قدرت شفابخشى سير

حسن رضائى راد، دكتر فريد رضائى راد، مهندس رضا رضائى راد

- ۶ -


يبوست
وابستگى لينتى يكى از اشكال متداول استفاده نابجا از گياهان در ايالات متحده مى باشد . كسى كه گياه خوار است و يا ملين هاى تجارى حاوى گياهانى از قبيل خولنجان (272) و سورنجان (273) مى خورد و بالاخره نياز به ماده اى دارد كه معده او را به جريان وا دارد. جهت يبوست مزمن ورزش ‍ ملايم ، نوشيدن زياد، خوردن همه حبوبات ، ميوه تازه و سبزيجات مؤ ثر است . خوردن ملين حجيم مثل تخم اسفرزه بهتر از ملين هاى محرك مثل خولنجان و سورنجان است .
در صورت هضم ضعيف و عدم تعادل باكترى هاى روده ، سير جايگاه خوبى جهت حل مشكل دارد . پس از آن كه سبك زندگى به طرز بالا اصلاح شد درمان سه روزه آن را با سير خام همان طور كه عفونت هاى روده را درمان مى كرديد (سه تا شش حبه سير له شده به يكى از روش هاى ذكر شده در فصل چهاردهم براى سه روز ) امتحان كنيد و سپس با مقدار متعادل ادامه دهيد. به طور منظم خوردن سير را روزانه از نصف و تا يك حبه براى مدت چهار تا هشت هفته ادامه دهيد.
در آزمايش بالينى هزار بيمار ژاپنى كه از كوفتگى و ديگر ناراحتى هاى مبهم رنج مى برند براى مدت هشت هفته تحت درمان با سير و ويتامين ها قرار گرفتند اكثر آنها بهبود يافتند. يكى از علائمى كه خيلى خوب جواب داد يبوست بود.
ميخچه (corns )
در زير يك روش درمان چينى عنوان مى شود:
مقدار مساوى از سير و پياز را به صورت خمير در آورده ، محل ميخچه را تميز و با الكل ضد عفونى نماييد، با چاقو تا حد ممكن آن را تراش دهيد اما مواظب باشيد كه خونريزى نكند. پاى بيمار را با آب نمك مرطوب كنيد. ظرف بيست دقيقه مخچه نرم مى شود، خمير به دست آمده را خيس كرده آن را براى مدت بيست دقيقه مستقيما روى ميخچه بگذاريد و روى آن را بپوشانيد و يك روز در ميان همين كار را انجام دهيد . پس از يك هفته ميخچه از بين خواهد رفت .
سرفه ها
مردم قديم هندوستان ، يونان ، روم ، چين ، عرب ، اروپاى مركزى و انگلستان و آلمان قرن شانزدهم ، مستعمرات ايالات متحده و مكزيك و حتى اطباء قرن نوزدهم و بيستم ايالات متحده همگى از سير براى درمان سرفه ها بهره مى جستند . وجه مشترك عمومى درمان اين بود كه از سير و شكر و يا سير و عسل شربت سرفه تهيه مى شد . جهت تهيه دو نوع شربت سرفه به فصل چهاردهم مراجعه شود . علاوه بر تحريك غشاء مخاطى انباشته شده ، سير موجب ارتقاء قدرت سيستم ايمنى جهت مقابله با هر گونه عفونتى مى گردد.
مشكلات دندانى
در عصر جديد دندانپزشكى ، ما اجبارى نداريم خودمان دندان هاى شكسته و پوسيده را معالجه كنيم ، اگر شما اضطرارى از اين بابت داشتيد، قبل از هر چيزى سير را له كرده محل دندان را با آن ضد عفونى نماييد يونانيان باستان سير را با كندر (274) براى منظور فوق مى آميختند .مصريان باستان حفره دندان را با سير و عسل پر مى كردند تا چركى (275) نشود.
مرض قند (diabetes )
سير و تركيباتش چندين نوبت در آزمايش هاى علمى جهت كاهش قند خون به كار رفته اند، بنابراين ممكن است در درمان مرض قند كمك خوبى باشند . يك نكته قابل توجه اين كه : بعضى از اين بيماران اميدوار هستند كه با درمان هاى طبيعى قادر به كنترل بيمارى گردند. معمولا اميد دارند كه از رژيم سخت غذائى اجتناب ورزند كه در موارد خفيف و تحت نظرات پزشك ممكن است انجام شود . در واقع بسيارى از گياهان داراى خاصيت كم كردن قند خون و يا شبه انسولين هستند ولى مبتلايان به اين بيمارى نبايستى اميد زيادى به كنترل كامل خود با گياهان از جمله سير داشته باشند. دكتر آر. اف . وايس پزشك ارشد و گياه شناس نويسنده كتاب گياهان در حد استاندارد دارويى آلمان به نام كتاب آموزشى گياه درمانى (276) در مورد متكى نبودن به چاى و گياهان آنتى بيوتيكى هشدار داده است . چون نامبرده بارها شاهد شكست آن بوده و معمولا همراه سر در گمى و آثار صدمه به اعصاب بيمار بوده است . پيشنهاد او داير به اتكاء بيمار جهت كنترل مرض قند، بايستى تنها به رژيم غذائى و انسولين باشد . خوردن داروهاى كم كننده قند در حد لزوم بوده و مصرف گياهان متناسب با رژيم كنترل شده باشد .
اغلب پژوهش هاى انجام شده جهت كم كردن قند خون روى تركيبات سير، از جمله ، آلى سين ، آليل پروپيل دى سولفيد و اس آليل سيستيين سولفو كسيد بوده نه خود سير. به نظر مى رسد كه آنها نقش جلوگيرى از غير فعال شدن انسولين را در كبد ايفاء مى كنند كه نتيجه آن ازدياد انسولين و كاهش ‍ ميزان قند خون بوده است . هيچ پژوهشى روى سير بيانگر مداواى خاص ‍ بيماران ديابتى حتى اگر افراد مرتبا آن را خورده باشند، وجود ندارد . در يك تحقيق نشان داده شد كه چگونه ممكن است سير مفيد باشد . طبق گزارش ‍ جرج مادائوس (277) در كتاب آلمانى گياهان دارويى به نام : كتاب درسى سلامت بيولوژيكى (278) بيمارى كه روزانه مقدار 100cc انسولين مصرف مى كرده و باز هم مقدار قند خون او 242 ميليگرم و قند ادرار او هشت درصد بوده ، پس از خوردن شش كپسول در روز به مدت يك هفته قند خون او به 215 ميليگرم و قند ادرار او به دو درصد تقليل يافت . البته سير همراه داروهاى متداول به مصرف مى رسد نه به جاى آنها . احتمالا مصرف سير به تنهايى به عنوان دارو در مورد قند خون بيمارى ديابت ناپايدار منع مصرف داشته باشد . قند خون در اين حالت نوسان زيادى از بالا به پايين دارد .چنانچه داراى حالات چنين هستيد جهت مصرف سير حتى به مقدار دارويى با پزشك مشورت كنيد.
به احتمال زياد سير براى بيماران ديابتى فايده ديگرى به غير از پايين آوردن قند خون دارد و آن جلوگيرى از ناراحتيهاى عمومى قلب و عروق در اين بيماران است . بيماران ديابتى مى توانند روزانه معادل يك حبه سير به هر شكلى از جمله پخته شده با غذا، اتانل و سير، كپسول و غيره مصرف كنند .
اسهال و اسهال خونى (dysentery and diarrhea )
سير داروى خوبى جهت جلوگيرى و مداواى اسهال مسافران است كه من هرگز بدون داشتن چندين كومه سير به كشورهاى خارجى سفر نمى كنم . هر شب سه حبه از آن را له كرده در آب داغ مى گذارم و روز بعد آن را در سه نوبت مصرف مى كنم . حضور باكترى هاى ناشناخته در مكان هاى جديد عامل اصلى اسهال مى باشد . چنانچه عملا به آن مبتلا شديد روزانه دو حبه سير خام ميل كنيد و يا از كپسول زغال فعال موجود در داروخانه استفاده كنيد . چمدان مسافرتى من حاوى كومه هاى سير، تنطور اچى ناسه و گياهان مسكن براى براى بهتر خوابيدن و قرص هاى زغال فعال شده و خاك آرايشى سبز فرانسوى (279) جهت تهيه ضماد بر عليه گزيدگى و گاز گرفتگى ها، مى باشد .
