سرزمین اسلام

غلامرضا گلی زواره

- ۱۹ -


جمهورى سومالى

کشورسومالى بیشترین قسمت‏شاخ افریقا را بخود اختصاص داده و با 637657 کیلومتر مربع در کناره غربى اقیانوس هند، جنوب خلیج عدن ر شرق اتیوپى قرار دارد.اهمیت‏سوق الجیشى سومالى موجب آن شد تا دول استعمارى آن را به سه قسمت تقسیم کنند. وقعیت‏سیاسى آن به حدى است که مى‏توان آن را پلى بین افریقا و جنوب غربى آسیا دانست. هر قدرتى که بر سومالى مستولى گردد مى‏تواند بر اتیوپى، کنیا، دریاى سرخ و خلیج عدن دسترسى داشته باشد.

مسلمانان از طریق بندر زیلغ در کنار خلیج عدن وارد سومالى شده و اسلام را در قرن اول هجرى در آن گسترش دادند. در قرن 14 میلادى یک دولت قدرتمند اسلامى در سومالى تشکیل شد که توانست بر قسمتى از اتیوپى حمله کند. در سال 1883م در بخش شمالیسومالى که اکنون کشور مستقل جیبوتى قرار دارد فرانسویان نیروى نظامى پیاده کردند این قلمرو به 22000 کیلومتر مربع بالغ مى‏گردید.بقیه خاک سومالى که در حدود 638000 کیلو متر مربع بود در سال 1881م به چنگ انگلستان افتاد. ایتالیا هم در سال 1889م به سومالى لشگر کشید و در نتیجه سومالى بین متجاوزین مذکور تقسیم شد و در سال 1936م سومالى ایتالیا، اریتره و اتیوپى که مستعمره ایتالیا بودند مستعمره جدیدى بنام آفریقاى شرقى را تشکیل دادند. در سال 1901م در سومالى انگلستان یک انقلاب اسلامى بوقوع پیوست که توسط شیخ محمد عبدالله حسن با هدف استقلال خواهى و بر ضد بریتانیا رهبرى مى‏شد و تا سال 1920م 4 حمله انگلیسى‏ها را دفع نمود. در سال 1948م دکتر عبدالرشید على شرمارک باتفاق عبدالله عثمان جزب اتحادیه جوانان سومالى را تشکیل دادند که هدف آن استقلال سومالى بود. در سال 1960م سومالى متشکل از سومالى انگلیس و سومالى ایتالیا، استقلال خود را بدست آورد و اولین رئیس جمهورى آن عبدالله عثمان بود. در سال 1964م خشکسالى شدید توام باقحطى قدرت مرکز را متزلزل نمود و نخست وزیر وقت استعفا داد.

در اکتبر 1969م محمد زیادباره با یک کودتاى نظامى زمام امور را بدست گرفت و پس از چندى اعلام کرد تنها حزب قانونى کشور «حزب انقلاب سوسیالیستى سومالى‏» است وى در سال 1977م با اتیوپى بر سر مالکیت صحراى اوگادن (سومالى غربى) وارد جنگ شد و بدلیل عدم همکارى نظامیان شوروى و تقویت قواى اتیوپى توسط کارشناسان کوبائى، کست‏خورد و صحراى اوگادن را از دست داد. بعد از آن جهت‏سیاسى خود را تغییر داد و بندر استراتژیک بربرا را در اختیار امریکائیان گذاشت. (1)

زیادباره شخصیت دوگانه‏اى بود و در ضمن آنکه خود را مسلمان متعصبى معرفى مى‏کرد به سوسیالیزم روى آورد. زبان لاتین را براى محو فرهنگ اسلامى اشاعه داد. نهضت آزادى زنان را براه انداخت که مورد مخالفت‏شدید مسلمین قرار گرفت. در اگوست 1972م زیادباره گروهى بیکار و اوباش را بنام پیشتازان تشکیل داد که اینان وارد مساجد و اجتماعات شده و به سرکوبى مسلمین مى‏پرداختند.

جوانان مسلمان را محاکمه مى‏نمود و به اتهام ایجاد شایعه بر علیه رژیم براى آنان مجازاتهاى شدید تعیین مى‏کرد.

در دانشگاه نیز دانشجویان مسلمان به جرم فراخواندن همکلاسان خود براى نماز دستگیر مى‏شدند. حتى علماى دینى و رهبران مذهبى به اتهام استفاده از دین براى اختلال در امنیت کشور اعدام مى‏گردیدند. (2)

سرانجام ژنرال محمد زیادباره پس از 6 ماه آشوب در کشور و دوماه درگیرى مسلحانه با کنگره متحد سومالى در دوشنبه 8 بهمن 1369 (28 ژانویه 1991) موگادیشو را ترک و به نقطه نامعلومى فرار کرد. (3) و موگادیشو توسط کنگره متحد سومالى اشغال گردید.

