صحيفه نور جلد ۱۸

امام خميني رحمه الله عليه

- ۸ -


مـا مـى خـواهـيـم كه در پناه اين بقاع مطهره ، مردم با آرامش زندگى كنند، نه اينطورى كه الان هـسـت كـه نـمـى دانند كه فردا صبح به حال خودشان و اولادشان و علمايشان اينها چه خـواهـد آمـد. و مـن امـيـدوارم كـه خداى تبارك و تعالى همانطورى كه عنايت كرد به ايران و ايران را نجات داد از دست آن رژيم فاسد، به عراق هم عنايت بكند و مردم را توجه بدهد و ارتـش عـراق را تـوجـه بـدهـد و كـارمندها و كارگرها و كشاورزهاى عراق را توجه بدهد و همانطورى كه در اينجا واقع شد، اين تحول در آنجا هم واقع بشود انشاءالله . و ما امروز مـلاحـظـه مى كنيم كه به واسطه بيعرضگى اين حكومت ها، آمريكا از آن ور دنيا دارد حكومت مى كند به اينجاها. اينجا ما دستش را قطع كرديم كه نفس نمى تواند بكشد، و خليج دست مـاسـت كـه آمريكا تا آمده است بجنبد ديگر نفتى براى آنها نمى گذاريم بماند، لكن بى تـوجـهـى ايـن حـكـومـت ها اسباب اين شده است كه آمريكا از آن ور دنيا دستش را دراز كرده و ايـنـجـا زمام امور اين حكومت ها را به دست گرفته ، قدرت دست اينهاست ، لكن قدرتى كه عـقـل اداره اش را نـدارنـد، قـدرت دارنـد، لكـن اداره نـمـى تـوانـنـد بـكـنـنـد. ايـران در اول قـدرتـى نـداشـت ، هر چه قدرت بود مال شاه معدوم و بستگان آمريكا بود، ارتش دست آمـريـكـائى هـا بـود و هـمـه چـيز دست آنها بود، لكن ملت ما هوشيار بود و سران اين مملكت عـاقـل بـودنـد، تـوانـسـتـنـد ايـن مـردم را تـوجـه بدهند و بيدار كنند و كردند آن كارى كه شـايـسـته يك ملت بود. كشورهاى ديگر مردمش خوبند، لكن مديرى كه بتواند آنها را اداره بكند و وادار كند به اينكه نگذارند سلطه آمريكا به اينطورى كه هست باقى بماند و هر روز زيـادتـر بـشود و همين طور سلطه شوروى . اسلحه دست شماست ، لكن بايد آن كسى كـه اسـلحـه دسـتش است بداند چه مى كند، بداند در كجا بايد به كار ببرد، شما اسلحه دسـت گـرفـتـيـد و بـه اسلام صدمه مى زنيد. شما مى دانيد كه جمهورى اسلامى مى خواهد اسلام باشد در اين كشور و در همه كشورها، لكن اسلحه هاتان را دست گرفتيد و بر ضد اسـلام و جـمـهـورى اسـلامـى عـمـل مـى كـنـيـد. اسـلحـه داريـد، لكـن نـمـى دانـيـد كـجـا عـمـل كـنـيـد. شـمـا اگر با هم متحد بشويد، همين حكومت هاى عرب با هم متحد بشوند، ساير مسلمين هم همراه آنها هستند، ما هم همراه آنها هستيم ، متحد بايد بشوند !!! بشوند !!! و آمريكا را بـگـويـنـد تـو چكاره هستى كه آمدى خليج فارس را مى خواهى اداره بكنى ؟ به تو چه ربط دارد؟ شوروى چكاره است كه از آن ور آمده است و افغانستان را مى خواهد فرمانفرمائى در آن بكند؟ به چه مناسبت ؟ براى اين است كه اينها استفاده مى كنند از نادانى يك دسته و از خـيـانـت يـك دسـتـه . يـك دسـتـه نـادانـنـد، يـك دسته خائن ، يك دسته مردم بيچاره هم كه گرفتار در دست اينها هستند، نمى توانند كارى انجام بدهند. من اميدوارم كه خداى تبارك و تـعـالى بـه مـا و بـه هـمـه و به همه مظلومين جهان منت بگذارد كه از زير سلطه اين ظالم هائى كه خون مردم را دارند مى مكند، نجات پيدا بكنيم .
مـسـاله كـربـلا كه خودش در راس مسائل سياسى است بايد زنده بماند به همان فرمى كه بود
و شما آقايان كه بسيارى تان در منابر و بسيارى در پائين منابر
مـردم را ارشـاد مـى كـنـيـد، بـايـد در ايـن دو مـاه مـبـارك ارشـادتـان را قـوى بـكـنـيـد و مـسـائل اسـلامى را براى آنها بگوييد، مسائل سياسى را براى آنها بگوييد، در عين حالى كه مساله كربلا كه خودش در راس مسائل سياسى هست ، بايد زنده بماند به همان فرمى كـه بـود، مـنـتـها الفاظ تغيير بكند. مصيبت ها همان است ، مصيبت ها تغييرى ندارد، بايد آن بـعـد سياسى كربلا را براى مردم بيان كرد. سيدالشهداء به حسب روايات ما و به حسب عقايد ما از آنوقتى كه از مدينه حركت كرد مى دانست كه چى دارد مى كند، مى دانست شهيد مى شود، قبل از تولد او اطلاع داده بودند به حسب روايات ما. وقتى كه آمد مكه و از مكه در آن حال بيرون رفت ، يك حركت سياسى بزرگى بود كه در يك وقتى كه همه مردم دارند به مـكـه مـى رونـد، ايـشـان از مـكـه خـارج بـشود. اين يك حركت سياسى بود، تمام حركاتش ، حـركـات سـياسى بود، اسلامى !!! سياسى و اين حركت اسلامى !!! سياسى بود كه بنى امـيـه را از بـيـن بـرد و اگـر ايـن حـركـت نـبـود، اسـلام پايمال شده بود.
آن روزى كه افراد ادراك مى كنند كه احتمال هم بدهند كه اسلام در خطر است ، آن روز همان كـارى كـه امـام حـسـيـن كـرد بـايـد بـكـنـنـد. آن روزى كـه احـتـمـال مـا بـدهـيـم كه اسلام در خطر است ، بايد همه مان فداكارى بكنيم ، بايد برويم دنـبـال كـار. اگـر احـتـمال بدهيم كه به واسطه تبليغات انتخاباتى ما اسلام و جمهورى اسـلامـى در خـطـر اسـت بـايـد آنـجور تبليغاتى كه خطرناك است ، دست از آن برداريم ، براى اينكه ضد اسلام است و گاهى با اسم اسلام يا با توهم اسلامى بودن ، يك امورى انجام مى گيرد كه بر خلاف اسلام است . در مشروطه هم اينطور بود، يك دسته واقعا به آنـهـا آنـقـدر تـزريـق شـده بـود كـه اعـتـقـاد كـرده بـودنـد كـه بـايـد فـلان جـور را عـمـل كـرد، بـه آنـهـا تـزريـق كـرده بودند، اين سلطنت طلب هاى آنوقت آنقدر تزريق كرده بـودنـد كـه مـردم اسـتـبـداد را تـرويـج مـى كـردنـد (يـعـنـى يـك دسـتـه ، يـك دسـتـه از اهـل مـنـبـر هـم هـمين طور). حالا هم همين طور است . ممكن است شياطين در بين مردم بيفتند و آنقدر تـزريـق كـنـنـد كـه تـكـليـف شـرعى معين كنند برايتان كه بايد ما مخالفت با فلان مقام ، مـخـالفـت بـا فـلان امـر بـكـنـيـم . بـيـدار بـاشـيـد! آنـهـا بـا توطئه هاى شيطانى دارند عمل مى كنند. توطئه هاى شيطانى غير از اين لشكركشى است اين مهم نيست ، آن توطئه هاى شيطانى كه بين خود شما ممكن است كه تفرقه خداى نخواسته ايجاد كند، آنهائى است كه يـك كـشـور را به باد مى دهد و بر مى گرداند به زمان سابق و آن نه به فرم سلطنت ، بـه فـرم اسـلام ، لكـن اسـلامـى كـه آنـهـا مـى خـواهـنـد عـمـال آمـريـكـا دسـت بـردارند از كارهايشان ، گذشت كه اينها بتوانند كارى انجام بدهند، بـرونـد سـر جـايـشان بنشينند كار ديگر انجام بدهند. آن عمالى كه در خارج نشسته اند و دائمـا بـر ضـد ايـران تـبـليـغ مـى كنند و مى گويند كه همه ايرانى ها برگشته اند از جمهورى اسلامى و همه با ما هستند، خوب ، اگر همه با شما هستند، خوب ، تشريف بياوريد ايـنـجـا، پـس ‍ چه شد فرار كرديد؟ حالا هم دژ دور خودتان بستيد. اگر همه ايرانى ها يا اكثر ايرانى ها با شما موافقند و از ترس شان دارند نماز جمعه مى روند و از ترس شان دارنـد عـرض مـى كـنـم كـه فداكارى مى كنند، اگر اينطور است خوب ، همه با شما هستند، خـوب ، چـرا رفـتيد خارج نشسته ايد؟ چرا جرات نمى كنيد بيائيد اينجا؟ اينها همين ها هستند كـه مـى خـواهـنـد در دل هـاى ساده مردم نفوذ كنند و انشاءالله كه موفق نخواهند شد و اسلام بـحـمـدالله يـك جـلوه اى كرده است و در همه دنيا اين جلوه را كرده است و مردم دنيا و مظلومين دنيا توجه پيدا
