ترجمه معالم‏المدرستين (جلد دوم )

سيّد مرتضى عسكرى
مترجم : محمّد جواد كرمى

- ۱ -


فصل سوم

ديدگاه مكتب اهل‏البيت(ع) درباره «امامت»

* اهتمام رسول‏خدا(ص) به امر تعيين «اولى الامر» پس از خود.
* وصى پيامبر(ص) و وزير و ولىّ عهد و خليفه پس از او.
* مكتب خلفا و تلاش بسيار در كتمان اخبار وصيت.
* بررسى عملكرد مكتب خلفا با نصوص سنت رسول‏خدا(ص) كه مخالف خط آنهاست.
* انتشار اخبار «سيف‏بن عمر» از تاريخ طبرى به ديگر كتب تاريخى و علت آن.
* نصوص باقى مانده از رسول‏خدا(ص) درباره حكومت پس از خود.
* همگونى تعيين وصى در اين امت با تعيين وصى در امت موسى.
* ولايت و اولى الامر در قرآن كريم.
* امامان اهل‏البيت، على و فرزندان او، سيره و سنت رسول‏خدا(ص) را تبليغ مى‏كنند.

<"3">مقدمه

در بحث پيش ديدگاه «مكتب خلفا» و دلايل ايشان درباره «امامت» را يادآور شديم. امّا پيروان «مكتب اهل‏البيت» مى‏گويند: «امامِ پس از پيامبر بايد از جرم و گناه معصوم و از سوى خدا منصوب بوده و پيامبر(ص) با نص صريح او را معرفى كرده باشد.» چنانكه خداى متعال به خليل خود ابراهيم(ع) فرمود:
«انّى جاعلك للناس اماما قال و من ذريّتى قال لا ينال عهدى الظّالمين» [1] «من تو را امام قرار مى‏دهم. گفت: از ذريه‏ام نيز، فرمود: عهد من به ستمكاران نمى‏رسد.»
پس، امامت عهد و پيمانى الهى است كه خداوند پيامبرش را از آن آگاه مى‏كند. همانگونه كه از ديگر اوامر و احكام خود باخبرش مى‏سازد. و عهد امامتِ خدائى به ستمكار نمى‏رسد. و آنكه متّصف به ظلم و ستم درباره خود و ديگران نباشد، معصوم است.
بنابراين، امامت عهد و تعيينى از سوى خداست كه رسول‏خدا تنها آن را تبليغ مى‏كند و لازمه آن عصمت است و اين دو شرط در امامان اهل‏البيت(ع) محقق و ثابت است چنانكه شرح و بيان آن مى‏آيد.

<"4">عصمت اهل‏البيت(ع)

خداوند سبحان در قرآن كريم خبر داده كه «اهل‏البيت» ـ يعنى: محمد و على و فاطمه و حسن و حسين صلوات اللّه‏ عليهم ـ از همه گناهان معصوم و مبرّا هستند. چنانكه فرموده:
«انّما يريد اللّه‏ ليذهب عنكم الرجس اهل‏البيت و يطّهركم تطهيرا» [2]
«همانا خداوند اراده فرموده تا رجس و پليدى را از شما «اهل‏البيت» بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند».
شأن نزول اين آيه و اقدام عملى رسول‏خدا(ص)
عبداللّه‏بن جعفربن ابيطالب روايت كند و گويد: [3] «رسول‏خدا(ص) هنگامى كه
ديد رحمت الهى فرود مى‏آيد فرمود: «نزد من بخوانيد، نزد من بخوانيد» صفيّه [4] گفت: «يا رسول‏اللّه‏! چه كس را؟» فرمود: «اهل‏بيتم: على و فاطمه و حسن و حسين [5] را» آنها را به نزدش آوردند و پيامبر(ص) كساى خود را برويشان افكند و
سپس دستانش را به سوى آسمان بالا برد و عرض كرد: «خداوندا! اينان آل منند، پس بر محمّد و آل محمّد صلوات فرست» كه در اين هنگام خداى عزّوجلّ اين آيه را نازل فرمود:«انّما يريد اللّه‏ ليذهب...»
ودر روايت «ام المؤمنين عايشه [6] » گويد: «آن كساء از پشم سياه و منقوش بود».
و در روايت «واثله‏بن اسقع» صحابى گويد: «رسول‏خدا(ص) على و فاطمه را نزديك آورد و فراروى خود نشانيد و حسن و حسين هر يك را بر ران خود...» ـ تا آخر حديث. [7]
و در روايت «امّ المؤمنين ام سلمه» گويد: «آيه:«انّما يريد اللّه‏ ليذهب»در خانه من نازل شد. و در آن خانه هفت نفر حضور داشتند: جبرئيل و ميكائيل و على و فاطمه و حسن و حسين، و من جلوى در بودم و گفتم: «يا رسول‏اللّه‏! آيا من از اهل‏البيت نيستم؟» فرمود: «تو بر مسير خيرى، تو از زنان پيامبرى» [8]
شأن نزول آيه تطهير را علاوه بر آنها كه نام برديم، افراد زير نيز روايت كرده‏اند:
1 ـ عبداللّه‏بن عباس. [9]
2 ـ عمربن ابى‏سلمه [10] ربيب و ناپسرى پيامبر(ص).
3 ـ ابوسعيد خدرى. [11]
4 ـ سعدبن ابى‏وقاص. [12]
5 ـ انس‏بن مالك [13] و ديگران. [14]
همچنين امام حسن(ع) بر روى منبر [15] و امام على‏بن الحسين در شام [16] ، بدان
استشهاد كرده‏اند.
رسول‏خدا(ص) پس از نزول اين آيه چندين ماه به در خانه على و فاطمه مى‏آمد و بر آنها سلام مى‏كرد و اين آيه را تلاوت مى‏نمود. ابن‏عباس گويد:
«گواه بودم كه رسول‏خدا(ص) نه ماه تمام هر روز به هنگام هر نماز به در خانه على‏بن ابيطالب مى‏آمد و مى‏فرمود: «سلام و رحمت و بركات خدا بر شما اهل‏البيت باد«انّما يريد اللّه‏...»وقت نماز است، خداى رحمتتان كند» هر روز پنج بار!». [17]
و از «ابى‏الحمراء» روايت شده كه گفت: «هشت ماه تمام را به خاطر سپردم كه رسول‏خدا(ص) در مدينه، يكبار هم براى نماز صبح بيرون نمى‏رفت مگر آنكه به در خانه على مى‏امد و دستانش را بر دو سوى در مى‏نهاد و مى‏فرمود: «نماز!«انّما يريد اللّه‏...»». [18]
و ابوبرزه گويد: «هفت ماه با رسول‏خدا(ص) نماز گزاردم و هرگاه از خانه‏اش بيرون مى‏شد به خانه فاطمه مى‏آمد و...» [19]
و از قول «انس‏بن مالك» شش ماه، [20] و از ديگران نيز رواياتى بدين مضمون.
خداوند متعال در اين آيه تنها از معصومان عصر رسول‏اللّه‏(ص) خبر داده و رسول‏خدا(ص) نيز آنهارا با عملكرد خويش تعيين، و با افكندن كساء بر روى
ايشان و تلاوت آيه در آستانه خانه و در حضور گروهى از صحابه، در طى چندين ماه، آنان را به خوبى معرفى فرمود.
اين آيه، و آنچه از قول و فعل رسول‏اللّه‏(ص) به ما رسيده، براى اثبات عصمت اهل‏البيت(ع) دليلى بسنده و كافى است.
