آیت الله امینی؛دانشمندی پارسا و مردمی+ تصاویر
آیت الله امینی؛دانشمندی پارسا و مردمی+ تصاویر

وبلاگ رسول جعفریان: سخن از یکی از عالمان فرهیخته و اهل قلم است که دین را به زبان ساده و مردمی بیان می کند، اما این بیان تنها در قلم او نیست، بلکه در رفتار وی هم هست، عالمی مردم دوست که می کوشد حافظ منافع «دین و مردم» به موازات یکدیگر باشد. جشن نامه […]

وبلاگ رسول جعفریان: سخن از یکی از عالمان فرهیخته و اهل قلم است که دین را به زبان ساده و مردمی بیان می کند، اما این بیان تنها در قلم او نیست، بلکه در رفتار وی هم هست، عالمی مردم دوست که می کوشد حافظ منافع «دین و مردم» به موازات یکدیگر باشد.

جشن نامه آیت الله امینی مجموعه ای حاوی ۲۸ مقاله و رساله است که به احترام خدمات فرهنگی ایشان از سوی شماری از پژوهشگران و استادان نوشته و به ایشان اهداء شده است. برخی از مقالات در باره تاریخ حوزه علمیه قم و جز آن، برخی در باره مجادلات دینی، ادبیات نقد، و شماری هم در باره شخصیت ایشان است.
آیت الله امینی، عالمی پارسا و مردمی است که عمری را به کار فرهنگی و تربیتی سپری کرده و تلاش کرده است تا دین و مذهب را هم به زبان مردم بیان کند و هم صورتی از آن را تصویر کند که با روح زمان و زندگی نسل جدید سازگار باشد. وی سالها در مقام امام جماعت حرم، شبها پس از اقامه نماز، در کنار مردم می نشیند و به سخنان آنان گوش می دهد. چنان که سالها در نماز جمعه تلاش می کرد، خواست مردم را بیان کند و ضمن دفاع از دین و دینداری، از حاکمان بخواهد به خواسته های مردم توجه بیشتری داشته باشند و مراقب اشتباهات خود باشند. آقای امینی عالمی پارسا که پس از گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب هنوز در همان خانه ای زندگی می کند که از پیش از انقلاب داشته است، زندگی ساده و بی آلایش اما با روح که حاصل دسترنج و تلاش او از نوشته هایش است. مردی پارسا، متین، مردمی، تصویری که مردم از هر روحانی انتظارش را دارند.

پشت جلد کتاب چنین آمده است:
آیت الله حاج شیخ ابراهیم امینی (م ۱۳۰۴ش) از چهرههای مطرح فرهنگی حوزه علمیه قم هستند که افزون بر نگارش آثار فراوان در حوزه فرهنگ اسلامی، سالهاست با بر عهده داشتن مقام امامت جماعت و جمعه در قم از یکسو و نیابت رئیس مجلس خبرگان از سوی دیگر، در زمینه فرهنگ و سیاست به فعالیت پرداختهاند.
خوشبختانه نقش ایشان در سیاست، هیچ گاه به عنوان یک مدیر دولتی یا سیاسی نبوده، اما در جای جای تصمیمگیریهای مهم درون نظام جمهوری اسلامی از جمله مجلس خبرگان و مسائل و جریانهای دیگر حضوری فعال داشته اند.
نکته مهم برای ما، بُعد فرهنگی ایشان است که در مقام یک روحانی بلند پایه همیشه با تودههای مردم در ارتباط بوده و در جهت ترویج عقاید دینی، اصلاح و تصحیح باورهای دینی و مذهبی و استوار کردن عقاید و ترویج اخلاق و منش مردم قدم برداشته‌اند.
اعتبار و اهمیت آقای امینی به عنوان یک روحانی فرهنگی و مردمی، سبب شد تا بنده و دوستانم به احترام ایشان این جشن نامه را حاوی مقالاتی تقدیم شده به ایشان است، به افتخار ایشان فراهم سازیم. از خداوند متعال سربلندی و رستگاری ایشان را آرزومندیم.