رشد در دوران اوليه كودكى

پرفسور ساندرا آنسلمو
مترجم على آخشينى

- ۱۵ -


14

44.به شيوه تقليد شديداً خط خطى كردن را براى كودك كودك حركات خط خطى كردن بهخط خطى مىكند. (كتل) ( كى و پى) نشان دهيد. مدادى مطابق جلو وعقب را مجدداً توليد مىكند.
ماده 43 به كار بريد. كى و پى علايم روى كاغذ را ضرورى نمىدانند ولى حركات صرف را ضرورى مىدانند. كتل قطعاًبه علايم معينىنياز دارد.
45. بسته اسباب بازى درحالى كه كودك تماشا مىكند، كودك به شيوه قصد آميزى شىءرا باز مىكند.(كتل) شىء كوچكى را كه اوبه آن را به دست مىآورد. اگر برحسب تصادف علاقهمند است دريك بسته كيسه شىء بيرون بيفتد، هيچ امتيازى مانند شلىبابرگهاىازكاغذنازك نمىگيرد.
به ابعاد5/8اينچ دريازدهاينچ حساب امتياز، 55 ببنديد.و از او بخواهيدكه «اسباب بازى» را بردارد.
46.قطعه گرد را در تخته قراردادن دايرهاى را در كودك درك مىكند كه قطعهقالب قرار مىدهد. تخته قالب نشان دهيد. گرد در فضاى گردجاى مىگيرد. (كى و پى) تختهقالبرابهكودكبدهيد. يلازم نيست كه اين مكعب كام بهتر آن است كه در سوراخ جاى گيرد.
تخته قالب تك دايرهاى حساب امتياز، 56 به كاربريد.
47. سه مكعب را نگه مىدارد. به كودك مكعبى نشان دهيد و كودك سه مكعب را در يك(كتل) هنگامى كه آن را گرفت مكعب زمان معين به طريقى مىگيرد ديگرى به او نشان دهيد ولى و نگه مىدارد. دو مكعب ممكن است يفع در دستش قرار ندهيد. در يك دست قرار گيرد يا مكعب اگر مكعب دوم را هم گرفت، سوم در مقابل بدن نگه داشته سومى را ارائه دهيد. شود و در هر دست يك مكعب مكعب را از طرف سطح صاف باشد.
آن به كودك ندهيد. حساب امتياز 57ماه

15

48. قطعه گرد را تخته قالب را همراه با كودك يك جاى گذارى تطبيقدر تخته قالب تطبيق مىدهد دايره، مربع و مثلث در دهنده فورى يا جاى گذارى(كى و پى) جلو كودك قرار دهيد. از كودك تقريبى در هنگامى كه تخته بخواهيد كه دايره را در ميان قالب مىچرخد انجام مىدهد.
تخته قالب جاى دهد. آنگاه حساب امتياز، 58.
تخته قالب را چرخش دهيد به گونهاى كه دايره به روى ضلع معكوس خود قرار گيرد. درخواستتان از كودك راتكرار كنيدماه

16

49.مهرهها را در جعبه هشت مهرهكودكستانىمربعشكل كودك شش مهره باقيمانده رامىريزد. (كه براى به نخ كشيدن به بدون تحريك و ترغيب بيشتر(كتل) كار مىرود) و يك جعبه در سوراخ قرار مىدهد.
كوچك به مساحت 2 اينچ مربع و 5/3 اينچ ارتفاع و سوراخ گردى با قطر 1 اينچ فراهـم آوريد. افتادن مهرهها رابه داخل سوراخ نشان دهيد. اگر كودك پاسخ نمىدهد، دو باره نشان دهيد. كمك زيادترى بـه كودك نشود.
50 گلميخى را از داخل شىء كوچكى مانند گلميخ، كودك مسأله را بدون مشاهدهبطرى در مىآورد.(كتل) مهره يا كشمش را كنار يك طرز كار حل مىكند بطرى پلاستيكىكوچك ( نظير حساب امتياز، 61.
بطريهاى مورد استفاده براى داروها) قرار دهيد. اگر كودك بىاختيار گلميخ را در بطرى قرار ندهد، به او بگوييد كه چنان كند يا آن را در بطرى بيندازيد و بگوييد: «اينك آن رادربيار.»ماه

