سرزمین اسلام

غلامرضا گلی زواره

- ۲۲ -


جمهورى گابن

گابن با مساحت 267667 کیلومتر مربع وسعت در غرب افریقا و کنار اقیانوس اطلس و در همسایگى کشورهاى کامرون، گینه استوایى و کنگوى برازاویل واقع است. خط استوا از این کشور نیمه کوهستانى مى‏گذرد. کناره‏هاى آن جلگه‏اى بخش اعظم آن را جنگل مى‏پوشاند.

پرتقال در قرن پانزدهم میلادى آن را کشف نمود و تحت‏سیطره گرفت ولى نفوذ سایر اروپائیان در آن بدلیل انبوهى جنگل و ارتفاع زیاد تا اواسط قرن نوزدهم به تاخیر افتاد. در سال 1839م قواى فرانسه در آن پایگاهى بدست آوردند و در سال 1990م گابون جزئى از کنگو فرانسه شد و در سال 1910م گابن و سه عضو سابق افریقاى استوایى فرانسه یعنى کنگو، چاد و افریقاى مرکزى یک اتحادیه و یک سازمان ادارى مشترک براى حمل و نقل و ارتباطات تشکیل دادند و بالاخره در سال 1960م این کشور به استقلال دست‏یافت. مرکز حکومت آن شهر لیبرویل است و تنها پایتخت جهان مى‏باشد که بر روى خط استوا قرار گرفته است.

در سال 1967م پس از مرگ لئومبا (اولین رئیس جمهور گابن) آلبرت برنارد بونگو (1) به ریاست جمهورى رسید وى پس از مدتى کیش مسیحى را تغییر داد و اسلام را اختیار نمود و نام خود را بع عمر تبدیل نمود و راهى سفر حج‏شد. با وجود آنکه 30% مردم گابن مسلمان هستند این کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامى مى‏باش. مسلمانان در برپائى مراسم مذهبى و تبلیغات اسلامى از آزادى خوبى برخوردارند و در امور سیاسى، ادارى و نظامى نفوذ خوبى دارند.

گابن 1260000 نفر سکنه دارد که تراکم نسبى آن 7/4 نفر در کیلومتر مربع و رشد سالانه آن 2/2% گزارش شده است. (2) اکثریت مردم از نژاد سیاه بوده و زبان آنان فرانسوى (زبان رسمى) و خط لاتین مى‏باشد.

گابن از لحاظ درآمد سرانه اولین کشور افریقاى سیاه و دومین کشور افریقائى پس از لیبى مى‏باشد. کشورى است با ذخائر سرشار معدنى و جنگلى; نفت از منابع معدنى آن است که 50% تولید ناخالص داخلى و 75% صادرات آن را دربر مى‏گیرد. (3) درسال 1954م فرانسویان دراین کشورنفت کشف کردند. این کشور ازلحاظ فرآورده‏هاى نفتى در افریقا مقام پنجم را دارد. (4) سالانه 45 میلیون متر مکعب گاز در این کشوراستخراج و صادر مى‏شود. گابن اولین تولید کننده منگنز در جهان است.ذخائر عظیم اورانیوم این کشور متاسفانه سوخت کوره‏هاى اتمى فرانسه را تامین مى‏کند و میزان آن به 1713 تن بالغ مى‏گردد. این معادن در سطح باز در ناحیه موآندا و اوکلو واقع است، در سال، شرقى و جنوبى آن معادن وسیع آهن کشف شده است و صادرات آن که در اختیار شرکت ترانس گابون مى‏باشد.ثروت این کشور را افزون نموده است. بنابراین گابن صاحب بزرگترین رگه‏هاى معدنى جهان مى‏باشد که ذخیره آن به 230 میلیون تن بالغ مى‏گردد. 85% وسعت آن را جنگل‏هاى گرمسیرى تشکیل مى‏دهد. که رقم مهمى از صادرات آن را چوبهاى بدست آمده از این منابع بوجود مى‏آورد. (5) در این جنگل‏ها در وسعتى بالغ بر 20 میلیون هکتار 3000 نوع درخت به عمل مى‏آید که نوع معروف و غالب آن اوکومه است که در تولید تخته سه‏لایى کاربرد دارد. (6)

با این وجود، نفوذ استکبار در این کشور آن را با مشکلاتى از قبیل فقر کادر علمى و تخصصى مواجه ساخته است. گابن وارد کننده مواد غذایى بوده و چون تاسیسات عظیم صنعتى آن به سرمایه‏هاى خارجى نیاز دارد بدهى خارجى آن افزایش یافته است. گرچه گابن مى‏کوشد توازن تجارتى خود را کنترل کند. (7)

واحد پول گانب فرانک سى اف‏آ (CfA.f) مى‏باشد که برابر صد سانتیم است.

جمهورى کنگو (کنگوى برازاویل)

اسامى سابق این کشور کنگوى وسطى، کنگوى برازاویل و کنگوى وسطاى فرانسه بود. کنگو با 341900 کیلومتر مربع وسعت در افریقاى غربى و در ساحل اقیانوس اطلس قرار دارد. از سکنه 1700000 نفرى آن، 10% مسلمان و بقیه کاتولیک، پروتستان و آنیمیست مذهب مى‏باشند.

