صحيفه نور جلد ۵

امام خميني رحمه الله عليه

- ۴ -


تاريخ : 19/11/57
بيانات امام خمينى در جمع گروهى از معلمان كشور  
اينكه ما براى خدا كار كنيم ، خود پيروزى است
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
من با اينكه حالم مقتضى نيست لكن چند كلمه به شما خانمها و آقايان عرض مى كنم . خداى تـبـارك و تـعـالى مـى فـرمـايـد كـه ، بـه پـيـغـمـبـر اكـرم امـر مـى فـرمـايـد (قـل انـمـا اعـظـكـم بواحده ان تقوموا الله ) مى فرمايد كه به اين امت بگو كه من فقط يك مـوعـظـه بـه شما دارم و آن موعظه اين است كه قيام كنيد براى خدا، نهضت كنيد براى خدا، اگر چنانچه نهضت ، نهضت الهى باشد اين پيروزى در آن هست ، چه به حسب ظاهر ما شكست بخوريم باز پيروزيم ، اگر شكست نخوريم هم پيروزيم ، براى اينكه ما براى خدا كار كرديم ، وقتى براى خدا چيزى شد، اين پيروزيست خودش و اگر چنانچه قيامى كه بكنند قـيام شيطانى باشد، روى هواهاى نفس باشد، روى هواهاى شيطانى باشد، اين شكست است چـه به حسب ظاهر پيروز بشود يا نشود. مثل آن مقابله حضرت امير با معاويه است ، اين دو لشـگـر مـقابل هم ايستادند يكى طاغوت و لشگر طاغوت بود، يكى لشگر خدا بود، اگر پـيـروز شـده بـود حضرت امير و كسانى كه همراه او بودند، پيروز بود، اگر شكست مى خـورد بـاز پـيـروز بود. در صفين حضرت امير، بايد گفت كه شكست نخورد، براى اينكه بـا حـيـله هـائى كـه كـردنـد نـتـوانستند كار را پيش ببرند ولى تا آخر اين جند، جند الهى پـيـروزمـند بود، سيدالشهدا (سلام الله عليه ) كشته شد شكست نخورد، لكن بنى اميه را همچو شكست كه تا آخر نتوانستند ديگر كارى بكنند، همچو اين خون ، آن شمشيرها را عقب زد كـه تـا الان هـم كـه مـلاحـظه مى كنيد باز پيروزى با سيدالشهداست و شكست با يزيد و اتباع اوست .
بدانيد كه لشگر خدا هميشه پيروز است
در ايـن نـهـضـتـى كـه شـمـا مـلت ايران زن و مرد، همه قائم به آن هستيد، اين نهضت براى خـداسـت مـى خـواهـيـد كـه طـاغـوت را از بـيـن ببريد، مى خواهيد كه كسانى كه ملت شما را تـضـعـيـف كـرده انـد و مـلت شـمـا را در تـحـت اخـتـنـاق و فـشـار و چـپـاول در آورده نـجـات بـدهـيـد، مى خواهيد كه حكومت خدا را در ايران ايجاد كنيد، چه شكست بـخـوريـد و چـه شـكـسـت بـدهـيـد پـيـروز هستيد. ما اگر كشته بشويم به بهشت مى رويم انـشـاءالله اگـر بـراى خـدا باشد و اگر بكشيم هم به بهشت مى رويم ، آنها اگر كشته بشوند جهنم مى روند اگر بكشند هم جهنم
مـى رونـد. آن مـيـزان ، خـدايى بودن يك امر و شيطانى بودن است ، شيطان و جنود شيطان هميشه در شكستند و قرآن و خدا و لشگر خدا هميشه پيروز هستند.
دنـيـا يك جزء بسيار كمى است از عالم ، دنيا يعنى آن چيز خيلى پست ، عالم يك مركبى است از ماوراء اين طبيعت ، اين طبيعت در آخر مرتبه وجود واقع شده است ، پائين تر از همه مراتب است . اگر انسان با جهاد براى خدا از اين دنيا برود يعنى از عالم پست به عالم بالا مى رود، بـه عـالم مـى رود كـه فـوق ايـن عـوالم اسـت و اگـر شـيـطـانـى بـاشـد، بـه اسـفـل السافلين مى رود يعنى از اين دنيا پست تر و از جهنم چاه عميق است در چاه عميق فرو مـى رود. ايـنـهـائى كـه لشـگـر شـيـطـان هـسـتند و تبع شيطان هستند، دارند پله پله طرف اسـفـل السـافلين مى روند. آنهائى كه لشگر خدا هستند و براى خداست ، دارند طرف بالا مـى رونـد، هـر چـه عـمـل بـكـنـنـد عـمـل آنـهـا، آنـهـا را بـه بـالا مـى برد و هر چه اين طرف عمل بكند و شيطانى عمل بكند، عمل آنها، آنها را به پائين مى برد.
تربيت كنيد بچه ها را به تربيت الهى
مـواظـب بـاشـيـد كـه اعـمـالتان ، اعمال صالح باشد، قيامتان براى خدا باشد، اعمالتان بـراى خـدا باشد. هر كدام بچه داريد تربيت كنيد، تربيت الهى بكنيد، تربيت شيطانى نكنيد. هر كدام مدرسه مى رويد، چه به مدرسه كه مى رويد تربيت الهى بشويد. هر كدام معلم مدرسه هستيد، تربيت كنيد بچه ها را به تربيت الهى ، تربيتهاى شيطانى را از آن دست برداريد.
مـن از شـمـا كـه در اينجا آمده ايد و زحمت كشيديد با اين حالى كه دارم تشكر مى كنم و به شما دعا مى كنم . اميدوارم كه با اين تشكلى كه داريد، اين وحدت كلمه اى كه داريد كه همه را بـا هـم در يـك مـحـل جـمـع كـرده اسـت ، مـا را بـا شـمـا در يـك مـحل جمع كرده است ، اميدوارم كه وحدت روحى و وحدت عقيدتى داشته باشيم و همه در صف واحد به جلو برويم به سوى حكومت عدل الهى خداوند هم شما را حفظ كند و موفق باشيد.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 19/11/57
تـلگـرام امـام خـمـيـنـى بـه آيـت الله در مـورد پـاسـخ بـه پـيامهاى تبريك مردم بافق
بسمه تعالى
خـدمـت ذى شرافت حضرت مستطاب حجه الاسلام و المسلمين آقاى حاج شيخ محمد صدوقى دامت بركاته :
به عرض عالى مى رساند، گروههاى زيادى از كاركنان و كارمندان دولتى و غير دولتى از اهـالى مـحـترم شهرستان بافق ، نامه ها و طومارهائى در مورد تبريك ورود اينجانب به كـشـور ارسـال داشـتـه انـد كـه بـا مـشـاغل و گرفتاريهاى زيادى كه اكنون دارم ، از دادن پاسخ به يكايك آقايان محترم معذورم . حضرت مستطاب عالى مراتب تشكر و سلام حقير را بـه عـمـوم ايشان ابلاغ فرمائيد و يادآورى كنيد. همبستگى خود را كماكان با ساير طبقات مـلت حـفـظ نموده از تفرقه و اختلاف پرهيز نمائيد. از خداى تعالى عظمت اسلام و مسلمين و ادامه توفيقات همگان را خواستارم .
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
به تاريخ دهم ربيع المولود 1399
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 19/11/57
نـــطـــق تـلويـزيـونـى امـام خـمـيـنـى دربـاره سـوءاسـتـفـاده هاى نامشروع رژيم فاسد ازوسائل ارتباط جمعى
امـام خـمـيـنـى در ايـن نـطـق كـوتاه تلويزيونى كه مستقيما از شبكه تلويزيونى كاركنان اعتصابى راديو تلويزيون پخش شد فرموند:
بسم الله الرحمن الرحيم
دسـتـگـاه هـايـى در ايـن مـمـلكـت بوده و هست كه بايستى در خدمت مردم مى بودند ولى رژيم غـاصب و فاسد در گذشته از آنها در راه هدف نامشروع خود و گسترش فساد استفاده كرده اسـت . امـام خـمـينى در پايان براى راديو تلويزيون و مطبوعات ملى آرزوى موفقيت و خدمت بيشتر در راه مردم كردند.
