پرتوى از خورشيد

على شيرازى

- ۵ -


تدبير فرمانده كل قوا  
در بحران جنگ خليج فارس - در سال 1369 - مقام معظم رهبرى ابلاغ فرمودند واحدهاى نظامى در منطقه جنوب و غرب گسترش پيدا كنند.
ما جزء واحدهايى بوديم كه در منطقه جنوب ، حوالى پادگان حميد اردو زده بوديم . اين حركت در پى همان فرمان بود؛ فرمانى كه در آن آورده بودند: به هيچ وجه نبايد پذيرفت كه كسى حتى به اندازه يك وجب ، به خاك ما تجاوز كند.
اين دستور قاطع فرماندهى كل قوا، همه ما را هم مصمم كرده بود كه كوچك ترين رخنه و نفوذ را نپذيريم . ما هر آن چه در توان داشتيم ، به ميدان آورديم و آماده مقابله احتمالى با دشمن شديم .
امريكايى ها تصميم داشتند با تصويب مصوبه اى در كنگره خود، از خاك جمهورى اسلامى ايران براى حمله به عراق استفاده كنند. تدبير فرمانده معظم كل قوا و در پى آن ، حضور گسترده نيروها درمناطق غرب و جنوب ، امريكايى ها را از تصميمشان بازداشت .
سردار سرتيپ پاسدار على فضلى
تصميم حساس و مهم  
آخرين سفر خارجى مقام معظم رهبرى در دوران رياست جمهورى در سال 1368 به كشور چين بود. من در آن زمان ، سفير جمهورى اسلامى ايران در چين بودم . پس از آن كه مقدمات سفر فراهم شد، به ما خبر دادند كه رهبر چين به شدت مريض است و امكان ملاقات با آية الله خامنه اى وجود ندارد.
اين خبر را در آخرين لحظه ها به ما دادند. هنگامى كه معظم له وارد فرودگاه شدند، من موضوع را به اطلاع ايشان رساندم . معظم له تصميم گرفتند كه يكى دو ملاقات تنظيم شده را لغو كنند؛ چون ملاقات با رهبر چين بسيار مهم بود و مى بايست انجام پذيرد.
ساعت شش بعد از ظهر همان روز قرار بود مذاكره اى در كنگره صورت بپذيرد. آقاى لى پينگ ، نخست وزير چين همراه وزيران به كنگره آمده بود. نزديك ساعت مذاكره ، آقا فرمودند: من به اين ملاقات نمى روم !
براى من به عنوان يك سفير، خبر بسيار تلخى بود. نگران بودم كه چه اتفاقى خواهد افتاد. خدمت ايشان عرض كردم . شايد اين حركت ، در كل سفر شما اثر منفى بگذارد و رابطه ما با كشور مهمى مثل چين ، دگرگون شود.
معظم له فرمودند: اين تصميمى است كه من گرفته ام . موضوع را به آنان خبر دهيد.
موضوع را به اطلاع چينى ها رسانديم . ساعت مقرر فرا رسيد. همه افراد آماده مذاكره بودند. خبرنگارها ايستاده بودند، اما از ورود هيئت ايرانى خبرى نشد.
خبرنگارها مخابره كردند كه مشكل جدى در رابطه ايران و چين ايجاد شده است . مدتى به همين شكل گذشت . ساعت شش و نيم عصر شد. در اين لحظه نخست وزير چين از محل كنگره خلق به محل اقامت مقام معظم رهبرى آمد و از همان دور، با صداى بلند گفت : كوچك تر به ديدار بزرگ تر آمده است ! بعد وارد اتاق آقا شد. حدود يك ربع با هم صحبت كردند.
آقاى لى پينگ به آقا گفت : ما نهايت احترام به ميهمان را وظيفه خود مى دانيم ؛ به خصوص شخصيتى مثل جناب عالى . مشكل بيمارى رهبر چين جدى است و پزشكان ايشان را ممنوع الملاقات كرده اند. با اين حال ، ما بررسى مى كنيم و اميدواريم بتوانيم مشكل را حل نماييم .
با توجه به قول نخست وزير چين ، آية الله پذيرفتند كه در جلسه مذاكره شركت كنند.
