صحيفه نور جلد ۱۴

امام خميني رحمه الله عليه

- ۵ -


اكـنـون لازم اسـت در ايـن اعـيادى كه در سلطنت اين دودمان ستمگر براى ملت ما عزا شده است بـدون هـيـچـگـونه تشريفات كه نشانگر عيد و شادمانى باشد در تمام ايران ، در مراكز عمومى مثل مساجد
بـزرگ اجـتـمـاعات عظيم به پا كنند و گويندگان شجاع محترم ، مصائب وارده بر ملت را به گوش شنوندگان برسانند و هر چه بيشتر كارهاى ضد اسلامى و قانونى رژيم را افـشـاء كـنـنـد و خـوف را كـه از جـنـود ابـليـس ‍ اسـت از دل بيرون كنند و در ادامه نهضت كه موافق رضاى خداوند تعالى و ولى عصر است كوشش كـنـنـد و ايـن چـراغ فـروزنـده هـدايت را روشن و روشنتر نگه دارند و با اعتماد به خداوند تعالى مطمئن باشند كه ملت پيروز است .
از خداوند تعالى عظمت اسلام و مسلمين و قطع ايادى اجانب و وابستگان به آنها را خواستارم .
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
روح الله الموسوى الخمينى
5/5/57
پـــيـــام امـــام خـــمـــيـنـى بـه مـلت ايران در مورد لزوم تداوم نهضت و هوشيارى ملت در برابرمردم فريبى هاى شاه
بسم الله الرحمن الرحيم
تظاهرات مردم ، اثبات مخالفت سراسرى ملت با شاه
اينجانب از عموم ملت شريف ايران متشكرم كه با همبستگى و وحدت كلمه در سوم و پانزدهم شهر شعبان يك مرتبه ديگر به رژيم منحط ثابت كرد كه با اراده ملت نمى تواند مقابله كـند واين رفراندمى بود بى نظير از مخالفت سراسرى ايران با شاه ، گر چه دستگاه بـا جـلوگـيرى از بعضى از اجتماعات بزرگ سلب آزادى نمود و نگذاشت مصائب و مطالب مـشـروع مـلت بـزرگ تـمـامـا ابـراز شـود. بـه طـورى كـه اطـلاع حـاصـل شـده بـه دنـبـال تظاهرات آرام ، دست به جناياتى كه كاشف از سستى پايه هاى حـكـومـت اسـت زده و در بـعـضـى از شـهـرها چون مشهد و رفسنجان و جهرم وحشيانه به مردم بـيـدفـاع هـجـوم بـرد و عـده كـثـيـرى را مـقـتـول و مجروح نمود و به طورى كه بعضى از خبرگزارى ها اطلاع داده اند در مشهد مقدس تعداد كشتگان به 40 نفر رسيده است و بعضى بـيـش از ايـن گـفـتـه انـد و از قـرار اطـلاع ، مـامورين شاه وحشيانه به مدرسه نواب مشهد ريخته و طلاب بيدفاع را تا سرحد مرگ كتك زده و سر و دست آنان را شكسته اند و معناى اعطاى آزادى را به ملت فهماندند.
تا محو آثار ظلم و هدم رژيم پهلوى ملت آرام نخواهد گرفت
مردم متدين و شجاع شهرها چون قم قهرمان و تبريز غيور و مشهد بيدار شده و براى اظهار تنفر از دستگاه و رژيم شاه تعطيل عمومى نمودند و مشتى محكم به دهان گزافه گويانى كـه مـى گـفـتـنـد ايـن تـظـاهـرات ديـگـر تـكـرار نـمـى شـود و مـلت بـه حـال عـادى خـود بازگشته است زدند. ملت عزيز تا محو آثار ظلم و هدم دستگاه رژيم منحط پهلوى آرام نخواهد گرفت و به حال عادى باز نخواهد گشت . ما از اين غيورانى كه در راه هـدف مـقـدس اسـلام فـداكـارى مـى كـنـنـد و از جـان و مـال دريـغ نـدارنـد و تن به ظلم نمى دهند و سكوت مرگبار را شجاعانه با اهداء جان خود مـى شـكنند و راه ورسم پيامبر اسلام (ص ) و امامان تشيع را يافته و بدانان اقتداء نموده اند تشكر نموده و به آنان تبريك گوئيم .
سكوت و امر به سكوت در اين شرايط مخالف مصالح عاليه اسلام است
امـروز كـه مـلت ، بـه پـا خاسته و راه خود را خوب و درست يافته است ، سكوت و امر به سـكـوت مـخـالف مـصـالح عـاليـه اسـلام اسـت و خلاف طريقه شيعه جعفرى است و امر به تـحـرك و اسـتـنـكـار و افـشـاء فجايع خانمانسوز و اسلام بر باد ده دستگاه شاه ، موافق سـيـره مـباركه انبيا و خصوص رسول معظم خاتم است . اكنون كه ماه مبارك رمضان در پيش است و ماه مبارك امسال نمونه است كه ملت معظم ايران از سوئى خاطرات چندين ماهه اخير از كشتارهاى وحشيانه دستجمعى و اختناق و حبس و تبعيد در قلبش زنده است و از سوئى ديگر بـراى انـتـقـام از بـيـدادگـرى هـاى رژيـم منحط پهلوى و شاخ هاى آن ، كارگزاران اجانب اسـتـعـمـارگـر بـا بـيـدارى و همبستگى بى سابقه بپاخاسته است ، لازم است مطالبى را تذكر دهم :
نهضت ايران ، نهضتى مقدس و صد در صد اسلامى
1!!! نـهضت مقدس اخير ايران كه ابتداى شكوفايى اش از 15 خرداد 42 بود صد در صد اسـلامـى اسـت و تنها به دست تواناى روحانيون با پشتيبانى ملت مسلمان و بزرگ ايران پـى ريزى شد و به رهبرى روحانيت ، بى اتكاء به جبهه اى يا شخصى يا جمعيتى اداره شـده و مى شود و نهضت پانزده ساله ما چون اسلام است بى دخالت ديگران در امر رهبرى كـه از آن روحـانـيت است ادامه دارد و خواهد داشت و آنان كه اخيرا براى جلب منافع شخصى بـه جـنـب وجـوش افـتاده و مى خواهند نهضت اسلامى را آلوده كنند و يا آن را متكى به بعض جناح ها يا دنباله او معرفى نمايند حتما سوء قصد دارند و احيانا با ساختن بعضى از آنان بـا دسـتگاه جبار مى خواهند نهضت را متوقف و شاه را مصون نگه دارند. ملت ايران بايد با هـوشـيارى تمام و ترديد بدانان نگاه كنند و اگر خداى نخواسته انحراف آنان معلوم شد از آنـان جـدا اجـتـناب كنند و صريحا اعلام مى دارم در صورتى كه اين جمعيت معدود، مطالب خـود را كـه لازمـه اش دور نـگـه داشـتن مجرم اصلى است تكرار كنند روحانيت تكليف خود را درباره آنان روشن خواهد نمود.
نغمه آزادى انتخابات ، حيله اى براى انحراف اذهان از مسير اصلى حركت
2!!! اخـيـرا دولت نـغـمـه نـاموزونى را به راه انداخته است مبنى بر آزادى انتخابات ، در صـورتـى كـه وقـت آن سـال ديـگـر اسـت و ايـن نـغـمـه قـبـل از مـاه مـبارك رمضان براى انحراف اذهان از مسير اصلى حركت است كه خوف افشاء هر چـه بـيشتر جنايات رژيم در اين ماه در مساجد و مجامع اسلامى مى رود. ملت بايد بداند كه ايـن حـيـله جز نگهدارى شاه از تعرض گويندگان و پرخاش جوانان غيور اسلامى نيست و لازم اسـت گـويـنـدگـان مـحـتـرم و روحـانـيون معظم ايران شديدا از آن احتراز كنند و بايد بـدانـنـد كه خيال انتخابات آزاد با برقرار بودن قدرت شيطانى شاه امرى موهوم است و جـز صـحـنـه اى شـيطانى براى قانونى نمايش ‍ دادن انتخابات در دنيا نيست و تا قدرت طاغوتى شاه و دارو دسته اش برقرار است
ديـگـران نـمى توانند حتى يك وكيل انتخاب كنند و اينجانب در موقع انتخابات كلمه خود را خواهم گفت .
