ميزان الحكمه جلد ۱۰

آيت الله محمد محمدى رى شهرى

- ۱۳ -


ـ امـام على (ع ), در بر حذر داشتن ازفتنه ها, مى فرمايد: آن گاه , پس از اين (فتنه آغازين ) فتنه اى سـخـت و شـكـنـنـده وپـرشـتـاب پـيـش خـواهد آمد, كه بر اثر آن برخى دلهاى راست و استوار منحرف مى شوند و برخى مردان به سلامت مانده ,گمراه مى شوند.
ـ همسخن شدن با زنان , به بلا مى كشاند ودلها را منحرف مى سازد.
ـ پيامبر خدا(ص ) اين جمله را زياد به زبان مى آورد: اى دگرگونساز دلها! دل مرابر دينت , استوار بدار.
دلـيـل بـر ايـن كه پيامبر اين دعا را زيادمى خواند احاديث 1684, 1686, 1687,1694 و 1695 كنز العمال است .

سختدلى .

قرآن .

((سـپـس دلـهاى شما بعد از اين (واقعه ) سخت گرديد,همانند سنگ يا سخت تر از آن , چرا كه از برخى سنگهاجويهايى بيرون مى زند و پاره اى از آنها مى شكافد و آب از آن خارج مى شود و برخى از آنها از بيم خدا فرومى ريزد و خدا از آنچه مى كنيد غافل نيست )).
ـ امام باقر(ع ): خداوند را براى دلها وبدنها كيفرهايى است , تنگى در معيشت وسستى در عبادت و به هيچ بنده اى كيفرى بزرگتر از سختدلى چشانده نشده است .

ـ امام على (ع ): دل كافر, سخت تر ازسنگ است .

ـ دلها در به دست آوردن بهره (معنوى )خود, سخت گشته اند و از رستگارى خويش , غافل شده اند و در راهى جز مسيرخويش , ره مى سپرند, گويى مقصود چيزى جز دلهاست و انگار رستگارى آنها در به دست آوردن دنيايشان است .

ـ در سـفـارش بـه فـرزند بزرگوارش حسن (ع ), مى فرمايد: دل جوان , درحقيقت , همچون زمين خـالـى و بـايـرى اسـت كـه هـر تـخـمى در آن افكنده شود,مى پذيردش از اين رو, پيش از آن كه دلت سخت گردد و انديشه ات مشغول و گرفتارشود, به تربيت تو مبادرت كردم .

عوامل سختدلى .

قرآن .

((و به سبب آن كه پيمان خود را شكستند, لعنتشان كرديم و دلهاى ايشان را سخت گردانيديم )).
((آيا براى كسانى كه ايمان آورده اند وقت آن نرسيده است كه دلهايشان براى خدا و آن حقيقتى كه نازل شده است نرم گردد و مانند كسانى نباشند كه از پيش بدانهاكتاب داده شد و (عمر و) انتظار بر آنان به درازا كشيد ودلهايشان سخت گرديد و بسيارى از آنان فاسق بودند؟
.
ـ امام على (ع ): اشكها نخشكيد مگر به سبب سخت شدن دلها و دلها سخت نشدمگر به سبب فزونى گناهان .

ـ از سـخنان نجوا آميز خداى عزوجل به موسى (ع ): اى موسى ! در دنيا آرزوى خودرا دراز مگردان , كه دلت سخت مى شود وسختدل از من دور است .

ـ مـسيح (ع ): ستور را هر گاه سوار نشوند واز آن بار و كار نكشند, سركش و كج خلق مى شود دلها نـيز چنين اند, هر گاه با ياد مرگ نرم نشوند و عبادت مداوم آنها را به رنج نيفكند, سخت و درشت مى شوند.
ـ پـيامبر خدا(ص ): در غير از ياد خدا,زياده گويى نكنيد, زيرا زياده گويى در غيرياد خدا, موجب سختدلى مى شود ودورترين مردم از خدا, شخص سختدل است .

ـ سه چيز دل را سخت مى كند: بيهوده شنوى , شكار و آمد و شد به دربار سلطان .

ـ امام على (ع ): زنهار, نقطه پايان زندگى (مرگ ) را دور و دراز نبيند, كه دلهايتان سخت مى شود.
ـ پيامبر خدا(ص ): ترك عبادت , دل راسخت مى كند رها كردن ياد خدا, جان رامى ميراند.
ـ امـام على (ع ): كسى كه اميد داشته باشدفردا زنده است , به زندگى هميشگى اميدبسته است و كسى كه اميد به زندگى هميشگى داشته باشد, دلش سخت مى شود وبه دنيا راغب مى گردد.
ـ بسيارى مال و ثروت , مايه تباهى دين وسختى دل است .

ـ پيامبر خدا(ص ): هر كه شركت در سه نماز جمعه را از روى بى اعتنايى به آن ترك كند, خداوند بر دلش مهر زند.
ـ امام على (ع ): نگاه كردن به شخص بخيل , دل را سخت مى گرداند.
ـ امـام صـادق (ع ): شـما را از ريختن خاك روى (جنازه ) خويشاوندانتان نهى مى كنم ,زيرا اين كار, سختدلى به بار مى آورد و هركه دلش سخت گردد, از پروردگارش دورمى شود.

بيمارى دل .

قرآن .

((در دلـهـايـشـان مـرضـى است و خدا بر مرضشان افزود و به (سزاى ) آنچه به دروغ مى گفتند, عذابى دردناك خواهند داشت )).
ـ امـام على (ع ): يكى از بلاها, تنگدستى است و بدتر از آن , بيمارى جسم است و ازآن بدتر, بيمارى دل اسـت يـكـى از نـعـمـتـهـافراخى دارايى است و برتر از آن , تندرستى است و از تندرستى برتر, پرهيزگارى دلهاست .

