استفاده ماکت و نمایش کالک های مربوطه،نقش،چگونگی عملکرد و مسیر اقدامات تیپ و لشگر زرهی همیشه پیروز ۸ نجف اشرف در ۲۲ عملیات بزرگ به خوبی تشریح شده است.

 

ورودی بهشت فتح المبین

در این بخش نقش تاثیر گذار و غیر قابل انکار رزمندگان لشگر زرهی ۸ نجف اشرف در پیروزی عملیات فتح المبین به شیوه های مختلف به نمایش در آمده است.

 

ورودی بهشت بیت المقدس

این غرفه هم مشابه آنچه که در مورد غرفه قبلی اتفاق افتاد به تشریح مهمترین تاثیرات این نیروی زرهی همیشه پیروز در عملیات بیت المقدس و آزاد سازی خرمشهر در چهار مرحله مختلف می پردازد.

 

غرفه اسناد دفاع مقدس

نمایش اسناد دفاعی و مدارک مختلف مربوط به سالهای دفاع مقدس و فعالیت های رزمندگان این شهر، به صورت تدوین و طبقه بندی شده نیز در این قسمت مورد توجه قرار گرفته است.

 

غرفه بنیاد شهید

انجام یک کار مقایسه ای مستند بین آمار شهدا و ایثارگران نجف آباد با دیگر شهر ها و حتی استان های کشور در قالب های زیبا و چشم نواز در کنار بخش هایی از سبک زندگی آزادگان و جانبازان بخش های شاخص این غرفه را تشکیل می دهند.

 

ایستگاه صلواتی

با توجه به ضرورت تنوع در غرفه های نمایشگاه و رفع خستگی بازدید کنندگان در غربی ترین نقطه میدان نمایشگاه نیز یک ایستگاه صلواتی که مواردی مانند آش رشته و چای را بین بازدید کنندگان توزیع می کند در نظر گرفته شده و همزمان با استراحت افراد کلیپ های تصویری مانند حضور رهبر معظم انقلاب در لشگر زرهی ۸ نجف اشرف برای علاقه مندان پخش می شود.

 

غرفه عکس های ناب

با توجه به وجود تصاویر مختلف و متنوع از حضور و حماسه آفرینی رزمندگان نجف آباد در عرصه های مختلف این بخش از نمایشگاه به تصاویر نابی اختصاص پیدا کرده که از بین هزاران عکس های دریافتی از محل فراخوان های اعلام شده، به کنگره سرداران و ۲۵۰۰ شهید نجف آباد رسیده است.

 

نقاشی کودکان

برای افرادی هم که همراه با کودکان خود به این نمایشگاه آمده اند فضای خاصی به منظور نقاشی و تفریح کودکان اختصاص پیدا کرده است.

 

غرفه عکس یادگاری

در این بخش با استقرار تعدادی از ادوات مختلف نظامی، برای علاقه مندان به داشتن عکس یادگاری با چنین وسایلی فرصت خوبی فراهم شده است.

 

سنگر سازان بی سنگر

جهاد سازندگی نجف آباد نیز با اقدامات متهورانه و بی نظیر خود در جبهه های مختلف بدون شک یکی از شاخص ترین مجموعه هایی است که در این نمایشگاه عملکرد آن به نمایش در آمده است. جهاد این شهرستان در کنار انجام اقدامات منحصر به فردی مانند راه اندازی گردان زرهی برای اولین بار در جنگ،بیش از ۲۲۰ شهید را نیز تقدیم نظام اسلامی کرده است.

 

۸۶ سردار شهید نجف آباد

در این غرفه در کنار معرفی شهدای شاخص و کشوری این دیار مانند شهیدان کاظمی،یزدانی،محمد منتظری،سید حسن آیت، با استفاده از سیستم نور و دیگر تجهیزات روز، زندگی،وصیت نامه و دیگر موارد مربوط به هشتاد وشش سردار شاخص این دیار معرفی شده اند.

