صحيفه نور جلد ۱

امام خميني رحمه الله عليه

- ۷ -


غيره با زور و ارعاب اخاذى شده ، خون دل فقرا خرج نامجوئى و خود كامگى است و تا اين ملت در اين حال است و به وظيفه خود و حقوق خود آشنا نشده است ، هر روز براى شما عيد و شادى و براى ملت بدبختى و نكبت است . تواءم با اين جشن هاى ناميمون آنقدر هتك نواميس مسلمين و اسلام بوده است كه قلم را عار است از ذكر آن . شما در كاخ ‌هاى مجللى كه هر چند سال تغيير مكان داده و با ميليون ها تومان خرج هاى گزاف كه تصورش براى ملت ممكن نيست ، نشسته ايد و مخارج آن را از كيسه اين ملت بدبخت اخاذى نموده ايد و ناظر فقر و گرسنگى ملت و ورشكستگى بازار و بيكارى جوانان فارغ التحصيل هستيد، ناظر وضع اختلال فلاحت و زراعت ، اختلال وضع بازار و تسلط اسرائيل بر شؤ ون اقتصادى كشور بلكه به طورى كه گزارش داده اند دخالت اسرائيل در فرهنگ مى باشد، ناظر فقدان ضروريات اوليه زندگى در غالب دهات نزديك به مركز، چه رسد به دهكده هاى دور افتاده ، از قبيل آب آشاميدنى سالم حمام و وسايل بهداشت هستيد، ناظر ترويج فساد اخلاق ، سلب امانت و ديانت در اعماق دهكده ها هستيد، ناظر تشكيل صندوق به اسم تعاون و اخاذى و غارتگرى ماءمورين از دهقان گول خورده و پشيمان هستيد و بالاخره ناظر حبس ها و ارعاب ها و تهديدهاى غير قانونى هستيد و در خوشى و عياشى و بازى هاى خجلت آور غوطه خورده و به قبرستانى كه نامش ايران است فاتحه مى خوانيد. چطور وجدان خود را راضى مى كنيد براى حكومت زودگذر اينقدر چاپلوسى از اجانب كرده ، ذخائر ملت را به رايگان يا به مقدارى ناچيز تسليم آنها نموده و ظلم و ستم به زيردستان يعنى ملت بدبخت مى كنيد؟ چرا راضى مى شويد حكومت خود، ملت خود و مملكت اسلام را عقب افتاده به دنيا معرفى كنيد؟ نقض قانون اساسى سند عقب افتادگى است . رفراندم غير قانونى و در عين حال قلابى سند عقب افتادگى است . آزاد نگذاشتن ملت براى انتخاب وكيل و نصب اشخاص معلوم الحال به دستور ديگران ، بى دخالت ملت دليل ضعف و عقب افتادگى است .
شماها مى دانيد اگر ملت سرنوشت خود را در دست بگيرد، وضع شماها اين نحو نيست و بايد تا آخر كنار برويد و اگر ده روز آزادى به گويندگان و نويسندگان بدهيد، جرائم شما بر ملا خواهد شد، قدرت آزادى دادن نداريد (الخائن خائف ). سلب آزادى مطبوعات و ديكته كردن سازمان به اصطلاح امنيت سند عقب افتادگى است . هر چندى جشن گرفتن براى امورى كه در كشورهاى ديگر اسمى از آن نيست با تحميل خرج هاى كمرشكن به ملت ، سند ديگرى است . تسليم به خواست هاى دولت پوشالى اسرائيل و به خطر انداختن اقتصاد مملكت ، سند ضعف و نوكرى است و سند خيانت به اسلام و مسلمين است . اعطاء مصونيت به اجانب ، سند بزرگ عقب افتادگى و بى حيثيتى و تسليم بى قيد و شرط است . شما مى دانيد با تصويب اين طرح چه خيانتى به اين مملكت و اسلام كرده ايد و چه ضربه اى به استقلال اين مملكت زده ايد؟ البته مخالف اين طرح ، خائن و مستحق تبعيد است !!
آقاى هويدا نطق اسف انگيزى كه مع الاسف طبع شده است متضمن بعضى اعترافات است كه به اساس استقلال كشور لطمه مى زند كه اينجانب از تذكرش عار دارم ، چرا جلوگيرى از طبع و نشر اين كتابها نمى كنيد؟ عمدا با حيثيت اين كشور بازى مى كنيد يانمى توانيد با اين مغزهاى معيوب ادارك كنيد؟
آيا علماء اسلام كه حافظ استقلال و تماميت كشورهاى اسلامى هستند گناهى جز نصيحت دارند؟ آيا حوزه هاى علمى غير از خدمت به اسلام و مسلمين و كشورهاى اسلامى گناهى دارند؟ اجانب اينها را سد راه نفوذ خود مى دانند و به اضمحلال آنها كمر بسته و شماها مجرى احكام ديگران و محكوم دلار هستيد. كوبيدن حوزه هاى علميه و حمله مسلحانه به مدرسه فيضيه و صحن مطهر قم و كشتار دسته جمعى 15 خرداد جز خدمت كوركورانه به صاحبان دلار چه اسمى دارد؟ فشار به مراجع اسلام و علماء اعلام و محصلين حوزه هاى علميه و تاخت و تاز به دانشگاه جز خدمت به اجانب چه نتيجه اى داشت ؟ آنهانمى خواهند قرآن كريم و احكام آن حاكم بر ملل اسلام باشد تا ذخائر آنها را به يغما ببرند و كسى حرفى نزند و در عوض آنها را مصونيت دهد، آنها مى خواهند ما در بين ملت آزاد باشيم و گويندگان ما آزاد باشند و شماها مع الاسف مامور اجرا هستيد، مامور چشم و گوش بسته ، مامور بى چون و چرا. حوزه هاى علميه ، سپاه دانش و اخلاق و درستى بوده و هست به معناى واقعى ، نه گزافه و صرف تبليغ . شماها اگر دانش دوست هستيد چرا حمله وحشيانه به مراكز دانش مى كنيد؟ چرا مدرسه فيضيه و دانشگاه را به خاك و خون مى كشيد؟ چرا محصلين علوم دينيه را يك روز راحت نمى گذاريد؟ چرا با دانشجويان در خارج و داخل اين نحو معامله مى كنيد؟!