ـ اگـر در قدرت عظيم و نعمت بزرگ (خدا) بينديشند, بيگمان به راه (راست ) بازآيند و از عذاب سوزان بترسند اما دلها,بيمار است و ديدگان (بصيرت ), عيبناك .

آنچه دل را بيمار مى كند.

ـ امـام على (ع ): از مجادله و ستيزه كردن بپرهيزيد, زيرا اين دو كار, دلها را نسبت به برادران بيمار مى كنند و از آنها نفاق مى رويد.
ـ هيچ دردى براى دلها, دردآورتر ازگناهان نيست .

ـ امام باقر(ع ): براى دل چيزى تباه كننده تر از گناه نيست , زيرا دل , مرتكب گناه مى شود و بر اثر مداومت بر آن , گناه بر وى چيره مى گردد و نگونسارش مى كند.
ـ پيامبر خدا(ص ): فتنه ها (گناهان وعوامل گمراه ساز), همچون نى هاى حصير,يكى يكى به دلها عرضه مى شوند هر دلى كه مهر اين گناهان به آن آميخته شود, نقطه اى سياه در آن پديدار گردد و هر دلى كه با آنهامخالفت كند, نقطه اى سفيد در آن پديد آيدو بدين سان دو دل به وجود مى آيد: دلـى سـفـيد, مانند صفا كه تا آسمانها و زمين برجاست هيچ فتنه اى به آن گزند نمى رساندو دلى سـيـاه و خـاكـسـتـرى رنگ , مانند كوزه اى وارونه , نه خوب را خوب مى شمارد و نه منكر را زشت مى داند و تنها چيزى كه مى شناسد, همان هوا و هوسهايى است كه بادلش آميخته شده است .

ـ امـام عـلـى (ع ), در فـرمـان اسـتـانـدارى مـصربه مالك اشتر, مى فرمايد: هرگز مگو كه من به فرمانروايى نصب شده ام , پس فرمان مى دهم و بايد فرمانم برده شود, زيرا اين روش , سبب فساد دل و ضعف دين مى شود.
ـ بدترين چيزى كه در دلها افكنده شده ,خيانت است .

آنچه دل را درمان مى كند.

قرآن .

((اى مردم , به يقين , براى شما از جانب پروردگارتان اندرزى و درمانى براى آنچه در سينه هاست و رهنمود ورحمتى براى گروندگان (به خدا), آمده است )).
ـ امـام عـلى (ع ), در وصيف پيامبر(ص ),مى فرمايد: طبيبى است كه با دانش پزشكى خود, پيوسته ميان مردم مى گردد,مرهمهايش را درست و آماده كرده و ابزارداغ كننده اش را تافته است و آنها را بـر هـر جـاكـه لازم بـاشـد, از دلـهـاى كـور و گـوشهاى كر وزبانهاى گنگ , مى نهد با دواى خودجايگاههاى غفلت و مراكز سرگردانى رامى جويد و درمان مى كند.
ـ بـدانـيـد كـه اگـر از آن كـه از مشرق سر برمى دارد پيروى كنيد, شما را به راههاى رسول (ص ) مى برد و درد كورى و كرى ولالى شما درمان مى شود.
ـ هـمانا پرواى از خدا, داروى درد قلوب شماست و بينا كننده كورى دلهايتان و شفابخش بيمارى جـسمهايتان و درست كننده تباهى سينه هايتان و پاك كننده آلودگى جانهايتان و زداينده كورى (پرده )ديدگانتان .

آنچه دل را مى ميراند.

ـ امـام عـلـى (ع ): هـر كـه عاشق چيزى شود,ديده اش را كور گرداند و دلش را بيمار درنتيجه با چـشـمـى عـيـبـناك بنگرد و با گوشى ناشنوا بشنود شهوتها, خرد او را از هم درد ودنيا, دلش را بميراند.
ـ پـيـامـبـر خـدا(ص ): چـهار چيز دل رامى ميراند: گناه روى گناه , همسخن شدن زياد با زنان , مجادله كردن با نابخرد, تومى گويى و او مى گويد و هرگز به راه نمى آيدو همنشينى با مردگان عرض شد: اى رسول خدا, منظور از مردگان چيست ؟
فرمود: هرتوانگر خوشگذرانى .

ـ چـهار چيز, مايه تباهى دلهاست : خلوت كردن با زنان , گوش كردن به حرفهاى آنان ,عمل كردن بـه راى و نـظـر آنـان و هـمـنـشينى بامردگان عرض شد: اى رسول خدا,همنشينى با مردگان چيست ؟
فرمود:همنشينى با هر شخص گمراه از ايمان ومنحرف از احكام (الهى ).
ـ سـه گـروهـنـد, كـه هـمـنـشينى با آنها دل رامى ميراند: همنشينى با فرومايگان ,همنشينى با ثروتمندان و گفتگو با زنان .

ـ در اندرزهاى خود به ابوذر, فرمود: ازخنده زياد بپرهيز, كه آن دل را مى ميراند.
ـ امـام سـجـاد(ع ) ـ در مناجات التائبين ـ :پروردگارا, گناهان جامه خوارى بر من پوشانده اند و دورى از تـو جـامـه بـيـنوايى مرادرشت كرده و بزرگى گناهم , دل مرا ميرانده است پس با توبه پذيرى خود, آن را زنده گردان , اى اميد و اى مطلوب من .

ـ امام على (ع ): هر كه پارسايى اش اندك باشد, دلش بميرد و هر كه دلش بميرد, به دوزخ رود.

آنچه دل را زنده مى كند.

ـ امـام عـلـى (ع ), در سفارش به فرزندبزرگوارش حسن (ع ), مى فرمايد: دل خويش را با موعظه , زنده كن و با دل بر كندن از دنيا, بميرانش .