کنگوى فعلى در گذشته جزو دولت تاریخى کنگو در افریقا غربى بود که علاوه بر کنگو، زئیر و آنگولا را شامل مى‏گشت. در قرن پانزدهم میلادى پرتقالى‏ها آن را کشف و مستعمره خود نمودند. در قرن هفدهم به کنگو وسطاى فرانسه و در سال 1910م به مستعمره استوایى فرانسه ضمیمه گشت. در سال 1960 میلادى کنگو استقلال خود را بدست آورد.

مسلمانان ساکن نیجریه و کشور سنگال باین ناحیه مهاجرت نموده و به نشر اسلام پرداختند و آنان در کانونهاى شهرى کنگو بخصوص کنگو مرکز حکومت‏یعنى برازاویل، مراکز عبادى و مدارس قرانى دارند و مساجد متعددى احداث نموده‏اند ولى گاهى این 170000 مسلمانان تحت فشار و ایذا دولت باصطلاح خلقى کنگو قرار مى‏گیرند و آنان را در محدودیت و ناگوارى قرار مى‏دهند.

سائوتو و پرنسیب

سائوتو با 964 کیلومتر مربع در نزدیکى سواحل گابن در خلیج گینه و شرق اقیانوس اطلس قرار دارد. نژاد اکثرسکنه آن دورگه پرتقالى و افریقائى مى‏باشد و 80% آن مسیحى هستند. سکنه آن 110000 نفر است و در سال 1975م به استقلال ست‏یافت مرکز حکومت آن سائوتومه مى‏باشد. جزایر مذکور در سال 1471م توسط پرتقالى‏ها کشف شدند.

10% مردم آن مسلمان هستند که در محاق اکثریت مسیحى به سر مى‏برند.

د - افریقاى مرکزى (منطقه صحراى کبیر افریقا و استوایى مرکزى)

افریقاى مرکزى با 5/8 میلیون کیلومتر مربع وسعت متجاوز از 25% جمعیت این قاره را در خود جاى داده است، که تراکم نسبى آن چیز در حدود 12 نفر در کیلومتر مربع مى‏باشد. البته پراکنده بودن اقوام درجنگلها و وجود افرادى که در واحه‏هاى صحرایى سکونت دارند و نیز تحرک و جابجائى عشایر و قبایل تا حدودى آمار دقیق نواحى افریقاى مرکزى را دچار اشکال مى‏نماید. گسترش صحارى کبیر افریقا در این قلمرو وجود آب و هواى گرم و مرطوب استوایى همراه با جنگلهاى متراکم و انبوه استوایى، امراض خاص این مناطق، درگیرى و نزاعهاى قبیله‏اى، فشارهاى سیاسى و مسئله آوارگان،عدم توسعه بهداشت و امکانات داروئى از عوامل کمى جمعیت افریقاى مرکزى حتى کمتر از نیجریه (واقع در افریقاى غریب) سکنه دارند. و تنها، کشور زئیر با بیش از 30 میلیون سکنه رقم بالایى را به خود اختصاص داده است. «افریقاى مرکزى‏» کمترین سکنه را دارد سودان با 2500000 کیلومتر مربع نه تنها پروسعت‏ترین کشور صحرا و افریقاى مرکزى است بلکه وسیع‏ترین کشور افریقا مى‏باشد. رواندا با 26000 کیلومتر مربع کمترین وسعت را دارد.

از لحاظ سیماى طبیعى، این ناحیه از افریقا را به سه قسمت تقسیم مى‏کنند: ناحیه صحرا: که در عرض افریقا از اقیانوس اطلس تا دریاى سرخ امتداد دارد. بدلیل برهنه بودن زمین بادهاى گرم و خشک توام با توده‏هاى شن و خاک در صحرا مى‏وزد و صخره‏ها، دشت‏ها و تپه‏هاى وسیعى از شن و ماسه را تشکیل مى‏دهد. آب و هواى گرم و خشک دارد و بدلیل فقدان رطوبت اختلاف دما در آن زیاد است در حالى که نقاط مرکزى صحرا حتى 15 میلى‏متر باران هم دریافت نمى‏کنند بقیه نقاط آن که در کوهستانها واقعند تا 250 میلى‏متر باران دارند. گروههایى از قبایل عرب و بربر (تیبووطوارق) و عده‏اى از سیاهان در کنار واحه‏هاى صحرا به امور کشاورزى مشغولند، صحرا علیرغم جهات منفى جغرافیائى از ذخائر غنى نفت و سایر معادن بهره‏مند است. اساس اقتصاد مردمان آن بر کشاورزى و دامدارى استوار مى‏باشد.

ناحیه افریقاى مدارى که داراى دو فصل مرطوب و خشک مى‏باشد و بین مدار راس السرطان و خط استوا قرار گرفته است، در این منطقه جنگل‏ها انبوه نبوده و در لابلاى آنها فعالیت‏هاى کشاورزى صورت مى‏گیرد. گیاهانى چون قهوه، نخل روغنى، برنج، نارگیل، و موز در افریقاى مدارى به عمل مى‏آید.