ايشان با يك ساعت تاخير، در كنگره حاضر شدند و مذاكره انجام شد. روز بعد، چينى ها اعلام كردند كه با توجه به نامساعد بودن حال رهبر چين ، رهبر ايران مى تواند ده دقيقه با او ملاقات كند. ملاقات انجام شد و بيست دقيقه به درازا كشيد.
تصميم در آن شرايط، با توجه به ريسك بالاى آن ، نيازمند يك تدبير دقيق و حساب شده بود. با توجه به اهميت كشورى مثل چين در زمان جنگ و همكارى هاى ويژه اى كه با هم داشتيم ، اين تصميم مهم با تدبير معظم له گرفته شد و در نهايت ، به نفع جمهورى اسلامى ايران تمام گرديد و باعث سربلندى و عزت كشورمان شد.
دكتر علاء الدين بروجردى
قاطعيت رهبر  
جمع بين انعطاف و قاطعيت ، از خصوصيات رهبرى دينى است . جامعه اسلامى در يك زمان به قاطعيت رهبر نياز دارد و زمانى نيز رهبرى جامعه بايد با انعطاف ، مسائلى را حل و فصل كند.
تشخيص چگونگى برخورد در هر زمان ، كار رهبرى جامعه دينى است . اين كار، كار بسيار دشوارى مى باشد.
در زمان حاضر، لايق ترين شخص براى تصدى اين مسئوليت و بهترين فرد براى رهبرى - كه توانايى جمع بين انعطاف و قاطعيت را داشته باشد - آية الله خامنه اى مى باشند.
بعد از رحلت حضرت امام خمينى رحمة الله عليه مستكبران جهانى براى لغو حكم اعدام سلمان رشدى - كه توسط بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران صادر شده بود - فعاليت گسترده اى را عليه ايران آغاز كردند و برخى از كشورها، سفيران خود را از ايران فراخواندند.
در پاسخ به اين حركت هاى قلدرانه ، مقام معظم رهبرى نه تنها تسليم فشارها نشدند؛ بلكه با قاطعيت فرمودند: سفيران فراخوانده شده راهى جز بازگشت ندارند!
گر چه در آن روز اين قاطعيت براى عده اى غير قابل هضم بود؛ اما مرور زمان ، آينده نگرى و حسن تدبير رهبرى را روشن كرد و جهان بر تصميم قاطع و پيش بينى آية الله خامنه اى آفرين گفت .
با گذشت زمان ، همه سفيران به كشورمان بازگشتند و نه تنها حكم اعدام سلمان رشدى لغو نگرديد، بلكه عزتى ديگر به عزت هاى مسلمين ايران افزوده شد.
آية الله مصباح يزدى
تدبير نظامى و دفاعى  
امارات به بهانه جزاير سه گانه ، يك سرى تحركات نظامى انجام داده بود. پروازهاى شناسايى نيز گويى اتفاقاتى در آينده بود. احتمال اين كه امارات دست به تحركاتى عليه جزاير بزند قوى مى نمود؛ خصوصا با پايان گرفتن جنگ تحميلى ايران و عراق ، احتمال بروز واقعه جدى بود.
مقام معظم رهبرى به عنوان فرمانده كل قوا، دستورهايى را براى جلوگيرى از نبرد نظامى و مراقبت از جزاير سه گانه ، براى نيروهاى مسلح صادر كردند.
پس از ابلاغ كتبى دستور، بنا شد جلسه قرارگاه خاتم الانبياء - استثنائا - در محضر معظم له تشكيل گردد و راه كارهاى اجرايى فرمان مشخص شود. همه سران نيروهاى مسلح حضور داشتند. گزارش ها و اطلاعات لازم بيان شد و طرح هاى عملياتى ابلاغ گرديد.
آقا در آن جلسه ، در باين ضرورت مراقبت و هوشيارى و دفاع از جزاير، مطالبى را بيان فرمودند، نكته اى كه براى ما از اهميت بالايى برخوردار بود، اين بود كه ايشان فرمودند: فكر نكنيد حفاظت و حراست از آب و خاك كشور براى من مهم نيست . حفاظت از سرزمين جمهورى اسلامى ايران براى من اين قدر اهميت دارد كه ترجيح مى دهم كه دو دست من قطع شود؛ ولى يك وجب از خاك اين كشور اشغال نگردد.
اين سخن زيباى رهبرى ، اشك را مهمان چشم هاى حاضران در جلسه كرد و آنان را مصمم كرد تا با همه وجود از جزاير دفاع كنند.