على مهدى محمد (رئیس جمهور موقت‏سومال) و ژنرال محمد فرح عیدید که براى سقوط دیکتاتور سومالى با هم متحد شدند هر دو عضو قبیله هاویه هستند که جبهه متحد کنگره سومالى نیروى اصلى خود را از این قبیله بدست آورد ولى هر کدام به شاخه فرعى این قبیله تعلق دارند که با شاخه دیگر در تضادند. درگیرى بین این دو و طرفداران آن دو، سومالى را به صحنه جنگ خونین تبدیل کرده است که از عوارض آن گرسنگى بسیار شدیدى است که 30% سکنه سومالى را با خطر مرگ روبرو ساخته است.

حوزه قدرت رئیس جمهور موقت، شمال موگادیشو و اطراف آن است و جنوب آن را ژنرال محمد فرح در اختیار دارد بین این دو، منطقه بیطرف سبز قرار گرفته است. درگیرى بین این دو طرفداران به حدى است که حرکت در سومالى بدون اسکورت ماموران مسلح خطرناک است هر دو گروه از یمن، مصر، کنیا و افریقاى جنوبى سلاح دریافت مى‏کنند. گروههاى مسلح به محموله‏هاى غذایى که از کشتیها وارد کامیونها مى‏شود حمله و آن‏ها را غارت مى‏کنند. لذا سازمان ملل هیئت غیر مسلحانه‏اى را براى پاسدارى از مواد وارد موگادیشو نموده است. (4) اما اخیرا امریکا با تغییر رویه و بدست آوردن منافع و همچنین تحکیم قدرت خود، شوراى امنیت‏سازمان ملل را وادار به تصویب قطعنامه‏اى نمود تا بر اساس آن قواى متحدین به سرپرستى امریکا در سومالى دخالت نظامى نموده و در ظاهر ازاین طریق، کمک به مردم سومالى را تضمین کرده و قربانیان گرسنگى را نجات دهند. (5)

مردم افریقاى شرقى و بویژه سومالى از نسل حامیت بوده و 95% آنان از نژاد سومالیائى و بقیه بانتو و عرب هستند. حامیت‏ها ازاعقاب حام فرزند حضرت نوح(ع) مى‏باشند. زبان آنان سواحیلى است که ریشه عربى دارد اما زبان بانتو هم به آن وارد شده است. از 6603000 سکنه آن 38% زندگى شهرى دارند. تراکم نسبى جمعیت 4/10 نفر در کیلومتر مربع و رشد سالانه 8/2% و میانگین سنى 8/23 سال مى‏باشد. 99% مردم، مسلمان هستند.

مرکز حکومت‏سومالى موگادیشو (6) و بربراهاوگیسا از شهرهاى مهم آن است.

مگادیشو از قرن دهم تا پانزدهم میلادى مهمترین شهر بود و مرکزیت مذهبى اسلامى داشت و اهالى بیش از شهرهاى دیگر پیرو اسلام بودند.

اقتصاد سومالى بردامپرورى استوار بوده و گوسفندان سرسیاه آن شهرت جهانى دارد که از پوست آن دستکشهاى مرغوب تهیه مى‏کنند. موز و غلات از محصولات کشاورزى آن است.

از ذخائر استراتژیک آن معادن اورانیوم بوده که توجه قدرتهاى استکبارى را بخود جلب کرده است. (7) آهن، زغال سنگ، نمک و نفت هم دارد. در صنعت پیشرفتى ندارد.

سومالى علاوه بر درگیرى‏هاى داخلى که اخیرا با آن مواجه است با بحرانهاى دیگر روبروست. خشکسالى و قحطى سال 1977م مصیبت فراوانى براى مردمان آن فراهم نمود، امراض مسرى همه جا گسترش یافته است. پناهندگان اوگادن، خود معضل بزرگى هستند. درگیرى با اتیوپى و نزاع با کنیا نیز سومالى را آسیب‏پذیر نموده است. از این لحاظ حتى قبل از حالت فوق العاده اخیر براى تامین مواد غذایى و دارویى به کمک کشورهاى غربى و عربى نیاز داشت.

جیبوتى

کشور کوچک جیبوتى با حدود 22000 کیلومتر مربع وسعت در شرق افریقا و شمال شاخ افریقا در کنار خلیج عدن و جنوب دریاى سرخ قرار دارد و در ساحل غربى باب المندب واقع شده است. فرو رفتگى آب خلیج عدن در جیبوتى به آن موقع استراتژیکى ویژه‏اى بخشیده است. این کشور قبلا بخشى از قلمرو سومالى بود که در سال 1883م فرانسه آن را مستعمره خود نمود که به سومال فرنسه معروف بود و امروزه به آن جیبوتى یا سرزمین غفار و عیسى مى‏گویند.