ـ امام حسن (ع ): انديشه كردن , زنده كننده دل شخص با بصيرت است .

ـ بر شما باد انديشيدن كه آن زنده كننده دل شخص با بصيرت است و كليدهاى درهاى حكمت .

ـ مـسـيـح (ع ): اى بـنـى اسـرائيل ! مجلسهاى (درس ) دانشمندان را پر كنيد, حتى اگر (ازكثرت ازدحـام مـجـبـور شويد) دو زانوبنشينيد, زيرا خداوند, دلهاى مرده را با نورحكمت زنده مى كند, همچنان كه زمين مرده را با باران تند, حيات مى بخشد.
ـ لـقـمـان (ع ), در اندرز به فرزندش ,مى گويد: فرزندم ! با دانشمندان بنشين و زانوبه زانوى آنان بزن , زيرا خداى عزوجل ,همچنان كه زمين را با بارش آسمان حيات مى بخشد, دلها را با نور حكمت زنده مى كند.
ـ امام على (ع ): همنشينى با ارباب فضايل ,دلها را زنده مى كند.
ـ بدانيد كه هيچ چيز نيست جز اين كه دارنده اش از آن سير و خسته مى شود, مگرزندگى , زيرا كه او در مـرگ آسـودگـى نـمـى بـيند زندگى , در حقيقت , به سان حكمت است كه حياتبخش دل مرده مى باشد و بينا كننده چشم كور و شنوا كننده گوش كر.
ـ پـيامبر خدا(ص ): خداى عزوجل مى فرمايد: گفتگوى علمى ميان بندگان من ازچيزهايى است كـه دلـهـاى مـرده با آن زنده مى شود به شرط آن كه در اين گفتگوهاى خود به امر من (اصول يا فروع دين )بينجامند.
ـ امـام عـلى (ع ): خداى سبحان , هيچ كس رابه چيزى مانند اين قرآن اندرز نداده است در آن بهار دل و چشمه هاى دانش است .

آنچه دل را آباد مى كند.

ـ امام على (ع ): ديدار با اهل خير و نيكى ,مايه آبادى دلهاست .

ـ ديدار با اهل معرفت , مايه آبادى دلها وفرا گرفتن حكمت است .

ـ آبادى دلها, در معاشرت با خردمندان است .

ـ در سـفـارش بـه فـرزنـد بـزرگـوارش حسن (ع ), مى فرمايد: تو را اى فرزندم , به پرواى از خدا و پايبندى به فرمان او و آبادكردن دلت با ياد او سفارش مى كنم .

آنچه دل را نرم مى كند.

ـ امام باقر(ع ): با ذكر بسيار (خدا) درخلوتها, رقت قلب را بجوى .

ـ پيامبر خدا(ص ), به مردى كه ازسختدلى خود نزد آن حضرت شكوه كرد,فرمود: اگر مى خواهى دلت نرم شود,مستمند را اطعام كن و بر سر يتيم دست نوازش بكش .

ـ دلهاى خود را به رقت خو دهيد و زيادبينديشيد و از خوف خدا بسيار بگرييد.
ـ امـام عـلـى (ع ): دلـت را بـا مـوعظه زنده كن و با ياد مرگ , آن را رام و خوار گردان و به بديها و سـختيهاى دنيا بينايش ساز و از هجوم روزگار و دگرگونيهاى آشكار گردش شبان و روزان , بر حذرش دار و سر گذشت پيشينيان را, به يادش آور.
ـ جـامه اى كهنه و وصله خورده بر تن امام على (ع ) ديدند علت را پرسيدند فرمود: اين جامه , دل را فروتن مى كند و نفس را خوار ورام , مى گرداند و براى مؤمنان , سر مشق است .

آنچه دل را صيقل مى دهد.

ـ امـام عـلـى (ع ): خـداى سـبـحان , هيچ كس رابه چيزى مانند قرآن اندرز نداده است وبراى دل صيقلى , جز آن وجود ندارد.
ـ خـداى سـبـحان , ياد خود را صيقل دهنده دلها قرار داده است , گوش سنگين دلها به وسيله آن شنوا مى شود.
ـ پـيـامبر خدا(ص ): همچنان كه آهن اگرآب به آن رسد زنگ مى زند, اين دلها نيززنگار مى بندد عرض شد: صيقل دادن آنهابه چيست ؟
فرمود: بسيار به ياد مرگ بودن وتلاوت قرآن .

ـ امـام عـلى (ع ): گرسنگى را نانخورش خود كن و با قناعت خود را بپروران دردسستى دلت را با عزم و اراده درمان كن وخواب غفلت چشمانت را با بيدارى .

ـ امام صادق (ع ): دلها نيز, همچون مس ,زنگار مى بندد, پس آنها را با استغفار صيقل دهيد.
ـ پيامبر خدا(ص ): صيقل دهنده اين دلها,ياد خدا و تلاوت قرآن است .

آنچه دلها را روشنايى مى بخشد.

ـ امام على (ع ): دلت را با موعظه , زنده گردان و آن را با حكمت , روشنايى بخش .

ـ ايـمـان چـون نـقـطه اى سفيد در دل پديدارمى شود هر چه ايمان زيادتر شود, آن نقطه بزرگتر مى گردد.
ـ يقين , نور و روشنايى است .

ـ در نهى از تجاوز و منكر, مى فرمايد: آن كه با شمشير به انكار و مبارزه آن برخاست تا كلمه حق رو آيد و كلمه ستمگران به زيررود, هموست كه راه هدايت را يافته و برطريق حق برخاسته و نور يقين در دلش تابيده است .

ـ پـيامبر خدا(ص ) ـ در دعا ـ : اى دگرگونساز دلها, اى طبيب دلها, اى روشنايى بخش دلها, اى همدم دله.