سردار سرتيپ پاسدار محمد باقر ذوالقدر
بخش چهاردهم : امر به معروف و نهى از منكر 
دفاع از زنان  
در سفرى كه آية الله خامنه اى به منطقه محروم ياسوج داشتند، معظم له به روستاها و مناطقى كه توسط رژيم طاغوت بمباران شده بود، تشريف بردند.
براى رفتن به آن محل ، حدود سه كيلومتر سر بالايى بود كه مى بايست پياده برويم . آقا با يك شور و شوق خاصى همه آن مسير را با سرعت بالا مى رفتند. كسى نمى توانست به ايشان برسد.
پس از رسيدن به آن محل ، با وجود خستگى راه ، برخورد مقام معظم رهبرى با مردم بسيار ديدنى بود. مادر چند شهيد با آية الله خامنه اى ديدارى كرد. اقا با صبر و حوصله زياد، به صحبت هاى آن مادر گوش دادند و وى را مورد محبت قرار دادند.
معظم له براى مردم صحبت كردند و فرمودند: ما شنيده ايم كه در اين منطقه ، هنوز به عادات زشت زمان جاهليت عمل مى شود؛ دخترها را به عنوان خون بس ، به ازدواج پيرمردان در مى آوردند و زنان را به قدرى كتك مى زنند كه مجبور مى شوند براى رهايى از دست همسران ، دست به خودكشى بزنند! اين كارها، زشت و غلط است . بايد دست از اين عادات زشت برداريد!
حمايت مقام معظم رهبرى از زنان محروم آن منطقه ، شادمانى زايد الوصفى را به همراه داشت . آنان مى ديدند كه رهبرى حكيم ، كيلو مترها راه را با پاى پياده طى كرده و به آن جا آمده است ؛ تا از حقشان دفاع كند.
حجة الاسلام والمسلمين موسوى كاشانى
مراسم را ادامه دهيد!  
بعد از پذيرش قطعنامه ، من در مصلاى اهواز مشغول خواندن نوحه حضرت قاسم بودم . در همين هنگام ، مقام معظم رهبرى با لباس سپاه وارد شدند. جمعيت حاضر در مصلى با ديدن ايشان كه در آن زمان رئيس ‍ جمهور بودند، با شور و عشق ، به طرف معظم له رفتند. بنده هم برنامه را به احترام آقا، قطع كردم .
آية الله خامنه اى بلافاصله روى پله هاى منبر ايستادند و مشغول سينه زنى شدند و فرمودند: مراسم را ادامه دهيد! به بركت حضور آقا، آن روز مجلس ‍ حسابى گرم شد.
فرداى آن روز، مداحات در پادگان گلف ، جلسه اى را در خدمت مقام معظم رهبرى بودند. معظم له در آن نشست ، از نوحه ديروز من - كه آقاى معلمى آن را سروده بود - تجليل كردند. سپس يكى از برادران به سبك محلى دزفولى ، نوحه اى را خواند. آية الله خامنه اى رو به وى كرد و فرمودند: من دوست دارم به هر كجا كه مى روم ، نوحه ها را به سبك محلى بخوانند.
بعد از وى ، يكى از مداحان شروع به خواندن مصيبت وداع حضرت زينب با امام حسين عليه السلام نمود. ايشان نكاتى را از مصيبت اشاره كرد كه بى سند بود؛ چون مصيبت تمام شد، آقا بسيار خودمانى و خيلى گرم رو به وى كرد و فرمود: اين قسمت مهلا مهلا را كه شما خوانديد، بنده در هيچ جا نديده ام .
دقت مقام معظم رهبرى در اين مسائل و توجه ايشان به شعرها، سبك ها و سندها، براى من بسيار جالب و درس آموز بود.
سردار حاج صادق آهنگران
مهمانى رسمى شام و برخورد آقا!  
يكى از مطالبى كه در زمان رياست جمهورى آية الله خامنه اى ، بسيار در دنيا انعكاس پيدا كرد و آثار بسيار مثبتى در ميان مسلمانان گذاشت ، برخورد ايشان با دعوت رئيس جمهور زيمباوه در مهمانى رسمى شام بود.
