تقويم عبادى

مهدى مهريزى

- ۲ -


دوشنبه

در رويانت فراوان آمده است كه آخر روز دوشنبه و پنج شنبه ، اعمال انسان بر پيامبر (ص ) و امامان (ع )عرضه مى گردد. لذا مناسب است كه لحظه هاى آخر اين دو روز، به حسابرسى كارها سپرى گردد و توام با استغفار باشد. در روايتى از پيامبر اكرم (ص ) نقل شده است كه فرموده :

بندگان مومن ، هنگام عرضه عمل ، مورد آمررزش خداوند قرار مى گيرند؛ مگر با ديگران برادران دينى دشمنى و عداوت داشته باشند كه در اين صورت ، آمرزش آنان به تاخير مى افتد تا از كينه و دشمنى دست بردارند. ( 65)

خواندن دعاى روز

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد الله الذى لم يشهدا احدا حين فطر الالسماوات و الارض و لا اتخذ معينا حين برء النسمات لم يشارك فى الالهيه و لم يظاهر فى الوحد انيه كلت الالسن عن غايه صفته و العقول عن كنه معرفته و تواضعت الجبابره لهيبته و عنت الوجوه لخشيته و انتقاد كل عظيم لعظمته فلك الحمد متواترا متسقا و متوال يا مستوسقا و صلواته على رسوله ابدا و سلامه دائما سرمدا. اللهم اجعل اول يومى هذا صلاحا و واسطه فلاحا و اخره نجاحا و اعوذبك من اليوم اوله فزع و واسطه جزع و اخره وجع اللهم انى استغفرك لكل نذر نذرته و كل وعد وعدته و كل عهد عاهدته ثم لم اف به و اسئلك فى مظالم عبادك عندى فانما عبد من عبدك اوامه من امامك كانت له قبلى مظلمه ظلمتها اباه فى نفسه اوفى عرضه اوفى ماله اهله و ولده او غيبه اغتبيته بها او تحامل عليه بميل او هوى او انفه او حميته اورئا او عصبيه غائبا كان او شاهدا و حيا كان او ميتا فقصرت يدى و ضاق وسعى عن ردها اليه و التحليل منه . فاسئلك يا من يملك الحاجات و هى مستجيبه لمشيته و منسر عه الى ارادته ان تصلى على محمد و آل محمد و ان ترضيه عنى بما شئت و تهب لى من عندك رحمته انه لا تنقصك المغفره و لا تضرك الموهبه يا ارحم الراحمين . اللهم اولنى فى كل يوم اثنين يغمتين منك ثنتين سعاده فى اوله بطاعتك و نعمه فى اخره بمغفرتك يا من هو لا الاله و لبا يغفره الذنوب سواه و منسرعه الى ارادته

به نام خداوند بخشنده مهربان

سپاس از آن خدايى است كه احدى را گواه نياورد، هنگامى كه آسمانها و زمين را بنياد كرد و كمكى نگرفت ، هنگامى كه مخلوقات و دم زنان را آفريد و هرگز در آفرينش و الهيت ، شريكى نگرفت . و كمك و پستيبانى در يگانگى نخواهد. زبانهااز غايت ستودنش ، لال است و خردها از ژرف معرفتش و گردن كشان از هيبت و شكوهش فروتن شوند، و چهره ها از ترس او به زير، و هر بزرگى از عظمت او در مهار و مطيع . پس از آن توست سپاسى پياپى و رشته دار و دنباله دار استوار و پايدار و رحمت او بر فرستاده اش جاويد، و درودش تا هميشه سرمد، بارخدايا! آغاز اين روز مرا كاميابى قرار ده ؛ و پناه مى برم به تو از روزى كه آغازش شيون و ميانش بى تابى و پايانش دردناكى باشد. بار خدايا من آمرزش تو را خواهانم از هر نذرى كه كردم و از هر وعده اى كه دادم و از هر عهد و پيمانى كه بسته ام و گسستم و به آن وفا نكردم ؛ و از و خواهانم اداى مظلمه هاى بندگانت را كه عهد دارم ، هر كدام از بندگانت و كنيزانت كه حقى بر عهده ام دارند و بر آنها ستم كرده ام ، در جان او يا ابرو و يا مال يا عيال و فرزند يا پشت سر آنها بد گفته ام يا بارى بر آنها نهاده ام از خواهش و هواى و هوس يا از سر بزرگى يا رشك يا خودنمايى يا تعصب ، حضور دارد يا غايب است ، و زنده است يا مرده ، اكنون دستم نمى رسد و نمى توانم به او پرداخت كنم و از او حلاليت بطلبم . از تو خواستارم ، اى آنكه حوائج را دارى و آنها را اجابت مى كنى ، و شتابان براى اراده تو، كه رحمت فرستى بر محمد و خاندانش ، و او را از من راضى كنى به هر چه خواهى ، و برايم از نزد خودت ، رحمت ببخشى ؛ زيرا آمرزش از تو نكاهد، و بخشش ، تو را زيان نرساند، اى مهربان ترين مهربانان ! بار خدايا! به من ببخش هر روز دوشنبه را، دو نعمت از خودت ، جفت ، در آغازش خوش ‍ بختى و فرمانبردارى خودت و پايانش نعمت آمرزش تو باشد اى كسى كه اوست معبود؛ و آمرزنده گناه ، جز او مفقود!

2. خواندن زيارت امام حسن (ع )

اسلام عليك يا بن رسول رب العالمين ، السلام عليك يا بن اميرالمؤ منين ، السلام عليك يابن فاطمه يا بن فاطمه الزهرا، اسلام عليك يا حبيب الله ، السلام عليك يا صفوه الله ، السلام عليك يا امين الله ، اسلام عليك يا حجه الله ، السلام عليك يا حجه الله ، اسلام عليك يا نور الله ، اسلام عليك يا صراط الله ، اسلام عليك يا بيان حكم الله ، السلام عليك يا ناصر دين الله ، اسلام عليك يا بيان حكم الله ، السلام عليك ايها البر الوفى ، السلام عليك ايها القائم الامين ، السلام عليك ايها العالم بالتاويل ، السلام عليك ايها الهادى الهدى ، السلام عليك ايها الطاهر الزكى ، السلام عليك ايها التقى التقى ، السلام عليك ايها الحق الحقيق ، السلام عليك ايها الشهيد الصديق ، السلام عليك يا ابا محمد الحسن بن على و رحمه الله و بركاته .