از بعد علمى نيز، تاريخ گذشته چيزى را كه منافى با عصمت امامان اهل‏البيت(ع) باشد، ثبت نكرده است. با آنكه تاريخ اسلام به وسيله علماى مكتب خلفا تدوين شده و در موارد بسيارى جلب رضاى خليفه هدف اصلى تاريخ‏نويسى بوده، و خلفا در طى قرون براى خاموشى نور امامان اهل‏البيت (ع) به شدت پاى مى‏فشردند تا مبادا مسلمانان به آنها بگروند و آنان را به خلافت برگزينند. و بدين خاطر نيز، بسيارى از آنان را كشتند و برخى را به زندان افكندند و گروهى را تبعيد و تحت نظر گرفتند؛ بويژه بنى‏اميه كه فرمان لعن امام على (ع) را در نمازهاى جمعه و بر منابر مسلمانان صادر كردند و كار را بدانجا كشاندند كه محبّان و شيعيان و معتقدان به امامت اهل‏البيت (ع) را نيز، شكنجه و عذاب و طرد مى‏كردند. با وجود همه اينها، در تاريخ مدوّن موجود، كوچكترين صغيره و لغزشى از امامان اهل‏البيت (ع) نمى‏يابيم. و همين معنى دليل آن است كه خداوند به راستى آنها را از رجس و پليدى پاك و پاكيزه گردانيده و عصمتشان بخشيده است.
اين مهمترين دلايل مكتب اهل‏البيت بر عصمت امامان اهل‏البيت(ع) است. در بخش بعد برخى از نصوص رسيده از رسول‏خدا(ص) درباره امامت ايشان را بيان مى‏داريم، كه خداوند متعال درباره پيامبرش فرموده:
«و ما ينطق عن الهوى * ان هو الاّ وحى يوحى» [21]
«و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى‏گويد. و آنچه مى‏گويد تنها وحيى است كه نازل مى‏شود.»

<"5">اهتمام رسول‏خدا(ص) به موضوع تعيين «اولى‏الامر» پس از خود

پيش از آنكه نصوص رسيده از رسول‏خدا(ص) درباره تعين «اولى‏الأمر» پس از خود را بررسى نمائيم، بخشى از اهتمام رسول‏خدا(ص) به اين موضوع را مورد بحث قرار مى‏دهيم:
امر «امامتِ» پس از پيامبر(ص) از امور مهمى بود كه هرگز از ياد و خاطر رسول‏خدا(ص) و اطرافيان آن حضرت محو و مستور نماند. بلكه از ابتدا در انديشه آن بودند. چنانكه ديديم «بيحره عامرى» اسلام خود و قبيله‏اش را مشروط به آن كرد كه بخشى از «أمر» و حكومت بعد از پيامبر از آنِ او باشد. و «هوذه حنفى» از رسول‏خدا(ص) مى‏خواست تا بخشى از «امر» و حكومت را بدو ببخشد.
همانگونه كه شخص پيامبر(ص) نيز، از اولين روز دعوت به اسلام و اولين روز بيعت براى تشكيل جامعه اسلامى، در انديشه موضوع رهبرى پس از خود بود.
اما تدبير و انديشه آن حضرت در اولين روز بيعت براى تشكيل مجتمع اسلامى را، بخارى و مسلم در صحيح، نسائى و ابن‏ماجه در سنن، مالك در
موطّا، احمد در مسند، و ديگران در ديگر كتب از «عباده‏بن صامت» روايت كرده‏اند كه گفت: «با رسول‏خدا(ص) بيعت كرديم كه بشنويم و اطاعت كنيم: در[سختى و آسانى]خشنودى و ناخشنودى، و اينكه در «اين أمر» با اهل او منازعه و ستيز ننماييم...» [22]
و اين عباده يكى از دوازده نفر «نقبا» و مهتران انصار در هنگام «بيعتِ عقبه كبرى» [23] بود؛ آنگاه كه پيامبر(ص) به گروه هفتاد و چند نفرى انصار كه با او بيعت كردند فرمود: «دوازده نفر نقيب و رئيس قوم و قبيله را به من معرفى نمائيد» و آنها دوازده نفر نقيب را برگزيدند و رسول‏خدا(ص) به نقبا فرمود: «شما كفيل و ضامن قوم خود و وابسته‏هاى آنان باشيد، همانند كفالت حواريون براى عيسى‏بن مريم(ع)...» [24]
آرى، عباده‏بن صامت كه يكى از نقباى دوازده‏گانه بود، يكى از شروط بندهاى بيعت را چنين روايت مى‏كند كه: «در «اين امر» با اهل او منازعه و ستيز ننمايند».
* * *
و مراد رسول‏خدا(ص) از «اين امر» كه در اين حديث صحيح آمده و به موضوع بيعت گرفتن از هفتاد و دو مرد و دو زن اشاره دارد و اينكه: «در اين امر با اهل او منازعه ننمايند»، مراد او همان «امر»ى است كه در سقيفه بنى‏ساعده [25] بر
سر آن منازعه و ستيز كردند. و اهل «اين امر» نيز كسانى‏اند كه خداوند متعال آنان را در اين آيه ذكر فرموده است:«اطيعوا اللّه‏ و اطيعوا الرسول و اولى‏الأمر منكم» [26] «اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد اين رسول را و[اطاعت كنيد]اولى‏الأمر خودتان را».
رسول‏خدا(ص) اگرچه در اينجا ـ يعنى در بيعت عقبه ـ «اولى‏الأمر» پس از خود را به خاطر حكمت و مصلحت مشخص نفرمود، چون «ولىّ امر» پس از او، از قبيله انصار نبوده و شايد برخى از بيعت كنندگان در آن روز تحمل آن را نداشتند، ولى از آنها بيعت گرفت كه هرگاه تعيين و مشخص‏اش فرمود، با او منازعه و ستيز ننمايند.
رسول‏خدا(ص) پيش از «بيعت عقبه» و در جمعى كوچكتر از آن، «ولى امر» پس از خود را تعيين و مشخص فرموده بود؛ در اولين مرتبه‏اى كه خويشاوندان نزديكش را به اسلام دعوت كرد. چنانكه بسيارى از محدثان و سيره‏نويسان مانند: طبرى و ابن‏عساكر و ابن‏اثير و ابن‏كثير و متقى هندى و ديگران [27] از امام على‏بن ابى‏طالب(ع) روايت كرده‏اند كه فرمود: «هنگامى كه آيه:«و انذر عشيرتك الاقربين» [28] بر رسول‏خدا(ص) نازل شد، آن حضرت مرا فرا خواند و فرمود:
«يا على! خداوند فرمانم داده تا خويشاوندان نزديكم را انذار نمايم، و من از
آن در تنگنا قرار گرفتم و دانستم كه هرگاه به انجامش بپردازم، مكروه و ناپسند ببينم. و لذا مسكوتش گذاردم تا آنگاه كه جبرئيل آمد و گفت: «يا محمد! اگر آنچه را بدان مأمورى به انجام نرسانى پروردگار تو عذابت مى‏كند». پس، پيمانه‏اى طعام را با يك ران گوسفند و قدحى از دوغ براى ما آماده كن و سپس فرزندان عبدالمطلب را نزد من فرا بخوان تا با آنها سخن بگويم و آنچه را بدان مأمورم به ايشان ابلاغ نمايم».
آنچه فرموده بود انجام دادم و سپس آنها را كه در آن روز چهل نفر ـ يكى بيشتر يا كمتر ـ بودند نزد آن حضرت فرا خواندم كه عموهاى او: ابوطالب و حمزه و عباس و ابولهب در بين آنها بودند. و آنگاه كه به نزدش گرد آمدند فرمود تا طعام آماده را ببرم. آن را بردم و چون بر زمين نهادم، رسول‏خدا(ص) لقمه‏اى از گوشت آن را برگرفت و با دندان خود پاره كرد و به اطراف كاسه انداخت و سپس فرمود: «به نام خدا شروع كنيد» همه آن گروه خوردند و سير شدند و من جز جاى دستشان را نمى‏ديدم؛ و به خدايى كه جان على در يد قدرت اوست سوگند كه يكى از آن مردان همه آنچه را كه براى جمعشان آماده كرده بودم به تنهايى مى‏خورد! سپس فرمود: «آنها را دوغ بنوشان.» آن قدح را آوردم و آنها از آن نوشيدند و همگى سيراب شدند. و به خدا سوگند كه يكى از آنها همانند آن را به تنهايى مى‏نوشيد!
