آثار و بركات صلوات در دنيا، برزخ و قيامت

عباس عزيزى

- ۴ -


188 - ختم صلوات براى شفاى مريض  
براى شفاى مريض هايى كه پزشكان جواب كرده اند و اميدى به شفا نيست به رسول خدا صلوات الله عليه زياد صلوات فرستادن دستور داده شده ، و بهتر است به اين صورت باشد:
اللهم صل على محمد و آل محمد كما باركت على ابراهيم .
189 - برآورده شدن صد حاجت  
امام صادق - عليه السلام - مى فرمايند:
هر كه صد مرتبه بگويد: يا رب صل على محمد و آل محمد حق تعالى صد حاجت او را روا گرداند.
امام باقر - عليه السلام - مى فرمايند: هر كه عصر روز جمعه بخواند:
اللهم صل على محمد و آل محمد الاءوصياء المرضيين باءفضل صلواتك و بارك عليهم باءفضل بركاتك عليه و عليهم السلام و على ارواحهم و اجسادهم و رحمة الله و بركاته حق تعالى صد هزار حاجت او را روا سازد.
190 - او را دريابم  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - مى فرمايد:
هر كه در هر صبح ده مرتبه و در هر شام ده مرتبه بر من صلوات فرستد، من او را دريابم در وقتى كه محتاج به آن باشد.
191 - صلوات و توسل به حضرت زينب (س )  
صلوات و توسل به حضرت زينب سلام الله عليها - يكى از پر بركت ترين و پر فيض ترين توسلات است . طريقه توسل به آن مخدره به اين صورت است كه 69 روز هر روز 69 مرتبه صلوات هديه به حضورشان گردد، بهتر است 69 تومان هم انفاق كنند.
از جمله ختومات بسيار مجرب اين كه 69 مرتبه صلوات به حضور آن مجلله (زينب كبرى ) سلام الله عليها هديه نموده و 69 تومان انفاق در راه خدا نماييد.
192 - نحوه برآورده شدن حاجت از زبان شيخ بهايى  
شيخ بهايى مى فرمايد: هر كه را مهمى پيش آيد در بيابان خلوت چهار خط بكشد و يك خط در ميان آنها ترسيم كند و او را قبر پيامبر - صلى الله عليه و آله - فرض كند و نظر به خط مفروض نموده با اشاره به آن دوازده هزار بار بگويد: صلى الله عليك يا رسول الله حاجتش روا شود.
193 - دو ركعت نماز حاجت  
در ثلث آخر شب جمعه دو ركعت نماز حاجت بخوانيد بعد از سلام نماز صلوات بفرستيد، سپس بگوييد: بسم الله الرحمن الرحيم و صد بار صلوات بفرستيد، سه شب جمعه تكرار كنيد. حاجت روا مى شويد. (90)
194 - برآورده شدن حاجت كنار قبر حضرترسول (ص )
هر كس نزديك قبر رسول خدا - صلى الله عليه و آله - ايستاده و آيه ان الله و الملائكته را تا آخر بخواند و هفتاد مرتبه بگويد: صلى الله عليك يا رسول الله حاجتى كه دارد، بخواهد رد نمى شود.
195 - صلوات و سه عنايت خداوندى  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - مى فرمايد:
هر كس بعد از نماز ظهر صد مرتبه صلوات بفرستد، خداوند با او سه كار كند: اول اين كه مديون نشود و اگر مديون شود خداوند ادا كند، دوم اين كه ايمان او را از زوال حفظ كند كه اين بزرگ ترين بخشش است ، سوم اين كه روز قيامت از نعمتى كه به او داده نپرسد.
196 - توسل به حضرت رسول در هنگام غم و اندوه  
به هنگام بروز حوادثى كه غم و اندوه مى آورند، توسل به رسول اكرم - صلى الله عليه و آله - بهترين ملجا و پناه مى باشد، جهت توسل به آن حضرت تا يك اربعين ، اللهم صل على النبى الرحمة و شفيع الامة و كاشف الغمه محمد و آله اجمعين را روزانه 92 يا 132 مرتبه متذكر شوند بسيار مجرب است .
197 - دعاى دائم الفضل در شب عيد فطر  
در هر شب جمعه يا شب عيد فطر ده مرتبه بخواند:
يا دائم الفضل على البرية تا فى هذه العشية كه در مفاتيح الجنان شيخ عباس قمى موجود است .
198 - هديه به امام عصر (ع )  
صبح جمعه رو به قبله سه مرتبه سوره توحيد هديه به امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف كند، سپس بدون تكلم با كسى چهارده هزار مرتبه صلوات بفرستد.
199 - چهل روز مداومت به صلوات  
چهل روز با توجه به مراعات شرعى 557 مرتبه صلوات بفرستيد.
200 - توسل به حضرت رسول با صلوات  
متوسل به رسول الله شويد نود و دو روز با وضو و توجه ، رو به قبله نشسته ، روزانه هزار مرتبه صلوات بفرستيد و حاجت بخواهيد.
201 - يك اربعين صلوات فرستادن  
يك اربعين به عدد نام يكى از معصومين صلوات بفرستيد و ثواب آن را هديه به پيشگاه يكى از آن بزرگواران كنيد، مهمات شما برآورده مى شود.
202 - صلوات در راه ولايت على (ع ) و اهل بيت
روزى 2750 مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد فرستاده ثوابش را هديه به ارواح كسانى نماييد كه در راه ولايت على - عليه السلام - و احقاق حقوق اهل بيت عصمت و طهارت - عليه السلام - از صدر اسلام به درجه شهادت رسيده اند.
203 - صلوات به روح شهداى كربلا  
اين كه 72 هزار صلوات در 72 روز هديه به ارواح مطهر شهداى كربلا نماييد.
204 - صلوات براى رهايى از بند  
براى عده اى از اهل سير و سلوك به تجربه رسيده است به عدد بسم الله الرحمن الرحيم ، اين كه 786 مرتبه صلوات براى وسعت رزق و خلاصى از بند مجرب است .