درود بر تو اى فرزند رسول پروردگار جهانيان ! درود بر تو اى پسر اميرالمؤ منين ! درود بر تو اى پسر فاطمه زهرا! درود بر تو اى حبيب خدا! درود بر تو اى برگزيده خدا! درود بر تو اى امين خدا! درود بر تو اى درود بر تو اى حجت خدا! درود بر تو اى بيان حكم خدا! درود بر تو اى راه خدا! درود بر تو اى ياور دين خدا! درود بر تو اى سى پاك ! درود بر تو اى خوش ‍ كردار وفادار! درود بر تو اى قائم استوار! درود بر تو اى داناى تاويل ! درود بر تو اى رهبر رهياب ! درود بر تو اى پاك پاكيزه ! درود بر تو اى پرهيزگار پاك دامن ! درود بر تو اى حق محقق ! درود بر تو اى شهيد صديق ! درود بر تو اى ابا محمد، حسن بن على و رحمت خداو بركاتش !

3. خواندن زيارت امام حسين (ع )

السلام عليك يابن رسول الله ، السلام عليك يابن اميرالمؤ منين ، السلام عليك يابن سيده نساء العالمين ، اشهد انك قد اقمت الصلاه و اتيت الزكاه و امرت بالمعروف و نهيت عن المنكر و عبدت الله مخلصا و جاهدت فى سبيل الله و حق جهاده حتى اتيك اليقين فعليك السلام منى مابقيت و بقى اليل و النهار و على البيتك الطيبين و الطاهرين . انا يا مولاى مولى لك و لال بيتك سلم لمن سالمكم و حرب و لمن حاربكم مومن بسركم و جهركم و ظاهر كم و باطنكم لعن الله اعداكم من الاولين و الاخرين و انا ابره الى الله تعالى منهم يا مولاى يا ابامحمد يا مولاى يا اباعبدالله ! هذرا يوم الاثنين و هو يومكما و باسمكما و انا فيه ضيفكما فاضيفانى و احسنا ضيافتى فنعم من استضعف به انتما و انا و انا فيه من جواركم فاجيرانى فانكما ماموران بالضيافه والاجاره فصلى الله عليكما و آلكما الطيبين .

درود بر تو اى پسر رسول خدا، درود بر تو اى پسر اميرالمؤ منين ، درود بر تو اى پسر سرور زنان عالم ، گواهى مى دهم كه تو بر پا داشتى نماز را، زكات را دادى و امر به معروف كردى و از منكر بازداشتى ، و پرستيدى خدا را با اخلاص و جهاد كردى در راه خدا و به سزاوارى تا به حق و يقين رسيدى . بر تو باد درود من تا هستم و شب و روز هست ، و بر خاندان پاك و منزه ات . اى سرورم ! من وابسته تو و خاندانت هستم . سلامت جوى هر كسى هستم كه تسليم شماست . و نبرد مى كنم باكسانى كه با شما نبرد كردند. معتقدم به راز شما و آشكار شما و عيان شما و نهان شما. لعنت خدا بر دشمنان شما از اولين تا آخرين و من به سوى خداى تعالى بيزارى مى جويم از آنها، اى مولايم اى ابا محمد، اى مولايم اى ابوعبدالله ! امروز، دوشنبه است و روز شماست و به نام شماست و من در آن مهمانم . من را مهمان كنيد و خوب مهمانى كنيد. چه خوب مهمانى مى شود كسى كه شما ميزبانش باشيد، و من در آن پناهنده شمايم . من را پناه دهيد؛ زيرا شما مامور به ميهمان نوازى و پناه دادن هستيد، درود خدا بر شما و خاندان شما كه پاك اند!

4. روزه گرفتن

سيره روزه پيامبر (ص ) چنين بود كه روزهاى دوشنبه و پنج شنبه را روزه مى گرفت . در روايتى از ايشان نقل شده است كه فرموده :

در روز دوشنبه و پنج شنبه ، رفتار انسان عرضه مى شود و من دوست دارم كارهايم در حال روزه عرضه شود. ( 66)

5. زيارت اهل قبور ( 67)

سه شنبه

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد الله الحمد حقه كما يستحقه حمدا كثيرا، و اعوذ به من شر نفسى ان النفس الاماره بالسوء الا ما ارحم ربى و اعوذ به من شر الشيطان يزيدنى ذنبا و ذنبى و احترز به من كل جبار فاجر و سلطان جائر و عدو قاهر و اللهم جعلنى من جندك فان جندك هم الغابلون و اجعلنى من جزبك فان حزبك هم المخلفون و اجعلنى من اوليائك لا خوف عليهم و لا هم يحزنون . اللهم اصلح لى دينى فانه عصمه امرى و اصلح لى خيرى فانها دار مقرى و اليها من مجاوره الئام مفرى و اجعل الحياه زياده لى فى كل خير و الوفاه راحه لى من كل شى . اللهم صل على محمد خاتم النبين و تمام عده المرسلين و على اله الطيبن و الطاهرين و اصحابه و المنتخبين و هب لى فى الثلثاو ثلاثه لا تدع لى دنيا الا غفرته ، و لا غما الا اذهبته ، و لا عدواالادفعته بسم الله خير الاسمابسم الله رب الارض و السما و استدفع كل مكروه اوله سخطه و استجلب كل محبوب و اوله رضاه فاختم لى منك بالغفران يا ولى الحسان . ( 68)