آقاى هويدا من وظيفه دارم شماها را نصيحت كنم ، شماها از اين ملت و در اين آب و خاك پرورش پيدا كرده و صاحب عناوين شده ايد، اينقدر با حيثيت اين ملت بازى نكنيد، به جاى اينهمه گزافه و جنجال ، خدمتى به اين سر و پا برهنه ها كنيد يا لااقل اينقدر با بهانه هاى مختلف آنها را رنج ندهيد، از اين كسبه بى بضاعت اينقدر اخاذى نكنيد، اينقدر براى ارضاء شهوات ديگران به علماء ملت و محصلين و دانشجويان فشار نياوريد، با اسرائيل دشمن اسلام و مسلمين ، آواره كننده بيش از يك ميليون مسلم بى پناه ، پيمان برادرى نبنديد، عواطف مسلمين را جريحه دار نكنيد، دست اسرائيل و عمال خائن آن را به بازار مسلمين بيش از اين باز نكنيد، اقتصاد كشور را به خاطر اسرائيل و عمال آن به خطر نيندازيد، فرهنگ را فداى هوس ننمائيد، از خداى بزرگ بترسيد، دختران جوان گول خورده را به سربازخانه ها نبريد، به نواميس ‍ مسلمين خيانت نكنيد. آيا اين حقيقت تلخ را كه قبلا انكار كرديد و گوينده آن را مستحق تعقيب دانستيد، حالا هم كه عمل كرديد انكار مى كنيد؟ آيا فجايع جشن بيست و پنجمين سال را و بى فرهنگى ها كه در آن كرديد منكر هستيد؟
از قهر خدا بترسيد، از قهر ملت بترسيد، با احكام خداى تعالى به نام دين مترقى بازى نكنيد، با اسم قرآن به احكام اسلام لطمه نزنيد، با حوزه دينيه به اسم سرباز وظيفه پوچ بى فايده و با خدمتگزاران به فرهنگ و ملت ، اين نحو سلوك وحشيانه نكنيد و بالاخره علماء امت را وادار نكنيد كه با شماها به طور ديگر سلوك كنند. اينها شمه اى از فجايع شماهاست نسبت به دين و دنياى ملت و گفتنى زياد است ، مى گويم شايد شماها تنبيه شويد و به خود آئيد شايد مراجع اسلام و علما و خطباء گرامى احساس وظيفه كنند، شايد طبقه جوان و روشنفكر و اصناف مختلف بيدار شده احساس وظيفه كنند، شايد جوامع بشرى و مدعيان
بشر دوستى احساس وظيفه كنند، شايد سازمان ملل و غيرآن ، بيش از اين به نفع كشورهاى بزرگ راضى نشوند ملل ضعيف پايمال شوند، شايد هياءت حاكمه و دستگاه جبار تا دير نشده به خود آيند. (ان ربك لبالمرصاد والله من ورائهم محيط)
والسلام على من اتبع الهدى
روح الله الموسوى الخمينى
مهرماه سال 47
مصاحبه امام خمينى با نماينده الفتح درباره كمك به مجاهدان الفتح
سوال اول : حضرت پيشواى مجاهد، نظر مبارك درباره دادن وجوه شرعى مانند زكات و سهم امام به مجاهدان شجاعى كه تحت فرماندهى جنبش (فتح ) در صفوف نبرد با دشمن و در ميدان شرف مى جنگند چيست ؟
جواب : بسم الله الرحمن الرحيم .اكيدا شايسته و بلكه واجب است كه قسمتى از وجوه شرعى مانند زكوات و ساير صدقات به مقدار كافى به اين مجاهدان راه خدااختصاص داد، به مجاهدانى كه در صفوف نبرد و فداكارى به منظور از بين بردن صهيونيسم كافر ضد بشرى مى جنگند و براى احيا و اعاده مجد و شرف اسلامى از دست رفته مى كوشند و براى گرامى داشتن تاريخ شريف اسلامى نبرد مى كنند و بر هر مسلمانى كه به خدا و روز جزا ايمان دارد، واجب است كه تمامى قوا و نيروى خود را در اين راه به كاربرد و سرانجام به احدى الحسنين شهادت يا پيروزى نائل آيد. و بر شماست به خط آتش براى خونخواهى و زدودن لكه ننگ روى آورده و به يارى و مددى از ناحيه خداوند و پيروزى درخشانى كه نزديك است دست يابيد و بشارت دهيد مومنان را كه خداوند پشتيبان هر تصميم مردانه و حق خواهان است . (نصر من الله و فتح قريب و بشر المومنين ) والله من وراء القصد.
برادران ما كه به يارى خداى توانا پيروزى نهائى از آنان است ، يعنى مردان برجسته جنبش (فتح )و رزمجويانش نيروهاى (العاصفه ) و ديگر فدائيان آزاده مجاهدان راه خداوند كمك به آنان با تمام نيروها و امكانات واجب است . والله ولى التوفيق .
سوال دوم : بعد از فروزان آتش انقلاب مقدس در سرزمين فلسطين و كسب دست آوردهاى فراوان انقلابى به رهبرى (فتح ) نظر حضرتعالى درباره برادران ما كه در سنگرگاه ها و سرزمين هاى اشغال شده پايدارى كنند چيست ؟
جواب : بسم الله الرحمن الرحيم .نخستين و آخرين نظر نسبت به برادران پايدار و رزمجوى ما اينكه به نحو پيگير و خستگى ناپذير به پيكار خويش ادامه دهند، چه آنكه زندگى يعنى آرمان و
مبارزه در راه آن (ان الحيوة عقيده و جهاد). مطلبى كه از نظر شيوه تفكر اسلامى هيچ جاى ترديد در آن نيست اين است كه مرگ از اين زندگى ذلت بار بهتر است . بنابراين در وضع كنونى براى ما راهى جز ادامه پيكار با همه نيروها و امكاناتمان وجود ندارد تا عزت و شرافت خود و آيندگان را در طول تاريخ با عظمت اسلامى به دست آوريم . (و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه و من رباط الخيل ترهبون به عدوالله و عدوكم ) (هر قدر مى توانيد برايشان نيرو و سواره نظام آماده كنيد تا بر دشمن خداوند خودتان چيره شويد. سوره انفال آيه 60 قرآن كريم .) (ان تنصروا الله ينصركم و يثبت اقدامكم ). (اگر خدا را يارى كنيد او هم شما را يارى مى كند و قدم هاى شما را استوار مى دارد. سوره محمد آيه 7 قرآن كريم ). (و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان كنتم مومنين ) ( سست نشويد، غمگين نشويد، شما برتريد اگر با ايمان باشيد. سوره آل عمران آيه 139 قرآن كريم ). (و لا تهنوا فى ابتغاء القوم ، ان تكونوا تاءلمون فانهم ياءلمون كما تاءلمون و ترجون من الله ما لا يرجون ) (در جستجوى دشمن سستى مورزيد، اگر شما رنج مى بريد آنها نيز مثل شما رنج مى برند، شما به خدا اميدى داريد كه آنها ندارند. سوره نسا آيه 104 قرآن كريم ) پس اى مردان (فتح ) به سوى يارى الهى به پيروزى نزديك بشتابيد و مومنان را بشارت دهيد.
سوال سوم : راجع به توضيح پيكار اوج گيرنده مسلحانه اى كه در سرزمين مقدس فلسطين جريان دارد و اقدامات وحشيانه صهيونيستى و نتايج آن كه بر ضد امت عربى و اسلامى به كار مى رود نظر شريف حضرتتان را بيان فرمائيد تا خلق مسلمان ما در همه كشورها، كليه نيروهاى مادى و معنوى خود را بسيج كرده ، سرانجام در جهاد مقدس شركت نمايند.
جواب : بسم الله الرحمن الرحيم . همانطور كه قبلا خاطرنشان ساخته ايم ، اين امر در اين اوضاع و شرايط كه بر اسلام و مسلمين مى گذرد امريست واجب . پس از گردن نهادن به احكام مقدس اسلام هيچ امرى را بر مسلمانان واجب تر از اين نمى دانم كه با جان و مال خويش در راه گرامى داشتن اسلام به دفاع پردازند. هنگامى كه مى بينيد خونهاى برادران و خواهران بى گناه شما در سرزمين هاى مقدس فلسطين جاريست و هنگامى كه مشاهده مى كنيد سرزمين هاى ما به دست صهيونيست هاى تبهكار ويران گشته ، در اين شرائط هيچ راهى جز ادامه جهاد نمى ماند و بر همه مسلمانان واجب است كه كمك هاى مادى و معنوى خود را در اين جهاد مقدس صرف كنند و خداوند پشتيبان اين اراده است . (والله من وراء القصد.)
سوال چهارم : اكنون كه دست صهيونيست ها در كليه شؤ ون حياتى ايران مسلمان نفوذ كرده به نظر حضرتعالى بهترين راهى كه ملت مسلمان
در ايران براى قطع ايادى صهيونيسم مى توانند طى كنند كدامست ؟ جواب : بسم الله الرحمن الرحيم . بهترين راه اين است كه مردم مسلمان ايران با همه امكاناتشان بكوشند داد و ستد خود را با صهيونيست هاى داخلى و غير از آنان كه در ايران هستند به طور كلى قطع نموده و از لحاظ روحى و مادى آنان را مستاءصل و بيچاره نمايند و تمامى روزنه هاى حياتى را بر آنان تنگ سازند و عليه آنان به نبرد اقتصادى دست زنند و نيز در ديگر زمينه ها با آنان بجنگند تا سرانجام مجبور شوند كليه روابط خود را با ايران و خلق مسلمان آن قطع كنند و در نتيجه ملت ايران بتوانند همه امكانات مادى و معنوى خويش را در اختيار اين مجاهدان آزاده بگذارد. اين شرائط دردناك بر هر مسلمانى لازم مى سازد كه كليه نيروهاى خويش را براى آزاد نمودن سرزمين هاى اشغال شده و انتقام از اشغالگران به كار برد.