205 - صلوات هديه به ارواح مؤ منين  
از شيخ حسن على نخودكى است كه شب هاى جمعه يك سوره يس با 110 مرتبه صلوات هديه به ارواح مؤ منين وادى السلام نجف اشرف نمايند كه از جهات معنوى و مادى به نتيجه رسيده است .
206 - توسل به حمزه سيدالشهداء  
يك اربعين روزى 60 مرتبه صلوات هديه به آن حضرت نماييد.
207 - براى گشايش امور  
يكى از ختومات بسيار مجرب براى گشايش مادى ، صبح ها بعد از نماز صبح 70 مرتبه لا فتى الا على لا سيف الا ذوالفقار و شب ها بعد از نماز مغرب 110 مرتبه صلوات بفرستيد.
208 - توسل به ام البنين  
توسل به حضرت فاطمه ام البنين مادر حضرت ابوالفضل العباس - عليه السلام -: چهل روز، هر روز 135 مرتبه صلوات هديه به آن مخدره نموده ، مجرب است .
209 - توسل به ثامن الحج (ع )  
توسل به امام رضا عليه السلام : يك اربعين با طهارت و توجه كامل رو به حضرت رضا - عليه السلام - نشسته با مراعات نمودن آداب و سنن ذكر، 110 مرتبه بگوييد: اللهم صل على على بن موسى الرضا المرتضى .
210 - هديه به موسى بن جعفر  
دو ركعت نماز حاجت بخواندى و 116 مرتبه صلوات هديه به موسى بن جعفر - عليه السلام - نموده پس از اتمام ، طرف راست صورت را به زمين گذاشته بگوييد:
اللهم قد علمت حوائجى فصل على محمد و آل محمد و اقضها سپس جانب چپ صورت را به زمين گذاريد و بگوييد:
اللهم قد احصيت ذنوبى فبحق محمد و آل محمد صل على محمد و آل محمد واغفرها و تصدق على بما انت اهله
سپس پيشانى را بگذاريد، صد مرتبه بگوييد شكرا شكرا و حاجت بخواهيد.
211 - توسلبه مسلم بن عقيل با صلوات
توسل به حضرت مسلم بن عقيل ، يك اربعين هر روز 170 مرتبه صلوات هديه به آن بزرگوار شود.
212 - توسل به ابوطالب و فاطمه بنت اسد  
توسط به حضرت ابوطالب و فاطمه - سلام الله عليها - بنت اسد و خديجه كبرى - سلام الله عليها - بسيار مجرب است .
طريقه توسل اين كه تا 11 روز روزى 51 مرتبه صلوات هديه به حضرت ابوطالب - عليه السلام - نماييد و 135 مرتبه صلوات هديه به فاطمه بنت اسد - سلام الله عليها - و 622 مرتبه صلوات هديه به خديجه كبرى - سلام الله عليها - و حاجت بخواهيد.
در پايان تذكر نكته اى را لازم مى دانيم :
اعداد اسماء مباركه ائمه اطهار - عليهم السلام - كه در ختومات مورد استفاده قرار مى گيرد عبارت است از:
اسم مبارك رسول الله 92؛ على عليه السلام ، 110؛ فاطمه - سلام الله عليها - 135؛ امام حسن - عليه السلام - 118؛ امام حسين - عليه السلام - 128؛ امام سجاد - عليه السلام - 110؛ امام محمد باقر - عليه السلام - 92؛ امام صادق - عليه السلام - 353؛ موسى بن جعفر - عليه السلام - 116؛ امام رضا - عليه السلام - 110؛ جوادالائمه - عليه السلام - 92؛ امام هادى - عليه السلام - 110؛ امام عسكرى - عليه السلام - 118؛ ولى عصر (عج ) 59 مى باشد.
فصل دوم : آثار و بركات صلوات در عالم برزخ 
تاءثير صلوات در برزخ 
213 - قبر و محل برآورده شدن حاجت  
تاجرى در بلخ دو پسر داشت . از جمله ميراث او، سه تار مو، از موى مبارك حضرت رسول - صلى الله عليه و آله و سلم - بود. وقتى آن دو برادر خواستند كه ميراث را تقسيم نمايند، هر يك ، يك موى را برداشتند.
برادر بزرگ گفت : آن موى ديگر را نصف مى كنيم ، و هر يك نصفى از آن را برمى داريم .
برادر كوچك گفت : قطع كردن موى مبارك حضرت ، از ادب دور است .
برادر بزرگ گفت : چون به قطع آن راضى نمى شوى ، آن را تو بردار و به ازاى آن ، مقدارى از مال به من بده .
برادر كوچك گفت : من هر دو تار موى مبارك را برمى دارم ، و تمام ميراث را به تو مى دهم ، كه من را مويى از آن حضرت به جهانى مى ارزد.
برادر بزرگ راضى شد، موها را به برادر داد، و تمام ارثيه را برداشت .
آن صاحب دولت ، موها را در حقه پاكيزه قرار داده ، در گريبان جان نهاده ، و پيوسته آنها را بيرون مى آورد و مى بوسيد، و بر رسول خدا - صلى الله عليه و آله - صلوات مى فرستاد.
مدتى نگذشت كه غبار ادبار بر صفحه روزگار برادر بزرگ نشست ، و اموالش ‍ تلف گشت . برادر كوچك ، را گل مراد از شاخسار اقبال شكفت ، و بر اقران و امثال برترى به هم رسانيد. چون وفات نمود. يكى از اولياى بلخ ، رسول خدا - صلى الله عليه و آله - را در خواب ديد، و به او فرمود: به مردمان بگو كه هر كه را حاجتى باشد، به سر قبر فلان رفته ، دعا كند تا حاجتش برآورده شود. آن شخص عرض كرد: يا رسول الله ! سبب اين كرامت چيست ؟
فرمود: در تعظيم موى من مبالغه نمود. و بسيار بر من صلوات مى فرستاد. لهذا در زمان حيات ، به خوشى گذرانيد. و بعد از وفات ، قبر او محل استجابت دعا گرديد.
