آثار و بركات صلوات در دنيا، برزخ و قيامت

عباس عزيزى

- ۳ -


118 رويت حضرت رسول
در مصباح كفعمى است : هر كس بخواهد يك پيغمبرى يا امامى يا كس ‍ ديگر يا پدر و مادر خود را در خواب بيند، بايد سوره والشمس - والليل - قدر - جحد - اخلاص - و معوذتين بخواند و آن گاه صد بار اخلاص را بخواند و صد بار صلوات بر پيغمبر - صلى الله عليه و آله - فرستد و با وضو بر پهلوى راست بخوابد و هر كه را خواهد در خواب بيند و هر چه خواهد با آنها سؤ ال و جواب كند.
گفته : در نسخه ديگر همين دستور را ديدم جز اين كه هفت شب چنين كند پس از خواندن دعايى كه اولش اين است : اللهم انت الحى الذى لا يوصف تا آخر دعايى كه آيد. (62)
119 - صلوات ، رمز خواب ديدن پيامبر  
در حاشيه مصباح كفعمى است كه در كتاب خواص القرآن ديدم ، هر كه شب جمعه ، پس از نماز شب هزار بار سوره كوثر بخواند و هزار بار صلوات بر محمد و آلش بفرستد، پيغمبر - صلى الله عليه و آله - را در خواب بيند. (63)
120 - تشرف حضور پيامبر در خواب  
از مجموع الدعوات شيخ ابى محمد هارون بن موسى تلعكبرى است كه هر كس بخواهد پيغمبر - صلى الله عليه و آله را در خواب ببيند، شب جمعه نماز مغرب را بخواند و در نماز باشد تا نماز عشاء را هم بخواند و با كسى سخن نگويد و آن گاه دو ركعت نماز بخواند كه پس از حمد در هر دو ركعت نماز ديگر بخواند كه پس از حمد هفت بار قل هو الله احد بخواند و پس از نماز سجده كند و هفت بار صلوات بر پيغمبر - صلى الله عليه و آله - فرستد و هفت بار تسبيح اربعه به اضافه (و لا حول و لاقوة الا بالله ) گويد و سر بر دارد و درست بنشيند و دو دست بالا دارد و بگويد: يا حى يا قيوم يا ذالجلال و الاكرام يا اله الاءولين و الاخرين يا رحمن الدنيا و الاخرة و رحيمهما يا رب يا رب
و دست برآورده سه بار بگويد: يا رب - سه بار يا عظيم الجلال - سه بار يا بديع الكمال يا كريم الفعال يا كثير النوال يا دائم الافضال يا كريم يا متعال يا اول بلامثال يا قيوم بغير زوال يا واحد بلا انتقال يا شديد المحال يا رازق الخلايق على كل حال اءرنى وجه حبيبى و حبيبك محمد فى منامى يا ذالجلال و الاكرام
و آن گاه بر بستر يا هر جا رو به قبله بخوابد، بر پهلوى راست و صلوات بر پيغمبر فرستد تا خوابش برد كه آن حضرت را در خواب بيند. ان شاءالله . (64)
121 - صلوات به صورت زيبا  
در زينة الاعياد شيخ احمد نجفى پس از ذكر فوايد بسيارى براى صلوات بر محمد و آلش گويد طرفه تر چيزى كه در روزگار نوشتن فضل صلوات برايم رخ داد اين بود كه برخى از آن را براى يك دوست باتقوا و خوب خواندم و بسيار شاد شد و پيش آمد كه روز جمعه به ديدن او رفتم و ديدم بسيار شاد است ، سبب شاديش را پرسيدم گفت : من در روز بسيار صلوات بر محمد و آلش مى فرستادم و شب جمعه بر آن مداومت كردم تا چرتم گرفت . در خواب ديدم پيغمبر و امير و زهرا و همه امامان از آسمان به زير آمدند و گردم نشستند و پيغمبر - صلى الله عليه و آله - با من هم سخن و همدم شد مانند يك خودمانى ، از او پرسش كردم و جواب داد و مژده خوشى به من داد كه دلم خنك شد و آن گاه خواب طولانى خود را كه داراى انواع شادى بخش ها و مژده ها بود نقل كرد تا گفت : شخصى كه از دوستان قديمى و خصوصى من بود و او را در خواب شناختم در خواب و او در نورانيت و زيبايى شبيه ترين افراد به پيغمبر (ص ) بود چون بيدار شدم او را نشناختم و به صلوات ادامه دادم تا خوابم برد و در خواب تعبير خوابم را ديدم كه آن عمل من است كه صلوات را خدا به آن صورت زيبا در مى آورد.
شب دوم باز پيغمبر - صلى الله عليه و آله - و ائمه - عليهم السلام - همه را در خواب ديدم و كسى به من گفت : سر بلند كن و نگاه كن .
سر بلند كردم و پيغمبر و ائمه معصومين - عليهم السلام - ذكر خدا مى گفتند و آن شخص به من گفت : مى دانى چه ذكرى مى گويند براى خدا تعالى .
گفتم : نه . گفت : همان ذكر صلوات تو است . از آن شاد شدم و خدا را بر توفيق خود سپاس گفتم . (65)
122 - ما نيز زياد صلوات مى فرستيم  
در كتاب زينة الاعياد از شيخ احمد بن شيخ زين الدين نقل شده كه :
امام زين العابدين ، حضرت سجاد عليه السلام را در خواب ديدم به آن حضرت از نداشتن توشه آخرت و عدم توفيق توبه خالص و اعمال صالح شكايت نمودم ، آن حضرت عليه السلام فرمودند:
بر تو باد فرستادن صلوات زياد بر محمد (ص ) و آل محمد (عليهم السلام )! ما نيز زياد صلوات مى فرستيم و اين صلوات خود را عوض ‍ صلوات تو قرار مى دهيم . (66)
123 - مداومت صلوات رمز خواب ديدن پيامبر  
در كتاب جذب القلوب عبدالحق دهلوى است كه يك راه براى ديدار پيغمبر - صلى الله عليه و آله - در خواب ، صلوات مداوم بر آن حضرت است با طهارت و به اين نحو
اللهم صل على محمد و آله و سلم كما تحب و ترضى . (67)
124 - پيامبر نيز دائم الصلوات است !  