تاريخ : 20/11/57
بيانات امام خمينى در حضور نماينده شوارى هماهنگى اعتصاب  
ترميم اين مملكت در هم ريخته امكان ندارد مگر به تشريك مساعى همه اقشار
اعوذبالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
از آقايان و خانم ها تشكر بكنم كه زحمت كشيدند و اينجا تشريف آوردند و ما بحمدالله در ايـن نـهـضـت ايـن بـرخـوردارى را داريـم كـه بـا امـثـال شـمـاهـا مـواجـه مـى شويم كه شما مسائل خودتان را به ما بگوئيد ما هم دردهاى خودمان را به شماها.
شـمـا مـى دانـيـد كـه الان مـا پس از اينكه انشاءالله دولت انقلابى هم تحقق پيدا بكند راه بـسـيـار دورى داريـم بـراى تـرمـيـم خـرابـيـهـايـى كـه در ايـن پـنـجـاه و چـنـد سـال در مـمـلكـت مـا به اسم تمدن بزرگ ، به اسم آزادى كذا تحقق پيدا كرده است . اينها رفـتـنـد و فـرار كردند و خزائن مملكت ما را يا به باد دادند يا همراه بردند و ما وارث يك مـمـلكـت در هم ريخته هستيم كه تحقق صحت آن و ترميم آن امكان ندارد الا به تشريك مساعى هـمه قشرهاى ملت ، اگر چنانچه هر كس در هر مقامى هست در اين مسئله كوشش نكند و بخواهد بـه عـهـده قـشـر ديـگـر بگذارد اين بار زمين خواهد ماند. خرابى اندازه اى نيست كه دولت بتواند ترميم بكند، يا قشر يا اقشارى از ملت بتواند ترميم بكند، اين خرابى ها بسيار اسـت در جـهـت اقـتـصـاد، در جـهـت فـرهنگ در جهت ارتش ، در جهات ديگر و اين با كوشش همه جانبه همه اقشار ملت بايد ترميم بشود.
لهـذا بـا ايـنـكـه شما سهم بزرگى داريد، اين آقايان فرهنگى ها و آقايان اعتصابيون و ديـگـران سـهـم بزرگى در اين نهضت دارند و اين نهضت را اين اعتصابات خيلى ثمربخش كـرد لكـن ما حالا قدم اول را برداشته ايم مثل اينكه يك مملكتى جنگ زده باشد و اجانب در آن بـاشـد، كـوشـش كـنـيـد اجـانـب را بـيـرون كـنـيـد. ايـن قـدم اول اسـت ، قـدم دومـى كـه قـدم سـازنـدگـى اسـت ، مـهـمـتـر از قـدم اول اسـت . قـدم سـازنـدگـى از حـالا به بعد شروع مى شود و هر جاى اين مملكت شما دست بگذاريد خرابى هست . اين ادارات دولتى را بواسطه اينكه اشخاصى كه در راس بودند بسيارشان اشخاص غير صحيح بودند و همين طور وزارتخانه ها و اشخاصى كه در راس بودند اشخاصى نبودند كه ملى باشند، ادارات دولتى را تقريبا بايد گفت اينها خراب كردند و همين طور شما ملاحظه مى كنيد كه وضع زراعت ما كه يكى از چيزهاى بزرگ مملكت است و اقتصاد مملكت ما بسته به اوست ، اينها به اسم اصلاحات ارضى از بين
بـردند و الان كشاورزى شما ورشكسته است و شما محتاجيد به اينكه از خارج همه چيزها را بياوريد و همين طور مراتع ما را از بين بردند و به غير دادند به اسم ملى ، ملت را از آن مـحـروم كـردنـد و دامـدارهـاى مـا از بـيـن رفـتـنـد. ايـن دامـدارهـا، ايـن كـشـاورزهـا كـه در محال خودشان نتوانستند زندگيشان را ادامه بدهند رو به شهرستان ها آوردند كه اينجا يك كـارى پـيـدا كنند، اينجا هم كارى صحيح نبوده است ، خير، از قرارى كه من شنيده ام در خود تـهـران مـحـله هـاى بـسـيـارى هـسـت كـه ايـن مـحـله هـا، مـحـله هـاى زاغـه نـشـيـن ، چـادرنشين و امثال اينها است كه اين بيچاره ها در آنجا به وضع فلاكت بارى زندگى مى كنند.
بـايـد هـمـه ايـن آقـايـان دسـت به دست هم بدهند، همه اقشار با هم اتحاد پيدا بكنند و با كـمـال دلسـوزى در ايـن خـرابـه مـشـغـول سـاخـتـمـان بـشـونـد. هـر كـس اهـل اداره اسـت مـواظب باشد كه در آن اداره مفاسدى كه بوده تذكر بدهد به دولت ، هر كس هـر جـا هـسـت مفسده هاى آنجا را يادداشت كند تذكر بدهد تا بلكه انشاءالله با كوشش هاى زياد اينها هم رفع بشود.
بپرهيزيد از اختلاف كه به نفع دشمن است
من از خداى تبارك و تعالى سلامت همه شما را خواستارم و اميدوارم كه همه با وحدت كلمه ، هـمـه بـا هـم ايـن مـسـائل را حـل بكنيد و اختلاف نظر، اختلافات صنفى ، اختلافاتى كه در ايـران آنها انداختند بين مردم ، اختلافات را و اينها را، توجه كنيد كه برداشته بشود كه دشـمن شما از اختلاف شما نتيجه مى گيرد و شما ملاحظه كرديد كه با اين اتفاق كلمه اى كـه ايـران پـيـدا كرد، اين قدرت هاى بزرگ را به زانو در آورد به طورى كه نتوانستند آنها شاه را هم نگه دارند.
خداوند انشاءالله همه شما را توفيق بدهد و مؤ يد كند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 19/11/57
بيانات امام خمينى در جمع پزشكان و كاركنان بيمارستان سوم شعبان  
همه چيز در نظر خدا محفوظ است
بسم الله الرحمن الرحيم
آقـايـانـى كـه در بـيـمـارسـتـانـها هستند بيشتر از ساير مردم مصيبتها را ديده اند، حتى از آنـهـايـى كـه در خـيـابانها بوده اند. آنهائى كه در خيابان بوده اند، ديده اند كه جوانى تـيـر خـورد و افـتاد لكن آنها بالاى بستر او بوده اند، ديده اند چه گذشته است ، پدر و مـادر او آمـده انـد لابـد، اگـر گـذاشـتـه بـاشـنـد بـيـايـنـد، آمـده اند در بيمارستان و شما حـال آنها را ديده ايد، مصدومين را، مجروحين را، آنهائى را كه كشته شده اند و برده اند كه شما هم نديده ايد، همه در نظر خدا محفوظ است .
گـنـاه ايـن مـلت اين بود كه مى خواستند كه اجانب در مملكتشان تصرف نكند، گناهشان اين بـود كـه مـى خواستند آزاد باشند، اختناق نباشد، مى خواستند غارتگرها را بيرون بكنند، ايـنـهـا گـنـاه ايـن ملت بود كه به روى آنها اينطور مسلسلها را كشيدند و حالا هم دست بر نمى دارند، همين چند روز هم باز در شهرستانها از اين كارها بوده است .
سركوبى ملت با حربه (مليت )!
ايـنـهـا هر روزى با يك صورت ، يعنى عمال اجانب در پرده ها و در چهره هايى هستند، اينها عـمـالشـان را مـمـكن است بيست سال ، سى سال به صورت يك آدم ملى در آورند و بر ملت مـعـلوم نـبـاشـد كه اين چه كاره است ، وقتى كه چهره ، چهره واقعى پيدا شد آنوقت ملت مى فـهـمـد چـه بـوده . يـك نفر سى سال ، بيست سال در چهره مليت بوده است ، در چهره ديانت بوده است آنوقتى كه آن محفوظ بوده است اين و نگه داشته اند اين را براى يك روزى ، يك روزى كـه احـتـيـاج دارنـد كـه بـا حـربـه مـليـت ، مـلت را بـكـوبـنـد مـثـل امـروز. امـروز بـا حـربـه مـليـت و رفـتـن سر قبر دكترمصدق ملت را دارند مى كوبند، چـنـانـچـه شريف امامى با حربه صلح آمد و ملت را كوبيد. اينها با اين حربه آمدند و اين ملت كه الان دارد صدايش ديروز سر تا سر مملكت ، تمام مملكت ، يك صدا مى گفتند كه ما دولت جـديـد را مـى خواهيم ، اينها را ملت حساب نمى كنند، ملت اين است كه امريكا بشناسد كـه او مـلت اسـت ، اگـر آمـريـكـا تثبيت كرد مليت يك كسى را، آن هم تثبيتش به اين است كه منافع او را تامين بكند، والا آن اشخاصى كه مى گويند ما ملى هستيم و ما مطيع ملت هستيم و به آراء ملت احترام مى گذاريم ، ديروز اين آراء ملت
نبود؟ ديروز چند ميليون مردم فرياد كردند، اينها ملت نيستند باز هم آن ملتى كه بايد در نـظر آمريكا و عمال آمريكا باشد، اينها نيستند. اين ملت آنهائى هستند كه مى گويند بايد همه چيز را داد به آمريكا، همه چيز را داد به خارجيها.