پس از آن كه به معظم له اطلاع داده شد كه در سر ميز شام ، مشروبات الكلى وجود دارد، ايشان پيغام دادند كه ما در اين مهمانى شركت نمى كنيم ؛ مگر اين كه مشروبات الكلى جمع شوند. آنان گفتند: ما به شما كارى نداريم ؛ يعنى به ايرانى ها تعارف نمى كنيم ، بلكه طبق رسم خودمان از مهمانان غير ايرانى با مشروبات الكلى پذيرايى مى كنيم .
مقام معظم رهبرى به آنان فرمودند: ما سر سفره شامى كه در آن مشروبات الكلى باشد، حاضر نمى شويم ؛ چون شرعا حرام است .
آنان حاضر نشدند كه مشروبات را جمع آورى كنند. معظم له هم در آن مهمانى شركت نفرمودند.
غربى ها و رسانه هاى آنان تصور كردند طعمه دندان گيرى از اين خبر نصيب آن ها شده است و در دنيا چنين منعكس كردند كه ايرانى ها و رئيس جمهور ايران ، بر خلاف آن چه در پروتكل هاى تشريفاتى جهان مرسوم است ، در مهمانى شام حاضر نشده اند؛ ولى انتشار اين خبر در جهان اسلام ، موجب تقويت موضع آرمانى نظام اسلامى شد و بسيار به نفع جمهورى اسلامى ايران تمام شد.
دكتر على اكبر ولايتى
نظارت بر كارها  
مقام معظم رهبرى نظارت دقيق بر جامعه دارند، دشمنان داخلى و خارجى را به خوبى مى شناسند، و به موقع و به طور شايسته ، به هدايت مردم مى پردازند.
معظم له بر ارگان هاى دولتى و اوضاع و احوال كشور، از راه هاى گوناگون نظارت دارند و در موارد مختلف ، با تذكرات و دستورهاى خود، تا آن جا كه امكان دارد، مشكلات را بر طرف مى نمايند؛ حتى در مواردى به مسائل جزئى نيز نظارت دارند.
ايشان در يكى از گفتارهاى خود، فرمودند:... يكى از مسئولان را من در جايى ، در محضرى ديدم كه بر خوردش با مردم قدرى متكبرانه بود. من به ايشان پيغام دادم . گفتم به ايشان بگوييد اگر مى خواهد جبران آن برخورد را نمايد؛ بايد مثل همان جايى ظاهر شود - و به آن شخص تحقير شده - بگوييد: بابا! من نوكر شما هستم !... يك مسئول كشور چه كاره است ؟! ما چه هستيم ؟ فلسفه وجودى ما چيست ؟ غير از خدمت به مردم ؟!
ما بايد از چنين رهبرى قدردانى كنيم . چقدر برخورد ايشان دلسوزانه و مردمى است . همين رفتارها ايشان را در دل مردم جاى داده است .
حجة الاسلام والمسلمين محمد محمدى اشتهاردى
بخش پانزدهم : نظم و انضباط 
توبيخ و تشويق  
مقام معظم رهبرى در كارهاى نظامى ، خصلت و عادت يك نظامى را داشتند و در برنامه ها، بازديدها و سخنرانى ها خود، همه نكات نظامى را رعايت مى كردند.
در سال 1367 كه معظم له به اهواز تشريف آوردند. مقرر فرمودند فرماندهان مستقر در منطقه احضار بشوند تا در نشستى خدمت ايشان ، مسائل جنگ بررسى شود.
در اين جمله ، يكى از فرماندهان ارشد منطقه - كه افسر ارشد منطقه عملياتى جنوب بود - بدون درجه آمده بود.
پس از قرائت قرآن مجيد، چون چشم آية الله خامنه اى به آن فرمانده افتاد، به وى فرمودند: آقاى ... شما چرا درجه نزديد؟! من در آن زمان ، جانشين فرمانده نيروى زمينى ارتش بودم و اصلا به اين موضوع توجه نكرده بودم . او در پاسخ عرض كرد: من سرتيپ 2 شدم و اين درجه براى من كم است . من بايد سرتيپ تمام مى شدم .
آقا خيلى بر آشفته شدند و فرمودند: شما يك كار خلاف را مرتكب شديد اين ، بى انضباطى و بى نظمى است . اين درجه كم است ، يعنى چه ؟ برويد، درجه تان را بزنيد و بياييد.