جیبوتى از دو بخش کوهستانى و فلاتى تشکیل شده و ارتفاعات شمالى آن مقدارى باران درافت مى‏کند. در نقاط دیگر آن هنگام وزش بادهاى موسمى، بارندگى صورت مى‏گیرد. آب و هواى گرم و سوزان دارد، 506000 نفر سکنه آن است که 78% آن زندگى شهرى دارند. رشد سالانه جمعیت 3% و تراکم نسبى آن 8/21 نفر در کیلوکتر مربع است. 45% مردم از نژاد عیسى سومالیائى و 37% عفارى هستند. به اقوام عفار اناکیل مى‏گویند که اغلب زندگى عشایرى دارند. اقلیتى عرب و اروپائى هم در جیبوتى سکونت دارند. 90% مردم مسلمان و اغلب مذهب سنى دارند، فرانسه در هنگام استعمار این کشور پایتخت آن را از اوباک (ابوک) به جیبوتى منتقل نمود. در سال 1967م به عفار و عیسى موسوم بود و در سال 1977م پس از 115 یال، از سلطه فرانسه رهایى یافت و از این پس به جمهورى جیبوتى مشهور گشت. در جریان استقلال، سومالى حامى آن بود که اتیوپى تمایل داشت جیبوتى زیر سلطه استعمار باقى بماند. مرکز حکومت آن بندر جیبوتى است و شهر مهم آن تاجورا نام دارد. از 5 بخش ایجاد شده که زیر نظر دولت مرکزى اداره مى‏شوند. با دول عربى و فرانسه روابط سیاسى و تجارى دارد و از تونس و عربستان کمکهایى را دریافت مى‏کند.

موقعى که نظامیان کوبایى در حمایت از دولت اتیوپى بر ضد جبهه آزادى بخش سومالى غربى در منطقه اوگادن وارد جنگ شدند عده‏اى از مسلمانان عفار به جیبوتى گریختند (در سال 1977م) با مستقر شدن قواى کوبایى در نواحى مورد بحث و ایجاد فشار براى مسلمانان، بمباران روستاها و انهدام مراکز کشاورزى و دامدارى، پناهندگان بیشترى به سوى جیبوتى سرازیر شدند. حکام جیبوتى براى عاده پناهندگان مسلمان به سرزمین اصلى، به اجبار و فشار متوسل شده و با تهدید سوزانیدن اردوگاهها، آنها را در تنگنا قرار مى‏دهند اما پناهندگان، حاضر نیستند تا زمانى که شرایط و عواملى که موجب کوچ آنان شده، ادامه داشته باشد، به کشور خود بازگردند; با این وجود عده‏اى از آنان را از طریق سرکوب و نهدید باز مى‏گردانند. رژیم اتیوپى هم براى دست‏یابى به کمکهاى مالى اضافه از کمیته پهاهندگان سازمان ملل جهت اسکان دوباره پناهندگان، از این بازگردانى استقبال مى‏کند. (8) قهوه، موز و غلات از فراورده‏هاى کشاورزى جیبوتى است. پرورش شتر، بز و گوسفند هم در این کشور رواج دارد. اما اساس اقتصاد آن به بندر جیبوتى و به راه آهنى که این کشور را به اتیوپى مرتبط مى‏سازد، متکى است. 40% صادرات و 60% واردات اتیوپى از طریق بندر مذکور حمل مى‏گردد.

تیرگى روابط جیبوتى و اتیوپى و مسدود شدن راه مزبور و سرازیر شدن آوراگان سومالیائى و عفارى به این سرزمین، اقتصاد آن را به سوى نابسامانى سوق مى‏دهد. واحد پول جیبوتى فرانگ است که برابر صد سانتیم مى‏باشد. با وجود استقلال، یک پایگاه نظامى فرانسوى با 8000 نیروى نظامى در این کشور وجود دارد.

کنیا

کشور کنیا در افریقاى شرقى و ناحیه استوایى افریقا قرار داشته و با سومالى، اتیوپى، اوگاندا و تانزانیا مرز مشترک دارد، و اقیانوس هند در شرق آن واقع است.