در كليه كشورهاى جهان سوم از سير جهت پيشگيرى و معالجه اسهال خونى استفاده مى شود . سير نقش مؤ ثر و مستقيم آنتى بيوتيكى روى تعداد زيادى از باكترى ها و انگل هاى عامل اسهال خونى كه حتى به مرگ منتهى مى شوند، دارد . پژوهشگران در هندوستان اثر سير را روى خرگوش هايى كه باكترى شيگلاى اسهال به آنها تلقيح شد امتحان كردند .ظرف يك ساعت از خوردن مايع سرم خون آنها فعاليت ضد باكترى را نشان داد . با ادامه معالجه در روز دوم نمونه مدفوع راست روده نشان داد كه هيچ يك از باكترى ها باقى نمانده اند و كليه خرگوش ها در مدت سه روز مداوا شدند . در گروه شاهد يا كنترل سير به آنها داده نشده بود چهارتا از پنج خرگوش ظرف چهل و هشت ساعت مردند.
مشكلات گوش كرى (deafness _ problems ear )
عفونت گوش كودكان علت اصلى بردن اطفال از يك تا شش ساله نزد پزشكان است كه آنها متاءسفانه كودكان را اكثرا با آنتى بيوتيك مداوا مى كنند كه معمولا درمان مناسبى نيست چون در بسيارى از موارد هيچگونه عفونتى در گوش يافت نمى شود . پژوهشگران داروهاى متداول به مدت 20 سال تلاش نشان دادند كه تجويز آنتى بيوتيك براى درمان گوش ميانى مناسب نيست ولى متاءسفانه معالجات ادامه دارد . اكثر مشكلات گوش عملا مديون حساسيت و يا علل محيطى از جمله دود سيگار ديگران مى باشد .
جهت عفونت هاى گوش دوران كودكى ، از همه مهمتر قطع كردن لبنيات و غذاهاى مولد خلط مى باشد . در عوض آب ميوه جات رقيق و سوپ سبزيجات گرم همراه آب زياد بايستى مصرف شود كه باعث رقيق شدن مخاط و خلاصى از درد گردد. طبق تحقيقات دانشمندان باز بودن سوراخ ‌هاى بينى در كم شدن دردگوش به اندازه آنتى بيوتيك مؤ ثر است . چكانيدن روغن گرم سير در گوش نه روغن سرد ( روغن سرد موجب عكس ‍ العمل بافت ها و بالنتيجه افزايش درد مى گردد) . گاهى روغن گرم هم ممكن است بعضى از كودكان را تحريك كند كه در صورت ناراحتى آنها مى توان با گوش پاك كن روغن را خارج كرد.
وقتى كه براى اولين بار من وارد ارگان شدم از هواى سرد و مرطوب آنجا احساس عفونت قارچى در يك گوش كردم ، ولى چاى روغن درختى كمك به من نكرد .روغن سير با خاصيت گرم كنندگى و تحريك گردش خون و خاصيت ضد قارچى براى اين منظور خوب است .
ريختن روغن گرم در گوش يك درمان سنتى براى كرى است كه اعمال آن در چندين فرهنگ مشاهده مى شود ( به بررسى موردى معالج اپلاچى درج شده در فصل هفتم رجوع كنيد) . آن روغن احتمالا به علت از بين بردن چرك گوش شهرت يافت و گرنه هيچ گونه اثر درمان بخشى براى گوش به علت ساير عوامل را ندارد .
اكزما (eczema )
اكزما عبارت از عكس العمل حساسيت پوستى است كه خارش شديدى را موجب مى شود. جهت رهايى از آن بايستى يا با آب سير دست ها و پاها را شست و يا كمپرس سرد و يا افشره سير به محل خارش ماليد، در استفاده از سير له شده و يا آب سير بايستى احتياط كرد چون ممكن است عده اى به آن هم حساسيت داشته باشند . چنانچه سير موجب تحريك شد، از ضماد خاك آرايشى سبز فرانسوى استفاده كنيد .
آمفيزم / انسداد مزمن (obstructive chronic . emphysema )
بيمارى ششى ، جگر سفيد و ريه (disease pulmonary )
آمفيزم و حالات مربوط به آن به علت فساد بافت هاى ريه مى باشد و معالجه شدنى به حساب نمى آيند به هر حال علائم آن را مى توان معالجه و يا بهبود بخشيد . گياه فروش مردمى فرانسوى به نام موريس مسكه (280) فرمول زير را براى پاشويه و دست شويه توصيه كرد:
يك كومه سير له شده
يك مشت پر خفجه يا زلزالك
يك مشت مريم گلى
يك مشت پر آويشن
را تهيه و براى مدت پنج ساعت آنها را در يك چهارم ليتر آب ولرم قرار داده سپس مايع حاصله را در بطرى نگهدارى كنيد . براى دست و پاشويه يك ليتر آب را جوشانيده و حرارت را قطع كنيد و بعد يك چهارم از مايع فوق الذكر به آن بيفزاييد و مايع پاشويه را در حدى كه تحملش را داريد داغ كنيد اگر دماسنج داريد، حرارت 104 تا 110 درجه فارنهايت مناسب است . قبل از صبحانه پا را براى مدت هشت دقيقه و دست را قبل از شام براى هشت دقيقه در آن قرار دهيد . براى استفاده مجدد از اين مايع مى توان آن را گرم كرده و مورد استفاده قرار داد ولى نبايستى بجوشد و يا آب اضافى روى آن ريخته شود .
خستگى (مزمن ) ( chronic ) fatigue )
خستگى مزمن به خودى خود يك نوع بيمارى نبوده ولى زمينه ساز (281) حالات مزمن ديگرى از جمله از بين رفتن غده فوق كليوى ، عفونت كنديداى مزمن ، افسردگى روانى و غيره مى باشد . ابتدا يك آزمايش كلى جهت يافتن علت احتمالى لازم است . از قبول داروهاى ضد افسردگى كه توسط پزشك كه هيچ گونه كمكى به رفع علت بيمارى نمى كند، خوددارى كنيد . بالاخره بهترين درمان خستگى مزمن دفع علل موجود، (282) رفع استرس ، مشورت ، بهبود رژيم غذائى و طرز زندگى ، استراحت و سرگرمى بهتر، حذف تحريك كننده ها، برقرارى گياهان مقوى از جمله شيرين بيان ، جين سنگ (283) يا گياه جنه سيبريائى يا چينى جهت آمادگى سيستم براى درمان هاى تقويتى .
معمولا ابتدا گياه درمانى ضرورت دارد . اگر خستگى همراه علائم گرمايى از جمله دست و پاى داغ ، و تب خفيف و عرق ريزه در شب نباشد، روش ‍ استفاده از سه حبه سير در روز را به يكى از طرق ذكر شده در فصل چهاردهم براى يك هفته دنبال كنيد و اگر تحمل خوردن سير را داشتيد در يكى از آن روزها يك كومه سير خام ميل كنيد و جهت احتراز از تحريك آن را با شير و يا آب هويج صرف نماييد. اين كار روده را از وجود عفونت ها و انگل ها كه به بيمارى دامن مى زنند پاك مى كند . ضمنا سيستم ايمنى را در مقابل هر گونه عفونت موجود تقويت مى كند و اين درمان را با تنطور اچى ناسه و خاكستر پوست گياه پر كلى اش (284) روزانه سه بار از چهل تا شصت قطره براى مدت دو هفته دنبال كنيد. چنانچه حرارت مستولى شد، به جاى سير ابتدا از اچى ناسه بيشترى به مقدار يك قاشق غذا خورى سه نوبت در روز به مدت يك هفته و بعد از آن هم تنطور اچى ناسه و پريكلى اش ميل كنيد . پس از يك هفته از درمان با سير و يا اچى ناسه و چاى ريشه قاصدك و ريشه بابا آدم سه بار در روز براى مدت سه هفته بنوشيد، در طول اين مدت از رژيم غذائى كم چربى و كم پروتئين همراه مقدار زيادى ميوه جات و سبزيجات تازه استفاده كنيد . اگر لبنيات خواستيد، ماست و كره بخوريد، اگر گوشت هوس كرديد صرفا از جوجه و ماهى استفاده كنيد . پس از درمان به وسيله ريشه قاصدك و بابا آدم ، از ريشه شيرين بيان و جين سنگ به عنوان تقويت و بهبود انرژى ميل كنيد . بهتر است از وجود پزشكى كه با داروهاى طبيعى معالجه مى كند خستگى خود را معالجه كنيد . جهت يافتن ليست آنها به ضمائم مراجعه كنيد. در ژاپن گروهى از بيماران مبتلا به خستگى مزمن و ناراحتى هاى مبهم با رژيم ساده مكمل سير (كوليك ) و ويتامين ها از چهار تا هشت هفته معالجه شدند . از كليه علائم اندازه گيرى شده در بيماران ، خستگى از همه بهتر بهبود يافت ، البته نتايج بعد از هفته هشتم بهتر از هفته چهارم بود جهت اطلاع از جزئيات به فصل يازدهم در مورد منافع سير روى استرس ، خستگى و سالخوردگى مراجعه كنيد .