معاصر نورى در كتاب درالسلام از شيخ احمد بن شيخ نقل كرده كه : يكى از عارفين و دوستداران اهل بيت عليهم السلام نزد من آمد، من پاره اى از فضايل صلوات بر پيامبر (ص ) و اهل بيت او را بازگو كردم .
او بسيار خوشحال شد و رفت .
پس از مدتى در يك روز جمعه نزد او رفتم ، ديدم كه او مشغول حمد خداوند است . از او علت شكرگزارى اش را پرسيدم ، او گفت : من در هر پنج شنبه بسيار بر پيامبر (ص ) صلوات مى فرستادم تا اين كه ديشب مشغول صلوات بودم كه خوابم برد، در خواب ديدم پيامبر و امير المؤ منين عليه السلام فاطمه زهرا سلام الله عليه و همه امامان عليهم السلام از آسمان پايين آمدند و اطراف من نشستند. سپس پيامبر صلى الله عليه و آله شروع به صحبت با من نمود به گونه اى كه گويى من يكى از آشنايان او بودم . من نيز از آن حضرت سؤ الاتى نمودم و او جواب داد. سپس به من بشارت داد، در آن حال شخص آشنايى را ديدم كه شبيه ترين مردم به پيامبر (ص ) بود. از خواب برخاستم ؛ اما آن شخص را نشناختم . بسيار ناراحت شدم و گفتم : اين شخص كه بود كه در خواب او را شناختم ؛ اما در بيدارى نشناختم !؟
پس باز مشغول فرستادن صلوات شدم تا اين كه مجددا خوابم برد، در خواب دوم پرسيدم : آن شخص نورانى كه بسيار شبيه پيامبر (ص ) است ، چه كسى است ؟
گفتند: آن صلوات تو است كه خداوند او را به صورتى زيبا در آورده است .
من باز هم به فرستادن صلوات ادامه دادم تا آن كه در شب ديگرى در خواب ديدم پيامبر و امامان را، شخصى به من گفت : سرت را بلند كن !
وقتى سرم را بلند كردم ، ديدم آن بزرگواران مشغول ذكر هستند، آن شخص ‍ به من گفت : آيا مى دانى چه ذكرى مى خوانند؟
گفتم : نه .
گفت : آن ها همان ذكرى را مى گويند كه تو بدان مداومت دارى ؛ يعنى آن ها نيز مشغول فرستادن صلوات اند.
من با خوشحالى از خواب برخاستم ، حمد خدا را به جاى آوردم كه به من توفيق داد. (68)
125 - بوسيدن دهان صلوات فرستنده  
شيخ على اكبر نهاوندى از علماى بزرگ مشهد، در كتاب خزينة الجواهر مى فرمايد:
يكى از زاهدان و پرهيزگاران گفت : من با خود عهد و پيمان بستم كه هر شب قبل از خوابيدن به تعداد معين بر پيامبر (ص ) و اهل بيت طاهرين اش ‍ صلوات بفرستم . يك شب عده اى از دوستانم به حجره من آمدند و با اين كه حجره ام شلوغ شده بود و تا دير وقت طول كشيد و خسته بودم ؛ اما صلوات ها را فرستادم و خوابيدم .
در خواب ديدم كه پيامبر (ص ) به حجره من آمدند و وجود شريف و نورانى شان باعث منور شدن حجره من شد، سپس به سوى من آمده و فرمودند: كجاست آن دهانى كه بر من صلوات مى فرستاد، تا آن را ببوسم !
من خجالت كشيدم كه بگويم فرستنده آن صلوات ها من بودم ؛ پيامبر صورت مبارك را جلو آورده و بر صورت من بوسه زدند.
از شدت شعف و خوشحالى از خواب برخاستم ، به گونه اى كه همه دوستانم نيز بيدار شدند. (69)
بخش دهم : رسيدن صلوات به پيامبر 
126 - خشنودى پيامبر  
شخصى بود بسيار زاهد و عابد، كه هرگز با كسى آميزش نمى كرد؛ و به مجالس و محافل ، حاضر نمى شد. وقتى ترك عزلت كرده ، ملازمت مجلس ‍ واعظى را اختيار كرد. مردم از آن تعجب نموده ، به او گفتند: موجب ترك عزلت و مداومت بر اين صحبت چيست ؟
گفت : رسول خدا - صلى الله عليه و آله - را در خواب ديدم ، و به من فرمود: برو به مجلس وعظ فلان واعظ، كه بر من صلوات بسيار مى فرستند، و من از او خشنودم . (70)
127 - جواب صلوات از پيامبر  
در كتاب عدة الداعى ابن فهد حلى نقل شده است : صلوات موجب مى گردد كه نام انسان به شرف عرض رسول الله - صلى الله عليه و آله - برسد و آن بزرگوار هم در پاسخ بفرمايد: عليه السلام .
128 - ملك طهليل مامور رساندن صلوات  
از حضرت صادق - عليه السلام - منقول است :
حق تعالى ، ملكى را بر قبر رسول خدا - صلى الله عليه و آله - موكل گردانيده است كه آن را طهليل مى گويند. و وقتى يكى از شما بر آن حضرت صلوات يا سلام فرستد، آن ملك به عرض همايون مى رسانند كه فلان كس ‍ سلام و صلوات فرستاده است و آن سلام را به قبر آن حضرت مى رساند.
129 - صلوات را مى شنوم و مى دانم  
رسول اكرم - صلى الله عليه و آله - فرمود:
هر كه در كنار قبرم بر من صلوات فرستد آن را مى شنوم ، هر كه از دور بر من صلوات نثار كند آن را مى دانم . (71)
130 - ده صلوات پاداش يك صلوات  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرمود:
حق سبحانه و تعالى ، عطا فرمود به ملكى از ملايكه ، اسم هاى همه خلايق را، با اسم پدر ايشان ، و آن ملك بر قبر من ايستاده است ، تا روز قيامت .
پس هر كه بر من صلوات فرستد، آن ملك مى گويد كه : يا محمد! فلان بن فلان ، بر تو فلان قدر صلوات فرستاد و حق تعالى ضامن شده است كه به هر صلواتى ، ده صلوات بر آن بنده فرستد.