214 - رفع عذاب قبر  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرمود:
هر كس در شب جمعه ، دو ركعت نماز به جاى آورد و در هر ركعت پنجاه مرتبه سوره اخلاص بخواند و بعد از نماز بخواند: اللهم صل على النبى العربى و آله . حق تعالى ، گناهان گذشته و آينده او را بيامرزد و چنان باشد كه گويا دوازده هزار مرتبه قرآن را ختم كرده است و حق تعالى ، او را از گرسنگى . تشنگى روز قيامت نگاه دارد و تمام حزن او را برطرف سازد و او را از ابليس و لشكريانش نگاهدارى كند و هيچ گناهى بر او ننويسد و سكرات مرگ را بر او آسان گرداند.
و اگر در آن روز يا در آن شب بميرد، شهيد مرده باشد خدا عذاب قبر را از او بردارد و هر چه از خدا سؤ ال كند، به او عطا فرمايد و نماز و روزه او را قبول فرمايد و دعاى او را مستجاب سازد و ملك موت ، روح او را قبض نكند، تا آن كه رضوان ، ريحان بهشت را به نزد او آورد.
215 - برترين اعمال در برزخ  
ابو علقمه مى گويد:
پيامبر - صلى الله عليه و آله - بعد از نماز صبح رو به طرف ما كرد و فرمود: اصحاب من ! ديشب عمويم حمزه و برادرم جعفر (طيار) را در خواب ديدم به آن دو نزديك شدم و گفتم : پدر و مادرم فدايتان ، كدام عمل را برتر يافتيد؟
پاسخ دادند: پدر و مادر ما فدايت ، ما صلوات بر تو، تشنه را سيراب كردن و محبت على بن ابى طالب - عليه السلام - را برترين اعمال يافتيم .
216 - كرامت رسول الله در قبر  
شبلى ، با جمعى از مريدان ، به عزم حج روانه باديه گرديدند. در اثناى راه ، يكى از مريدان را اجل موعود رسيد. شبلى ، متحير، در آن قالب بى جان مى نگريست و با خود، فكر تجهيز و دفن او مى كرد. ناگاه ديد كه تمام جسمش ، در يك چشم به هم زدن ، سياه و تيره گشت و هنوز يك ساعت نگذشته بود كه آن سياهى به سفيدى مبدل شد.
شبلى از آن حال تعجب نموده ، آن مريد را در خواب ديد، كه حله اى از حله هاى بهشت پوشيده ، و تاجى مزين به جواهر بر سر نهاده ، و خاتمى نورانى در انگشت كرده ، كه بر نگين آن نوشته است : هذا جزاء من صلى على محمد و آله - صلى الله عليه و آله
شبلى از او پرسيد: سر آن سياهى و سفيدى چه بود؟
جواب داد: سياهى ، تيرگى معصيت بود. هنوز مرغ جانم ، كامل از قفس تن بيرون نرفته بود كه بدن من به خاطر گناه سياه گرديد. ناگاه صدر و بدر عالم و سيد بنى آدم ، محمد - صلى الله عليه و آله - را ديدم كه آمد، و قدحى از آب در دست داشت ، و آن را بر من ريخت و به دست مبارك ، سياهى معاصى را از من نشست ، و خلعت كرامت و خاتم سعادت به من بخشيد.
من عرض كردم : يا رسول الله ! به خاطر كدام عمل مستحق اين كرامت شدم ؟
فرمود: چون تو در دنيا عادت داشتى كه پيوسته بر من صلوات مى فرستادى ، من به آن سبب ، نظر عنايت از او دريغ نداشتم .
شبلى از خواب بيدار شد. گفت : بر من روشن گرديد كه ظلمت گناه ، با لعمه درود بر حبيب خداوند - صلى الله عليه و آله - از بين مى رود.
217 - رفع عذاب از همه اهل قبرستان  
زنى دخترى داشت . آن دختر وفات نمود، مادرش او را در خواب ديد كه به عذاب اليم و عقاب عظيم گرفتار است . با اندوه بسيار از خواب بيدار شد و ناله و زارى آغاز نمود، چند روز بر حال فرزند خود اشك مى باريد و مى ناليد، تا آن كه بار ديگر، آن دختر را در خواب ديد، خوشدل و شادمان و در روضه فردوس خرامان .
به او گفت : اى دختر! آن چه حال بود كه ديدم و اين چه صورت است كه مشاهده مى كنم ؟
جواب داد: اى مادر! به جهت گناهان خود در عذاب بودم ، چنان كه ديدى . در اين روزها، عزيزى از كنار مقبره ما گذشت و چند نوبت صلوات فرستاد و ثواب آن را به اهل گورستان بخشيد حق تعالى به بركت صلوات ، عذاب از اهل آن قبرستان برداشت .
218 - چيره شدن ثواب صلوات بر گناهان  
كاتبى را بعد از وفات ، در خواب ديدند و حال او را جويا گشتند، جواب داد: گناهان مرا، با صلواتى كه بر نام پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم نوشته بودم ، سنجيدند، ثواب صلوات ، زياده آمد و من را بخشيدند.
219 - فريادرسى صلوات در قبر  
شبلى نقل نموده است كه : من همسايه اى داشتم وفات نموده ، بعد از آن ، او را خواب ديدم ، از او پرسيدم : حق تعالى با توجه كرد؟
گفت : اى شيخ ! هول هاى بزرگ ديدم ، و رنج هاى عظيم كشيدم . از آن جمله به وقت سؤ ال منكر و نكير، زبان من از كار باز ماند. با خود مى گفتم : واويلاه ، اين عقوبت از كجا به من رسيد؟ آخر من مسلمان بودم و بر دين اسلام مردم .
آن دو فرشته ، به عنف و غلظت ، از من جواب طلبيدند. ناگاه شخصى نيكو موى و خوش بوى آمد، ميان من و ايشان حايل شد، و مرا تلقين كرد تا جواب ايشان را بر وجه صواب دادم ، از آن شخص پرسيدم : تو كيستى - خدا تو را رحمت كند - كه من را از اين غصه خلاصى دادى ؟
گفت : من شخصى ام كه مخلوق شده ام از صلواتى كه تو بر پيغمبر - صلى الله عليه و آله - فرستادى ، و ماءمورم به آن كه در هر وقت و هر جا كه درمانى ، به فرياد تو رسم .