اين قاطعيت آقا براى ايجاد نظم ، براى من خيلى قابل تحسين بود؛ فرماندهى كه بيش تر جنبه روحانى و معنوى دارد، اين همه به انضباط نظامى اهميت مى دهد. ما كه نظامى بوديم ؛ به اين مسئله توجه نكرديم ؛ ولى آقا اين نكته را قابل اهميت دانستند و با آن فرمانده برخورد كردند.
دو سال بعد، همان شخص مورد محبت قرار گرفت و سرتيپ تمام شد.
امير سرتيپ على اصغر جمالى
مجازات متخلفان  
مقام معظم رهبرى بسيار رئوف و مهربان هستند، اما هنگامى كه پاى مصالح نظام در ميان باشد، از هيچ خطايى نمى گذرند.
در عمليات بدر يا خيبر يكى - دو نفر از فرماندهان سهل انگارى كرده بودند. معظم له از موضوع با خبر شدند و بلافاصله به عنوان رئيس شوراى عالى دفاع ، نامه اى به حضرت امام رحمة الله عليه نوشتند و در آن نامه از امام خواستند كه تخلف كنندگان به اشد مجازات برسند.
اين برخورد آية الله خامنه اى - در آن دوران - بسيار موثر بود و در نظم دهى به اوضاع جنگ ، تاثير به سزايى داشت .
امير سرتيپ هدايت لطفيان
نظم و انضباط  
نظم و انضباط مقام معظم رهبرى زبانزد خاص و عام است . ايشان يك فرد منظم و مرتب مى باشند و در صحبت ها و سخنرانى هاى خود در جمع نيروهاى مسلح ، همواره همه را دعوت به نظم مى كنند.
گاهى كه برخى بى نظمى ها را مى بينند، به شدت ناراحت مى شوند و مى فرمايند: بى نظمى نبايد در نيروهاى نظامى باشد. رفت و آمدها، حضور در سر كار و وضع ظاهرى نيروهاى مسلح بايد مرتب باشد.
بارها در جلساتى كه با نظاميان داشته اند، تاكيد زيادى روى نظم و انضباط نموده اند. رژه نيروهاى نظامى را كه كاملا كنترل مى كنند و گاه كوچك ترين و جزيى ترين حركات نيروها را به فرماندهان آنان گوشزد مى نمايند.
اين دقت و توجه به مسائل از سوى فرماندهى معظم كل قوا، الگويى براى همه فرماندهان نظامى است .
سردار سرتيپ عبد الله عراقى
احترام به قانون  
هنگام غبار روبى مرقد مطهر حضرت امام رضا عليه السلام ، خدام حرم دستمال هاى سفيد آغشته به گلاب ناب را براى غبار روبى به افراد مى دهند.
مقام معظم رهبرى ، توليت آستان قدس رضوى را به آقاى واعظ طبسى سپرده بودند؛ ولى با اين حال ، براى برداشتن پارچه متبرك به غبار ضريح امام رضا عليه السلام از او اجازه مى گيرند!
احترام مقام معظم رهبرى به قانون براى همه ما درس است . ايشان پس از كسب اجازه از آقاى واعظ طبسى ، در حالى كه چشم هايشان پر از اشك بود و به راز و نياز مشغول بودند، با دقت ، دستمال را تا كردند و در جيب خود گذاشتند.
براى ما خيلى زيبا بود كه آقا در آن حال اين همه توجه دارند كه دستمال متبرك را تا كنند و با نظم كامل در جيب خود قرار دهند.
حجة الاسلام والمسلمين حقانى
بخش شانزدهم : ورزش 
زورخانه  
در سال 1336، همراه يكى از روحانيون اصفهان ، عازم مشهد مقدس ‍ شديم . در آن زمان ، من دروس حوزوى را در حوزه علميه اصفهان به پايان برده بودم و به علت تعطيلى ماه مبارك رمضان ، مى خواستم در كنار تربت پاك حضرت على بن موسى الرضا عليه السلام ، توشه اى معنوى برگيرم .
وارد مشهد شدم و پس از زيارت امام رضا عليه السلام موفق به ديدار آية الله خامنه اى شدم . معظم له در آن زمان ، درس خارج مى خواندند و معمم بودند.
مقام معظم رهبرى پس از آن كه از نيت ما براى يك ماه ماندن در مشهد، مطلع شدند، ما را به حجره خود دعوت كردند. آن دعوت براى من ، بسيار خوشايند بود.