17

51.با چوبى اسباب بازى لاستيكى را روى كودك كوشش قصدآميزى براى به اسباب بازى دست ميز در جلو كودك قرار دهيد، دستيابى به اسباب بازى بهمىيابد.(كتل) كه از دسترس او به دور باشد. عمل مىآورد. با وجود اين چوب را به گونهاى قراردهيد ممكن است در هماهنگى عضلانى كه با اسباب بازى تماس ياـ خود موفق نباشد. كودك بايد بدو در دسترس كودك باشد. بتواند در بيست ماهگى به بعد بگوييد:«من مىتوانم اسباب بازى دست يابد.
كارى كنمكهاسباببازىيااسباب حساب امتياز، 62.
بازى رانام ببريدتا)حركتكند و اسباب بازى را به وسيله چوب به طرف كودك هل دهيد.
اسباب بازى و چوب را به جاى خود برگردانيد و بگوييد «حالا تو كارى كن كه اسباب بازى بيايد». اگر كودك اين كار را نمىتواند انجام دهد، دو باره طرز كار را به او نشان دهيد.
52. برجى داراى سه يا به كودك چهار مكعب نشان كودك برجى داراى حداقل سه مكعبچهار مكعب مىسازد دهيد. در صورت لزوم ساختن مىسازد.
(كى و پى) برج را نشان دهيد. قطعات امتياز تشخيص داده شده، مكعب را واژگون كنيد و كودك 67 براى درك كودك. درصورتى را تشويق به ساختن آننماييد. كه كودك قصد ساختن برج را در صورتى كه كودك قصد دارد دارد و در عين حال دچار با آوردن مكعبها برج بسازد عقب ماندگى حركتى است، و در عين حال دچار نوعى نمىتوان امتيازى براى حركات عقب ماندگى حركتى است كه ريز او قايل شد.
مانع موفقيت كامل او مىشود، او را در نگهدارى مكعبها يارى دهيد.
ماه

18

53. ده مكعب را در به كودك فنجانى آلومينيومىفنجان قرار مىدهد.(كت) (يعنى فنجان اندازهگيرى) و مكعبى با رنگ روشن بدهيد.
به كودك بگوييد «اين مكعب كودك تمام ده مكعب را در را در فنجان بيندازد» فنجان قرار مىدهد.
و آن را به طور صحيح نشان دهد. مىتواند آن عمل را تكرار كند. اگر اين كار را نكرد، به او ياد دهيد. اگر دراين كار موفق شد، نُهمكعب ديگر را در مقابل او قرار دهيد و بگوييد،«همه مكعبها را در فنجان قرار بده.» 54. به طور خود بخود خط به كودك مداد و يك تكه كاغذ كودك بدون كمك ديگرانخطى مىكند.(كتل)(كى و پى) بدهيد و از او بخواهيد كه خود بخود خط خطى مىكند.
«بنويسد.» اگر بعد از چند حساب امتياز، 68.
ثانيه ديديد كه كودك خط خطى نكرده است، كاغذ و مداد را برداريد و دو بارهدربرابر او قرار دهيد و درخواستقبلى خود را تكرار كنيد.
ماه

21

55. برجى داراى طرز ساختن برجى داراى شش كودك برجى داراى پنج تا ششپنج الى شش مكعب مىسازد. مكعب را به كودك نشان دهيد، يمكعب مىسازدـ برج معمو(كى و پى) برج ساخته شده را واژگونكنيد با قرار دادن مكعب ششم فرومىريزد.
و كودك را تشويق به ساختن آن كنيد. حساب امتياز،70.
ماه