220 - نورانى شدن چهره در عالم برزخ  
ثورى مى گويد: يك سال در مراسم حج ، مردى را ديدم كه هنگام طواف تنها ذكر صلوات در را مى گويد. در وقوف عرفات هم فقط به اين ذكر اكتفا مى كند، در مدينه نيز تنها ذكرش صلوات بود.
من به او گفتم : تو هم در مكه و هم در مدينه تنها ذكر صلوات بر محمد و آل طاهرينش بود، در عرفات كه جايگاه و روز ناله و زارى و طلب حاجت است هم ، تو همه چيز را گذاشتى و فقط صلوات فرستادى ، علت چيست ؟
او گفت : سال گذشته من به همراه پدرم به مكه آمدم ، در يكى از منازل ، پدرم بيمار شد و ما نتوانستيم به راه خود ادامه دهيم ، در همان جا خانه اى كرايه كرده و چراغى را روشن نمودم . سر پدرم در دامنم بود كه جان سپرد.
ديدم كه اندك اندك چهره اش سياه گشت . ترسيدم ، سرش را بر زمين گذاشتم و كنارش نشستم و از رسوايى فردا در مقابل مردم گريه مى كردم . در همين حال خوابم برد.
مردى زيبا، خوش بو و خوش پوش با عمامه سفيدى وارد شد. روپوش ‍ پدرم را برداشت ، دستى بر صورتش كشيد كه بر اثر آن رنگ چهره پدرم سپيد و نورانى گشت . من حيرت زده از او پرسيدم : تو كه هستى كه خدا از بركت وجود تو غم مرا برطرف ساخت ؟
فرمود: من صاحب قرآن ، محمد بن عبدالله پيامبر آخر زمانم . بدان و آگاه باش كه پدرت نافرمانى خدا را مى كرد و پيرو هواى نفس بود؛ اما چون پيوسته بر من صلوات مى فرستاد، در اين ساعت كه تيرگى و تاريكى گناه او را در بر گرفت من به دادش رسيدم .
او اين را گفت و از نظر من غايب گشت .

من از خواب برخاستم و ديدم كه چهره پدرم مانند ماه شب چهارده مى درخشد. از آن روز به بعد بود كه فايده صلوات را فهميدم ، تسبيح و دعا را رها كرده و در هر حال و پيوسته صلوات مى فرستم . (91)
221 - كرامت صلوات در برزخ  
فضل كندى را بعد از وفات ، در خواب ديدند: و از او پرسيدند: حق تعالى با تو چه كرد؟
گفت : من را بخشيد و گرامى داشت ، به عملى كه از اين دو انگشت من - يعنى سبابه و ابهام - صادر شده بود.
گفتند: از آنها چه عمل آمد كه سبب كرامت تو گرديد؟
گفت : بسيار نوشتن صلى الله عليه و آله و سلم .
222 - نورى در قبر  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرمود:
الصلاة على نور فى القبر؛
صلوات بر من ، نورى در قبر است .
223 - ايمنى از تلخى جان كندن  
فرد صالحى به عيادت بيمارى رفت ، او آخرين لحظات زندگانى اش را مى گذرانيد، به او گفت : دوست من ! آيا جان كندن تلخ است ؟
بيمار گفت : من جز شيرينى و خوبى نمى بينم ، و هيچ گونه تلخيى را حس ‍ نمى كنم .
آن شخص صالح متعجب شد؛ زيرا او مى دانست كه دل كندن از اين دنيا و جان دادن بسيار ناگوار و تلخ است .
شخص بيمار چون تعجب او را ديد، به او گفت : تعجب مكن ؛ زيرا من حديثى از پيامبر (ص ) شنيده بودم كه : هر كس زياد بر من صلوات بفرستيد، از تلخى جان دادن در امان است . از آن پس من به فرستادن صلوات مداومت نمودم و بسيار صلوات فرستادم . اينك تو علت جان دادن راحت مرا فهميدى . (92)
224 - هنگام جان دادن  
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
هر كس بر من صلوات زياد بفرستد، از تلخى مرگ و جان كندن ايمن گردد.
فصل سوم : آثار و بركات صلوات در قيامت 
بخش اول : جايگاه ذاكر صلوات در قيامت 
225 - روز جمعه در قيامت  
از حضرت امام جعفر صادق - عليه السلام - روايت شده است كه : در روز قيامت حق تعالى ، روزها را مبعوث مى گرداند به صورتى كه خلايق بدانند كه آنها ايامند؛ و روز جمعه پيش از همه مى باشد، مانند عروسى يا جمال و كمال كه او را براى مردى صاحب دين و مال مى برند. مى آيد و بر در بهشت مى ايستد، ساير روزها در عقب او مى ايستند، و شهادت مى دهند، و آن شفاعت مى كند براى گروهى كه صلوات فرستاده اند بر محمد و آل محمد - عليهم السلام - و غير اين گروه را شفاعت نمى كند.
كسى عرض كرد: صلوات بسيار، چه قدر است ؟ و چه وقت بهتر است ؟
فرمود: صد مرتبه ، و بعد از نماز عصر.
پرسيد: چگونه صلوات فرستم ؟
فرمود: مى گويى : اللهم صل على محمد و آل محمد و عجل فرجهم .
226 - نزديك ترين افراد به پيامبر در قيامت  
رسول اكرم - صلى الله عليه و آله - فرمود:
ان اءولى الناس بى يوم القيامة اءكثرهم على صلاة ؛
نزديك ترين شخص به من در فرداى قيامت كسى است كه صلوات بيشترى بر من فرستاده باشد.