ما يك ماه مهمان آقا بوديم و در حجره ايشان سكونت داشتيم . به علت تعطيلى درس ها، حجره فقط در اختيار ما دو نفر بود. گاهى مقام معظم رهبرى به ما سر مى زدند و همراه ايشان ، به بعضى از جاهاى ديدنى و زيارتى مى رفتيم .
روزى آقا ما را به زورخانه اى دعوت كردند كه خودشان در آن مكان ورزش ‍ مى نمودند. همراه ايشان به زورخانه رفتيم . معظم له وارد گود زورخانه شد و به ورزش پرداخت .
آية الله مقتدايى
كوه نوردى  
مقام معظم رهبرى در هفته ، بيش از يك بار به كوه نوردى مى روند و اين برنامه كوه نوردى هم ساعت ها طول مى كشد.
ساعت حركت ايشان و محل هايى كه به كوه نوردى مى روند، مختلف مى باشد. اين برنامه ، ورزش همبستگى معظم له است ؛ مگر زمستان ها كه به علت برف ، گاهى محدوديت هايى پيش مى آيد.
ورزش كوه نوردى ، ورزش سنگينى است ؛ ليكن به لطف الهى ، مقام معظم رهبرى با نشاط و كاملا سرحال ، اين ورزش را انجام مى دهند و گاهى هم اتفاق مى افتد كه نماز صبح را بالا، روى كوه مى خوانند.
آية الله خامنه اى در مورد ورزش ، حرف قشنگى دارند و يكى از مشوقان ورزش در كشور هستند. ايشان در اين خصوص مى فرمايند: ورزش براى جوانان ، لازم است و براى پيران ، واجب .
ايشان همواره ورزش مى كنند.
حجة الاسلام والمسلمين محمدى گلپايگانى
اسب سوار حرفه اى  
يكى از برنامه هاى منظم آقا،ورزش است . ايشان در برنامه ورزشى خود، مرتب به كوه مى روند. در يكى از روزها بنا شد دو راس اسب را آماده كنيم تا اگر آقا خواستند، اسب سوارى كنند. من كه خود را خبره در اسب سوارى مى ديدم ، دو راس اسب را آماده نمودم . اسب آرام را براى مقام معظم رهبرى انتخاب كردم ، چون باورم اين بود كه معظم له در اسب سوارى مهارتى ندارند. مراعات دست ايشان را هم مى كرديم و فكر مى كرديم كه آقا براى سوار شدن بر روى اسب احتياج به كمك دارند.
هنگام سوار شدن ، چابكى آقا را بيش از خود ديدم . خيلى تيزتر از من روى اسب پريدند و همانند يك اسب سوار حرفه اى ، در منطقه اى كوهستانى ، اسب را به سمت جلو هدايت مى كردند. جالب اين بود كهن ايشان دقت داشتند فشارى بر اسب نشود. اين درس براى ما خيلى آموزنده بود.
درس ديگر ما در آن روز، اهتمام به ورزش بود. آقا در اين سن و سال ، بر اثر تمرين هاى مكرر در ورزش هاى مختلف ، به چنين روحيه اى دست يافته اند.
سردار سرتيپ پاسدار على فدوى
چون ورزش مى كنم ، خسته نمى شوم !  
در ماه مبارك رمضان ، قبل از غروب آفتاب ، آقا با خانواده هاى شهدا ديدار داشتند. اين ملاقات بيش از دو ساعت طول كشيد. در تمام اين مدت ، مقام معظم رهبرى روى پا ايستاده بودند.
با اين كه برنامه هاى روزانه ، آقا را خسته كرده بود و روزه ماه مبارك آن هم نزديك غروب ، معمولا ضعف در بدن ايجاد مى كند، محبت آقا به خانواده هاى شهدا كم نمى شد و ايشان ، ايستاده به درد دل آنان گوش ‍ مى دادند. اين نوع برخورد، نشان از علاقه بسيار شديد آقا به خانواده شهداست .
همه افطار را مهمان آقا بودند. من در كنار سفره ، به معظم له گفتم : شما كه اين طورى مى ايستيد و به درد دل ها گوش مى دهيد، خسته نمى شويد؟
آقا فرمودند: نه ! من چون ورزش مى كنم ، خسته نمى شوم !
حجة الاسلام والمسلمين محمد حسن رحيميان