مسموميت غذائى (poisoning food )
معالجات كوتاه مدت توسط سير براى خيلى از استفراغ هاى حاصله از مسموميت غذائى و آنفولانزاى روده اى مؤ ثر است .توصيه مى كنم كه سير كمى پخته كه ده دقيقه جوشانيده شده به عنوان چاى ميل شود، نه سير خام كه احتمال تحريك وجود دارد .
بيمارى از مهاجرين آمريكائى داشتم كه در خط توليد همبرگر فورى كار مى كرد، چون مسلمان بود مى بايستى در ماه مبارك رمضان از طلوع صبح تا مغرب روزه بگيرد و هيچگونه آب و غذائى در اين فاصله صرف نكند. روزى روزه خود را با همبرگر افطار كرد، معلوم نيست كه به او همبرگر بدى رسيد و يا اين كه كلا انتخاب او براى افطار با آن غذا مناسب نبود. معده و روده او به علت گرفتن روزه آمادگى خوردن غذاى سنگين نداشت و احتمالا او به آنفولانزاى روده اى هم مبتلا بود، هر چه بود او قسمتى از شب را با استفراغ طى كرد و در يك زمان هم نزديك بود كارش به بيمارستان كشيده شود . بالاخره چيزى را بيرون داد كه او آن را oily يا مايع روغنى ناميد و احساس راحتى نمود . روز بعد كه به من تلفن كرد هنوز حالش بد بود و نمى توانست غذا بخورد . به علت علائم شديد به او پيشنهاد كردم كه به پزشك مراجعه نمايد . من از او قول گرفتم كه اگر آن شب بهبود نيافت و استفراغش شديد شد خود را به پزشك نشان دهد و او موافقت كرد . به او توصيه كردم كه سه حبه سير و به همان اندازه زنجبيل را براى ده دقيقه در يك هشتم ليتر آب جوشانيده و آن را در دو وعده بنوشد .
نوشيدن چاى فوق بلافاصله دل بهم خوردگى او را بهبود بخشيد، در چند روز بعد با خوردن غذا حالت ورم كرده داشت ، اما پس از خوردن چاى بلافاصله احساس راحتى مى كرد ولى پس از چند روز نوشيدن چاى احساس سوزش در معده نمود و من هم دستور دادم كه خوردن سير را متوقف كرده فقط به صرف زنجبيل بسنده كند . اين عكس العمل درمان سير است كه بعد از دو تا پنج روز تحريك مى كند و اين بيانگر اين است كه سير در شكل خام يك داروى كوتاه مدت براى درمان بيمارى هاى كوتاه مدت است .
عفونت قارچى (lnfections fungal )
سير اثر آنتى بيوتيكى مستقيم روى قارچ هايى از قبيل آنها كه موجب عفونت هاى قارچى پا يا واژن مى شوند، دارد . هر كدام از راهنمايى هاى ذكر شده در فصل چهاردهم در اين مورد كارآيى دارند. درمان دلخواه من عبارت است از دو بار پاشويه سير در روز و در فواصل آن ماليدن روغن سير و فرآورده هاى سير از جمله آب سير كه آخرى ممكن است بافت هاى در حال التهاب را تحريك نمايد.
سرگيجه (hangover )
يك مورد استفاده نادر براى سير كه توسط آزمايش روى حيوانات پيشنهاد شده ، براى سرگيجه است . پژوهشگران ژاپنى كه قدرت سير را در افزايش ‍ مقاومت در مقابل افسردگى امتحان مى كردند، مقدار زيادى الكل به موش ها دادند تا اين كه تعادلشان به هم خورد. موش هايى كه سير خورانده شدند زودتر از سايرين حالت تعادل خود را بازيافته و الكل خون آنها سريعتر دفع شد .حداكثر اثر سير براى موش ها به مقدار 250 تا 500 ميلى گرم در كيلوگرم وزن بدن كه معادل پنج تا ده حبه سير براى افراد متوسط مى باشد . بدون شك خوردن ده حبه سير خام براى بيدار باش صبح روز بعد از هر نوشابه ديگرى مؤ ثرتر است .
حملات قلبى (attacks heart )
سير درمان كننده حمله قلبى ، كه يك حالت اضطرارى است نمى باشد . اما تحقيقات نشان داده است كه مى تواند از حمله مجدد (اگر كسى قبلا به آن مبتلا شده ) جلوگيرى كند . در اولين كنگره جهانى در سال 1990 كه در مورد اعجاز سير و تركيباتش در بصیر تشكيل شد، پژوهشگران هندى نتيجه مطالعات سه ساله خود را كه روى 432 نفر از بيمارانى كه قبلا به حمله قلبى مبتلا شده بودند، شرح دادند . به گروهى از آنها روزانه مكمل غذائى مشتمل آب سير و شير داده بودند ولى به گروه دوم خير. افراد گروه اول كه سير خورده بودند علاوه بر اين كه كمتر از افراد گروه ديگر به حمله دوم مبتلا شدند، فشار خون و كلسترول كمترى در سرم خونشان مشاهده شد . پس از سه سال تعداد فوت شدگان گروه دوم كه سير دريافت نكرده بودند دو برابر گروه اول بود. در طول مدت مطالعه منافع استفاده از سير با افزايش زمان بيشتر معلوم شد و نشانگر اين مطلب بود كه سير عملا گرفتگى سرخرگ هاى قلب و عروق را حل نموده است . افراد گروهى كه سير مى خوردند، از منافع ديگرى همچون : افزايش انرژى ، ميل جنسى بيشتر، تحمل بيشتر در تمرينات ورزشى و كم شدن درد مفاصل و آسم بهره مند شدند.
در آزمايش ديگرى نشان داده شد كه منافع سير پخته همانند سير خام است ، به گروهى از بيماران كه به علت بيمارى قلبى به درد سينه مبتلا بودند به مدت يك ماه سير خام يا پخته دادند و سپس خون آنها از نظر بسته شدن مورد آزمايش قرار گرفت ، در آخر ماه خون هر دو گروه رقيق تر شده بود كه علامت خوبى براى پيشگيرى حمله قلبى مى باشد و گروهى كه برايش سير پخته تجويز شده بود از همان منافعى كه گروه ديگر از خوردن سير خام بهره مند شده بود برخوردار شد.
اگر شما مايل به خوردن سير به مقدار دارويى آن هستيد و در عين حال داروى رقت خون هم مى خوريد با پزشك معالج خود مشورت كنيد . جهت اطلاع بيشتر از منافع سير در بيمارى قلب و عروق به فصل نهم مراجعه نماييد.
