مهمترین موضوع در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش تغییر نگاه جامعه به اقشار فرهنگی است
مهمترین موضوع در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش تغییر نگاه جامعه به اقشار فرهنگی است

وزیر آموزش و پرورش در دیدار با فرهنگیان نجف آباد مهمترین موضوع در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش تغییر نگاه جامعه به اقشار فرهنگی است خبرگزاری ایمنا: وزیر آموزش و پرورش گفت:به منظور حل مشکلات موجود در نظام آموزش و پرورش کشور با وجود تمامی مشکلات پیش رو چاره ای جز اجرای سند […]

وزیر آموزش و پرورش در دیدار با فرهنگیان نجف آباد

مهمترین موضوع در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش تغییر نگاه جامعه به اقشار فرهنگی است

خبرگزاری ایمنا: وزیر آموزش و پرورش گفت:به منظور حل مشکلات موجود در نظام آموزش و پرورش کشور با وجود تمامی مشکلات پیش رو چاره ای جز اجرای سند تحول بنیادین در این بخش نداریم که با اجرای کامل و دقیق آن جایگاه واقعی معلمین به صورت عملی در سطح جامعه شناخته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا دکتر حمید رضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش کشور که به منظور دیدار با مدیران مراکز آموزشی نجف آباد و تیران و کرون به این شهرستان سفر کرده بود با اعلام این مطلب افزود:« بنده انجام برخی اقدامات را در کوتاه مدت به منظور کاهش مشکلات معلمان مفید میدانم ولی حل اساسی این معضلات نیازمند انجام اقدامات اساسی و ریشه ای در این بخش با توجه به آموزه های دینی و ملی و شرایط موجود در قالب سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش است.»

حاجی بابایی در این جلسه که با حضور تعدادی از مسئولان شهرستان و به میزبانی سالن اجتماعات شهید چمران دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد برگزار شد در ادامه این طرح را غیر قابل مقایسه با دیگر برنامه های در دست اجرای دولت خواند و اضافه کرد:« این مجموعه به عنوان مهمترین بخش موثر در تربیت جامعه در حال حاضر نقش و جایگاه خود را در اذهان مسئولان و خانواده ها به خوبی پیدا کرده ولی هنوز در  عمل به جامعه معلمین ما به دید یک کارمند معمولی دولت نگاه میشود که این امر در بخش های مختلف باید  اصلاح شود.»

وی همچنین در خصوص اهداف تهیه و اجرای سند تحول بنیادین گفت:« در این طرح عظیم مواردی مانند انتخاب معلمین هر منطقه از بین ساکنین بومی به منظور بالا بردن کیفیت آموزش، ساماندهی افرادی که با عناوینی مانند حق التدریس،شرکتی و یا آموزشیار نهضت سواد آموزی با این مجموعه همکاری می کردند، فراهم کردن امکان نقد صحیح و منصفانه از عملکرد این وزارت در بخش های مختلف و هوشمند سازی مدارس در نظر گرفته شده که با توجه به شرایط موجود تا حدودی نیز این موارد اجرایی شده اند.»

هزینه های هوشمند سازی در هر منطقه از ادارات و کارخانجات صنعتی گرفته شود

وزیر آموزش و پرورش در بخشی از سخنان خود با اشاره به در نظر گرفته شدن بودجه چهل میلیارد تومانی به منظور هوشمند سازی تعدادی از مدارس بیان داشت:« با توجه به مشکلات بودجه ای که در حال حاضر با آن درگیر هستیم این موضوع در بسیاری از موارد با مشکلات جدی مواجه شده و بر طبق قانون مصوب دولت مدارس هر منطقه می توانند به منظور اجرای این طرح از دیگر ادارات دولتی و کارخانجات صنعتی شهرستان خود کمک بگیرند.»

حاجی بابایی در این جلسه بازدهی آموزش با بهره گیری از امکانات جدید را بیش از پنج برابر نسبت به شیوه های قدیمی خواند و اظهار داشت:«شکل تدریس سنتی در مدارس ما باید تغییر کند و لازمه این امر آشنایی تمامی معلمان و مسئولان مراکز آموزشی با روش های نوین تدریس و استفاده از فن آوری های روز دنیا در این بخش است که در صورت عدم تحقق این موضوع در سالهای آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.»

وی اهداف نظام آموزشی کشور را غیر متناسب با نیازهای جامعه دانست و ادامه داد:« میزان ساعات آموزش مصوب مراکز آموزشی مختلف ما نیز به هیچ وجه اصولی نیست به طوری که به عنوان مثال بالا بودن میزان این ساعات در هنرستان ها، مراکز موجود را تا حدود زیادی از اهداف اولیه خود دور کرده است که در همین زمینه طرح تعطیلی پنج شنبه های در راستای دادن امکان استراحت، مطالعه و تجدید قوا برای دانش آموزان و معلمان در کنار فراهم شدن شرایط لازم به منظور بهبود روابط خانوادگی در کشور اجرا شده است.»

درب مدارس را ببندید و در خانه استراحت کنید

حاجی بابایی در ادامه سخنرانی خود که نزدیک به دو ساعت نیز طول کشید عدم امکان پرداخت سرانه به بسیاری از مدارس را به دلیل مشکلات بودجه ای اجتناب ناپذیر دانست و بیان داشت:« بر طبق مصوبه دولت تمامی مدارس از پرداخت هزینه های مربوط به آب، برق، گاز و تلفن معاف شده اند و در صورتیکه اداره ای به دلیل بدهی این مراکز اقدام به قطع خدمات خود کند، مدیران می توانند مدارس را تعطیل کرده و در خانه به استراحت مشغول شوند.»

وی در همین خصوص با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با وزرای نفت و نیرو و ابلاغ رسمی این قانون به تمامی استان های کشور اضافه کرد:« متاسفانه در طول این سالها اگر منطقه ای به عنوان محروم و یا برخوردار شناخته شده، این امر همیشه ادامه پیدا کرده به طوریکه بسیاری از مناطق برخوردار به شهر های محروم تبدیل شده اند که خود تهران با توجه به قدمت نزدیک به پنجاه ساله مدارسش به عنوان شاهدی بر این مدعا به شمار می آید.»

پیشنهاد ساخت یادمان کشور در دبیرستان منتظری نجف آباد که بیش از دویست و پنجاه شهید را به انقلاب و دفاع مقدس تقدیم کرده در کنار مواردی مانند قول پرداخت اضافه کاری مدیران مدارس دولتی در ماه های آینده، استقبال خوب متقاضیان شرکت در آزمون سراسری کشور از دانشگاه فرهنگیان، لزوم شناخته شدن جایگاه معلمان به عنوان اعضای هیات علمی و نامیدن جامعه فرهنگیان کشور به عنوان نقطه ثقل نظام بخشهای دیگری از سخنان وزیر آموزش و پرورش را در این جلسه تشکیل می داد.

در بخش دیگری از این برنامه خاکی به عنوان نماینده معلمان شهرستان های نجف آباد و تیران و کرون به بیان مشکلات و دیدگاه های این جامعه پرداخت که مشکلات به وجود آمده به دلیل عدم واریز سرانه مدارس، لزوم حذف و کاهش تعداد ساعات درسی با توجه به تعطیلی پنج شنبه های مدارس، فرسوده بودن محیط های آموزشی، تاکید بر رعایت تعداد دانش آموزان هر کلاس بین بیست تا بیست و دو نفر و در نظر گرفتن شرایط محیطی وفرهنگی  خاص هر منطقه در تدوین  کتب درسی به عنوان بخشی از انتظارات جامعه معلمین شهرستان مطرح شدند.