آنچه دل را اصلاح مى كند.

ـ امام على (ع ): ريشه اصلاح دل ,پرداختن آن به ياد خداست .

ـ امـام سـجاد(ع ) ـ در مناجات ـ : بيمارى مرا جز طبابت تو درمان نمى كند و اندوه مراجز نزديك شـدن بـه تـو نـمى زدايد و زخم مراجز گذشت تو بهبود نمى بخشد و زنگار دلم را جز بخشش تو, صيقل نمى دهد.
ـ پـيامبر خدا(ص ): ايمان هيچ بنده اى درست نباشد, مگر اين كه دلش درست باشدو دلش درست نباشد, مگر آن گاه كه زبانش درست باشد.
ـ امـا نـشـانـه شخص صالح چهار چيز است :دلش را صاف مى كند, كردارش را اصلاح مى گرداند, درآمدش را اصلاح مى كند و همه كارهايش را اصلاح مى گرداند.

آنچه دل را نيرو مى بخشد.

ـ امام على (ع ): ريشه نيرومندى دل , توكل به خداست .

ـ دل خويش را با موعظه , زنده گردان و بازهد و نيروى يقين , بميرانش .

ـ امـام صـادق (ع ): هـمانا نيروى مؤمن , دردل اوست مگر نه اين است كه مى بينيد,بدنى ضعيف و پيكرى نحيف دارد و با اين حال شب را به عبادت مى گذراند و روز,روزه مى گيرد.

مانع شدن ميان آدمى و دل او.

قرآن .

((اى كـسـانى كه ايمان آورده ايد, چون خدا و پيامبرشما را به چيزى فرا خواندند كه به شما حيات مـى بـخشدآنان را اجابت كنيد و بدانيد كه خدا ميان آدمى و دل اوحايل مى گردد و هم در نزد او محشور خواهيد شد)).
ـ امام صادق (ع ), درباره آيه ((هماناخداوند ميان آدمى و دل او حايل مى گردد ))فرمود: آن چنين است كه انسان با گوش وچشم و زبان و دستش هوس چيزى مى كند,اما وقتى آن چيز به طرف او مـى آيـد دلـش آن را انـكـار و پـس مـى زند و مى فهمد كه آن چيزحق نيست در خبر هشام از آن حضرت آمده است : خداوند ميان او و اين كه باطل راحق بداند, حايل مى شود.
ـ نيز درباره همين آيه , فرمود: آن بدين صورت است كه انسان با گوش و چشم وزبان و دست خود هوس چيزى كند, اما على رغم ميل خود, به سمت چيزى از آنهانمى رود و اگر آن چيز به او دست دهد دلش آن را انكار مى كند و از پذيرفتنش سر بازمى زند و مى فهمد كه آن چيز حق نيست .

ـ امـام بـاقر(ع ), نيز درباره همين آيه ,مى فرمايد: آدمى چيزى را با دل و چشم وگوش خود هوس مى كند و جانش به چيزى جز آن اشتياق ندارد, اما ميان او و اشتياق دلش به آن چيز حايل به وجود مى آيد.

دل (متفرقه ).

ـ امام على (ع ): همانا براى دلها, گواهانى است كه نفس را از راه اهل تفريط دورمى گردانند.
ـ گفتار مرد, از قوت دل او خبر مى دهد.
ـ پيامبر خدا(ص ): دلها بر دوست داشتن كسى كه به آنها نيكى كند و نفرت از كسى كه به آنها بدى كند, سرشته شده اند.
ـ امام على (ع ): دل , گروگان دليل و برهان است .

ـ امام باقر(ع ): با كم كردن خطا, به آسايش دل دست ياب .

ـ امام صادق (ع ): عاقبت انديشى , دلها رابارور مى سازد.
ـ از جاى كندن كوهها, آسانتر است تا ازجا بركندن دلها.
ـ دل خود را (مانند) خويشاوندى كه شريكش مى شوى , قرار ده .

ـ امام عسكرى (ع ): كسى كه بردبارى جرعه هاى گلوگير خشم را به او ننوشاند,طعم آسايش دل را نچشد.
ـ امام صادق (ع ): هر چيزى , قلبى دارد وقلب قرآن , سوره يس است .

ـ امام على (ع ): همانا دلها را خطورات بدو ناپسندى است , كه خردها از آنها بازمى دارند.
ـ مسيح (ع ): دلهاى خود را, خانه تقواكنيد و دلهايتان را, ماواى شهوات نسازيد.

تقليد.

تقليد نكوهيده .

قرآن .

((و چـون بـه آنـان گفته شود: به سوى آنچه خدا نازل كرده و به سوى پيامبر بياييد, مى گويند: آنـچه پدران خود را بر آن يافته ايم ما را بس است آيا هر چندپدرانشان چيزى نمى دانستند و هدايت نيافته بودند؟
.
((و بـديـن گونه در هيچ شهرى پيش از تو, هشداردهنده اى نفرستاديم , مگر آن كه خوشگذرانان آنها گفتند:ما پدران خود را بر آيينى (و راهى ) يافته ايم و ما از پى ايشان راهسپاريم )).
ـ پـيامبر خدا(ص ): مقلد و بى اراده نباشيدكه بگوييد: اگر مردم خوبى كردند ما خوبى مى كنيم و اگـر ظلم كردند ما هم ظلم مى كنيم بلكه از خودتان اراده داشته باشيد, اگر مردم خوبى كردند, شما خوبى كنيد و اگر بدى كردند, شما ظلم نكنيد.
ـ امـام صـادق (ع ) به يكى از اصحاب خودفرمود: هرگز همرنگ جماعت نباش كه بگويى : من تابع مردم هستم و من هم مثل بقيه مردم .