131 - فرشتگان قاصد صلوات به پيامبر  
امام صادق - عليه السلام - فرمود:
هر كس بر پيغمبر و آل پيغمبر در هر روز يك صد بار، صلوات بفرستد، هفتاد فرشته او را در ميان گيرند و آن صلوات را براى رساندن به رسول الله - صلى الله عليه و آله - از رفيق خود سبقت مى گيرند. (72)
بخش يازدهم : آثار ترك صلوات 
132 - شقى باد آن بنده  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - روزى بر پايه اول منبر بالا رفت و سه مرتبه فرمود: آمين . وقتى بر منبر بالا رفت ، فرمود: چون به درجه اول بالا رفتم ، جبرييل گفت : شقى باد بنده اى كه (ماه ) رمضان را دريابد، و (ماه ) رمضان به آخر رسد، و آمرزيده نشود!
من گفتم : آمين .
سپس گفت : شقى باد بنده اى كه پدر و مادر يا يكى از ايشان را درك نمايد، و باعث داخل شدن آن كس در بهشت نگردد!
من گفتم : آمين .
بعد گفت : شقى باد بنده اى كه تو در نزد او مذكور شوى ، و بر تو صلوات نفرستد!
من گفتم : آمين .
133 - مكان صلوات  
امام صادق - عليه السلام - فرمودند كه رسول خدا (ص ) فرمود:
در هر مجلسى كه ذكر خدا و ياد خدا نباشد و صلوات بر من فرستاده نشود، آن مجلس براى اهلش مايه حسرت و وبال خواهد بود.
حال در مجالس گناه و معصيت بهتر است كه حرمت صلوات حفظ شود و اصلا صلواتى فرستاده نشود مثل مجالس بازيگران و معركه گيران يا مثلا صلوات هايى كه فروشندگان كالا و اجناس براى گرمى معركه مى فرستند.
ديگر آن كه براى صلوات فرستادن دل و زبان بايد يكى باشد؛ يعنى در حال غفلت زبان مشغول ذكر صلوات نباشد بلكه با حواس جمع مشغول صلوات باشد.
هنگام فرستادن صلوات بايد به گونه اى عمل كرد كه گويى پيامبر حاضر است و مستقيما به آن حضرت سلام مى كنيم . (73)
134 - نظر لطف پيامبر  
مردى بسيار زاهد و اهل ورع و قائم الليل و صائم النهار بود. او نيز حديث مى نوشت ، مى گفت وقتى به نوشتن نام حضرت رسول مى رسيدم ، صلوات را نمى نوشتم . شبى آن حضرت را در خواب ديدم ، كه از روى غضب به من فرمود: چرا در وقت نوشتن نام من ، نوشتن صلوات را ترك مى كنى ؟
من ترسيدم ، و در دل خود گذرانيدم كه هرگز ديگر اين بى ادبى را نكنم . و هنگامى كه بيدار شدم ، ديگر ترك نوشتن صلوات نكردم . و بعد از مدتى ، بار ديگر، آن حضرت - صلى الله عليه و آله - را در خواب ديدم و به نظر لطف و مرحمت در من نگريست و فرمود: صلوات تو را به من رسانيدند. هر گاه من را ياد كنى ، يا در نزد تو مذكور مى شوم ، يا نام من را مى نويسى ، بگو يا بنويس :
صلى الله عليه و آله و سلم .
135 - بخيل ترين مردم  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرمودند:
ان اءبخل الناس من ذكرت عنده و لم يصل على ؛
بخيل ترين مردم ، كسى است كه نام من نزد او برده شود و بر من درود نفرستد. (74)
136 - مجلس حسرت و وبال  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرمود:
هر گروهى كه در مجلسى جمع شوند و در آن مجلس ياد خدا نكنند و بر پيغمبر - صلى الله عليه و آله - صلوات نفرستند، آن مجلس برايشان حسرت و وبال خواهد بود. (75)
137 - پيامبر اكرم - صلى الله عليه و آله - فرمودند:  
كل كلام لا يذكر الله فيه فيبداء به و بالصلواة على ، فهو اقطع ممحوق من كل بركة . ؛
سخنى كه با نام خدا و صلوات بر من آغاز نشود، ناپايدار و به دور از هر گونه خير و بركتى است . (76)
138 - شخص بدبخت  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرمودند:
بينى مردى كه من در نزد او ياد شوم و بر من درود نفرستد، به خاك (ذلت ) ماليده مى شود و از آن حضرت - صلى الله عليه و آله - روايت شده است كه هر كس من را ياد كند و بر من درود نفرستد، بدبخت خواهد بود. (77)
139 - ترك نوشتن صلوات  
نقل كرده اند:
مردى در بصره ، حديث مى نوشت . وقتى به نام مبارك آن حضرت مى رسيد، از روى عمد نوشتن صلوات را، ترك مى كرد، در اندك زمانى ، آكله در انگشتانش افتاد، و به كلى دستش جدا شد.
140 - اگر بنده اى صلوات را ترك كند  
اى امت محمد - صلى الله عليه و آله - ياد كنيد محمد و آل او را در هر شدت و مصيبت تا آن كه خدا يارى كند شما را به واسطه ملايكه بر شياطينى كه قصد شما مى كنند. به درستى كه با هر يك از شما، ملكى هست در طرف راست ، كه حسنات را مى نويسد. و ملكى ديگر در طرف چپ ، كه سيئات را مى نويسد. و دو شيطان نيز هست با هر كس ، كه ابليس آنها را فرستاده است ، كه او را اغوا نمايند.
هنگامى كه يكى از شما، وسوسه اى در دل خود يافت ، خدا را ياد كند، و بگويد:
لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم و صلى الله على محمد و آله الطاهرين .
آن دو شيطان ، پنهان مى شوند، و به نزد ابليس مى روند، و شكوه مى كنند، و مى گويند: امروز، اين شخص ما را خسته كرده است ، جمعى از شياطين و مرده را به مدد ما فرست .
ابليس ، گروهى از مردان را - در عقب يكديگر - به يارى ايشان مى فرستد، تا آن كه هزار نفر در نزد او جمع مى شوند و قصد او مى كنند.