تلاش شاه براى جايگزينى مهره هاى خويش در صفوف مبارزين
3!!! اكـنـون كـه شـاه خـود را در بين ملت شكست خورده و زبون مى بيند به صحنه سازى هـائى دسـت زده اسـت و خـواهـد افـرادى را كـه چـنـديـن سـال اسـت بـا مـقـاصـد شـيـطـانى شاه همراه و به تغيير احكام اسلام و تغيير تاريخ پر افـتـخـار اسـلام به تاريخ گبرها و آتش پرست ها راى داده اند، ملى جلوه دهد تا در موقع حـسـاس بـا نـفـوذ در صـفـوف روحـانـيـون مبارزه ماموريت شوم خود را با چهره اى ملى اجرا نمايند و روحانيون بايد آنان را به جامعه معرفى نمايند. بايد ديد چه تغييرى در نظام شـاه پـديد آمده است كه اينان تا ديروز دست بوس بودند و چاكر و امروز مخالف و بايد ملت شريف هشيار باشد كه اين مهره هاى خطرناك ، خود را در بين آنان جا نزنند.
رسيدگى به وضع بازماندگان شهدا
4!!! تـقـاضـاى ايـنـجـانـب از مـلت شـريـف و مـتـعـهـد آن اسـت كـه بـا كـمـال اهميت و دلسوزى اقدام به بررسى كشته شدگان و خانواده هاى آنان كنند و به هر تـرتـيـبى كه مى توانند سرشمارى از كشته ها با نام و نشان نمايند و ما را مطلع كنند و به بازماندگان آنان سركشى برادرانه نمايند و از آنان دلجوئى كرده و سلام خمينى را كـه در سـوگ آنـان است به همه برسانند و تاثرات اينجانب را در مرگ عزيزانشان به آنـهـا ابـلاغ نمايند و اگر كسى به واسطه مجروح شدن و يا از دست دادن عزيزش احتياج مادى دارد لازم است به بهترين وجه برآورده شود يا هر چه زودتر به من مراجعه شود تا با تمام طاقت به آنان رسيدگى نمايم .
نهضت را ثبت كنيد تا سرمشق جوامع و نسل هاى آينده گردد
5 !!! لازم اسـت بـراى بـيـدارى نـسـل هـاى آيـنـده و جـلوگـيـرى از غـلطـنـويـسى مغرضان ، نـويـسـندگان متعهد با دقت تمام به بررسى دقيق تاريخ اين نهضت اسلامى بپردازند و قـيـام هـا و تـظـاهـرات مسلمين ايران را در شهرستان هاى مختلف با تاريخ و انگيزه آن ثبت نـمـايـنـد تـا مـطـالب اسـلام و نـهـضـت روحـانـيـت سـرمـشـق جـوامـع و نـسـل هـاى آيـنـده شـود. مـا كـه هـنـوز در قـيـد حـيـات هـسـتـيـم و مـسـائل جـارى ايـران را كـه در پـيـش چـشـم هـمـه مـا بـه روشـنـى اتـفـاق افـتـاده اسـت دنـبـال مـى كـنـيـم ، فـرصت طلبان و منفعت پيشگانى را مى بينيم كه با قلم و بيان بدون هـراس از هـر گونه رسوائى ، مسائل دينى و نهضت اسلامى را بر خلاف واقع جلوه دهند و بـه حـكـم مـخـالفـت بـا اسـاس نـمـى خواهند واقعيت را تصديق كنند و قدرت اسلام را نمى تـوانـنـد بـبـيـنـنـد و شـكـى نـيـسـت كـه ايـن نـوشـتـجـات بـى اسـاس بـه اسم تاريخ در نـسـل هـاى آيـنـده آثـار بـسـيـار نـاگـوارى دارد. از ايـن جـهـت روشـن شـدن مـبـارزات اصيل اسلامى در ايران از ابتداى انعقاد نطفه اش
تـاكـنـون و رويـدادهـائى كـه در آيـنـده اتـفـاق افـتـد از مـسائل مهمى است كه بايد نويسندگان و عالمان متفكر و متعهد بدان بپردازند. درست آنچه را امروز براى ما روشن و واضح است براى نسل هاى آينده مبهم باشد و تاريخ ، روشنگر نسل هاى آينده است و امروز قلم اى مسموم در صدد تحريف واقعيات هستند، بايد نويسندگان امـيـن ايـن قـلم هـا را بشكنند. تلاش كنيد كه جنايات و ستمگرى هاى رژيم بيان و تفسير گردد
6!!! حـضـرات ائمـه جـمـاعت محترم دامت بركاتهم گويندگانى را دعوت نمايند كه معتقد و عـلاقـه مـنـد بـه نـهضت اسلامى و با هدفى اصيل روشنگرى مردم را بر عهده گيرند و از دعـوت وعـاظ السلاطين و اشخاصى كه به نفع دستگاه جبار، دانسته يا ندانسته مطالبى را انـتـخـاب مـى كـنـنـد كـه مـلت را از مسائل اصلى روز باز دارند جدا احتراز فرمايند و از كـسـانـى كـه عـمـال دولت تـعـيـيـن مـى كنند دورى و احتراز كنند و فداكارى در راه اسلام و مصالح مسلمين را در راءس برنامه خود قرار دهند.
7!!! گـويـنـدگـان محترم در مجامع و مساجد وظيفه دارند كه مصائب وارده بر ملت را در اين 50 سال سلطنت سياه پهلوى خصوصا در اين چند ماه اخير و كشتار اخير شهر مقدس مشهد در جـوار حـضرت ثامن الائمه عليهم السلام و رفسنجان به سمع مردم برسانند و آنان را از مـسـايـلى كـه مـفـيـد براى اسلام و مصالح مسلمين است آگاه گردانند و از مطالبى كه موجب سـردى و سـسـتـى اسـت احـتـراز كـنـنـد كـه عـذر در درگـاه خـداى متعال و پيش ملت مسلم پذيرفته نيست .
8!!! بـر مـستمعين است كه آقايان گويندگان را در ذكر مطالب اسلامى و انسانى تشويق كـنند و از آنان با احترام تقاضا كنند كه جنايات و ستمگرى ها را بيان و تفسير كنند و از مـطـالب غـيـر مـفـيـد و احـيـانا مخالف با مسير حركت ملت احتراز كنند و با پشتيبانى خود از گويندگان محترم به آنان اطمينان خاطر دهند.
تبريك و تسليت به مردم
در خـاتمه من نمى دانم با چه بيان از كشتار بيرحمانه شهرستان ها خصوصا شهر مقدس مـشهد اظهار تاءسف و تاثر كنم . من نمى دانم كه خاندان ستمگر تا كى بر مقدرات مسلمين مـسـلط و بـه خـون جـوانـان مـا تـشنه اند. من به حضرت ثامن الائمه عليهم السلام تسليت عرض مى كنم و به اهانت هايى كه بدان بزرگوار در عهد اين پدر و پسر جنايتكار شد و مـى شـود در سـوگ مـى نـشـيـنـم . من به شما اهالى محترم و متدين مشهد و رفسنجان و جهرم تـسـليـت مـى گـويـم و تـبـريك ، تسليت براى از دست دادن جوانان اسلام و تبريك براى داشتن جوانان برومند و براى روحيه اسلامى مقتدرى كه در راه خدا از تلاش هاى مذبوحانه رژيـم ظـالم نـهـراسـيـده و بـا تـعـطيل و تظاهرات مردانه ، خود را در پيشگاه مقدس اسلام روسفيد كرديد. خداوند به شما پاسداران قرآن كريم و به تمام ملت نجيب ايران كه با هـمـت مـردانـه و وحـدت كـلمـه در مـقابل جبار زمان قيام و دين خود را به اسلام ادا نموده و مى نماييد نصرت عنايت فرمايد و همه را از
مـجـاهـديـن راه حـق قـرار دهـد و در زمـره اوليـاء خـدا كـه خـون خـود را در راه او دادند محشور فرمايد.