227 - گشايش هفتاد حاجت اخروى  
معاوية بن عمار گويد:
امام صادق - عليه السلام - فرمود:
هر كس در يك روز، صد بار رب صل على محمد و اءهل بيته بگويد، خداوند يك صد حاجت او را برآورد و سى حاجت از آنها براى دنيا و هفتاد براى آخرت . (93)
228 - نور در قيامت  
پيغمبر اكرم - صلى الله عليه و آله - فرمود:
هر كس بر من يك بار صلوات فرستد، خداى تبارك و تعالى در روز قيامت بر بالاى سر و جانب راست و چپ و بر بالا و پايين و در همه اعضاء و جوارح او نور مى دهد. (94)
229 - روا شدن سى حاجت آخرت  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرموده است :
من صلى على يوم الجمعة مائة مرة قضى الله له ستين حاجة : ثلاثون منها للدنيا و ثلاثون للآخرة ؛
هر كس روز جمعه صد بار بر من صلوات فرستد، خداوند شصت حاجت او را روا كند، سى حاجت براى دنيا و سى حاجت براى آخرت .
230 - زير عرش الهى  
از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم روايت شده است كه فرمودند:
سه كس در روز رستاخيز آن روزى كه سايه اى جز سايه خداوند نخواهد بود در زير عرش الهى خواهند بود.
عرض شد: يا رسول الله ! آنها چه كسانى هستند؟
فرمود: آن كس كه اندوه غمزده اى از امت مرا بر طرف سازد و كسى كه سنت مرا زنده نمايد و آن كس كه فراوان بر من درود فرستد. (95)
بخش دوم : سنگينى صلوات در ترازوى اعمال 
231 - صلوات در ماه رمضان  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - در ضمن خطبه اى كه در فضيلت ماه رمضان خوانده ، فرمود: هر كس در اين ماه ، بر من صلوات فرستد، حق تعالى ترازوى اعمال او را سنگين مى كند، در روزى كه ترازوى اعمال سبك باشد.
232 - سنگين ترين عمل در قيامت  
امام باقر - عليه السلام - و امام صادق - عليه السلام - فرمودند:
اءثقل ما يوضع فى الميزان يوم القيامة الصلاة على محمد و على اءهل بيته ؛
سنگين ترين عملى كه روز قيامت در ترازوى (اعمال ) گذاشته مى شود، درود بر محمد و اهل بيت اوست .
233 - سنگينى حسنات  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرموده :
اءنا عند الميزان يوم القيامة ، فمن ثقلت سيئاته على حسناته جئت بالصلاة على حتى اءثقل بها حسناته ؛
من در قيامت نزد ميزان اعمال مى باشم ، هر كس كفه گناهانش افزون تر از حسناتش شود، آن صلوات هايى را كه بر من فرستاده بياورم و بر حسناتش ‍ بيفزايم تا بر گناهانش فزون آيد.
234 - افضل اعمال در قيامت  
امام صادق - عليه السلام - فرمود:
ما من عمل افضل يوم القيمة من الصلوة على محمد و آل محمد ؛
در قيامت هيچ عملى برتر و گرامى تر از صلوات بر محمد و آل او نيست . (96)
235 - ذخيره شدن صلوات براى قيامت  
هر مؤ منى ، پنج ملك موكل دارد:
يكى ؛ در پيش روى او كه شيطان را از او دور مى گرداند.
دوم ؛ در عقب سر او، كه آفات آسمان را از او باز مى دارد.
سوم ؛ در طرف راست او، كه حسنات او را مى نويسد.
چهارم ؛ در طرف چپ او كه سيئات او را مى نويسد.
پنجم ؛ در ناصيه او كه او را حافظ مى گويند و هر صلواتى كه آن مؤ من در شب مى فرستد، آن ملك او را نگاه مى دارد، تا به وقت طلوع آفتاب ؛ و در آن وقت مى رود، و باز به جهت حفظ صلوات روز مى آيد. و رفتن آن فرشته براى آن است كه مى رود به نزد مرقد مطهر سيد كاينات - عليه و آله الصلوات - و در برابر قبر او مى ايستد، و مى گويد: السلام عليك يا رسول الله ، فلان بن فلان ، در اين شب يا در اين روز، بر تو چندين صلوات فرستاد.
حق سبحانه و تعالى مى فرمايد: بر آن بنده باد صلوات .
و مى فرمايد: من صلوات آن بنده را در ابر سفيد نورانى گذاشته ، در ركنى از اركان عرش بسپارند؛ و آن صلوات ، در حجاب عزت محفوظ مى ماند، تا روز قيامت . پس وقتى كه عمل بنده را مى سنجند، حق تعالى مى فرمايد كه آن صلوات را بياورند و در كفه حسنات آن بنده بگذارند تا سنگين شود.
236 - سنگين ترين اعمال در ميزان  
امام باقر يا امام صادق - عليه السلام - فرمودند: ما فى الميزان شى ء اءثقل من الصلاة على محمد و آل محمد و ان الرجل لتواضع اءعماله فى الميزان فيميل به فيخرج الصلاة عليه فيضعها فى ميزانه فيرجح (به ) ؛ در ميزان ، چيزى سنگين تر از صلوات بر محمد و آل محمد نيست ، و به راستى مردى باشد كه اعمالش را در ميزان گذارند و سبك آيد و ثواب صلوات او درآيد و آن را در ميزان او نهند و سنگين گردد بچرخد و به سود او.
بخش سوم : مجوز عبور از صراط 
237 - راهنماى عبور از صراط  
از عبدالله بن سمره روايت است كه :
روزى رسول خدا - صلى الله عليه و آله - از حجره طاهره بيرون آمد و فرمود: شب گذشته ، عجب خوابى عجيب ديدم . مردى از امت خود را ديدم كه از صراط مى گذشت و هر لحظه مى لرزيد، و در هر قدم مى لغزيد. پس ديدم كه صلواتى بر من فرستاده بود، آمد و دست او را گرفت ، و به سلامت او را از صراط گذرانيد.
238 - نور بالاى صراط  
از پيغمبر گرامى اسلام - صلى الله عليه و آله - روايت شده است كه :
اءكثروا الصلوة على فان الصلوة على نور فى القبر و نور على صراط و نور فى الجنة ؛
بر من بسيار درود بفرستيد؛ چرا كه درود فرستادن بر من ، براى درود فرستنده نورى است در قبر و نورى است بالاى صراط و نورى است در بهشت .