كـرده انـد به اين جمهورى اسلامى . و اميدوارم كه ما هم خودمان پايبند باشيم به اسلام و بـه جـمـهـورى اسـلامـى و همه شما موفق باشيد براى اينكه خدمت كنيد به اين مردم ، خدمت كـنـيـد بـه ايـن مـسـتـمـنـدان دولت خدمت كند به اين كسانى كه در راه اسلام آنقدر فداكارى كـردنـد، خدمت كند به اين اهالى دزفول و اهالى انديمشك و خوزستان كه همه چيز خودشان را از دست دادند، خدمت كنند. اين يك تكليف شرعى است براى همه ما.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 14/7/62
فـــرمـــان امـــام خـــمـــيـــنـــى بـــه آيـــت الله مـــهـــدوى كـــنـــى (در مـوردتشكيل ستاد تاءمين نيازهاى مردم مناطق بمباران شده )
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب مستطاب حجت الاسلام آقاى مهدوى كنى دامت افاضاته
با توجه به حوادث ناگوار فوق العاده ناشى از حملات وحشيانه موشكى و بمباران هاى مـكـرر مـنـاطـق مـسـكـونـى شـهـرهـا و روسـتـاهـا بـه وسـيـله عوامل استكبار جهانى و حزب بعث عفلقى عراق ، ناچار نياز به كمك هاى فورى و ضربتى احـسـاس مـى شـود. در ايـن رابـطـه لازم اسـت سـتـادى تـشـكيل شود كه با اختيارات كامل و فوق برنامه نيازهاى تداركاتى و عاطفى مردم محترم مـصيبت زده و داغديده را بدون وقفه برآورده سازد، لازم به تذكر است كه به متصديان و مـامـوران ايـن امـر اسـلامـى امـر و سفارش اكيد شود كه با احترامات فائقه با اين عزيزان مـظـلوم بـرخورد گردد. انتظار دارد كه جناب آقاى رئيس جمهور محترم و رئيس محترم دولت ايـدهـم الله در اقـدام بـه ايـن مـهـم ، تـمـام سـعـى و كـوشـش لازم را مـبـذول دارنـد و تـلاش در بـهـبـود وضع اين عزيزان محترم را به عنوان يك وظيفه شرعى تلقى فرمايند.
لازم اسـت ايـن سـتـاد بـا تشكيل گروه هاى نجات و پشتيبانى و اسكان فورى موقت و تهيه لوازم مورد احتياج ، گوشه اى از وظايف انسانى !!! اسلامى خود را عملى سازد.
كـليـه ارگـان هـاى دولتـى و نـهـادهـاى انـقـلابـى اعـم از وزارتخانه ها و ادارات تابعه خـصـوصـا وزارت صـنـايـع و بـازرگـانـى مـوظـفـنـد هـمـكـارى هـاى لازم را مـبـذول دارنـد. امـيـد اسـت مـردم مـعـظـم و روحـانيون و ائمه جمعه و جماعات عظيم الشاءن در سـراسـر ايـران بـا يـارى و هـمـكـارى خـود مـوجـب جـلب عـنـايـات خـاصـه خـداونـد متعال و رضاى حضرت بقيه الله الاعظم ارواحنا فداه گردند.
لازم اسـت جـنابعالى اينجانب را از جريان امور و خداى نخواسته اگر در تحقق اهداف فوق بـه مـانـعـى بـرخـورديـد، مـسـتـحـضـر نـمـايـيـد. از خـداونـد متعال توفيق و تاءييد همگان را خواستار است .
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 18/7/62
پـاسـخ امـام خـمـيـنـى بـه نـامه دبير شوراى سرپرستى طلاب غير ايرانى مقيم حوزه علميهقم (حجت الاسلام حاج شيخ حسن ابراهيمى )
بسمه تعالى
توفيق و تاءييد آقايان را در اين امر مهم اسلامى از خداوند تعالى خواستار است . اميد است با تاءييدات خداوند متعال و تحت عنايات خاصه ولى الله اعظم روحى فداه هر چه بيشتر براى بارور شدن تبليغات اسلامى و صدور معنوى انقلاب اسلامى در جهان موفق و مؤ يد باشيد.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
بسمه تعالى
جـواب 1 !!! بـايـد نماز را بعد از اتمام كار بخوانند و اگر كارخانه دولتى است ، مسؤ ول هم نمى تواند اجازه دهد.
جواب 2 !!! لازم است پس از وقت ادارى نماز بخوانند.
جواب 3 !!! دولت مى تواند، بلكه در صورت مذكور لازم است الغا كند.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 1/8/62
بـــيـــانـــات امام خمينى در ديدار با وزير صنايع سنگين و كاركنان واحدهاى توليدى ايـنوزارتـــخـــانـه و گـروهـى از مـخـتـرعـيـن و مـبتكرين وابسته به سازمان پژوهش هاى علمى وصنعتى
بـراى جـبران نقيصه هايى كه در طول تاريخ به اين كشور وارد شد بايد دوجهت را در نظر بگيريد يكى اعتماد به خدا و يكى اتكال به نفس
من از مشاهده شما برادران كه در راه
بسم الله الرحمن الرحيم
پـيـشـبـرد مقاصد اسلام و پيشبرد مقاصد ميهن مشغول جهاد هستيد تشكر مى كنم و اميدوارم كه خداوند شما همه برادران را توفيق بدهد كه بيشتر براى كشور خودتان مفيد باشيد. شما مـى دانـيـد كه در رژيم سابق بايد بگوئيم كه رژيم باز دارنده بود نسبت به جوان هاى ما، آنها را نه اينكه نمى خواست رشد بدهد، آنها را خواست متوقف كند به نفع ابرقدرت ها. و لهذا همه جهات اين كشور وابسته شد و با چپاول هاى بسيار زياد وابستگان به آن رژيم فـرار كـردنـد و يك كشورى كه ورشكسته بود تقريبا، به دست شما جوانان دادند و شما جـوانـان بـرومـنـد كـشـور هـسـتـيـد كـه بـايـد جـبـران آن نـقـيـصـه هـايـى كـه در طـول تـاريـخ اين دو جنايتكار، پدر و پسر جنايتكار به اين كشور وارد شد جبران كنيد. و عمده اين است كه شما دو جهت را در نظر بگيريد كه من كرارا عرض كردم ، يكى اعتماد به خداى تبارك و تعالى كه وقتى كه براى او بخواهيد كار بكنيد به شما كمك مى كند، راه را براى شما بازكند، در هر رشته كه هستيد راه هاى هدايت را به شما الهام مى كند و يكى اتـكـال بـه نـفـس ، اعـتماد به خودتان . شما خودتان جوان هايى هستيد كه مى توانيد همه كـارهـا را انـجـام بـدهـيـد. مـخترعين ما مى توانند در سطح بالا اختراع بكنند، مبتكرين ما مى توانند در سطح بالا ابتكار كنند به شرط اينكه اعتماد به نفس خودشان داشته باشند و مـعـتـقـد بـشـونـد به اينكه مى توانيم . در رژيم سابق نمى توانيم را در بين همه قشرها شايع كردند به همه گفتند ما نمى توانيم و بايد تواناها بيايند و به ما تعليم بدهند، آنها هم كه مى آمدند تعليم نمى دادند، شماها را وابسته مى كردند. امروز كه دست همه آنها بحمدالله قطع شده است و ديگر براى آنها جايى در اين كشور باقى نمانده است اين شما جـوان هـاى كـشـور هـسـتـيـد كـه در هر جا هستيد بايد به فكر آتيه كشور خودتان باشيد، حـال كـشـور خـودتـان بـاشـيـد. و لازم اسـت كـه بـا ايـن دو خـصـيـصـه ، اتكال به خداى تبارك و تعالى ، اطمينان به نفس ، بااين دو خصيصه به پيش برويد و بـعـد از مـدت كـوتـاهـى خواهيد ديد كه راه هاى سعادت بر شما باز مى شود و قدرت هاى بـزرگ طـمـع شـان قطع مى شود. و انشاءالله اين كشور يك كشور نمونه مى شود براى كشورهاى ديگرى
كه آنها هم گرفتار آن تبليغات ابرقدرت ها هستند كه نمى گذارند آنها هم رشد بكنند.