(والله ولى التوفيق ) (و خداوند ضامن موفقيت است .) نكته اى كه هيچ جاى ترديد در آن نيست اينكه وظيفه هر فرد مسلمانى كه در دورترين نقاط جهان اسلامى بسر مى برد همان وظيفه اى است كه خلق مسلمان فلسطين بدان موظفند. (المسلمون يد واحده على من سواهم يسعى بذمتهم ادناهم .) (مسلمانان به مثابه يك دست واحدند كه در مقابل هر كه جز آنان است برافراشته است و همه در مسؤ وليت عمومى يكسانند.) تفرقه جوئى و نژادپرستى در كار نيست و بين ملت اسلامى هيچ گونه امتيازى وجود ندارد جز تقوا و پرهيزكارى . (ان اكرمكم عند الله اتقيكم و الله حسبنا و نعم الوكيل .) (مسلما گرامى ترين شما نزد خداوند پرهيزكارترين شماست و خداوند براى ما كافى است و او چه خوب سرپرستى است .)
تاريخ : 18 / 3 / 46
پيام امام خمينى خطاب به دول و ملل اسلامى در مورد خطراسرائيل و وظائف دول اسلامى
وظيفه مسلمانان ، تحريم و دفع اسرائيل .
بسم الله الرحمن الرحيم
كرارا دولت هاى اسلامى را دعوت به اتحاد و برادرى نموده ام در مقابل اجانب و ايادى آنها كه مى خواهند با ايجاد نفاق در بين مسلمين و دولت هاى اسلامى ممالك عزيز ما را در تحت اسارت و ذل استعمار نگه دارند و از مخازن معنوى و مادى آنها استفاده كنند.
كرارا دولت ها را به خصوص دولت ايران را از اسرائيل و عمال خطرناك آن تحذير نمودم ، اين ماده فساد كه در قلب ممالك اسلامى با پشتيبانى دول بزرگ جايگزين شده است و ريشه هاى فسادش هر روزى ممالك اسلامى را تهديد مى كند، بايد با همت ممالك اسلامى و ملل بزرگ اسلام ريشه كن شود. اسرائيل قيام مسلحانه بر ضد ممالك اسلامى نموده است و بر دول و ملل اسلام قلع و قمع آن لازم است ، كمك به اسرائيل چه فروش اسلحه و مواد منفجره و چه فروش نفت حرام و مخالفت با اسلام است ، رابطه با اسرائيل و عمال آن چه رابطه تجارى و چه رابطه سياسى حرام و مخالفت با اسلام است ، بايد مسلمين از استعمال امتعه اسرائيل خوددارى كنند. از خداوند تعالى نصرت اسلام و مسلمين را خواستار است .
والسلام على من اتبع الهدى
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 21 / 6 / 46
پاسخ امام خمينى به حجت الاسلام سيد رضا سعيدى
بسمه تعالى
خدمت جناب مستطاب سيد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى سعيدى دامت افاضاته ، گمان مى كنم از جنابعالى يك مكتوب واصل شده باشد كه جواب نداده ام ، از قرارى كه آقاى منتظرى مرقوم داشته اند، فرموده ايد چند نامه فرستاده ام كه جواب نرسيده است ، در هر صورت سلامت و توفيق جنابعالى را خواستار است . اگر قصورى در مكاتبات ميشود، ان شاء الله تعالى در علاقه به امثال جنابعالى ايدكم الله تعالى قصورى نيست ، اميد است خداوند تعالى هر چه بيشتر به امثال جنابعالى توفيق خدمت بدهد. از جنابعالى اميد دعاى خير براى حسن عاقبت دارم . والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 8 / 4 / 46
پاسخ امام خمينى به حجه الاسلام سيد محمدرضا سعيدى
بسمه تعالى
خدمت جناب مستطاب سيد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى سعيدى دامت افاضاته مرقوم شريف واصل ، سلامت و توفيق جنابعالى را خواستار است . ان شاء الله حال مريض ها بكلى خوب شود. جنابعالى عيادت از آنها بكنيد، تعويق در معالجه بيش از اين بى مورد است از خداوند تعالى سلامت آنها را خواستار است . از جنابعالى اميد دعاى خير براى حسن عاقبت دارم . از سلامت خودتان و حال مريض ها مطلعم نمائيد.
والسلام عليكم
روح الله الموسوى الخمينى
كسب اجازه از امام خمينى در مورد نحوه پرداخت وجوه شرعيه
بسم الله الرحمن الرحيم
محضر مبارك مرجع عاليقدر جهان تشيع حضرت مستطاب آيت الله العظمى جناب آقاى خمينى ادام الله ظله العالى - پس از تقديم عرض سلام و اداء مراسم تحيت محترما معروض مى دارد:
بفرمائيد كسانى كه سابقا از حضرتعالى اجازه سهم مبارك امام عليه السلام داشته اند و در سال هاى گذشته در منابر بياناتى به نفع دستگاه حاكمه و بر خلاف شرع و اعمالى ناشايسته و بر خلاف شرع اقدس از آنها سرزده آيا همچنان بر راه خود باقى هستند و مى شود به آنها سهم مبارك امام عليه السلام داد يا خير؟
ادام الله بقاءكم
پاسخ امام :
بسمه تعالى
كسانى كه از دستگاه ظلم تائيد كرده اند يا مى كنند و بر خلاف شرع مطهر عمل مى كنند اگر اجازه اى از اينجانب دارند از درجه اعتبار ساقط است و مومنين به آنها از وجوه شرعيه سهم مبارك امام عليه السلام ندهند. اعاذنا الله تعالى من شرور انفسنا
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 4 / 1 / 1347
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين والصلوة والسلام على محمد و آله الطاهرين و لعنة الله على اعدائهم اجمعين .
و بعد جناب مستطاب عماد العلما الاعلام و حجت الاسلام آقاى حاج شيخ مرتضى مطهرى دامت افاضاته ، مجازند در امور حسبيه و شرعيه كه در عصر غيبت ولى امر - عجل الله تعالى فرجه - از مقتضاى فقيه جامع الشرايط منوط به اذن اوست . فله التصدى لما ذكر مع مراعات الاحتياط و نيز مجازند در اخذ سهم مبارك امام عليه السلام و صرف نصف آن را در مواردى كه براى علو اسلام و ترويج احكام مقدسه و تشييد مبانى دين حنيف مفيد است و ايصال نصف ديگر را نزد حقير براى صرف در حوزه هاى مهمه اسلامى و وكيل هستند، در دستگردان نمودن و امهال به مقدار صلاح و اخذ و صرف و ايصال به نحوى كه مذكور گرديد. و اوصيه ايده . الله تعالى بما اوصى به السلف الصالح من ملازمه التقوى و التجنب عن الهوى والتمسك بعروة الاحتياط فى الدين و الدنياوارجو من جنابه ان لا ينسانى من صالح دعواته و السلام عليه و على اخواننا المومنين و رحمة الله وبركاته .