239 - نورى در صراط  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرمودند:
الصلاة على نور على الصراط؛ درود فرستادن بر من ، نورى است بر روى صراط.
بخش چهارم : شفاعت پيامبر از صلوات فرستنده 
240 - روز قيامت شفيع توام  
مردى از اهل مرو گفت :
من ، در صلوات فرستادن بر سيد كاينات و خلاصه موجودات - عليه و آله افضل الصلوات - سستى مى ورزيدم ؛ و در آن باب ، اهتمام نكرده ، تغافل مى نمودم ؛ تا آن كه شبى آن حضرت را خواب ديدم ، و به من هيچ التفات نفرمود؛ بلكه از هر جانب كه مى رفتم اعراض مى نمود، چنان كه گويا از من ناخشنود بود.
من عرض رسانيدم كه : يا رسول الله ! چرا به نظر التفات در من نمى نگرى ، و روى مبارك از من مى گردانى ؟
فرمود: من تو را نمى شناسم ؛ به تو، چه التفات كنم ؟
عرض كردم : من ، يكى از امت شمايم ، و از علماء شنيده ام كه پيغمبران امت خود را بهتر مى شناسد، از پدر، فرزند خود را.
فرمود: معرفت من نسبت به امتم ، به قدر فرستادن صلوات ايشان است بر من . و چون تو من را به صلوات ياد نمى كنى ، من چگونه تو را بشناسم و به چه صورت ، از تو خشنود باشم ؟
من از خواب بيدار شدم ، و بر خود لازم گردانيدم ، كه هر روز صد بار صلوات فرستم ، و حق تعالى من را توفيق قيام آن عطا نمود. و بعد از مدتى ، باز آن حضرت را در خواب ديدم ، و به من التفات بسيار نموده ، فرمود: اكنون تو را مى شناسم ، و از تو خشنودم ، و روز قيامت ، شفيع تو خواهم بود.
241 - شفاعت پيامبر در روز قيامت  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرمود:
كسى كه بگويد: اللهم صل على محمد و على آل محمد كما صليت على ابراهيم و على آل ابراهيم ، و بارك على محمد و على آل محمد كما باركت على ابراهيم ، و ترحم على محمد و على آل محمد كما ترحمت على ابراهيم و على آل ابراهيم شهدت له يوم القيامة بالشهادة و شفعت له ؛
بار خدايا! بر محمد و آل محمد - صلى الله عليه و آله - صلوات و درود فرست چنان كه بر ابراهيم و آل ابراهيم - عليه السلام - فرستادى ، و بر محمد و آل محمد - صلى الله عليه و آله - رحم كن ، چنان كه بر ابراهيم و آل ابراهيم - عليه السلام - رحم كردى ؛ من در روز قيامت براى او شهادت مى دهم و از او شفاعت مى كنم .
242 - واجب شدن شفاعت  
رسول اكرم - صلى الله عليه و آله - در وصيت خود به امير المؤ منين على - عليه السلام - فرمود: يا على ! هر كس بر من ، هر روز و هر شب صلوات فرستد، شفاعتم بر او واجب مى شود؛ اگر چه گناهش از گناهان بزرگ باشد. (97)
243 - شفاعت هزار پيامبر  
از رسول اكرم - صلى الله عليه و آله - نقل شده :
هر كه در شب جمعه ، دو ركعت نماز به جاى آورد و در هر ركعت ، بعد از حمد ده مرتبه آية الكرسى ، و بيست و پنج مرتبه قل هو الله احد بخواند؛ و بعد از نماز، هزار مرتبه بگويد: اللهم صل على النبى الامى و آله .
حق تعالى شفاعت هزار پيغمبر به او عطا فرمايد، و ثواب ده حج و ده عمره براى او بنويسد، و قصرى در بهشت به او عطا فرمايد، كه از بزرگ ترين شهرهاى دنيا وسيع تر باشد.

بخش پنجم : محافظت از آتش جهنم 
244 - محافظت از گرماى دوزخ  
امام صادق - عليه السلام - به صباح بن سبابه فرمود:
مى خواهى به تو چيزى را ياد دهم كه روى تو را از گرمى آتش جهنم نگاه دارد؟
راوى عرض كرد: بلى .
فرمود:
بعد از نماز صبح ، صد مرتبه بگو: اللهم صل على محمد و آل محمد حق تعالى صورت تو را از آتش جهنم حفظ مى كند.
ايضا در همان كتاب از حضرت امام موسى - عليه السلام - روايت كرده است :
هر كه بعد از نماز تسبيح - يعنى نماز جعفر طيار - و بعد از نماز مغرب ، پيش از آن كه پاها را بگرداند و با كسى تكلم نمايد، بگويد:
ان الله و ملائكته يصلون على النبى يا ايها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما. اللهم صل على محمد النبى و ذريته ، حق تعالى صد حاجت او را برآورد، هفتاد در دنيا، و سى در آخرت .

راوى مى گويد من عرضه كردم : معنى صلوات خدا و صلوات ملايكه يعنى چه ؟
فرمود: تزكيه است از ايشان براى آن حضرت . و صلوات مؤ منان دعا است براى آن جناب .
245 - رهايى از جهنم  
از امام محمد باقر - عليه السلام - روايت كرده اند كه :
بنده در آتش ، هفتاد خريف مى ماند. و هر خريفى ، هفتاد سال است .
پس از خدا سؤ ال مى كند به حق محمد و اهل بيت آن حضرت - عليهم السلام - كه بر او رحم نمايد.
پس از جانب حق تعالى وحى مى رسد به جبرييل - عليه السلام - كه : فرو رو به سوى بنده من ، و او را بيرون آور.
جبرييل مى گويد: پروردگارا! چگونه براى من ميسر است كه داخل آتش ‍ شوم ؟
خطاب مى رسد: من امر نموده ام كه بر تو سرد و سلامت باشد.