ناحیه افریقاى استوایى که بدلیل عبور خط استوا آب و هواى گرم و مرطوب دارد و جنگل‏هاى انبوه از ویژگى‏هاى آن است. برخى کشورهاى این منطقه از آب و هواى قرینه برخوردارند. غلبه نژادى با سیاهان است اسلام در نواحى مرکزى افریقا از قرن دهم گسترش یافت. یکى از دولت‏هاى مقتدر در ناحیه صحراى مرکزى که مسلمانان آن را بوجود آوردند، دولت کانم بود که تا قرن نوزدهم استوار ماند.

دولت اسلامى مذکور در حدود قرن نهم در سواحل شمال شرقى دریاچه چاد بوجود آمد و در قرن سیزدهم دامنه قلمرو خود را در سودان مرکزى وسعت داد. البته سودان در قدیم منحصر به قلمرو کنونى نبوده و منطقه وسیعى است. در جنوب صحرا که مسلمانان آن را «بلاد السودان یا سرزمین سیاهان‏» مى‏نامند. و از غرب تا اقیانوس اطلس و از شرق تا فلات اتیوپى گسترش دارد. مساحت این ناحیه به 5 میلیون کیلومتر مربع بالغ مى‏گردیده و فاصله شمالى - جنوبى آن 1000 کیلومتر و از شرق تا غرب 5500 کیلومتر طول داشته است. این دولت در پایان قرن چهاردهم پایتخت‏خود را به منطقه «برنو» در جنوب غربى دریاچه چاد انتقال داد و از آن زمان بنام دولت «برنو» معروف گشت. دولت اسلامى سونگایى نیز در قرون وسطى در سودان غربى تشکیل شد و در زمان پادشاهى محمد توره (1528 - 1493م) به اوج قدرت خود رسید و در قرون 15 و 16، مهمترین دولت این قلمرو محسوب مى‏گردید.

دولت دیگرى که در صحرا تاسیس شد و مشى اسلامى داشت، تکرور بود. این دولت اسلامى در دره رود سنگال سفلا واقع بود و مردمش به توکولور (8) معروف بودند که هنوز این عنوان به کار مى‏رود ولى فرمانرواى آنان اجداد فولانى‏ها بودند.مورخین مسلمان عقیده دارند که در نیمه قرن یازدهم تکرار اولین‏دولت آفریقاى جنوب صحرا بود که اسلام را پذیرفت و در پهنه‏اى که تحت قلمرو هیجدهم و و اوایل قرن نوزدهم از این نقاط در سراسر افریقاى غربى گسترش یافت. یکى از فتوحات جالب تکرورها تصرف آخرین پایتخت غنا در سال 1230م بود و امپراطورى مذکور که در افریقاى غربى 5 قرن دوام آورده بود، به آخر رسانیدند. (9)

از صد میلیون سکنه منطقه صحرا و افریقاى مرکزى بیش از 40 میلیون نفر پیرو آئین حیات بخش اسلام هستند. در کشورهاى سودان، نیجر، چاد و افریقاى مرکزى اکثریت با مسلمانان است. بوروندى کمترین درصد مسلمانان را دارد (با 5%).

سودان

سودان به لحاظ وسعت، بزگترین کشور افریقائى و حتى جهان اسلام مى‏باشد که 2500000 کیلومتر مربع وسعت دارد. (10 گرچه بخش‏هایى از آن در افریقاى شمال شرقى قرار دارد ولى به لحاظ گسترش زیاد در صحراى مرکزى افریقا، جزو نقاط مرکزى افریقا مطالعه مى‏شود.

سودان در شمال شرقى با دریاى سرخ ارتباط دارد. و 8 کشور یعنى مصر، لیبى، چاد، افریقاى مرکزى زئیر، اوگاندا، کنیا و اتیوپى با آن مرز مشترک دارند. بخش وسیعى از آن را دشت‏هاى بزرگى تشکیل مى‏دهد که توسط رود نیل و شعبات آن آبیارى مى‏شود. نواحى شمالى سودان توسط دره وسیع رودخانه نیل به دو بخش شرقى و غربى تقسیم مى‏گردد، دو شاخه نیل در خارطوم، پایتخت‏سودان بهم مى‏پیوندد. در اراضى نسبتا مرتفع غربى سودان، توده‏هاى آتشفشانى جبل مارا (11) قرار دارد. آب و هواى سودان گرم و خشک است.