روح الله موسوى خمينى
نامه امام خمينى به استاد مطهرى
بسمه تعالى
پس از اهداء سلام و تحيت مرقوم شريف واصل ، سلامت و توفيق جنابعالى را خواستار، مطالبى كه مرقوم شده است بسيارى از آن مورد نظر بوده است ، اميد است توفيق پيدا شود كه از مفاسد جلوگيرى شود. اينكه من از دور بودن شما از حوزه قم و اينطور دور بودن بعضى آقايان كه خوب بود در اين اوضاع آشفته و هرج و مرج حوزه ها از آنها استفاده كنند، من ناراحتيم براى همين مفاسد منتظره است ، اشخاصى را كه اسم برده ايد اين مشكل را حل نمى كنند، اگر به مشكل به واسطه دخالت بعضى از آنها كه طبقه جوان از امثال آنها ناراحت هستند اضافه نكنند، قضيه شورا و اجتماع ارباب حل و عقد نيز عقده اى را حل نمى كند بلكه چنين اجتماعى محقق نخواهد شد و من تجربه بلكه تجربه ها دارم ، آنچه در راس مفاسد است همان امر سوم است كه اشاره كرده ام كه حوزه از درون تهديد مى شود، بايد آن علاج شود و علاجى جز آنكه شخصيت هايى كه مورد قبول باشند و از حيث معلومات قابل عرضه باشند در حوزه ها باشند و آنها اين كار را بدست گيرند، شما براى انتخاب اين اشخاص بهتر خبره هستيد و مى توانيد اشخاص را پيدا كنيد كه ولو به نحو نوبت ، تمام ايام حوزه را اشغال كنند و به تدريج در روحيه ى جوانها موثر شوند، من در نامه اى كه اخيرا در جواب اتحاديه انجمنهاى اسلامى در اروپا نوشته ام به طور تفصيل مسائل اصليه را توضيح داده و راه را نشان داده و مفاسد اين عقيده ى فاسد را كه علوم دينيه بلكه فرهنگ جديد نيز بى فايده است تذكر داده ام و شايد اگر مجالى پيدا شد ضمن پيامى به حوزه قم تفصيل دهم ، لكن تذكر تنها كافى نيست و بايد عملا اين انحرافات را جلوگيرى كرد و آن به همت شخصيتها كه از آنجمله شما هستيد بايد انجام گيرد. حضرات آقايان هم كه به حمدالله تنبه پيدا كردند و مسير خود را قدرى عوض كردند، اميد است كه مورد توجه طبقات قرار گيرند و اختلافات و تفرقه ها از بين برود يا لااقل تخفيف پيدا كند.
روح الله موسوى خمينى
بسم الله الرحمن الرحيم
محضر مبارك پيشواى مجاهد و عظيم الشان حضرت مستطاب حجة الاسلام والمسلمين آيت الله العظمى آقاى خمينى ادام الله ظله العالى
پيشواى جليل القدر:
از نظر مبارك پوشيده نيست كه دست خيانت و جنايت پيشه كفار حزبى يهود بر مسجد اقصى و زمينهاى اسلامى ديگرى مستولى گشته و مسلمانان بى گناه آن سامان را آواره بيابان نموده است و اكنون به منظور استخلاص اماكن مقدسه و استرداد زمين هاى اسلامى جز مقاومت مسلحانه كه به نام عمليات فدائى خوانده شود، چاره اى نيست و در چنين شرائط و زمينه اى ، آيا مسلمانانى كه توانائى حمل سلاح و جهاد داشته يا آنان كه قدرت كمك مالى با مجاهدين را دارند، مى توانند از اين خدمت دينى سرپيچى نموده و اوضاع را ناديده بگيرند؟ و آيا جايز است كه متمكنين در مقابل اين خطر خانمان برانداز همچنان آرام نشسته و از براى راندن كفار از زمين اسلامى قدمى برنداشته و اقدامى نكنند؟ و در صورت وجوب مقاومت ، آيا جايز است از مورد حقوق شرعيه از قبيل زكوة و غير در مورد مسلح نمودن مسلمانان و تربيت آنان استفاده كرد يا خير؟ متمنى است راى مبارك را در اين باره بيان فرمايند. ادام الله ظلكم
دسته اى از فدائيان
تاريخ : 6 / 6 / 1347
پاسخ امام خمينى به نامه گروهى از فدائيان در مورد صرف حقوق شرعيه در راهمبارزه با اسرائيل
بسم الله الرحمن الرحيم
قبلا هم تذكر داده ام كه دولت غاصب اسرائيل با هدفهائى كه دارد براى اسلام و ممالك مسلمين خطر عظيم دارد و خوف آن است كه اگر مسلمين به آنها مهلت دهند، فرصت از دست برود و جلوگيرى از آنها امكان پذير نشود و چون احتمال خطر متوجه به اساس اسلام است ، لازم است بر دول
اسلامى بخصوص و بر ساير مسلمين عموما كه دفع اين ماده فساد را به هر نحو كه امكان دارد بنمايند و از كمك به مدافعين كوتاهى نكنند و جايز است از محل زكوات و ساير صدقات در اين امر مهم حياتى صرف نمايند. از خداوند تعالى مسئلت مى نمايد كه موجب تنبه و بيدارى مسلمين را فراهم فرمايد و دفع شر اعداء اسلام را از بلاد مسلمين بفرمايد.
والسلام على من اتبع الهدى
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 12/8/47
نامه امام خمينى به حجت الاسلام سعيدى
بسمه تعالى
به عرض مى رساند مرقوم شريف واصل شد، سلامت و بقاى جناب عالى را خواستار است . از زحمات جناب عالى كه با كناره گيرى اكثر، باز خود را به زحمت مى اندازيد متشكرم . اميد است خداوند تعالى به جناب عالى اجر عنايت فرمايد (انه ولى الفضل ) از جناب عالى اميد دعاى خير دارم .
والسلام عليكم
روح الله الموسوى الخمينى
نامه امام خمينى به حجت الاسلام سعيدى
بسمه تعالى
خدمت ذيشرافت جناب مستطاب سيدالعلماء الاعلام آقاى سعيدى دامت افاضاته
مرقوم محترم واصل ، با آنكه گمان مى كنم جواب داده ام لكن چون در جزء مكتوبات جواب نداده بودم احتمال عدم جواب مى رفت و در هر صورت از قرارى كه بعضى از مريدهاى جنابعالى اظهار داشتند بحمدالله تعالى توفيق كامل براى تربيت مومنين و ترويج ديانت مقدسه براى جنابعالى حاصل شده است . من از افرادى مثل شما آنقدر خوشم مى آيد كه شايد نتوانم عواطف درونى را آنطور كه هست ابراز كنم . خداوند متعال قادر است كه شماها خدمتگزاران به ديانت را مشمول عنايات خود فرموده و از رحمت خود همه را بهره مند فرمايد. من در اين آستان قدس به اسلام و مسلمين عموما و به حضرات علماء اعلام و خدمتگزاران به ديانت مقدسه خصوصا دعا مى كنم و عظمت آنها را از خداوند تعالى در جوار قبر مطهر مولى عليه الصلوة والسلام مى طلبم . رجاء آن دارم كه مشمول ادعيه خالصه جنابعالى باشم .