کنیا از سال 1895م زیر سلطه انگلستان درآمد ولى با مبارزه میهن پرستان به رهبرى جوموکنیاتا (شیر افریقا) در سال 1963م به کسب استقلال نائل گردید. وسعت کنیا 582646 کیلومتر مربع بوده و 24335000 نفر سکنه دارد. در قرون هفتم و هشتم میلادى تجار ایرانى و عرب جهت تجارت عاج در سواحل کنیا مستقر شدند. با امتزاج مسلمانان و افریقائى‏هاى بومى، تمدن سواحیلى تشکیل داده شد و اسلام در این نقطه گسترش یافت و تا سال 1806م اینقسمت از افریقا بخشى از دولت اسلامى عمان به شمار مى‏رفت. مومباسا بندر کنونى کنیا از مهمترین شهرهاى مسلمین بود. در ساحل کنیا در تاریخ 1100 میلادى شهرى بنام درگوى احیا شد. در حال حاضر 30% از سکنه کنیا مسلمان هستند و در استانهاى ساحلى و شمال شرقى در اکثریتند. این 3 استان 75% مساحت کنیا را تشکیل مى‏دهد. در استانهاى دیگر نیز مسلمانان سکونت دارند. نژاد مسلمین عرب، سواحیلى، سومالیائى و تعدادى از قبایل بومى کنیا مى‏باشد. اغلب مسلمانان سنى و پیرو مکتب شافعى‏اند ولى مسلمانان سودانى الاصل - واقع درنایروبى مرکز کنیا - تابع فقه مالکى هستند و مهاجرین آسیائى حنفى مذهبند.

در دهه 1960م جمعیت‏سومالیایى ساکن در شمال شرقى کنیا طى شورشى خواستار الحاق به سومالى شدند که به سختى درهم کوبیده شدند. (9) در نوامبر 1980م نیروهاى امنیتى کنیا، جنایاتى را علیه این مردم مرتکب گردیدند. تجاوز به زنان، بکارگیرى نیزه در مورد دختران باکره، کشتن مردم، آتش زدن منازل، بازداشت هزاران نفر، حمله به قبایل و مصادره دامهاى آنها و منع وسایل نقلیه از سوار نمودن مسلمانان سومالیائى، از جمله این حرکات منفى بود. در فوریه 1984م ساکنان یک شهرک که مسلمان بودند مورد حمله قرار گرفته و صدها تن کشته شدند. عده‏اى را به آتش کشیدند و گروهى به اجبار لخت و عریان در آفتاب گرم مى‏نشستند. فرماندار منطقه نیسون کاریا مردم مسلمان را تهدید نمود که آنان را که از نژاد سومالى هستند از بین خواهند برد. از سال 1983م دولت کنیا در نواحى شمال شرقى کمربند امنیتى برقرار کرده و سکنه یک میلیون نفرى مسلمان آن به علت‏سرکوب شدید در حالتى از ترس و وحشت به سر مى‏بردند. یکى از مقامات مهم امنیتى گفته بود:

«یک سومالیائى خوب یک سومالیائى مرده است.» (10

چون مسلمانان در تنگناهاى اقتصادى قرار دارند مبلغان مسیحى به میان آنان رفته و از طریق کمک به افراد فقیر و سعى در پرورش کودکان یتیم به تبلیغ آئین مسیحیت مى‏پردازند. در سال 1982م یک وزیر، دو معاون وزیر، مسلمانان و 23 نماینده مجلس کنیا فعالیت دارند و بنیاد اسلامى به انتشار کتب اسلامى و تفسیر قرآن کریم به زبان سواحیلى پرداخته است. (11)

تانزانیا

جمهورى متحده تانزانیا با 945037 کیلومتر مربع وسعت در افریقاى شرقى و در مجاورت اقیانوس هند و مابین کشورهاى: کنیا، اوگاندا، روندا، زئیر، مالاوى و موزامبیک قرار دارد.

بخش اعظم آن سرزمین وسیع تانگانیکا و بقیه آن را سه جزیره زنگبار مافیا و پمبا (12) تشکیل مى‏دهد که غالبا از کوهستانها و نواحى ارتفاعى که منشاء آتشفشانى دارند بوجود آمده‏اند. بلندترین قله افریقا یعنى کلیمانجارو در تانزانیا واقع شده است همچنین قله نگرونگرو (13) با بیش از 20 کیلومتر عرض که بزرگترین دهانه آتشفشانى دنیاست در این سرزمین قرار دارد. دریاچه‏هاى آن عبارتند از ویکتوریا در شمال، تانگانیکا در غرب، مالاوى در جنوب. آب و هواى مرطوب و پرباران دارد.