مسموميت با فلزات سنگين (poisoning metal heavy )
استفاده از سير در پيش گيرى و مداواى مسموميت با سرب توسط دانشمند بلغارى به نام وسلين پتكو (285) كشف شد .نامبرده آزمايش هاى زيادى در مورد استفاده سنتى سير در كشورش انجام داد . روزى فرضيه اين كه تركيبات ضد سمى گوگردى موجود در سير ممكن است براى پيشگيرى و حتى معالجه اين نوع مسموميت كمك نمايد، به نظرش رسيد و ابتدا فرضيه را روى خرگوش ها آزمود و تعداد مداوا شدگان از مسموميت سرب به دو برابر رسيد . سپس آزمايش را روى كارگران كارخانه سرب محلى انجام داد و به آنها آب سير داد كه هفتاد و سه درصد علائم بيمارى در آنها كاهش يافت و آنهايى كه به مسموميت سرب مبتلا بودند نيز علائم بيماريشان خيلى تخفيف يافت . از دو گروه كارگران كه در ابتدا هيچگونه علائمى از مسموميت سرب مشهود نبود، 28 افراد گروه معمولى بعد از سه ماه علائم بيمارى را نشان داد در حالى كه در گروه دوم كه از سير استفاده مى كرد فقط 3 آن علائم را ظاهر كرد .
كشف پتكو در مجامع كومونيستى دنيا در آن زمان اجرا شد و مكمل سير به عنوان عامل پيشگيرى به كارگران كارخانه هاى سرب در آن ممالك داده مى شد. در حال حاضر در چين روزانه دو حبه سير خام به كارگران كارخانه سرب جهت پيشگيرى و احتمالا درمان مسموميت داده مى شود علاوه بر سرب ، سير ممكن است در پيشگيرى از مسموميت ساير فلزات كمك كند . دكتر بنيامين لو از دانشكده پزشكى لوماليندا در كاليفرنيا با استفاده از آب سير آزمايشى را اجرا كرد . او محلول خون انسان را در لوله هاى آزمايش ‍ حاوى سرب ، جيوه ، مس و آلومينيوم ريخت به طور معمول اين فلزات سلول هاى قرمز خون را خراب مى كنند، ولى در محلول هايى كه قبلا با سير پيش درمانى شده بودند اين خرابى مشاهده نشد. پژوهشگران ژاپنى پيشگيرى سير را از مسموميت جيوه روى حيوانات به نمايش گذاشتند و موفق به اخذ مجوزى براى تهيه فرآورده هاى سير براى انسان شدند .
هموروئيد (hemorrhoids)
مردم اغلب كشورها از سير به عنوان داروى هموروئيد استفاده مى كنند. ساده ترين روش قرار دادن حبه كامل سير پوست كنده در انتهاى راست روده مى باشد مواظب باشيد كه هنگام پوست كندن سير خراشى به آن وارد نشود . به فصل چهاردهم به دستورات ديگرى كه در مورد استفاده از شياف و نيز نشستن در حمام سير رجوع كنيد.
تبخال (herpes )
ويروس تبخال هم در اطراف دهان و هم اطراف آلات تناسلى مى تواند عفونت ايجاد كند . سير به علت ضد ويروس بودن و داشتن خاصيت محرك ايمنى مى تواند درمان مؤ ثرى براى آن باشد . با ظاهر شددن علائم اوليه سير بخوريد و وقتى كه زخم سر باز كرد با هر يك از روش هاى درمان جلدى آن را معالجه كنيد (برابر دستورات فصل چهاردهم ، مؤ ثرترين درمان ها استفاده از آب سير و ماليدن آن روى زخم مى باشد ) ولى توجه داشته باشيد كه به بافت ها صدمه نزند براى درمان تبخالهاى تناسلى به مدت بيست دقيقه از حمام سير با آب داغ استفاده كنيد .
دكتر طريق عبدالله پژوهشگر شناخته شده سير از مركز تحقيقات كلينيك اكبر در پاناما سيتى فلوريدا در نشريه پيشگيرى در تاريخ اوت 1987 گفته است كه طبق گزارش هايى كه از بيمارانش دريافت كرده حكايت از اين دارد كه بيماران با تظاهر شديد تبخال تناسلى توانسته اند با خوردن سير بيمارى خود را كنترل كنند.
فشار خون بالا (presure blood high )
حداقل در هفده آزمايش بالينى نشان داده شده است كه سير قادر است فشار خون را كاهش دهد . ميزان كاهش در اغلب آزمايش ها با خوردن 600 تا 900 ميليگرم سير از پنج تا ده درجه مى باشد . در يك آزمايش فقط با خوردن يك حبه سير در روز كاهش زيادى به ميزان شانزده درجه را نشان داد . جهت اطلاع بيشتر درباره سير و فشار خون به فصل نهم رجوع شود . نبايستى انتظار داشت كه فقط سير فشار را كاهش دهد. فشار خون زياد به طور طبيعى به شما اخطار مى دهد كه بايستى ورزش كنيد، ميوه جات و سبزيجات تازه زيادتر، چربى و پروتئين كمتر بخوريد و از ميزان عصبانيت خود بكاهيد . چنانچه شما تغييراتى به زندگى خود بدهيد سير كمك خواهد كرد ولى خودش به تنهايى همه كارها را انجام نمى دهد . در صورت امكان روزانه از يك تا سه حبه سير خام ميل كنيد.
كلسترول بالا (cholesterol high )
در فصل نهم مشاهده شد كه چگونه سير كلسترول را كم مى كند . اگر به اين منظور مى خواهيد سير بخوريد روزانه از نصف تا يك حبه سير و يا معادل آن از ساير فرآورده هاى سير ميل كنيد . اگر تحمل خوردن سير را نداريد از كپسول هاى پودر سير 600 ميليگرمى كه در آزمايش هاى بالينى به كار مى رود استفاده كنيد . براى لااقل سه ماه سير بخوريد معمولا در ماه نخست وگاهى هم ماه دوم كلسترول و ديگر چربى هاى خون زياد مى شود ولى نگران كننده نيست و مشا منتظر نتيجه باشيد .
صدا گرفتگى (hoarseness )
سير به هر يك از اشكال خامش به رفع گرفتگى صدا كمك مى كند . اگر شما فقط از كپسول سير استفاده مى كنيد، بايستى آن را باز كرده با آب گرم مخلوط و قرقره كنيد.
عفونت ها (infections )
در صورت احساس عفونت به علت بريدگى هاى كوچك و يا زخم ها، به خوردن سير بپردازيد و همزمان به يكى از طرق ذكر شده در فصل چهاردهم استفاده خارجى از سير را شروع كنيد . در صورت مشاهده زخم جدى و يا برش عميق و استمرار عفونت به پزشك معالج رجوع كنيد . درمان مورد علاقه من شستن محل زخم با الكل و سپس قرار دادن سير له شده همراه الكل با يك پارچه روى زخم ، مرحله بعدى قرار دادن پارچه زيادتر روى آن و گرما دادن با كيسه آب جوش يا مرطوب كردن پارچه با آب داغ و قرار دادن در محل زخم مى باشد . اين عمل نبايد از پانزده تا بيست دقيقه بيشتر ادامه داشته باشد .
آنفولانزا (influenza )
ما معمولا آنفولانزا را بيمارى كم اهميتى به حساب مى آوريم ولى در عمل ساليانه بالغ بر ده هزار نفر از اهالى ايالات متحده را هلاك مى كند كه بيشتر قربانيان آن را سالخوردگان تشكيل مى دهند در طول صد سال گذشته بروز آنفولانزاى شديد همه جا گير دو مرتبه دنيا را جاروب و هر بار ده ها ميليون از مردم را قتل عام كرده است .
سير هم در پيشگيرى و هم در درمان آنفولانزا مؤ ثر است . با اولين علامت همه جاگيرى يعنى نفس كشيدن همكار شما با سر و صدا و برگشتن بچه همسايه از مدرسه به خانه به علت آنفولانزا، خوردن سير را زياد كنيد و برابر دستورات فصل چهاردهم از يكى از اشكال خام سير استفاده كنيد و ضمنا دستور استفاده از قطره بينى را در همان فصل كه در چين به همه جاگيرى اعمال مى شده رعايت كنيد.