خزائن اين ملت را خالى و مملكت را تباه كردند
شما كه در بيمارستانها بوديد مى دانيد كه به اين ملت چه گذشت ، شما يك گوشه اش را مى دانيد، بيمارستانهاى ديگر هم گوشه هاى ديگرش را مى دانند، بسياريش هم از چشم شـمـاهـا و سـايـر بـرادرهـاى شـمـا مـخـفى بوده است ، چنانچه دزديهائى كه اينها كردند، خيانتهائى كه اينها كردند از چشم ماها اكثرش مخفى است و ما نمى دانيم اينها چه كردند.
آقا من يك قصه اى را برايم نوشتند يا در مجله ديدم يادم نيست الان ، كه يكى از خواهرهاى ايـن مـحـمـدرضـا در خارج يك ويلائى خريده است كه قيمت او را من الان نمى دانم چقدر بود لكـن نـوشـته بود كه شش ميليون دلار خرج گلكارى آن ويلاست ، اينها يك همچو كارهائى كـرده انـد و مـا بـى اطـلاعـيم و نمى دانيم چيست . شش ميليون دلار يعنى تقريبا 32 ميليون تومان خرج گلكارى !! اينها برداشتند هر چه ما داشتيم رفتند، ارتشبدهايشان چقدر بردند و خـودش و عـائله اش چـقـدر بردند و خزائن ملت را خالى كردند و يك مملكت خراب و ويران گذاشتند و رفتند.
خـداونـد انـشـاءالله شماها كه زحمت كشيديد براى اين ملت و تعب كشيديد، خوب من مى دانم كـه كـسـى بـالاى سـر يك كسى كه مظلوم است و كتك خورده است و مجروح شده است دارد مى مـيرد (شايد در حضور شما بسيارشان مرده اند) من مى دانم به شما چه گذشته است ، خدا هـم مـى دانـد، شـمـا اجـرتان با خداست ، خدا مى داند كه شما چه كشيده ايد و خداوند جبران خـواهـد كـرد. انـشاءالله خداوند به همه شما سلامت بدهد. رفقا همه تشريك مساعى كنيد در ايـن امـور، در ايـن نـهـضـت مـتـحد بشويد. اگر در اين نهضت شكست بخوريد، تا آخر شكست خورده ايد. همه با هم باشيد، همه با هم تشريك مساعى بكنيد تا اينكه پيروزى برايمان حاصل بشود.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 21/11/57
پيام امام خمينى ايران درباره لغو حكومت نظامى  
بسم الله الرحمن الرحيم
مـلت شـجـاع ايـران !! اهـالى مـحـتـرم تـهـران بـطـورى كـه مـى دانيد اينجانب بنا دارم كه مسائل ايران بطور مسالمت آميز حل شود، لكن دستگاه ظلم و ستم چون خود را به حسب قانون مـحـكوم مى بيند، دست به جنايت زده و در شهرهاى گرگان و گنبد كاووس به مردم شجاع مسلمان حمله كرده و كشتار نموده است و در تهران لشگر گارد بطور ناگهانى به نيروى هوائى كه به ملت پيوسته است ، حمله نموده و نيروى هوائى به كمك مردم شجاعانه آنان را شـكـسـت داده انـد. مـن ايـن تـعـرض غـيـرانـسـانـى و عـمـل گـارد را محكوم مى كنم ، اينان با اين برادركشى مى خواهند دست اجانب را در كشور ما باز نگهدارند و چپاولگران را به موضع خود برگردانند، من با آن كه هنوز دستور جهاد مـقـدس نـداده ام و نـيـز مـايـلم تـا مـسـالمـت حـفـظ و قـضايا موافق آراى ملت و موازين قانون عـمـل شود، لكن نمى توانم تحمل اين وحشيگريها را بكنم و اخطار مى كنم كه اگر دست از ايـن بـرادركـشـى بـر نـدارنـد و لشـگـر گـارد بـه مـحـل خـودش بـر نگردد و از طرف مقامات ارتشى از اين تعديات جلوگيرى نشود، تصميم آخـر خـود را بـه امـيد خدا مى گيرم و مسئوليت آن با متجاسرين و متجاوزين است . من از مردم شجاع تهران مى خواهم در صورتى كه قواى متجاوز عقب نشينى كردند، با حفظ آمادگى و هوشيارى از خدعه دشمن ، آرامش و نظم را حفظ كنند ولى مجهز و مهيا براى دفاع از اسلام و قـوانـيـن مـسلمين باشند. اعلاميه امروز حكومت نظامى خدعه و خلاف شرع است و مردم به هيچ وجـه بـه آن اعـتـنـا نـكـنـند. برادران و خواهران عزيزم ! هراسى به خود راه ندهيد كه به خواست خداوند تعالى حق پيروز است . از خداوند تعالى پيروزى ملت اسلام را خواهانم .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 22/11/57
پيام امام خمينى به ملت ايران  
بسم الله الرحمن الرحيم
مـلت شـجـاع ايـران ! خـواهـران و بـرادران آگـاه تـهـران ! اكـنـون كـه بـه خواست خداوند مـتـعـال پـيـروزى نـزديـك است و نيروى ارتش ‍ عقب نشينى و عدم دخالت خودشان را در امور سـيـاسـى ابـراز و پـشـتـيـبـانى خودشان را از ملت اعلام كرده اند، ملت عزيز و شجاع با كـمال مراقبت از اوضاع و در عين حفظ آمادگى براى دفاع احتمالى در صورتى كه نيروى ارتش به پادگانهاى خود رفته اند، آرامش و نظم را حفظ نمايند.
اگر اخلالگران بخواهند با آتش سوزى و خرابكارى فاجعه به بار آورند، آنان را به وظـيـفـه شـرعـى و انـسـانـيـشـان آگـاه گـردانـنـد و نـگـذارنـد ايـن قـبـيـل كارها موجب هتك حرمت ملت شود و به سفارتخانه ها حمله نكنند و اگر خداى نخواسته ارتـش بـاز به ميدان آمد، واجب است آنان را با شديدترين وجه دفع كرده با تمام نيرو و قدرت از خود دفاع نمايند.
اينجانب به امراى ارتش اعلام مى كنم كه در صورت جلوگيرى از تجاوز ارتش و پيوستن آنـان بـه ملت و دولت قانونى ملى اسلامى ، ما آنان را از ملت و ملت را از آنان مى دانيم و مانند برادران با آنان رفتار مى نمائيم .
از خداوند متعال پيروزى مردم دلاور ايران را خواستارم .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 22/11/57
پيام امام خمينى خطاب به ملت ايران  
بسم الله الرحمن الرحيم
مـلت مـسـلمـان و قـهـرمـان و مـبـارز ايـران ! در اين لحظه حساس كه به لطف خداوند تعالى مـبـارزات قـهـرمـانـانـه شـمـا سـدهاى استبداد و استعمار را يكى پس از ديگرى مى شكند و انقلاب اسلامى شما شكوفه ها و ميوه هاى خود را آشكار مى سازد، لازم مى دانم ضمن اظهار تـشـكـر و قدردانى از يك يك شما برادران و خواهران چند نكته را يادآورى نمايم : شما در جـريـان مـبارزات گذشته رشد اسلامى و انقلابى خود را آشكار كرده ايد و اكنون بيش از پـيـش لازم است كه اين رشد را به جهانيان نشان دهيد تا جهانيان بدانند مردم مسلمان ايران مى توانند بدون قيمومت اين و آن ، راه سعادت خود را انتخاب نمايند. لهذا از شما مى خواهم كـه اولا مـانـع آشوب و هرج و مرج بشويد و نگذاريد آشوبگران مغرض به عملياتى از قـبـيـل غـارت ، آتـش سـوزى ، مجازات متهمان و از بين بردن آثار علمى و فنى و صنعتى و هـنـرى و اتلاف اموال عمومى و خصوصى دست بزند. دشمن براى خراب كردن چهره نهضت از طـريـق نـفوذ دادن افراد مفسد مغرض در ميان توده مسلمان دست به چنين كارها مى زنند تا نـهـضـت مـا را ارتـجاعى و وحشيانه قلمداد نمايند. من اكيدا اعلام مى كنم كه هر كس دست به چـنـيـن عـمـليـاتـى بـزنـد از جـامـعـه انـقـلابـى مـلت مـطـرود و در پـيـشـگـاه خـداونـد متعال مسئول است .