و چون رسول‏خدا خواست تا با آنها سخن بگويد، ابولهب پيشدستى كرد و گفت: «رفيق شما چه سخت مسحورتان كرد!» و آن قوم پراكنده شدند و رسول‏خدا(ص) با آنها سخن نگفت و فرداى آن روز فرمود: «يا على! اين مرد همانگونه كه شنيدى، در سخن بر من پيشى گرفت و آن قوم پيش از آنكه با آنها سخن بگويم، پراكنده شدند. اكنون همانند غذايى كه آماده كرده بودى آماده كن و آنها را نزد من فرا بخوان.»
گويد: فرمانش را انجام دادم و آنها را فراخواندم و فرمود تا طعام ببرم. طعام را نزديك ايشان بردم و آن حضرت همان كرد كه ديروز، و آنها خوردند تا سير شدند و سپس فرمود تا دوغشان بنوشانم. آن قدح را آوردم و از آن نوشيدند و همگى سيراب شدند. پس از آن رسول‏خدا(ص) با آنها سخن گفت و فرمود:
«اى فرزندان عبدالمطلب! به خدا سوگند كه من هيچ جوانى را در عرب نمى‏شناسم كه بهتر از آنچه من براى شما آورده‏ام، براى قومش آورده باشد. من خير دنيا و آخرت را براى شما آورده‏ام. و خداوند متعال فرمانم داده تا شما را به سوى او فرا بخوانم. پس كداميك از شما در «اين امر» ياريم مى‏كند تا برادر و وصى و خليفه من در ميانتان باشد؟»
گويد: «آنها همگى بى‏پاسخش گذاردند و من ـ كه از همه كوچكتر و چشم بسته‏تر و تودارتر و نرمساقتر بودم ـ گفتم: «من يا نبى اللّه‏! من وزير و ياورت بر آن خواهم بود». و آن حضرت گردنم را گرفت و فرمود: «همانا اين برادر و وصى و خليفه من در ميان شماست. از او بشنويد و اطاعت كنيد.» گويد: «آن قوم برخاستند و مى‏خنديدند و به ابوطالب مى‏گفتند: «فرمانت داد تا از پسرت بشنوى و اطاعت نمايى!».
* * *
اين دعوت در سال سوم بعثت، و اولين بارى بود كه رسول‏خدا(ص) آشكارا به سوى اسلام فرا خواند، و «امامِ» پس از خود را در آن مشخص فرمود و او را به خويشاوندان نزديكش معرفى فرمود. آرى، رسول‏خدا(ص) اين كار را در اينجا انجام و از انجام آن در ده سال بعد ـ به هنگام بيعت گرفتن از انصار براى تشكيل جامعه اسلامى ـ خوددارى نمود؛ زيرا «امام على(ع)» از قبايل انصار نبود؛ انصارى كه بناى مجتمع در نزد آنان بر اساس روح قبيلگى بود، و مصلحت و حكمت اجازه نمى‏داد كه پيامبر(ص) براى كسى كه از قبايلشان نيست از آنان
بيعت بگيرد تا پس از او «ولى امر»شان باشد. بدين خاطر، در اين مقام به همين اندازه بسنده كرد كه از آنان بيعت بگيرد كه «با او درباره «اين امر» منازعه و ستيز ننمايند».
ولى در اينجا او را براى خويشاوندان نزديكش ـ در يك گفتگو، همانند مشاوره‏اى كه با اصحاب در غزوه بدر انجام داد ـ مشخص فرمود. زيرا، آن حضرت در غزوه بدر نيز با آن كه سرانجام كار را مى‏دانست ـ چنانكه پس از پايان مشاوره اصحابش را از آن آگاه نمود و قتلگاه مشركان را بدانها نشان داد. ـ با وجود آن، در ابتدا براى چگونگى اقدام با آنهامشورت نمود، و در اينجا نيز چنان كرد. زيرا با آنكه سرانجام كار براى او روشن بود و مى‏دانست آنكه ياريش را مى‏پذيرد تنها امام على(ع) است، با وجود آن، تعيين وزير و وصى و خليفه بعد از خود را مشروط بر قبول يارى و همراهى در تبليغ اسلام نمود تا هر كدام خواستند در قبول پشگام شوند. و چون همگى از آن سر باز زدند و پسر عمويش على(ع) پيشگام شد، گردنش را گرفت و آنش فرمود كه گذشت، و فرمانشان داد تا اطاعتش نمايند.
* * *
تا اينجا اهتمام رسول‏خدا(ص) به موضوع «امامتِ» بعد از خود را ديديم، كه در جايى امام بعد از خود را معرفى فرمود و در جايى ديگر بيعت گرفت تا با او ستيز و منازعه ننمايند و در غير اين دو مورد نيز با طمع كنندگان به مقام امامت مقابله و آنها را طرد فرمود.
اينك براى اينكه بدانيم رسول‏خدا(ص) تا چه اندازه به كار جانشين پس از خود اهتمام داشت، اقدامات آن حضرت به گاه عزيمت به جنگ و غيبت از مدينه و تعيين جانشين بر مردم را بررسى مى‏نماييم.
جانشينان رسول‏خدا(ص) در مدينه به هنگام جنگ ها
 در سال دوم هجرى:
رسول‏خدا(ص) در ماه صفر سال دوم هجرى اجازه جنگيدن يافت و با مهاجران راه را بر كاروانى از قريش ببست و تا «ودّان و ابواء» [29] پيش رفت و در اين سال افراد زير را، به گاه عزيمت به جنگ، جانشين خود در مدينه گردانيد:
نخست ـ در مدت پانزده روز كه از مدينه به دور بود «سعدبن عباده خزرجى» را جانشين خود قرار داد.
دوم ـ در غزوه «بواط» [30] در ماه ربيع الاول «سعدبن معاذ اوسى» را جانشين خود گردانيد.
سوم ـ در غزوه‏اى كه براى يافتن «كرزبن جابر فهرى» برون شد «زيدبن حارثه» آزاد كرده خود را به جانشينى برگزيد و تا «صفوان» [31] پيش رفت. ولى او را نيافت ـ كرز احشام مدينه را به غارت برده بود.
چهارم ـ در غزوه «ذوالعشيره» كه براى بستن راه بر كاروانى از قريش، از مدينه خارج گرديد، «ابوسلمه مخزومى» را جانشين خود قرار داد. جنگ بدر پس از بازگشت اين كاروان از شام اتفاق افتاد. [32]
پنجم ـ در غزوه «بدر كبرى» كه نوزده روز از مدينه غايب بود، «ابن‏ام‏مكتوم»
نابينا را جانشين خود قرار داد. [33]
ششم ـ در غزوه «بنى‏قينقاع»، «ابا لبابه انصارى» را جانشين خود نمود. [34]
هفتم ـ در غزوه «سويق» نيز، «ابالبابه» را جانشين خود قرار داد، و براى مقابله با ابوسفيان كه با دويست سوار به سوى مدينه مى‏آمدند، بيرون رفت. ابوسفيان نذر كرده بود كه تا انتقام كشته‏هاى بدر را نگيرد از بوى خوش و نزديكى با زنان دورى نمايد. ولى هنگامى كه به «عريض» [35] رسيدند و خبر حركت پيامبر(ص) را شنيدند، توبره‏هاى آرد را براى سبكبارى فرو ريختند و گريختند. و آن غزوه، بدين‏خاطر «غزوة السويق» ناميده شد.
 در سال سوم:
هشتم ـ در غزوه «قرقرة الكُدْر»، «ابن‏ام‏مكتوم» را جانشين خود نمود و در نيمه ماه محرم به سوى دو قبيله «سليم و غطفان» حركت كرد و آنها فرار كردند و آن حضرت اموالشان ا به غنيمت گرفت و به سلامت بازگشت. [36]
نهم ـ در غزوه «فران»، «ابن‏ام‏مكتوم» را بر جاى خود نهاد و به مدت ده روز از مدينه دور شد و دشمنان متفرق گرديدند و آن حضرت به سلامت بازگشت. [37]
دهم ـ در غزوه «ذى‏امر» در نجد، «عثمان‏بن عفان» را در مدينه بر جاى خود نهاد و به قصد قبيله غطفان حركت نمود. آنها گريختند و ايشان سالم بازگشتند و جمعاً ده روز از مدينه غايب بودند.