سير مستقيما بر عليه ويروس آنفولانزا عمل كرده و دفاع طبيعى بدن را تحريك مى كند . در يك آزمايش روى حيوانات پژوهشگران به موش ها آب سير خورانيدند سپس ويروس آنفولانزا را به بينى آنها نزديك كردند، كليه آنها در مقابل آنفولانزا محافظت شدند در صورتى كه موش هايى كه سير نخورده بودند به بيمارى مبتلا شدند (به بحث سرماخوردگى در همين فصل مراجعه كنيد ) .
گاز يا نيش حشرات (bites insect )
براى درمان نيش پشه و زنبور و كرم حشره و ديگر حشرات از روشى كه در هندوستان و كشورهاى عربى معمول است متابعت كنيد، كمى سير را جويده و آب دهان مخلوط كرده 15 تا 20 دقيقه در محل گزيدگى قرار داده روى آن را با بانداژ بپوشانيد . توجه داشته باشيد كه سير تحريك ايجاد نكند و موجب سوختگى پوست نشود .
برگردانيدن نيكوتين (withdrawal nicotin )
قبل از جنگ دوم جهانى پزشكان آلمانى جهت معالجه مسموميت با نيكوتين از سير استفاده مى كردند. اين كار براى كسانى كه سيگار كشيدن را ترك مى كنند نيز توصيه مى شود . خاصيت ضد سمى سير كمك به پاك كردن سيستم مى نمايد، اثر خلط آورى و اثر خوبى كه روى ريه ها و مجارى برونش دارد مى تواند بافت هاى صدمه ديده را درمان كند . ضمنا به اسهال و يا يبوستى كه معمولا بعد از كشيدن نيكوتين رخ مى دهد، كمك مى كند . از هر يك از روش هاى ذكر شده در فصل چهاردهم مى توان استفاده كرد .
خون ريزى بينى (nosebleed )
اهالى چين جهت درمان خون ريزش بينى به طريق زير عمل مى كنند: سه حبه سير را له كرده به وسط كف پا مى چسبانند . به پاى راست جهت بينى راست و به پاى چپ جهت بينى چپ . پس از داغ شدن پاشنه پا خون ريزى قطع مى شود .
انگل ها (parasites )
انگل هاى روده مى توانند موجب اسهال مزمن ، هضم ناقص غذا و عدم توانايى كل سيستم بشوند. اين انگل ها معمولا در سفر به كشورهاى خارجى جذب مى شوند، گاهى عفونت ژيارديا ( جيارديا ) (286) با نوشيدن آب هاى تصفيه شده در ايالات متحده و در اردوگاه ها تعامل پيدا مى كنند. بيماران مبتلا به ايدز به عفونت هاى انگلى مبتلا مى شوند. سير خاصيت ضد انگلى دارد .دكتر كريس دترايج از ميسورى نوشيدن آب سير خام را توصيه مى كند ولى هر يك از اشكال سير خام ذكر شده در فصل چهاردهم سودمند مى باشد .
سياه سرفه ( cough whooping ) pertussis )
در تاريخ ثبت شده جهانى وجود سياه سرفه سراسرى تاءييد شده است . على رغم واكسيناسيون جدى كودكان در ايالات متحده ، بيمارى در آنجا در حال فزونى است و حدود يك چهارم از آن هم مربوط به بزرگسالان است كه شدت آن معمولا نسبت به كودكان خفيف تر است . چون بزرگسالان كه حالات ملايم ترى دارند احتمالا ناقل بيمارى به كودكان هستند و در هنگام شيوع همه جاگيرى بيمارى ، به مجرد اولين سرفه بايستى توسط پزشك معاينه و معالجه شوند.
واكسن سياه سرفه بحث انگيز است .در ايالات متحده استاندارد است ولى در بعضى از كشورهاى اروپايى تحريم و قدغن است . واكسن مى تواند آسيب هاى عصبى تشنج را موجب شود . پيشنهاد اعمال آن شده ولى تاءييد نشده است چون واكسن سياه سرفه ممكن است عامل بعضى از موارد سندرم مرگ ناگهانى كودكان باشد . صرفنظر از اثرات منفى و مضرات زياد واكسن ، متاءسفانه آنها به خطر جدى هلاكت يك تا دو درصدى نوزادان زير يك سال كه در معرض ابتلاى به سياه سرفه هستند نزديك شده اند . كودكان زير دو سال در معرض بيشترين خطر قرار دارند، ولى بيمارى اصولا در تمام سنين هم براى بيماران و هم براى پرستاران دردسرزا مى باشد .عفونت معمولا از شش تا هفت هفته و گاهى هم مى تواند تا سه ماه كه دو هفته آن با سرفه شديد و استفراغ همراه مى باشد به طول انجامد .سياه سرفه به وسيله باكترى بروز مى يابد و با يك سرماخوردگى خفيف سينه كه يكى دو هفته طول مى كشد شروع و به دنبال آن بلافاصله سرفه هاى شديد و دردناك ظاهر مى شود . بين پنج تا پانزده مرحله سرفه پى در پى با دم فرو بردن عميق و صداى بلند رخ مى دهد كه معمولا استفراغ را هم به دنبال دارد . بعد از چند هفته ديگر، سرفه كمى ملايم تر مى شود ولى بيمارى تا چند هفته ديگر دوام خواهد يافت . بيشترين خطر براى تمام سنين به ويژه سالخوردگان ، پيدايش مشكلات پيچيده از جمله سينه پهلو مى باشد .
نوزاد مبتلا به سياه سرفه بايستى بسترى شود، چون به مراقبت دقيق بهداشتى مداوم و ضرورت هاى فورى از جمله مكش مخاط از گلوى نوزاد و يا ديگر امور ضرورى و لازم جهت باز نگهداشتن مجارى تنفسى ، نيازمند است . جهت حالات ملايم تر و بدون پيچيدگى و براى كودكان بزرگتر معمولا پزشكان هيچ دارويى تجويز نمى كنند . در بدو شروع سياه سرفه آنتى بيوتيك مفيد نمى باشد . مراقبت هاى خانواده با فرآورده هاى سير (پس ‍ از مشورت با پزشك ) ممكن است به بهبود و پيشگيرى از پيچيدگى كمك كند . جهت تهيه شربت سرفه سير به فصل چهاردهم رجوع شود .
در بسيارى از فرهنگ ها جهت درمان سياه سرفه از سير كمك گرفته مى شده است و هنوز در كشور چين به همان نحو عمل مى شود . سير به چند دليل با سياه سرفه تناسب دارد . نخست اين كه مخاط آور ملايم است و مخاط مداوم كه همراه بيمارى مى باشد روان مى كند در ثانى خاصيت ضد درد آن قادر است درد شديد حاصله را كاهش دهد . بالاخره و شايد از مهمترين آنها اين كه به علت داشتن آنتى بيوتيك از بروز پيچيدگى جدى از جمله سينه پهلو جلوگيرى مى كند .
هنگام شيوع بيمارى در سر تا سر مناطق روستايى چين به طور يكنواخت به مداوا پرداخته مى شود و تعداد ده حبه سير را پوست كنده و كاملا له كرده و نيم ليوان آب داغ روى آن ريخته و پس از پنج تا شش ساعت مقدارى شكر به آن اضافه كرده ، شربت سرفه به دست مى آيد كه براى كودكان كمتر از سه سال نيم قاشق چاى خورى و براى كودكان بيشتر از سه سال يك قاشق چايخورى تجويز مى گردد ( سه نوبت در روز براى همه كودكان ) . جهت تهيه شربت به ساير روش ها به فصل چهاردهم مراجعه كنيد .
در صورتى كه كودكى استفراغ كند بايستى در دادن سير ترديد كرد چون سير باعث بى آب شدن بيشتر بدن او مى شود . هر گونه علامت بى آب شدن را بايستى فورا به پزشك معالج گزارش نمود.