ثـانـيـا تـوجـه داشـتـه بـاشـيـد كه انقلاب ما از نظر پيروزى بر دشمن هنوز به پايان نـرسـيـده اسـت . دشـمـن از انواع وسايل و دسائس بهره مند است و توطئه ها در كمين ماست . تـنـهـا هوشيارى و انضباط انقلابى و اطاعت از فرمانهاى رهبرى و دولت موقت اسلامى است كه همه توطئه ها را نقش بر آب مى سازد.
ثـالثـا افـرادى از دشـمن كه به عنوان اسير در اختيار شما قرار مى گيرند هرگز مورد خـشونت و آزار قرار ندهيد. همچنان كه سنت اسلامى است به اسيران محبت و مهربانى كنيد و البته دولت اسلامى به موقع آنها را محاكمه و عدالت را در مورد آنها اجرا خواهد كرد.
از هـمـه شـمـا برادران و خواهران عزيزم مى خواهم كه با دولت موقت انقلابى اسلامى كه وارث يـك سـلسـله خـرابـى هـاى دولتـهـاى فـاسـد گـذشـتـه اسـت همكارى نمائيد تا به حول و قوه الهى هر چه زودتر با همكارى يكديگر ايران اسلامى آباد و آزاد را مورد غبطه جهانيان بسازيم .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 22/11/57
پـــاســـخ امـــام خـــمـــيـــنـــى بـــه اســـتـــفـــتـاى گـروهـى از افـراد نـيـروهـاى مـسـلح دربـارهعدول از سوگند
استفتاء از محضر حضرت آيت الله العظمى نائب الامام خمينى
مـسـلمـا خـاطـر مـبـارك از ايـن سـنـت مـعـمـوله مستحضر است كه همه افراد ارتش در موقع اخذ سردوشى يا اخذ درجه ، در مورد حفظ تاج و تخت رژيم سلطنتى به خداوند و قرآن كريم قـسـم يـاد مـى كـنـنـد، مـسـتـدعـى اسـت نـظـر و فـتـواى خـودتـان را در مـسـئله عدول از اين قسم و پيوستن به نهضت عظيم اسلامى بيان فرمائيد.
از طرف جمعى از افراد نيروهاى مسلح
فتواى امام :
بسمه تعالى
قـسـم بـراى حـفظ قدرت طاغوتى صحيح نيست و مخالفت با آن واجب است و كسانى كه اين قسم خورده اند بايد به خلاف آن عمل كنند.
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
13 / ع 1 / 99
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 23/11/57
پيام امام خمينى به ملت ايران  
بسم الله الرحمن الرحيم
ملت معظم ايران ! اهالى سلحشور تهران !
در ايـن مـوقع كه پيروزى نهائى ملت عزيز نزديك است ، لازم است به تذكرات زير به طـور تـكـليف شرعى الهى و تعهد ملى توجه نمايند، متخلف از آن مخالف خداوند تعالى و خائن به كشور و نهضت اسلامى است .
اكـنـون كـه دسـتـگـاه ديـكـتـاتـورى و ستمكارى برچيده شد، بايد از هر نوع خرابكارى و چـپـاول و آتـش سـوزى و ظـلم احـتـراز شـود و بـر عـمـوم اسـت كـه از ايـنـگـونـه اعـمـال غـيـر اسـلامـى و غـيـر انـسـانـى بـه شدت جلوگيرى نمايند. آنان كه دست به اين اعمال وحشيانه مى زنند خائن به مملكت و مخالف نهضت اسلامى هستند.
بـايـد مـلت تـا بـر قـرارى نـظـم از طـرف دولت مـوقت ، نظارت در حفظ مراكز عمومى از قـبـيـل وزارتـخـانـه هـا و بـانـك هـا و ديـگـر مـراكـز دولتـى و مـلى بـنـمـايـنـد و امـوال مـلت را نـگـذارند هدر برود.ملت عزيز! نگذاريد بدخواهان منعكس كنند كه با به هم خوردن رژيم فاسد، هرج و مرج و خرابكارى جاى آن را گرفته است .
بـه فـرصـت طـلبـانى كه مى خواهند با ماسك انقلابى از رژيم منقرض پشتيبانى كنند و نهضت را بدنام نمايند، مهلت فعاليت ندهيد و ملت مسلمان بايد ابتكار را به دست بگيرد.
مامورينى كه از طرف جناب آقاى نخست وزير اسلامى ماموريت دارند، سربازان انقلابند و بـايـد بـا آنـان هـمـكـارى كـنيد و اگر مخالفين مردم مسلمان خواستند كارشكنى كنند از آنها جلوگيرى كنيد.
لازم است مردم هر چه زودتر از خيابان ها به مساجد و مراكز عمومى تشريف برده و مردم را دعـوت بـه صـلاح و سـداد كـنـنـد و از اعـمـال خـلاف شـرع و خـلاف مـسير نهضت به شدت جـلوگـيـرى نـمـايند و با بيانى رسا مردم را از هرج و مرج و خرابكارى باز دارند و حكم شارع مقدس را ابلاغ نمايند.
اكنون كه قواى انتظامى از قبيل ارتش و ژاندارمرى و شهربانى به ملت پيوسته اند، بر عـمـوم مـلت لازم اسـت كـه به هيچ وجه تعرض به آنان نكنند و آن را چون برادر نگهدارى كنند و بر علماء اعلام
اسـت كـه مـردم را ارشـاد كـنـنـد كـه از قواى انتظامى كه تحت لواى حكومت اسلامى آمده اند، حمايت نمايند.
والسلام عليكم ورحمه الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 23/11/57
پيام امام خمينى به ملت ايران  
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن از مـلت شـريف و مبارز ايران تشكر مى كنم . من از اين وحدت كلمه اى كه بين اقشار ملت بـوجـود آمـده اسـت سـپاسگزارى مى كنم . من به اين پيروزى كه از براى ملت ايران پيدا شـده اسـت تـبـريـك مـى گـويـم . بـايـد ملت ايران بداند كه اين انقلاب ايران با ساير انقلاباتى كه در دنيا واقع شده است فرق دارد. اين انقلاب از باب اينكه انقلاب اسلامى و انـسـانـى بـود ضـايـعـات كـمى به بار آورد. در انقلاباتى كه در دنيا واقع شده است ضـايـعـات بـسـيـار زياد بوده است و ما بحمدالله با كمى ضايعات به پيروزى بزرگ نـايـل شـديـم . يك شاهنشاهى ظالم دو هزار و پانصد ساله را شما ملت ايران با مشت و با هـمـتـى بزرگ و ايمانى راسخ سرنگون كرديد و توجه به پشتيبانى هايى كه از او مى شد نكرديد.
خـداونـد شـمـا را پـايـدار نـگـه دارد. خـداوند اسلام را عظمت بدهد. پيروزى شما پيروزى بزرگ اسلام است و از اين به بعد توجه بسيارى از امور لازم است كه عمده آن توجه به حفظ وحدت كلمه است . ما در بين مبارزه هستيم و باز محتاج به وحدت كلمه هستيم ، باز بايد همه اقشار با هم برادروار و در كنار هم آماده باشند براى مبارزه و جلوگيرى از تشتتات و اخـتـلافـات . اگـر خـداى نـاخواسته اختلافات پيدا شوند، معلوم نيست كه ما به پيروزى نـهـايى برسيم . من به همه ملت توصيه مى كنم كه به همين نحو كه تاكنون به وحدت كـلمـه خـودشان ادامه داده اند از اين به بعد هم ادامه دهند. همين طور كه حس انسانيت و مليت و اسـلامـيت در آن ها بيدار شده ، آن را بيدارتر نگه دارند و نگذارند اين شعله الهى خاموش شود. تمسك به اسلام و حبل متين اسلام و قرآن كريم و امام اعظم امام عصر سلام الله عليه بكنند و با همت والاى خود تمام مشكلات را رفع كنند.