امروز فعاليت براى كشور اسلامى ، عبادت است
امـروز شـمـائيـد كـه بـايـد دامـن بـه كـمـر بـزنيد و در رشد صنايع اين كشور و در رشد توليد اين كشور دامن به كمر بزنيد و همت بگماريد و فعاليت بكنيد. فعاليت شما امروز بـراى كـشـور اسـلامـى يـك عـبـادت اسـت . شـمـا امـروز هـمـه تـان بـا ايـده اسـلامـى در حـال عـبـادت هـسـتـيـد، چـه در كـارخـانـه هـا و چـه در مـواردى كـه بـه صـنـعـت مشغول هستيد و چه در كشاورزى هر كس هست و چه در ساير كارخانه ها كه هست . وقتى انسان بـراى خـلق خـدا خـدمـت بـكـنـد و بـراى ايـنـكـه ايـن خـلق در طـول تـاريـخ سـتـم ديدند، عقب نگه داشته شدند، نگذاشتند رشد معنوى بكنند، رشد مادى بـكـنـنـد، وقـتـى با اين ايده شما خدمت بكنيد شما در خدمت اسلام هستيد و شما مجاهد هستيد در پـشـت جـبـهه ها. همانطورى كه مجاهدين ما در جبهه ها مجاهدت مى كنند و عبادت خدا را در آنجا مـى كـنند شما هم در پشت جبهه ها هستيد و عبادت خداى تبارك و تعالى را با همين كارهايتان انجام مى دهيد. و من اميدوارم كه با فعاليت شما عزيزان ، با فعاليت همه جوان هاى ايران ، هـمـه قـشـرهـاى مـلت ، زن و مـرد مـلت اين كشور ديگر از آسيب دهر مصون باشد و دست همه ابرقدرت ها تا ابد از آن كوتاه باشد.
شـما تنها كشورى هستيد در دنيا كه فاتحه هر دو ابرقدرت را خوانديد و دست هر دو را كوتاه كرديد
شـمـا مـى دانـيد كه امروز ما گرفتار به دسيسه ها و توطئه هاى ابرقدرت هستيم . اينكه هـمـه ، قـدرت هـاى خـودشـان را روى هـم گذاشتند و به كشور شما حمله كرده اند، چه حمله تـبـليغاتى و چه حمله تسليحاتى ، براى اين است كه آنها احساس مى كنند كه ايران است كـه تـوانـد خـودش و ديـگـر كشورها را از قيد اسارت ابرقدرت ها و چپاولگرى هاى آنها نـجـات بـدهـد، از ايـن جهت ما بايد مهيا باشيم به اينكه اين ضربه اى كه زديم به آنها دنبالش را بگيريم . ما در بين راه هستيم . كارى كه شما جوان ها كرديد در دنيا بى نظير است . هيچ كشورى را شما سراغ نداريد كه از ابرقدرتى بريده باشد و به ابرقدرت ديگرى اتصال پيدا نكرده باشد. بى استثنا تمام كشورهاى دنيا يا در تحت سلطه مستقيم يا غير مستقيم اين ابرقدرتند يا در تحت سلطه مستقيم يا غير مستقيم آن ابرقدرت ها. و شما تنها هستيد در دنيا كه فاتحه هر دو را خوانديد و دست هر دو را كوتاه كرديد و مى خواهيد شـمـا خـودتـان بـاشـيد. مى خواهيد مستقل باشيد. مى خواهيد آزاد باشيد. مى خواهيد آن قيد و بندهايى كه براى كشور شما در زمان طاغوت درست شده بود از آنها همانطور كه رهايى پـيـدا كرديد رها باشيد تا آخر و اين با جديت خود شماست ، با تلاش خود شماست براى هـمـه كـارهـا. هـركـس در هـر كـارى كـه مـشـغـول اسـت ، چـه در دانـشـگـاه هـا كـه مـشـغـول دانـش هـسـتـنـد و چـه در صـحـراهـا و بـيـابـان هـا كـه مـشـغـول كـشاورزى هستند و چه در جبهه ها كه مشغول فعاليت هستند و چه در كارخانه ها كه مشغول جهاد هستند، همه در جهاد در راه خدا
!!! هـسـتـيـد !!! هـستند و بايد اين جهاد را به آخر برسانند و انشاءالله به آخررسد. شما اراده كـنـيـد خـداى تـبارك و تعالى عنايت مى كند به شما و شما مصمم باشيد كه خودتان براى كشور خودتان باشيد و براى رفاه حال همه كشورهاى تحت سلطه انشاءالله .
بايد مصيبت ها را تحمل كنيم براى اينكه ارزش اسلامى را بدست آوريم و اسلام را پياده كنيم
و شـمـا مـى دانـيـد كـه مـصـيـبـت هـايـى كـه بـه ايـن كـشـور وارد شـده اسـت از اول انـقـلاب تـاكـنـون ، چـه حـجـم زيـادى داشته است . و در ازاى او اين پيروزى هايى كه بـراى شـمـا حـاصل شده است حجم بسيار افزون داشته است . ما در عين حالى كه جوان هاى بـسـيـار لايـق خـودمـان را، مـردان كـاردان خودمان را از دست داديم لكن آن چيزى كه به دست آورديم ارزش اش بيشتر از اين معانى است . آنى است كه سيدالشهدا سلام الله عليه زن و فـرزنـد خـودش را فـداى او كـرده ، آنـى اسـت كـه رسـول الله صـلى الله عليه وآله وسلم زندگانى خودش را در راه او صرف كرد و ائمه مـعـصـومـين ما در راه او آنهمه رنج ديدند. ما هم كه مدعى هستيم و اميدوارم كه اين ادعا صحيح بـاشـد، مـدعـى ايـن هـسـتـيـم كـه شيعيان آنها و پيروان آنها هستيم ، بايد همانطور كه آنها تـحـمـل داشـتـنـد مـصـايـب را، در مـقـابـل ارزش انـسـانـى ، در مـقـابـل ارزش هـاى اسـلامـى مـا هـم مـصـيـبـت هـا را تـحـمـل كـنـيـم و در مقابل همه مصيبت ها بايستيم ، براى اينكه آن ارزش انسانى را به دست بياوريم ، اسلام را كه راس همه ارزش هاست در كشور خودمان و ساير كشورها پياده كنيم . و شما مى دانيد كه امـروز در جـبهه ها چه پيروزى چشمگيرى به وسيله همين جوان هاى عزيز رزمنده ما به دست آمده است كه قدرت هاى بزرگ الان در فكر اين هستند كه براى شكست خوردن تقريبا شكست آخـر صـدام فـكرى بكنند كه بلكه بتوانند اين را حفظش بكنند. صدام هم كه مى بينيد كه وضع روحى اش يك وضع جنون آميزى شده است كه هر وقت شكست مى خورد در ميدان از دور مـى ايـسـتد و كشور ما را، جوان هاى ما را، بچه هاى ما را مورد موشك هاى دوربرد مى كند. و ديـديـد كه با دزفول ، سابق و حالا همين ديروز و امروز چه كرده است و با مسجد سليمان چـه كـرده است و با مريوان و بانه چه كرده است . ما در جنگ بر او غلبه كرديم و او نمى تـوانـد مـقـابله كند. و او با شرارت به مردم عادى ، به مردم بى پناه ، به اينها تجاوز مـى كـنـد. و عـجـب ايـن اسـت كـه در يـكـى دو سـه روز پـيـش از ايـن قـبـل از ايـن جنايت گفت كه ما به يكى از مسؤ ولين آنها گفتند كه ، يا شايد خود صدام هم بـودكـه مـا بـه سـازمـان بـين المللى يا يكى از همين سازمان ها گفتيم كه ما حق خودمان را بـراى ايـنـكـه هـمه نقاط ايران را بكوبيم حفظ كرديم و ما اين كار را مى كنيم . و سازمان بين المللى هم كه به اصطلاح براى حفظ حقوق بشر است سكوت كرد و با اين سكوت او را تشويق كرد به يك همچو جنايتى . او نمى تواند به نظامى هاى ما صدمه بزند لكن از دور تـوانـد كـه مـوشك بيندازد. موشك هاى دوربرد را بيندازد. همان موشك هايى كه قدرت هاى بزرگ به او دادند، قدرت آمريكا و شوروى به او دادند، او را از دور بيندازد و خانه هاى مظلومين را به سر خود و بچه هاشان خراب كند و رجز خوانى كند كه ما چه
كـرديـم و چه كرديم ، چقدر كشتيم . اين رجز خوانى ندارد كه يك دسته مظلومى كه ، زن و بـچـه اى كـه در خـانـه هـاى خـودشان خوابيده اند، شما با موشكى كه از خارج ايران مى انـدازيـد آنـها را بكشيد. از آن طرف هم عربده مى كشد كه خاك عراق هيچ از دست نرفته و يـك وجـبـش ايـرانى ها وارد نشدند، در صورتى كه 700 كيلومترش را الان وارد شده اند و انـشـاءالله بـعدها هم اميد است كه تتميم بشود. و من بايد از اين جوان هاى عزيزى كه جان خـودشـان را در دست گرفته اند و براى اسلام در اين جبهه ها فعاليت مى كنند، اين قواى مسلحه ما از هر طايفه اى كه هستند و اين جهادسازندگى كه آنها هم بسيار فعاليت مى كنند من بايد از آنها تشكر كنم . و انصافا ما رهين منت براى آنها هستيم كه آنها دارند در جبهه ها با آن وضعى كه هست فعاليت مى كنند و براى شما پيروزى مى آفرينند، سرفرازى مى آفرينند.