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
بسم الله الرحمن الرحيم
پيام امام خمينى به مردم مسلمان اصفهان
15/5/57
مادام كه حكومت دودمان پهلوى برقرار است مصائب و فجايع ادامه دارد
فـاجـعـه اخـيـر اصـفـهـان را بـه عموم اهالى محترم تسليت عرض مى نمايم اين فاجعه به دنـبـال فـجـايـع بـسـيـار ديگر، نمونه اى است از حكومت ستمگر شاه كه وحشيانه به ملت ايران هجوم و آنان را به خاك و خون كشيده است و آخرين فاجعه نيست . تا حكومت اين دودمان ستم پيشه برقرار است ، فاجعه به دنبال فجايع و مصيبت پشت سر مصائب و حادثه به دنـبـال حوادث عظيم ادامه خواهد داشت . تنها اصفهان بزرگ نيست كه شاهد جنايات مرگبار شـاه و فـرمـانـبـرداران جـنـايـت پـيـشـه اوسـت بـلكـه سـراسـر ايـران بـا ايـن جـنـايات و قـتـل و غـارت هـا دسـت بـه گـريـبـان اسـت . آن قـم ، حـرم اهـل بـيـت و آن تـبريز و يزد و همدان و اهواز و شيراز و آن مشهد مقدس و رفسنجان و جهرم و كازرون و ساير شهرها و قصبات كه شاهد قتل ها و جرح ها و حملات وحشيانه بوده و هست . قـيـام ضـد شـاهى مردم امروز ملت شجاع و به پا خاسته ايران شاهد موج عظيم ضدشاهى كه بر اثر يكى ديگر از اعتصابات بزرگ اصفهان كه به پشتيبانى از روحانيت بيدار و مـسـؤ ول خـود بـه عنوان اعتراض به اعمال غير قانونى و انسانى رژيم است مى باشد. امـروز شـعـار (مـرگ بـر شـاه ) مـلى شـده و تا برچيده شدن دستگاه ظلم و انقراض دودمان جـنـايـتـكار پهلوى ادامه دارد. بايد از هر فرصت استفاده نمود و اجتماعات را هر چه بيشتر عظيم و فشرده كرد و هر چه بيشتر خيانت ها و جنايت هاى شاه را بر ملا نمود.
وظيفه گويندگان و علما در بسيج مردم
گـويـنـدگان محترم و متعهد هر چه بيشتر به روشنگرى قيام و علماى اعلام با اعلاميه ها و بـيـانـات خـود مـردم مـهـيـا را كـه راه خـود را خـوب يـافـتـه انـد بـسـيـج عـمـومـى نـمـوده و يـكـدل و يـكـجـهـت بـراى بـر چيده شدن بساط غارت و جنايت همصدا و با اتكاء به قدرت لايـزال الهـى ، ايـن ريـشـه پـوسـيـده فـسـاد را از بـن بـر كـنـنـد و مـلت مـسـتـضـعـف را از چنگال استعمارگران خارجى و داخلى نجات بخشند. (و نريدان نمن
عـلى الذين استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين ) اراده خداوند تعالى بـر آن اسـت كـه بـا رهـبرى حكيمانه انبياء عظام و وارثان آنان ، مستضعفين را از قيد حكومت طـاغـوتـى آزاد و سـرنـوشـت آنان را به دست خودشان بسپارد، بايد در اين امر الهى ملت عزيز به دنبال روحانيون مسؤ ول اين راه حياتى را طى كنند.
طرح مساءله انتخابات ، وسيله اى براى اغفال ملت و تغيير مسير اصلى حركت
بـاز بـا كـمـال عـلاقـه بـه مـلت ايـران هـشـدار مـى دهـم كـه بـه دنـبال دولت شاه دم از انتخابات زد. هر كسى كه سخنان او را شنيده باشد خوب مى فهمد كـه شـاه بـا طـرح مـسـاءله انـتـخـابـات مـى خـواهد مسير اصلى حركت اسلامى ايران را كه سـرنـگـونـى ايـن دودمـان اسـت تغيير دهد و ملت را اغفال نمايد ولى ديگر دير شده و طرح حكومت اسلامى در عروق مردم ايران ريشه دوانيده است و به اميد خدا پيروزى از آن ماست .
مردم شريف با كمال احـتـرام از گـويـنـدگـان بـخـواهـنـد تا از گفتگو درباره هر امرى كه آنان را از مسير خود بـازدارد هـمچون انتخابات ، شديدا احتراز كرده و فجايع و جنايات حكومت شاه را بازگو نمايند.
ايـنـجـانـب از هـمـبـسـتـگـى روحـانيون معظم و اهالى محترم اصفهان كه در جريانات اخير با پـشـتـيـبـانـى بيدريغ خود روحانيون را تنها نگذاشتند و دين خود را به اسلام و مسلمين ادا نمودند تشكر مى كنم و از خداوند متعال توفيق و تاييد همگى را خواستارم .
والسلام عليكم ورحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
پـــيــام امـام خـمـيـنى به مردم مسلمان ايران به مناسبت كشتار وحشيانه رژيم در اصفهان وشيراز
تاريخ : 22/5/57
بسم الله الرحمن الرحيم
تمام بدبختى هاى كشور از شاه است
گـزارشات رسيده از ايران مبنى بر قتل عام هاى مكرر در شهرهاى مذهبى اصفهان و شيراز و ... نـمـونـه ديـگرى است كه از جنايات بيحد شاه . گفته مى شود در يكى از مصاحباتش كه از نشر آن جلوگيرى شده ، گفته است در صورتى كه من رفتنى باشم ، ايران را با خـاك يـكـسـان مـى سـازم و مـى روم . جـنـايـات اخـيـر نـشـان داده اسـت كـه او مـشـغـول پـيـاده كردن نقشه خويش است . مردم مسلمان ايران تمام بدبختى هاى خود و كشور خـود را از شـاه مـيـدانـنـد و دسـت از مـقـاومـت نـخـواهـنـد كـشـيـد تـا پـيـروز شـونـد و اسـتـقـلال و آزادى خـود را بـه دسـت بـيـاورند. ملت بايد بدانند كه آزاديخواهان جهان به آسـانـى بـه آزادى دست نيافته اند، پيغمبر بزرگ اسلام (ص ) با آن زحمات و رنج هاى طـاقـت فـرسـا در راه هـدف از جـهاد با ستمكاران تا آخر عمر دست نكشيد، اميرالمومنين عليه السلام عمر خود را در پيكار با ستمكاران كه خود را مسلمان معرفى مى كردند بسر برد. دفـاع از حـق و اسـلام از بـزرگـتـريـن عبادات است . بگذار عبادتگاه هاى ما را در اين شهر مبارك به خون بكشند و ببينند كه مسلمين با عبادت بزرگتر ماه شريف را مى گذرانند. به دنبال گزارشات رسيده ، بيانيه علماء اعلام شيراز دامت بركاتهم عدد كشتگان را به ده ها و مـجـروحـيـن را بـه صـدهـا نـفـر اعـلام مـى دارد. مـامـوريـن شـاه بـه مـسـجـد ريـخـته و به قـتـل و جـرح مـردم بـيـدفـاع پـرداخـتـه انـد و مـسـجد را به آتش ‍ كشيده اند، همچنان كشتار بيرحمانه اصفهان به دنبال حيله و دروغ و افتراء موجب تاثر و تاسف بسيار است . اكنون اهالى اصفهان به اسم حكومت نظامى بدون مجوز قانونى در زير چكمه خونخواران شاه از اجتماعات دينى ممنوعند و حق اظهار نظر ندارند و از آزادى اعطائى برخوردارند!.
ارتش و صاحت منصبان خود را در صفوف لشگر حق قرار دهند
ارتـش ايـران و صـاحـب مـنـصـبـان مـحـتـرم بـدانـنـد كـه جـنـايـات و قـتل عام هائى كه شاه بر آنان تحميل مى كند حاصلى جز بدنامى و ننگ براى آنان ندارد. افـسـران ارتـش و شـهـربـانـى و ژاندارمرى ايران تا چه زمان اجبارا و بدون هيچ گونه اختيار، به برادركشى توسط يك
عـده مامور ناآگاه ادامه مى دهند؟ آخر براى حفظ چه كسى ؟ شخصى كه به اسلام و ناموس و آزادى شـمـا ضـربات پياپى وارد كند؟ شخصى كه شما را در جهان از بى حيثيت ترين مـامـورانـى كـه فـقـط بـه خـاطـر داشـتـن حـقـوق گـزاف بـه هـر عـمـل زشـتى دست مى زنند، معرفى كرده است ؟ آيا هر روز كشتار و ضرب و جرح آنهم به دسـت شـمـا و يـا كـسـانـى كـه شـمـا هـيچ گونه حق اعتراضى بدانان نداشته باشيد، با انسانيت سازگار است ؟
شـما به عذر ماموريت ، برادران دينى خود را به گلوله نبنديد كه مسووليت آن علاوه بر شاه با خود شما است ، بايد به حكم خداوند از فرمان ستمكاران سرپيچى كنيد و با كشتن بـرادارن خـود، جهنم دنيا و آخرت را براى خود نخريد. ناله مادران و پدران داغدار و جوان از دست داده را با گوش دل بشنويد، اينان مادران خود شما هستند. آيا فكر كرده ايد كه با گلوله خود حداقل يك خانواده بزرگ را در درد و رنج بيحد قرار مى دهيد؟
اگـر تـا به حال هم دست به چنين اعمالى زده ايد زودتر توبه كنيد و خود را در صفوف لشگر حق قرار دهيد، مطمئن باشيد كه پيروزى دنيا و آخرت از آن شما خواهد بود. شما اى صـاحـب منصبان مسلمان و آزاده ارتش ايران ! دين خود را به اسلام و مسلمين ادا نمائيد و بيش از اين تن به ذلت ندهيد.