به نام خداوند بخشنده مهربان

سپاس از آن خدايى است و سپاس حق تواست ، چنانچه شايسته فراوان است . پناه مى برم به او از شر نفس اماره كه نفس اماره ، بسيار وادار به بدى كند، مگر آنكه مهر ورزد پروردگارم و پناه برم به او از شر شيطان كه مى خواهد گناه بر گناهانم افزايد، و به او حفظ خود جويم از هر جبار نابكار و پادشاه ستمكار و دشمن قهار. بار خدايا! قرارم ده از لشكر خود؛ زيرا لشكر تو پيروزند، و قرارم ده از حزب خودت ، كه حزب تو همان رستگارانند. و قرارم ده از دوستانت ، كه دوستان تو ترسى ندارند و اندوهى در دل ندارند. بارخدايا! اصلاح كن دينم را كه نگه دارشان من است . و اصلاح كن برايم آخرتم را كه خانه پايدار من است و آن گريز گاه از مجاورت فرومايگان است ؛ و قرارم ده زندگى من را مايه فروتنى بر خير، و مرگم را آسايش من از هر شرى . بار خدايا! رحمتا فرس بر محمد، خاتم پيغمبران و مكمل شماره رسولان بر خاندانش كه از پاكان و پاك نژادانند و بر ياران برگزيده اش ؛ و ببخش مرا در اين روز سه شنبه سه چيز. مگذار برايم گناهى ، مگر كه آن را بيامرزى و مگذار اندوهى ، مگر آنكه ببرى آن را، و دشمنى نگذار، مگر آنكه دفع نمايى آن را به وسيله نام خدا كه بهترين هاست . من به نام خدا پروردگار زمين و آسمان ، مى خواهم دفع هر بلايى را كه از آغازش خشم اوست ، و جلب مى كنم هر دلخواهى را كه اولش رضاى اوست . پس سرانجام مرا آمرزش ده ، اى ولى احسان !

2. زيارت امام سجاد، امام باقر، وامام صادق (ع )

اسلام عليك يا حزان علم الله ، السلام عليك ياتراجمه وحى الله ، السلام عليك ياائمه الهدى ، السلام عليك يا اعلام التقى ، السلام عليك يا اولاد رسول الله ، انتا اعرف بحقكم مستبصر بشانكم معاد لا عدائكم مولا اوليائكم بابى انتم و امى صلوات الله عليكم . اللهم انى اتوالى اخرهم كما تواليت اولهم و ابراء من كل وليجه دونهم و اكفر بالحبت و الطاعوت و اللات و العزى . صلوات الله عليكم يا موالى و رحمته الله و بركاته . السلام عليك ياسيد العابدين و سلاله الوصين ، السلام عليك يا باقر علم النبيين ، السلام عليك يا صادقا مصدقافى القول و الفعل . با موالى هذا يومكم و هو يوم الثلثاء و انا فيه ضيف لكم و مستجير بكم فاضيفونى و اجيرونى بمنزله الله عندكم و البيتكم الطيبين الطاهرين . ( 69)

درود بر شما اى خازنان دانش خدا! درود بر شما اى مترجمان وحى خدا! درود بر شما اى ائمه هدى ! درود بر شما اى نشانه هاى روشن تقوا! درود بر شما اى فرزندان رسول خدا من به حق شما عارف و به مقام شما بينا، دشمن دشمنان شما، و دوست دوستان شماييم . پدر و مادرم به قربان شما! درود خدا بر شما! خدايا! من دوست باشم اخر آنها را چنانچه دوست داشته باشم اول آنها را و بيزارم و از هر همدمى جز آنها، و كافرم به هر بت و طاغوت و لات و غرى . درود خدا بر شما اى سروران من و رحمت خدا و بركاتش ! و درود بر تو اى سيد عابدان ونژاد و صيان ! درود بر تو اى شكافنده علم پيغمران ! درود بر تو اى صادق مصدق در گفتار و كردار! سروران من ! امروز، روز شماست و آن ، روز سه شنبه است و من در آن مهمان شما هستم و پناهنده به شما. مرا بنوازيد و در پناه گيريد. به مقام خدا نزد شما و خاندانتان كه پاك و پاكيزه اند!

چهارشنبه

1. خواندن دعاى روز

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد الله الذى جعل الليل لباسا و النوم سباتا و جعل النهار نشورا لك الحمد ان بعثتنى من مرقدى و لو شئت جعلته سرمدا حمدا دائما لا ينقطع ابدا و لا يحصى له الخلايق عددا. اللهم لك الحمد ان خلقت فسويت و قدرت وقضيت و امت و احييت و امرضت و شفيت و عافيت وابليت و على العرش استوبت و على الملك احويت ادعوك دعا من ضعفت وسيله و انقطعت حيله و اقترب اجله و تدانى فى الدنيا امله و اشتدت الى رحمتك فاقته و عظمت لتفريطه حسرته و كثرت زلته و عثرته و خصلت لوجهك توبته فصل على محمد خاتم النبيين و على اهل بيته الطيبين الطاهرين ، وارزقنى شفاعه محمد - صلى الله عليه و اله - و لا تحرمنى صحبته انك انت ارحم الراحمين . اللهم اقض لى فى الاربعا اربعا اجعل قومى فى طاعتك و نشاطى فى عبادتك و رغبتنى فى ثوابك و زهدى فيما يوجب لى اليم عقابك انك لطيف لما تشاء. ( 70)

به نام خداوند بخشنده مهربان

سپاس از آن خدايى است كه روز و شب را جامه و خواب را سبب آسودگى ساخته و روز را براى تكاپو نهاده . از آن توست سپاس كه مرا از خوابگاهم ببر انگيختى ، و اگر خواسته بودى ، خواب مرا ابدى مى ساختى . سپاس آفريدى و سازمان دادى و مقرر كردى و گذراندى و ميراندى و زنده كردى و بيمار نمودى ودرمان كردى به ساختگى و گرفتار كردى و به عرش ، استوارى و بر سلطنت ، پايدار، بخوانمت ، چون كسى كه به وسيله اش سست است و چاره اش گسسته و كسى كه مرگش نزديك شده است و آرزويش در دنيا زيبانگير او شده و به رحمت سخت نيازمند است و بزرگ است و براى تقصيرش حسرت او و بسيار است لغزش و افتش و براى خاتم پيامبران و بر خاندان پاك و پاكيزه اش ، و روزى كن بر من شفاعتش را - كه درود خدا بر او و بر خاندانش - و دريغ مدار از من صحبتش را؛ زيرا تو مهربان ترين مهربانانى . خدايا! بر آور برايم در اين روز چهارشنبه ، چهار حاجت را: نيرويم را صرف طاعت كن ، نشاطم را در عبادت خود، و رغبتم در ثواب خودت نه ، و بى ميلى ام را بدان چه مايه دردناك توست ؛ زيرا تو بدان چه خواهى ، لطف كننده اى .