وضـع روحى اى كه صدام پيدا كرده يك وضعى است كه هر جنايتى را حاضر است انجام بدهد
و مـا در عـيـن حـالى كـه الان بـسـيـارى از شهرهاى آنجا زير نظر ما هست و رزمندگان ما مى تـوانـنـد آنها را بمباران كنند ابدا همچو كارى نكردند و نبايد هم بكنند، براى اينكه مردم شهرها گناهى ندارند. ما در جنگ بايد جلوى او را بگيريم ، در جنگ بايد صدمات را به او وارد بكنيم و او را محطوم بكنيم و محكوم بكنيم و معدوم بكنيم انشاءالله . من اميدوارم كه اين جـنگ ديگر همين روزهاى آخرش ‍ باشد. انشاءالله اين رژيم ساقط بشود و كشور عراق به دست خود ملت عراق اداره بشود و به وجهش اسلامى و شايسته براى اسلام اداره بشود.
و از مطالبى كه امروز به من اطلاع دادند اين بود كه صدام به يكى از فرماندهان خودش كـه در جـبـهـه گـفـتـه اسـت يـك پـيـروزى اى انـجـام داده اسـت مـدال داده اسـت و ايـن داب اوست . همان وقت هم كه خرمشهر را گرفتند و بيرون كردند اينها را، او بـه مـدال شجاعت به بعضى ها داده حالا هم كه با افتضاح اينها را بيرون كردند و قريب هفتصد نفر از آنها را در پشت جبهه آوردند و اسير كردند و قريب سه هزار و پانصد نفر آنها را يا كشته يا مجروح كردند كه بسيارى از فرماندهان آنها هم در بين آنها بوده ، بـه حـسـب آنـطـورى كـه گـزارش ‍ داده انـد ايـشـان بـاز مـدال داده اسـت و بـهـتـر ايـن اسـت كـه يـك مـدالى بـه خـودش بـدهـنـد و آن مدال شجاعت . براى اينكه اين آدم در عين حالى كه اين سبعيت را دارد، اين وضع روحى را هم دارد كـه از آن طـرف بـه ايـن طرف و آن طرف متشبث به اينكه بيائيد و مرا رها كنيد از اين گرفتارى كه پيدا كردم از آن طرف هم عربده مى خواند، از آن طرف هم اين بيچاره هايى كـه فـرستاده به جبهه اگر يك قصورى بكنند اعدام مى كند آنها را. همين دو سه روز باز بـه حـسب آنطورى كه گفتند يك دادگاه صحرائى درست كرده و بسيارى از اين فرماندهان را كـه سـسـتـى كـردنـد در اين امر، اعدام كرده است . اين وضع روحى است كه او پيدا كرده يـعـنـى يك وضعى الان پيدا كرده است كه به هر طرف مى زند و هرجنايتى را حاضر است انـجـام بـدهـد. و مـن امـيـدوارم كـه خـود عـراقـى هـا و ارتـش عـراق بـيـش از ايـن تحمل نكنند اين جنايات اين را و اين حزب بعث را به جاى خودش بنشانند تا كشور،
عـراق تـا انشاءالله كشور عراق با سرافرازى و آسودگى بتواند به زندگى اسلامى خودش انشاءالله ادامه بدهد.
مـن از خـداى تـبـارك و تعالى سلامت و توفيق همه جوان هاى جبهه و پشت جبهه و شما جوان هاى عزيزى را كه در جبهه داخل مشغول جهاد هستيد از خداى تبارك و تعالى خواهم و اميدوارم كـه هـمـه سـالم و سـعـادتـمـنـد بـاشـيـد و بـا قـدرت و قـوت مشغول كار باشيد، مشغول جهاد باشيد و به طور شايسته به كشور خودتان خدمت بكنيد و ما هم دعاگوى شما هستيم انشاءالله .
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 4/8/62
بيانات امام خمينى در جمع ائمه جمعه مراكز استان هاى كشور
نماز جمعه در راس همه امور است
بسم الله الرحمن الرحيم
يـكـى از مـهـمـترين چيزهايى كه در اين انقلاب حاصل شد قضيه نمازجمعه است كه در زمان سـابـق در بين ما مطرود و در بين اهل سنت به طور دلخواه نبود و غالبا تحت نفوذ قدرت ها انجام مى گرفت ، كه بحمدالله در اين نهضت نماز جمعه با محتواى حقيقى آن تحقق يافت و آقايان بايد با سفارش به مردم و نسل هاى آينده به اين مساءله اهميت بدهند كه نماز جمعه در راس هـمه امور است و مردم را مجتمع كنند كه در اين امر خللى وارد نشود. منصب امامت جمعه يـعنى منصب تماس روحانيت با ملت و روحانيت با مجلس و دولت و اين از امورى است كه با دسـت تـوانـاى ائمـه جمعه انجام مى گيرد كه اميد است هر روز بيشتر و بهتر انجام شود و جمعيت بيشتر بيايند و اين سنت حسنه اى باشد كه براى مردم و آيندگان محفوظ بماند.
امـروز غـيـر از زمـان سـابـق است كه روحانيت نمى توانست كارى بكند، بلكه روحانيت مسؤ ول اسـت ، نـمـى تـوانـد كـنـار بـنـشـيـنـد و بـه دعـا و ذكـر مـشـغـول گـردد. احـتـياجات ما زياد است ، احتياج به تبليغ و احتياج به قضاوت ، و در عين حال كه شورايعالى قضائى زحمت كشيده است ولى كمبود قاضى وجود دارد. حوزه ها و علما بـايـد هـمـت كـنـنـد كـه درس قـضـا بگويند و قضات را از فنونى كه در سابق مانند زمان حـضـرت اميرعليه السلام استفاده مى شد آگاه كنند كه مساله قضاوت تنها يك مساله علمى نيست بلكه يك مساءله فنى هم هست كه گاهى از همين طريق قاضى به اطمينان مى رسد كه در بـاب قـضـا حجت است . خلاصه ، اين مسائل به عهده علما و خصوصا ائمه جمعه است كه هـمـه دسـت در دسـت يـكـديـگـر بـدهـنـد تـا انـقـلاب مـحـفـوظ بـمـانـد و مـثـل زمان مشروطيت نشود كه آنها كه اهل كار بودند ماءيوس ‍ بشوند و كنار بروند، كه در زمان مشروطيت همين كار را كردند و مستبدين آمدند و مشروطه خواه شدند و مشروطه خواهان را كنار زدند، و عده اى كه با اسلام سروكار ندارند به نام اسلام و پيروى از آداب اسلامى روى كار بيايند.
ابـرقـدرت مـى دانند اگر انقلاب ايران به همه جا برسد فاتحه آنها خوانده مى شود
شـمـادانـيـد كـه دنـيـا امـروز وضـع خـاصـى پـيـدا كـرده اسـت و سـازمـان عـفـو بـيـن الملل اسم يك
مشت از ممالك را رديف كرده كه اينها حقوق بشر را نقض نموده اند، كه در ميان آنها از آمريكا و فـرانـسـه و شـوروى خـبـرى نـيـسـت و هيچ اسمى به ميان نيامده در حالى كه شوروى در افـغـانـسـتـان ، و آمـريـكـا در بـيـروت چـه بـسـاطـى درسـت كـرده انـد و اسـم آن را صلاح حال مردم گذاشته اند. صلاح حال مردم به شما چه ؟ آنوقت درباره ايران كه چند نفرى را با آنهمه فساد قصاص نموده است ، آنقدر هياهو به راه انداخته و همه رسانه هاى گروهى ، ايـران را مـورد حـمـله قـرار داده اند. البته آنها خوب مى دانند كه انقلاب ايران اگر به هـمـه جـا بـرسد فاتحه آنها خوانده مى شود و دست آنان كوتاه مى گردد. مع الاسف حكومت هاى اسلامى يا توجه ندارند يا توجه دارند ولى براى حكومت چند روزه خود سكوت نموده و بـا آنـان همكارى مى كنند، كه بايد در مقابل آنها بايستيم تا انقلاب و اسلام به همه جا صادر شود.