شعار ضد شاهى را كه شعار اسلام است زنده نگه داريد
بايد تمام جناح هاى اسلامى از علماى اعلام و خطباء محترم و طلاب و دانشجويان و جوانان ، فرزندان عزيزم و بازرگانان محترم و كارگران و دهقانان شريف و بيدار و تمام جبهه ها و احـزاب سـيـاسـى يـكـدل و يـكـجهت در آگاهى درجه داران ارتش و شهربانى و ژاندامرى كـوشـش كـنـنـد و بـراى سـرنـگـونـى اين جانى بالذات آنان را به تشريك مساعى دعوت نـمـايـنـد و مـلت را از شـر ايـن سـتـمـگـر نـجـات دهـنـد و مـجـال نـدهـنـد بـيش از اين زن و مرد، بزرگ و كوچك ، پير و جوان و كودك ما را به خاك و خون بكشد و اسلام را فداى شهوات خود كند.
مـن در ايـن آخـر عـمـر مـتـواضعانه دست خود رابه طرف تمام گروه ها كه براى برپايى اسـلام و احكام آن كه تنها راه سعادت و ضامن استقلال و آزادى ايران از استعمار نو و كهنه اسـت كـوشـش و فـداكـارى مى كنند دراز مى كنم و از همه استمداد مى نمايم . اين شخص با كـمال جديت به محو آثار اسلام كمر بسته است و با حيله و دروغ مى خواهد خود را طرفدار اسـلام و مـلت مـعـرفـى كند. اكنون كه ملت شجاع ايران ايدهم الله تعالى بر حيله هاى او واقف شده و آگاهانه به پا خاسته است بايد طبقات دانشمند از نويسندگان و گويندگان در هـر لبـاس و شـغـلى كـه هـسـتـنـد دست در دست يكديگر گذاشته با قلم و بيان جنايات بيشمار دستگاه را براى ملت بيدار ايران روشنتر كنند. بايد طلاب و دانشجويان عزيز و شجاع سراسر ايران از هر فرصت استفاده كرده و شعار ضدشاهى را كه شعار اسلام است زنـده نـگـه دارنـد. بـايـد دانـشـمـنـدان و دانـشـجـويـان مـتـعـهـد و مـسـؤ ول خـارج كـشـور جـنـايـات ايـن عـنـصـر خـطـرنـاك را هـر چـه بـيـشـتـر در خـارج داخل نوشته و منتشر كنند و شخصيت هاى آزاده جهانى را در سراسر دنيا از ظلم و ستمى كه به مردم ايران وارد مى شود آگاه كنند و آنان را در كمك به ملت دلير براى نجات ايران
از چنگال استعمار و استثمار جهانى بسيج نمايند.
بايد جميع طبقات از اختلافات جزئى دست كشيده و براى نجات خويش به پا خيزند و با هر وسيله ممكن در دفع اين مفسد فى الارض اقدام كنند.
امـروز سـكـوت در بـرابـر ايـن سـتـمـگر و بى تفاوتى در برابر اين جنايات برخلاف مـصالح عاليه اسلام و مخالف سيره انبياء عظام و ائمه اطهار عليهم السلام است امروز هر مـطـلبى كه موجب انحراف ملت شريف از مسير اصلى است شيطانى و با نقشه شياطين طرح مى شود.
ايـنـجـانـب بـه اسـلام و اوليـاى اسـلام عـليـهم السلام و به عموم مسلمين بخصوص مؤ منين شـيـراز و اصـفـهان ايدهم الله تعالى و به بازماندگان عزيزان اسلام و جوانان متدين و بـرومـنـد مـسـلمـيـن تـسـليـت مـى دهـم و خـود را در غـم آنـان شـريـك مـى دانـم . امـيـد است كه شهرستانهاى ديگر ايران با اهالى محترم اين دو شهرستان بزرگ همدردى نموده و خود را را در مصائب بزرگ آنان شريك بدانند. والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
پيام امام خمينى به مردم مسلمان آبادان در مورد فاجعه سينما ركس
تاريخ : 31/5/57
بسم الله الرحمن الرحيم
خدمت عموم اهالى محترم آبادان ايدهم الله :
تـعـالى دريـافـت خـبـر بـسيار فجيع به آتش كشيدن چند صدنفر هموطنان ما با آن وضع حـسـاب شـده مـوجـب تـاثـر و تـاسـف شـديد گرديد. من گمان نمى كنم هيچ مسلمانى بلكه انـسـانى دست به چنين فاجعه وحشيانه اى بزند جز آنكه به نظائر آن عادت نموده اند و خـوى درنـدگـى و وحـشـيـگـرى آنـان را از انـسـانيت بيرون برده باشد. من تا كنون اطلاع كـافـى نـدارم لكـن آنـچـه مـسـلم اسـت ايـن عـمـل غـيرانسانى و مخالف با قوانين اسلامى از مـخـالفـيـن شـاه كـه خـود را بـراى حـفـظ مـصـالح اسـلام و ايـران و جـان و مـال مـردم بـه خـطر مرگ انداخته اند و با فداكارى از هم ميهنان خود دفاع مى كنند به هر مـسـلكـى بـاشند، نخواهد بود و قرائن نيز شهادت مى دهد كه دست جنايتكار دستگاه ظلم در كار باشد كه باشد نهضت انسانى اسلامى ملت را در دنيا بد منعكس كند. آتش را به طور كـمـر بـنـد در سـراسـر سـيـنـمـا افـروخـتـن و بـعـد تـوسـط مـامـوريـن درهـاى آن را قفل كردن كار اشخاص غير مسلط بر اوضاع نيست .
گـفـتـار شـاه كـه تـظاهر كنندگان مخالف من وحشت بزرگ را وعده دهند و تكرار آن پس از واقـعـه كه اين همان وعده بوده است شاهد ديگرى بر توطئه است ، نه اينكه واقعا شاه يك غيبگوى بزرگ است ! مصاحبه سابق شاه كه ايران را با ملت نابود مى كنم نيز شاهد اين مـدعا است . اظهار تاسف و تاثر در بوق هاى تبليغاتى از اشخاصى كه هر روز دستشان تا مرفق به خون هم ميهنان ما فرو رفته است شاهد بزرگى است بر نقشه شيطانى شاه و همدستانش ، هم آنان كه در اكثر شهرهاى ايران دست به كشتارهاى فجيع زده اند.
آيـا مـردم مـظـلومـى كـه هـر روز بـه دسـت همين جنايتكاران به خاك و خون كشيده شده و به وضـع بـسيار اسفبارى كشته شده اند هم ميهنان ما نبوده اند؟ قرائن نشان مى دهد كه قضيه دلخراش آبادان چون كشتار ساير شهرهاى ايران از يك منشاء به وجود آمده است . آيا از اين جـنـايـت كـسـى جز شاه و بستگانش اميد نفعى داشته اند؟ آيا تاكنون غير از شاه كه هر چند وقـت يـكـبـار دسـت بـه كـشـتـار وحـشـيـانـه مـردم مـى زنـد ايـن قـبـيـل صـحـنـه ها را به وجود آورده است و يا خواهد آورد؟ اين مصيبت دلخراش شاه ، شاهكار بـزرگـى اسـت تا به تبليغات وسيع در داخل و خارج دست زند و به بوق ها و مطبوعات دست
نـشـانـده داخـل و نـفـع طـلب خـارج دسـتـور دهـد كـه هـر چـه بـيـشـتـر بـراى اغـفـال مردم اين جنايت را منتشر و به ملت محروم و مظلوم ايران نسبت دهند تا در خارج ملت حق طلب ايران را مردمى كه به هيچ ضابطه انسانى و اسلامى معتقد نيستند معرفى نمايد.