يازدهم ـ در غزوه «احد»، «ابن‏ام‏مكتوم» را به مدت يك روز جانشين خود قرارداد و در دامنه كوه احد با مشركان درگير شد.
دوازدهم ـ در غزوه «حمراء الاسد» نيز، «ابن‏ام‏مكتوم» را بر جاى نهاد و به مقابله ابوسفيان شتافت. زيرا حبر رسيده بود كه او قصد يورش به مدينه را دارد. ولى ابوسفيان و همراهانش را نيافتند و سه روز در آنجا توقف كردند و بعد به مدينه بازگشتند.
 در سال چهارم:
سيزدهم ـ در غزوه «بنى‏النضير» نيز، «ابن‏ام‏مكتوم» را جانشين خود قرار داد و به مدت پانزده روز آنها را محاصره نمود و سپس از آنجا بيرونشان نمود. [38]
چهاردهم ـ در غزوه «بدر سوم» به مدت شانزده روز «عبداللّه‏بن رواحه انصارى» را جانشين خود ساخت و به مدت هشت روز به انتظار ابوسفيان، كه وعده داده بود در سال آينده به بدر مى‏آيد، در آنجا بماند. ابوسفيان نيز از مكه به غسفان آمد و سپس به مكه بازگشت. [39]
 در سال پنجم:
پانزدهم ـ در غزوه «ذات الرقاع» به مدت پانزده روز «عثمان‏بن عفان» را بر جاى خود نهاد و در دهم محرم از مدينه بيرون رفت، كه اعراب از فرا روى آن
حضرت گريختند و به فراز كوهها و ژرفاى دره‏ها پناه بردند. [40]
شانزدهم ـ در غزوه «دومة الجندل»، «ابن‏ام‏مكتوم» را بر جاى خود نهاد و به سوى «اُكَيْدربن عبدالملك نصرانى» روان شد و او كه به مسافران و كاروانهاى تجارتى مدينه يورش مى‏برد با شنيدن خبر بگريخت و بستگانش نيز پراكنده شدند و آن حضرت كسى را در آنجا نيافت و چند روزى بماند و به مدينه بازگشت. و اين اولين غزوه ايشان به سمت و سوى روم بود. [41]
هفدهم ـ در غزوه «بنى‏المصطلق» بر آبشخور مريسيع، «زيدبن حارثه» آزاد كرده‏اش را به مدت هجده روز بر جاى خود نهاد. [42]
هجدهم ـ در غزوه «خندق»، «ابن‏ام‏مكتوم» را جانشين خود ساخت و در ماه شوال يا ذيقعده از وراى خندق در مدينه با احزاب به جنگ برخاست.
نوزدهم ـ در غزوه «بنى‏قريظه»، «ابورهم غفارى» را بر جاى خود نهاد و به مدت پانزده روز يا بيشتر آنها را محاصره نمود. [43]
 در سال ششم:
بيستم ـ در غزوه «بنى‏لحيان» در نزديكى عسفان، به مدت چهارده روز «ابن‏ام‏مكتوم» را بر جاى خود نهاد و به سلامت مراجعه نمود. [44]
بيست و يكم ـ در غزوه «ذى‏قَرَد» به مدت پنج روز «ابن‏ام‏مكتوم» را جانشين خود قرار داد. [45]
بيست و دوم ـ در غزوه «حديبيه» نيز «ابن‏امّ‏مكتوم» را بر جاى خود نهاد. [46]
 در سال هفتم:
بيست و سوم ـ در غزوه «خيبر» كه تا مدينه حدود نود ميل فاصله بود، «سِباع‏بن عُرفُطَه» را برجاى خود نهاد و پس از فتح قلعه‏هاى آن با جنگ و صلح، به سوى «وادى القرى» حركت نمود و بعد از چند روز محاصره، با جنگ آن را گشود و سپس با اهالى «تيماء» مصالحه نمود. تيماء تا شام هشت روز راه بود و وادى‏القرى در سر راه آن به مدينه قرار داشت. [47]
بيست و چهارم ـ در «عمرة القضاء» نيز «سباع‏بن عُرفُطَه» را بر جاى خود نهاد. [48]
 در سال هشتم:
بيست و پنجم ـ در «فتح مكه»، «ابورهم انصارى» را جانشين خود ساخت.
بيست و ششم ـ پس از فتح مكه نيز كه براى غزوه «حنين» به سوى هوازن رفت، «ابورهم»، همچنان به جاى رسول‏خدا(ص) حاكم مدينه بود.
بيست و هفتم ـ در غزوه «تبوك» ـ نود فرسخى مدينه ـ «على‏بن ابى‏طالب» را جانشين خود قرار داد. و اين آخرين «غزوه» آن حضرت بود و مجموع غزوه‏ها
ـ اگر «خيبر و وادى‏القرى» را دو غزوه بدانيم ـ بيست و هشت، وگرنه بيست و هفت غزوه بوده است.
* * *
ما نام افراد مذكور را ـ كه در غياب رسول‏خدا(ص) از مدينه، جانشين آن حضرت بودند ـ از كتاب «التنبيه و الإشراف» مسعودى استخراج نموديم، كه گاهى در ذكر نام جانشينان رسول‏خدا بر مدينه با ديگران اختلاف دارد؛ ولى موضوع جانشينى امام على(ع) در «غزوه تبوك» را، امام حنابله احمدبن حنبل نيز در مسند خود از قول سعدبن ابى‏وقاص» روايت كرده و گويد:
«رسول‏خدا(ص) هنگامى كه به «غزوه تبوك» مى‏رفت، على(رض) را جانشين خود بر مدينه قرار داد و على گفت: «يا رسول‏اللّه‏! دوست ندارم شما به سوئى بروى مگر آنكه من با شما باشم» و پيامبر فرمود: «آيا خشنود نيستى كه براى من همانند هارون براى موسى باشى، جز آنكه هيچ پيامبرى بعد از من نخواهد بود؟» [49]
اين مضمون را بخارى نيز در صحيح خود از قول «سعدبن ابى‏وقاص» روايت كرده و گويد: «رسول‏خدا(ص) به سوى تبوك رفت و على را جانشين خود قرار داد. على گفت: «آيا مرا در بين كودكان و زنان بر جاى مى‏نهى؟» و پيامبر فرمود: «آيا خشنود نيستى كه براى من همانند هارون براى موسى باشى، جز آنكه هيچ پيامبرى بعد از من نخواهد بود؟» [50]
و نيز، مسلم در صحيح خود از قول «سعدبن ابى‏وقاص» گويد: «رسول‏خدا(ص) هنگامى كه در يكى از غزوه‏ها على را جانشين خود قرار داد و او گفت: «يا رسول‏اللّه‏! مرا با كودكان و زنان بر جاى نهادى؟» به او فرمود «آيا
خشنود نيستى كه براى من همانند هارون براى موسى باشى، جز آنكه نبوتى بعد از من نخواهد بود؟» [51]
بدينگونه رسول‏خدا(ص) در هيچ يك از غزوه‏هاى چند روزه خود از مدينه بيرون نمى‏رفت مگر آنكه فردى را جانشين خود قرار مى‏داد تا در زمان غيبتش بدو مراجعه نمايند. آن حضرت حتى يك روز يا بخشى از يك روز را هم بدون تعيين جانشينى كه بدو مراجعه كنند، از مدينه دور نشد. چنانكه در غزوه «اُحُد» چنين شد و در حالى كه كوه «اُحُد» در دو كيلومترى مدينه بود، آن حضرت براى همان راه نزديك و مدت كوتاه نيز جانشين خود را تعيين فرمود. بلكه در غزوه «خندق» هم كه در مدينه و در وراى خندق مستقر بود، براى مردم مدينه جانشين و مرجع قرار داد.