منطقه رنگبار از قرون قبل مورد توجه بازرگانان و دریانوردان بوده و تجارت برده و عاج در آن رواج داشته است. دین اسلام به وسیله بازرگانان ایرانى و عرب بدین ناحیه آورده شد. از اوایل دوره‏هاى اسلامى، سلسله‏هاى عرب و فارس بر این جزایر حکومت مى‏کردند. از قرن دهم (سوم هجرى) تا پانزدهم میلادى امپراطورى رنگ روى کار آمد، خرابه قصرها، منازل، مساجد و ضرب سکه آثارى از این تمدن را نشان مى‏دهد. امرا و حکام محل باجگزار حکومت کیلوا بودند، این تمدن تحت تاثیر تمدن ایرانى قرار داشت. خانواده حکومتى کیلوا افریقائى نبودند و در قرن سیزدهم مهاجرین شیرازى این حکومت را اداره مى‏کردند و مسجد باشکوهى در جنوب شرقى تانزانیا از آنان به یادگار مانده است. (14) اولیت فردى که در کیلوا قدرت یافت على بن الحسن نام داشت که مرکز بازرگانى کوچکى را تبدیل به جزیره مقتدر و مستحکمى کرد و تا منطقه پمبا را زیر نفوذ داشت. وى تجارت طلا را کنترل مى‏نمود و بنام خویش سکه زد، کیلوا مرکز اسلامى محسوب مى‏شد و تمام اهالى آن مسلمان بودند، در زنگبار پس از سقوط کیلوا، سکه ضرب گردید و این ناحیه و برخى نقاط دیگر به تصرف سلطان مسقط درآمد و تا سال 1965م حیات مستقلى داشت.

در سال 1503م پرتقالى‏ها زنگبار را مستعمره خود نمودند ولى در سال 1698م بدنبال شکست فاحشى که از مسلمانان خوردند، زنگبار به دست فاتحین مسلمان افتاد. این جزیره تا سال 1963م تحت الحمایه انگلیس بود و در این سال مستقل گردید. ناحیه تانگانیکا تا قبل از قرن شانزدهم میلادى تحت‏حکومت رنگبار بود که در اوایل قرن نوزدهم تحت عنوان افریقاى شرقى، آلمان آن را مستعمره خود نمود. با شکست آلمان در جنگ اول و تجزیه مستعمرات آن، تانگانیکا مستعمره انگلستان شد ولى در سال 1961م استقلال خود را بدست آورد. در سال 1964م برحسب قراردادى که بین عبید کرومه نخستین رئیس جمهور زنگبار و ژولیوس نیه رره اولین رئیس جمهور تانگانیکا بسته شد زنگبار و تانگانیکا تشکیل جمهورى متحده تانزانیا را دادند. تانزانیا با چین و شوروى روابط سیاسى - تجارى دارد و مرکز حکومت آن دارالسلام مى‏باشد. شهر دارالسلام شلوغ و پرجمعیت بوده و سطح زندگى در آن پایین است. تعداد بسیار کمى وسیله نقلیه دارند. به علت فقر زیاد عده‏اى در خیابانها و پیاده‏روها مى‏خوابند. در یکیاز نقاط محروم دارالسلام و در بخش ایکویویرى - در 175 کیلومترى جنوب دارالسلام - جهاد سازدنگى ایران با دایر نمودن شعبه‏اى از سال 1362ش مشغول طرحهاى تحقیقاتى از قبیل به زراعى و توسعه آبیارى و دامپرورى صنعتى مى‏باشد. (15) در دارالسلام 150 مسجد وجود دارد که اکثرا متعلق به مسلمانان شافعى مذهب مى‏باشد. شیعیان هندى، پاکستانى، سرى‏لانکایى و تانزانیائى نیز مسجد باشکوهى در مرکز تانزانیا دارند.

در سال 1990م تانزانیا 25085000 نفر سکنه داشته که درصد شهرنشینى 20% و رشد سالانه 2/3% و تراکم نسبى آن 5/26 نفر در کیلومتر مربع بوده است. امید به زندگى براى مردان 49 سال و براى زنان 54 سال مى‏باشد. اکثریت نژادیبا سیاهان است ولى مهاجرین ایرانى، هندى و اروپائى هم در این کشور زندگى مى‏کنند. زبا رسمى سواحیلى است که یادآور تمدن سواحیلى مى‏باشد. این تمدن را مردم مستقر در سواحل شرقى افریقا بوجود آورده و حکومتهایى از قرن دهم تا پانزدهم میلادى پدید آوردند. این جامعه از لامور در کنیا تا موزامبیک با زبان بانتو (16) و فرهنگ اسلامى آمیخته بود و بخش عمده آن فرهنگ اسلام بود. افرادى از نسل شیرازى‏ها در این تمدن نقش مهمى را بر عهده داشتند. در قرن شانزدهم پرتقالى‏ها این تمدن را از بین بردند. طبق تحقیقات ادوارد براون (17) آثار تمدن درخشان اسلامى درمنطقه ایهارانا (18) نزدیک شهر وهمار درساحل شرقى افریقا دیده مى‏شود. (19) غیر از زبان سواحیلى، زبا انگلیسى رایج بوده و خط رایج لاتین است. بیشاز 50% مردم تانزانیا مسلمان بوده و اقلیت‏هاى پیرو آئین مسیحیت و مذاحب ابتدائى مى‏باشند.