پس اگر آن بنده ، خدا را ياد كند، و بر محمد و آل آن حضرت - عليهم السلام - صلوات فرستد، آنها راهى به او نخواهند يافت ؛ و به ابليس ‍ مى گويند كه خود با تمام لشكرت بيا، تا آن كه بر او غلبه نمايى ، و او را اغوا نموده گمراه سازى .
پس ابليس ، با تمام لشكر مى آيد. و حق تعالى به ملايكه مى فرمايد كه : ابليس ، قصد فلان بنده من يا فلان كنيز من نموده است ، با لشكرش . شما برويد، با او مقاتله كنيد.
پس در مقابل هر شيطانى صد هزار ملك مى آيند، كه بر اسبان آتشى سوارند؛ و در دست ايشان ، شمشيرها و نيزه ها از آتش ، و كمان ها و تيرها از آتش هست ؛ و تمام كاردها و سلاح هاى ايشان از آتش است ؛ و آن شياطين را دور مى كنند، و بعضى را مى كشند، و ابليس را اسير مى كنند، و آن حربه ها بر او مى زنند. ابليس فرياد مى زند: اى پروردگار من ، كجا است وعده تو، به درستى كه تو من را مهلت دادى تا وقت معلوم .
خطاب به ملايكه مى رسد: من او را وعده داده ام كه نمى رانم ، وعده نداده ام كه سلاح و عذاب را بر او مسلط نگردانم و درد و الم به او نرسانم ، حربه ها بر او بزنيد، و ما او را نخواهيم كشت .
ملايكه ، آن قدر ضربت بر او مى زنند كه تمام اعضايش مجروح مى گردد؛ پس او را وا مى گذارند. ابليس ، پيوسته براى خود و براى اولادش كه كشته شده اند، اندوهگين مى باشد. و چيزى از آن جراحت هايش بهبود نمى يابد مگر به شنيدن آواز مشركان ، كه به كفر تكلم نمايند.
پس اگر آن بنده ، بر ذكر خدا و صلوات فرستادن مشغول باشد، او به همان حالت باقى مى ماند.
اما اگر آن بنده ياد خدا و صلوات را ترك نمايد، و در مخالفت امر خدا، و معصيت فرو رود؛ آن جراحت ها، التيام مى پذيرد، و ابليس بر آن شخص ‍ مسلط مى شود ، و او را لجام مى كند، و زين بر او مى گذارد، و بر او سوار مى شود، و بعد از آن پايين مى آيد، و مى گويد: الحال ما بر او مسلطيم ، و هر وقت كه مى خواهيم ، بر او سوار مى توانيم شد.
پس رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرمود: اگر مى خواهيد كه ابليس ‍ را بر همان حال ، با جراحت هاى بسيار اندوهگين بگذاريد، كه جراحت هايش بهبود نيابد، مداومت نماييد بر طاعت خدا و صلوات فرستادن . و اگر بر غير آن حال باشيد، اسير ابليس خواهيد بود، و مرده خود را بر گردن هاى شما سوار خواهد كرد.
141 - بوى بهشت را استشمام نخواهد كرد  
پيامبر اكرم - صلى الله عليه و آله - فرمود:
من صلى على و لم يصل على آلى لم يجد ريح الجنة ؛
كسى كه بر من صلوات بفرستد؛ ولى بر آل من ، صلوات نفرستد، بوى بهشت را استشمام نخواهد كرد. (78)
142 - گمراه ترين انسان  
رسول خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد:
ان اضل الناس من ذكرت عنده فلم يصل على ؛
گمراه ترين انسان ها، كسى است كه نام من پيش او بر زبان آيد؛ ولى او بر من صلوات نفرستد. (79)
143 - قبول نماز  
از جابر بن عبدالله روايت است كه مى گفت :
لو صليت صلاة لم اصل فيها آل محمد و آل محمد ما راءيت انها تقبل ؛
اگر نمازى بخوانم و در آن بر محمد و آل محمد عليهم السلام صلوات و درود نفرستم ، فكر مى كنم كه آن نماز پذيرفته و مقبول نيست .
144 - فرد بدبخت  
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
من ذكرت عنده فلم يصل على فقد شقى ؛
هر كس كه در نزد وى نام من برده شود و بر من صلوات نفرستد، بدبخت است .
145 - بخيلواقعى
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
البخيل حقا من ذكرت عنده فلم يصل على ؛
بخيل ، واقعى كسى است كه نام من در نزد او برده شود و بر من درود نفرستد. (80) (81)
146 - گم كردن راه بهشت  
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
من نسى الصلاة على خط به طريق الجنة ؛
كسى كه صلوات بر من را فراموش كند، راه بهشت را گم كرده است .
147 - جفا بر رسول خدا
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
من سم الورد الاءحمر و لم يصل على و على آلى فقد جفايى ؛
كسى كه گل سرخ (گل محمدى ) ببويد و بر من و آل من صلوات نفرستد، بر من جفا كرده است . (82)
بخش دوازدهم : آداب فرستادن صلوات 
148 - نخست به ابراهيم صلوات بفرستيد!  
شب بود، جمعى از اصحاب در محضر رسول خدا - صلى الله عليه و آله - نشسته بودند و از بيانات آن بزرگوار بهره مند مى شدند، آن بزرگوار در آن شب اين جريان را بيان كرد و فرمودند:
آن شب كه من را به سوى آسمان ها به معراج بردند يعنى در شب 17 يا 21 ماه رمضان سال 10 يا 12 بعثت هنگامى كه به آسمان سوم رسيدم ، منبرى براى من نصب نمودند، من بر عرشه منبر قرار گرفتم و ابراهيم خليل - عليه السلام - در پله پايين عرش منبر قرار گرفته بودند و ساير پيامبران در پله هاى پايين ترى قرار داشتند. در اين هنگام على - عليه السلام - ظاهر شد كه بر شترى از نور، سوار بود و صورتش مانند شب چهارده مى درخشيد، و جمعى چون ستارگان تابان در اطراف او بودند، در اين وقت ، ابراهيم - عليه السلام - به من گفت :
اين (اشاره به على (ع ) كدام پيامبر بزرگ و يا فرشته بلند مقام است ؟
گفتم : او نه پيامبر است و نه فرشته ؛ بلكه برادرم و پسر عمويم و دامادم و وارث علمم على بن ابى طالب است .