تا چندین قرن قبل از میلاد، سودان شمالى توسط مصریان اداره شد ولى آنان در قرن 15م سودان را ترک نمودند. در قرن پانزدهم میلادى با تصرف بخش‏هایى از سودان توسط مسلمین، اسلام در این کشور راه یافت. از اوایل قرن نوزدهم براى بار دوم، مصریان جهت دست‏یافتن به طلا، نواحى شمال سودان را به تصرف خود درآوردند از نیمه دوم قرن نوزدهم سودان، تحت‏سیطره انگلستان قرار گرفت. در این زمان مسلمانان بر علیه سلطه‏گران انگیسى قیام نمودند و رهبرى این جنبش رارمحمد احمد بن عبدالله معروف به مهدى سودانى به عهده داشت. در این قیام خونین، انگلیسى‏ها تار و مار شده و گوردون فرمانده انگلیسى و تعداد بسیار زیادى انگلیسى دیگر به قتل رسیدند. مهدى سودانى پس از اخراج انگلیسى‏ها و بدست آوردن بخشى از سرزمین سودان، اقدام به تاسیس دولت نمود و اقتدارى یافت. اما استعمار شوم که زخم‏خورده بود، با لشکرى فراوان و پس از جنگ‏هاى خونین، قیام مهدى سودانى را سرکوب و طرفدارانش را قتل عام نمود. این لشگر که متشکل از قواى مصر و انگلستان توسطکیچنر انگلیسى رهبرى مى‏شد. پیروان مهدى سودانى در ام دورمان (12) از نیروهاى مهاجم شکست‏خوردند و انگلیسى‏ها پس از این پیروزى به پیشروى خود ادامه داده اما ناگهان با قواى فرانسوى مواجه شدند و در محلى بنام «فاشودا» دو نیرو مقابل هم قرار گرفته و به صف آرایى پرداختند ولى نبردى صورت نگرفت و پس از یک بحران و جنگ سیاسى، با مصالحه طرفین جریان فاشودا به پایان رسید. در سال 1899م قراردادى میان مصر و انگلستان منعقد شد که به موجب آن اداره امور سودان به هر دو کشور واگذار شد و بدین گونه سودان تحت استعمار در آمد. در سالهاى 1924م سودان مستقل شد و به ضویت‏سازمان ملل درآمد و حکومت ان جمهورى اعلام شد ولى طولى نکشید که در سال 1958م نظامیان به رهبرى ژنرال ابراهیم عبود کودتا کرده و قدرت را در دست گرفتند از آن تاریخ سودان کمتر روى آرامش و امنیت را دیده است. کودتاى سال 1985م به اختناق 16 ساله جعفر نمیرى پایان داد و حکومت جدید تغییراتى در سیاست‏سودان ایجاد نمود و از جمله روابط ایران و سودان بهبود یافت. پس از صادق المهدى، سرهنگ عمرالبشیر روى کار آمد و هم اکنون قدرت در دست نظامیان است. سودان 18 استان دارد که 6 استان جنوبى آن بصورت خود مختار اداره مى‏شود.

سودان 27792000 نفر سکنه دارد که 30% آن در شهرها زندگى مى‏کنند. رشد سالانه آن 8/3% و تراکم نسبى 1/11 و بعد خانوار 3/5 و میانگین سنى 6/22 سال مى‏باشد. (13) 80% مردم از نژاد سامى (عرب) و 20% بقیه سیاه پوستند، زبان رسمى و خط رایج عربى است. 72% مسلمان و بقیه مسیحى و بت پرستند.

سودان پس از استقلال، شاهد درگیرى‏هاى فراوانى بوده و یکى از کشورهاى پرکودتاى افریقا مى‏باشد. مدتها است که شورشیان جنوب به رهبرى سرهنگ گارانگ (14) با دولت مرکزى درگیرند که از نتایج تاسف بار آن، آواره شدن هزاران مسلمان و قحطى و گرسنگى در سودان مى‏باشد. (15) از 5 میلیون سکنه جنوب این کشور هم اکنون یک میلیون نفر با خطر مرگ ناشى از گرسنگى روبرو هستند. قربانیان قحطى جنوب سودان دفن نمى‏شوند و متاسفانه خوراک لاشخورها و کرکس‏ها مى‏باشند. هجوم آوارگان بسیارى از روستاهاى نیمه جنوبى سودان را منزلگاه افراد گرسنه و قحطى‏زده وبیخانمان نموده است و گاهى سکنه آنان را به 3 تا 4 برابر افزایش داده است. شورشیان جنوب، جلو کمک‏هاى غذایى سازمان ملل را گرفته و به غارت آن مى‏پردازند آوارگان نیز بدلیل قرار گرفتن در بین شورشیان و نیروهاى دولتى وضع خطرناکى دارند. آوارگان گرسنه که بسیار ضعیف شده‏اند و کمتر رمقى دارند در صفوفى به انتظار دریافت غذاى یونیمکس (16) به سر مى‏برند اما این غذا براى همه وجود ندارد و تنها عده‏اى بدان دست مى‏یابند. (17)

سودان با وجود آنکه اراضى حاصلخیزى دارد و زمانى انبار مواد غذایى جهان سوم به شمار مى‏آمد در حال حاضر کشورى است عقب مانده و جزو ده کشور فقیر دنیاست. وابستگى این کشور به کمک‏هاى خارجى و خریدهاى نظامى، کودتاهاى پى در پى و نبردهاى درون مرزى، تورم را در سودان به 200% رسانیده است.

80% مردم به کشاورزى و گله دارى مشغولند و تولید پنبه 60% صادرات آن را تشکیل مى‏دهد. بزرگترین مزارع پنبه جهان در حوالى خارطوم مرکز حکومت‏سودان واقع است. مس، طلا و آهن از ذخائر معدنى سودان بوده و در سال 1973م این کشور در سواحل دریاى سرخ نفت کشف نمود. متاسفانه بهترین معادن در اخیتار شورشیان گارانگ قرار دارد. (18) واحد پول سودان لیره (پوند) است که به عربى جینه نام دارد که با 100 پیاستر برابر است.