حال، اگر خُلق و خوى رسول‏خدا(ص) چنان است كه براى غيبت نيمروزى خود از مدينه و حتى در داخل مدينه ـ بدان خاطر كه در كار جنگ است ـ امت اسلامى را به حال خود رها نمى‏كند، آيا براى غيبت ابدالدهر و هميشگى خود آنها را به خويشتن وا مى‏گذارد و مرجع و رهبر پس از خود را به آنان معرفى نمى‏كند؟ اين موضوعى است كه در بخش بعد به بحث و بررسى آن مى‏پردازيم.

<"6">نصوص رسيده از رسول‏خدا(ص) در تعيين «ولىّ امر» پس از خود

اين باب را با يادآورى اقدام انبياء(ع) در تعيين «وصى و ولىّ امر» پس از خود براى امتهاى خويش، آغاز مى‏كنيم.
وصيت در امتهاى پيشين
مسعودى سلسله اوصيا و جانشينان انبيا ـ از آدم تا خاتم(ص) ـ را متصل و پيوسته بيان داشته و ـ مثلاً ـ يادآور شده كه:
«وصىّ آدم «هبه‏اللّه‏» بود كه به زبان عبرانى «شيث» است.
و وصىّ ابراهيم «اسماعيل»،
و وصىّ يعقوب «يوسف»،
و وصىّ موسى «يوشع‏بن نون»بن افرائيم‏بن يوسف، كه زوجه موسى(ع) بر ضد او شورش نمود.
و وصىّ عيسى «شمعون»،
و وصىّ خاتم انبياء محمد(ص)، «على‏بن ابى‏طالب» و يازده تن از فرزندان
او ـ عليهم السلام ـ بودند». [52]
و ما در اينجا تنها به يادآورى داستان سه تن از اوصياى مذكور بسنده مى‏كنيم:
1 ـ داستان «شيث» وصى آدم
يعقوبى درباره وصيت آدم به شيث گويد: «هنگامى كه مرگ آدم فرا رسيد... «شيث» را وصىّ خود گردانيد».
و طبرى گويد: «هبة اللّه‏ يا شيث عبرانى، وصى آدم بود... و وصيت او را نوشت و او در آنچه گذشت وصى پدرش آدم بود».
و مسعودى در داستان وصيت آدم به شيث و وفات او گويد: «و چون آدم وصيت را به شيث رسانيد، آن را مكتوم و محفوظ داشت، و وفات آدم فرا رسيد...»
و ابن‏اثير گويد: «تفسير شيث: هبه‏اللّه‏ است كه وصى آدم بود و چون وفات آدم فرا رسيد، شيث را وصى خود قرار داد».
و ابن‏كثير گويد: «معناى شيث: هبه‏اللّه‏ است... و چون وفات آدم فرا رسيد فرزندش شيث را وصى خود گردانيد.»
2 ـ داستان «يوشع‏بن نون» وصىّ موسى
نخست ـ يوشع‏بن نون در تورات:
در ماده «يوشعِ» قاموسِ كتاب مقدس به نقل از تورات گويد: «يوشع‏بن نون با موسى در كوه سينا بود و به عبادت گوساله، در عهد هارون، آلوده نگرديد.»
نصّ داستان تعيين و معرفى او بوسيله موسى(ع) در باب بيست و هفتمِ سِفر اعداد چنين است:
و موسى به خداوند عرض كرده گفت: * ملتمس اينكه يَهُوهَ خداى ارواحِ تمامى بشر كسى را بر اين جماعت بگمارد * كه پيش روى ايشان بيرون رود و پيش روى ايشان داخل شود و ايشان را بيرون بَرَد و ايشان را درآورد تا جماعتِ خداوند مثل گوسفندان بى‏شبان نباشند * و خداوند به موسى گفت يُوشعَ‏بن نون را كه مردى صاحب روح است گرفته دست خود را بر او بگذار * و او را به حضور العازار كاهن و به حضور تمامى جماعت برپا داشته در نظر ايشان به وى وصيّت نما * و از عزّت خود بر او بگذار تا تمامى جماعت بنى‏اسرائيل او را اطاعت نمايند * و او به حضور العازار كاهن بايستد تا از براى او به حكم اُورِيم به حضور خداوند سؤال نمايد و به فرمان وى او و تمامى بنى‏اسرائيل با وى و تمامى جماعت بيرون روند و به فرمان وى داخل شوند * پس موسى به نوعى كه خداوند او را امر فرموده بود عمل نموده يوشع را گرفت و او را به حضور العازار كاهن و به حضور تمامى جماعت برپا داشت * و دستهاى خود را بر او گذاشته او را به طورى كه خداوند به واسطه موسى گفته بود وصيّت نمود * [53]
و داستان قيام و اقدام او به كار بنى‏اسرائيل و جنگهاى وى، در بيست و سه باب «سِفر يوشع‏بن نون» آمده است.
دوم ـ يوشع‏بن نون در قرآن كريم:
واژه «يوشع» در قرآن كريم[انعام / 86 و ص / 48]عربى شده و «ألْيَسَع» آمده است.
سوم ـ يوشع‏بن نون در مدارك اسلامى:
يعقوبى گويد: «خداى عز و جل به گاه وفات موسى، فرمانش داد تا «يوشع‏بن نون» را وارد «قبّه‏الرّمان» كند و بر او درود فرستد و دستش را بر جسدش بگذارد تا بركتش به او منتقل گردد و وصيتش نمايد كه پس از وى به كار بنى‏اسرائيل قيام و اقدام نمايد».
3 ـ همانندى وصى خاتم انبيا(ص) و وصى موسى(ع)
يوشع‏بن نون با موسى در «طور سينا» بود و به گوساله‏پرستى آلوده نگرديد و خداوند به موسى فرمان داد تا او را وصى پس از خود گرداند تا بندگان خدا همانند گوسفندان بى‏شبان نباشند.
و امام على(ع) با پيامبر(ص) در «غار حرا» بود و هرگز به بت‏پرستى آلوده نگرديد و خداوند پيامبرش را فرمان داد تا در بازگشت از «حجه‏الوداع» او را فراروى حاجيان امام و پيشواى امت پس از خود تعيين نمايد و امتش را بدون صاحب رها نسازد، و رسول‏خدا(ص) در «غدير خم» اين فرمان را با صداى رسا اعلام داشت و او را ـ چنانكه خواهد آمد ـ «ولى عهد» پس از خود قرار داد. و آنچه درباره همانندى اين امت با بنى‏اسرائيل فرموده بود كه: «هر چه بر بنى‏اسرائيل رسيد، بر امت من نيز مى‏رسد»، راست و صادق آمد!
4 ـ داستان «شمعون» وصىّ عيسى
نخست ـ شمعون در انجيل:
در قاموس كتاب مقدس ده نفر بدين نام ذكر شده كه يكى از آنها «شمعون
پطرس» است. شمعون در تورات «سمعون» آمده و در «انجيل متّى» باب دهم درباره او گويد:
سپس دوازده شاگرد خود را طلبيد و ايشان را بر ارواح پليد قدرت داد كه آنها را بيرون كنند و هر بيمارى و رنجى را شفا دهند. نامهاى دوازده رسول چنين است: اول شمعون معروف به پطروس...».
و در «انجيل يوحنا» باب بيست و يكم، شماره 15 ـ 18 ، آمده است كه عيسى او را وصى خود قرار داد و به وى گفت: «گوسفندانم را شبانى كن» كنايه از اينكه مؤمنانِ به مرا سرپرستى نما.
و در قاموس كتاب مقدس نيز آمده است كه «مسيح او را براى هدايت كنيسه تعيين كرد».
دوم ـ شمعون در مدارك اسلامى:
يعقوبى داستانش را بيان داشته و او را «سمعان الصفا» ناميده است. و مسعودى در ج 1 ص 343 كتابش گويد: «پطروسى در روميه كشته شد كه نامش به يونانى «شمعون» و به عربى «سمعان» است.»
و صاحب مجم‏البلدان درباره «دير سمعان» گويد: «دير سمعان در نواحى دمشق است و «سمعان»ى كه اين دير به نام اوست، يكى از بزرگان نصارى است و مى‏گويند او «شمعون الصفا» است».