2. خواندن زيارت امام كاظم ، امام رضا، امام جواد و امام هادى (ع )

السلام عليك يا اوليا الله ، السلام عليك يا حجج الله ، السلام عليك يا نور الله فى الضلمات الارض ، السلام عليكم صلوانت الله عليكم و على البيتكم الطيبين و الطاهرين بابى انتم و امى لقد عبدتم الله مخلصين و جاهدتم فى الله حق جهاده حتى اتيكم اليقين فلعن الله اعدائكم من الجن و الانس اجمعين و انا ابراء الى الله و اليكم منهم يا مولاى يا براهيم موسى بن جعفر محمد بن على ، يا مولاى يا اباالحسن على بن موسى ، يا مولاى يا ابا جعفر محمد بن على ، يا مولاى يا اباالحسن على بن محمد، انا مولى لكم مومن بسركم و جهركم متضعف بكم فى يومكم هذا و هو يوم الا ربعا و مستجيربكم فاضيفونى و اجيرونى بالبيتكم الطبين و الطاهرين .! ( 71)

درود بر شما اى دوستان خدا! درود بر شما اى حجت هاى خدا! درود بر شما اى نور خدا در تاريكى هغاى زمين ! درود بر شما! صلوات خدا بر شما و بر خاندان پاك و پاكيزه تان ! پدرم و مادرم به قربان شما! شما با اخلاص ‍ خدا را پرستيديد و در راه خدا جهاد كرديد، چنانچه بايد، تا به يقين رسيدند، لعنت كند خدا دشمنان شما را از جن و انس . همه را و من از آن به سوى خدا و شما بيزارى مى جويم .اى مولايم اى ابو ابراهيم ، موسى بن جعفر، اى مولايم ، اى ابولحسن ، على بن موسى ، اى مولايم ، اى جعفر، محمد بن على ! اى مولايم ، اى ابولاحسن ، على بن محمد! من وتابسته به شماييم و معتقدم به راز شما و آشكار شما، و پناهنده به شمايم در اين روز كه روز چهارشنبه است ، و پناهنده به شمايم . مرا بنوازيد و پناه دهيد به خانواده خودتان كه پاك و پاكيزه اند.

پنج شنبه

خواندن دعاى روز

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد الله الذى اذهب الليل مظلمابقدرته و جا بالنهار مصيرا برحمته و كسانى ضيائه و انا فى نعمته . اللهم فكما انقيتنى له فابقنى لا مثاله و صل على آل نبى محمد و اله و لا تقجعنى فيه و فى غيره من الليالى و الايام بار تكاب المحارم و الكتساب الماثم و ارزقنى خيره و خير ما فيه و خير ما بعد و اصرف عنى شره و شرما فيه و شر ما بهده .اللهم انى بذمه الاسلام اتوسل اليك و بحرمه القران اعتمد عليك و بمحمد المصطفى - صلى الله عليه و اله - استشفع لدينك فاعرف اللهم ذمتى التى رجوت بها قضا حاجتى يا ارحم الرحمين ! اللهم اقيض لى فى الخمس خمسا لا يتسع لها الاكرمك و لا يطيقها و الانعمك سلامه اقوى بها على طاعتك و عباده استحق بها جزيل مثوبتك و سعه فى الحال من الرزق الحلال و ان تومنى فى موافق الخوف بامنك و تجعلنى من طوارق الموهوم و المغموم فى حصنك و صل على محمد و المحمد و اجعل توسلى به شافعا يوم القيامه نافعا انك انت ارحم الراحمين ! ( 72)

به نام خداوند بخشنده مهربان

سپاس از آن خدايى است كه شب تا را به قدرت خود برد و روز روشن را به رحمت خود آورد، و افكند بر من پرتوش را و مرا قرين نعمتش نمود. بار خدايا! چنان كه مرا بر اين روز زنده گذاشتى ، براى مثال اين روز زنده گذار، رحمت فرست بر پيامبر، محمد و خاندانش و، داغدارم مكن در اين روز و ديگر شب ها و روز و ديگر شب ها و روزها به ارتكاب ها و احتساب گناهان ، و روزى ام را كن خيرش را و آنچه در آن است و خير از آن را و بگردان از من شر آن را، و شر آنچه در آن است ، و شر بعد از آن را .خدايا! به عهد و رشته اسلام تو توسل مى جويم ، و به حرمت قرآن ، بر تو اعتماد مى كنم ، و به محمد مصطفى - كه درود خدا بر او و خاندانش باد - نزد تو شفاعت مى خواهم ، به حساب آور خدايا! تعهدى را كه بدان اميدوارم بر آوردن حاجتم هستم اى مهربان ترين مهربانان ! خدايا بر آور برايم در اين روز پنجشنبه ، پنچ حاجتم كه جز كرامت و سعى آن را ندارد، و جز نعمتت بر آن توانا نيست ؛ سلامتى كه مرا نيروى طاعت دهد، و عبادتى كه شايسته مزد فراوانم كند. و شايستگى در زندگى ام با روزى حلال ، و مرا امنيت دهى - هنگام ترس به امنيت خود، و از حوادث پر غم و اندوه و دژ خويش در آورى ؛ و رحمت فرست بر محمد و خاندانش و توسلم را به او شفيعم ساز و روز قيامت سودبخش ؛ زيرا تويى مهربتان ترين مهربانانى .

خواندن زيارت امام حسن عسكرى (ع )

السلام عليك ياولى الله ، السلام عليك يا حجه الله و خالصته ، السلام عليك ياامام المومنين وارث المرسلين و حجه ربالعالمين صلى الله عليك و على البيتك الطيبين الطاهرين . يا مولاى يا ابا محمد الحسن بن على انا مولى لك و لال بيتك و هذا يومك و هو يوم الخمس و انا ضيفك فيه و مستجير بك فيه فاحسن ضيافتى و اجارتى بحق البيتك الطيبين الطاهرين .( 73)

درود بر تو اى ولى خدا! درود بر اى حجت خدا و خاصه او! درود بر تو اى امام مومنان و وارث رسولان و حجت خداى جهانيان ! رحمت فرست خدا بر تو و بر خاندان پاك و پاكيزه ات ! اى سرورم ، اى ابا محمد حسن بن على ! من وابسته به تو و خاندان توام ! و اين روز توست كه روز پنج شنبه است ؛ و من ميهمان توام در آن و پناهنده به توام . خوب پذيراى ام كن ، و پناهم ده به حق خاندان پاك و پاكيزه ات .