نجف آباد و ۱۱۲ طلبه شهید

با استفاده از کارهای حجمی و شیوه های نو در این غرفه ضمن معرفی و بیان مسئولیت ۱۱۲ طلبه شهید شهر در رده های نظامی خود به مسئولیت آنها در زمان شهادت نیز اشاره شده است.

 

شهدای آموزش و پرورش

از دیگر قسمت های نمایشگاه اجلاسیه ملی شهدا می توان به غرفه شهدای فرهنگی که بزرگوارانی مانند شهدای دانش آموز،معلمان ودیگر اقشار مرتبط را شامل می شود اشاره کرد که در آن اداره آموزش و پرورش شهرستان با محوریت هنرستان شهید ابوترابی، غرفه ای را در ۱۴۴ متر مربع به نمایش گذاشته است.

نجف آباد در طول سالهای انقلاب و دفاع مقدس بیش از ۷۱۴ دانش آموز،پنجاه و یک معلم و ۷۲ دانشجوی شهید را تقدیم کرده که در میان تعلق ۲۴۳ شهید به دبیرستان شهید محمد منتظری به عنوان شهیدستان این شهر،یکی از آمارهای کم نظیر در کشور به شمار می آید.

 

غرفه خواهران

تعدادی از خواهران بسیجی فعال شهرستان با کار شبانه روزی طی هفته های اخیر در غرفه ای به تشریح مصادیق تهاجم فرهنگی، نقش زنان در دفاع مقدس، عملکرد زنان مسلمانان در صحنه های مختلف از صدر اسلام تاکنون به همراه بازسازی صحنه های مختلف مربوط به این موضوعات در کنار صحنه هایی از دفاع خواهران مسلمانان از ارزشهای دینی و مهمترین آسیب های وارده به جامعه زنان بر اثر تهاجم گسترده فرهنگی و اعتقادی دشمنان پرداخته اند.

 

فرقه های جدید الظهور و ضاله

با توجه به افزایش فشار دشمنان در عرصه فرهنگی و گسترش روز افزون مباحثی مانند فرقه های شیطان پرستی،بهائیت،تکفیری ها و موضوعات جدیدی با عنوان عمامه های انگلیسی، در این غرفه این موارد با استفاده از شیوه های مختلف مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گرفته اند.

 

دجال واره

موضوع حضور مهمان ناخوانده ای به نام ماهواره بر سر سفره برخی از خانواده های ایرانی به یکی از پر بحث ترین مباحث جاری جامعه تبدیل شده به طوریکه در یکی از غرفه های نمایشگاه اجلاسیه ملی شهدا نیز به اثرات تخریبی این ابزار، نقش آن در تشدید فروپاشی خانواده ها،ترویج ابتذال و دیگر آسیب های مرتبط در قالب بیان آمار و کلیپ های تصویری و مستند مختلف این بحث نیز مطرح شده است.

 

با ولایت

در آخرین غرفه سرپوشیده این مجموعه نمایشگاهی،بخشی هم به نقش ولایت و مقام معظم رهبری در جریانات مختلف و توطئه های پس از انقلاب و به ویژه در زمان تصدی مسئولیت رهبری انقلاب پرداخته شده است.

آسیب شناسی انقلاب های سالهای اخیر کشور های منطقه که از آنها به عنوان بیداری اسلامی نام برده می شود و بررسی علل شکست و منحرف شدن آنها به دلیل نبود یک رهبری واحد و مقتدر در راس آن نیز در این بخش مورد توجه قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که در تمامی این غرفه ها تلاش شده تا جمله کلیدی مقام معظم رهبری با عنوان ” دفاع همچنان باقی است” به صورت های مختلف مطرح شود و بر این نکته که دفاع در صحنه های مختلف دیگر مانند حوزه فرهنگ و هنر با شدت و قدرت بیشتری باید ادامه داشته باشد تاکید شود.

 

میدان مین

در اولین غرفه از مجموعه روباز نمایشگاهی اجلاسیه بازدید کنندگان می توانند از نزدیک با انواع میدان مین و تله های انفجاری مورد استفاده عراق بر علیه نیروهای ایرانی آشنا شوند.