پرسيد: اين گروهى كه در اطراف او هستند، كيانند؟
گفتم : اين گروه ، شيعيان على بن ابى طالب هستند.
ابراهيم - عليه السلام - علاقه مند شد كه جزء شيعيان على - عليه السلام - باشد به خدا عرض كرد: پروردگارا!من را از شيعيان على بن ابى طالب - عليه السلام - قرار بده .
در اين هنگام جبرييل نازل شد و آيه 81 سوره صافات را خواند و ان من شيعته لاءبراهيم .؛ و از شيعيان او در اصول اعتقادات ابراهيم است .
پيامبر - صلى الله عليه و آله - به اصحاب فرمود: هر گاه بر پيامبر پيشين صلوات فرستاديد، نخست به من صلوات بفرستيد، سپس به آنها، جز در مورد ابراهيم خليل - عليه السلام - كه هر گاه خواستيد به من صلوات بفرستيد، نخست به ابراهيم خليل - عليه السلام - صلوات بفرستيد.
پرسيدند: چرا؟
فرمودند: به همين دليل كه بيان كردم ، او آرزو كرد تا از شيعيان على بن ابى طالب باشد.
149 - صلوات جامع  
عمار ساباطى گويد:
من نزد امام صادق - عليه السلام - بودم ، مردى گفت : اللهم صل على محمد و اهل بيت محمد امام - عليه السلام - به او فرمود: اى مرد! دايره را بر ما تنگ ساختى . آيا نمى دانى كه اهل بيت همان پنج تن اصحاب كساء هستند و بس ؟
مرد پرسيد: چگونه بگوييم ؟
فرمود: بگو: اللهم صل على محمد و آل محمد تا اين كه ما و شيعيان ما نيز داخل باشيم .
150 - صلوات ناقص  
پيامبر اسلام - صلى الله عليه و آله - فرمودند: بر من صلوات ناقص ‍ نفرستيد! پرسيدند: صلوات ناقص كدام است ؟
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرمودند: اين كه بگوييد: اللهم صل على محمد و ادامه ندهيد، بلكه بايد بگوييد: اللهم صل على محمد و آل محمد.
151 - حفظ قداست صلوات  
نبايد كه صلوات فرستادن وسيله اى براى كسب شهرت و نيك نامى باشد، صلوات فرستنده نبايد بر مردم به خاطر فرستادن صلوات منت بگذارد و بخواهد از اين راه مال و جاهى كسب كند، بلكه بايد صلوات را از چشمداشت هاى دنيوى دور كند تا مقبول درگاه خدا گردد.
152 - آغاز صلوات بر نام پيامبر  
معاوية بن عمار مى گويد:
در محضر امام صادق - عليه السلام - نام برخى از انبياء را به ميان آوردم و بر او درود و صلوات فرستادم . امام صادق - عليه السلام - فرمود: وقتى نام يكى از پيامبران را بر زبان آوردى ، صلوات را با نام محمد - صلى الله عليه و آله - آغاز كن ، و چنين بگو: على نبينا و آله و عليه السلام .
خود حضرت نيز در ادامه فرمود:
درود خداوند بر محمد و آل او و جميع پيامبران باد.
153. از بين برنده نفاق  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرموده است :
ارفعوا اءصواتكم بالصلاة على فاءنها تذهب بالنفاق ؛
آواز خود را هنگام فرستادن صلوات بر من بلند كنيد؛ زيرا كه آن نفاق را خواهد برد.
154 - ذكر دنباله صلوات  
امام صادق - عليه السلام - فرمود:
از پدرم شنيد كه مردى به پرده خانه كعبه چسبيده و مى گويد:
بار خدايا! رحمت فرست بر محمد، پس پدرم به او فرمود: اى بنده خدا! آن را دنباله بريده مكن ، حق ما را به ستم مبر، بگو: اللهم صل على محمد و اءهل بيته
155 - نسب آل محمد (ص )  
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
صلوات ناقص (بدون ذكر آل محمد) براى من بر زبان نياوريد؛ بلكه به اهل بيت من نيز صلوات بفرستيد و در هنگام صلوات آنان را ناديده نگيريد؛ زيرا تمام نسب ها در قيامت قطع مى شود مگر نسب من .
چون يكى از شما مى خواهد در نماز تشهد بخواند بايد بگويد: بار خدايا! بر محمد و آل محمد - عليهم السلام - درود بفرست ، و بزرگى و كرامتى كه به آنان داده اى جاويد و پيوسته بدار، و بر آنان رحم فرماى چنان : بر ابراهيم و آل ابراهيم - عليه السلام - درود فرستاده اى و كرامتشان را جاويد داشته اى و بر آن رحم كرده اى كه تو ستوده و بزرگوارى .

156 - رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:  
كسى كه بر من صلوات بفرستد؛ ولى بر آل من صلوات نفرستد، بوى بهشت را استشمام نخواهد كرد.
157 - صلوات در تشهد نماز  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرموده است :
اذا تشهد احدكم فى الصلاة فليقل : اللهم صل على محمد و على آل محمد، و بارك على محمد و على آل محمد، و ارحم محمدا و آل محمد، كما صليت و باركت و ترحمت على ابراهيم و على آل ابراهيم انك حميد مجيد ؛
158 - آثار صلوات بر محمد و آل او  
ابن سنان از امام صادق عليه السلام نقل مى كند: روزى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود: آيا تو را مژده ندهم ؟
عرضه داشت : بفرماييد، پدر و مادرم فدايت باد! تو هميشه به خوبى مژده دهنده هستى .
حضرت فرمود: جبرييل براى من چيز شگفت آورى آورده .