انتخابات آينده از اهم امورى است كه مسؤ وليت آن با همه ماست
و امـا مساءله انتخابات آينده از اهم امورى است كه مسؤ وليت آن با همه ماست و توجه داريد كـه دشمنان اسلام در نظر دارند كارى بكنند كه انتخابات درست صورت نگيرد و از دست مـسـلمـان هـا و مـتـعهدين خارج شود، ولى شما بايد تمام قدرت تان را صرف كنيد كه به خـوبـى انـجـام شـود. انـتـخـابات يك محكى هم براى خودتان است كه ببينيد آيا مى خواهيد انتخاب اصلح بكنيد براى خودتان يا براى اسلام ؟ اگر براى خودتان باشد شيطانى اسـت و امـا اگـر انـتـخـاب اصلح براى مسلمان هاست ، كى و از كجاست ، مطرح نيست ، از هر گروهى باشد، حزب باشد يا غيرحزب ، نه حزب اسباب اين مى شود كه غير آن فاسد و نـه صـد در صـد حـزبـى بودن باعث صلاح آنهاست . و انتخاب اصلح براى مسلمين يعنى انـتـخـاب فردى كه تعهد به اسلام و حيثيت آن داشته باشد. و همه چيز را بفهمد و چون در مجلس ، اسلام تنها كافى نيست ، بلكه بايد مسلمانى باشد كه احتياجات مملكت را بشناسد و سـيـاسـت را بـفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد كشور باشد و ممكن است به شما و گروه شـمـا هم مربوط نباشد، كه اگر اصلح را انتخاب كرديد، كارى اسلامى مى كنيد و اين يك مـحـكـى اسـت بـراى خـودتان كه تشخيص بدهيد انتخاب براى اسلام است يا براى صلاح خودتان .
امـيـدوارم كـه تـا آخـر هـم ايـنـطـور باشد و هر روز و هر دوره انتخابات بهتر انجام شود. بـنـابـراين بايد تمام قدرتمان را جمع كنيم كه بازيگرها دوباره پيدا نشوند و آقايان ائمـه جـمـعـه عـلاوه بـر ايـنـكه با هم سمينار دارند، با ساير علماى بلاد تهران و قم در ارتباط باشند كه انتخابات خوب باشد. و اين مساءله ، مساءله شخصى نيست بلكه براى اسـلام و از امـور مـهـمـه اسـت و امروز عمده مسؤ وليت ها به عهده شماست و كسى نبايد كنار بـرود و شـانـه خالى كند. با دولت همكارى و همراهى كنيد و استاندارها را تقويت نمائيد، مـنـافـقـيـن هـر چـه مـى خـواهـنـد بـگـويند. اميدوارم موفق و مويد باشيد و همه امور به طور شايسته درست بشود.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 14/8/62
بـــيـــانـــات امـــام خـمـيـنـى در جـمع اعضاى كميسيون هاى داخلى و خارجى مجلس شوارى اسلامى
شما از اول اگر جلوى فساد را نگيريد معلوم نيست كه به وضع سابق منتهى نشود
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن راجع به كل مجلس مكرر عرض كرده و حالا هم عرض مى كنم كه مجلس ما بايد با مجلس هـاى سابق فرق داشته باشد، البته فرق هم دارد، اما هر امرى كم كم به انحراف كشيده مـى شـود و چـنـيـن نـيـسـت كـه يـكدفعه انحراف واقع شود. در خود انسان نيز چنين است كه شـيطان و نفس اماره به تدريج از عمل به مكروهات و بعد از آن به صغائر و از آنجا به بـالاتـر انـسـان را مـنـحـرف مـى كـنـند. در مجلس ‍ سابق دوره اولش بهتر بود، لكن در هر سال چيزى به آن اضافه و يا از آن كم شد تا رسيد به آنجا كه مجالس اخير را ديديم . شـمـا از اول اگـر جـلوى فـسـاد را نـگـيـريـد معلوم نيست كه به وضع سابق منتهى نشود. البته بايد عاقلانه باشد كه مساءله حادى پيش نيايد.
در مسائل ملايمت و جهت رحمت بيشتر از جهت خشونت تاثير مى كند
در مـسـائل مـلايـمـت و جـهـت رحـمـت بـيـشـتـر از جـهـت خشونت تاثير مى كند. من در زمان اختناق رضـاخـانى وقتى در مدرسه فيضيه صبحت مى كردم ، آنگاه كه از جهنم و عذاب الهى بحث مـى كـردم هـمـه خـشـكـشـان مـى زد، ولى وقـتـى از رحـمـت حـرف مـى زدم ديـدم كـه دل هـا نـرم مـى شود و اشك ها سرازير مى گردد و اين تاثير رحمت است . با ملايمت انسان بـهـتـر مـى تـوانـد مـسـائل را حـل كـنـد تـا شـدت و مـجـلس بـاب مـبـاحـثـه اسـت و بـايـد مـثـل مباحثه طلبه ها باشد كه با هم دوست هستند و با يكديگر بحث و گفتگو مى كنند ولى معلوم است كه مباحثه هست .
مـجـلس اسـلامـى بـايـد مـلت و ديـگـران را ارشـاد كـنـد چـون مسائل به خارج منعكس مى گردد و تاثير روى مردم مى گذارد، از اين جهت مسؤ وليت مجلس بـه عنوان يك مرشد و هدايت كننده براى مردم زياد است و اين كلى مطلب است كه انشاءالله اين مجلس اول انقلاب ، پايه اى و سنت حسنه اى باشد براى آينده كه هر چه خوب بشود، شما در اجر آن شريك هستيد.
در مـسـاءله اى كـه راجـع بـه كـمـيـته فرموديد اعتقادم بر اين است كه همين گونه كه هست بـاشـد و هـيـچ گـونـه تـحـولى دربـاره آن صورت نگيرد. راجع به استيضاح هم من هيچ نظرى نمى دهم فقط با ملايمت و تفاهم باشد، موافقين و مخالفين حرف هايشان را بزنند، آنوقت مجلس ‍ هر چه راى داد معتبر
است .
ميل دارم وضع و امور با ملايمت و اخلاق حسنه صورت بگيرد
امـيـدوارم آقـايـان مـوفـق شـونـد كـه وقـتـى مـجـلس را تـحويل مى دهند مردم راضى باشند تا بعدها به همين آقايان راى بدهند. البته من تمامى آقـايـان را نـمـى شـنـاسـم ولى امـيـدوارم مـجـلس داراى يـك اكـثـريـت تـام مـتـعـهـد بـاشـد. ميل دارم وضع و امور با ملايمت و اخلاق حسنه صورت بگيرد و اين خيلى بهتر است . دو نفر كـه بـا هـم دعـوا دارنـد وقـتى يكى از آنها با رافت و ملايمت حرف زد، دعوا تمام مى شود. اصولا كارها با ملايمت و رافت بهتر انجام مى گيرد.
من دعا مى كنم تا شما در كشورى كه از همه طرف به آن حمله شده ، موفق باشيد. امروز هر انـفـجـارى كـه در هر جا صورت مى گيرد به ايران نسبت مى دهند و مى گويند ما شواهدى داريم كه مساءله به ايران مربوط مى شود و دليلش اين است كه در ايران هم انفجار واقع شـده اسـت . ايـن چه استدلالى است ؟! مردم از اسرائيل ناراحت هستند به ما چه ربطى دارد؟! البته ما ميل داريم اسرائيل همه اش ‍ آتش بگيرد و اگر خداوند توفيق دهد مى رويم و مردم را از شر اسرائيل نجات مى دهيم ، ولى اين بدان معنا نيست كه ما آنجا را منفجر كرده ايم . و يـا در مـسائل ديگر مى گويند يك شاهد عينى چه گفته است . اين شاهد عينى يك منافق و يا يك دزد فرارى است و يا لابد راديو بغداد مى گويد، و اينها خيلى چيزها مى گويند و اين مـى شـود شاهد عينى . اصلا دنيا در چه وضعى است . فقط بايد توجه داشت كه بايد با هـم بـاشـيـم و در مـقـابـل آنـهـا مـحـكـم بـايـسـتـيـم و بـا خـودمـان رئوف بـاشـيـم و در مـقـابـل دشـمنانمان سرسخت . اين را عقل اقتضا مى كند كه وقتى عده مخالف داريم ، خودمان مـخـالفـت مان را كنار بگذاريم تا با وحدت كلمه اين مملكت برسد به آنجا كه همه دلمان مى خواهد.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 15/8/62
بـــيـــانـــات امـــام خـــمـــيـــنـــى در ديـــدار بـــا وزيـــر و گـــروهـــى ازپرسنل وزارت سپاه پاسداران و سر پرست و مسؤ ولين مراكز بنياد شهيد انقلاب اسلامىسراسر كشور
قدرت اگر چنانچه به دست اشخاص غير مهذب بيفتد خطر دارد
بسم الله الرحمن الرحيم
انالله و انااليه راجعون
مـصـيـبـت هـايـى كـه پـى در پـى بـر اسـلام و امـت اسـلامـى و دوسـتـان اسـلام و اهـل بـيـت پـيـغـمبر اكرم وارد مى شود به همين ملت مسلمان و به ملت عزيز خوزستان و به شـهـرهـايى كه اخيرا مورد تجاوز ستمگران واقع شد، تسليت عرض مى كنم . و من اميدوارم كـه خـداى تـبـارك و تـعـالى ايـن شـهـدا را با اولياء خودش و شهداى صدر اسلام محشور بفرمايد و به بازماندگان آنها صبر و اجر عنايت بفرمايد و به ملت ايران مقاومت .