 

مواضع دفاعی

خاکریز های دو جداره و انواع مواضع دفاعی مختلفی که در عملیات های مختلف و شرایط مختلف دشمن در برابر نیروهای ایرانی تعبیه می کردند نیز در این غرفه با همت نیروهای لشگر زرهی ۸ نجف اشرف بازسازی و آماده بازدید علاقه مندان شده است.

 

ادوات زرهی و توپخانه

با توجه به نقش تجهیزات زرهی و دیگر ادوات مرتبط در ماموریت های مختلف و همیشه پیروز لشگر زرهی ۸ نجف اشرف با اقدامات صورت گرفته، تعدادی از این وسایل در غرفه ادوات زرهی و توپخانه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

 

ادوات پدافندی

مجموعه ای متنوع از اداوات مختلف پدافندی نیز برای بازدید علاقه مندان در این بخش فراهم شده است.

 

آب راههای جزیره مجنون

ازجالب ترین بخش های نمایشگاه اجلاسیه که به دنبال یک کار گسترده و سنگین مهندسی در طول ماهها کار شبانه روزی فراهم شده باید به این غرفه اشاره کرد. در این بخش حداکثر تلاش ممکن به منظور باز سازی نمونه هایی از پل های خیبری و دیگر سازه های شکل گرفته در چنین عملیات هایی بازسازی شوند.

اجرای تعدادی عملیات آبی – خاکی در حوضچه های آب ساخته شده و تلاش برای نزدیک تر شدن فضای موجود به حالت طبیعی و اصلی آن دیگر اقدامات صورت گرفته دراین بخش را تشکیل می دهند.

 

منطقه عملیاتی کربلای ۵

این عملیات با توجه به اهداف تعیین شده،حجم تلفات وارد شده به دشمن و اهمیت استراتژیک منطقه از جمله شاخص ترین عملیات های سالهای دفاع مقدس به شمار می آید که لشگر زرهی و همیشه پیروز ۸ نجف اشرف نیز مانند دیگر صحنه های نبرد حق برعلیه باطل نقش محوری در آن داشته است.

در این غرفه تعدادی از مواضع دفاعی ایجاد شده از سوی دشمن در این منطقه مانند سنگر های نونی،آبگرفتگی های تشکیل شده و موانع بی سابقه بازسازی شده اند.

 

جنگ نوین

تشریح مباحث مربوط به حملات غیر متعارف عراق برعلیه ایران و به کارگیری انواع سلاح ممنوعه شیمیایی و میکروبی در کنار نمونه هایی از مصدومیت های به وجود آمده بر اثر آن و بیان سختی و مشقات جانبازان مجروح شده بر اثر این حملات و چگونگی امداد رسانی به چنین مصدومانی بخش های اصلی این غرفه را تشکیل می دهند.

 

پست امداد به مجروحین

با کمک گردان بهداری لشگر زرهی ۸ نجف اشرف در این بخش نمونه ای از پست های امدادی شکل گرفته در دوران جنگ به همراه معرفی شهدای بهداری – رزمی وهلال احمر در حین انجام چنین ماموریت هایی بازسازی و آماده بازدید علاقه مندان شده است.

 

تفحص شهدا

بازدید کنندگان در این بخش می توانند ضمن آشنایی با تعدادی از شهدا جاوید الاثر شهرستان با سبک و سیاق کار گروه های تفحص شهدا در مناطق مختلف نیز آشنا شوند. در قسمتی از این غرفه نیز نمادهایی از قبور مطهر شهدای گمنام نیز بازسازی و در معرض دید علاقه مندان قرار داده شده است.

 

عرضه محصولات فرهنگی

آخرین غرفه این نمایشگاه نیز که در شرقی ترین بخش آن برپا شده، به نمایش محصولات و تولیدات مختلف فرهنگی هنری اختصاص پیدا کرده است. این بخش با مشارکت موسسه شهید کاظمی و مرکز گسترش فرهنگ کتابخوانی ن و القلم آماده بازدید شهروندان شده است.