ـ جـزرى در نهايه مى گويد: ((در حديث آمده است : يا دانشمند باش يا دانش آموز وامعه مباش )) امـعه ـ به كسر همزه و تشديد ميم ـ كسى را گويند كه از خود راى و اراده اى ندارد و از نظر اين و آن پـيـروى مـى كـند هادر اين كلمه براى مبالغه است (نه تانيث ) وبه همين جهت امع نيز گفته مـى شـود و چـنين نيست كه براى زن امعة بگويند (بلكه امع هم گفته مى شود زيرا هاى آن براى مـبـالـغه است نه تانيث ) بعضى گفته اند: امعه كسى است كه به همه مى گويد: من با تو هستم از ايـن مـعـنـاسـت حـديـث ابن مسعود رضى اللّه عنه :((هرگز كسى از شما امعه نباشد گفته شد: امعه چيست ؟
فرمود: كسى كه مى گويد: من بامردم (و تابع جماعت ) هستم )).
ـ در اشعار منسوب به امام على (ع ) آمده است .

هر گاه امور مشكل و مبهم به من رو كنند.
با فكر و انديشه حقيقت آنها را كشف مى كنم .

من مقلد مردمان نيستم , ك .

از اين و آن بپرسم : چه خبر.
بلكه دو عضو كوچك    ((16)) را تمرين مى ده .

و با نگاه به گذشته , آينده را روشن مى كنم .

ـ امام صادق (ع ) به ابو حمزه ثمالى فرمود: بپرهيز از رياستمدارى و بپرهيز ازاين كه دنبال رجال (و شخصيتها) راه افتى عرض كردم : فدايت شوم , رياستمدارى رامى دانم (به چه معناست ), اما اين كه دنـبـال رجـال راه افـتـم , مـن دو سـوم آنـچه (از حديث و اخبار شما و دانشى كه ) دارم از همين راه افتادن دنبال رجال به دست آورده ام ؟
حضرت فرمود: متوجه نشدى , (بلكه مقصود اين است كه ) بـپـرهـيز از اين كه مردى (و شخصيتى ) را بدون دليل علم (و بت ) كنى و هر چه گفت تصديقش نمايى .

ـ بـه سـفيان بن خالد فرمود: اى سفيان !زنهار از رياستمدارى , زيرا هيچ كس در پى رياست نرفت , مگر اين كه هلاك شد عرض كردم : فدايت شوم : پس همه ما به هلاكت درافتاده ايم , زيرا هيچ يك از مـا نـيست , جز اين كه دوست دارد اسمش برده شود و مردم به سراغ او بيايند و از وى علم و دانش بياموزند!حضرت فرمود: متوجه نشدى , مقصود اين است كه مردى را بدون دليل علم (و بت )كنى و هر چه گفت باور نمايى و مردم را به گفته هاى او دعوت كنى .

ـ پـيـامـبـر خـدا(ص ), درباره آيه ((اتخذوااحبارهم و رهبانهم )), فرمود: نه اين كه آنهارا عبادت مـى كـردند, بلكه هر گاه ملا يان وراهبانشان چيزى را براى آنان حلال مى شمردند, آنها هم آن را حلال مى دانستندو اگر چيزى را بر آنان حرام مى كردند, مردم هم آن را حرام مى شمردند.
ـ امـام صادق (ع ), درباره آيه ((ملا يان وراهبان خود را به جاى خدا خداوندان خويش قرار دادند)), فـرمود: به خدا قسم كه براى آنها نماز نمى خواندند و روزه نمى گرفتند بلكه براى مردم حرامى را حلال و حلالى را حرام مى كردند و مردم هم ازايشان پيروى مى نمودند.
ـ نـيـز دربـاره هـمـيـن آيـه , مـى فـرمـايـد: بـدانـيد,به خدا سوگند كه مردم را به عبادت خود فـرانـمى خواندند اگر آنان را به عبادت خوددعوت مى كردند, البته نمى پذيرفتند بلكه براى مردم حرامى را حلال و حلالى را حرام مى كردند و بدين سان مردم ندانسته , ايشان را عبادت مى كردند.
ـ امـام باقر(ع ), در نامه اى به سعد الخير,نوشت : امثال احبار و رهبان را بشناس ,همانان كه حقايق كـتـاب (توارت و انجيل ) راكتمان و تحريف كردند و اين سوداگريشان سودى نبخشيد و رهيافته نبودند.
آرى , امـثـال آنها را در ميان اين امت بشناس ,همانان كه الفاظ قرآن را مراعات مى كنند ومعانى و حقايق آن را تحريف مى نماينداينان با بزرگان و سران (اكثريت ) دمخورندو هر گاه جلوداران هوا و هـوس پراكنده وگوناگون شوند (و هر كس براى خود دم ازاستقلال بزند) اين احبار (و رهبان نـمـاهـاى امـت اسـلامـى ) بـا آن كس همراهى مى كند كه از دنياى بيشترى برخوردار باشد و اين است بهره اين عده از علم و دانش .

اينان امثال احبار و رهبان هستند, جلوداران هوا و هوس اند و مهتران هلاكت و نابودى .

ـ امـام عـلى (ع ): هر كس ضلالتى را به خيال اين كه هدايت است دنبال كند و يا حقى را به گمان اين كه ضلالت است فرو گذارد و با اين كار به هلاكت در افتد, هيچ كس معذورش نمى دارد.

كسى كه تقليد از او رواست .