ابتدائا من از شما آقايان تشكر كنم كه تشريف آورديد و زحمت كشيديد تا در اينجا در خدمت شما بعضى مسائل را عرض كنم
شـمـا دو قشر كه يكى مجاهدان هستيد در جبهه ها و در پشت جبهه ها و يك قشر ديگرى هم كه بـنـيـاد شـهـيـد اسـت از مجاهدين است و مجاهدت شما را خداوند تبارك و تعالى اجر عنايت مى فـرمـايـد و مـا بـايـد تـشكر از هر دو قشر بكنيم . از پاسداران و سپاه پاسداران و آنچه متعلق به پاسداران است و همين طور از قواى مسلحه ديگر و از كسانى كه به اين عزيزان كمك مى كنند در پشت جبهه و به مظلومانى كه عزيزان خودشان را از دست داده اند، كمك مى كنند، ما از آنها تشكر مى كنيم و ملت ايران هم البته تشكر مى كند.
مـا بايد هر چه از مصيبت ها بر ما وارد مى شود قدرت دفاعى مان بيشتر بشود. آنها گمان مى كنند كه با اين وضع توانند كه در جبهه ها يا در پشت جبهه ها يك نقصى وارد كنند، در صورتى كه به اشتباه خودشان تاكنون بايد پى برده باشند. يك نكته اى كه هست كه هـم بـراى عـزيزان سپاه ما و هم براى ساير قواى مسلحه ما و هم براى همه كس مفيد است و وضـع دنـيـا را هـم بـا ايـن نكته مى شود سنجيد، اين است كه قدرت اگر چنانچه به دست اشـخـاص غـيـر مـهـذب بـرسـد خـطـر دارد. قـدرت خـودش يـك كـمـال اسـت . خـداى تبارك و تعالى قادر است ، لكن اگر چنانچه قدرت به دست اشخاص فاسد برسد همين كمال را به فساد مى كشانند. دنيا امروز گرفتار اين است كه قدرت در دست اشخاصى است
كـه از انـسـانيت بهره ندارند. ابرقدرت ها،قدرت هاى بزرگ جز به فكر اضافه كردن قـدرت خـودشـان و پـايـمال كردن مظلومان هيچ فكرى ندارند. آنهائى هم كه پيوسته به آنـهـا هـسـتـنـد، آنـهـا هـم چـون سـنـخ ذاتـشـان هـمـان اسـت نـظـيـر آنـهـا عـمـل مـى كـنـنـد. قـدرت اگـر در دسـت انـسـان كـامـل بـاشـد، كـمـال بـراى مـلت هـا ايجاد مى كند. اگر قدرت در دست انبيا باشد، اوليا باشد باعث مى شـود كـه سلامت در جهان تحقق پيدا كند، كمال در جهان تحقق پيدا بكند. و اگر چنانچه در دسـت زورمـنـدانـى باشد كه عاقل نيستند، مهذب نيستند مصيبت بار مى آورد. امروز كه مشاهده مى كنيد كه اين دو قدرت بزرگ يا چند قدرت بزرگ در عالم حكمفرمايى مى كنند و براى خـودشـان حـق ايـن امـر را قـائل هستند كه ملت هاى ديگر بايد در تحت سلطه ما باشند، اين فـكـر اگر همراهش قدرت باشد مصيبت بار مى آورد. قدرت در دست ظالم دنيا را به فساد مى كشاند و اگر چنانچه در رتبه هاى پائين هم بياييم قدرت در دست يك نفر انسانى كه از آن قـدرت هـاى بـزرگ بهره ندارد، در همان محيطى كه قدرت دارد آنجا را به فساد مى كـشـانـد. آنها عالم را به فساد مى كشانند، اينها يك كشور را يا دو كشور را. و پائين تر بـيـايـيم ، اگر قدرت در دست يك آدمى باشد كه در يك محله هست ، آن محله را به فساد مى كـشـد، در يـك خـانـواده هـسـت آن خـانـواده را بـه فـسـاد مـى كـشـد. قـدرت در وقـتـى كـمـال اسـت و مى تواند كه كمال خودش را بروز بدهد كه در دست دانشمند باشد، در دست عـاقـل بـاشـد. مـرحوم مدرس رحمت الله عليه آنطورى كه من شنيدم كه ايشان گفتند. ايشان گـفـتـنـد كه شيخ الرئيس مى گفته است كه من از گاو مى ترسم براى اينكه شاخ دارد و عقل ندارد. اين يك مساءله است . حالا فرضا هم شيخ نگفته باشد اما مساءله است . گاو شاخ دارد و عـقـل ندارد، قدرت دارد عقل ندارد. اينهائى هم كه در دنيا الان فساد راه مى اندازند از همان سنخ هستند كه شاخ دارند عقل ندارند، قدرت دارند انسانيت ندارند. شما ملاحظه بكنيد كـه آمـريـكا در جهان چه دارد مى كند و شوروى هم از آن طرف و خدا خواسته است كه اين دو قـدرت مـزاحـم هـم هـسـتـنـد، مقابل هم هستند، اگر يكى شان بود دنيا را مى بلعيد. اين دوتا قـدرتـمـندند و در مقابل هم ايستاده اند، آن از او مى ترسد و از او مى ترسد. اگر اينها از هـم نـتـرسـنـد دنـيـا را از بين مى برند. نه اين است كه ادعاهاى آنها كه ما براى صلح مى خـواهـيم چه بكنيم . اينها راه افتاده اند آمده اند به بيروت ، به لبنان براى اينكه ما مى خواهيم صلح در لبنان باشد. شما صلح طلب نيستيد، بر فرض اينكه باشيد، آمدن شما بـه چـه مـناسبت در كشورهاى ديگر؟ حكومت هايى كه در بعضى از اين كشورها هستند، حكومت هـاى مـلى نـيـسـتـنـد، بـه مـلت مـربـوط نيستند. اگر شما انسان بوديد و انسانيت را و امور اخـلاقـى اى كه در انسان و ارزشمندهايى كه در انسان معتبر است پيش شما هم مقدارى از آن بـود، ملاحظه حال مستمندان و ملت هاى ضعيف را مى كرديد. نه اينكه يك دولتى را كه بر خـلاف مـيـل يـك مـلتى است ، سركار آمده است شما او را به عنوان اينكه مى خواهيم دولت را تـقـويـت كـنـيـم ، در كـشـورشـان بـه طـور غصب وارد بشويد. اين براى اين است كه مهذب نـيـسـتـنـد، انـسـانـيـت را در كـار نـيـسـت ، قـدرت هـسـت . شـاخ دارنـد عـقـل ندارند. شما ملاحظه بكنيد در هر جاى دنيا كه يك فسادى وارد مى شود براى همين معنا است كه آن
كـسـى كـه در آنـجـا، در آن نـقـطـه قـدرت دارد، ايـن قـدرت دارد عـقـل نـدارد، قـدرت دارد انسانيت ندارد. اين عقلى كه من عرض مى كنم آن عقلى است كه ما عبد بـه الرحـمـن والا تـدبـيـر شـيـطـنـت و تـدبـيـر را ايـنـهـا هـم دارنـد. امـا آن عـقـلى كـه عـقـل سالم باشد و بتواند انسان را به ارزش هاى انسانى برساند ندارند. مجرد دانشمند بودن به يك معنا، اين فايده ندارد. ممكن است يك كسى دانشمند بسيار بزرگى باشد لكن آن عقل را نداشته باشد، دانش خودش را صرف فساد بكند، صرف تباه كردن ملت ها بكند. ايـنـهـا دارنـد قـدرت خـودشـان را صرف مى كنند در اينكه ملت ها را تباه بكنند، تحت ستم بـكـشـنـد. از آن قـدرت هـاى بالا هم كه پائين بياييم شما ملاحظه مى كنيد كه در محيط اين مـنطقه صدام چه مى كند و اسرائيل چه مى كند. كارهايشان شبيه به هم است . صدام در جنگ شكست مى خورد، در جنگ هر وقت شكست خورد يك صدمه اى به مردم عادى و به مظلومين و به زن و بـچـه مـردم وارد مى كند. من همين دو روز منتظر بودم كه اين به واسطه اين صدمه اى كـه خـورده و ايـن صـدمـه هـم بـزرگـتـريـن صـدمـه اى بـوده اسـت كـه تـقـريـبـا در طراز بزرگترين صدمه بوده است كه خورده است ، اين تلافى اش را سر مظلومين در آورد، سر بـهـبـهـانـى ها و عرض مى كنم كه ديگر جاهائى كه هست ، اين چند شهرى كه اخيرا در آنها مـوشـك انـداخـتـنـد ايـن مـورد انـتـظـار مـا بـود بـراى ايـنـكـه امـثـال ايـن مـا از او ديـده بـوديـم . اسـرائيـل هـم يك نفر كه معلوم نيست الان كه اين عده كى بـودنـد، البـتـه عـده اى بـودنـد كـه مـى خـواسـتـنـد انـتـقـام از اسرائيل بكشند، آن محل كثافتكارى آنها را منفجر كرده اند دنبالش شروع كرده است مظلومين را كـوبـيـدن ، عـده كـثـيـرى از مـظـلومـين را به قتل رسانده است . اين اينجا شكست مى خورد مظلومين را از دور مى زند، آن آنجا انفجار حاصل مى شود و سيلى خورد از همان مظلومين ، كه مـعـلوم نـيـسـت الان از چه طايفه هستند، چه اشخاصى هستند، در عين حالى كه خودشان هم مى گـويـنـد بـاز مـعـلوم نـشـده اسـت كى است وليكن طياره ها را مى فرستند و هر جا را كه اين مـظـلومـيـن هـسـتـنـد مـى كـوبـنـد. ايـن وضـع روحـيـه اشـخـاصـى اسـت كـه عقل ندارند و قدرت دارند.