3. روزه گرفتن ( 74)

4. صد مرتبه صلوات فرستادن بر پيامبر پيامبر اكرم (ص ) ( 75)

5. زيارت مزار شهيدان و مومنان ( 76)

6. خواندن اين دعادر پايان روز

استغفر الله الذى لااله الا هو حى القيوم و اتوب اليه توبه عيد خاضع مسكن متسكين لا يستطيع لنفسه صرفا و لا عدلا و لا نفعا و لا ضرار و لا حياه و لا موتا نشورا و صلى الله على محمد و عترته الطاهرين و الاخبار الطيبين الابرار و سلم تسليما! ( 77)

آمرزش خواهم از خدايى كه نيست پرستيده شايسته اى جر او زنده و پاينده است و به او باز گردم ، بازگشتن بنده فروتن گدا و بيچاره كه نتواند براى خود، كارى و دفاعى و سودى و زيانى و زندگى و مردگى و رستاخيزى و نيك و خوش رفتارش و درود فراوان بر آنها باد!

جمعه

شب و روز جمعه ، قداست خاصى در فرهنگ اسلامى دارد و تعبيرات زيبايى درباره آنها در روايات ، وارد شده است كه از باب نمونه ، چند مورد را ذكر مى كنيم :

1. از ميان روزها، خداوند جمعه را برگزيد.

2. خورشيد بر روزى با فضيلت تر ا زجمعه ، طلوع نكرده است .

3. انجام دادن كارهاى نيك و در روز جمعه ، دو برابر روزهاى ديگر پاداش و ارزش معنوى دارد. ( 78)

4. جمعه ، حق و احترامى دارد كه نبايد ضايع شود.

5. كسى كه در شب جمعه و روز جمعه بميرد، شهيد از دنيا رفته است . ( 79)

شب جمعه

1. صلوات فرستادن

از امام صادق (ع )نقل شده است :

شب جمعه ، فرشتگانى از آسمان نازل مى شوند كه قلم و كاغذ در دست دارند و تاشب شنبه ، چيزى جز صلوات نمى نويسند. ( 80)

2. غسل

3. خواندن دعاى كميل

4. ده مرتبه خواندن اين دعا

يا دائم الفضل على البريه ، يا باسط اليدين بالعطيه ، يا صاحب المواهب السنيه ، صل على محمد و اله خير الورى سجيه ، و اغفرلنا يا ذاالعلى فى هذه العشيه .

اى آن كه احسانت هميشه بر خلق ، ريزان است ، از آن كه دو دستت به عطا بخشى باز است ! اى صاحب بخشش هاى ارجمند! رحمتت فرست بر محمد و خاندانش ، بهترين بشر در پندار و نهاد و بيامرز ما را اى صاحب علو مقام در اين شب .!

روز جمعه

خواندن دعاى روز

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد الله الاول قبل الانشا و الاحيتا و الاخر بعد فنا الاشيا العلم الذى لا ينسى من ذكره ، و لا ينقص شكره و لا يجيب من دعا و لا يقطع رجاه . اللهم انى اشهدك و كفى بك و شهيدا و اشهد جميع ملائكتك و سكان سماواتك وحمله عرشك و من بعثت من انبياتك و رسلك و انشات من اصناف خلقك انى اشهد انك انت الله لا اله الا انت وحدك لا شريك لك و لا عديل و لا خلف لقولك و لا تبديل و ان محمد - صلى الله و عليه و اله - عبدك و رسولك ادى ما حملته الى العباد و جاهد فى الله - عز و جل - حق الجهاد و انه بشر بما هو حق من آل ثواب و انذر بما صدق من العقاب . الهم ثبتنى على دينك ما احيبتنى و لا تزع قلبى بعد اذ هديتنى و هب لى من لدنك رحمه انك انت الوهاب . صل على محمد و آل محمد و اجعلنى من اتباعه و شيعته واحشرنى فى زمره و وقفنى لادا فرض الجمعات و ما اوجبت و من بعثت من انبائك و رسلك و انشات مكن على فيها من الصاعات و قسمت لاهليها مالعطا فى اليوم الجزا انك انت العزيز الحكيم !

ستايش خدايى راست كه آغاز هستى است و پيش از پيدايش زندگى ، و پايان است و پس از فنا همه چيز دانايى كه ياد نبرد هر كه يادش كند، و نكوهيده از آن كه شكرش نمايد. و نوميد نسازد هر كه او را بخواند و قطع اميد نكند كسى را كه به اميدش باشد. خدايا من گواهت گيرم و تو گواهى كافى هستى و گواه مى گيرم همه فرشتگانت و ساكنان آسمانت و حاملان عرشت را و هر كه از پيغمبران و رسولانت را كه بر انگيختى و آفريدى از انواع خلقت كه گواهى مى دهم كه تو خدايى و نيست شايسته پرستشى جز تو، و نه به تخلفى در گفتار توست و نه تبديلى ، به اين كه محمد - كه درود خدا بر او و خاندان او باد - بنده و رسول توست و رسانده است آنچه به او تكليف كردى كه به بندگانت و جهاد كرده براى تو خداى - عز و جل - حق جهاد را و او مژده داد به آنچه درست است از ثواب و ترساند از آنچه راست است و عقاب . بارخدايا! مرا ثابت دار بر دينت تا زنده ام و كج مكن دلم را پس از آن كه رهنمايى ام كردى . و ببخش به من از نزد خودت رحمت ؛ زيرا تو بسيار بخشنده اى . رحمت فرس بر محمد و خاندانش ، و مرا از پيروان و شيعيان او ساز. و در گروهش محشور كن و بر من توفيق اداى فرايض ‍ جمعه ها را و آنچه لازم كردى بر من در آنها از اطاعت را و عطا كن و آنچه را بر اهل آنها از عطاها در روز جزا تقسيم كردى ، زيرا تويى عزيز حكيم !