22

56. كودك تخته قالبى تخته قالبى داراى سه قطعهشامل سه قطعه (دايره، جايگزين شده در محل خودرابهمربع،ومثلث) را كامل صورتى كه قاعده مثلث به طرفمىكند. TER (تر)(كتل) كودك باشد، نشان دهيد.
قطعاتى رابرداريدوآنهارا در جلو محل مربوطه خود قرار دهيد به كودك بگوييد كه «آنها كودك طى يكى از دو آزمايش را در سوراخهاى مربوطه قرار هر سه شكل را در محل صحيح دهد.» مربوطه قرار مىدهد.
حساب امتياز،73.
ماه

24

57. تلاش مىكند طرز تا كردن تكه كاغذى را يكودك كاغذ را كام خم مىكندكه كاغذ را تا كند. از وسط نشان دهيد. به كودك تاآن را تا كند، ولو اين(مر) (MER ) بگوييد كه شما داريد كتاب يكه كام تا نخورد.
كوچكى مىسازيد. به كودكتكه كاغذديگرى بدهيد.اگركودككاغذ را نتواند تا كند دوباره او را راهنمايى كنيد.
58. برجى داراى شش تعداد هشتمكعب بهكودكبدهيد كودك برجى داراى شش يا هفتالى هفت مكعب مىسازد. و از او بخواهيد تا برجى يمكعب مىسازدكه معمو با چيدن(كى و پى) بسازد. در صورت لزوم طرز كار مكعب هفتم يا هشتم فرو مىريزد.
را نشان دهيد. حساب امتياز، 75.
59. از خط عمودى تقليد طرز كشيدن خط عمودى را در كودك خطى عمودى را مىكشدمىكند.(كى و پى) حالى كه كودك تماشا مىكند كه ممكن است اين خط شكسته باشد به او نشان دهيد.ازاوبخواهيد ولى كودك هنوز نمىتواند آن كه تكرار كند. را به صورت خطى افقى در آورد.
60. از خط دايره شكلتقليدمىكند طرز كشيدن دايره را در حالى كودك خط دايرهاى را تقليد(كى و پى) كه كودك تماشا مىكند، به او مىكند و آن را از خط عمودى بروشنى نشان دهيد. از او بخواهيد كه تشخيص مىدهد.
تكرار كند.
61. با حالت عكس تختهـ جايگزينى قطعاترادرتخته قالب كودك بعد از چهار بار آزمايشقالبدرطى چهار آزمايش وبدرستى نشان دهيد. اين قطعات خطا عمل تطبيق را انجام مىدهد.
تطبيق مىدهد(كى و پى) را بيرون بياوريد و در جلو حساب امتياز،80.
فضاى مربوط به خود قرار دهيد. تخته قالب را180درجه بچرخانيد تا جاى سوراخها معكوس شود; يعنى قطعه مربع شكل در جلو سوراخ قطعه دايرهاىقرارگيرد.
62. كودك صفحات كتاب را كتاب پر ورقى از كتابهاى كودك اكثر صفحات را يكى يكىيكى يكى ورق مىزند.(كى و پى) مهد كودك را به كودك بدهيد. ورق مىزند. اين امكان نيز از او بخواهيد كه آن را باز وجود دارد كه چندين صفحه را كند ويكى يكى ورق بزند. باهم ورق بزند.
ماه