سكته مغزى (stroke )
اگر در معرض خطر سكته مغزى هستيد و يا اين كه قبلا يك بار به آن مبتلا شده ايد، خوردن سير را به طور مرتب جهت رقيق كردن خون و پيشگيرى از لخته شدن خون فراموش نكنيد . چنانچه جهت بيمارى خود داروى رقت خون مصرف مى كنيد، بدون مشورت با پزشك معالج سير نخوريد و او ممكن است با تغيير دز لازم به جاى سير دستور ديگرى بدهد . خاصيت رقيق كردن سير حتى پس از پخته شدن محفوظ مى ماند لذا مى توانيد آن را به غذاى خود اضافه كنيد .
سل (tuberculosis )
اغلب مردم نيازى به معالجه سل در منزل ندارند چون حالت فوق العاده جدى است و نيازمند درمان پزشكى بوده و كميته بهداشت آن را پيگيرى خواهد كرد تا از بروز بيمارى همه جا گير جلوگيرى به عمل آيد . به هر تقدير شروع سل به همراه ايدز بوده و باعث افزايش سوء تغذيه در بين افراد فقير شهرى ايالات متحده مى گردد . مقاومت در مقابل دارو نيز موجب افزايش ‍ مشكلات در بعضى از نواحى مى شود. اگر كسى در مقابل دارو مقاومت مى كند ممكن است از سير به جاى دارو جهت معالجه استفاده شود . چينيان سل را به طريق زير با سير مداوا مى كنند:
يك كومه سير را جدا كرده پوست آنها را به دقت كنده و آنها را براى مدت فقط شصت ثانيه در آب جوش انداخته و بيرون مى آورند و سپس برنج سفيد در آن آب ريخته تا به صورت اماج در آيد و مجددا سير نيمه پز را داخل برنج ريخته و پس از هر وعده غذا مى خورند و اين كار را روزانه انجام مى دهند . علاوه بر آن چهار تا پنج حبه سير را به مدت سه ماه هر روز ميل مى كنند .
زخم روده و اثنى عشر (ulcers )
براى چندين دهه پزشكان رسمى ، زخم هاى روده و اثنى عشر را با آنتى اسيد، تغيير رژيم غذائى و كاهش دهنده استرس درمان مى كردند . در سال هاى اخير، پژوهشگران دريافته اند كه اكثريت زخم ها با عفونت و ميكروب هليوباكتر پيلورى (287) همراه بوده و اكنون با داروهاى آنتى بيوتيك معمولى درمان مى شوند، يكى از داروهاى مذكور مترونيزادل (فلجيل ) (288) كه تا حدودى بحث انگيز است ، مى باشد .با وجودى كه تجويز آن همراه با ساير داروها در مقابل عفونت هليوباكتر مؤ ثر بوده ولى مصرف خود آن داراى عوارض جانبى جدى از جمله مضر براى سيستم اعصاب مى باشد و احتمال بروز سرطان را در بردارد . در حالى كه هليوباكتر ساكن معده مى باشد الزاما باعث زخمى در آنجا نمى شود. بنابراين تلاش ‍ جهت دفع آن ضرورت ندارد مخصوصا با دارويى مثل فلجيل . بيمارى داشتم كه ظرف مدت يك سال بيشتر از ده بار جهت عفونت روده و اثنى عشر فلجيل برايش تجويز شد و در پايان سال به بيمارى عصبى و قلب و عروق مبتلا گرديد .
عده اى از پژوهشگران را عقيده بر اين است كه مترونيزادل در آخرين وهله بايستى تجويز شود . در يك بررسى به نود بيمار مبتلا به زخم اثنى عشر جهت كاهش ترشح اسيد معده دارو داده شد. بيست و هفت نفر از آنها بدون هيچ گونه داروى ديگر كاملا معالجه شدند . چهل و هفت نفر هم يكى دو بار ظرف سال بعد احساس عود زخم را داشتند . از شانزده نفر هم سه بار يا بيشتر احساس درد داشتند. فقط دوازده نفر با هليوباكتر عفونى شده بودند كه با مترونيزادل درمان شدند . پژوهشگران نتيجه گرفتند كه داروهاى كاهش دهنده ترشح براى اكثريت بيماران مناسب است .
اين امر احتمال افزايش استفاده از سير در درمان زخم اثنى عشر را داد . از بدو تاريخ ثبت شده پزشكان جهت گاز روده و ديگر عفونت ها سير تجويز مى كردند. خاصيت هاى آنتى بيوتيكى آن در تجربيات فراوان به اثبات رسيده است . اگر چنانچه شما به زخم اثنى عشر مبتلا شديد و پزشك معالج شما مترونيزادل تجويز كرد از او درخواست كنيد ابتدا داروهاى محافظه كارانه اى به شما بدهد . يكى از فوايد سير در اين است كه به جاى داشتن عوارض جانبى منافع جانبى دارد . اگر زخم عود كرد آزمايش طبى حاكى از وجود هليوباكتر بود آن وقت مى توان از دارو استفاده كرد .
براى درمان زخم اثنى عشر يكى از اشكال بالقوه سير خام كه در فصل چهاردهم ذكر شده مصرف كنيد . از كپسول ها به خصوص آنها كه پوشش ‍ داخلى دارند استفاده نكنيد چون ممكن است بدون برخورد با محل و بلا استفاده دفع گردند.
كم وزنى
به طورى كه در فصل يازدهم مشاده شد، سير تقويت كننده است . حتى اگر شما بيمارى خاصى هم نداشته باشيد، سير مى تواند سلامتى عمومى را بالا برده و هضم غذا را بهبود بخشد و مقاومت در برابر بيمارى ها را افزايش ‍ داده و باعث تقويت سيستم ايمنى گردد. اين خاصيت براى كسانى كه لاغر هستند و ميل دارند چاق شوند مفيد است . هنديان باستان از سير به اين منظور استفاده مى كردند و حتى در حال حاظر جهت اضافه كردن وزن در طب آيوروديك روغن سير به كار مى رود.
دكتر وسلين پتكو از بلغارستان فرضيه (289) اضافه شدن وزن را روى خوك ها و گاوها امتحان كرد . او مقدار سه تا چهار حبه سير كه دز انسان 180 پوندى است به خوك ها داد، ظرف ده هفته خوك هايى كه سير خورده بودند سيزده درصد سنگين تر از آنهايى بودند كه با غذاى معمولى تغذيه شده بودند. اين اضافه وزن را در حالى كسب كرده بودند كه عملا غذاى كمترى از ديگران خورده بودند . به طور يقين سير هم دستگاه هاضمه و هم متابوليسم آنها را بهبود بخشيده بود . پتكو آزمايش را روى گوساله ها نيز انجام داد اما مقدار سير را دو برابر نمود يعنى از شش تا هشت حبه سير در روز. بعد از چهار ماه گوساله هايى كه سير خورده بودند دوازده درصد بيشتر از آنهايى كه سير نخورده بودند اضافه وزن داشتند و مقدار خوراك آنها نيز تقليل يافت .
عفونت واژنى
عفونت واژنى ممكن است به علت ارگانيزم هايى باشد كه معمولا در آنجا ساكن هستند از جمله رشد زياد قارچ كنديدا و يا به وسيله ميكرو ارگانيزم هاى خارجى كه از طريق ارتباطات جنسى وارد مى شوند، باشد . خارش ، تحريك و سرخ شدن مى تواند شديد شده در واژن پخش شود . ممكن است چرك (290) وجود داشته يا نداشته باشد .
تحقيق در مورد علت عفونت بسيار با اهميت است زيرا بعضى از عفونت ها مثل سوزاك داراى عواقب وخيم هستند . موارد ساده تر مثل باقى ماندن فتيله و يا شرايط خطرناك مثل سرطان واژن علائمى مشابه ظاهر كنند . علائم ممكن است به واسطه حساسيت باشد كه در اين مورد درمان با آنتى بيوتيك چه از روش طب رسمى و چه از روش طب گياه درمانى فايده اى ندارد .
معمول ترين عفونت ها عبارتند از تريكو موناس (291)، كنديدا و گاردنرلا (292) كه آسيب هاى جدى و مرگ آور ايجاد نمى كنند ولى مى توانند موجب بر هم زدن آرامش باشند. تريكو موناس از طريق مراوده جنسى منتقل مى شود .لازم به يادآورى است كه بدون ايجاد عارضه در مردان وجود دارد ولى در مورد طرف مقابل بايستى معاينه و در صورت وجود آن درمان شوند .