ـ امـام عـسـكرى (ع ), درباره آيه ((پس واى بر كسانى كه از پيش خود كتاب مى نويسند وآن گاه مى گويند: اين از جانب خداست )),فرمود: مردى به حضرت صادق (ع ) عرض كرد: اگر قوم يهود بـراى شـنـاخـت تـورات راهـى جز اين نداشتند كه آن را از دانشمندان و ملايان خود بشنوند و فرا گـيـرنـد, چـراخـداونـد آنان را به سبب تقليد از علمايشان وپذيرفتن سخنان آنان نكوهش كرده اسـت ؟
جز اين است كه عوام يهود نيز مانند عوام ماهستند كه از علمايشان تقليد مى كنند؟
حضرت (صـادق (ع )) فـرمـود: مـيان عوام وعلماى ما با عوام و علماى يهود از جهتى فرق است و از جهتى نـقـطـه اشـتـراك نـقـطـه اشتراك آنها در اين است كه خداوندهمچنان كه عوام يهود را نكوهش كرده ,عوام ما را نيز به سبب تقليد از علمايشان نكوهيده است و اما از اين جهت كه با هم فرق دارند, نه .

آن مـرد عـرض كـرد: يابن رسول اللّه , برايم توضيح دهيد: حضرت فرمو: عوام يهودمى دانستند كه علمايشان آشكارا دروغ مى گويند, حرام و رشوه مى خورند, احكام واجب (الهى ) را با ميانجيگريها و مـلاحـظـه كـاريـها و رشوه گيريها تغيير مى دهندمى دانستند آنها مبتلا به جانبداريهاى شديدى هـسـتـنـد كـه بر اثر آن دين و آيين وعقايد خود را كنار مى گذارند و حقوق كسى را كه بر ضد او تعصب دارند پايمال مى كنندو اموال ديگران را به ناحق به كسى مى دهندكه جانبدار او هستند و به خـاطر آنان دست به ظلم و حق كشى مى آلايند مى دانستند كه مرتكب امور حرام مى شوند و با اين شـنـاخت قلبى خود, الزاما باور داشتند كه هر كس كارهاى ملا يان يهود را انجام دهد فاسق است و نـمى تواند سخنگوى خدا و واسطه ميان او و مردم باشد بنابراين , چون از كسانى كه چنين شناختى از آنـهـا داشـتـنـد ومى دانستند كه نبايد خبر آنها را پذيرفت ونقلى كه مى كنند باور كرد, پيروى مى كردند,خداوند آنان را مورد نكوهش قرار داد.
عـوام امـت مـا نـيـز چـنـين اند آنان هم اگر بدانندكه فقهايشان آشكارا فسق و گناه مى كنند و بـه تعصبات و جانبداريهاى شديد مبتلايند وشيفته حطام دنيا و حرامهاى آن هستند اگراز چنين فـقـهـايـى تقليد كنند, مانند همان يهوديانى هستند كه خداوند آنان را, به سبب تقليد و پيروى از فقهاى فاسق و بدكارشان ,نكوهش كرده است .

امـا هـر فـقـيهى كه خويشتندار و نگهبان دين خود باشد و با هواى نفسش بستيزد و مطيع فرمان مولايش باشد, بر عوام است كه از اوتقليد كنند و البته اين ويژگيها را تنها برخى فقهاى شيعه دارا هستند, نه همه آنها.
ـ امـام سـجـاد(ع ): اگر ديديد كسى ظاهرالصلاح است و در گفتارش دم از پارسايى مى زند و در حـركات و رفتارهايش اظهارفروتنى مى كند, بپاييد كه فريبتان ندهد,زيرا, چه بسيارند كسانى كه به سبب ضعف وسستى در انديشه و بزدلى , دستشان از دنيا وارتكاب حرامهاى آن كوتاه است اينان دين را دام دنيا كرده اند.
و اگـر ديـديـد از خـوردن مـال حـرام خوددارى مى كند, بپاييد كه شما را نفريبد, چرا كه اميال و خواهشهاى مردم گوناگون است .

امـا مـرد, بـه تـمـام معنا مرد, نيكو مرد, آن مردى است كه هواى نفس خود را پيروفرمان خداوند گرداند و تواناييهايش را درراه رضاى خدا به كار گيرد ضعف و خوارى همراه با حق را, از عزت و قـدرت تـوام باباطل به عزت و قدرت ابدى نزديكتر ببيند وبداند كه رنج و سختيهاى اندكى را كه در دنـيـاتـحـمل مى كند, او را به نعمت پاينده مى كشاند اين است آن مرد, نيكو مرد پس به دامن اوچـنـگ زنيد و راه و روش او را سر مشق خودكنيد و در درگاه پروردگارتان به او توسل جوييد, زيرا كه هيچ دعايى از او رد نمى شودو هيچ خواهش او بى پاسخ نمى ماند.
بحثى علمى و اخلاق .