2. خواندن زيارت امام زمان (عج )

السلام عليك ياحجه الله فى الرضه ، السلام عليك ياعين الله فى خلقه ، السلام عليك يا نورالله الذى يهتدى به المهتدون و يفرج به خن المونين ، السلام عليك ياايها المذهب الخائف ، السلام عليك يا ايها اولى الناصح ، السلام عليك ياسفينه النجاه ، السلام عليك ياعين الحياه ، السلام عليك صلى الله عليك و على البيتك الطيبين الطاهرين ، السلام عليك عجل الله لك ما وعدك من النصر و ظهور الامر . السلام عليك يامولاى انا مولاك عارف باوليك و اخريك و اتقرب الى الله تعالى بك و البيتك و انتظر ظهورك و ظهور الحق اتقرب الى الله تعالى بك و البيتك و انتظر ظهورك و ظهور الحق على يديك و اسئل الله ان تصلى على محمد و آل محمد و ان يجعلنى من المنظرين لك و التابعين و الناصرين لك على اعدائك و المستشهدين بين يديك جمله اوليائك ، يا مولاى يا صاحب الازمان صلوات الله عليك على يديك و اسئل الله ان تصلى على محمد و آل محمد و ان يجعلنى من المنظرين لك و التابعين و الناصرين لك على اعدائك و المستشهدين بين يديك جمله اوليائك ، يا مولاى يا صاحب الازمان صلوات الله عليك و على البيتك ! هذا يوم الجمعه و هو يومك المتوقع فيه ظهورك و الفرج فيه للمومنين على يدئك و قتل الكافرين بسيفك و انا يا مولاى فيه ضيفك و جارك و انت يا مولاى كريم من اولاد الكريم و مامور بالضيافته و الاجاره فاضفنى و اجرنى صلوات الله عليك و على اهل بيتك الطاهرين .

درود بر تو اى حجت خدا در زمينش ، درود بر تو اى ديده خدا بر خلقش ، درود بر تو اى اى نور خدا كه ره يابند بدان ، ره جويان ، و گشايش شود بدان بر مومنان ! درود بر تو اى خوش نهاد هراسان ! درود بر تو اى دوست خيرخواه ! درود بر تو اى رحمت خدا بر تو خاندان تو اى چشمه حيات ! درود بر تو اى ، بشتابد خدا برايت انچه را به تو وعده كرده از يارى و ظهور امر امامت . درود بر تو اى مولاى من ! من وابسته به توام . عارف به آغاز انجامت ، تقرب جويم به خداى تعالى به تو و خاندن تو و انتظار ظهورت و ظهور حق را به دستت دارم . و از خدا مى خواهم كه رحمت فرستد بر محمد و خاندانش و مرا از منتظران تو مقرر دارد و از پيروان و ياران تو عليه دشمنانت ، و از دوستانى كه در ركاب تو شهادت مى رسند. اى مولاى من ، اى صاحب الزمان ! صلوات خدا بر تو و بر خاندانت اين روز جمعه و روز توست كه در آن ، توقع ظهورت مى رود و فرج براى مومنان به دست مى آيد و كشتار كافران به شمشيرت و من اى سرور من ! در آن ، ميهمان توام و پناهنده به تواى سرورم ، كريم و كريم زاده اى . مامور مهمان نوازى و پناه دادن . مرا مهمان كن و پناهم ده . صلوات خدا بر تو و بر خاندانت باد.!

3. خواندن دعاى ندبه

4. غسل جمعه

5. نظافت (استحمام ، كوتاه كردن ناخن ، پوشيدن لباس تميز، استعمال بوى خوش و ... )

6. هديده دادن به خانواده

7. فرستادن هزار مرتبه صلوات

8. خواندن زيارت نامه امام حسين (ع )

9. اموزش معارف اسلامى و مسائل دينى

در روايتى امام صادق (ع )از پيامبر (ص ) نقل فرموده است :

واى بر مسلمانى كه در هفته ، روزى را براى آشنايى با مسائل اعتقادى و دينى قرار ندهد!

و در حديث ديگرى ، حضرت ، آن روز را تعيين نموده و چنين مى فرمايد:

واى بر مسلمانى كه در هفته ، جمعه را براى گرفتن دستورات دينى و الهى خالى نگذارد!

10. شركت در نماز جمعه

در روايت آمده است :

ترك نماز جمعه ، باعث محروميت دل مى شود.

11. خواندن دعاى سمات در آخر روز (عصر).

فصل سوم : برنامه ماه هاى سال

آغاز ماه نو

ان عده الشهور عند الله اثنا عشر شهرا

تعداد ماه هاى نزد خداوند، دوازده ماه است . ( 81)

امام صادق (ع ) در تفسير اين آيه فرمود:

اين دوازده ماه عبارتند از: محرم ، صفر، ربيع الاول ، ربيع الثانى ، جمادى الاول ، جمادى الثانى ، رجب ، شعبان ، رمضان ، شوال ، ذى قعده ، ذى حجه .( 82)

شايان ذكراست كه اين ماه ها يك در ميان ، 29 روز و 30 روزند. سال قمرى 354 روز و 8 ساعت و 48 دقيقه است . قبل از پرداختن به اعمال هر ماه ، آدابى كه در آغاز هر ماه ، انجام آن نيك است ، ذكر مى كنيم :

1. خواندن دعا هنگام ديدن ماه

از اميرالمؤ منين (ع ) نقل شده است كه فرموده : وقتى ماه در شب اول ماه را ديدى ، اين دعا را بخوان :

اللهم اسئلك خير هذا الشهر و نوره و نضره و بركته و طهوره و رزقه و اسئلك خير ما فيه و خير ما بعده و اعوذ بك من شر ما فيه و شرما بعد. اللهم ادخلنهه علينا بالامن و الايمان و الاسلامه و الاسلام و البركه و التقوى والتوفيق لما تحب و ترضى .

خدايا به درستى كه من درخواست مى كنم از تو خير اين ماه و نور و بركت و پاكى و رزق و روزى اين ماه را. و درخواست و خواهش مى كنم از تو خير آنچه را در بعد آن است ؛ و پناه مى برم به تو از شر آنچه در اين ماه و شر آنچه بعد از اين ماه است . بارخدايا! داخل كن من رااين ماه را به امنيت و ايمان و سلامت و اسلام و بركت و تقوا و توفيق در آنچه كه دوست دارى و به آن خشنود مى شوى .

1. نماز شب اول ماه

نماز شب اول ماه ، دوركعت است و در هر ركعت ، بعد از سوره حمد، سوره انعام خوانده مى شود.