تانزانیا مهمترین تولید کننده سیسال (Sysal) در دنیا است. محصولات مهم دیگر آن عبارتند از: کنف، قهوه، برنج. معدن مهم آن الماس است. صنایع غذایى، پوشاک،سیمان، مصنوعات دستى و چوب‏برى از مهمترین مراکز صنعتى این کشور به شمار مى‏رود. واحد پول آن شلینگ تانزانیاست که برابر صد سنت مى‏باشد.

به موجب اعلامیه آروشا که توسط نیه‏رره اعلام شد تمامى شرکتهاى خصوصى و مراکز زراعى و مراتع بزرگ مالکان داخلى و خارجى تانزانیا ملى اعلام شد و بر این اساس به فعالیت‏هاى زراعى و دامى اولیت داده مى‏شود و بیشترین تلاش اقتصادى کشور بر این بخش تمرکز یافته است.

ج - افریقاى غربى

افریقاى غربى از نقطه نظر پستى و بلندى و چهره طبیعى متنوع است. ارتفاعات مهمى جز کوههاى فوتاجالون گینه، ارتفاعات نیجریه و کامرون در این ناحیه دیده نمى‏شود. بخش شمالى افریقا غربى تحت تاثیر صحراى کبیر افریقا از آب و هواى گرم و خشک برخوردار بوده ولى در سواحل توام با وطوبت است.

دشتهاى ساحلى اکثر مناطق افریقاى غربى از جنگلهاى استوایى پوشانیده شده است و بدلیل عبور خط استوا و قرار گرفتن اقیانوس اطلس در غرب آن،آن و هواى این نقاط گرم و مرطوب استوایى مى‏باشد. درخت موز و کائوچو در نقاط استوایى بوفور دیده مى‏شود. با دور شدن ازمنطقه ساحلى از انبوه درختها کاسته شده تا جائى که دشتى علفزار در پیش روى ما قرار داده، این منطقه را ساوان (21) مى‏گویند که چشمه‏ها و برکه‏هایى در آن یافت مى‏شود. درختان چترى ساوان که اقاقیا نام دارند محل استراحت‏شیرها و سایر جانوران وحشى این منطقه است. آب و هواى آن گرم و خشک مى‏باشد. کمبود آب، غنى نبودن خاک و عدم اطمینان از وقوع بارندگى آن اجازه نمى‏دهد. کشاورزان در ساوان از رونق برخوردار باشد و صرفا ارزن، ذرت و بادام زمینى در آن بدست مى‏آید. گاهى خشکسالى‏هاى وسیع، این منطقه را در معرض قحطى و گرسنگى قرار مى‏دهد و موجب تلفات انسانى و دامى مى‏شود.

غرب افریقا از مناطق مهم این قاره به شمار مى‏رود و بستر دولتها و تمدنهاى کهن مى‏باشد. به موجب اسنادى که به زبان عربى نوشته شده و دولت غانا (22) در قرون سوم و چهارم میلادى دولتى متمرکز به شمار مى‏رفته و یکى از قدیمى‏ترین دول غرب افریقا بوده است. این دولت در بخش علیاى رودهاى نیجر و سنگال تشکیل گردید و مرکز آن کومبى ساله بود. اقتصاد آن بر کشاورزى و دامدارى تکیه داشت و علاوه بر آن به استخراج طلا، نمک و تهیه فرزات مى‏پرداختند. در کتب عربى و آثار سیاحان مسلمان وضع این دولت توصیف شده است . در نیمه دوم قرن یازدهم قبایل بربر صنهاجى وابسته به المرابطون پایتخت غنا را به تصرف خود درآؤردند. در اواخر قرن دهم دولت مالى بوجود آمد که با انحطاط دولت غانا استقلال پیدا کرد. در زمان پادشاهى «سوندیاتا» دوره نیرومندى دولت مالى آغاز شد. مرکز این حکومت در حدود گینه فعلى بود ولى مرکز تجارتى آن شهر سانکارائى در مالى کنونى بود. در زمان جانشینان وى قلمرو مالى از سواحل اقیانوس اطلس تا شهر گائو در نیجر کشیده شد. جنگ‏هاى داخلى و منازعه با همسایگان، دولت مالى را ضعیف نمود. در اواخر قرن پانزده و اوایل قرن شانزده، سونگائى‏ها قسمت‏شرق مالى را تصرف نمودند و با حمله سپاهیان مراکش در سال 1591م دولت مالى منقرض شد. دولت‏سونگائى در قرون وسطى در سودان غربى تشکیل شد. قدرت این دولت اسلامى در عهد پادشاهى محمد توره (1528 - 1493) باوج رسید و در قرون 15 و 16 میلادى دولت مزبور مهمترین دولت‏سودان غربى به شمار مى‏رفت و اقلام عمده درآمدهاى آن را تجار طلا، نمک، عاج و پارچه تشکیل مى‏داد. در شهر تیمبوکتو و تانگوره و جنه مراکز علمى و دانشگاهى با محتواى اسلامى ایجاد شده بود که در تدریس علوم، پیشرفته بود. مسجد جامع تیمبوکتو از کهن‏ترین بناهاى مذهبى افریقا غربى به شمار مى‏رود. مسجد جامع سونگو که در قرن چهاردهم میلادى تاسیس شده از جمله آثار معمارى اسلامى این بخش از افریقاست. در سال 1951م قواى مراکش، این دولت را شکست داده و شهرهاى تیمبوکتو و دره رود نیجر را به آتش کشیدند. (23)