از ميان امتهاى پيشين كه سر گذشتشان درقرآن آمده , داستان بنى اسرائيل بيش از همه باز گو شده و از ميان پيامبران گذشته نيز بيش از همه از موسى بن عمران (ع ) ياد شده است آن طور كه گفته مى شود در يكصد و سى وشش جاى قرآن , از او نام برده شده , يعنى دوبرابر نام ابراهيم (ع ), زيـرا از حـضـرت ابـراهـيم كه پس از موسى در مقايسه با ديگرپيامبران بيشترين ياد از او شده , در شـصت ونه جا نام برده شده است دليل اين امر هم ظاهرا اين است كه اسلام همان دين حنيف يكتا پـرسـتانه اى است كه اساس آن راحضرت ابراهيم (ع ) گذاشت و خداوندسبحان آن را براى پيامبر خـود, حـضرت محمد(ص ), به تمام و كمال رساند خداى متعال مى فرمايد: ((آيين پدرتان ابراهيم , اوبـود كـه قـبلا شما را مسلمان ناميد)) از طرف ديگر بنى اسرائيل از همه امتها و ملتهالجوجتر و سـتيزه خوتر و در برابر حق سركش تر بوده اند, همچنان كه كفار عرب كه پيامبر خدا(ص ) مبتلا به آنـان بـود, نـيـز چـنـيـن اوصـافى داشتند و كار به آن جا رسيد كه اين آيه درباره ايشان نازل شد: ((كـسـانـى كـه كافرشدند, چه بيمشان دهى و چه بيمشان ندهى ,برايشان يكسان است , نخواهند گرويد)).
تـمـام اوصـاف رذيـله اى كه قرآن براى بنى اسرائيل ذكر كرده , مانند سنگدلى وخشونت , در كفار عـرب نـيز وجود داشت به هر حال چنانچه در داستانهاى بنى اسرائيل كه در قرآن آمده است دقت ورزيم و دراسرار اخلاقى آنها درنگ كنيم , متوجه مى شويم كه آنها مردمى بوده اند غرق درماديات و فـرو رفته در لذايذ و خوشيهاى حسى اين زندگى ظاهرى اين قوم به چيزى فراتر از حس ايمان نمى آورد و جز در برابرلذتها و كمالات مادى سرتسليم فرودنمى آورد و امروزه هم همين حالت را دارنـدهمين خصلت است كه عقل و اراده آنان راتحت انقياد حس و ماده در آورده و تنهاچيزى را مـى فـهـمـنـد كـه حـس و ماده اجازه دهند و تنها چيزى را مى خواهند كه اين دوتجويز كنند سر سپردگى در برابر حس موجب مى شود كه بنى اسرائيل هيچ سخنى را, گر چه حق باشد, تا زمانى كـه حـس بـر آن دلالـت نـكند, نپذيرند تسليم در برابر ماده ,ايجاب مى كند كه هر چه را بزرگان مـاده پـرسـت و دنيا خواه آنها مى خواهند ومى پسندند گر چه حق نباشد, بپذيرند اين امر, موجب شـده اسـت كـه ايـن ملت به تناقض در گفتار و كردار مبتلا شوند از يك طرف هر گونه پيروى و تـبـعـيـتـى را چنانچه درمحدوده حسى آنها نگنجد به نام اين كه تقليداست , گر چه اين تقليد و پيروى درست هم باشد, نكوهش مى كنند و از طرف ديگر هرگونه تبعيتى را كه با هوسهاى مادى آنهاسازگار باشد, هر چند تبعيتى ناروا باشد, به نام اين كه بهره بردارى از زندگى است مى ستايند البته توقف طولانى آنها در مصركه از سوى مصريان به خوارى و بندگى كشيده شده بودند و انواع شـكـنـجـه ها را به آنان مى چشاندند, پسرانشان را سرمى بريدند و زنانشان را براى خدمت زنده نگه مـى داشـتند و اين آزمايش بزرگى ازسوى پروردگارشان بود, به اين موضوع كمك كرده و دامن زده است .