2. خواندن نماز روز اول ماه

اين نماز نيز دو ركعت است . در ركعت اول ، سوره ، حمد و اخلاص و در ركعت دوم ، سوره حمد و قدر خوانده مى شود. بعد از نماز، هر مقدار كه انسان مى تواند، صدقه بدهد، كه با اين عمل ، سلامت آن ماه را براى خويش ‍ خريده است .

4. روزه داشتن

در ماه ، روزه در روزهاى زير مستحب است :

الف ) نخستين پنج شنبه هر ماه .

ب ) اولين چهارشنبه از دهه دوم هر ماه ،

ج ) آخرين پنج شنبه هر ماه ،

د) روزهاى سيزده ، چهاردهم و پانزدهم هر ماه كه اصطلاحا ايام البيض ناميده مى شوند.

محرم الاحرام

محرم كه فرامى رسيد، پدرم خندان ديده نمى شد. (امام رضا (ع ) )

محرم ، از ماه هاى حرام است كه جنگ در آن تحريم شده است . پيش از اسلام نيز عرب ، جنگ را در اين ماه كنار مى گذاشت . لذا بدين اسم نامگذارى شده است . ( 83) اين ماه در مكتب شيعه ، يادآور حماسه سرخ امام حسين (ع )و يارانش و خطبه هاى آتشين امام سجاد (ع )و حضرت زينب (س ) است . اين ماه ، ماه خاطره هاى تلخ پيامبر (ص )، ماه عزادارى بر شهيدان كربلا و بالاخره ، ماه پيروزى خون بر شمشير است .

در روايتى از امام رضا (ع )چنين نقل شده است : وقتى محرم رسيد، پدرم خندان ديده نمى شد و حزن و اندوه ، تا پايان دهه اول بر او غالب بود و روز عاشورا، روز حزن و مصيبت و گريه ايشان بود. ايشان در سخنى ديگر فرموده اند: كسى كه عاشورا، روز مصيبت و اندوه و گريه اش باشد، خداوند، قيامت را روز شادى و سرور او قرار خواهد داد. البته منظور، عزادارى با نيت پاك و خالص و به دور ار هر انگيزه غير الهى است .

شب اول ماه

1. نماز گزاردن . براى اين شب ، چند نماز نقل شده كه يكى از آنها چنين است ؛ دو ركعت نماز و در هر ركعت ، بعد از حمد، يازده مرتبه سوره اخلاص خوانده شود. در فضيلت نماز شب اول محرم چنين نقل شده است : خواندن اين نماز و روزه داشتن روز آن ، موجب امنيت است و كسى كه اين عمل را به جا آورد، گويا تمام سال بر كار نيك ، مداومت داشته است .( 84)

2. شب زنده دارى

3. دعاو نيايش

روز اول ماه

1. روزه داشتن . در باره اول ماه محرم از امام باقر (ع )نقل شده است كه هركس اين روز را را روزه بدارد، خداوند، دعايش را اجابت مى كند، همان گونه كه دعاى زكريا (ع )را اجابت نمود.

2. نماز گزاردن . دو ركعت نماز خوانده شود و پس از آن ، سه بار خواند: دعاى كه ابتداى آن چنين است :

اللهم انت القدم و هذه سنه جديد فاسئلك فيها العصمه من الشيطان والقوه على هذه النفسى الاماره بالسوء ...

بارالها! تو خداى قديم و جاودانى و اين سال ، سال نو است . از تو مى خواهم كه از شيطان ، مصون بمانم و بر نفس اماره ، چيره گردم ...

روز سوم ماه

1. روزه داشتن . از پيامبر اكرم (ص ) در باره روز سوم محرم نقل شده است كه هر كس اين روز را روزه بگيرد، خداوند، دعايش را اجابت مى كند.

روز هفتم ماه

روزه داشتن .

روز نهم ماه

تاسوعا و روز محاسره امام حسين (ع )و يارانش . ( 85)

بزرگداشت قمر بنى هاشم ، حضرت ابوالفضل العباس .

شب دهم

1. نماز گزاردن . چند نماز براى اين شب در روايات وارد شده است كه يكى از آنها چنين است : چهار ركعت نماز و در هر ركعت بعد از حمد، پنچاه بار سوره اخلاص خوانده شود، پس از پايان نماز نيز هفتاد بار ذكر زير خوانده مى شود.

سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اكبر و لا حول ولا قوه الا بالله العلى العظيم .

منزه است خداى و حمد و ستايش براى خداست و معبودى نيست جز خداو بزرگ است و قوه و قدرتى جز براى خداوند والا و بزرگ نيست .

2 شب زنده دارى در كنار قبر امام حسين (ع )

3. خواندن دعا ونيايش ( 86)

روز دهم . عاشورا و روز شهادت امام حسين (ع ) و يارانش در سال 61 ق

1. عزادارى . از امام رضا (ع )در مورد روز عاشورا نقل شده است كه هر كس ‍ كار و كوشش را دراين روز رها كند، خداوند خواسته هايش را براآورد؛ و كسى كه آن را با حزن و اندوه سپرى كند خداوند، قيامت را روز خوشحال ى او قرار مى دهد. ( 87)

2. خواندن زيارت امام حسين (ع ). ( 88)

3. ترك روزه . روز اين روز، كراهت دارد؛ ولى بهتر است بدون قصد روزه ، تا بعد از نماز عصر از خوردن و آشاميدن خودارى شود.

4. آب دادن به زائرين امام حسين (ع )

5. خواندن هزار مرتبه سوره اخلاص

6. خواندن زيارت عاشورا

7. گفتن هزار مرتبه اللهم العن قتله الحسين (ع ) ( 89)

روز بيست و يكم ماه

عروسى حضرت على (ع )و حضرت فاطمه (س ) در سال سوم هجرى . روزه اين روز مطلوب است . ( 90)

روز بيست و پنجم ماه

شهادت حضرت سجاد (ع )در سال 94 ق .

صفر

در نامگذارى اين ماه ، دو جهت گفته شده است :

1. از صفره گرفته شده است ؛ زيرا زمان انتخاب نام ، مقارن فصل پاييز و زردى برگ درختان بوده است .

2. از صفر (خالى ) گرفته شده است ؛ زيرا مردم پس از پايان گرفتن ماه هاى حرام ، روانه جنگ مى شدند و شهرها خآل ى مى شد.