چاد (19)

جمهورى چاد با وسعتى برابر با 1284000 کیلومتر مربع در افریقاى مرکزى و در ناحیه صحراى کبیر افریقا بین سودان (درشرق) و نیجر (در غرب) واقع است، و در شمال با لیبى و در جنوب با کامرون و افریقاى مرکزى مرز مشترک دارد. چاد سرزمین جلگه‏اى و صحرایى مى‏باشد و مهمترین ارتفاعات آن بنام کوههاى تى بستى (20) در شمال و در مرز چاد با لیبى قرار دارد. دریاچه چاد درغرب آن واقع است. رودخانه پراهمیت‏شارى پس از مشروب نمودن جنوب غربى چاد و عبور از نجامنا (21) مرکز حکومت این کشور وارد دریاچه مزبور مى‏شود. آب و هواى چاد در اکثر نقاط گرم و خشک ولى در جنوب توام با باران است.

از سال 1895م جاى پاى استعمار در چاد باز شد و در اواخر جنگ جهانى اول و پس از انحلال خلافت عثمانى و در سال 1917م از مستعمرات رسمى فرانسه بود. در سال 1960م چاد از فرانسه مستقل گردید. و به عضویت‏سازمان ملل درآمد.

اسلام در قرن چهارم هجرى (دهم میلادى) به این سرزمین صحرایى راه یافت و چاد مدتها تحت قلمرو دولت عثمانى اداره مى‏گردید و تا سال 1960م افراد مسلمان در امور سیاسى آن دخالت داشتند. در این سال «تامپل پاى‏» به قدرت رسید و در اولین وحله دست به تصفیه رهبران مسلمان زد و احزاب را منحل و دیکتاتورى را در کشور حاکم ساخت. وى تنها در سال 1965م، 1250 نفر شخصیت‏سیاسى - مذهبى مسلمین را روانه زندان کرد. در نجامنا (فورت لامى) به تظاهرات آرام حمله نمود و به کشتار وحشیانه و خونین مردم بخصوص زنان و کودکان بیگناه دست زد و تعداد زیادى از مسلمانان را به شهادت رسانید. در سال 1975م تامپل پاى (تومبالباى) کشته شد و یک شوراى نظامى به رهبرى ژنرال فلیکس مالوم حکومت را با حمایت فرانسه در دست گرفت. این در حالى بود که با کوشش مسلمانان نواحى شمالى چاد از سال 1968م تحت تسلط چریک‏هاى مسلمان درآمده بود. در سال 1978م حسن هابره به عنوان نخست وزیر چاد قدرت را در دست گرفت که نیروهاى مبارز و مسلمان سقوط وى را فراهم ساختند. (22) در حال حاضر ادریس دبى رئیس حاکم بر چاد مى‏باشد که با نیروهاى جنبش دموکراسى درگیرى شدیدى داشت. اما در حضور عمر بونگو رئیس کشور گابن توافق صلحى بین دولتچاد و این نیروها به عمل آمد و مقرر شد نیروهاى این جنبش در چهارچوب سازماندهى ارتش ملى با نیروهاى دولتى ادغام شوند. (23)

مردم چاد از نژاد عرب سودانى، قبایل سودانى و بانتوئى هستند. مردم شمال آن زندگى بادیه نشینى دارند و از قبایل اعرابند ولى جنوبى‏ها اکثرا سیاهپوست بانتوئى و با آداب و رسوم مختص خود مى‏باشند. زبان رسمى بدلیل سلطه استعمار، فرانسه است ولى عربى هم رواج دارد. بیش از 80% مردم مسلمان هستند که اغلب سنى مذهبند. چاد با وجود وسعت زیاد تنها 5/5 میلیون نفر سکنه دارد که تراکم آن 4/4 و رشد سالانه 5/2% است و 27% در روستاها سکونت دارند.

چاد مرکز راههاى تجارى و ارتباطى میان افریقاى شمالى و افریقاى استوایى و یکى از کشورهاى فقیر جهان و افریقاى سیاه است. بدلیل محصور بودن در خشکى و عدم دسترسى به دریاهاى آزاد، وسعت زیاد و گسترش صحرا و بیابان در آن، عدم ثبات سیاسى تاریخى ناشى از اختلاف بخش شمالى و جنوبى، توسعه اقتصادى سیاسى و رفاهى این کشور به تاخیر افتاده است. شورش سال 1966م، همچنین خشکسالى سالهاى 1968 تا 1974م و وابستگى به کمکهاى خارجى این عقب ماندگى را تشدید کرده است. (24)

پنبه، ارزن و بادام زمینى از محصولات زراعى چاد است. چاد به لحاظ ارتباطى نیز مشکالت زیادى دارد و کل راههاى آسفالته آن به 300 کیلومتر مى‏رسد.

نیجر

کشور نیجر با 1267000 کیلومتر مربع وسعت به دور از دریاى آزاد و بین دو کشور چاد و مالى در صحراى مرکزى افریقا واقع است.