مـن بـه مـلت بـزرگ ايـران اعـلام خـطـر مـى كـنـم ، خـطـر ايـنـكـه دسـتـگـاه ايـنـگـونـه اعمال وحشيانه و ضد اسلامى را در ساير شهرهاى ايران انجام دهد تا تظاهرات پاك مردم شجاع ايران را كه باخون خود ريشه درخت اسلام را آبيارى كنند لوث نمايد.
لازم اسـت گويندگان مطلبى را كه به نابودى انقلاب رهائى بخش اسلام منجر مى شود و براى مردم روشن نمايند.
ايـن مـصـيـبـت بـزرگ را بـه مـلت مـسـلمان ايران بخصوص به مردم ستمديده آبادان و به خانوادهاى داغديده تسليت عرض نموده و خود را در غم بزرگ و جانكاه آنان شريك دانم .
از خـداونـد تـعـالى نـصـرت اسـلام و مـسـلمـين و قطع ايادى اجانب و پيوستگان به آنها را خواستارم .
والسلام عليكم و رحمة الله وبركاته
روح الله الموسوى الخمينى
پيام امام خمينى به نهضت آزادى ايران خارج از كشور
تاريخ 1/6/57
بسم الله الرحمن الرحيم
نهضت آزادى ايران خارج از كشور اروپا آمريكا
پـيـام شـمـا فـرزندان اسلام ايدكم الله تعالى را مبنى بر وفادرارى به اسلام و تذكر زحـمـات طـاقـت فـرسـاى چـنـديـن سـاله آنـان در راه اهـداف عـاليـه اسـلام كـه ضـامـن اسـتـقـلال و آزادى مـلت هـاسـت دريـافـت نـمـودم و مـوجـب كمال تشكر گرديد.
از خداوند تعالى توفيق و تائيد گروه ها يا اشخاصى را كه براى اسلام عزيز و مسلمين سـتـمـديـده فـداكارى مى كنند و عمر خود را در راه حق و رسيدن به هدف اسلامى و انسانى صـرف مـى كـنند خواستارم و علاقه خود را به تمام گروه هاى آنان اعلام دارم . امروز كه مـلت هـاى سـتـمديده در سراسر ايران به خود آمده اند و ملت بزرگ ايران با نهضت عظيم خـود مـجـال را بـر شـاه و دارو دسـتـه اش تـنـگ نـمـوده انـد وقـت آن نيست كه عمر خود را در مـناقشات جزئى صرف نموده و گوش به تبليغات مضر بعضى از منحرفين دهيم . امروز كه شاه با آتش سوزى و ويرانگرى مبارزات حق طلبانه ملت ما را خواهد به دنيا بد جلوه دهـد، بـر مـا و شـمـاسـت كـه بـدون فـوت وقـت نـقـشه شيطانى او را در جهان فاش كنيم و نـگـذاريم نهضت اسلامى انسانى را با بوق هاى تبليغاتى لكه دار كند. امروز كه ما به خـط الله قـدم بـه قـدم به هدف نزديك تر مى شويم بايد همه را به اتحاد و برابرى دعوت كرده و نقاط حساسى را كه مردم به خاطر آن خود را جلو رگبار گلوله شاه قرار مى دهـنـد، نـشـان دهـيـم . امـروز بـايـد افـراد مـحـتـرم نـهـضـت آزادى ايـران در داخل و خارج و جميع جناح هاى اسلامى ايدهم الله تعالى بدون از دست دادن فرصت دست در دسـت يـكـديـگـر نـهـاده و در ايـن امر حياتى كه بر چيده شدن رژيم پهلوى است ، مبارزه و بـدون مـنـاقـشـات ، ملت را به سوى هدف غائى كه ايجاد حكومت اسلامى است هدايت نمايند. امـروز سـسـتـى و سـردى و سـرگرم شدن به مسائل جزئى انتحار است ، انتحارى فضاحت بار. خطر به قدرت رسيدن شاه از اختلاف و سستى گروه ها، خطرى نيست كه بتوان همه ابـعـاد آن را پـيـش بينى كرد، خطر سقوط يك ملت بزرگ و اسلام عزيز است . اينجانب با تـمـام طـاقـت در حـصـول وحـدت هـمـه اقـشـار مـلت مـسـلمـان كـوشـش كرده و كنم و از خداوند مـتـعـال در ايـن امـر بـسـيـار مـهـم كه هستى ملت بدان پيوسته است استمداد نمايم ، مطالعه مـبـارزات آزاديـبـخـش مـلت هـاى دربـنـد و كـشتارها و شكنجه ها و زحمات طاقت فرساى آنان هـشـدارى اسـت بـه مـلت شـريف ايران كه نتيجه مبارزات دينى و ملى آنان فورى و سريع نيست .
نهضت ايران تا پيروزى كه مسلما از آن ملت شجاع است ادامه خواهد داشت و بر شماست كه اين مطلب را هر چه زودتر به ملت برسانيد.
مرقوم شده بود كه در بند اول اعلاميه 21 شعبان 98 ابهامى است كه آلت دست بعضى از افـراد مـغـرض شـده اسـت . بـايـد مـتـوجـه بـاشـيـد كـه آن بـنـد بـه دنـبـال مطالبى بود كه نهضت ايران را غير اسلامى معرفى مى كرد و دانسته يا ندانسته ملت را از آن جدا مى نمود و زحمات چندين ساله همه را به نفع شاه هدر مى داد. در اين مورد خـطـيـر مـن مـكـلف بودم اشتباه آنان را گوشزد نمايم و پايه هاى اساسى مبارزه ايران را نـشـان دهـم لذا صـريـحـا اعـلام مـى دارم كـه ايـن بـنـد مـربـوط به كسانى است كه نهضت اصيل ايران را به امر سياسى غير اسلامى ترسيم مى نمايند كه نتيجه اش حفظ شاه است نـه كـسـانـى كـه در نـوشـته ها و مصاحبات خود شاه را محكوم و ايران را بر سر دو راهى (آزادى ) يـا (شـاه ) قـرار مـى دهـنـد و نـه كـسـانـى كـه در طـول مـبـارزات در نـوشته ها و سخنرانى هاى خود پيوستگى و همگانى خود را با اسلام و انـزجار و تبرى خود را از رژيم منحط پهلوى اعلام نموده اند چنانچه در اكثر نوشته جات خـود، بدان تصريح نموده اند. از خداوند متعالى نصرت اسلام و مسلمين و توفيق همگى را خواستارم .