* * *
بخشى از داستان اين سه «وصى» را بيان داشتيم تا نمونه و مثال ديگر اوصياى پيامبران پيشين باشد.
خاتم انبيا(ص) نيز، پيامبرى نوظهور [54] و جداى از پيامبران پيشين نبود، تا
امتش را بدون تعيين «ولى امر» رها سازد. او همان است كه ـ جامعه اسلامى كوچك ـ مدينه را به گاه غيبت خود، يك آن هم بى رهبر رها ننمود! آرى، محال است كه خاتم انبيا و ديگر رسولان خدا جامعه اسلامى را براى هميشه تاريخ رها سازند و «ولى امر» پس از خود را تعيين ننمايند. بلكه رسول‏خدا(ص) آنان را با عبارات مختلف در اماكن متعدد تعيين و معرفى فرموده: در برخى مشخصاً امام بعد از خود را نام برده و در برخى همه امامان را. و از جمله مواردى كه «امام على‏بن ابى‏طالب(ع)» را با اسم و رسم معرفى نموده، احاديث آينده است.
[1] ـ بقره / 124 .
[2] ـ احزاب / 33 .
[3] ـ مستدرك صحيحين، ج 3 ص 147 . و عبداللّه‏ پسر جعفر ذوالجناحين[= طيّار]فرزند ابوطالب مادرش اسماء بنت عميس خثعمى است. در حبشه به دنيا آمد و پيامبرص را درك نمود و مردى حليم و كريم بود و او را بحرالجود[= درياى كرم]مى‏گفتند و در سال 80 هجرى در مدينه وفات كرد. شرح حالش در اسد الغابه ج 3 ص 33 و جوامع السيره ص 282 آمده است.
[4] ـ صفيه دخت حىّ‏بن اخطب از نسل هارون برادر موسىع است. او زوجه كنانه‏بن ربيع از يهود بنى‏النضير بود كه در جنگ خيبر كشته شد و پيامبر(ص) از بين اسيرانش برگزيد و به او فرمود: «اگر اسلام را برگزينى تو را براى خود برمى گزينم و اگر يهوديت را انتخاب كنى شايد آزادت كنم و به خويشاوندانت بپيوندى» و او گفت: «يا رسول اللّه‏! من به اسلام گرويدم و پيش از آنكه دعوتم كنى تصديقت كرده‏ام و نيازى به يهوديت نمى‏بينم و پدر و برادرى در آن ندارم. شما مرا بين اسلام و كفر مخيّر كرديد، حال آنكه خدا و رسولش نزد من محبوبتر از آزادى و پيوستن به خويشاوندان است. و رسول خدا(ص) پس از سپرى شدن عدّه‏اش با وى ازدواج نمود. و صفيّه در سال 52 هجرى وفات كرد. صاحبان صحاح 10 حديث از او روايت كرده‏اند. شرح حالش در طبقات ابن‏سعد، ج 8 ص 120 ـ 129 ، و جوامع السيره ص 285 ، آمده است.
[5] ـ فاطمه دخت رسول‏اللّه‏ص و مادرش ام المؤمنين خديجه كبرى است. در شرح حال آن حضرت در اسد الغابه و اصابه آمده است كه: كنيه او «ام ابيها» است و نسل رسول‏خدا(ص) تنها از آن اوست. و رسول‏خدا(ص) به فاطمه فرمود: «خداوند با خشم تو خشمگين، و با خشنوديت خشنود مى‏گردد.» اين روايت در مستدرك حاكم، ج 3 ص 153 ، ميزان الاعتدال، ج 2 ص 77، تهذيب التهذيب، ج 12 ص 441 و در صحيح بخارى باب مناقب فاطمه، ج 4 ص 200 و 201 و 205، گويد: رسول‏خدا(ص) فرمود: «فاطمه جزئى از من است، هر كه به خشمش آورد مرا به خشم آورده است».و در روايت ديگرى در كتاب نكاح، ج 3 ص 177، و صحيح مسلم باب فضائل فاطمه و سنن ترمذى و مسند احمد، ج 4 ص 41 و 328 و مستدرك صحيحين، ج 3 ص 153 ، آمده است كه: «هر چه او را بيازارد مرا آزرده است».
رسول‏خدا(ص) همواره به هنگام سفر، در بدو خروج و ورود، آخرين و اولين كسى را كه وداع و ديدار مى‏كرد، فاطمه بود. چنانكه در مستدرك صحيحين، ج 3 ص 155 و 156 و ج 1 ص 489 ، و مسند احمد، ج 5 ص 275 و سنن بيهقى، ج 1 ص 26 ، آمده است.
و در باب وجوب خمس صحيح بخارى، ج 2 ص 124 از عايشه روايت كند كه گفت: «فاطمه پس از رسول‏خدا(ص) از ابوبكر صديق خواست تا ميراثش را از آنچه رسول‏خدا(ص) بر جاى نهاده ـ از انچه خدا به پيامبرش بازگردانيده ـ به او بازگرداند، و ابوبكر گفت: «رسول‏خدا فرمود: «ما ارث برده نمى‏شويم. آنچه بر جاى نهيم صدقه است» و فاطمه دخت رسول‏خدا خشمگين شد و از ابى‏بكر رويگردان شد و همواره رويگردان بود تا وفات كرد» او پس از رسول‏خدا(ص) تنها شش ماه زندگى نمود.
و در باب غزوه خيبر صحيح بخارى، ج 3 ص 38 گويد: «هنگامى كه وفات كرد شوهرش شبانه دفنش نمود و ابوبكر را آگاه ننمود و خود بر او نماز گزارد. و على تا فاطمه زنده بود موقع ممتازى داشت. و چون وفات كرد ديدار مردم را ناخوش داشت و به مصالحه با ابى‏بكر تن در داد.» اين روايت را مسلم در كتاب جهاد، ج 5 ص 145 ، و احمد در مسند، ج 1 ص 9 ، و بيهقى در سنن، ج 6 ص 300 ، نيز آورده‏اند. و در شرح حال آن حضرت در اسد الغابه گويد: «او به اسماء وصيت نمود كه غسلش دهد و اجازه ندهد كسى بر او وارد شود، و چون وفات كرد عايشه آمد و اسماء اجازه ورودش نداد.»
مولف گويد: «و محل قبر فاطمه(ع) تا امروز شناخته نشده است!»
صاحبان صحاح بنابر نقل جوامع السيره ، 18 حديث از آن حضرت روايت كرده‏اند.
و امام حسن و امام حسين دو سبط رسول‏اللّه‏(ص) و دو فرزند على و فاطمهع: امام حسن(ع) در نيمه ماه رمضان سال سوم هجرى به دنيا امد و امام حسين(ع) در سوم شعبان سال چهارم هجرى. و رسول‏خدا درباره آنها فرمود: «حسن و حسين دو سيّد جوانان اهل بهشتند و پدرشان بهتر از آنهاست» سنن ابن‏ماجه باب فضائل اصحاب رسول‏اللّه‏(ص) و مستدرك صحيحين، ج 3 ص 167 و مصادر بسيار ديگر.
مسلمانان در سال چهلم هجرى پس از شهادت امام على با امام حسن(ع) بيعت كردند و آن حضرت شش ماه به خلافت پرداخت و سپس به مقتضاى مصلحت اسلام با معاويه مصالحه كرد. و معاويه هنگامى كه در سال 50 هـ بر آن شد تا براى پسرش يزيد بيعت بگيرد، آن حضرت را در نهان مسموم ساخت و شهيد نمود. مراجعه كنيد: نقش عايشه در تاريخ اسلام ج سوم ص 178 . در سال 60 هـ نيز امام حسين(ع) از بيعت با يزيد سرباز زد و فرمود: «اگر امت اسلامى به رهبرى همچون يزيد مبتلا گردد بايد با اسلام خداحافظى نمود» و سپاه يزيد آن حضرت را در عاشوراى سال 61 هـ در كربلا به شهادت رسانيدند. صاحبان صحاح از امام حسن(ع) 13 حديث و از امام حسين(ع) 8 حديث روايت كرده‏اند. مراجعه كنيد: جوامع السيره، ص 284 و 286 ، و تقريب التهذيب، ج 1 ص 168 .