27

63. رشتهاى از مكعبها تعداددهمكعبراروىميزبگذاريد. كودك حداقل سه مكعب را دريكرا رديف مىكند. چهار مكعب را در يكرديف قرار رديف قرار مىدهد و در اطراف دهيد وبگوييد،«ببين چطور حركت مىدهد.
مىدهد يك قطار درست مىكنم؟» مكعب حساب امتياز، 83.
پنجم را روى مكعب اول قرار دهيد و آن رادراطراف ميزحركت دهيد. به كودكپنج مكعب بدهيد و ازاو بخواهيدكه قطارى مثل قطار شما درست كند.
64. خط عمودى، خط در حالى كه كودك تماشا مىكند، كودك هرسه قسمت ماده آزمونافقى، ودايره را تقليد خطى عمودى به طول تقريبا سه را رسم مىكند. از او انتظارمىكند. (كتل) اينچ روى تكهاى كاغذ رسم نداشته باشيد كه دايره را كپى كنيد و به كودك مدادى بدهيد و كند. هر حركت دايرهاى و بالا و بگوييد،«خطى مثلاين خطبكش.» پايين برروى تكهكاغذ كه سپس خطى افقى بكشيد وازكودك با خطهاى ترسيم شده خودتان بخواهيد خطى مانند آن بكشد. تفاوت دارد نيز قابل قبول است.
دوباره مدادى برداريد و دوالى حساب امتياز، 84.
سه دايره هم مركز بكشيد و از كودك بخواهيد كه آن حركت را تكرار كند. هر قسمت از ماده آزمون را كه تكرار شود بايد كل ماده آزمون نيز به طور متوالى تكرار شود.
ماه

30

65. برجى داراى از طرز كار ماده آزمون52 كودك برجى داراى هشت مكعبهشت مكعب مىسازد.(كى و پى) پيروى كنيد. مىسازد. اگر عقب ماندگى حركتى وجود داشته باشد و در عين حال كودك درك خود را نشان دهد، حساب امتياز، 89 خواهد شد.
66. مداد را به جاى به كودك وسايل تحرير اوليه كودك مداد را با انگشت شستمشت با انگشت شست (مداد و كاغذ)را بدهيد. و انگشت نشانه به دست مىگيرد.
و انگشت نشانه نگه طرز به دست گرفتن مداد مىدارد.(كى و پى) كودك را مشاهده كنيد.
67. شكل صليب را تقليد طرز كشيدن + را نشان كودك با بيش از يك خط«تقليدمىكند. (ايل) (كى و پى) دهيد. به كودك مداد بدهيد مىكند». لزومى ندارد كه سمت و و به او بگوييد كه شكلى جهت خطهايش صحيح باشد.
مانند + شما بكشد. حساب امتياز، 92.
ماه

33

68. برجى داراى به كودك مكعبهايى نشان كودك برجى داراى ده مكعبده مكعب (كى و پى ) (ايل) دهيد و سپس از او بخواهيد در طى سه آزمايش با موفقيت تا «خانه» يا برجى بسازد در مىسازد. صورت لزوم ساختن را با حالت حساب امتياز 96.
دست نشان دهيد.
69. «پلى» از مكعبها همان گونه كه كودك تماشا كودك پلى با سه مكعب مىسازد.
را تقليد مىكند. مىكند، پلى با سه مكعب حساب امتياز، 97.
(كى و پى) (ايل) مىسازد. مدل ساخته شده را رها كنيد. سه مكعب به كودك بدهيد و از او بخواهيد كه پلى مانند نمونه شما بسازد.
ماه