روح الله الموسوى الخمينى
بسم الله الرحمن الرحيم
پيام امام خمينى به ملت مسلمان ايران درباره نيرنگ هاى شاه
تاريخ 6/6/57
نيرنگ شيطانى شاه
در ايـن مـوقـع حـسـاس تـاريـخ ايـران ، شـاه بـه وسيله كارشناسان خود دست به توطئه خـطـرنـاكـى زده اسـت كـه بـاانـدكى سستى و تغافل ، ملت ايران بايد از به دست آوردن آزادى و اسـتـقـلال و حـقـوق بـشـر مـايوس شود و خود را براى همه نوع اختناق و شكنجه و قـتـل و غـارت مـهـيـا كـنـد و اسـلام بـايـد از احـكـام نـورانـى خـود چـشـم بـپـوشـد. تـبـديـل مهره به مهره اى كه از اول با اسلحه فريب و رياكارى وارد ميدان شده است ، به امـر شاه ، توطئه عليه ملت و شكستن نهضت اسلامى است و به هدر دادن خون جوانان عزيز اسـلام . در ايـن پـانـزده سـال و بـخـصـوص در ايـن مـاه هـاى اخـيـر كـه دژخـيـمـان شـاه با قتل عام هاى شهرستان ها و جرح و حبس و تبعيديها روى تاريخ را سياه كرده اند، اكنون كه ثـابـت شد توپ و تانك و ارعاب و تهديد در مقابل ملت به پاخاسته اثر خود را از دست داده دسـت بـه نـيـرنـگ شـيـطـانـى زده و بـا مـطـالب بـسـيـار اغـفـال كـنـنـده مى خواهد جنايت ها و خيانت هاى خود را ادامه دهد، تاريخ پرشرف اسلام را در مجلسين تغيير دادند و امر شاه و وزير در مقابل مجلسين ارزش قانونى ندارد و اين امر پوچ شـاهـد بـزرگـى اسـت بـر نيرنگ شيطانى شاه و همچنين امر بى ارزش بستن قمارخانه ها نـيـرنگ ديگرى است براى اغفال جناح روحانى . در محيطى قمارخانه ها را به خاطر احترام بـه اسـلام مـى بـنـدنـد كـه تـمـام مـراكـز فحشا به قوت خود باقى و برخلاف مقررات اسـلامى و آيات قرآنى ، ستمكارى و قتل و غارت امرى عادى براى دژخيمان شاه شده است ، در مـحـيـطـى گـفته مى شود كه آزادى داديم كه بهترين فرزندان عزيز اسلام و ايران در حـبـس و زيـر شـكـنـجه شاهانه و در تبعيد به سر مى برند، در محيطى دم از احترام علماى اسـلام مـى زنـنـد كـه عـلمـاى اسـلام در حبس غير قانونى و در تبعيدگاه ها بدون مجوز به سـربـرنـد و اشـخـاصى دم از تعظيم شعائر مذهبى و احترام به روحانيت و احكام اسلام مى زنـنـد كـه در طـول اين قرن شريك جرم دستگاه بوده و قوانينى كه بر خلاف احكام اسلام بوده تصويب كرده اند. ملت ايران از اين رژيم و تمام مهره هاى آن كه خدمت صادقانه به جنايتكار اصلى نموده و مفتخر به آن هستند متنفر و آنها را لايق هيچ مقامى نمى دانند. آنان در مـحيطى احترام به روحانيون و اسلام را اعلام نموده اند كه اكثر مساجد سرتاسر ايران را بـسـته و خطبا را از گفتار ممنوع كرده اند، در محيطى حكومت آشتى ملى را اعلام مى كنند كه توپ ها و تانگ ها و مسلسل ها توسط ارتش و ساير
مـامـوران در شهرستان ها مشغول سركوبى ملتى است كه حقوق اوليه بشر و اجراى احكام اسلام را خواستار است .
آشتى با رژيم ضد اسلامى شاه از معاصى كبيره است
آشتى كنيم و خون عزيزان را هدر دهيم ؟ آشتى كنيم و بر رژيم ظالمانه و خيانتكار پهلوى سـر فـرود آريـم ؟ چـگونه روحانيون با رفتن احكام مسلمه اسلام و به غارت رفتن مخازن كـشـور و كشتارهاى بيرحمانه رژيم ، به پاس آنكه گفته اند ما به روحانيون احترام مى گـذاريـم ، آشـتـى كـنـند و اين ننگ ابدى را براى خود در تاريخ ثبت كنند؟ خواست ملت را بايد از تظاهراتى كه در اين چند ماهه مى شود، به دست آورد. عموم ملت در تظاهرات خود مـى گـويـنـد ما شاه و سلسله پهلوى راخواهيم ، خواست ملت اين است ، نه وعده پوچ احترام بـه عـلمـا و نه بستن موقت قمارخانه ها و نه امر بى ارزش به كاربردن تاريخ اسلامى بـه طور فريبكارانه و موقت . تاسف و تاثر من آن است كه دستگاه ظلم ، ملت و روحانيون و سـيـاسـيـون را مثل اطفالى به حساب آورده كه با يك توپ راضى مى شوند. ملت ايران بـايـد بـداند كه هيچ روحانى با دولت ظلم و يا اشخاص ستمگر كه قرآن و احكام را به بـازى گـرفـتـه اند آشتى نمى كند و نمى تواند بكند، آشتى كردن مسلط كردن دژخيمان شاه بر مال و جان و ناموس ملت است كه آن از بالاترين معصيت هاى كبيره است كه روحانى هـر كـه بـاشد نمى تواند مرتكب شود و نخواهد مرتكب شد. جناح هاى سياسى و جبهه ها و نهضت ما نخواهند آشتى كرد وتوانند آشتى كنند كه آشتى به اسارت كشيدن ملت و از دست دادن مصالح كشور است و سياسيون چنين ننگى را نخواهند مرتكب شد.
لزوم تداوم نهضت اسلامى
مـلت ايـران بـدانـد كه در لب پرتگاهى است كه بااندك غفلت سقوطكند و تمام زحمات و رنـج هـاى چـنـديـن ساله او پايمال مى شود و تا آخر روى سعادت را نخواهد ديد و در نزد خداوند متعال مسؤ ول است .
لازم اسـت نهضت شريف اسلامى خود را تا برچيده شدن رژيم ظالمانه و قلدرى ادامه دهيد و بـه وعده هاى پوچ دولت غير قانونى توجه نكنيد و از اختلاف در اين موقع حساس احتراز كـنـيـد و هـم پـيـوستگى خود را عليه رژيم ثابت كنيد و با هوشيارى خدعه هاى شياطين را خنثى نماييد و مطمئن باشيد كه پيروزى و سرافرازى شما نزديك است . اللهم قد بلغت و السلام على المخلصين فى الله و المجاهدين فى سبيله .
والسلام عليكم و رحمة الله وبركاته
روح الله الموسوى الخمينى
پيام امام خمينى به ملت شريف ايران و دعوت به تداوم نهضت
تاريخ 15/6/57
بسم الله الرحمن الرحيم
تظاهرات عيد فطر اثبات پيوستگى و رشد فكرى ملت
عـيد سعيد بزرگ اسلامى را به ملت مسلمان و شجاع ايران تبريك مى گويم . تبريك با آن همه خونريزى هاى جبارانه براى به دست آوردن راه نجات و كوشش هاى جوانمردانه در راه هـدف اسـلامـى . مـاهـى كـه گـذشـت مـاه فـداكـارى در راه حق بود، ماه تضاد آشكار حق و باطل بود و (ان الباطل كان ذهوقا). فطر امسال عيد حماسه و جنبش هر چه بيشتر تمام جناح هـاى مـلت ايـران بـود، روزى كـه رشـد فـكـرى و عملى ملت را به دنيا ثابت كرد و پوچ بـودن تـبليغات پر دامنه مخالفين نهضت را ثابت نمود، پيوستگى تمام جناح ها را ثابت كـرده خـواسـت تـمـام مـلت را كـه رفـتـن شـاه و بـرچـيـده شـدن بـسـاط ظـلم و چپاول مردم مسلمان است ، با كمال صراحت اعلام نمود.
مـردم مـسـلمان ايران به دنبال برگزارى نماز عيد دست به عبادت ارزنده ديگرى زدند كه آن فـريـادهـاى كـوبـنـده عـليـه دسـتـگـاه جـبـار و چـپـاولگـر بـراى بـه پـا داشتن حكومت عـدل اسـلام اسـت كـه كـوشـش در ايـن راه از اعظم عبادات است و فدائى دادن در راه آن سيره انـبـيـاء عظام خصوصا نبى اكرم و وصى بزرگ او امير مؤ منان است . اينجانب از فداكارى هـاى مـلت ايـران تـشـكـر كـرده و قدرت و عظمت او را در پناه قرآن و احكام اسلام از خداوند متعال با تضرع خواهانم .