[6] ـ عايشه دخت ابوبكر مادرش امّ رومان بود. در سال چهارم بعثت به دنيا آمد و پيامبرص يك سال پس از هجرت به مدينه او را به خانه برد و وى در سال 57 يا 58 يا 59 هـ وفات كرد و ابوهريره بر او نماز گزارد. صاحبان صحاح 2210 حديث از او روايت كرده‏اند. مراجعه كنيد: نقش عايشه در احاديث اسلام.روايت عايشه در شأن نزول آيت تطهير در صحيح مسلم ج 7 ص 130 ، باب فضائل اهل‏بيت النبى، مستدرك صحيحين، ج 3 ص 147 ، و تفسير ابن‏جرير و سيوطى در تفسير آيه مذكور، و تفسير زمخشرى و رازى در تفسير آيه مباهله، و سنن بيهقى، ج 2 ص 149 ، آمده است.
 
[7] ـ واثله‏بن اسقع ليثى، به هنگام حركت پيامبر به سوى تبوك اسلام آورد. و گفته شده او سه سال خادم رسول‏خدا بود و در سال 85 يا 83 هـ در دمشق يا بيت المقدس وفات كرد. صاحبان صحاح 56 حديث از او روايت كرده‏اند. شرح حالش در اسد الغابه و جوامع السيره، ص 279 ، آمده است. اين روايت او درباره شأن نزول آيه تطهير در سنن بيهقى، ج 2 ص 152 ، و روايت ديگرى از او در مسند احمد، ج 4 ص 107 ، و مستدرك صحيحين، ج 2 ص 416 و ج 3 ص 147 ، و مجمع الزوائد، ج 9 ص 167 ، و تفسير ابن‏جرير و سيوطى در تفسير آيه، و اسد الغابه، ج 2 ص 20 آمده است.
[8] ـ اين روايت ام سلمه در تفسير سيوطى، ج 5 ص 198 و 199 آمده است. و روايت ديگرى از او در سنن ترمذى، ج 13 ص 248 ، و مسند احمد، ج 6 ص 306 ، و اسد الغابه، ج 4 ص 29 و ج 2 ص 297 ، و تهذيب التهذيب، ج 2 ص 297 ، آمده است. و روايت ديگرى در مستدرك صحيحين، ج 2 ص 416 و ج 3 ص 147 ، و سنن بيهقى، ج 2 ص 150 ، و اسد الغابه، ج 5 ص 521 و 598 ، و تاريخ بغداد، ج 9 ص 126 ، موجود است. و روايت ديگرى در مسند احمد، ج 6 ص 292 .
[9] ـ روايت ابن‏عباس در مسند احمد، ج 1 ص 330 ، خصائص نسائى ص 11 ، رياض النضرة، ج 2 ص 269 . مجمع الزوائد، ج 9 ص 119 و 207 ، و تفسير در المنثور در تفسير آيه موجود است.
[10] ـ عمربن ابى‏سلمه عبدالاسد، ربيب رسول‏اللّه‏، مادرش ام سلمه است. در حبشه به دنيا آمد. با امام علىع در جنگ جمل همراه بود و آن حضرت فرماندهى بحرين و فارس را به او سپرد. در سال 83 هـ وفات كرد. صاحبان صحاح 12 حديث از او روايت كرده‏اند. شرح حالش در اسد الغابه و جوامع السيره ص 284 ، آمده است. حديث او در شأن نزول آيه تطهير در فضائل الخمسه، ج 1 ص 214 به نقل از صحيح ترمذى، ج 2 ص 209 موجود است.
[11] ـ روايت ابوسعيد خدرى در تفسير ابن‏جرير و سيوطى، در تفسيرآيه، و تاريخ بغداد، ج 10 ص 278 و مجمع الزوائد، ج 9 ص 167 و 169 ، موجود است. شرح حال او در پاورقى صفحات آينده مى‏آيد.
[12] ـ سعدبن ابى‏وقاص، شرح حالش در پاورقى صفحات قبل گذشت. او از بيعت با امام علىع سرباز زد و سبّ و دشنام على از سوى معاويه را نيز نپذيرفت. معاويه به گاه بيعت گرفتن براى يزيد مسمومش ساخت و بمرد. صاحبان صحاح 271 حديث از او روايت كرده‏اند. روايت او در شأن نزول آيه تطهير در خصائص نسائى ص 4 ـ 5 ، و سنن ترمذى، ج 3 ص 171 ـ 172 ، آمده است.
[13] ـ روايت انس‏بن مالك در سنن ترمذى، ج 13 ص 248 ، و مجمع الزوائد، ج 9 ص 206 آمده است.
[14] ـ همانند قتاده در تفسير ابن‏جرير و سيوطى، در تفسير آيه مذكور، و عطيّه در شرح حالش در اسد الغابه، ج 3 ص 413 ، و معقل‏بن يساركه در سنن ترمذى، ج 13 ص 248 آمده است.
[15] ـ استشهاد امام حسنع در مستدرك صحيحين، ج 3 ص 172 ، و مجمع الزوائد، ج 9 ص 146 و 172 ، موجود است.
[16] ـ امام على‏بن الحسينع، مادرش چنانكه در باب دهم ربيع الابرار زمخشرى آمده دخت يزد جرد بود و در هنگام نفاس زادنش وفات كرد و يكى از «امّ ولد»هاى پدرش دايه او شد و امام(ع) پس از فوت پدر به شوهرش داد و ظاهر آن است كه نامش «غزاله» بوده است (عيون اخبار الرضا ج 2 ص 128) على‏بن الحسين در سال 95 هـ در مدينه وفات كرد. صاحبان صحاح برخى احاديث را از او روايت كرده‏اند.و استشهاد آن حضرت به آيه تطهير در تفسير آيه موجود است. شرح حال او در وفيات الاعيان ج 2 ص 429 و تاريخ يعقوبى، ج 2 ص 303 آمده است.
[17] ـ روايت ابن‏عباس در تفسير در المنثور، تفسير آيه:«و أمر اهلك بالصلاة...»آمده است.
[18] ـ ابوالحمراء، آزاد شده رسول‏خداص نامش هلال‏بن حارث يا ابن‏ظفر است و حديث او در شرح حالش در استيعاب، ج 2 ص 598 ، و اسد الغابه، ج 5 ص 174 ، و مجمع الزوائد، ج 9 ص 178 ، آمده است.
[19] ـ ابوبرزه اسلمى، در نامش اختلاف است. در سال 60 يا 64 در بصره وفات كرد. صاحبان صحاح 20 يا 46 حديث از او روايت كرده‏اند. شرح حالش در اسد الغابه و جوامع السيره ص 280 و 283 آمده است. حديث او در مجمع الزوائد، ج 9 ص 169 موجود است و عبارت او «سبعة عشر شهرا» آمده كه به نظر ما از اشتباه نسخه برداران است.
[20] ـ روايت «أنس» در مسند احمد، ج 3 ص 252، و مسند طياسى، ج 7 ص 274 حديث 2509 ، و اسد الغابه، ج 5 ص 521 ، و تفسير ابن‏جرير و سيوطى، در تفسير آيه آمده است.
[21] ـ نجم / 3 ـ 4 .
[22] ـ صحيح بخارى، كتاب الاحكام، ج 4 ص 163 . عبارت: العسر و اليسر: سختى و آسانى در صحيح مسلم كتاب الاماره حديث 41 و 42 ، است. سنن نسائى كتاب البيعه، باب البيعة. سنن ابن‏ماجه، كتاب الجهاد، حديث 2866 . موطّأ مالك، كتاب الجهاد باب الترغيب فى الجهاد، حديث 5 . مسند احمد، ج 5 ص 314 و 316 و 319 و 321 و ج 4 ص 411 . سير اعلام النبلاء، شرح حال عباده، ج 2 ص 3 و تهذيب ابن‏عساكر، ج 7 ص 207 ـ 219 .