بارى , به اين دلايل بود كه بنى اسرائيل دربرابر دستورات پيامبران و علماى خداپرست خود كه به خـيـر و صـلاح زنـدگـى وآخـرتـشـان بـود, بـه سـختى سر تسليم فرودمى آوردند (در اين باره مـوضـعـگيريهاى آنان در قبال موسى و جز او را به خاطربياوريد) و در مقابل , دعوت افراد مغرض وسركش را خيلى زود مى پذيرفتند.
امـروزه نـيـز حـق و حـقـيقت , بر اثر تمدن ماديى كه جهان غرب به ارمغان آورده , به چنين بلايى گـرفتار شده است , زيرا شالوده اين تمدن بر حس و ماده گذاشته شده است لذا نه درباره آنچه از دسترس ماده به دوراست , دليلى مى پذيرد و نه در موضوعاتى كه متضمن لذت مادى حسى است , دليلى مطالبه مى كند اين موضوع بر احكام غرايزانسانى خط بطلان كشيده و موجب شده است كه مـعـارف والا و اخـلاق فـاضـله از ميان مارخت بربندد و انسانيت را به نابودى تهديدكند و جامعه انـسـانى را به بدترين فساد وتباهى مبتلا سازد و ديرى نخواهد پاييد كه پيامدهاى ناگوار آن , همه جا را فرا گيرد.
بـحـثـهـا و پـژوهشهاى كامل اخلاقى , درست نتيجه مقابل اين حالت را مى دهد, زيرا نه هردليلى مـطـلوب و پسنديده است و نه هرتقليدى بد و ناپسند توضيح اين كه , نوع انسانى , از اين جهت كه انـسـان اسـت , با افعال ارادى مبتنى بر انديشه به سوى كمالات زندگى خود حركت مى كند اراده انـسان تحقق نمى يابد, مگر اين كه از فكر و انديشه برخيزد بنابراين , انديشه تنها شالوده اى است كه كـمـال وجودى ضرورى بر آن استوار است لذا انسان بايد از يك رشته تصديقات و باورهاى عملى و نـظـرى كـه كـمـال وجـودى او بـا واسـطـه يـا بـى واسـطه با آنهاپيوند دارد, برخوردار باشد اين تـصـديـقـات هـمـان قـضـايـايـى هـستند كه ما كارهاى فردى يااجتماعى خود را با آنها توجيه و تـحـلـيـل مـى كـنـيـم , يـا آنـهـا را در ذهـن خـود مـى آوريم وسپس با اعمال خود آنها را تحقق خارجى مى بخشيم اين از يك سو.
از سوى ديگر, غريزه انسان ايجاب مى كندكه درباره علل حوادثى كه مشاهده مى كند يامطالبى كه بـه ذهـن او هـجـوم مى آورد تحقيق و جستجو كند لذا تا علت كارى را كه مى خواهد به واسطه آن ذهـنـيـات خـود راتحقق خارجى بخشد پيدا نكند, آن را انجام نمى دهد و هيچ قضيه نظرى را نيز تـصديق نمى كند, مگر زمانى كه به نحوى براى آن علتى بيابد اين حالت انسان است و هرگز ازاين قـاعده تخطى نمى كند و اگر هم با مواردى رو به رو شويم كه خلاف اين اصل را نشان مى دهد, با تـامـل و درنـگ , شـبـهه بر طرف مى شود جستجوى علت و اطمينان وآرامش يافتن به آن , امرى فـطـرى اسـت وفـطـرت هـمه انسانها يكسان است و تحقق عمل فطرى قطعى است و از همه به يكسان سر مى زند.
هـمـين غريزه , انسان را به كارهاى فكرى وعمليى وا مى دارد كه فراتر از طاقت و توان اوست , زيرا نـيـازهاى طبيعى بشر گسترده است , به طورى كه يك انسان بتنهايى نمى تواند با تكيه به خود و نـيـروى طـبـيـعـى فـردى خـويـش , ايـن كـارها را انجام دهد لذاهمين فطرت , بشر را به سوى زنـدگـى اجـتـمـاعـى , يعنى همان مدنيت و تمدن , پيش برده و تامين نيازهاى زندگى را ميان افرادجامعه توزيع و تقسيم كرده است و به هرگروهى وظيفه اى محول ساخته است , ماننداعضاى مـخـتـلـف بـدن مـوجود زنده كه هر يك جداگانه وظيفه اى انجام مى دهند اما فايده ونتيجه آن مـجـمـوعـا به آن موجود بر مى گرددنيازهاى انسانى پيوسته زيادتر و گسترده مى شود و علوم و صنايع , شعب گوناگونى پيدا مى كند و در هر شاخه و رشته آن ,دانشمندان و صنعتگران متخصص تـربيت مى شوند در روزگاران گذشته , بسيارى ازعلوم و صنايع , يك علم يا يك صنعت بود ويك نـفـر عـهـده دار آن مـى شـد, اما امروزه مى بينيم كه هر بابى از آنها براى خودش يك يا چند علم و صـنعت مستقل است مثلادانش پزشكى در گذشته يك فن از فروع علوم طبيعى بود اما امروز به چندين شاخه ورشته تقسيم مى شود و يك نفر در بيش ازيك رشته نمى تواند تخصص پيدا كند.
ايـن مـوضـوع , طـبق يك الهام فطرى , انسان راوادار مى كند كه در همان زمينه تخصصى خود به بـحـث و تـحـقـيق در علت مسائل بپردازد و در رشته هاى ديگر, از كسى كه به تجربه و مهارت او اعتماد دارد پيروى كند.
بنابراين , بناى عقلاى جامعه بر اين است كه در هر موضوعى , به افراد مطلع آن موضوع مراجعه كند حقيقت اين پيروى و تقليدمصطلح , تكيه كردن به دليل اجمالى است درجايى كه انسان نمى تواند بـه دلايل تفصيلى موضوعى برسد, كما اين كه فطرت انسان ايجاب مى كند تا در جايى كه مى تواند علت ودليل تفصيلى امرى را به دست آورد,مستقلا در پى تحصيل و به دست آوردن آن دليل برود ملاك كلى اين امر آن است كه انسان به چيزى جز علم تكيه نمى كندبنابراين , از نظر فطرت , انسان يـا بـايد اجتهادكند, يعنى چنانچه توانايى دارد مستقلا درپى علت و تحصيل آن برود, يا بايد تقليد وپـيروى كند, يعنى چنانچه خودش توانايى جستجوى علت را ندارد, پيروى كند و به داناى آن فن مـراجعه نمايد از آن جا كه محال است فردى از افراد انسانى بتواندمستقلا در تمام شؤون اصلى كه زندگى متكى به آنهاست , تبحر و تخصص پيدا كند, لذاهيچ فردى پيدا نمى شود كه به نحوى مقلد وپيرو نباشد و اگر كسى خلاف اين را ادعا كنديا تصور كند كه در زندگى خود از هيچ كس تقليد نمى كند, خودش را حقير و بى ارزش كرده است .

آرى , هـم تـقليد كردن در جايى كه انسان مى تواند علت و سبب چيزى را پيدا كند و هم اجتهاد در جـايـى كـه انسان از عهده اش برنمى آيد و توانايى رسيدن به علت و سبب چيزى را ندارد, هر دو از عـوامـل مـهـلـك جـامـعـه و نابود كننده تمدن انسانى است پيروى محض فقط در مورد خداوند سبحان صحيح است , زيرا او سببى است كه همه اسباب و علل به او منتهى مى شود.
قلم .

قلم .

قرآن .

((نون , سوگند به قلم و آنچه مى نگارند)).
((همان خدايى كه به وسيله قلم , آموزش داد)).
ـ امام على (ع ): خردهاى دانشمندان , درنوك خامه هاى ايشان است .

ـ فرستاده تو, سنجه هوشمندى توست وخامه ات , گوياترين سخنگوى توست .

ـ پيامبر خدا(ص ): روز قيامت , صاحب قلم (نويسنده ) را در تابوتى از آتش كه برآن قفلهايى آتشين زده شـده اسـت , مى آورندپس مى نگرند كه خامه اش را در چه راهى به كار برده است , اگر در راه طاعت و خشنودى خدا به كار انداخته باشد, تابوتش گشوده مى شود و اگر در راه معصيت خدا به كارگرفته باشد, تابوت هفتاد خريف    ((17)) سقوطمى كن .

قمار.

قمار.

قرآن .

((دربـاره شراب و قمار از تو مى پرسند, بگو: درآن دوگناهى بزرگ و سودهايى براى مردم است و (لى )گناهشان از سودشان بزرگتر است )).