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 14 / 8 / 47
نامه امام خمينى به حجت الاسلام سعيدى
بسمه تعالى
خدمت جناب مستطاب سيد الاعلام و ثقة الاسلام آقاى سعيدى دامت افاضاته
مرقوم شريف واصل ، سلامت و توفيق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است . راجع به مساجد قبلا هم مطلع شده بودم حتى گفته شد كه براى مسجد سيد عزيزالله هم تعيين شده است ولى صحت آن رانمى دانم . در هر صورت سنگرها را حتى الامكان نبايد از دست داد و قيام به وظايف به مقدار امكان لازم است و اگر كوتاهى در آن نكنيم باكى نيست ، فرضا با شكست ظاهرى مواجه شويم ، لكن رضاى خداى تعالى را اگر موفق شويم جلب كنيم امور ديگر سهل است . اينجانب لحظات آخر عمر را مى گذرانم و از اوضاع عمومى و خصوصى حوزه هاى علميه نگران و نمى دانم با آن تندروى هاى آنها و اين سهل انگارى ماها امر به كجا منجر مى شود.( والذى يوجب التسكين فى الجمله ان للبيت ربا) و اين رشته بحمدالله گسستنى نيست ، هر چه باريك شود. شما طبقه جوان ماءيوس نباشيد و با اراده و عزم راسخ مهياى خدمت و فرصت باشيد. سلف صالح ما رضوان الله عليهم فرصت عجيبى را در موقع رفتن سلف خبيث از دست دادند و پس از آن هم فرصت هائى بود و از دست رفت تا اين مصيبت ها پيش آمد و تا اين شجره خبيثه برپاست اميد خيرى نيست از خداوند تعالى اصلاح حال مسلمين و خصوص حوزه هاى دينيه و بيدارى آنها را خواهانم . از جنابعالى اميد دعاى خير دارم .
روح الله الموسوى الخمينى
پاسخ امام خمينى به نامه آقاى محمد رضا حكيمى
بسمه تعالى
جناب مستطاب ثقة الاسلام محمدرضا حكيمى دامت افاضاته
گر چه جناب آقاى آزرم را ملاقات نكرده ام لكن تا اندازه اى از روحيات ايشان اطلاع دارم ، قبلا هم پس از انتقال به عراق قطعه شعرى كه حاكى از افكار ايشان تا اندازه اى بود ملاحظه نموده ام . اينك نيز پيام بلندپايه را ديده و از ايشان تقدير مى كنم . اينجانب روزهاى آخر عمر را مى گذرانم و مع الاسف نتوانستم خدمتى به اسلام عزيز و مسلمين بنمايم ، ملت هائى كه با جمعيت بسيار انبوه و اراضى بسيار وسيع و ذخائر بسيار گرانبها و سوابق بسيار درخشان و فرهنگ و قوانين آسمانى در تحت اسارت استعمار با گرسنگى و برهنگى و فقر و فلاكت و عقب ماندگى دست به گريبان و در انتظار مرگ نشسته اند. دولت ها كه به دست استعمار تشكيل مى شوند جز در خدمت آنهانمى توانند باشند.
اختلافات موجوده در بين سران دول اسلامى كه ميراث ملوك الطوايفى و عصر توحش است با دست اجانب براى عقب نگاه داشتن ملت ها ايجاد شده است ، مجال تفكر در مصالح را از آنها سلب نموده است ، روح ياءس و نااميدى كه به دست استعمار در ملت ها حتى در رهبران اسلامى دميده شده است آنها را از فكر در چاره جوئى باز داشته است . اميد است طبقه جوان كه به سردى ها و سستى هاى ايام پيرى نرسيده اند با هر وسيله اى كه بتوانند ملت ها را بيدار كنند، با شعر، نثر، خطابه ، كتاب و آنچه موجب آگاهى جامعه است حتى در اجتماعات خصوصى از اين وظيفه غفلت نكنند، باشد كه مردى يا مردانى بلند همت و غيرتمند پيدا شوند و به اين اوضاع نكبت بار خاتمه دهند. بايد جوان هاى تحصيل كرده از اين هياهوى اجانب خود را نبازند و سرگرم بساط عيش و نوشى كه به دستور استعمار براى آنها و عقب نگه داشتن آنها فراهم شده است نگردند. بايد اشخاص بيدار توليد مثل كنند و هر چه بيشتر هم فكر و هم قدم پيدا كنند و صفوف خود را فشرده كنند و در ناملايمات پايدار و جدى و قوى الاراده باشند و از تواصى به حق و تواصى به صبر كه دستورى است الهى ، غفلت نكنند. از خداوند تعالى عظمت اسلام و مسلمين را خواهانم . سلام اينجانب را به آقاى آزرم و هر كس كه در فكر چاره است ابلاغ نمائيد.
والسلام عليكم
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 11 / 10 / 1348
پاسخ امام خمينى به نامه اتحاديه انجمنهاى اسلامى دانشجويان گروه فارسى زباندر اروپا

بسمه تعالى
اتحاديه انجمن هاى اسلامى دانشجويان گروه فارسى زبان در اروپا ايدهم الله تعالى
مرقوم مورخ 23 شهر رمضان المبارك واصل گرديد و از مضمونش مطلع شدم ، جاى تقدير و تشكر است كه طبقه جوان تحصيل كرده توجه به اين مسائل دارند و در صدد چاره هستند. مع الاسف تاكنون دست خيانت استعمار به وسائل مختلفه فاصله عميق بين طبقه جوان و مسائل ارجمند دين و قواعد سودمند اسلام ايجاد نموده ، طبقه جوان را به روحانيين و اينها را به آنها بد معرفى نموده و در نتيجه وحدت فكرى و عملى از بين رفته و راه را براى مقاصد شوم اجانب باز نموده است و تاسف بيشتر آنكه همين دستگاه هاى مرموز نگذاشته اند طبقه تحصيل كرده به احكام مقدسه اسلام بخصوص قوانين تشكيلاتى و اجتماعى و اقتصادى آن توجه كنند و با تبليغات گوناگون وانمود نموده اند كه اسلام جز احكام عبادى مطلبى ندارد، در صورتى كه قواعد سياسى و اجتماعى آن بيشتر از مطالب عبادى آن است . اينجانب اكنون روزهاى آخر عمر را مى گذرانم و اميد دارم كه خداوند تعالى به شما طبقه تحصيل كرده توفيق دهد كه در راه مقاصد اسلامى كه يكى از آن قطع ايادى ظالمه و برانداختن ريشه استبداد و استعمار است كوشش كنيد و قوانين آسمانى اسلام را كه براى تمام شؤ ون زندگى از مبدا وحى نازل شده است و عملى تر و سودمندتر از تمام فرضيه هاست مطالعه كنيد و در تحت تاثير تبليغات مغرضانه اجانب واقع نشويد. از خداوند تعالى توفيق شما و عظمت اسلام و مسلمين را خواستار است .
روح الله الموسوى الخمينى
صحيفه نورجلد 1 صفحه 152
تاريخ : 10 / 3 / 1349
پاسخ امام خمينى به نامه اتحاديه انجمنهاى اسلامى دانشجويان گروه فارسى زباندر اروپا
بسمه تعالى
پس از اهداى سلام ، پيام ششمين كنگره سالانه اتحاديه واصل شد. توجه نسل جوان به شناسائى و شناساندن چهره واقعى اسلام موجب تقدير است . ما امروز قبل از هر چيز وظيفه داريم تبليغات چند صد ساله اجانب و عمال استعمار را خنثى كنيم . كارشناسان استعمار با كمال تزوير و حيله ، با اسم اسلام دوستى و شرق شناسى پرده هاى ضخيمى بر چهره نورانى اسلام كشيده و اسلام را با معمارى ها و نقاشى ها، ابنيه عاليه و هنرهاى زيبا معرفى نموده و حكومت هاى جائرانه ضد اسلام اموى و عباسى و عثمانى را به اسم خلافت اسلامى به جامعه ها تحويل داده اند و چهره واقعى اسلام را در پشت اين پرده ها پنهان نگاه داشته ، به طورى كه امروز مشكل است ما بتوانيم حكومت اسلام و تشكيلات اساسى و سياسى و اقتصادى و اجتماعى آن را بر جوامع بشرى حتى مسلمين بفهمانيم . بايد كوشش كرد و پرده از تبليغات مسموم چند صد ساله اجانب برداشت . شما نسل جوان موظف هستيد غربزده ها را از خواب بيدار كنيد و فجايع حكومت هاى ضد انسانى آنها و عمال آنها را بر ملا نمائيد و طرز حكومت اسلام را كه مع الاسف بسيار عمر كوتاهى داشت و در همان چند صباح راه و روش اسلام را در ولايت و والى روشن كرد، به جوامع عموما و به فرزندان اسلام خصوصا گوشزد كنيد و صفوف خود را فشرده تر نمائيد.