ضرورت تداوم نهضت و بى اعتنايى به وعده هاى فريبنده شاه
اكـنـون وظـيـفه همه مسلمين خصوصا جناح روحانى و سياسى و بزرگان قوم ، خطير است . ملت ما بر سر دو راهى است ، پيروزى و توفيق دست يافتن به بيرون كردن شاه و يا تا آخـر در زيـر چـكـمـه دژخـيـمـان خـرد شـدن بـا عـزت و سـرافـرازى در مقابل خالق و خلق و يا خداى نخواسته ذلت و زبونى هميشگى . و هرگز ملت مسلمان ايران تن به ذلت نخواهد داد. ملت عظيم الشان ايران نهضت خود را ادامه داده و هرگز سستى به خـود راه ندهيد كه نمى دهيد. مطمئن باشيد به اميد خدا پيروزى و سرافرازى نزديك است . پس از ماه رمضان گمان نشود كه تكليف الهى فرقى كرده است . تظاهرات كوبنده براى رسيدن به هدف اسلامى عبادتى است كه روزها و يا ماه ها را درآن اثرى نيست چرا كه هدف نـجـات مـلت اسـت اجـراى عـدالت اسـلامـى و بـرقـرارى حـكـومـت الهـى بـر پـايـه مـحـكـم عدل است . بايد در هر فرصت و
بـراى هـر حـادثـه اجـتـمـاعـات خـود را هـر چـه بـيـشـتـر در مـسـاجـد و مـحافل و فضاهاى باز عمومى بر پا نمائيد و از قرآن كريم و عدالت اسلامى دفاع كنيد و هر نغمه اى كه مخالف آن است ، از هر حلقومى بيرون آيد شيطانى و به نفع ستمكاران حـاكـم و بـه ضـرر اسـلام و مـيـهن است و به حرف هاى فريبنده شاه و دولت و طرفداران انـدك آنـان گـوش ندهيد كه جز براى به دست آوردن فرصت شيطانى چيزى نيست . اينان كـه براى فريب ملت از آزادى دم مى زنند زندان هايشان از روحانى و دانشگاهى و بازارى و سياسى و كارگر و دهقان لبريز است و بزرگان روحانى و سياسى به جرم حقگوئى و آزاديـخـواهى در تبعيدگاه ها به سر مى برند. اين چه آزادى است كه سانسور مطبوعات هـنوز به حال خود باقى است و از نشر مسائل اساسى و حياتى ملت شديدا جلوگيرى به عـمـل مـى آيـد و حـكـومت شبه نظامى در سراسر ايران بر پا است . مردم ايران هرگز زير بـار شـهـربانى شاه نمى روند و به اعتراضات قانونى خود ادامه خواهند داد. ملت ايران ديگر از اين شعبده بازى ها گول نخواهند خورد.
سـيـنـماى آبادان برحسب قرائن و به تصديق مردم داغديده آبادان به دست شاه جنايتكار و دولت بـه آتـش كـشـيـده شده و نزديك به 400 نفر را سوزاند تا (وحشت بزرگ ) موعود وسـيـله تـبليغى بر ضد نهضت مقدس ما شود و ديديد كه نشد و در آينده اى دور يا نزديك فـرد يـا افـرادى را آورده تـا اقـرار كـنند كه در اين رابطه دست داشته اند، اين افراد يا مـامـورند و يا از بهترين و متدين ترين افرادى هستند كه براى كشتن آنان هيچ وسيله اى را بـهـتـر از ايـن نـمـيدانند. شاه و دولت او كه قيام مسلحانه بر ضد ملت حق طلب و بر ضد قـانـون اسـاسى و بالاتر بر ضد احكام آزاديبخش اسلام نموده اند قهرا خائنند و اطاعت از آنـان اطـاعـت از طـاغـوت اسـت ، بـه آنـان مـجـال نـدهـيـد و بـا اعـتصاب و اعتراض دنيا را از اعمال وحشيانه آنان آگاه كنيد.
بـر مـبـارزان خـارج از كـشـور اسـت كـه از تـبـليـغـات باطل ضد نهضت پرده بردارند
برادران مبارز لازم است با خبرنگاران خارجى هر چه بيشتر مصاحبه كنند و با صراحت نقش شاه و دولت او را در ادامه اختناق و نقض قانون اساسى گوشزد كنند و به دنيا بفهمانند كـه شـاه سـابـق سـلطـنـت خـود را به زور در قانون اساسى گنجانده است و اين مواد مورد قـبـول هـيـچ ايـرانـى نـيـست و از تبليغات باطلى كه در خارج بر ضد نهضت انسانى ملت مسلمان مى كنند، پرده بردارند و نگذارند نهضت را نزد اشخاص ‍ بيخبر از آن معكوس كنند. مبارزان خارج از كشور دست به تبليغات وسيع خود زنند و در رابطه با اوضاع ايران هر چه بيشتر فعاليت خود را گسترش دهند.
دعوت از نيروهاى مسلح براى پيوستن به ملت
مـن از ارتـش مـحترم ايران سپاسگزارم كه در راهپيمائى عظيم تهران و ساير شهرستان ها بـه روى مـردم وطنخواه خويش كه از ستمكارى پنجاه ساله دودمان پهلوى به جان آمده اند، آتـش نگشودند و دست خود را به جنايت بزرگى كه كار هميشگى فرمانروايان است آلوده نكردند.
مـن در ايـن مـوقـع حـسـاس كه كشور و وطنمان در لب پرتگاه و بر سر دو راهى سقوط يا اسـتـقلال واقع شده است ، دست خود را به سوى نيروهاى زمينى ، هوائى و دريائى وفادار به اسلام و وطن دراز مى كنم و براى حفظ استقلال و بيرون آمدن از يوغ اسارت و ذلت از آنـان اسـتـمـداد مـى كنم . اى سربازان غيور كه براى وطن و كشور خود فداكارى مى كنيد، بـه پـا خـيـزيـد، ذلت و اسارت بس است ، پيوند خود را با ملت عزيز استوارتر كنيد و فـرزنـدان و بـرادران برومند خود را براى هواى نفس يك خاندان چپاولگربه خاك و خون نـكشيد. بر گويندگان و نويسندگان است كه در روشن شدن افكار برادران نظامى خود هـر چـه بـيـشـتر كوشا باشند و ملت ايران بايد به آنان احترام گزارد، آنان برادران ما هستند.
آيـا صـلاح دولت نيست كه بركنار شود و خود را بيش از اين در مجامع عمومى رسوا نكند؟ آيـا وقـت آن نـرسـيـده اسـت كـه شـاه كـنـار رود و مـلت را بـه حال خود گذارد تا ملت سرنوشت خويش را به دست گيرد و خائن را از خادم تشخيص دهد و بـه سـزاى اعـمـالش بـرسـانـد؟ آيـا صلاح است كه صدها هزار نفر از فرزندان اين ملت مـظـلوم در خـاك و خون بغلطند تا شاه چند روزى به ستمكارى خود ادامه دهد؟ آيا با بودن خـائنـيـن بـه اسـلام و مـلت كـه در راس آن شـاه اسـت ، قـدمـى مـى شود براى نجات ايران برداشت ؟
ارائه برنامه برپايه احكام اسلام پس از قطع دست خائنين
امـيـد اسـت در آيـنـده نـزديـكـى دسـت خـائنـيـن به اسلام كوتاه گردد تا در آنوقت اصحاب حـل و عـقـد تـكـليـف نـهائى را تعيين نمايند و مطلبى را كه شديدا بايد بدان توجه داشت ايـنـكـه ما پس از رفتن پايگاه ظلم ، به بركت احكام مترقى اسلام برنامه اساسى خود را اعـلام نـمـائيـم و در آنـوقـت خـواهـنـد ديـد كـه آنـچـه خائنين ، به اسلام نسبت داده اند چه در مـوضـوع حـقـوق اجـتـمـاعـى زنـان و چـه حـقـوق اقـليـت هـاى مـذهـبـى و چـه سـايـر مـسـائل جـز تـهـمـتـى نـاجـوانـمـردانـه چـيـزى نـبـوده اسـت و بـلنـدگـوهاى شاه در خارج و داخل براى انحراف افكار و توقف يا شكست نهضت دست به اين تبليغات مسموم زده اند. اميد اسـت در آيـنـده نـزديـكـى پـس از بـرچـيـده شـدن بـسـاط ظـلم و ظـالم ، مسائل ما در جميع ابعادش روشن شود.