نیجر سرزمینى است بیابانى که در نواحى مرکزى و شمالى آن ارتفاعاتى مشاهده مى‏شود. سومین رود افریقا یعنى رودخانه نیجر در جنوب غربى آن جریان دارد که به زمین‏هاى اطراف آن حالت جلگه اى داده است. دریاچه چاد که در جنوب شرقى آن قرار گرفته بخشى از آن به نیجر تعلق دارد. در اکثر نقاط و بویژه شمال و جنوب آن و هوایش بیابانى است، اما در جنوب غربى گرم و معتدل مى‏باشد.

نیجر در قرون قبل از میلاد جزء امپراطورى مصر محسوب مى‏شد. اسلام از طریق بازرگانان مسلمان که از شمال افریقا باین نواحى مى‏آمدند در نیجر رواج یافت. در ادوار بعد نیجر به تصرف دولتهاى خلافت اسلامى درآمد که مهمترین آنها بربر، توبوس، غانا، مالى، سونگائى، بونو، جرما و حوصه هستند. این دولت‏ها نه تنها در نیجر موجب گسترش و نشر اسلام شدند بلکه سرزمین‏هاى مجاور را تحت تبلیغات مذهبى خود قرار دادند. در سالها1901 تا 1922م فرانسه با تاسیس پایگاههاى نظامى، نیجر را مستعمره خود نمود و مردم نیجر پس از چندین دهه مبارزه با استعمار، موفق به کسب استقلال در سال 1960م شدند. اما حضور چندین ساله استعمار فرانسه در این کشور و غارت منابع آن و استضعاف مردمش، نیجر را به صورت کشور عقب افتاده درآورده که با وجود منابع غنى، اقتصادى نابسامان و آشفته دارد. نیجر 7 ولایت دارد که از 22 بخش تشکیل مى‏شود و مرکز حکومت آن شهر نیامى مى‏باشد. این کشور با فرانسه و دول عربى روابط سیاسى و تجارى دارد.

با وجود وسعت زیاد، نیجر جمعیت کمى دارد و تعداد آن به 7200000 نفر بالغ مى‏گردد که اکثر آنان در جنوب، جنوب غربى و کنار رود نیجر زندگى مى‏کنند. 55% مردم از اقوام حوصه و 25% از نژاد گورما و سونگائى و 20% بقیه فولانى‏ها و طوارق مى‏باشند. زبان رسمى فرانسه است و خط رسمى لاتین مى‏باشد ولى زبانهاى عربى، فولانى و حوصه هم رواج دارد. 90% مردم مسلمان هستند که اکثرا سنى مذهبند. اقلیتى مسیحى و آنیمست دارد.

اساس اقتصاد آن را محصولات زراعى و دامى تشکیل مى‏دهد. تنها محصول صادراتى آن بادام زمینى است. در زیر خاک ضعیف آن منابع غنى آهن، مس، مرمر، سنگ گچ و فسفات پنهان مى‏باشد. کشف و استخراج اورانیوم در سال 1971م بر اهمیت این کشور افزود و در سال 1977م پنجمین تولید کننده اورانیوم بود. با این وجود دشورایهاى زیادى نیجر را با بحران مواجه ساخته است که از جمله آنها مى‏توان عدم دسترسى بدریا (25) مشکلات تهیه مواد غذایى و نیاز به گندم وارداتى، کم کارى، خشکسالى بزرگ سال 1973م بیسوادى مردم (15% باسوادند) را نام برد.

جمهورى افریقاى مرکزى

جمهورى افریقاى مرکزى سابقا به یوبانگى شارى معروف بود که از دو رود یوبانگى و شارى که دز این کشور جریان داردند ماخوذ گشته بود. 622984 کیلومتر مربع وسعت دارد و بین چاد، سودان، زئیر و کامرون قرار دارد. افریقا مرکزى ناحیه‏اى است کوهستانى و از هیچ راهى بدریا راه ندارد و از جمله 25 کشور فقیر جهان است.

در قرو نوزدهم، افریقاى مرکزى جزو مستعمرات فرانسه بود و در سال 1960م به استقلال دست‏یافت. در دوران دیکتاتورى ژان بدل بوکاسا که مسیحى بود هزاران نفر از مسلمانان به خاک و خون غلطیدند و هم اکنون نیز مسلمانان با وجود آنکه اکثریت‏سکنه افریقاى مرکزى را تشکیل مى‏دهند در امور سیاسى ادارى و نظامى نفوذ ندارند و به شدت تحت فشار اقلیتى مسیحى هستند. مردم آن از نژاد سیاهپوست (بانتووبایو) بوده ولى زبان رسمى فرانسه است گرچه بومیان به زبان ملى سانگو سخن مى‏گویند. از 3 میلیون سکنه افریقاى مرکزى 5/1 میلیون نفر پیرو آئین اسلام مى‏باشند. اما دولت مسیحى آن را در آمارهاى رسمى و غیر واقع خود اعلام کرده است که 8% مردم مسلمانند!

کودتاى سال 1981م هرگونه فعالیت احزاب مذهبى را ممنوع کرده و مسلمین را در محاق اختناق شدید قرار داده است.