از خداوند متعال توفيق همه را براى خدمت به اهداف اسلام خواستار است .
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : مرداد 1349
متن تلگراف امام خمينى در پاسخ به تسليت نامه فضلا و محصلين علوم اسلامى درمورد شهادت حجة الاسلام سعيدى
هجوم سرمايه داران شرق و غرب براى اسارت ملت مظلوم ايران
بسمه تعالى
خدمت عموم فضلا و محصلين حوزه هاى عليمه ايدهم الله تعالى
حوادث اخير ايران كه قتل فجيع مرحوم سعيدى مترتب بر آنهاست ، موجب كمال تاثر است . اين تنها مرحوم سعيدى نيست كه با اين وضع اسف انگيز در گوشه زندان از پاى در مى آيد بلكه چه بسا افراد مظلوم و بى گناه به جرم حقگوئى در سياه چال هاى زندان مورد ضرب و شتم و شكنجه هاى وحشيانه و رفتار غيرانسانى قرار مى گيرند. اين خوان يغما كه مدت هاست مورد هچوم چپى و راستى قرار گرفته و گاهى با صراحت تقسيم گرديده ، اكنون با عناوين ديگر با كمال عوامفريبى نقشه كشى شده و مورد تقسيم قرار گرفته است . از طرفى كارشناسان چپى كه مقصود آنها اسارت شرق و ملل اسلامى است به اسم تاسيس ‍ كارخانه ذوب آهن ( كه نفع آن براى استعمار و كسب وجهه دستگاه جبار بيشتر از نفعى است كه به ملت مى رسد) و از طرف ديگر كارشناسان و سرمايه داران بزرگ آمريكابه اسم عظيم ترين سرمايه گذارى خارجى براى اسارت اين ملت مظلوم به ايران هجوم نموده اند، سرمايه دارانى كه بنا به نوشته بعضى از روزنامه ها هر لحظه از عمرشان ده ها هزار دلار قيمت دارد، بايد ديد براى چه منظور در تهران اجتماع مى كنند؟ آيا براى غمخوارى و انساندوستى است ؟! كسانى كه دنيا را به خاك و خون كشيده اند و ده ها هزار انسان را براى شهوات به زير خاك كرده اند در اينجا دوست صميمى ما هستند؟!! يا نفوذ دولت ايران و عظمت شاه موجب اين امر است ؟! (اين را هم همه مى دانند) يا سودجوئى سياسى و اقتصادى با دامنه وسيع آن كه پايگاهش ايران و دنبال آن ساير ممالك اسلامى و ديگر ممالك شرقى است از يك طرف و خودباختگى دستگاه ننگين ايران در مقابل استعمار چپ و راست از طرف ديگر موجب اين بدبختى هاست ؟
ادامه حيات دستگاه جز فقر و فاقه براى ملت چيزى نخواهد گذاشت ملت ايران بداند كه اگر خداوند متعال به اين دستگاه خودباخته در مقابل اجانب و جبار در مقابل ملت ها مهلت دهد، اين آخرين چوب حراج نيست كه به مخازن زيرزمينى و روى زمينى اين كشور زده شده است ، بايد منتظر بالاتر باشند، اگر بالاترى باشد. اكنون زراعت ، صنعت ، معادن ، منابع جنگلى و حتى توزيع متاع در سراسر كشور و جلب سياحان را در اختيار آنان خواهند گذاشت و براى ملت ايران جز باربرى و كارگرى براى سرمايه داران و ذلت و فقر و فاقه چيزى نخواهد ماند.
بر عموم است كه مخالفت ملت با قراردادهاى استعمارى را به دنيا برسانند.
شما از خواب هايى كه براى اين كشورها ديده اند اطلاع نداريد، اينجانب كرارا خطر دولت اسرائيل و عمال آن را به ملت گوشزد كردم كه بايد مقاومت منفى كنند و از معاملات با آنها احتراز جويند، اكنون راه را براى مصيبت بزرگترى باز كرده اند و ملت را به اسارت سرمايه داران مى خواهند در آورند. بر رجال دينى و سياسى و جوانان مدارس دينى و دانشگاه و بر همه طبقات لازم است كه قبل از اجرا شدن اين واقعه و نتايج مرگبار آن اعتراض كنند، به دنيا برسانند كه اين قراردادها مخالف راى ملت است . اينجانب اعلام مى كنم هر قراردادى كه با سرمايه داران امريكا و ديگر مستعمرين بسته شود، مخالف خواست ملت و مخالف احكام اسلام است ، وكلاى مجلسين ايران چون منتخب ملت نيستند راى آنها قانونى نيست و مخالف قانون اساسى و خواست ملت است در اين قضايا بايد با نظارت مقامات بيطرف جهانى رفراندم شود تا خواست ملت معلوم گردد. من قتل فجيع اين سيد بزرگوار و عالم فداكار را كه براى حفظ مصالح مسلمين و خدمت به اسلام جان خود را از دست داد، به ملت اسلام عموما و خصوص به ملت ايران تعزيت دهم و از خداوند متعال رفع شر دستگاه جبار و عمال كثيف استعمار را مسئلت مى نمايم .
والسلام على من اتبع الهدى
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 10 / 3 / 1349
پيام امام خمينى به زائرين بيت الله الحرام ايدهم الله تعالى
بر ملت اسلام است كه در مراسم حج براى حل مشكلات مسلمين چاره جويند
بسمه تعالى
خدمت عموم زائرين بيت الله الحرام ايدهم الله تعالى
بعد از ابلاغ سلام و تحيات وافره :
اكنون كه به واسطه سستى و سهل انگارى ملت هاى اسلامى چنگال خبيث استعمار تا اعماق سرزمين هاى بزرگ ملت قرآن فرو رفته و تمام ثروت و مخازن بزرگ ما زير قشر ملى بودن به كام آنان فرو مى ريزد، فرهنگ مسموم استعمار تا اعماق قصبات و دهات ممالك اسلامى رخنه كرده فرهنگ قرآن را عقب زده و نوباوگان ما را فوج فوج در خدمت بيگانگان و مستعمرين در مى آورد و هر روز با نغمه تازه ، با اسامى فريبنده جوانان ما را منحرف مى كند بر شما ملت عزيز اسلام كه براى اداء مناسك حج در اين سرزمين وحى اجتماع كرده ايد لازم است از فرصت استفاده كرده به فكر چاره باشيد، براى حل مسائل مشكله مسلمين تبادل نظر و تفاهم كنيد، بايد توجه داشته باشيد كه اين اجتماع بزرگ كه به امر خداوند تعالى در هر سال در اين سرزمين مقدس فراهم مى شود شما ملت مسلمان را مكلف مى سازد كه در اهداف مقدسه اسلام ، مقاصد عاليه شريعت مطهره و در راه ترقى و تعالى مسلمين و اتحاد و پيوستگى جامعه اسلامى كوشش كنيد، در راه استقلال و ريشه كن كردن سرطان استعمار همفكر و هم پيمان شويد، گرفتارى هاى ملل مسلم را از زبان اهالى هر مملكت شنيده و در راه حل مشكلات آنان از هيچ گونه اقدامى فروگذار نكنيد، براى فقرا و مستمندان كشورهاى اسلامى فكرى كنيد، براى آزادى سرزمين اسلامى فلسطين از چنگال صهيونيسم ، دشمن سرسخت اسلام و انسانيت چاره انديشى كنيد، از مساعدت و همكارى با مردان فداكارى كه در راه آزادى فلسطين مبارزه مى كنند غفلت نورزيد. بر دانشمندانى كه در اين اجتماع شركت مى كنند، از هر كشورى كه هستند لازم است براى بيدارى ملت ها بيانيه هاى مستدلى با تبادل نظر صادر كرده و در محيط وحى بين جامعه مسلمين توزيع نمايند و نيز در كشورهاى خود پس از مراجعت نشر دهند و در آن بيانيه ها از سران كشورهاى اسلامى بخواهند كه اهداف اسلام را نصب عين خود قرار داده ، اختلافات را كنار گذاشته براى خلاصى از چنگال استعمار چاره بيانديشند.
