خاطرات و حكايتها - جلد هشتم

گرد آورى و تدوين : مؤ سسه فرهنگى قدر ولايت

- ۶ -


فقط اين قسمتش را منتشر كردند 
امروز سعى مى شود اصولى ظاهر الصلاح به عنوان اصول آمريكايى معرفى بشود. در سخنرانى يى كه رئيس جمهور آمريكا در كنگره ى آن كشور كرد، به اين موضوع اشاره يى كرد و بعد متاءسفانه جمعى از روشنفكران آمريكايى براى ايجاد پشتوانه ى نظرى اين حرف بيانه ى مفصلى تنظيم كردند كه به بشريت خلاف واقع گفتند؛ به مخاطبات خودشان دروغ گفتند. سعى كردند اصل قضيه را، كه همان آزمندى و قدرت طلبى و هوس سلطه ى بر جهان است ، پوشيده نگهدارند. البته براى آنها افكار عمومى خودآمريكا هم خيلى مهم است شيشه ى حيات اينها دست آمريكاست كه شنيدم چون در اين بيانيه به برخى از نقاط ضعف آمريكا اشاره شده بود البته به نقاط ضعف بسيار كوچكى در قبال نقاط ضعف بزرگ آمريكا اشاره شده بود البته به نقاط ضعف بسيار كوچكى در قبال نقاط ضعف بزرگى كه آمريكا دارد همان كسانى كه مدعى آزادى بيان و فكرند، آن بخش ازبيانيه را در خودآمريكا منتشر نكردند، در همين بيانيه كه كاملا پيدا و مشخص است كه بدون ترديد با هماهنگى دستگاههاى اطلاعاتى و امنيتى و نظامى تنظيم شده ، چون بعضى از بخشهايش مورد علاقه ى آنها نبوده و اندكى نه زياد، خيلى كم در آن افشاگرى بود اگر بيانه را ديده باشيد، پى مى بريد نگذاشتند همان بيانيه در داخل آمريكا منتشر بشود و در ساير نقاط دنيا منتشر كردند. آن قسمتهاى مربوط به جنگ را در خود آمريكا منتشر كردند كه اثبات كنند بوش دنبال يك جنگ عادلانه است ! يك جنگى كه دفاع از منافع ملى آمريكا در آن هست ؛ فقط اين قسمتش را منتشر كردند.(104)
روشنفكران اجاره ى آمريكايى  
البته طراح اين سياست ، رئيس جمهور امريكا نيست ؛ مختص به زمان او هم نيست . مردان پشت پرده ى سياست در امريكا هستند كه اين كار را مى كنند. البته موقعيتها مى تواند خواستهاى بزرگ را دور يا نزديك كند. به توجيه عوام عوام فريبانه هم احتياج دارند كه اين بيانيه روشنفكران امريكا متاءسفانه متصدى اين كار شده است كه من نمى خواهم به آن بپردازم ؛ اين كار روشنفكران خود ماست ؛ وظيفه ى اساتيد و زبدگان و نخبگان سياسى و فرهنگى كشور است كه لابه لاى اين كلمات را بشكافد و آن حقيقت تلخى را كه در بيانيه يى از طرف تعداد معدودى پنجاه و چند يا شصت نفر از روشنفكران آمريكايى ، روشنفكرى آمريكا يك نقطه سياه فراموش نشدنى پيدا كرد. روشنفكرنى كه بايد علنا و صريحا باجنگ ، با تعرض ، با تجاوز، با كشتار بى حساب ، مخالفت كنند و روشنفكران در آمريكا در طول سالهاى متمادى اين كار را كرده اند، حالا بيايند حركت كمپانيهاى آمريكايى را كه مى خواهند با نوك پيمان دستگاه سياسى و رياست جمهورى به پيش برود، توجيه كنند و فتواى قتل عام صادر كنند؛ فتواى روشنفكرى ؛ بر سر سفره ى كمپانيهاى صهيونيستى نشستن و فتواى قتل ملتها را صادر كردن ، چيزى است كه لكه ى ننگ آن از دامن هيچ روشنفكرى اگر مرتكب بشود پاك نخواهد شد و متاءسفانه اين روشنفكران اجاره يى مرتكب چنين خطايى بزرگى شدند.(105)
شما حاضرين همين سخنرانى را در آمريكا پخش كنيد؟ 
آمريكاييها اصولى را به عنوان اصول آمريكايى معرفى مى كنند و مى گويند اين اصول جهانشمول است . اين اصول ، آزادى انسان ، آزادى فكر، كرامت انسان ،حقوق بشر و از اين قبيل چيزهاست ؛ اين اصول آمريكاييند؟! مشخصه ى جامعه ى آمريكايى امروز اينهاست ؟! مشخصه ى حكومت امروز آمريكا اينهايى است كه شما ذكر كرديد؟! آيا اين حكومت نبود كه بوميان اصلى سرزمين امريكا را قتل عام كرد؟ سرخپوستان امريكا را نابود كرد؟ آيا اين حكومت و عوامل مؤ ثر در اين حكومت نبودند كه ميليونها آفريقايى را ازداخل خانه هايشان به بردگى گرفتند و دختر و پسر جوان آنها را براى بردگى ربودند و سالهاى متمادى با سخت ترين فاجعه ها با اينها رفتار كردند؟ امروز يكى از تراژدى ترين آثار هنرى اثرى است كه زندگى برده دارى را در آمريكا نشان مى دهد كه شايد قريب به دويست سال است كه اين نوشته هنوز زنده است ؛ ((كلبه ى عموتام )). اين است واقعيتهاى آمريكا؛ اين است حكومت آمريكا؛ اين است آن مشخصه و مميزه يى كه نظام آمريكايى به دنيا نشان داده ، نه آزادى انسان ، نه برابرى انسان . كدام برابرى ؟! شما هنوز هم بين سياه و سفيد برابرى قائل نيستيد. همين امروز هم از نظر شما رگه ى سرخ پوستى در يك نفر آدم در هر يك از مراحل گزينش ادارى يك نقطه ى ضعف براى او محسوب مى شود. برابرى انسانها! آزادى فكر! شما حاضرين همين سخنرانى ، سخنرانى آقاى رئيس ‍ جمهور را در رسانه هايتان در آمريكاپخش كنيد؟ اگر آن با آزادى فكر و آزادى بيان هست ، همين سخنرانى نيم ساعته ى آقاى خاتمى را برداريد پخش كنيد. كدام آزادى فكر؟(106)
حاليا چشم جهان نگران من و توست  
ما عناصر قدرت فراوانى داريم ، اينها را بايد حفظ كنيم و روز به روز آن را افزايش بدهيم . ما ضعيف نيستيم . بايد در مقابل تهديد آمادگى داشته باشيم . اگر نداريم ، بايد آمادگى ايجاد كنيم ؛ و اگر داريم ، حفظ كنيم وافزايش ‍ بدهيم . در مقابل اعلان جنگ ، اعلان دفاع همه جانبه روى ((همه جانبه )) تكيه و تاءكيد مى كنم و در مقابل اقدام به جنگ ، اقدام به دفاع و ضربه ى متقابل .
موضع ما چيست ؟ ما از هيچ جنگى استقبال نمى كنيم ؛ اين را همه بدانند؛ اين موضع متحد و يكپارچه ى همه مسئولان نظام است ؛ اجتناب از جنگ را وظيفه ى خود مى دانيم . معتقديم رويكرد كنونى آمريكا منطقه و دنيا را به بى ثباتى مى كشد. و در عين حال معتقديم كه آمريكا در برآورد تواناييهاى خودش دچار مبالغه است . همه ى عناصر لازم براى آنچه كه آنها مى خواهند به دست بياورند، موشك و اتم نيست ؛ خيلى چيزهاى ديگر لازم است كه آنها ندارند. در مورد تواناييهاى ملت بزرگ ، منطقه ى حساس و مسؤ ولان هوشيار ما هم دچار غفلتند. ما تواناييهاى انسانى داريم ، تواناييهاى جغرافيايى داريم . منطقه ى ما، منطقه ى بسيار حساسى است . بى ثاتى در اين منطقه دنيا را بى ثبات مى كند؛ اينها حقايق بسيار مهمى است كه بايد به آنها توجه داشته باشيم . جمهورى اسلامى ايران هم ((طالبان )) نيست كه بند نافش به يك كشور بيگانه وصل بود، لذا وقتى كه بند ناف را قطع كردند، به خودى خوداز بين رفت . جمهورى اسلامى كشورى برزگ ، با مردمى بزرگ ، با امكاناتى فراوان ، با سرزندگى و نشاط فراوان ، با عقبه ى طولانى در همه ى دنياى اسلام و با قدرت بازدارندگى بسيار بالاست ؛ جمهورى اسلامى قابل مقايسه با جاهاى ديگر نيست .
آنچه كه جان كلام طرف آمريكايى است اين است ؛ به ما مى گويد ضعيف باشيد، وابسته باشيد، دست نشانده باشيد، تا به شما حمله نكنيم ؛ و اين چيزى است محال . ما ضعيف نيستيم ، قوى هستيم ، عزيز هستيم ، سربلند هستيم . نه ملت ما، نه دولت ما، نه تاريخ ما و نه فرهنگ ما اجازه ى تسليم در مقابل هيچ دشمنى را نمى دهد و اين ملت به هيچ وجه تسليم نخواهد شد. موضع ما پاى فشردن بر حق و به كارگرفتن عقل و حزم و تدبير است و تنها راه حفظ كشور را همين مى دانيم . بايد مواضع بر حق خودمان را حفظ كنيم و بايد عقل و تدبير و حزم را در همه ى مراحل به كار ببنديم . در اين دوره نخبگان وظايف سنگينى دارند و اين دوره ، دوره ى آزمايش مهمى است .

روزگارى شد و كس مرده ره عشق نديد
حاليا چشم جهانى نگران من و توست
چشم تاريخى ، نگران من و توست . امروز شما صحنه گردانان و قهرمانان و كارگردانان اصلى يكى از مقاطع مهم تاريخ كشور هستيد؛ بايد حواستان را خوب جمع كنيد. خوشبختانه اصلى ترين بخشهاى كه اين مسائل به آنها ارتباط پيدا مى كند يعنى شوراى عالى امنيت ملى و همه جريانهايى كه از بخشهاى گوناگون دولتى و حكومتى به اين شورا وصل مى شود فعالند و مشغول فعاليتهاى خوبى هستند؛ دستگاههاى ديگر هم بايد بر تلاش و جديتشان بيفزايند.(107)