مـلت عـزيـز مـن ! اشـكالات و مشكلات زياد است و ما وارث يك مملكت آشفته هستيم . مملكت ما را خـراب كرده اند و رفته اند و ما وارث يك مملكت مخروبه هستيم . بايد به خواست خدا تمام مـلت بـراى سـاخـتـن ايـران قـيام كند. ايران يك مملكت زلزله زده ، يك مملكت اجنبى زده و يك مـمـلكـت دشـمن زده است . اينك ما بايد ايران را بسازيم ، از نو بسازيم ولى مشكلات دارد، مـشـكلات فقط با دولت رفع نمى شود، مشكلات با يك قشر يا دو قشر از ملت رفع نمى شـود. هـمـه مـلت بـايـد دسـت بـه هـم دهـنـد و هـر كـس در هـر شغل ، مقام و مكانى كه هست ، دست به دست ملت بدهد و با هم اين بناى جديد را به پايان برسانيم و يك ملت جديد و يك دولت جديد و يك بناى جديد كه همه اسلامى باشد و همه
انسانى باشد ما از سر بنا كنيم .
مـا بـايـد مـتوجه باشيم كه در چنين روزى كه روز انقلاب است دست هاى خائن و غير منزه در كـار اسـت و مـمـكن است خيانتكارها بخواهند بين شما تشتت بيندازند، بايد جدا از خرابكارى اجـتـنـاب و مـراقـبـت كـنـيد كه اگر كسانى خواستند خرابكارى و آدمكشى كنند يا به مراكز دولتـى و ارتـشـى و كـاخ ‌ها و ديگر جاها حمله نمايند بايد مانع بشويد چون ايجاد تشتت خـواهـد كـرد. ايـنـهـا بـه اسـلام و مـمـلكـت اسـلامـى خـيـانـت اسـت و بـايـد از ايـن قبيل خيانت ها جلوگيرى شود. بايد تمام اسلحه هايى كه در دست مردم است جمع شوند. هر كـس ‍ اسـحـه اى پـيـدا كـرد بـايـد بـه مـسـجـد مـحـله خـود بـبـرد و بـه امـام جـمـاعـت مـسـجد تـحـويـل بدهد و بعد اين اسلحه ها از مساجد به كميته آورده مى شود و كميته اين اسلحه ها را در اخـتـيـار سـربـازان اسـلامـى كـه بـراى دفـاع از اسلام و مسلمين تدارك ديده شده مى گـذارد. فـقـط بـايـد ايـن سـربـازان مـسـلح بـاشـند و ديگران نيازى به اسلحه ندارند. تـسـليـحـات بايد زير نظر كميته باشد. توجه داشته باشيد كه اسلحه فروشى حرام اسـت ، مـال غـيـر اسـت ، مـال مـلت اسـت ، نـه كـسـى بايد بخرد و نه كسى بايد بفروشد. كـسـانـى كـه خـريـده اند بايد اسلحه ها را به مساجد يا كميته برگردانند. اين اسلحه ها ذخاير ملت هستند، نبايد از بين بروند و اگر اشخاصى را ديديد كه مى خواهند اين اسلحه هـا را بـبـرنـد جـدا مـمانعت كنيد و نگذاريد كه اسلحه ها دست افراد منحرف بيفتد، نگذاريد اسـلحـه هـا دسـت دشمن ملت و دشمن اسلام بيفتد. همه ما موظفيم و تكليف شرعى در اين زمينه داريـم . امـروز حـساسترين روزهايى است كه بر اسلام و مسلمين مى گذرد، بايد همه مواظب باشيد و نگذاريد دشمن در صفوف شما وارد شود و نگذاريد اين اسلحه ها دست دشمن بيفتد و اگر خواستند به جاهايى كه اسلحه در آن جاست حمله كنند موظفيد كه عموما مخالفت كرده و دسـت آنها را كوتاه سازيد. همچنين بايد اگر اسلحه اى در دست مردم عادى ديديد آنها را هـدايـت كـنـيـد كه اسلحه ها را تحويل دهند و اگر مطلع شديد كه در دست اشخاصى اسلحه هـسـت و نمى خواهند بدهند مكلف هستيد كه اسم و آدرس آنها را به كميته بدهيد تا تكليف آن هـا هـم روشـن شـود. بـه ايـن مـطلب بايد در سرتاسر ايران توجه شود. يك مطلب ديگر ايـنـكـه بـايـد ايـن آشـفـتـگـى هـا و تـظـاهـرات خـوددارى كـنـيـد، شـلوغـكـارى نـشـود، مـردم خـيـال نـكـنـنـد ايـنـك كـه پـيـروز شده اند بايد شلوغكارى كنند. بايد با نظم و ترتيب و انسانيت و اسلاميت رفتار كنيد و به دنيا بفهمانيد كه شما ملت مسلم به حقايق اسلام آگاهيد و به دستورات اسلام پايبند هستيد. بايد از اينگونه چپاولگرى ها جدا احتراز كنيد. علماء اسـلام مكلف شرعى هستند كه مردم را از اينگونه اغتشاشات باز دارند و نگذارند مردم به اشـخـاص و مـراكـز هـجـوم آورنـد. بـايـد عـلمـاء اسلام كه راهنماى مردم هستند مردم را در اين لحـظـات حـسـاس راهـنـمـايـى كـنـند و نگذارند كه اختلافاتى و اغتشاشاتى در مملكت واقع بشود.
حـالا روزى اسـت كـه بـايـد مـمـلكـت حـفاظت شود. در هر شهر و محله اى بايد با نظر علما و مـعـتـمـديـن كميته هايى تشكيل بشود و حفاظت از شهرها را به عهده بگيرد، بايد به مراكز شـهـربـانى و ژاندارمرى و ارتشى حمله نشود اينها ديگر برگشته اند و از خود ما هستند، ارتـش ‍ و ژانـدارمـرى و شـهـربـانى از خود ما هستند و تمام قواى انتظامى از ما و ما از آنها هستيم ، همه هوادار اسلام هستيم . بايد
از اغتشاشات جلوگيرى شود.
در خـصوص همافران هم سفارش مى كنيم كه اينها جوانهايى هستند كه در موقع حساس به ما كمك كردند و زحمت كشيدند و با ملت همبستگى اعلام كردند همه نيروها را بايد حفظ كنيد. مـا بـا مـسلمين اهل تسنن يكى هستيم ، واحد هستيم كه مسلمان و برادر هستيم . اگر كسى كلامى بـگـويـد كـه بـاعـث تـفـرقـه بـيـن مـا مـسـلمـان هـا بـشـود، بـدانـيـد كـه يـا جـاهـل هستند يا از كسانى هستند كه مى خواهند بين مسلمانان اختلاف بيندازند. قضيه شيعه و سنى اصلا در كار نيست ، ما همه با هم برادريم . اقليتهاى مذهبى هم خاطر جمع باشند كه مـا اطـمـينان مى دهيم به آنها كه در اين مملكت زندگى عادلانه و مرفهى خواهند داشت و مورد پشتيبانى ما هستند. اسلام از اهل ذمه پشتيبانى مى كند. اگر كسانى چيز ديگرى مى گويند بـراى تـفـرقـه انداختن است . فقط خرابكارها بايد بدانند كه اين خرابكاريها خيانت به مـلت و مـمـلكـت اسـت ، دسـت از خرابكارى بردارند و زير دولت اسلام و كلمه لا اله الا الله بـاشـنـد. آنـهـا چـه مـى خـواهـنـد جز اينكه همه مردم درجه سه و زارع و كارگر همه مرفه بـاشـنـد؟ مـا هـمـه ايـنـهـا را تـامـين خواهيم كرد. من از همه اقشار ملت تمنا دارم كه اينك وقت غـارتـگـرى و اخـتـلاف نـيـسـت . ايـنـك بـايد همه شما با جديت اين نهضت شريف را به آخر برسانيد. خداوند با شماست . خداوند همه شما را حفظ كند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 25/11/57
پيام امام خمينى به ملت ايران  
بسم الله الرحمن الرحيم
ملت شريف و مبارز ايران لازم است به تذكرات زير توجه فرمائيد:
1!!! سـلاح هـائى كـه بـه دسـت مـردم افـتـاده از بـيـت المال مسلمين است و احدى حق خريد و فروش آنها را ندارد و تصرف در آنها بدون اجازه مقام مسئول ، حرام و موجب ضمان است .