[23] ـ مراجعه كنيد: شرح حال عباده در استيعاب، ج 2 ص 412 و اسدالغابه، ج 3 ص 106 ـ 107 .
[24] ـ تاريخ طبرى، چاپ اروپا، ج 1 ص 1221 .
[25] ـ مراجعه كنيد: فصل سقيفه و بيعت ابوبكر، و نزاع قبيلگى انصار و مهاجران در ابتداى همين كتاب.
[26] ـ نساء / 59 . تفسير اين آيه و احاديث رسيده از رسول‏خداص درباره آن در بحثهاى بعد مى‏آيد ـ ان‏شاءاللّه‏.
[27] ـ عبارت متن از طبرى است. تاريخ طبرى، چاپ اروپا، ج 3 ص 1171 ـ 1172 . تاريخ ابن‏عساكر تحقيق محمودى، ج 1 شرح حال امام علىع. تاريخ ابن‏اثير، ج 2 ص 222 . شرح نهج‏البلاغه ابن‏ابى‏الحديد، ج 3 ص 263 . تاريخ ابن‏كثير، ج 3 ص 39 كه الفاظ را حذف كرده و گويد: كذا و كذا! كنزالعمال متقى هندى، ج 15 ص 100 و 115 و 116 و سيره حلبيه نشر كتابفروشى اسلاميه، ج 1 ص 285 .
[28] ـ شعراء / 214 .
[29] ـ ابواء قريه ايست در بيست و سه ميلى مدينه كه قبر «آمنه» مادر رسول‏خداص در آنجاست. و «ودّان» قريه ايست كه تا «جُحفه» يك روز راه و تا ابواء شش ميل است. (معجم البلدان)
[30] ـ بواط از كوههاى جهينه در مسير شام است و فاصله‏اش تا مدينه حدود نود ميل ـ هر ميل چهار هزار ذراع ـ است.
[31] ـ صفوان بيابانى نزديك بدر است.
[32] ـ ذوالعشيرة نزديك ينبع حدود صد ميلى مدينه است. و ابوسلمه، عبداللّه‏بن عبد الاسد، پسر عمه رسول‏خدا بود كه ابتدا به حبشه و سپس به مدينه هجرت نمود و در بدر حاضر و در احد شركت و از اثر آن وفات نمود. شرح حالش در اسد الغابه آمده است.
[33] ـ رسول‏خداص در سوم ماه رمضان از مدينه خارج شد و جنگ در روز جمعه هفدهم آن ماه اتفاق افتاد.
[34] ـ سيره نويسان گويند: يهود به گاه ورود به مدينه در پستيهاى آن جاى گرفتند و چون هوايش را نپسنديدند، به بلنديها روى آوردند و بنى‏نضير در طحان و بنى‏قريظه در مهروز مسكن گزيدند و در آنجا بودند تا پيامبرص با آنها جنگيد و از آن بيرونشان نمود. (معجم‏البلدان: ماده: «بطحان» و «مهروز»). و ابولبابه، بشير يا رفاعه‏بن عبدالمنذر، يكى از «نقبا» در بيعت عقبه بود. شرح حالش در اسدالغابه آمده است.
[35] ـ عريض بيابان مدينه است. معجم البلدان
[36] ـ قرقرة الكدر، ناحيه مركزى بنى‏سليم جنب منطقه حارّه عراق به سمت مكه با فاصله هشت روز راه تا مدينه. معجم‏البلدان
[37] ـ فران مركز بنى‏سليم در ناحيه فرع حجاز بوده است. معجم‏البلدان و لسان العرب
[38] ـ منازل يهود بنى‏نضير در منطقه غرس قبا و بالاتر آن بود كه قبا در دو ميلى مدينه قرار دارد. معجم‏البلدان، ماده: غرس و قبا
[39] ـ عبداللّه‏بن رواجه انصارى خزرجى در بيعت عقبه نقيب بنى‏حارث بود. در همه وقايع و نبردهاى رسول‏خداص حضور داشت و يكى از سه فرمانده شهيد جنگ موته بود. شرح حالش در استيعاب و اسدالغابه آمده است.
[40] ـ ذات الرقاع كوهى است نزديك نخيل در جوار سعد و شقره با رنگهاى گونه‏گون و قسمتهاى سرخ و سياه و سفيد. شرح اين غزوه را در التنبيه و الإشراف مسعودى مى‏يابيد.
[41] ـ دومة الجندل قلعه‏اى بنا شده در منطقه جندل با سرزمينى به وسعت پنج فرسخ بود كه تا دمشق هفت روز و تا مدينه پانزده روز راه فاصله داشت. مراجعه كنيد: معجم‏البلدان، ماده: دومة و التنبيه و الاشراف، شرح غزوه مذكور.
[42] ـ آبشخور مريسيع بر سر راه «فرع» قرار دارد و فرع تا مدينه حدود نود ميل است.
[43] ـ ابورهم، كلثوم‏بن حصين: پس از ورود پيامبرص به مدينه اسلام آورد و در احد حضور يافت و تير بر گلوگاهش اصابت نمود و پيامبر(ص) آب دهان بر آن ماليد و شفا يافت. شرح حالش در اسدالغابه آمده است.
[44] ـ مراجعه كنيد: جمهره انساب ابن‏حزم، چاپ مصر 1382 هـ ، ص 196 ـ 198 ، نَسَب بنى‏لحيان. و عسفان بين مكه و مدينه است كه در تعيين محل آن اختلاف دارند معجم البلدان.
[45] ـ ذى‏قَرَد بر سر راه خيبر به مدينه قرار داشت.
[46] ـ رسول‏خداص در روز دوشنبه اول ذيقعده براى انجام عمره حركت نمود و مشركان راه ورودشان به مكه را بستند و آن حضرت در «حديبيه» نه ميلى مكه اقامت گزيد تا پيمان «صلح حديبيه» منعقد گرديد و بنابر آن شد كه در سال آينده عمره بگزارند.
[47] ـ مراجعه كنيد: اسدالغابه، شرح حال سِباع‏بن عُرفُطَه.
[48] ـ پيامبرص ششم ذيقعده حركت نمود.
[49] ـ مسند احمد، ج 1 ص 177 .
[50] ـ صحيح بخارى، كتاب بدء الخلق، باب غزوه تبوك، ج 3 ص 58 .
[51] ـ صحيح مسلم، كتاب فضائل الصحابه، باب فضل على‏بن ابى‏طالب، حديث 32. مسند ابوداود، ج1 ص 29 . حليه‏الاولياء، ج 7 ص 195 و 196 . مسند احمد، ج 1 ص 173 و 182 و 330 و ج 4 ص 153 . تاريخ بغداد، ج 11 ص 432 . خصائص نسائى ص 8 و 16 ، و طبقات ابن‏سعد، ج 3 قسمت اول ص 15 .
[52] ـ اثبات الوصية، مسعودى، چاپ نجف ص 5 ـ 70 . و مسعودى، على‏بن الحسين از نوادگان عبداللّه‏بن مسعود صحابى و متوفاى 346 هـ است. در طبقات الشافعيه، ج 2 ص 307 گويد: گفته شده كه او مذهب معتزلى داشته است. كتبى در فوات الوفيات، ج 2 ص 45 ، و ياقوت حموى در معجم الاُدبا به اين كتاب اشاره كرده و گفته‏اند: كتاب «البيان» در اسماء ائمه از آنِ اوست. و در «الميزان» ابن‏حجر، ج 4 ص 224 گويد: كتاب «تعيين الخليفه» از آنِ اوست. اين كتاب را در الذريعه و غير آن «اثبات الوصيه» ناميده‏اند.
[53] ـ كتاب مقدس، عهد عتيق[= تورات]ترجمه فارسى از عبرانى و كلدانى و يونانى، چاپ دارالسلطنه لندن، 1932 ميلادى، ص 254 .
[54] ـ خداوند سبحان[احقاف / 9]مى‏فرمايد:«قل ما كنت بدعاً من الرسل...»: «بگو من پيامبر نوظهور و جداى از ساير پيامبران نيستم...»