على عليه السلام پرسيد: چه آورده يا رسول الله ؟
فرمود: به من خبر داد هر گاه كسى از امت من ، بر من صلوات فرستد و به دنبال آن بر اهل بيت من صلوات فرستد براى او درهاى آسمان باز خواهد شد و بر او فرشتگان هفتاد بار صلوات فرستند، گر چه گنهكار و بسيار خطا كار باشد. سپس گناهان از او مى ريزد، چنان كه برگ از درخت مى ريزد. پروردگار تبارك و تعالى مى فرمايد: لبيك اى بنده من و سعديك ! و به فرشتگان خود مى فرمايد: اى فرشتگان من ! شما بر او هفتاد بار درود فرستاديد و من بر او هفتصد صلوات مى فرستم و چون بر من صلوات فرستد و به دنبال آن صلوات بر من ، نياورد اهل بيت مرا (و فقط بگويد اللهم صل على محمد، ميان آن و آسمان هفتاد پرده افتد و خداوند بزرگ فرمايد: لا لبيك ، لا سعديك اى فرشتگان من ! دعاى او را بالا نبريد، مگر آن كه به نبى من ، عترت او را ملحق سازد و بگويد: اللهم صل على محمد و آل محمد، پيوسته محجوب است تا آن كه به من اهل بيتم را ملحق گرداند. (83)
بخش سيزدهم : زمان صلوات 
الف - ثواب صلوات در روز جمعه
159 - ماءموران ثبت صلوات  
از امام جعفر صادق - عليه السلام - روايت است كه :
در آخر روز پنج شنبه و شب جمعه ، جمعى از ملايكه ، از آسمان فرود مى آيند، كه با ايشان ، قلم ها از طلا و لوحها از نقره هست ؛ و در آخر روز پنج شنبه و شب جمعه و روز جمعه تا وقت غروب شمس ، چيزى به جز صلوات بر پيغمبر و آل آن حضرت - عليهم السلام - را نمى نويسند.
160 - سنت صلوات در جمعه  
امام صادق - عليه السلام - فرمود:
صلوات و درود بر محمد - صلى الله عليه و آله و آل محمد هزار بار در روز جمعه و يك صد بار در غير جمعه سنت است و هر كه صد بار بر محمد - صلى الله عليه و آله - و آل محمد صلوات فرستد، و صد بار استغفار كند و صد بار سوره مباركه 0 قل هو الله بخواند، البته خدايش مى آمرزد.
161 افضلاعمال روز جمعه
ابن ابى عمير گويد: حماد بن عثمان از امام صادق - عليه السلام - پرسيد: افضل اعمال در روز جمعه كدام است ؟
فرمود: يك صد بار صلوات بر محمد و آل محمد بعد از نماز عصر، و هر چه بر آن بيفزايى بهتر خواهد بود.
احمد بن خالد برقى گويد: در روايتى كه عبدالله بن سيابه و ابو اسماعيل از ناحيه يكى از اين دو امام ابو جعفر باقر يا ابو عبدالله صادق - عليه السلام - نقل كرده فرمود: چون نماز جمعه به جاى آوردى بگو:
اللهم صل على محمد و آل محمد الاءوصياء المرضيين باءفضل صلواتك ، و بارك عليهم باءفضل بركاتك ، و السلام عليه و عليهم و على اءرواحهم و اءجسادهم و رحمة الله و بركاته
خداوند براى تو يك صد هزار حسنه بنويسد و يك صد هزار گناه از نامه عملت محو سازد، و يك صد هزار حاجتت را براى آن روا كند، و يك صد هزار درجه مقامت را بالا برد.

162 - توصيه به صلوات در روز جمعه  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرمود: در روز جمعه بسيار بر من صلوات و درود بفرستيد كه آن روزى است كه فرشتگان آن را مى بينند و هيچ كس بر من صلوات و درود نمى فرستد، جز آن كه درود وى بر من عرضه مى شود تا وقتى كه از صلوات خود فراغت حاصل كند.
163 - امان بودن تا يك هفته  
از حضرت صادق - عليه السلام - نقل شد كه هر كس بعد از نماز ظهر روز جمعه ، سه مرتبه بگويد:
اللهم اجعل صلواتك و صلوات ملائكتك و رسلك على محمد و آل محمد تا جمعه ديگر در امان است .
164 - صلوات بعد از عصر روز جمعه  
صلوات فرستادن بر رسول خدا - صلى الله عليه و آله - بعد از عصر روز جمعه ، به اين نحو است :
اللهم صل على محمد و آل محمد و آل محمد و بارك على محمد و آل محمد و ارحم محمدا و آل محمدا وارفع محمد و آل محمد الذين اذهبت عنهم الرجس و طهرتهم تطهيرا.
165 - بيمه يك سال گناه  
از حضرت صادق - عليه السلام - منقول است : هر كه در روز جمعه بعد از نماز صبح بگويد:
اللهم اجعل صلواتك و صلوات ملائكتك و حملة عرشك و جميع خلقك و سمائك و ارضك و انبيائك و رسلك على محمد و آل محمد ؛
تا يك سال هيچ گناهى بر او نوشته نمى شود.
166 - اثر هزار صلوات در روز جمعه  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرمود: هر كس هزار بار در روز جمعه بر من صلوات فرستد خطاياى هشتاد ساله اش آمرزيده شود.
167 - محو سيئات  
امام صادق - عليه السلام - فرمود: صدقه دادن در شب جمعه و روز آن ، و نيز صلوات (درود فرستادن ) بر محمد صلى الله عليه و آله او در شب جمعه و روز آن ، برابر هزار حسنه است و هزار سيئه به وسيله آن ، نابود مى شود و هزار درجه بر مقام آدمى ، افزوده مى شود. (84)
168 - بهترين عمل در روز جمعه  
امام صادق - عليه السلام - فرمود:
ما من عمل افضل يوم الجمعة من الصلاة على محمد و اهل بيته ؛
هيچ عملى ، در روز جمعه برتر از صلوات بر محمد و آل محمد - صلى الله عليه و آله - نيست .
169 - صلوات زياد در روز جمعه  
پيغمبر خدا - صلى الله عليه و آله - فرمود:
در هر روز جمعه ، بسيار بر من صلوات و درود فرستيد؛ زيرا صلوات امتم در هر جمعه بر من عرضه مى شود و هر كه بر من بيشتر درود فرستد، منزلت و مقام او به من نزديك تر است .