و کولى (25) تحقیقاتى انجام داده‏اند که بر اساس آن مردم مناطق ساحلى غرب (24) افریقا داراى فرهنگ و تمدنى پیشرفته بوده و جوامع آنها داراى تجربیات کشاورزى و قوانین اجتماعى قابل تحسین بوده‏اند. (26) بزیل دیویسن (27) مورخ و محقق انگلیسى به گسترش اسلام در تار و پود حیات اجتماعى - سیاسى و اقتصادى افریقاى غربى اعتراف نموده و مى‏گوید:

«اسلام به عنوان مذهب بزرگ حکومت مترقى پدیدار مى‏گردد.»

و اضافه مى‏کند:

«از بطن این گرایش (روى آوردن به اسلام) شالوده متکب‏هاى استوار تعالیم اسلامى در تمبوکتو، نیانى،جن و مکانهاى دیگر به پیدایى مى‏آید. مکتب‏هایى که از آن پس به مدت 300 سال رونق دارند و پژوهشگران مسلمان را از کشورهاى بسیار و با گرایش‏هاى فکرى بسیار به سوى خویش مى‏خوانند.»

و اعتراف مى‏کند که:

«... از دیدگاه تاریخى، تاثیر اسلام در افریقاى باخترى، جدا از جنبه معنویش باید به سبب اهمیت بسیار در دو زمینه مورد ملاحظه قرار گیرد: در فن‏هاى بازرگانى و درفن‏هاى کومت‏شهر، دولت‏ها و امپراطورى‏هایى که نیرومند و مهم مى‏گردند... اسلام مى‏تواند مدعى به ارمغان آوردن بسیارى چیزها براى افریقاى غربى باشد. یک نقشه بازرگانى مربوط به دوره (1600 - 1300) ناحیه‏هاى بسیارى از قاره غربى، شمال یا جنوب بیابان را مى‏نمایاند که مستقیم یا غیر مستقیم با نظام بازرگانى جهانى پیوند داشتند، ایننظام بدست کسانى پى‏ریزى شد که وحدت اساسى اسلام را ... به رسمیت مى‏شناختند. (28) »

مردم آفریقاى غربى، اغلب سیاه پوستند که در گروههاى قومى گوناگونى جاى دارند، گروهى هم با دیگر قومها درآمیخته و نژاد مختلطى را بوجود آورده‏اند. نابترین نژاد سیاه در جنگلهاى گینه به سر مى‏برند.

از نظر ربان، متاسفانه بدلیل نفوذ استعمار زبان رسمى اغلب این کشورها، زبان بیگانه است به عنوان نمونه در بنین، توگو، ساحل عاج، سنگال، کامرون، کنگو، گینه، لیبریا، مالى و ولتاى علیا زبان رسمى فرانسه است. در غنا، سیرالئون و گامبیا، انگلیسى زبان رسمى به شمار مى‏رود و در گینه بیسائو زبان پرتقالى ولى در گینه اسپانیولى رواج دارد. وسعت مجموع 21 واحد سیاسى افریقاى غربى به حدود 6200000 کیلومتر مربع بالغ مى‏گردد که 20% مساحت قاره افریقا را شامل مى‏شود. با وجود آنکه افریقاى غربى منطقه سرسبزى است و منابع و ذخائر فراوانى دارد ولى اغلب کشورهاى آن کم جمعیت هستند و در این واحدها حدود 190 میلیون نفر سکونت دارند که در میان آنها کشور نیجریه یک استثناست زیرا بیش از نیمى از سکنه افریقاى غربى را به خود اختصاص داده و بیش از صد میلیون نفر سکنه دارد که از این لحاظ پرجمعیت‏ترین کشور آفریقائى و دهمین کشور پر سکنه جهان به حساب مى‏آید.