اختلافات سران كشورهاى اسلامى عامل اصلى ايجاد مشكله فلسطين
اگر سران كشورهاى اسلامى از اختلافات داخلى دست بردارند و با اهداف عاليه اسلام آشنا شوند و به سوى اسلام گرايش پيدا كنند، اين گونه اسير و ذليل استعمار نمى شوند، اين اختلافات سران كشورهاى اسلامى است كه مشكله فلسطين را بوجود آورده نمى گذارد حل شود. اگر هفتصد ميليون مسلم با اين كشورهاى عريض و طويل رشد سياسى داشتند وبا هم متحد و متشكل شده در صف واحد قرار مى گرفتند، براى دولت هاى بزرگ استعمار ممكن نبود كه در ممالك آنها رخنه كنند، تا چه رسد به مشتى يهود كه از عمال استعمارند.
كوشش عمال استعمار در ايجاد تفرقه بين مسلمين
در اين اجتماع بزرگ حج كه بايد به نفع اسلام و مسلمين بهره بردارى شود، با كمال تاسف ديده مى شود كه بعضى قلم هاى مسموم عمال استعمار براى تفرقه صفوف مسلمين سالها است كه بر خلاف مقاصد صاحب وحى در مركز وحى اوراقى را به اسم (الخطوط العريضه ) و امثال آن نشر مى دهند و به مستعمرين كمك مى نمايند و مى خواهند با دروغ و افتراء يك جمعيت قريب صد و پنجاه ميليون نفرى را از صفوف مسلمين جدا كنند. جاى تعجب است كه حكومت حجاز چگونه اجازه مى دهد اين اوراق گمراه كننده در مركز وحى پخش شود. بر ملت هاى اسلامى لازم است كه از اين گونه كتاب ها و نشريات تفرقه انگيز و استعمارى اجتناب كنند و اين اشخاص مخالف وحدت مسلمين را طرد نمايند و در اين اجتماع مقدس حج اولا در مسائل اساسى اسلام و ثانيا در مسائل خصوصى كشورهاى اسلامى تبادل نظر كرده ، ببينند كه در داخل كشورها با دست استعمار و عمال آن بر برادران مسلمان آنان چه مى گذرد، اهالى هر كشورى بايد در اين اجتماع مقدس گرفتارى هاى ملت خود را به مسلمين جهان گزارش دهند.
شمه اى از گرفتارى هاى ملت مظلوم ايران
اينك اينجانب به حكم وظيفه ، شمه اى از گرفتارى هاى ملت مظلوم ايران را تذكر دهم تا مسلمين جهان بدانند كه به مردم بى پناه اين كشور اسلامى چه مى گذرد: آثار شوم استعمار در اين مملكت از ساير ممالك اسلامى بيشتر به چشم مى خورد، اسرائيل كه امروز دشمن شناخته شده اسلام و مسلمان هاست و مدت هاست كه با ملل مسلم در حال جنگ است ، به دست دولت خبيث ايران در تمام شؤ ون اقتصادى ، نظامى و سياسى دخالت دارد و بايد گفت ايران به صورت پايگاه نظامى اسرائيل و در واقع امريكا درآمده است . اجانب در اين كشور به تمام معنى مصونيت دارند ولى علماء، دانشمندان ، فرهنگيان و ساير طبقات از هيچ ظلمى مصون نيستند، بازرگانان محترم يكى پس از ديگرى ورشكست شده ، ظلم و فشار دستگاه حاكمه به شدت هر چه تمامتر گلوى اين ملت مظلوم را مى فشارد. اختناق ، حبس و زجر قرون وسطائى حكومت كند، با اسم سپاه دانش و سپاه بهداشت و ديگر اسامى فريبنده
مقاصد شوم استعمار همزمان با اشاعه فحشا در اعماق قصبات و دهات در جريان است ، مبارزه با علم و فرهنگ با شدت هر چه بيشتر ادامه دارد و مى خواهند ملت بدبخت را به دستور استعمارگران عقب مانده نگه دارند. با ادعاى اسلام و تظاهر به مسلمانى كمر به نابودى اسلام بسته و احكام مقدسه قرآن را يكى پس از ديگرى محو و نابود مى كنند. علماى اعلام و محصلين علوم اسلامى در تحت فشار عمال استعمار دست و پا زنند. مدارس علوم دينيه ، مساجد و محافل اسلامى را مى خواهند قبضه كنند و اين برنامه را مقدارى عملى كرده اند. با بهانه هاى بى اساس به دانشگاه ها حمله مى كنند و جوانان ارجمند را از دانشگاه به زندان و سربازخانه مى كشانند حوادث اخير دانشگاه هاى ايران و يورش وحشيانه و بى رحمانه دستگاه جبار به دانشجويان ، سخت ما را متاسف ساخته ، اين روش غير انسانى نمونه ديگرى از نقشه هاى استعمارگران براى سركوبى دانشگاه ها و دانشجويان مى باشد. من اين اعمال چنگيزى و قرون وسطائى را شديدا تقبيح مى كنم و اطمينان دارم كه دانشجويان غيور وطنخواه هرگز عقب نشينى نكرده تسليم نخواهند شد.
ثمرات شوم انقلاب سفيد
اين انقلاب ننگين و خونين به اصطلاح سفيد كه در يك روز با تانك و مسلسل پانزده هزار مسلمان را آنطور كه معروف است از پاى در آورد، روزگار ملت را سياهتر ساخت . زندگى دهقانان و زارعين اسير را بيشتر تباه كرد. اكنون در بسيارى از شهرستانها و اكثر روستاها درمانگاه ، دكتر و دارو وجود ندارد. از مدرسه ، حمام و آب آشاميدنى سالم خبرى نيست و به حسب اعتراف بعضى از مطبوعات در بعضى از دهات كودكان معصوم را از گرسنگى به چرا مى برند ولى دستگاه جبار صدها ميليون تومان از سرمايه اين مملكت را صرف جشن هاى ننگين مى كند، جشن تولد اين و آن ، جشن بيست و پنجمين سال سلطنت ، جشن تاجگذارى و از همه مصيبت ها بالاتر جشن منحوس دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهى كه خدا مى داند چه مصيبت و سيه روزى براى مردم و چه وسيله اخاذى و غارتگرى براى عمال استعمار به بار آورده است . بودجه هنگفت و سرسام آورى كه در اين امر مبتذل صرف مى شود اگر براى سير كردن شكم هاى گرسنه و تامين زندگى سيه روزها خرج مى شد، تا اندازه اى از مصيبت هاى ما كاست ليكن استفاده جوئى و خودكامگى نمى گذارد كه اينها به فكر ملت باشند. دستگاه جبار با پول ملت مسلمان براى شاهانى كه در هر عصر ملت ها را در زير چكمه هاى نظامى خود خرد كرده اند، شاهانى كه هميشه با مذاهب حقه دشمنى داشتند، شاهانى كه دشمن سرسخت اسلام بوده و نامه مبارك حضرت رسول (ص ) را پاره كردند، شاهانى كه نمونه آنان در عصر حاضر پيش چشم همه است ، جشن مى گيرد و چراغانى مى كند. دنيا بداند كه اين جشن ها و عياشى ها مربوط به ملت شريف و مسلمان ايران نيست و دائر كننده وشركت كننده اين جشن ها خائن به اسلام و ملت ايران مى باشند.