پروفسور تورى هودسن (293) از مركز بيمارى هاى زنان در كالج ملى درمان هاى طبيعى واقع در پورتلند استان ارگان ، اغلب شياف سير را كه پوست آن با دقت برداشته شده و هيچ گونه خراش و بريدگى در آن ايجاد نشده تا تركيبات تحريك كننده آن خارج شود، تجويز مى كند . بعضى از افراد به خصوص در مورد سوزانندگى سير حساسيت دارند ولى هودسون گفت آن را براى 2/1 شبانه روز (يا در طول روز و يا تمام شب در محل قرار دهند ) . اگر زمانى نخواهند به آن دست بزنند، مى توانند آن را در پارچه يا گاز آغشته به روغن زيتون پيچيده و به صورت فتيله مصرف كنند . هودسون جهت آرامش بخشيدن به معالجه تجويز عوض كردن آن را با كپسول اسيدوفيلاس (294) در نوبت دوم در شبانه روز داد كه آن را هم در واژن قرار دهند كه كپسول ژلاتينى در محل حل شده و فوائد باكترى اسيدوفيلاس را به موضع مى بخشد . جهت درمان قارچ هاى زياد رشد كرده خطرناك ، هودسن تجويز استفاده از شياف سير پوست كنده در مقعد را نمود . تعداد قارچهاى معمولى روده واژن ، پس از آنتى بيوتيك و كورتى زون (295) درمانى و يا هر علتى ديگر كه تعداد عادى باكترى هاى مفيد را به هم مى زند، زياد مى شود. در اين گونه موارد به طور معمول قارچ هاى مقعد به عفونى كردن بيشتر واژن از طريق رگ هاى تعرقى كه بين مقعد و واژن (عجان ) (296) وجود دارد مى پردازند . شياف مقعد بر عليه ازدياد قارچ در واژن مبارزه مى كند.
دكتر مرى باو (297) از برتل بورد استان ورمونت جهت عفونت مزمن قارچ پيشنهاد ديگرى دارد . او معتقد است ضد عفونى كردن قارچ هاى داخل روده نيز به اندازه واژن اهميت دارد . براى اين منظور او مى گويد از اشكال پوشش دار سير استفاده شود . داشتن پوشش نشانگر اين است كه كپسول در داخل روده كه عفونت قارچ وجود دارد باز مى شود و نه در مراحل هضم و بالاتر . او پيشنهاد درمان خارجى را با شستن عجان با داروهاى گياهى و پيشگيرى انتقال عفونت از مقعد به واژن را نمود و به بيمارانش دستور داد كه بعد از خروج مدفوع و ادرار محل عجان را با محلول تهيه شده از آويشن ، بومادران و رزمرى شستشو داده و آنجا را با حوله خشك كنند.اگر افرادى نمى خواهند زحمت تهيه داروها را قبول كنند، مى توانند به ميزان نيم قاشق چايخورى از تنطورهاى سير و اچى ناسه و هميشه بهار به طور مساوى در آب دزدك هشت اونسى ريخته و آن را پر از آب كنند كه به طور باور نكردنى درمان قارچ خواهد بود . شياف سير گاهى به خودى خود بيرون مى آيد، آماندا مك كوايد كرافورد (298) از كاليفرنيا از زنى حكايت مى كند كه در يك شب پس از آن كه نتوانست شياف سير را پيدا كند به طور هراسان تلفن كرد و او كاملا ناراحت از اين كه ممكن است سير به جاهاى محرمانه وجودش ‍ صعود كرده باشد، بود.كرافورد گفت كه گاهى سير در واژن خرد شده و يا بدون توجه بيمار با ادرار صبحگاهى و يا حركت روده دفع مى گردد . كرافورد در مورد خطر گم شدن سير و عدم آلودگى ناشى از آن به او اطمينان داد و گفت من هرگز چنين موردى را بين صدها بيمار كه از دختران جوان ، دختران كالجى و زنان فعال جنسى در تمام سنين بودند مشاهده نكرده ام . بعضى از پزشكان رسمى در مورد اين مساءله به طور جدى اخطار مى دهند، داستان زنى كه سيرش را گم كرده بود به خوبى پايان يافت ، كرافورد گفت كه احتمالا بدون توجه شما در توالت افتاده باشد ولى او را در مراقبت از ايجاد هر گونه تحريك و عفونت آموزش داد . زن به درمان با سير ادامه داد تا اين كه عفونت قارچى رفع گرديد البته بدون نياز به داروهاى داروخانه كه هيچ گونه كمكى به بهبود او نكرده بودند .
روش ديگر استفاده سير براى عفونت واژن توسط كريس دتراج پزشك طبيعى درمانى : از ميسورى ارائه شده است . مخلوطى از سه حبه سير و 3 تا 4 فنجان آب را در دستگاه به هم زده و با آن شستشوى زنانه كنند و او مدعى است كه بسيار خوب عمل مى كند. با اين روش آنتى بيوتيك قوى سير يعنى آلى سين رها مى شود. جهت اطلاعات بيشتر به فصل دوازدهم كه در چندين آزمايش بالينى خاصيت آنتى بيوتيكى آلى سين بر عليه ارگانيزم هاى متعدد عفونى شامل تريكوموناس و قارچ كنديدا به اثبات رسيد، مراجعه شود .
كرم ها
عفونت كرم هاى سنجاقى در بين جوانان عموميت دارد و 20 كودكان در سن مدرسه را تحت تاءثير قرار مى دهد. اين ها معمولا علائمى را باعث نمى شوند ولى ممكن است باعث خارش مقعد و يا خارش واژن در دختران جوان شود . فقط حالات فعال با عفونت انبوه نيازمند داروهاى انرژى زا مى باشد . دكتر آر. اف . وايس از آلمان كه استاد گياه درمانى است پيشنهاد عدم مصرف داروهاى داروخانه را جهت موارد خفيف داده و درمان با گياهان را توصيه كرده است .يك تنقيه آب سير كه از يك حبه سير بريده شده به مدت ده دقيقه در 2 /1 ليتر آب جوشيده باشد و خوردن سير همزمان رفع مشكل را خواهد كرد . او درمان اين چنينى را در هفته يك بار توصيه كرده است . دكتر كريس دترايج دستور شديدترى داده است و آن مخلوط كردن دو حبه سير در آب بدون حرارت و تزريق آن با سرنگ مى باشد و با اين روش خوردن سير ضرورتى ندارد . كرم ها بعد از يكى دو بار درمان از بين خواهند رفت در يك آزمايش بالينى در هند تجويز سه هفته اى قرص هاى ساده سير براى دفع كرم ها مفيد بود.
فصل شانزدهم : نتيجه گيرى : سير و هزينه مراقبت پزشكى
از زمان روم باستاان سير لقب شفاى مردم فقير را ابتدا در كشورهاى لاتين و سپس دركشورهاى عربى و ايران و بالاخره در انگلستان بهدنبال داشت و عنوانى كه هنوز در اماكن فروش داروهاى گياهى رواج دارد از دو هزارسال قبل به جا مانده است و از طريق فرهنگ انگلستان به اروپا و سر تا سر آفريقا،خاورميانه ، شبه قاره هندوستان ، جنوب شرقى آسيا تا مالزى و اندونزى راه يافته است. سير اين عنوان را در مكان ها و زمان هايى كسب كرد كه قيمت داروهاى رسمى براى عموممردم بسيار زياد بود و در عوض ‍ آنها به طرف سير روى آوردند. بدون ترديد ارزشسير طى زمان به اثبات رسيده ، رقباى با ارزش زياد گذشته سير فراموش شده اند درحالى كه سير جايگاه والايى را حتى در طب متداول به خود اختصاص داده است . براىاقتصاد خانواده در بازار دارويى امروزى ، نياز به داروى ساده و ارزان و شافع اكثريتبيمارى هاى امروزه به همان اندازه اهميت دارد كه در گذشته اقتصاد خانواده
سير را اگر به طريقى كه در فصل چهاردهم توضيح دادم در منزل تهيه كنيد بسيار ارزان خواهد بود يعنى براى درمان يك خانواده شش نفرى روزانه فقط پنجاه سنت هزينه دارد . اگر چنانچه شما سير مورد مصرف خود را در حياط منزل تهيه كنيد به مراتب ارزان تر تهيه مى شود . صرفه جويى در هزينه تنها به هزينه كم تهيه سير منتهى نمى شود . سير از بسيارى از بيمارى ها پيشگيرى مى كند از سرماخوردگى ساده گرفته تا سرطان كه نياز به هزينه پرداختى از چند دلار تا صدها هزار دلار يعنى از دست دادن درآمد خانواده حتى با داشتن پوشش درمانى خوب دارد استفاده از سير با تجويز پزشك به جاى تجويز دارو در مواردى مثل فشار خون بالا، جوش صورت ، عفونت هاى واژنى و يا برونشيت قادر است به طور وضوح هزينه مراقبت هاى بهداشتى خانواده را ضمن دورى از عوارض جانبى داروها، صرفه جويى كند.