ب - اوقات فرستادن صلوات
170 - ياد خدا زمان صلوات  
عبيدالله بن عبدالله دهقان گويد: نزد امام رضا - عليه السلام - رفتم ، به من فرمود: معنى قول خدا: و ياد كرد نام پروردگار خود را و صلوة به جا آورد چيست ؟
گفتم : يعنى هر وقت به ياد خدا آمد برخاست و نماز خواند.
در پاسخم فرمود: در اين صورت خدا تكليف نابه جا و زورى كرده است .
پس من گفتم : پس چگونه است معنى آن ؟
فرمود: وقتى به ياد پروردگارش آيد، صلوات بر محمد و آلش فرستد.
171 - صلوات در روز مبعث  
حسن بن راشد گفت : به امام جعفر صادق - عليه السلام - عرض كردم : آيا غير از اعياد مشهوره ، عيد ديگرى نيز هست ؟ فرمود: شريف تر و كامل تر از همه آنها روزى است كه رسول خدا - صلى الله عليه و آله - مبعوث گرديد.
عرض كردم : آن روز، كدام روز بود؟ فرمود: آن روز شنبه بيست و هفتم ماه رجب بود. عرض كردم : در آن روز، چه عملى بايد به جاى آورد؟
فرمود: روزه مى گيرى و صلوات بسيار بر محمد و آل محمد - عليهم السلام - مى فرستى .
172 - صلوات هنگام صداى گوش  
پيامبر اكرم - صلى الله عليه و آله - فرمود:
اذا طنت اذن احدكم فليصل على وليقل : ذكر الله بخير من ذكرى ؛
هنگامى كه گوش كسى به صدا در آيد، بر من صلوات بفرستد و بگويد: ياد خدا از ياد من بهتر است ؛ يعنى : به صدا در آمدن گوش دليل بر آن است كه كسى ذكرى از آن كس (صاحب گوش ) به ميان آورده است .
173 - صلوات در ماه شعبان  
از سيدالساجدين امام سجاد - عليه السلام - صلواتى وارد شده است ، كه در هر روز ماه مبارك شعبان در وقت زوال بايد خواند. و آن صلوات ، در مصباح متهجد و غير آن از كتب دعوات مذكور است .
و در كتب عامه مذكور است در آسمان ، دريايى است كه آن را درياى بركات گويند و بر لب آن دريا، درختى است كه آن را درخت تحيات نامند بر آن درخت ، آشيانه مرغى است مسمى به مرغ صلوات .
و وقتى مؤ منى ، در ماه شعبان ، بر سيد پيغمبران - صلى الله عليه و آله - صلوات فرستد، حق تعالى آن مرغ را امر نمايد تا در آن دريا غوطه خورد، و پرهاى خود را بيفشارد. و هر قطره اى كه از پرهاى آن مرغ بريزد، ملكى خلق نمايد. و جميع آن ملك ها، به تقديس و تحميد و مدح و ثناى پروردگار مشغول گردند. و ثواب آنها در ديوان اعمال صلوات فرستنده ثبت گردد.
و ايضا روايت كرده اند كه يك صلوات در ماه شعبان ، برابر است با ده صلوات در غير ماه شعبان .
174 - ترازوى عمل  
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هر كس در اين ماه ، بر من صلوات فرستد، خدا ترازوى عمل او را در روزى كه ترازوهاى اعمال سبك باشد، سنگين مى گرداند.
175 - فرستادن صلوات پس از نماز صبح  
امام صادق - عليه السلام - فرمودند:
پس از نماز صبح ، پيش از آن كه حرفى بزنى صد بار بگوييد:
يا رب صل على محمد و آل محمد و عجل فرج آل محمد واعتق رقبتى من النار.
176 - استغناى باطنى  
امير المؤ منين على - عليه السلام - فرمودند:
هنگامى كه زنى نظر يكى از شما را جلب كرد بايد به همسر خود روى آورد و بداند كه زنان همه از يك مقوله اند.
او بايد شيطان را بر دل خود مسلط نسازد و اگر همسر ندارد، دو ركعت نماز بخواند و سپس به حمد الهى و صلوات بر محمد و آل او بپردازد، و از خدا بخواهد تا با رحمت و فضل خود، وى را استغناى باطنى ببخشد و گره از كارش باز كند. (85)
بخش چهاردهم : مكان صلوات 
177 - صلوات هنگام عبور از مسجد  
عامه از امير المؤ منين - عليه السلام - روايت كرده اند كه فرمود:
اذ مررتم بالمسجد فصلوا على النبى صلى الله عليه و آله
يعنى ؛ هر گاه از مسجدى عبور كرديد، بر پيغمبر - صلى الله عليه و آله - صلوات بفرستيد.
چون نظر بر مسجد افتد، بايد صلوات فرستاد.
178 - صلوات هنگام ورود به مسجد  
در بعضى از روايات مذكور است كه :
بايد در وقت دخول و خروج بگويد: اللهم صل على محمد و آل محمد و اما در طريق اصحاب ما، حديثى در خصوص صلوات فرستادن در وقت دخول و خروج مسجد در نظر نيست ، نهايت از آن جا كه براى هر يك ، دعايى بلكه چند دعا روايت شده است و صلوات فرستادن پيش از دعا كردن و بعد از آن از لوازم است و تا وقتى كه صلوات فرستادن پيش از دعا كردن و بعد از آن از لوازم است ، و تا وقتى كه صلوات فرستاده نشود دعا محجوب مى ماند و به اجابت نمى رسد، بايد كه البته صلوات فرستيد.
179 - صلوات در مسجد  
همچنين از فاطمه دختر امام حسين - عليه السلام - روايت شده كه :
وقتى رسول خدا - صلى الله عليه و آله و سلم - داخل مسجد مى شد، صلوات مى فرستاد، و بعد از آن مى گفت :
رب اغفرلى ذنوبى وافتح لى ابواب رحمتك و چون بيرون مى آمد، صلوات و سلام مى فرستاد، و مى فرمود: رب اغفرلى ذنوبى وافتح لى ابواب فضلك .