36

70. دايره را به كودك مداد، كاغذ و كارتى كودك دايرهاى مىكشد بدونِ نمايش طرزآارآن.
كپى مىكند.(جى اى اس) را كه دايرهاى روى آن رسم حساب امتياز، 98.
(ايل) شده است، بدهيد. از كودك بخواهيد كه دايرهاى مانند نمونه روى كارت رسم كند.
بگذاريد كه كودك كارت را نگاه كند.
71. او با حالتعكس تختهـ به كودك تخته قالبى بدهيد كودك بدون خطا يا تصحيحقالب تطبيق مىدهد. كه هر قطعه در جلو محل خود انگيخته خطا با حالت معكوس(كى و پى) مربوطه خود قرار داشته تخته قالب تطبيق مىيابد.
(ايل) باشد. تخته را به گونهاى حساب امتياز 99.
بچرخانيدكه محلهامعكوس شوند.
يك بار آزمايش كنيد.
72. دو قسمت از بدن به كودك شكل نقاشى شده آدمى كودك دو قسمت ازبدن شخصناقص آدم نقاشى شدهاى را كه تنها شامل سروتن است، ناقص نقاشى شده را اضافهرا اضافه مىكند. بدهيد. به كودك بگوييد مىكند.
(جى اى اس) «يك نفر فراموش كرده است حساب امتياز، 100.
كه شكلاين آدمراتمام كند.» كودك را تشويقبه ادامهكشيدن كنيد; يعنى بگوييد: «ازبدن اين آدم چى مونده كه بكشى؟» قسمتهاىبدن رابهزباننياوريد.
73. كاغذ را از يك به كودك يك عدد قيچى كودك برگه كاغذ را از وسططرف به طرف ديگر (كنترل كنيد كه براى مىبرد.
با قيچى مىبرد. انگشتانش اندازه باشد)،(ام سى دى آى) و يك برگه كاغذ رسم بدهيد.
Frm The Early Learning Accmplishment Prfile fr Develpmentally Yung Children, Birth t 36 Mnths (pp. 32-38) by M.E. Glver, J.L. Preminger, and A. R. Sanfrd, 1978, Winstn-Salem, NC: Kaplan Press. Cpyright 1978 Early LAP. Reprinted by Permissin.
بخش چهارم

سالهاى نخستين مدرسه (سنين چهار تا هشت سالگى): كاوشگرىجهان

در يك مركز مراقبت روزانه كه مراقبت تمام روز يا بعد از ساعات درسى را به عهده دارد، كودكان عصرانه ميل مىكنند.
شوناى چهار ساله و ويلهاى پنج ساله با پوست پرتقال دندانهايشان را مىپوشانند و براى خنداندن كودكان خردسالتر سروصداى غولها را در مىآورند. جيسن شش ساله كنار معلم مىنشيند و واكنشهايش را نسبت به اولين آزمون هجى كردن شرح مىدهد. «اين cinch- است. اونا چقدر آسونن. من همه رو جواب دادم ـ مىدونم كه جواب دادم» او اين حرفها را مىگويد، درحالى كه به چشمان خانم مادرا نگاه مىكند و انتظار پاسخ تأييد آميزى را دارد. تام و چيكوى هشت ساله از ديگران دورى مىگزينند و به تناوب به غذا خوردن و كشيدن نقشههايى براى يك قلعه مشغول مىشوند. آنان با لحن بم توطئه آميزى با هم سخن مىگويند. وقتى كه كودك هفت سالهاى به نام الكسا مىكوشد كه به آنها نزديك شود، آن دو به طور هماهنگ سرودى را به اين مضمون مىخوانند: «فضولى نكن، برو گمشو وروجك.» رفتار و ظاهر اين كودكان گواه بر وجود رشد روانى ـ اجتماعى، جسمى، و شناختى، در سالهاى نخستين مدرسه است. در رشد روانى ـ اجتماعى كودكان به حسّ ابتكار و سپس كوشايى نايل مىآيند; از خانوادههايشان و ساير نيروها شامل همسالان، رسانهها، و چند فرهنگ گرايى متمأثّر مىشوند; به فشارهاى روانى وابستهاند، و صفاتى را كه طى زمان ثابت مىمانند كسب مىكنند. در رشد جسمى، كودكان در سالهاى نخستين مدرسه، مهارتهاى مربوط به ماهيچههاى كوچك و بزرگ خود را پرورش مىدهند; از شرايط توأم با عقب ماندگى متأثرند; و عادات وتصورى جسمى نسبت به سلامتى پيدا مىكنند. در رشد شناختى، كودكان بتدريج منطق پيدا مىكنند; زمان پيچيدهترى نسبت به قبل به كار مىبرند; از بازى و برنامههاى تربيتى اوليه متاثر مىشوند; و در مدرسه در اثر شايستگى، تحريك، حافظه، سابقه فرهنگى، و سبك شناخت خود موفقيت كسب مىكنند. در فصول يازده تا سيزده بخش چهار، رشد در سالهاى نخستين مدرسه توصيف مىشود.