اين ماه ، معروف به نحو است . از پيامبر (ص ) در باره ماه صفر، چنين نقل شده است : هر كس خير تمام شدن اين ماه را به من دهد، بشارت بهشت را به او مى دهم . لذا در اين ماه ، به دادن صدقه اهتمام بيشترى شود و براى ايمنى از بلاها؛ دعاى زير هر روز ده مرتبه خوانده شود:

يا شديد القوى و يا شديد الحمال ، يا عزيز، يا عزيز، يا عزيز ذلك بعظمتك جميع خلقك فاكفنى شر خلقك ، يا محسن يا جميل يا نعيم يا منفصل يا لا اله اله الا انت سبحانك انى كنت من الظامين فاستحبا و نجيبنا و الغم و كذلك ننجى المومنين و صلى على محمد و اله الطيبن !

اى سخت نيرو، و اى سختگير! عزيز، عزيز! خوارند از بزرگى ات همه خلقت ، پس كفايت كن از من به شر خلق خودت را اى احسان بخش اى نيكوكار اى نعمت بخش اى عطاده ، اى كه معبودى جز تو نيست منزهى تو! به راستى من از ظالمين ، اجابت كرديم برايش و نجاتش داديم از غم و همچنين نجات دهيم مومنان را، و رحمت كند خدا بر محمد و آل پاك و پاكزه اش .

روز اول ماه

شهادت زيدبن على بن حسين در سال 121 ق .

روز سوم ماه

ولادت امام باقر (ع )در سال 57 ق .

نماز گزاردن . دو ركعت نماز كه در ركعت اول ، سوره حمد و فتح ، و در ركعت دوم ، سوره حمد و اخلاص خوانده شود.

پس از نماز الف ) صد مرتبه صلوات ب ) صد مرتبه اللهم العن اباسفيان ج ) ثصد مرتبه بگو استغفار شود و از خداوند متعال ، طلب حاجت شود.

آشنايى با زندگى امام باقر (ع )

ولادت امام محمد باقر (ع )در اول ماه رجب ، يا سوم ماه صفر سال 57 هجرى ، قمرى در مدينه بوده است . ايشان در روز دوشنبه هفتم ذى حجه سال 114 هجرى ، در مدينه وفات نمود، بارگاه نورانى آن حضرت ، قبرستان بقيع ، و مدت عمر ايشان : 57 سال است . پدر بزرگوارش ، امام سجاد (ع )و مادرش فاطمه دختر امام حسين (ع )بود. آن حضرت ، ابن الخيرتين و علوى بين علويين بود، فرزندان آن حضرت عبارتند از: جعفر، عبدالله ، ابراهيم ، عبدالله ، على ، زينب ، ام سليمه . دوره امامت آن حضرت و فرزند بزرگوارش ‍ امام صادق (ع )مقارن با تبليغات سرى بنى عباس و درگيرى آنان با حامكمان بنى اميه بود. بدين جهت ، فرصتى مناسب ، براى اين دو امام در نشر دين و تعليم به وجود آمده است . امامت آن حضرت ، نه يا ده سال به طول انجاميد .

زمامداران غاصب در دوره ايشان عبارتند از: وليد بن عبدالملك .، سليمان بن عبدالملك ، عمر بن عبدالعزيز، يزيدبن عبدالملك ، هشام عبدالملك .

از سخنان آن حضرت است :

عالم ينفع بعلمه افضل مكن السميع الف عابد. ( 91)

دانشمندى كه از دانش او سود برده شود، از هفتاد هزار عبادت كننده برتر است .

روز هفتم

ولادت امام موسى كاظم (ع )در سال 128 ق .

روز بيست ماه

اربعين حسينى .

بازگشت اسيران حادثه كربلا به كوفه .

خواندن زيارت امام حسين (ع ).

خواندن زيارت اربعين در روايتى از امام عسكرى (ع )، خواندن زيارت اربعين ، نشانه مومن بر شمرده مى شود.

روز بيست و هشتم ماه

رحلت پيامبر اكرم (ص ) در سال 11 ق .

شهادت امام حسن مجتبى (ع )در سال 50 ق .

1. عزادارى و سوگوارى كردن . ( 92)

روز سى ام ماه

شهادت حضرت رضا (ع ) در سال 203 ق . البته ، تاريخ شهادت ، آخر ماه صفر نقل شده و معلوم نشد در سال شهادت ، اين ماه بيست و نه روز بود است يا سى روز.

آشنايى با زندگى امام رضا (ع )

حضرت رضا (ع )در روز 11 ذى حجه سال 148 هجرى در مدينه به دنيا آمد و در آخر صفر سال 203 هجرى در طوس در سن 55 سالگى به شهادت رسيد. بارگاه ملكوتى آن حضرت در مشهد مقدس است پدربزرگوارش حضرت موسى بن جعفر (ع )و مادرش ام البنين (نجمه ) نام داشت .

شيخ مفيد و طبرسى گفته اند: امام رضا (ع )يك فرزند داشت و نام او محمد بن على بود امامت آن حضرت ، بيست سال بود كه ده سال آن در خلافت هارون الرشيد، پنج سال ؛ رحكومت امين و پنج سال ؛ رحكومت مامون واقع شد. وقتى مامون روى كار آمد، از حضرت رضا دعوت كرد تا به مرو بيايد و به اين دعوت ، اصرار ورزيد تا اين كه در سال 200 ق . حضرت مدينه را ترك و به مقصد مرو حركت كرد. حوادث مهم اين سه سال عبارتند از:

1. عبور حضرت از نيشابور و خواندن حديث سلسله الذهب در جمع مردم آن سرزمين ؛

2. قبولى مشروط ولايت عهدى مامون در سال 201 ق .

ماظرات علمى حضرت با علماى ملل و اديان ؛

4. رفتن حضرت براى اداى نماز عيد فطر و برگرداندن ايشان به دستور مامون .

بخشى از كلمات گهربار ايشان ، در مجموعه هاى مستقل گرد آورى شده و موجود است و برخى آنها عبارت اند از:

1. عيونالاخبار الرضا (ع )، شيخ صدوق ؛

2. مسند الام الرضا (ع ) عزيزالله عطاردى ؛

از سخنان آن حضرت است :

ان الامامه اساس الاسلام النامى . امامت و رهبرى ، اساس و پايه اسلام بالنده است .