ذخائر غنى الماس و اورانیوم، طلا، مس، قلع و روى در این کشور وجود دارد که منافع حاصل از استخراج آنان صرف رفاه و توسعه اقتصادى نقاط مسیحى نشین مى‏شود و مسلمانان در وضع نابسامان اقتصادى به سر مى‏برند.

اوگاندا

اوگاندا در جنوب سودان قرار دارد. وسعت آن به 236536 کیلومتر مربع بالغ مى‏گردد. بخش‏هایى از آن توسط ارتفاعات کنیا پوشیده شده است و پوشش گیاهى جنگلهاى استوایى قسمت وسیعى از آن را در بر مى‏گیرد. اوگاندا قبلا به خاطر داشتن قهوه به «برزیل افریقا» مشهور بود.

در اواسط قرن نوزده میلادى مسلمانان ساکن زنگبار در صدد تصرف آن برآمدند و در اواسط قرن نوزدهم اعراب حکومت اسلامى بوگاندا را تشکیل دادند ولى استعمارگر انگلیس که به ثروتهاى اوگاندا چشم دوخته بود اجازه نداد این دولت دوام زیادى بیاورد و اوگاندا در اواخر قرن نوزده تحت الحمایه انگلیس قرار گرفت.

اوگاندا در سال 1962م استقلال خود را بدست آورد.

اوگاندا 5/16 میلیون نفر سکنه دارد که بخش مهمى از آن را 40 قبیله با 4 زبان اصلى تشکیل مى‏دهد. 75% مردم به زبان سواحیلى تکلم مى‏کنند که این امر نشانه نفوذ مسلمانان در این سرزمین است. 40% مردم اوگاندا مسلمان هستند و کشور مزبور عضو سازمان کنفرانس اسلامى مى‏باشد. (26) اوگاندا هم اکنون با عدم ثبات سیاسى و ناامنى روبروست.

این کشور یکى از عظیم‏ترین منابع آب شیرین (17% مساحت کشور) را دارد و دریاچه‏هاى ویکتوریات، البرت و ادوارد بین این کشور و همسایه‏هایش قرار دارد. رودخانه نیل از اوگاندا تولد مى‏یابد. این سرزمین پنجمین کشور صادر کننده قهوه در دنیاست و 90% جمعیت آن در بخش کشاورزى مشغولند.

روآندا

روآندا فلاتى است مرتفع با دریاچه‏ها و کوههاى متعدد که بدور از دریاى آزاد در همسایگى کشورهاى بوروندى، اوگاندا، تانزانیا و زئیر قرار دارد و وسعت آن برابر 26000 کیلومتر مربع است. به دریاى آزاد راه ندارد و محصور در خشکى است. مرکز حکومت آن «کیگالى‏» مى‏باشد. از 706000 نفر سکنه آن 70% یعنى 494200 نفر مسلمانند، یک سوم مسلمانان در مرکز حکومت‏سکونت دارند از 50 مسجد مسلمانان 5 مسجد در کیگالى تاسیس شده است. اتحادیه مسلمانان روآندا در سال 1964م تاسیس شد که همه مسلمانان عضو آن بوده و دولت هم آن را به عنوان نماینده رسمى مسلمانان شناخته است. در سال 1962م مردم این کشور بر اثر مبارزات قوم هوتوبه استقلال از کشور بلژیک دست‏یافتند و به استعمار 16 ساله بلژیک در این سرزمین پایان دادند.

بوروندى

کشور بوروندى با 27834 کیلومتر مربع در کناره شمال شرقى دریاچه تانگانیکا قرار دارد. 85% سکنه 5/5 میلیونى آن از تیره‏هاى هوتو (27) مى‏باشند. 5% مردم مسلمان هستند.

اسلام در بوروندى به سال 1870م توسط کارگرانى که براى افسران آلمانى در تانزانیا کار مى‏کردند انتشار یافت و اولین مسجد آنان در دهکده نیانزا در 135 کیلومترى مرکز حکومت تاسیس شد. گرچه بلژیکى‏ها که بوروندى را مستعمره خود نموده بودند با نیروهاى مسلمان و فعالیت آنان به شدت مخالف بودند ولى با تلاش نوحدین به رهبرى مبارزى بنام عمرانى بوسا، مسلمانان آزادى نسبى پیدا کردند و در سال 1952م با اصرار آنان مدرسه کودکان مسلمان بوجود آمد و رفته رفته نیروهاى اسلامى به توسعه امور و انجام برنامه‏هاى تبلیغى پرداختند. مسلمانان در مرکز حکومت‏یعنى بوجومبورا و بخش مسلمان نشین مویانزى سکونت دارند و از سوى مقامات رسمى و دولتى مورد احترام مى‏باشند. همجوارى بوروندى با کشور اسلامى تانزانیا در گرایش مردم این سرزمین به آئین اسلام تاثیر وافرى داشته است. (28) بازرگانان مسلمان هندى و عرب که در گذشته به این سرزمین مهاجرت کرده‏اند هم اکنون درصدى از مسلمین بوروندى را تشکیل مى‏دهند.