180 - بر من درود بفرستيد!  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرمود: حيثما كنتم فصلوا على ، فان صلاتكم تبلغنى ؛ هر جا كه باشيد بر من درود فرستيد؛ زيرا درود شما به من مى رسد. (86)
181 - وجوب فرستادن صلوات  
در هر جايى كه اسم مبارك آن پيامبر - عليه و آله الصلاة و السلام - برده شود، خواه خود مذكور نمايد، و خواه از كسى بشنود در آن مقام ، فرستادن صلوات واجب است و مراد اين است : از ياد كردن و شنيدن اسم مبارك آن حضرت ، فرستادن صلوات واجب مى شود، خواه ذكر كردن و شنيدن واجب باشد يا نباشد؛ چنان كه در خواندن و شنيدن آيه عزيمه ، سجده واجب مى شود، اگر چه خواندن و شنيدن آن واجب نباشد.
182 - واجب بودن صلوات در همه مكان ها  
در نوشته هايى از امام رضا - عليه السلام - پيرامون شرايع دين آمده :
صلوات بر محمد و آل محمد در همه جا و هنگام عطسه كردن ، وزيدن باد، و ذبح گوسفند و غيره واجب است . (87)
183 - خطبه ازدواج در همه احوال
ابن عباس مفسر معروف در تفسير آيه يا ايها الذين آمنوا... گفت : در نماز، در مسجد و در هر جا كه هستيد و در خطبه عقد ازدواج ، صلوات بر او را فراموش نكنيد. (88)
بخش پانزدهم : انواع ختم هاى صلوات 
184 - ختم صلوات براى رفع حوايج  
كسى كه مى خواهد صلوات بفرستد براى معصومين يا براى رفع حوايج و يا براى رفتگان خودش ، يا ديگرى به صورت زير مى تواند عمل كند:
اول ؛ به عدد صلوات كه 14 حرف است ، مى تواند صلوات بفرستد.
دوم ؛ به عدد صلوات كه 557 مى باشد مى تواند صلوات بفرستد.
سوم ؛ اگر مى خواهد به ساحت يكى از معصومين صلوات بفرستد، مى تواند به عدد نام آن بزرگوار صلوات بفرستد، مثلا اگر مى خواهى به ساحت امام حسين - عليه السلام - صلوات بفرستد، بايد 128 مرتبه كه عدد نام آن بزرگوار است صلوات بفرستد.
چهارم ؛ اگر براى برآورده شدن حوايج و رفع گرفتارى ها و هموم و غموم باشد چون تعداد مشخص نيست ؛ بايد به عدد نام مبارك رسول الله - صلى الله عليه و آله - يا به نام حضرت على - عليه السلام - صلوات فرستاد.
پنجم ؛ اگر براى شادى روح يكى از رفتگان باشد، بايد! عدد نام آن شخص ‍ (متوفى ) هديه فرستاد.
185 - دستور ختم صلوات  
براى برآورده شدن حاجات و اداى دين و رسيدن به مطالب ختم صلوات مجرب است كه چهار نوع آن را ذكر مى كنيم
نوع اول ؛ آن است كه اگر كسى حاجتى داشته باشد به دل مى گذارند يا به زبان مى گويد: كه چنان حاجتم تا فلان مدت برآورده شود، چهارده هزار صلوات بفرستم و هر هزارى براى يكى از ائمه - عليه السلام - هديه باشد و چنان چه حاجت برآورده شد وفا كند.
نوع دوم ؛ روزى هزار بار صلوات بفرستد و هر هزار تا را براى يكى از ائمه - عليهم السلام - هديه كند در بين يا در پايان حاجت روا شود.
نوع سوم ؛ روزى هزار بار صلوات بفرستد، تا دو ماه پى در پى چون ماه تمام شود آن مطلب ان شاءالله برآورده شود.
نوع چهارم ؛ براى قضاى حاجت و اداى دين مجرب است ، از شب جمعه شروع كند تا دو هفته و در هر شب ، نصف شب بخوابد.
شب اول غسل كند و ساير شب ها ضرورى نيست . شب جمعه ؛ اللهم صل على محمد و آل محمد، هزار بار.
شب شنبه ؛ اللهم صل على امير المؤ منين .
شب يكشنبه ؛ اللهم صل على فاطمة الزهراء.
شب دوشنبه ؛ اللهم صل على الحسن .
شب سه شنبه ؛ اللهم صل على الحسين .
شب چهارشنبه ؛ اللهم صل على على بن الحسين .
شب پنجشنبه ؛ اللهم صل على محمد بن على
شب جمعه ؛ اللهم صل على جعفر بن محمد
شب شنبه ؛ اللهم صل على موسى بن جعفر
شب يكشنبه ؛ اللهم صل على على بن موسى
شب دوشنبه ؛ اللهم صل على محمد بن على
شب سه شنبه ؛ اللهم صل على على بن محمد
شب چهارشنبه ؛ اللهم صل على حسن بن على
شب پنجشنبه ؛ اللهم صل على حجة بن الحسن
شب جمعه سوم ؛ اللهم صل على العباس الشهيد
ان شاءالله حوايج برآورده مى شود و هر شب بايد هزار بار اين صلوات را بگويد
186 - ختم با طهارت  
كسى كه مى خواهد ختم صلوات كند بايد با طهارت رو به قبله و توجه كامل ختومات زير را انجام دهد:
ختم اول : 786 مرتبه بسم الله الرحمن الرحيم گفته ، سپس 132 مرتبه صلوات بفرستد.
ختم دوم : براى عزت يافتن در هر روز به ده بار صلوات فرستادن مداومت نمايد.
187 - ختم صلوات مجرب  
از جمله ختم هاى مجرب كه براى برآورده شدن حوايج ، تاءثير زياد دارد، ختم صلوات است و آن چند نوع مى باشد:
اول آن كه از براى قضاى حاجت و دفع بليات و نجات از ناراحتى ها و رسيدن به مقاصد و مطالب ، چهارده هزار صلوات مى فرستد و هر هزار صلوات را كه تمام مى كند به ترتيب به يكى از چهارده معصوم - عليهم السلام - هديه مى كند تا حضرت صاحب الامر عجل الله تعالى فرجه الشريف . (89)
نوع ديگر براى هر مطلبى و هر حاجتى هر روز صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد تا دو ماه متوالى و چون مدت تمام شد، آن مطلب هم ان شاءالله برآورده مى شود.