از خـداونـد متعال شكوفا شدن هر چه بيشتر نهضت و بالا گرفتن هر چه بيشتر تظاهرات رهائى بخش ملت تا سرنگونى پايگاه هاى ظلم و ستم را خواستارم .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
پـــيـام امـام خـمـيـنـى بـه مـلت شـريـف ايـران بـه مـنـاسبت كشتار وحشيانه رژيم در 17 شهريور(جمعه سياه )
تاريخ 18/6/57
بسم الله الرحمن الرحيم
مـلت شـريـف و شـجـاع ايـران ! بار ديگر شاه با دستور حكومت نظامى در تهران و ساير شـهـرسـتـان هـاى بـزرگ ايـران ، ثـابت كرد كه پايگاهى در ميان ملت ندارد. اعلام حكومت نـظـامـى در مـحـيـطـى آرام بـه اقـرار راديـو و مـطـبـوعـات ايـران كـه راهـپـيـمـايـى بـا كـمـال آرامـش در آن انجام مى گرفت ، نه تنها قانونى نيست بلكه جرم است و دستور دهنده آن مـجـرم . شـاه بـراى بـه رگبار بستن مردم بى دفاع و مظلوم هيچ بهانه اى را بهتر از حـكـومـت نـظـامى نديد. روزهاى اخير، تهران و ساير شهرستان هاى مهم ايران براى اظهار مظلوميت و مخالفت با مجرمى كه 35 سال بر مقدرات آنان سلطه دارد و جنايات و خيانت هاى او در كـشـور و مـخـالفـت هـاى او بـا قـانون اساسى واضح است ، شاهد راهپيمائى هاى آرام بـود. اظـهـار مـخـالفت با مجرمى كه تمام هستى ملت را به باد داده است ، از طرف كسانى بـود كه در حد عالى شعور سياسى و دينى بودند، به طورى كه حاضر شدند ارتش را گـلبـاران كـنـند ولى دولت آشتى ملى آنان را به عنوان شعار برخلاف قانون اساسى ، محكوم نمود و حال آنكه شعار آنان بر ضد قانون اساسى شكن يعنى شاه بود. شعار بر ضـد رژيـم تـحميلى غير قانونى بود، اظهار مظلوميت بود ولى واقعيت اين است كه شاه مى خـواهـد انـتـقـام خـود را از مـلت بـى دفـاع بـگـيـرد و بـا صـحـنـه سـازى هـاى مـبـتـذل ، مـلت بـى دفـاع را بـه مـسـلسـل بـبـنـدد و نـفـس هـا را بـه خـيـال بـاطـل خـودش در سـيـنه خفه گرداند، ولى ديگر دير شده است و ملت مظلوم و بيدار ايـران آگـاه گـرديـده انـد. مـن هـنوز اطلاع دقيقى از كشتگان و مجروحان در سراسر ايران نـدارم ولى خبر گزارى ها تعداد كشتگان را به صدها نفر گزارش داده اند و خبرهائى از ايران ، اين تعداد را بيش از هزار نفر مى گويند اكنون بر ملت شجاع ايران است كه به هـر تـرتـيـبـى كه ممكن است به مجروحين بى شمار خود، خون ، دوا و غذا برساند و از هر گونه كمك مالى دريغ ننمايد.
چـهـره ايـران امـروز گـلگـون اسـت و دلاورى و نشاط در تمام اماكن به چشم مى خورد، آرى ايـنـچنين است راه اميرمومنان على (ع ) و سرور شهيدان امام حسين (ع ). اى كاش خمينى در ميان شما بود و در كنار شما در جبهه دفاع براى خداى تعالى كشته مى شد.
ملت ايران ! مطمئن باشيد كه دير و يا زود پيروزى از آن شماست شاه با حكومت آشتى ملى مـى خـواهـد روحـانـيـت شـريف ايران و سياسيون محترم را در كشتار خود سهيم گرداند ولى فريب او خيلى زود برملا گرديد.(ان كيد الشيطان كان ضعيفا).
جهان بايد بداند كه اين است فضاى باز سياسى ايران و اين است رژيم دموكراسى شاه و اين است عمل به دين مبين اسلام در منطق شاه و دولت او.
اكـنـون بـه بـهـانـه هـاى پوچ دست به حبس و تبعيد تازه زده اند و مى زنند، بايد علما و روشـنـفـكـران مـلت در زيـر چـكـمـه دژخـمـيـان خـرد شـونـد تـا كـسـى خـيـال آزادى بـه خود راه ندهد. شما اى ملت محترم ايران كه تصميم گرفته ايد خود را از شـر رژيـم شـاه خـلاص گـردانـيـد و در رفـرانـدمـى كـه در سـه و چـهـارم شـوال در بـرابـر نـاظـران سـراسر جهان انجام داديد، به دنيا نشان داديد كه رژيم شاه جـائى بـراى خـود در ايران ندارد، چنانچه در روزنامه هاى خارجى هم منعكس گرديد. مطمئن بـاشـيـد كـه هـيـچ قـدرتـى نمى تواند با شما كه بيداريد و به پا خاسته ايد روبرو شود.
ارتـش وطـنـخـواه ايـران ! شـمـا ديـديـد كه ملت با شما دوست و شما را گلباران مى كند و مـيـدانـيـد كـه ايـن چـپـاولگـران بـراى ادامـه سـتـمـگـرى شـمـا را آلت قـتـل برادران خود قرار داده اند، به ديگر برادران ارتشى خود كه شاه را رها كرده اند و در پـشـتيبانى مردم ، به دشمن حمله نموده اند بپيونديد و به پاخيزد و نگذاريد ملت شما نـابـود و بـرادران و خواهران شما به خاك و خون كشيده شوند، نام خود را در تاريخ كه بـه سـود ملت ايران به راه خود ادامه مى دهد، هر چه زودتر ثبت كنيد و ريشه خيانت و ظلم را بـكـنـيـد. شـما اى علماى بزرگ اسلام و سياسيون بزرگ كه از فشار شاه هراسى به دل راه نـمـيدهيد، نشانه اعتماد و قوت روحيه ملت هستيد و در اين موقع حساس نه تنها بايد اسـتـقـامـت كنيد، بلكه روحيه عالى مقاومت جامعه را هر چه بيشتر بايد تقويت كنيد و هر چه بـيـشـتـر صـفـوف خـود را بـراى مـقـابـله بـا دشـمـن مـردم ايـران متشكل تر كنيد. از خداوند متعال نصرت اسلام و مسلمين را خواهانم .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
پيام امام خمينى به ملت ايران در تسليت فاجعه جمعه سياه (17 شهريور)
تاريخ : 21/6/57
بسم الله الرحمن الرحيم
(وبشر الصابرين الذين اذا اصابتهم مصيبه قالوا انالله و انااليه راجعون اولئك عليهم صلوات من ربهم و رحمة و اولئك هم المهتدون ).
وقـتـى شـمـا را اى فـرزنـدان عـزيـز اسـلام خـداونـد مـتـعـال تـسـليـت مـى دهـد، آيـا بـاز هـم مـحـتـاج بـه تـسـليـتـيـد؟ خـداونـد عـزوجـل مـى فـرمايد: بشارت بده صبر كنندگان را، كسانى كه هر مصيبتى مى بينند به حـسـاب خدا تحمل مى كنند و مى گويند ما همه براى خدا خلق شده ايم ، براى خدا زندگى مى كنيم و وقتى بميريم از بين نمى رويم بلكه به سوى خداى مهربان برمى گرديم . صلوات و رحمت خدا برايشان ، اينها هستند كه به آرزوى انسانى رسيده اند.
مـعـذلك مـن بـه نـيابت حضرت ولى عصر امام زمان (ع ) به همه مسلمانان جهان مصيبت چهارم شـوال سـال 98 ق (17 شهريور) را خاصه به خانواده هاى داغدار تسليت مى گويم و در عين حال تبريك و خدا شاهد است مصطفاى من تنها آن نبود كه سالش نزديك است ، بلكه همه به خاك و خون كشيده هاى حادثه شوال مصطفاهاى من بوده اند.
مـن ايـن اسـتـقـامـت را و ايـن فـيـض شـهـادت را كـه خـداونـد مـتـعـال نـصـيب فرزندام فرمود به پدران و مادران و همه بستگانشان تبريك مى گويم و چنين كشته شدنى كه افتخار دارد، بزرگترين آرزوى منست ، و شايد نزديك باشد.
اما فرج و پيروزى حق بر باطل از آن نزديك تر است و از اين پس جا دارد كه همه كارهاى خـود را تـعـطيل كنيم ، نه براى هميشه كه به همين زودى ظالم جبار سرنگون مى شود. در باز كردن مغازه ها و كارخانه ها عجله نكنيد. در تقويت روحيه و ايمان كسانى كه ضعيف اند بـكـوشـيـد كه روزى دست خداست . چند روز تعطيل كسب و كار براى رضاى خدا كسى را از گـرسـنـگـى نـمى كشد. عزت و ثروت دست خداست . از مرگ نترسيد كه حيات و ممات به دست خداست . تعطيل را ادامه دهيد كه فرج نزديك است .
روح الله الموسوى الخمينى

next page

fehrest page

back page