2!!! اسـلحـه و آنچه از اموال دولت در دست اشخاص است مستقيما يا توسط امام جماعت يكى از مـسـاجـد بـه كـمـيـتـه مـخـصـوص كـه از طـرف نـخـسـت وزيـر تـعـيـيـن شـده اسـت تحويل دهند و قبض رسيد بگيرند. تخلف حرام و موجب تعقيب است .
3!!! كـسـانـى كـه اسـلحـه بـه دسـت آنـان اسـت و تـحـويـل نـمـى دهـنـد، بـر عـمـوم ملت است كه مراقبت از آنان كنند و آنان را به همان كميته معرفى نمايند.
4!!! از تيراندازى هاى بى مورد و هدردادن فشنگ ها شديدا احتراز كند كه موجب نارضايتى مردم و اتلاف اموال عمومى است .
5 !!! هر كسى به يكى از اماكن دولتى يا غير آن حمله كند، مورد تعقيب واقع مى شود.
6!!! مـردم مـوظـفـنـد از حـمله به شهربانى ها و كلانترى ها و ژاندارمرى ها و پادگان هاى ارتش و اماكن دولتى و ملى و كاخ ‌ها جلوگيرى كنند و با برادران نيروهاى هوائى و زمينى و دريائى و ساير قواى دولتى برادرانه رفتار نمايند كه آنان به ملت پيوسته اند.
اهـالى مـحترم ايران ! جنود اسلامى ولى امر عجل الله تعالى فرجه ! نگذاريد اسلحه به دست مخالفان اسلام بيفتد، فرصت به دشمنان خدا و ملت ندهيد.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 25/11/57
پيام امام خمينى به ملت ايران به مناسبت وقايع تبريز 
بسم الله الرحمن الرحيم
بـه اهـالى شـجـاع و مـبارز سرتاسر كشور، پس از تشكر از مساعى جميله آنان كه با همت خود و انقلاب اسلامى پيروز شدند، لازم است تذكر بسيار مهمى را بدهم :
مـلت شجاع ايران ! محمد رضا پهلوى ، شكست نهائى را خورد و در كشور پايگاهى ندارد. ارتـش و سـايـر قـواى انـتـظـامـى بـه مـلت پـيوستند و وفادراى خود را اعلام نمودند لكن بعضى عناصر فاسده و منحرفه ، دست و پا مى كنند كه شايد بتوانند با ايجاد اغتشاش و هـرج و مـرج بـه مـقـاصـد شـوم خـود كـه بـاز بـودن دسـت سـتـمـگـران و رواج چپاول بيت المال و برگرداندن قدرت اجانب براى سلطه بر مقدرات كشور است ، برسند. اينان كه بر خلاف مسير انقلاب اسلامى راهى در پيش گرفته و قيام عليه حكومت اسلامى نـمـوده انـد، خـائنـانـى هـسـتـنـد كـه بـا مـاسـك هـاى فـريـبـنـده دسـت بـه ايـجـاد اخلال نموده اند.
بـر مـلت مـسـلم شـجـاع اسـت كـه ايـنـان را بـا قـدرت الهـى خـود دفـع كـنـنـد و مـجـال مـعـارضـه را از آنان سلب نمايند. از قرار مسموع در تبريز بعضى وابستگان به رژيـم فـاسد دست به اخلال نظم زده اند. بر اهالى محترم آذربايجان و خصوصا تبريز اسـت كـه بـا تـمـام قـوا بـراى سـركـوبى آنان قيام كنند و همانند تهران به اين حركات مـذبوحانه خاتمه دهند. البته ارتش و ساير نيروهاى انتظامى با ملت است و بر همه است كه دست به دست داده ، اين زباله ها را كه پس مانده رژيم پهلوى است دفع نمايند.
عزيزان من ! همت شجاعانه نمائيد و قدرت اسلامى الهى خود را به اين بى خبران از خدا و خائنين به ملت نشان دهيد كه حق پيروز است و خدا با شماست .
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 25/11/57
پيام امام خمينى به امت مسلمان ايران براى پايان دادن به اعتصابات
بسم الله الرحمن الرحيم
مـلت شـريـف و شجاع ايران ! اكنون كه به فضل الهى و به يمن مقاومت ها و پايدارى هاى سرسختانه شما مردم غيور، پايگاه هاى رژيم سلطنت استبدادى و حكومت ضداسلامى خاندان پهلوى و پايه هاى استعمار نو و كهنه ، يكى پس از ديگرى درهم ريخته شده اند و دولت مـوقـت انـقلاب اسلامى به عنوان اولين قدم در راه تحقق اهداف انقلاب مقدس اسلامى ، مستقر گـرديده است ، لازم مى داند كه از عموم مردم ايران ، از كارگران ، كارمندان ، بازاريان ، پـيـشـه وران دانـشـگـاهـيان و فرهنگيان دعوت نمايد كه از روز شنبه 28 بهمن 57 (19/ع 1/99) اعتصابات خود را پايان داده و فعاليت ها و كارهاى خود را آغاز نمايند.
وضع مملكت در اثر وسعت بى سابقه فساد گردانندگان رژيم محمدرضا پهلوى ، خيانت ها و غارتگرى ها و همچنين به دليل ضرورت استمرار اعتصابات همگانى به عنوان حربه اى در دسـت مـلت بـراى در هـم شـكستن قدرت مقاومت رژيم سابق ، به جائى رسيده است كه بـايـد بـلافـاصله دست به كار سازندگى هاى اساسى زد. ادامه اعتصابات و تاخير در انـجام يك سلسله اقدامات سياسى و اقتصادى ضرورى و فورى ، احتمالا شرايطى را ممكن اسـت بـوجـود بياورد كه دشمنان داخلى انقلاب اسلامى و اجانبى كه با از بين رفتن رژيم سـابـق ، مـنـافـع خـود را از دسـت رفـتـه مى يابند، دست به تحريكات زده و احيانا بهره بـردارى هـاى ضـد اسـلامـى و ضـد مـلى بـنـمـايـنـد. لذا مـمـلكـت بـايد از دوران اعتصاب و سـرسـخـتـى و مـحـرومـيـت هـائى كـه بـه مـنـظـور سـرنـگـونـى نـظـام اسـتـبـدادى بر خود تـحـمـيل كرده بود بيرون آمده ، چرخ ‌هاى حياتى و اقتصادى و انتظامى خود را با قدرت و سـرعـت و بـازدهـى چـنـديـن بـرابـر در جهت توليد و اصلاح به راه اندازند و به ترميم خرابى ها و احياى بركات و توليدات بپردازد.
دخـالت هـاى خـودسـرانـه و كارشكنى در دستورات و نظامات دولت موقت انقلاب اسلامى ، بـاعـث هـرج و مـرج مى باشد. لذا بايد با كمال دقت و هوشيارى و صحبت ، با دولت موقت اسـلامـى هـمـكـارى هـمـه جـانـبـه نـمـوده و از دسـتورات و رهنمودها اطاعت و از اقدامات دولت پشتيبانى قاطع نمائيد. عدم تمكين از دولت موقت ، كارشكنى در اجراى برنامه هاى دولت انقلابى به منزله مخالفت با انقلاب اصيل اسلامى محسوب شده و محركين و عاملين آن به عـنـوان عـنـاصـر ضـد انقلابى به مردم معرفى خواهند شد تا خود ملت همانطور كه رژيم ضد انقلابى شاه را سرنگون ساخت ، تكليف اين عناصر ضد انقلابى را معلوم نمايد.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 26/11/57
بيانات امام خمينى در جمع بازرگانان و اصناف و پيشه وران اعتصابى  
حفظ اسلام و سرنگونى رژيم شاهنشاهى ، دو خصيصه قيام ملت ايران
بسم الله الرحمن الرحيم
درود بـر مـلتـى كـه در انـقـلابـش چـنـان حـفـظ نـظـم كـرد كـه چـشم هاى دنيا را خيره كرد. انـقـلاباتى كه در دنيا واقع شده است به قدرى شديد است و به قدرى خونريزى در آن شـده اسـت كـه نمى توان ناديده گرفت . در اين انقلاب مذهبى شما، در اين انقلاب اسلامى انـسـانـى شـمـا بحمدالله ضايعات بسيار كم بود براى اينكه حفظ ايمان و شما را وادار كـرده بـود بـا ظـلم مـخـالفـت كـنـيـد، شـيـطـان از ايـن عمل شما دور بود، نظر خداى تبارك و تعالى با شما بود، نظر امام زمان سلام الله عليه بـا شما بود. من از شما ملت عظيم تشكر مى كنم كه در مواقعى كه گرفتارى اسلام زياد بـود و در خـطـر واقـع بـود از بـراى اسـلام و مـسـلمـيـن ، قيام كرديد، نهضت كرديد، زحمت كشيديد، خون داديد، جوان داديد و شر ظلم را از سر خودتان كوتاه كرديد، دستگاه ظلم دو هـزار و پـانـصـد سـاله را مـنـهدم كرديد، قواى بزرگ عالم كه طرفدارى و پشتيبانى مى كـردنـد از ايـن رژيـم فـاسـد، عـقـب نـشـانديد و نتوانستند كارى بكنند. تا اينجا كه آمديد جـوانمردانه و شجاعانه ، تمام قشرها در اين مطلب سهيم بودند و الان قدم ثانى است كه شـمـا بايد برداريد و آن قدم سازندگى است ، قدمى است كه در اين قدم بايد همه با هم شركت نمايند و ايران خراب را آباد كنند. بايد دست به دست هم بدهيد.