زئیر (جمهورى فدرال کنگو)

این کشور در زمانى که تحت‏سلطه بلژیک بود به کنگوى بلژیک معروف بود و بعد از استقلال به کنگو نغییر نام یافت در هنگام ریاست جمهورى «موبوتو» مرکز حکومت آن از لئو پولیدویل به کین شانزا مبدل و نام کنگو به کنگوى کین شازا تغییر یافت و چون رودخانه کنگو در این کشور جریان دارد و به زبان محلى زئیر نام دارد، کشور مزبور به زئیر معروف است. (29) زئیر با 234500 کیلومتر مربع دومین کشور پروسعت افریقا مى‏باشد. زئیر توس استانلى کشف شد و در سال 1885م بصورت یک دولت مستقل تحت مالکیت پادشاه بلژیک لئوپولد دوم درآمد و در سال 1908م بصورت مستعمره‏اى از سوى بلژیک معرفى شد. این کشور در سال 1960م تحت رهبرى پاتریس لومامبا قهرمان ملى افریقاى سیاه، استقلال خود را بدست آورد.

آرى کنگو پهناور که 77 برابر بزرگتر از بلژیک است طى سالهاى 1876 تا 1908م ملک شخصى پادشاه بلژیک بود که با استثمار بى‏رحمانه مردمان زئیر، به صورت یکى از ثروتمندترین افراد عالم درآمد. اگر کارگران افریقائى از فرامین او تخلف مى‏کردند تیرباران شده و یا دستهایشان قطع مى‏شد یکى از منابع موثق تعداد قربانیان رژیم لئوپولد دوم را بین 5 الى 8 میلیون ذکر نموده است. در ضمن در مدت سلطه بلژیک بسیارى از ذخائر مس - طلا و منابع دیگر کنگو غارت شد. (30)

مرکز حکومت آن کین شازا مى‏باشد که در کنار رود کنگو قرار دارد و به لحاظ سیستم ادارى به 9 استان تقسیم مى‏شود. 250 نژاد دارد که به 400 لهجه تکلم مى‏کنند اما زبان رسمى فرانسوى است.

زئیر 33740000 نفر سکنه دارد که 10% آن مسلمان هستند. اسلام از طریق مناطق شرقى وارد زئیر شد و تعداد مسلمانان در استانهاى کیوو و کاساى خاورى افزایش یافت. در کین‏شازا مرکز حکومت تعدادى مسجد و مدرسه اسلامى دایر است و روند گرایش مردم به سوى اسلام رو به افزایش است.

زئیر نخستین تولید کننده کبالت (73% تولید جهان) و ششمین تولید کننده مس در جهان مى‏باشد. معادن الماس، قلع، آهن،طلا، کرم، منگنز، زغال سنگ هم دارد. (31)

پى‏نوشتها:‌


Albert-Bernard Bongo 1-

2- سالنامه جمعیتى جهان 1990م - محمدرضا عسکرى.

opec Seminar gabon oil industry(Rienna: opec-1977)p.70 3-

4- گابن از اعضاى کوچک اوپک و آخرین کشورى است که به عضویت آن پذیرفته شد.

5- اوپک و اثرات تخریبى تطبیق قیمت نفت ص 137.

6- آشنائى با کشورهاى افریقاى غربى و مرکزى ص 172.

7- تاریخ آفریقا - حسین الهى ص 243.

tukolor 8-

9- تاریخ افریقا بزیل دیوید سن ص 177.

10- نهمین کشور پروسعت جهان.

Jabalmara 11-

omdurman 12-

13- سالنامه جمعیتى جهان (1990م).

Garange 14-

15- بنا به اظهارات سفیر سودان در ایران شورش مذکور پایان یافته است.

16- غذایى است با ترکیبى از آرد حبوبات و برنج و روغن که از لحاظ پروتئینى قوى است و بصورت پودر ارائه مى‏شود.

17- از گزارش سازمان ملل متحد، به نقل از روزنامه کیهان 17 آبان 71 ش 14620.

18- روزنامه اطلاعات ش 19518.

chad 19-

tibesti 20-

Njgmna 21-

22- حسن هابره حافظ منافع فرانسه بود و «گوگونى‏» که خواهان برکنارى هابره بود از سوى لیبى حمایت مى‏گردید.

23- روزنامه جهان اسلام 4 تیر ش 307.

24- تاریخ افریقا - دکتر حسین الهى ص 125 و 126.

25- نزدیکترین نقطه نیجر تا ساحل اقیانوس اطلس 650 کیلومتر فاصله دارد و این کشور فاقد راه آهن مى‏باشد.

26- اسلام گرایان اوگاندایى در آوریل 1993 میلادى «حزب انقلاب اسلامى‏» را در این کشور تاسیس کردند تا از طریق آن، قانون شریعت اسلامى را براى توسعه فرهنگ اخلاق اسلامى در اوگاندا به اجرا درآورند.

Hoto 27-

28- اقلیت‏هاى مسلمان در جهان امروز، ص 224.

29- جنگ جغرافیا، ص 3050- افریقا باید متحد شود،قوام نکرومه ترجمه دکتر توکل ص 46.

31- تاریخ افریقا - دکتر حسین الهى ص 145.