عرض مى كند: آن بنده در كجا است ؟
مى فرمايد: در چاهى است از سجين ؟
جبرييل نزد آن بنده مى آيد و مى بيند كه روى آن بنده ، با قدمش به هم بسته است . پس بيرون مى آورد او را.
حق تعالى به آن بنده خطاب مى كند: اى بنده من ! چه قدر بود مكث تو در آتش ؟ آن بنده مى گويد: نمى دانم .
خطاب مى رسد: به عزت و جلال خودم قسم ، كه اگر تو به آن نحو از من سؤ ال نمى كردى ، هر آينه خوارى تو در آتش به طول مى انجاميد؛ و لكن من بر خود لازم گردانيده ام كه هر كه از من سئوال نمايد به حق محمد و اهل بيت او - عليهم السلام -، گناهان او را كه در ميان من و او است بيامرزم و امروز تو را آمرزيدم .
246 - محافظت از آتش دوزخ  
امام صادق - عليه السلام - فرمودند:
هر كه بعد از نماز صبح پيش از آن كه تكلم كند بگويد: رب صل على محمد و اهل بيته ؛ پروردگارا! رحمت فرست بر محمد و اهل بيت او. حق تعالى روى او را از آتش جهنم نگاه دارد.
247 - راحتى مرگ  
براى فرستنده صلوات راحتى مرگ و هول و عطش روز قيامت نيست .
248 - تزويج حورالعين  
از امير المؤ منين على - عليه السلام - روايت شده است كه :
وقتى بنده از نماز فارغ مى شود، بايد بر رسول خدا - صلى الله عليه و آله - صلوات بفرستد. از خدا سؤ ال نمايد بهشت را، و پناه برد به خدا از آتش و سؤ ال نمايد كه به حور عين تزويج نمايد؛ زيرا هر كس بر رسول خدا - صلى الله عليه و آله - صلوات بفرستد، دعاى او بالا مى رود و هر كه از خدا بهشت را بخواهد، بهشت مى گويد:
خداوندا! عطا كن به بنده خودت ، از آن چه به تو پناه برد از آن . و چون حوريان را از خدا بخواهد، آنها مى گويند كه : خدايا! عطا كن بنده خودت را، آن چه را خواست .

249 - رفع عطش قيامت  
حق تعالى وحى كرد به حضرت موسى - على نبينا و آله و عليه السلام - كه : اى موسى ! دوست دارى كه عطش قيامت تو را در نيابد و در مواقف آن روز تشنه نباشى ؟
عرض كرد: بلى ، اى پروردگار عالميان !
خطاب رسيد: امروز، در دنيا بر حبيب من صلوات فرست ، تا فردا از تشنگى قيامت ايمن باشى .
250 - مانع آتش جهنم  
امام صادق - عليه السلام به مصباح بن سبابه فرمود: آيا دعايى به تو بياموزم كه روى تو را از آتش جهنم حفظ كند؟
گويد: عرض كردم : آرى .
فرمود: پس از دميدن سپيده صبح صد بار بگو: اللهم صل على محمد و آل محمد خداوند روى تو را از حرارت آتش جهنم دوزخ در امان دارد.
251 - مانع ورود به آتش  
از رسول گرامى خدا صلى الله عليه و آله روايت شده است كه فرمودند:
لن يلج النار من صلى على و من نسى الصلواة على فقد اءخطاء طريق الجنة ؛ آن كس كه بر من درود بفرستد، داخل آتش نخواهد گرديد و هر كس درود فرستادن بر من را فراموش كند، از راه بهشت به خطا خواهد رفت .
بخش ششم : مقام و منزلت صلوات فرستنده در بهشت 
252 - دوست پيامبر در بهشت اعلى  
امام رضا - عليه السلام - فرمودند:
يكى از اسرار آل محمد در صلوات بر پيامبر و آل او، اين صلوات است :
اللهم صل على محمد و آل محمد فى الاءولين و صل على محمد و آل محمد فى الآخرين و صل على محمد و آل محمد فى الملاء الاءعلى و صل على محمد و آل محمد فى المرسلين . اللهم اعط محمدا الوسيلة و الشرف و الفضيلة و الدرجة الكبيرة . اللهم انى آمنت بمحمد و لم اره فلا تحرمنى يوم القيامة رؤ يته و ارزقنى صحبته و توفنى على ملته واسقنى من حوضه مشربا رويا سائغا هنيئا لا اظماء بعده ابدا انك على كل شى ء قدير اءللهم كما آمنت بمحمد و لم اءره فعرفنى فى الجنان وجهه اءللهم بلغ روح محمد عنى تحية كثيرة و سلاما ؛
همانا كسى كه سه بار در بامداد و سه بار در شب با اين ذكر صلوات بفرستد، گناهانش از بين رفته و خطاهايش محو مى گردد؛ سرورش دوام يافته و دعايش مستجاب مى شود؛ به آرزويش رسيده و رزقش زياد مى گردد، در مقابل دشمنش يارى گرديده ، اسباب همه خيرها برايش مهيا شده و از دوستان پيامبر در بهشت هاى اعلى قرار داده مى شود. (98)
253 - درجات صلوات فرستاده بر پيامبر  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرمود:
در روز قيامت ، اول كسى كه حله بهشت پوشد، پدر من ابراهيم - عليه السلام - است ، و كرسى بر طرف راست عرش نهند، و او را بر آن نشانند و بعد از آن مرا حله پوشانند، و امير المؤ منين على بن ابى طالب - صلوات الله و سلامه عليه - در پيش روى من بايستد، و تمام امت در عقب سر من بايستند - با تفاوت درجات - و هر بنده اى كه در عقب هر نماز فريضه ، ده مرتبه بر من و آل من صلوات فرستد، او را نزد من جاى دهند و مرا ببيند و من او را ببينم و روى او - مانند شب چهارده - تابان باشد. (99)
254 - اعطاى هفتاد هزار قصر بهشتى  
هر كه در شب جمعه يا روز جمعه ، يا شب پنج شنبه يا روز پنج شنبه ، يا شب دوشنبه يا روز دوشنبه ، چهار ركعت نماز به جاى آورد، به دو سلام ؛ و در هر ركعت ، هفت مرتبه سوره فاتحه و يك مرتبه سوره انا انزلناه بخواند و بعد از نماز، صد مرتبه بگويد:
اللهم صل على محمد و آل محمد
و صد مرتبه بگويد: اللهم صل على جبرئيل .