تعرض به قواى انتظامى و دولت اسلامى تعارض با خداست
الان كه قواى انتظامى ملحق شد به ملت اسلام و در پناه اسلام واقع شد، چه قواى ارتشى و چه شهربانى و چه ژاندارمرى و چه ساير قوايى كه ملحق شده به ملت و در پناه اسلام واقـع شـدنـد، احـدى از مـردم حـق تـعـرض بـه آنها ندارند، تعرض به آنها، تعرض به دولت اسلامى است ، تعرض به دولت اسلامى ، تعارض به خداست .
آنهايى كه مشغول خرابكارى هستند و تعرض مى كنند به مراكز عمومى ، به سفارتخانه ها، به جاهاى ديگر و به منازل اشخاص ، اينها خائن هستند، از اينها بايد جلوگيرى كرد و اگـر سـرجاى خود ننشستند، من ملت را آگاه مى كنم كه به آنها چه بكنند. اسلحه هائى در دسـت مـردم اسـت بايد به كميته برگردد تا با يك نظم خاصى بين اشخاصى معين پخش شود. اگر ديديد كه شلوغ كارى هايى مى شود در
مـمـلكـت ، هـر كـسى هر جايى هست موظف است جلوگيرى كند، از خرابيها جلوگيرى كند. اگر حمله شد به يكى از منازل مردم ، چه منازل شخصى و چه منازلى كه مربوط به دولت است ، شـمـا مـوظـفـيـد كـه جـلوگيرى كنيد. نبايد بگذاريد هرج و مرج بشود. شياطين مى خواهند مـنـعـكـس كـنـنـد كـه ايـران قـابـل دمـوكـراسـى نـيـسـت ، ايـران قـابـل عـدالت نـيـسـت ، ايـران قـابـل آزادى نـيـسـت ، بـايـد اى برادران من نگذاريد كه اين مسايل پيش بيايد و اين گفتارهاى نامربوط گفته بشود بايد آرامش را حفظ كنيد. همه شما مـوظـفـيـد بـراى حـفـظ شهر، الان كه يك شهرى است انقلابى ، بايد همه شهر، همه افراد مومنين و مسلمين با هم تشريك مساعى كند و از اين اشرارى كه مى خواهند شلوغ كارى بكنند، مى خواهند منازل مردم را غارت كنند، جلوگيرى كنند، نگذارند كه چهره ملت ما تحريف و ملت مـا پـيـش مـلت هـاى ديـگـر خـجـل بـشـود. الان تـمـام مـلت هـاى دنـيـا، تـمـام دول دنـيـا چـشـمـشـان بـه ايران دوخته شده كه ايران در اين انقلاب چه مى كند، آيا بعد از انـقـلاب و سـرنـگونى رژيم منحط چه خواهد شد؟ آيا يك مرتبه هرج و مرج خواهد شد؟ آيا تـجـزيـه خـواهـد شـد؟ نـگذاريد كه اين حرف ها را بزنند، نگذاريد كه اين هرج و مرج ها واقـع بشود همه مردم موظفند در اين معنى كه اسلحه ها را اگر در دست اشرار است بگيرند از آنها، ولو به كشتن آنها باشد، اشرار را راه ندهيد به خودتان .
از امروز (شكستن اعتصابات ) خدمت به ملت است !
اعـتـصـابـات از روز شـنـبـه بـايد شكسته بشوند، نه اجازه ، حكم است . بعضى از شلوغ كـارهـا مـى خـواهـنـد بـعـضـى اعـتـصـابـات را حـفـظ كـنند كه نهضت را زمين بزنند، تا الان اعـتـصـابات در خدمت نهضت بود از حالا به بعد شكستن اعتصابات در خدمت ملت است . اگر كسى وسوسه كرد و گفت كه اعتصاب فلان بايد باقى باشد خائن است ، تو دهنى بايد بـخـورد. از روز شنبه تمام اعتصابات سرتاسر كشور بايد شكسته بشود. مردم بروند مشغول كارشان بشوند ولى مواظب باشند هوشيار باشند، در عين حالى كه هر كس سر كار خـودش اسـت ، هـوشـيـار باشد كه شلوغ كارها، چپاولچى كه الان افتاده اند و اشرارى كه الان در بـيـن شـهـر شـمـا و سـايـر شـهـرسـتـان هـاى ايـران آمـده انـد و چـپـاول مـى كـنـنـد، هـوشـيـار بـاشيد و از آنها جدا جلوگيرى بكنيد. من ثانيا سفارش قواى انـتـظـامـى را تـكـرار مـى كـنـم ، قـواى شـهـربـانـى بـايـد بـرگـردنـد بـه مـحـل خـودشـان ، آنـهـا كـه در ايـن انـقـلاب رفـتـه انـد بـرگـردنـد بـه مـحـل خـودشان ، در امان هستند و كسى حق ندارد به آنها تعرض ‍ كند. قواى نيروى هوايى ، هـمـافـرهـا، هـمـه ايـنـهـا، تـمـام ارتـش و قـواى انـتـظـامى ، ژاندارمرى همه برگردند به مـحـل خودشان و مردم پشتيبان آنها باشند، چنانچه آنها هم از مردم هستند و نظم را، هم شما و هم قواى انتظامى با هم برادرانه بايد حفظ بكنيد.
من از خداى تبارك و تعالى صحت و سلامت شما را و عظمت اسلام و مسلمين را خواهان هستم .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 27/11/57
بـــيـــانـــات امـــام خـــمـــيـــنـــى در جـــمــع اسـتـادان دانـشـگـاه ابـوريـحـان بـيـرونـى وپرسنل نيروى هوائى
تلاش و تبليغات اجانب به منظور تضعيف روحانيت و وارونه جلوه دادن حقيقت اسلام
بسم الله الرحمن الرحيم
من قبل از هر چيز تشكر مى كنم از آقايان اساتيد و دانشجويان كه تشريف آوردند و مامواجه با هم واقع شديم . مع الاسف در اين دوران گذشته وضع را طورى كرده بودند كه بين ما و دانـشـگاه و همه دانشگاه ها جدائى انداخته بودند و لهذا در اين مدت هاى طولانى ما با اين وجـوه كـريـمـه مـواجـه نـشـده بـوديـم و حـالا تـقـريـبـا اول امـراسـت و مـن امـيدوارم كه تا آخر رابطه بين روحانيت و دانشگاه كه آن هم روحانيت است برقرار باشد.