من دست عموم ملت اسلام و آزاديخواهان جهان را در راه قطع ريشه
استعمار و استعمارگران ، استقلال ممالك اسلامى و گسستن زنجيرهاى اسارت مى فشارم و از خداوند متعال دفع شر دستگاه هاى جبار و عمال كثيف استعمار را مسالت نموده ، قبولى اعمال و مناسك عموم را خواستار است .
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 1350
متن تلگراف امام خمينى به رئيس جمهور عراق در دفاع از حقوق ايرانيان مقيم ايران
بسم الله الرحمن الرحيم
آقاى رئيس جمهور
پس از اهداى سلام لازم است تذكراتى بدهم كه اميد است به صلاح مسلمين و خصوصا دولت عراق باشد. در اين عصر كه تمام دولت ها حتى دول بزرگ كوشش مى كنند كه جلب انظار ملت ها را بنمايند و براى خود و ملت خود وجاهت تحصيل كنند و صوت عدالت خود را به اسماع عالميان برسانند، مصلحت نيست كه دولت عراق دست به كارى بزند كه در بين ملت هاى آزاد جهان خصوصا مسلمين انعكاس ناروايى داشته باشد. در عصرى كه دولت ها به انواع تبليغات مى خواهند برمتحدين و متفقين خود بيفزايند و ملت ها را به بلوك خود منتقل كنند، صلاح نيست دولت عراق ملت هاى بزرگ را از خود برنجاند و موجب تبليغ بر ضد خود شود.
ملت ايران خود را از ملت عراق جدا نمى داند و در مشكلاتى كه براى اين مملكت اسلامى پيش آمده در راءس مدافعين و مجاهدين بوده است . از مجاهدات علماء ايران و در راءس آنها مرحوم آيت الله سيد محمد كاظم يزدى و مرحوم آيت الله آقا ميرزا محمد تقى شيرازى - قدس سرهما - مدت زيادى نمى گذرد. مسلمين به حكم اسلام بايد يد واحد باشند كه بتوانند دست اجانب و مستعمرين را از دخالت در كشور خود قطع كنند. قطع نظر از جهات سياسى ايرانيان از لحاظ اقتصادى نيز به عراق يارى مى رسانند. به نظر اينجانب اين عمل با اين شدت و خشونت كه مامورين انجام مى دهند در اين سرماى مرگبار كه زنان و اطفال در معرض هلاك هستند، به حيثيات سياسى و به اقتصاد مملكت صدمه مى زند. با توجه به اين جهات و جهات ديگر انتظار مى رود كه در اين امر تجديد شود و مراعات اخوت اسلامى كه مورد سفارش اكيد خداوند و حضرت رسول اكرم - صلى الله عليه و آله - است ، بشود. والسلام
روح الله الموسوى الخمينى
پيوند روحانى و دانشگاهى
بسم الله الرحمن الرحيم
مرقوم مورخ ششم ارديبهشت پنجاه واصل ، نظر اينجانب را درباره جلسه ساليانه گروه فارسى زبان در اروپا خواسته بوديد. قبلا لازم است از توجه نسل جوان تحصيلكرده به امورى كه با دست خيانتكار عمال ارتجاع و استعمار، ساليان دراز مدفون بوده تقدير كنم . اميد است ان شاء الله تعالى اين وسمه عار كه بر جبين غربزدگان در طول مدت تبليغات كليسا نقش بسته است زدوده شود.
اين جانب با آن كه دوران نقاهت پيرى را مى گذارنم و اميدهائى كه داشتم به هيچ يك به دلخواه نائل نشدم لكن از نهضتى كه در سال هاى اخير به تاييد خداوند متعال به پا شد و موجب نزديكى قشرهاى تحصيلكرده با علماى دين شد، اميد واثق دارم كه اين نور به خاموشى نگرايد واين شكاف هائى كه به دست خائنان سوداگر غرب و شرق براى استعمار ملل اسلام حاصل شده است ، با جنبش دنيائى و همه جانبه طبقات تحصيلكرده اعم از روحانى و دانشگاهى از بين برود و با اطلاع از دردها و نابسامانى ها به علاج و سازندگى بپردازند.
فرهنگ استعمارى را عقب زده ، فرهنگ اسلامى - انسانى را جايگزين آن سازيد.
آنچه مى توان گفت ام الامراض است ، رواج روزافزون فرهنگ اجنبى استعمارى است كه در سال هاى بسى طولانى جوانان ما را با افكار مسموم پرورش داده و عمال داخلى استعمار برآن دامن زده اند و از يك فرهنگ فاسد استعمارى جز كارمند و كارفرماى استعمار زده حاصل نمى شود. بايد كوشش كنيد مفاسد فرهنگ حاضر را بررسى كرده و به اطلاع ملت ها برسانيد و با خواست خداوند متعال آن را عقب زده و به جاى آن فرهنگ اسلامى - انسانى را جايگزين كنيد تا نسل هاى آينده با روش آن كه انسانسازى و عدل پرورى است ، تربيت شوند.
جهت حكومت اسلام را روشن سازيد.
بايد كوشش كنيد تا طرز حكومت اسلام و رفتار حكام اسلامى را با ملت هاى مسلمان به اطلاع دنيا برسانيد تا زمينه فراهم شود كه
حكومت عدل و انصاف به جاى اين حكومت هاى استعمارزده كه اساس آن بر ظلم و چپاول است ، برقرار شود. اگر قشرهاى جوان از هر طبقه كه هستند جهت حكومت اسلام را كه با كمال تاسف جز چند سالى در زمان پيغمبر اسلام (ص ) و در حكومت بسيار كوتاه امير المومنين عليه السلام جريان نداشت ، بفهمند، اساس حكومت ظالمانه استعمارى و مكتب هاى منحرف كمونيستى و غيره خود به خود برچيده مى شود. اين كاخ ‌هاى مجلل آسمانخراش و آن كامجوئى رويائى سلاطين جور و حكومت هاى باطل كه با دسترنج ملت ها فراهم شده است مردم را به سوى حزب هاى منحرف مى كشاند. اگر حكومت اسلام كه رئيسش با رعيت يكسان و دارالحكومه اش مسجد روى خاك هاى گرم و سلطانش با كفش و جامه كهنه حكومت مى كند و ملت در پناه آن با آرامش و در سايه عدل زندگانى مى كند روى كار آيد، اساس انحرافات چپ در اصل بر باد مى رود.
حفظ استقلال روحى بررسى حوادث و احتراز از اختلاف .
بايد كوشش كنيد آنچه را از دست داده ايد در طول مدت حكومت هاى دست نشانده كه مهمتر از همه استقلال روحى است كه لازمه اش احساس حقارت در مقابل حكومت هاى جور است ، باز يابيد.
لازم است حوادثى كه در ممالك اسلامى با دست عمال استعمار مى گذرد بررسى دقيق كنيد و بعد از تجزيه و تحليل ، ملت ها را از نتايج فاسده آنها مطلع نمائيد. بايد حادثه سازى ها و شايعه پردازى هائى كه در ممالك اسلامى براى تحكيم اساس حكومت استعمارى است ، بررسى دقيق كنيد. لازم است از اختلافات داخلى كه به نظر مى رسد اكثرش با دست سازمان هاى خيانتكار ايجاد مى شود تا با خيال راحت به زندگانى كثيف ظالمانه خود ادامه دهند جدا احتراز كنيد و كسانى كه به اين نحو اختلافات دامن مى زنند تقبيح كنيد. بايد فداكارى كنيد در ارجاع مجد و عظمت اسلام كه راءس عظمت معنوى آن است تا در پناه حكومت عدل الهى همه طبقات در رفاه و آسايش زندگى كنند.
از خداوند متعال توفيق و تاءييد آقايان محترم را در خدمت به اسلام و مسلمين خواستارم .
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 6/3/50

next page

fehrest page

back page