پروستع‏ترین کشور افریقاى غربى، مالى است که 1240000 کیلومتر مربع وسعت دارد.، کم‏جمعیت‏ترین و کم‏وسعتترین کشور افریقاى غربى سائوتومه و پرنسیب مى‏باشد.

اسلام دین اکثریت کشورهاى مالى، سنگال، کامرون، ساحل عاج، گینه، بورکینافاسو، سیرالئون، بنین، موریتانى، توگو، جمهورى عربى صحرا، گامیبا و گینه بیسائو مى‏باشد و در بقیه کشورها پیروان مسیحیت و آنى میسم (29) در اکثریتند. در کنگو و لیبریا، مردم مذهب ابتدائى آنى میسم دارند.

علاوه بر محصولات کشاورزى، جنگل‏ها و فرآورده‏هاى چوبى سهم مهمى از درآمد این کشورها را تشکیل مى‏دهد. ذخائر معدنى افریقاى غربى بسیار غنى است، منگنز در غنا و کبالت در کنگو بدست مى‏آید. کشورهاى این بخش از افریقا بزرگترین تولید کنندگان اورانیون و رادیوم هستند. 60% طلا و الماس از این قسمت افریقا بدست مى‏آید. تنها در کشور نیجر نفت (هشتمین صادر کننده دنیا) بدست مى‏آید.

در غرب افریقا اتحادیه‏هاى اقتصادى و بازرگانى هم قابل مشاهده است از آن جمله مى‏توان «اتحادیه گمرکى کشورهاى غرب افریقا» (30) (اودئائو) را نام برد که در سال 1966م تاسیس شده و اعضاى آن عبارتند از بنین، ساحل عاج، مالى، موریتانى، نیجر بورکینافاسو و سنگال.

همچنین جامعه اقتصادى کشورهاى غرب افریقا (اکوواس) که در سال 1975م در لاگوس - مرکز نیجریه - تشکیل شد و هدف آن همکارى اقتصادى و ایجاد اتحادیه گمرکى بین کشورهاى عضو است. اتحادیه پولى افریقاى باخترى (31) براى یگانه سازى ارز میان این کشورها گشایش یافت. (32)

پى‏نوشتها:‌


1- مجله پیام انقلاب ش 54.

2- مجله پیام انقلاب ش 128 - 29 دیماه 1363.

3- سومالى و آینده نامعلوم، کیهان ش 14135 - 14 اسفند 1369.

4- سومالى قربانى کورطالبان قدرت، اطلاعات 19695 و ش 19686.

5- جمهورى اسلامى، شنبه 14 آذر 1371 ش 3915.

Mogadishu 6-

7- بنا به نوشته روزنامه حریت چاپ ترکیه امریکا به بهانه استقرار صلح در سومالى، مشغول غارت ذخائر زمینى سومالى بویژه منابع نفت مى‏باشد.

8- مجله مشکوة، ش 21 رمستان 1367 صفحات 122 و 123.

9- اکثریت قریب به اتفاق طى یک همه پرسى بین‏المللى در ساحل 1962 به نفع الحاق سرزمین به سومالى راى دادند اما نه تنها به خواسته آنان وقعى نهده نشد بلکه روز به روز اوضاع آنان بدتر شد.

10- اقلیت‏هاى مسلمان در جهان، ترجمه ایرج کرمانى ص 236 و 237.

11- اقلیتهاى مسلمان در جهان امروز على کتانى، ترجمه محمد حسین آریا ص 215 و 216.

pemba 12-

Ngorongro 13-

14- شخصى بنام الحسن بن سلیمان اول در 1270 میلادى این مسجد را بنا نهاد.

15- ره آورد سفر به کنیا و تانزانیا - عبدالرحیم رحیمى - روزنامه رسالت ش 1992.

Bantu 16-

Advard Brown 17-

iharana 18-

19- تاریخ اسلام در افریقاى جنوبى، مهندس حسن بشیر.

20- سیسال براى الیاف کتانى مصرف مى‏شود.

Savan 21-

22- کشور غنا نام خود را از این دولت گرفته است.

23- افریقا باید متحد شود - قوام نکرومه، ترجمه دکتر محمد توکل صفحات 31، 32 و 33.

Manix 24-

Cowley 25-

26- تاریخ اسلام در افریقاى جنوبى - مهندس حسن بشیر.

Basil davidson 27-

28- تاریخ افریقا، دیودسن ترجمه ریاحى و مولوى صفحات 248 تا 251.

Animisme 29-

Udeao 30-

Umoa 31-

32- گیتاشناسى کشورها، صفحات 433 و 434.