حق تعالى به او هفتاد هزار قصر عطا فرمايد كه در هر قصرى ، هفتاد هزار خانه باشد و در هر خانه ، هفتاد هزار جاريه باشد.
255 - تحفه اى در بهشت  
شخصى از پيامبر پرسيد: صلوات فرستادن امت ، ارسال تحفه اى است به نزد شما، آيا از جانب شما تحفه اى براى ايشان خواهد بود؟
آن حضرت فرمود:
امروز، صلوات امت بر من ، تحفه اى است از ايشان براى من ؛ و فردا، تحفه من براى ايشان ، در بهشت خواهد بود.
256 - نوشيدن شراب سلسبيل  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله و سلم - فرمود:
هر كه بر من صد بار صلوات فرستد، حق تعالى ، بر وى هزار بار صلوات فرستد و اگر هزار بار بر من صلوات فرستد، حق تعالى او را از فضل خود، ثواب ده هزار ركعت نماز عطا فرمايد و بياشامد و او را در حظيره قدس از شراب سلسبيل .
257 - صلوات امير المؤ منين در روز جمعه  
از امير المؤ منين على - عليه السلام - روايت است كه :
هر كه هر روز سه بار، و در روز جمعه صد بار بگويد:
صلوات الله و ملائكته و انبيائه و رسله و حملة عرشه و جميع خلقه على سيدنا محمد و آله و عليهم السلام و رحمة الله و بركاته .
صلوات فرستنده خواهد بود به صلوات تمام خلايق ، و در روز قيامت ، در زمره خواص آن حضرت ، مبعوث گرديد. و آن حضرت ، دست او را گرفته ، با خود، داخل بهشت خواهد كرد.

258 - به جاى آوردن حق نعمت بهشت  
در كتاب ازهار - كه از كتب عامه است - مذكور است :
هر كه هر روز، سه بار بگويد:
اللهم صل على محمد و آل محمد و سلم و اجزه عنا خير الجزاء.
حق نعمت بهشت را به جاى آورده خواهد بود. و رسول خدا صلى الله عليه و آله از او عذرخواهى نمود. و از حق تعالى ، رفعت درجه او را سؤ ال خواهد فرمود.
(100)
259 شرط ورود به بهشت  
رسول اكرم - صلى الله عليه و آله فرموده است :
من كان آخر كلامه الصلوة على و على على دخل الجنة
هر كه آخرين سخنش به هنگام مرگ صلوات بر من و على عليهما السلام - باشد، داخل بهشت مى گردد.
260 درخت محبوبه در بهشت  
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
بهشت ، درختى است كه آن رامحبوبه گويند. ميوه آن درخت از انار، كوچك تر، و از سيب بزرگ تر؛ و سفيدتر از شير و شيرين تر از عسل و نرم تر از مسكه ، و از آن ميوه نمى خورد، مگر كسى كه هر روز مداومت نمايد به گفتن : اللهم صلى على محمد و آل محمد و سلم
261 - رضايت خداوند  
رسول الله صلى الله عليه و آله فرمود:
من سره ان يلقى الله غدا راضيا فليكثر الصلاة على
هر كه خوشحال مى شود كه فرداى قيامت خدا را ديدار كند در حالى كه از او راضى و خشنود باشد، پس بسيار بر من صلوات و درود فرستد.
262 مژده بهشت  
رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرمودند:
هر كس هزار بار بر من صلوات بفرستد، نميرد تا مژده بهشت گيرد. و در رساله جمعه شهيد ثانى اين اثر را براى هزار بار صلوات در روز جمعه آورده .
263 از رفيقان پيامبر در بهشت  
امام صادق عليه السلام فرمود: هر كس اين صلوات را بر رسول خدا صلى الله عليه و آله - فرستد، گناهانش محو مى گردد و بر دشمنانش پيروز شود و روزى او زياد گردد و در بهشت از رفقاى حضرت ختمى مرتبت محمد - صلى الله عليه و آله خواهد بود.
اللهم صل على محمد و آل محمد حتى لا يبقى صلوة اللهم بارك على محمد و آل محمد حتى لا يبقى بركة اللهم و سلم على محمد و آل محمد حتى لا يبقى سلام و ارحم محمدا حتى لا يبقى رحمة .
264 عمل ديگر  
سيد در اقبال و مصباح الزاير به سند از پيغمبر - صلى الله عليه و آله - روايت كرده هر كس شب هفتم رجب چهار ركعت نماز بخواند با حمد يك بار و توحيد و معوذتين سه بار و پس از فراغ ده بار صلوات بر پيغمبر صلى الله عليه و آله - فرستد و ده بار تسبيح بخواند، خدايش زير عرش جاى دهد، تا فرموده و از دنيا نرود تا جايش را در بهشت بيند .
عمل ديگر: و در آن دو از پيغمبر - صلى الله عليه و آله - آورده كه هر كس ‍ شب نيمه شعبان خوب خود را طاهر كند و دو جامه پاكيزه پوشد نماز عشاء را بخواند و آن گاه دو ركعت نماز بخواند، در ركعت يكم حمد و سه آيه از اول سوره بقره و آية الكرسى و سه آيه آخر آن ، و در دوم حمد يك بار و معوذتين هفت بار و توحيد هفت بار و سلام گويد و پس از آن چهار ركعت نماز بخواند و در ركعت يكم يس و در دوم حم دخان در سوم الم سجده در چهارم تبارك و آن گاه صد ركعت نماز بخواند، در هر ركعت يك بار حمد و ده بار توحيد خدا سه حاجتش را روا كند يا در دنيا و يا در آخرت و آن گاه اگر از خدا خواهد كه همان شب من را خواب بيند مى بيند.(101)