وقتى رئيس يك گروهى شديد بيشتر مواظب باشيد كه متواضع باشيد
من مى خواهم عرض بكنم كه توجه بكنند آقايان ، ما نبايد هميشه انتقاد از بالاترها بكنيم . بايد بياييم تا اين پائين بياييم پيش خودمان . توجه بكنيد به اينكه پاسداران ما كه بـسيار عزيزند پيش ما، قواى مسلحه كه بسيار عزيزند توجه كنند تفنگ وقتى دست شان آمـد غـرور نـيـايـد دنـبـالش . مـمـكـن اسـت كه يك جوانى خيلى مهذب هم باشد، خيلى هم خوب بـاشـد، لكـن به تدريج برسد به اينكه يك وقت ظالم بشود. وقتى قدرت دست تان آمد بـيـشـتـر مـواظـب بـاشيد كه متواضع بشويد. وقتى رئيس يك گروهى شديد بيشتر مواظب بـاشيد كه متواضع باشيد. براى اينكه اگر سستى كنيد، در اين قدرت روحى از شيطان زمين مى خوريد. شمايى كه امروز داريد براى اسلام زحمت كشيد، چه شمايى كه در جنگ ها و در پشت جنگ ها و در زحمت هايى كه در صنعت مى كشيد و چه آن آقايانى كه براى مظلومين دارنـد خـدمـت مـى كـنـنـد و براى بنياد شهيد دارند خدمت مى كنند، خدمت هاى شما بسيار ارزش دارد. ايـن ارزش را حـفـظ بـكـنـيـد. صـورت عـمل ميزان نيست ، آن چيزى كه ميزان است انگيزه عـمـل اسـت ، مـعـنـاى عـمـل اسـت ، دوتـاسـت عـمـل ، در صـورت مثل هم هستند. شمشيرى كه در دست حضرت امير سلام الله عليه است فرود مى آيد و فرض كـنـيـد كـه عـمـروبـن عـبـدود را مـى كـشـد. ايـن صـورت عمل با صورت عمل ديگرى كه شمشير دستش هست و يك كس ديگر را مى كشد، صورت ، يك صـورت اسـت ، هر دو شمشيرى است و در دستى است و فرود مى آيد و يك كسى را مى كشد، لكـن آنـى كـه او را بـا عـبـادت ثـقـليـن افـضـل دانـسـتـه انـد بـراى آن انـگـيـزه عـمـل اسـت ، بـراى آن مـعـنـايـى اسـت كـه در آن عـمـل اسـت نـه بـراى ايـن صـورت عـمـل اسـت . انـگـيـزه عـمل كه اين عمل را به آنجا مى رساند كه لايوازى عباده ثقلين انگيزه عـمـل اسـت كه چند تا قرص نان جو را كه اهل بيت عليهم السلام به فقير و اسير و چه مى دهـنـد در قـرآن چـنـد آيـه بـراى او مـى آيـد. آن چـيـزى كـه هـسـت ايـن اسـت كـه انـگـيـزه عـمـل الهى است وقتى الهى شد جبرانش الهى است . شما جوان عزيزى كه الان براى اسلام داريـد خـدمـت مـى كنيد و مطمئن باشيد كه ارزش بسيار زياد داريد شما، توجه به روحيات خـودتـان بـكنيد كه نبادا در اين امر شيطان دخالت بكند. قدرت دست تان هست نبادا كه اين قـدرت را اعـمـال بـكـنـيـد در يـك جـايـى بـرخلاف . مراقبت كنيد از خودتان . مواظبت كنيد از خـودتـان . ايـنـكه من عرض مى كنم ، مخصوص به شما نيست ، همه ما بايد اين مطلب را در نظر داشته باشيم .
هـمـه مـلت مـا، هـمـه انـسـان ها بايد توجه به اين معنا داشته باشند كه قدرت را به جاى خودش اعمال كنند. انبيا قدرت شان را به محل خودش انجام مى دادند. حضرت موسى عصايش را مـى بـرد بـا فـرعـون مـقابله مى كرد، با ديگران با آن محبت بود. پيغمبر اكرم قدرت خـودشـان را بـراى سـركـوبى اشخاصى كه از جهات آدميت خارج شده اند، از مرز انسانيت خـارج شـده انـد و مـردم را دارنـد بـه تـبـاهـى مـى كـشـنـد اعـمـال مـى كـرد. قدرت ها بايد اعمال اگر شد براى جلوگيرى از فساد باشد نه خودش فـسـاد بـيـاورد. فـرق مـا بـين شما عزيزان و آن اشخاصى كه در جبهه ها جنگ مى كنند با آنهايى كه در مقابل شما هستند، صورت عمل كه يك صورت است ، آنها مى كشند شما هم مى كـشـيـد، امـا كـشـتـن شـمـا يـك عـمـل عـبـادى اسـت و كـشـتـن آنـهـا يـك عـمـل جـنـايـى اسـت . ايـن روى انـگـيـزه اى اسـت كـه هـسـت ، روى مـعـنـايـى اسـت كـه ايـن دو عمل دارند، نه روى صورت عمل است . شما براى خدا جهاد مى كنيد، آنها براى شيطان جهاد مـى كـنـند. آنها تبع شيطان هستند و شما تبع خدا هستيد. اين فاصله ما بين اين دو امر است . توجه كنيد كه اين محفوظ بماند.
ايـنـهـائى كه قدرت دارند بايد حفظ جهات انسانيت و اسلاميت را بيشتر از ديگران بكنند
مـن بـه آن قـدرتـمـنـدانـى كـه در جـبـهـه ايـسـتـاده انـد و الان مـسـتاصل كرده اند صدام و صدامى ها را عرض مى كنم كه مبادا اين قدرت اسباب اين بشود كه يك انتقامى بر خلاف موازين الهى گرفته بشود. شما تاكنون بنايتان بر همين بوده است و انشاءالله از حالا به بعد هم باشد كه شهرهاى عراق
را كه ما آنها را عزيز مى دانيم مثل شهرهاى خودمان و بعضى شان را بسيار بالاتر، بايد توجه كنيد اهالى آن شهرها به همانطور كه اهالى شهرهاى ما مبتلاى به شر صدام هستند، آنـهـا بـيـشـتـر مـبـتـلا هستند. آنها فشارهايشان ، فشار صدام بر آنها خيلى زياد است ، بر خـانـواده هـاى آنها، برخورد آنها اشخاصى كه از آنجا آمده اند همين دو روز پيش از اين ، دو سـه روز پـيـش از ايـن يـك كـسـى از آقـايـان كـه پـيـش مـن بـود نـقـل كـرد كـه اشـخـاصـى كـه از آنجا تازه آمده اند گويند اگر اشخاص عادى اگر ريش داشـتـه بـاشـند مى گيرندشان ، اگر تسبيح دست شان باشد مى گيرندشان به ترس ايـنـكـه ايـن حـزب الله شـايـد بـاشـد، خـانواده هاى اين اشخاصى كه در جبهه هستند اگر چنانچه يك وقت آنها كوتاهى بكنند آنها را سركوب مى كنند. وضع روحى كسى كه قدرت دارد، شـاخ دارد و عقل ندارد اين است ، يك كس ديگر او را اذيت مى كند او كس ديگر را صدمه مى زند. شما بايد توجه بكنيد كه مبادا يك وقتى به واسطه بمباران هاى شهرهاى شما و كشتن عزيزان شما، مبادا يك وقتى شما عصبانى بشويد و جبران بكنيد اينطورى ، اين انتقام از او نـيست . شما انتقام تان را از صدام بايد بگيريد و از حزب بعث و الان داريدگيريد. توجه كنيد كه نبادا حتى يك گلوله به طرف شهرهاى آنها بيندازيد. آنها شهرهايى هستند كـه هـمـانـطورى كه اين بهبهان ما مظلوم است ، بصره هم مظلوم است ، مندلى هم مظلوم است ، هـمـه ايـنـهـا مـظـلومند. اينها تحت ستم هستند. ما بايد جهات انسانى را تا آخر حفظ كنيم . ما جهات انسانى را تا مرز شهادت و فوت بايد حفظ بكنيم و هيچ وقت عصبانى از اين نشويم كه او دارد اين كار را مى كند، پس ما هم خوب است يكى از شهرهاى آنها را بزنيم نه ، هيچ همچو نيست . موازين موازين اسلامى است . اينجا جمهورى اسلامى است . اينجا اسلام حكومت مى كـند. بنابراين بايد مواظب باشيد از خودتان كسانى كه قدرت دارند، دولت قدرت دارد، سپاه قدرت دارد، ارتش قدرت دارد، بسيج قدرت دارد، اينهايى كه قدرت دارند بايد حفظ جـهـات انـسـانـيـت را، جهات اسلاميت را بيشتر از ديگران بكنند. اين قدرت را در محلش خرج بكنند تجاوز از محلش نشود.