سلامت عمومى
بالا رفتن مصرف گسترده سير به عنوان حفظ سياست بهداشت عمومى مى تواند به طور وضوح روى هزينه هاى بهداشتى مؤ ثر باشد . در يك بررسى كه نتيجه آن در مجله پزشكى جنوب (299) به چاپ رسيد گفته شده است كه رژيم درمانى براى كم كردن كلسترول خون قطعا ارزشى خيلى بيشتر و مؤ ثرتر از دارو درمانى دارد در جدول زير ملاحظه خواهيد كرد اعداد منفى نشانگر صرفه جويى رژيم درمانى است چون از هزينه زياد معالجاتى مثل حمله قلبى ، سكته مغزى و سرطان كاسته شده است در آينده به واسطه كم شدن هزينه هاى درمانى قيمت غذا و يا مكمل هاى غذائى به سرعت كاسته خواهد شد . پژوهشگران در اين بررسى در مورد سير تحقيقى به عمل نياورده اند اما هزينه منطقى آن در همان سطح و يا كمتر از رژيم پيشنهاد شده بالا مى باشد . در فصل نهم ديديم كه سير به هر شكلى قادر است كلسترول خون را كاهش دهد . تصور كنيد ميزان ذخيره در سطح ملى چقدر تغيير خواهد كرد اگر پزشكان سير و تغيير رژيم غذا را جهت كاهش كلسترول در تقدم اول قرار دهند و فقط هنگامى داروهاى گران را تجويز كنند كه در روش اول بهبودى حاصل نشود توصيه رژيمى 2536 دلار advice dietary
.
نياسين 1234 دلار niacin
سيليوم هاسك 642 دلار husk psyllium
لواستاتين 51 .50 دلار lovastatin
كلستى پول 404 .72 دلار colestipol
كلستى رامين 603.92 دلار colestyramine
جمفرى بروزول 826.108 دلار gemfibrozol
حتى كاهش اندك بيمارى هاى قلب و عروق توسط سير مى تواند ميلياردها (300) دلار در سال در ايالات متحده ذخيره كند . هزينه حمله قلبى در حدود 25000 تا 75000 دلار در هر نوبت مى باشد . در فصل نهم و پانزدهم ديديم سير از بروز حمله قلبى جلوگيرى مى كند به ويژه در مورد آنهايى كه يك بار مبتلا شده اند تاءثير بسزائى دارد . در يك آزمايش معلوم شد كه مرگ و مير افراديكه بعد از حمله اول براى مدت سه سال سير خورده اند 50 تقليل يافت . فقط 7000 حمله قلبى در سال پيشگيرى شد كه كمتر از يك هزارم (1000/1) كل حمله هاى قلبى ايالات متحده مى باشد مقدار ذخيره پولى از اين بابت براى خريد روزانه نيم حبه سير براى ساكنان ايالات متحده كه خود جهت كاهش حمله قلبى ضرورى است كفايت دارد .
درمان ايدز
همه گيرى ايدز در ايالات متحده و كل دنيا در حال رشد مداوم بوده و درمان آن به سرعت هم براى بيماران و هم براى سيستم مراقبت هاى بهداشتى در كل غير قابل تحمل گرديده است در فصول دوم و پنجم ديديم كه كلينيك ها
در آمريكا از درمان هاى متداول چينى و طبيعى درمانى از سير به عنوان پايه و اساس پيشگيرى و درمان عفونت هاى فرصت طلب كه همراه ايدز مى باشد، استفاده مى كنند . پروژه ارتقاء مصونيت در پورتلند ارگان به روش ‍ بالا از سير بهره گيرى مى كند و مى تواند خدمات بهداشتى طبيعى را با دامنه وسيع ، از جمله : معاينه در مطب ، طب سوزنى ، ماساژ درمانى ، گياه درمانى چينى و مكمل هاى غذائى ويتامينه به ارزش يكصد دلار در ماه براى مراجعه كنندگان ، ارائه كند . با مقايسه اين رقم با هزينه بعضى از داروهاى ايدز كه بيشتر از هزار دلار در ماه بوده و در مقام مقايسه به هيچ وجه از مداواى طبيعى مؤ ثرتر نمى باشد قابل توجه است .
شفاى طاعون مردم فقير
در تاريخ گذشته استفاده از سير صرفا جهت صرفه جويى توسط بيچارگان نبود . سير در بيمارى هاى همه جا گير كه داروهاى معمولى كاربردى نداشت به كار مى رفت . در زمان حاضر هم همان واقعيت وجود دارد مثلا سرماخوردگى عمومى ، آنفولانزا و ساير سرماخوردگى ها در همسايگى ها، كارگاه ها و مدارس معمولا غوغا مى كند. سال گذشته در پورتلند ارگان جايى كه من ساكن هستم در يك مرحله 40 شاگردان به علت آنفولانزا مدارس ‍ را ترك گفتند. در اغلب سال ها بروز بيمارى ملايم است ولى گاه گاهى هجوم زهرآگين و شديدى مى آيد و عده زيادى از مردم را به بيمارى سخت دچار مى كند . در طول قرن يكى دو بار آنفولانزاى همه جاگيرى با شدت مرگبار مردم را قلع و قمع مى كند. در دو مرحله همه جاگيرى مجزا در قرن گذشته ده ها ميليون انسان را در سر تا سر دنيا هلاك كرد . سير عامل مؤ ثر پيشگيرى و مداواى آنفولانزا مى باشد در حالى كه داروهاى معمولى بى اثر هستند توجه داشته باشيد كه چند حبه سير در نزديكى خود جهت سرماخوردگى و آنفولانزا داشته باشيد.
ادارات بهداشت عمومى در مورد وقوع بيمارى طاعون همانند گذشته و كشتار دسته جمعى احتمال مى دهند . ضمنا آنها نسبت به ويروس ناشناخته آگاهى داشته و با توجه به ظهور ويروس غير منتظره زعير و موضع فيلم ويرانگر (301) همانند طاعون هاى باكتريايى كه در مقابل دارو مقاوم شده اند در تفكر هستند . هيچ كس قادر به پيش بينى نيست كه آيا سير در مقابل طاعون آينده مقاومت دارد ولى مى دانيم كه بر خلاف داروهاى متداول سير در مقابل خيلى از ويروس ها و باكترى هاى مقاوم شده در برابر دارو ايستادگى مى كند من در نظر دارم كه چند كومه سير در منزل نگهدارى كنم . شايد روزى به كار آيد .
سير در آينده
در زمان جالينوس روستاييان به جاى داروهاى گران ، سير مى خوردند . از يك منظر آنها بهترين معامله را انجام داده اند . امروزه ما آن درمان ها را به كلى از ياد برده ايم اما سير هنوز شهرت جهانى كه در زمان جالينوس به دست آورده بود حفظ كرده است . من ترديد دارم كه در 2000 سال آينده آنتى بيوتيك هاى امروزى ، داروهاى كاهش كلسترول و ديگر داروها به همان اندازه كه داروهاى چند منظوره روميان از ياد رفته اند، فراموش نشوند ولى شرط مى بندم بشر هنوز از سير استفاده خواهد كرد .