شـمـا آقـايـان مـى دانـيد كه اين اختلافى كه بين جناح در ايران واقع شد و واقع مى شود اگـر فـرصـت داده بود، اينها چيزهائى بوده است كه اجانب با مطالعات خودشان به آنجا رسـيـده بـودنـد كه بايد جاهائى كه مى تواند انسان تربيت كند آنجاها را بكوبند. آنها بعد از مطالعاتى كه كردند هم در ماديات ما و هم در معنويات ما و هم در انسان ها مطالعات زيـاد كـردنـد و كـارشـنـاس هـايـشـان از شـايـد دويـسـت سال پيش از اين مشغول به اين كارهابوده اند و همه زمين هاى ايران را اينها گرديده اند و هـر چـه بـوده اسـت در اينجا نقشه برادرى كردند و مطالعات راجع به وضع فرهنگ مملكت هائى كه مى خواهند آنها ازشان بهره بردارند، در وضع دانشگاه هاى ما، در وضع دانشگاه هـاى ديـنـى مـا مـطـالعـات زياد اينها كردند و به آنجا رسيدند كه چند چيز مانع از استفاده آنهاست يكى اسلام است . آنها فهميدند كه اگر چنانچه اسلام با آن وضعى كه دارد و با آن تـعـليـمات واقعى كه دارد، اسلام در اين ممالك پياده بشود، براى آنها هيچ حظى و هيچ بـهـره اى نـخـواهـد بـود و آنـهـا را قـطـع مـى كـنند دستشان را و لهذا يك افرادى را چه از داخـل و چـه از خـودشـان وادار كـردنـد كـه اسـلام را وارونـه نـمـايـش بدهند. اسلامى كه از اول قيام كرده است بر ضد طاغوت ، آنها مى گويند اسلام در خدمت طاغوت است . وقتى كه شـمـا تـاريـخ را مـى بـيـنـيـد و مـلاحـظـه مـى كـنـيـد، از آن اول كـه رسـول اكـرم قـيـام كـردنـد، بـا هـمـيـن مردم فقير، با همين مردم مستضعف ايشان قيام كردند. در مقابل آن قلدرها و آن زورگوها و آن باغدارها و آن مكنت دارها و قافله دارها كه در آنـوقـت مـظـهـر طـاغـوتـى بـود، اسـلام قـيـام كرد و بعد هم تمام عمر، اسلام و ائمه ما د ر مقابل طاغوت هميشه ايستاده بودند. اين معناكه گفته بشود كه اسلام در خدمت طاغوت است ، اسلام افيون
است ، اين چيزى است كه آنها القاء كردند و آنهائى كه دنباله رو آنها بودند و از خدام آنها بـودنـد، آنـهـا هـم تـعـقـيـب كـردنـد در ايـران . ايـنـهـا مـشـغـول شـدنـد، آنـهـا هـم از خـارج مـشـغـول شـدنـد بـه طـورى كه شايد در بين بسيارى از مردم يك همچو چيزهائى در ذهنشان بـيـايـد و حـال ايـنـكـه كـسـى كه (سند اسلام قرآن است ) قرآن را مطالعه كند و ببيند كه وضـع قـرآن چـه بـوده اسـت و كـسـى كـه شـارع اسـلام را، رسـول اكـرم را مـلاحظه كند و تاريخ او را ببيند و وضع زندگى او را ببيند مى داند كه قـرآن در مـقـاتـله بـا قـلدرها آيات زياد دارد و رسول اكرم (ص ) سيره اش اين بود كه از اول مـقـاتله مى كرد با اين اشخاص كه مى خواستند مردم را استثمار كنند، مى خواستند مردم را اسـتـخـدام كـنـنـد، بر اينها قيام كرد. بنابراين يك رشته تبليغات آنها اين بوده است و شـمـا دانـشـمـنـدان بـايـد در كـتـابـهـا و در مـسـائلى كـه مـى نـويـسـيـد، ايـن مسائل را طرح بكنيد و نقاط ضعف را بگوئيد.
يك مسئله ديگر اين بوده است كه روحانيون را كه مى ديدند كه اشخاصى موثر هستند و در تـاريـخ ديـده بـودند كه در مقابل قدرت ها اينها قيام مى كنند، اينها را بشكنند پيش ملت و لهـذا گـفـتـنـد روحـانـيـون دربـارى هـسـتـنـد، آنـهـا اصـلا عـمال دربار هستند، اينها اشخاصى هستند كه مى خواهند مردم را خواب كنند و ديگران از اين مـردم اسـتـثـمـار كـنـنـد و حال اينكه كسى كه تاريخ را ديده است مى بيند كه روحانيون هم هميشه در هر عصرى ، آن كه قيام كرده بر ضد طاغوت روحانيون بودند. در زمان مشروطه روحانيون قيام كردند، زمان تحريم تنباكو روحانيون قيام كردند، در اين زمان هم كه شما مـشـاهـده مـى كـنـيد كه قشر روحانى قيام كرد و هم خون داد، هم حبس رفت ، هم زجر كشيد، هم تبعيد كشيد، همه اين كارها را كشيد، لكن قيام كرد.
اشاعه تعليمات انحرافى در دانشگاه ها از اقدامات استعمارى
يـكـى از مـواردى كـه ايـنـهـابـاز ديـدنـد كـه اگـر چنانچه اينها هم قدرت پيدا كنند، نمى گـذارنـد آنـهـا كـارهـاى خـودشـان را بـكنند، دانشگاه هاى ما بود. اينها دانشگاه ها را با هر قـدرتـى كه داشتند عقب نگه مى داشتند، نمى گذاشتند كه اساتيد ما درست بچه هاى ما را تـعـليـم كنند، نمى گذاشتند كه بچه ها تعليماتشان درست بشود. اين هم براى اين بود كـه مـى ديـدنـد كـه اگـر چـنـانـچـه دانـشـگـاه بـطـور صـحـيـح عمل كند، مستقل باشد، بعد كه اين جوانها از دانشگاه بيرون بيايند ضد استعمار بيرون مى آيند. اين هم يكى از چيزهائى بود كه اينها، نقشه اى بود كه اينها كشيده بودند.
كوشش اجانب براى ايجاد اختلاف بين روحانى و دانشگاهى
روى هـم رفـتـه بـراى رسـيـدن بـه آمـال خـودشـان دانـشـگـاه را در مـقـابـل ديـن قـرار دادنـد، ديـن را در مـقـابـل دانـشـگـاه قـرار دادنـد، يـعـنـى عـلمـا را مـقـابـل دانـشـگـاهـى هـا قـرار دادنـد، دانـشـگـاهـى هـا را مقابل علما. سالهاى طولانى مى گذرد كه روابط ما بين ما و شما نيست و اين براى اين است كه تعليمات آنها از اول اينطور بوده است كه اينجور وضع را موجود كنند كه ما و شما را از هم جدا كنند و
شـمـا آن آيـه اول را كـه خـوانـده ايـد، حـالا بـخـوانـيـد آن آيـه اول را. نماينده حضار: بسم الله الرحمن الرحيم و اذكروا نعمه الله عليكم اذ كنتم ...
امام : همين آيه شريفه را شما بايد مد نظر قرار بدهيد كه ما با هم به جنگ تقريبا بايد گـفـت بـوديـم در ايـن مـدت و خـداونـد به ما منت گذاشت كه ما هم با هم برادر شديم . الان بايد حفظ اين برادرى را ما بكنيم ، شما به ما نظر سالم داشته باشيد، ما به شما نظر سـالم داشـتـه بـاشـيـم . هـمـه مـا بـرادر هـسـتـيـم ، هـمـه مـا اهل يك دين هستيم ، اهل يك كتاب هستيم ، اهل يك ملت هستيم .
وحدت و برادرى لازمه سازندگى كشور است
الان شما مى بينيد كه ايران آشفته است ، ايران را خراب كردند و رفتند، وضع كشاورزى مـا را بـكلى از بين بردند، وضع فرهنگ ما را عقب نگه داشتند. وضع ارتش ما اين بود كه ديـديـد و هـمـه چـيـزهـاى ما الان تقريبا آشفته و بهم ريخته است و بايد همه اقشار ملت از دانـشـمـندان كه در درجه اول هستند واز ساير اقشار همدست و هم قوه با هم براى ساختن يك مـمـلكـتـى كـه بـواسطه اين سلطنت پنجاه و چند سال اينها رو به خرابى رفت و هى بوق زدنـد كـه تـمدن بزرگ و هى خراب كردند!! الان ما هيچ تقريبا بايد گفت نداريم ، ما يك مـملكت خراب عرض مى كنم كه برق زده ، زلزله زده (هر چه اسمش را مى خواهيد بگذاريد) داريـم كـه هر جاى آن دست مى گذارند مى بينند خرابى هست و ما الان همه مان با هم موظفيم كه دست به دست هم بدهيم ، برادر باشيم با هم و همه با هم بسازيم ايران را.

next page

fehrest page

back page