و مـن امـيـدوارم كـه بـا حـفـظ ايـن جـهات انسانى و اسلامى شما الگو بشويد از براى همه كـشـورهـايـى كه آن مسائل ما به آنها رسيده است و مى رسد. و اين مرده ديگر از بين رفته اسـت ، ديـگـر شـمـا خـيـال نـكـنـيـد، ايـنـهـا دسـت و پـايـى اسـت كـه در حـال احـتـضـار دارد مـى زنـد. ايـن قـدرتـمـنـدها آن آخر عمرشان اينطور جنون پيدا مى كنند. ايـنهائى كه در حالى كه قدرت دارند آن شارت و شورت را مى كنند، وقتى شكست خورند بـسـيار هم ضعيف مى شوند. اين ضعف روحى است كه انسان به يك طايفه اى كه هيچ كارى به او ندارند، توى خانه هايشان نشسته اند، يك بچه كوچكى كه كارى به او ندارد، اين ضـعـف انـسـانيت و ضعف قدرت است كه او بپرد براى اينكه در جبهه او را سيلى به او زده انـد. ايـن آن مـايـه آخـرش را هـم كـه عبارت از آن گردان هايى بوده است كه براى حفظ او بـوده فـرسـتـاده بـه جـبهه و اينجا هم بسيارى از آنها را به درك فرستاده اند. خوب اين صـدمـه مـى بـيـنـد، صدمه روحى مى بيند عقل هم ندارد كه حساب بكند كه خوب ما در جبهه مـغلوب شده ايم بايد در جبهه كارى بكنيم ، آنجا كه نمى تواند كارى بكند، به بهبهان و !!! نمى دانم !!! مسجد سليمان و جاهاى ديگر تعدى مى كند اينها به
واسطه ضعف روح است و همه اينها براى اين است كه ايمان در كار نيست . آنهايى كه ايمان دارند نه آن طرف ضعف دارند، نه قدرت وقتى كه هست دست شان ضعف روحى پيدا مى كنند و مردم را اذيت مى كنند، نه وقتى مغلوب شدند ضعف پيدا مى كنند و ديگران را مى زنند كه چـرا ديـگـرى مـن را زده اسـت . يـن مـال ضـعـفـى اسـت كـه آنـهـا دارنـد و ضـعـف داشـتـن دنـبـال ايـن اسـت كـه ايـمـان نـدارنـد، خـدا را نـمـى شـنـاسـنـد، تـوجـه بـه مـسـائل الهـى نـدارنـد، تـوجـه بـه مـبـدا و مـعـاد نـدارنـد. آنـهـا مـثـل زنـدگـانـى حـيـوانـى كه ديگر حيوانات مى كنند بدتر از آن ، جرايم شان بيشتر از آنـهـاسـت . هـمـان اسـت كـه شـيـخ الرئيـس ، از آن نـقـل كـرد مـرحـوم مـدرس كـه شـاخ دارد و عقل ندارد.
انـشـاءالله خدا اين شاخدارها را عقل بدهد و اين قدرتمندان را انسان بكند و يا اينكه قدرت آنها را سلب بكند. و خداوند شما را انشاءالله عزيزيد، عزيزتر بكند. شما ملت اسلام را احـيـا كـرديـد، شـمـا قـدرتـمندان ، شما عزيزان ، كشور خودتان را از حلقوم اجانب بيرون كـشـيـديـد و ايـنـهـا البـتـه دنـبـال هـمـيـن اسـت كـه چـون شـمـا ايـسـتـاده ايـد در مـقـابـل آنـهـا و نـمـى خـواهـيـد كـه اسـيـر آنـهـا بـاشـيـد و آنـهـا هـم خيال مى كنند همه بايد اسير آنها باشند، حالا كه نشديد بايد شهرهاى شما را هم بزنند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 17/8/62
بـــيـــانـــات امـــام خـمـيـنى د رديدار با وزير، قائم مقام ، معاونين و مسؤ ولان بخش هاى مختلفوزارت ارشاد اسلامى
عـمـده ايـن اسـت كـه مـا ذهن جوان ها و پيرها و روشنفكر نماها را آماده كنيم كه ما خودمان آدم هستيم
بسم الله الرحمن الرحيم
كـارهـايـى كـه نـقـل كـرديد مورد تقدير و تاءييد است . هر چيزى كه در جا بايد از صفر شـروع شـود در ايـنـجـا بايد آن را از زير صفر شروع كرد. اصولا چيزهايى كه مربوط بـه فرهنگ و وزارت ارشاد است . و اينكه عرض مى كنم ما بايد از زير صفر شروع كنيم و زحـمـت زيـاد بـكـشـيـم تـا بـه صـفـر بـرسـد، بـه خـاطـر ايـن اسـت كـه در طـول مـدت شاهنشاهى و خصوصا در دو زمان اخير همه چيز و خصوصا افكار جوان ها را به عقب برده اند به طورى كه آنها كه تحصيلكرده بودند و خواستند بگويند ما متجدد هستيم ، حـتـمـا تـجـدد را بـه ايـن مـعـنـا دانـسـتـنـد كه بى بند و بار باشند و اين معنا به واسطه تـبـليـغات داخلى و خارجى و روزنامه ها چنان در ذهن شان متمركز شده بود كه تجدد يعنى هـمـه چـيـز شـكـلش خـارجـى بـاشـد و مـثـل ايـنـكـه غـيـر از ايـن شكل زندگى كردن امكان ندارد، كه اگر شما بخواهيد اين وضع را عوض كنيد و افكار را به جائى برسانيد كه به راه صحيح بيفتد مدت طولانى لازم دارد.
البته با اين تحولى كه در ايران واقع شد، خيلى از قدم ها بدون دخالت كسى برداشته شـد و جـوان هـاى مـا يـكـمـرتـبه و به خواست خداوند تبارك و تعالى از اين منجلاب فساد بيرون آمدند و مهيا هستند كه روى آنها كار كنيد.
در رژيم سابق تمام چيزها خصوصا فرهنگ و هنر محتوايش عوض شده بود. يعنى كسى كه نـام سـيـنـمـا را مـى شـنـيـد خـيـال مـى كرد كه آنجا بايد مركز فساد و سوء اخلاق و مركز مـخالفت با همه چيز باشد و يا كلمه تئاتر در ذهن انسان چيز مبتذلى بود كه از آن بهره فـسـاد برده شود، هكذا همه چيز ديگر. و عمده اين است كه ما ذهن اين جوان ها و حتى پيرها و روشنفكر نماها را آماده كنيم كه ما خودمان آدم هستيم و اينطور نيست كه در همه چيز دست مان را پـيـش ديگران دراز كنيم و حتى اخلاق و زبانمان را نيز از آنها ياد بگيريم . در حالى كه عده اى زبان خودشان را كنار گذاشته و ارزش را به چند كلمه انگليسى در كتابى دانند، بـا ايـنـكـه بـا زبـان خـودشـان هـمـان مطلب را مى شود فهماند. اگر در كتابى چند كلمه خـارجـى نـبـاشـد، آن كـتـاب را بـدون ارزش مى دانند. آنها مى خواستند كه تمام وجود ما در اخـتـيارشان باشد كه هر طورى خواهند عمل كنند و شما تابلوها را ديده بوديد كه اكثرا از دوافروشى گرفته تا

next page

fehrest page

back page